In hoe verre is de bemanning van een TAS opgeleid om hulp te verlenen bij een waterongeval? deze vraag naar aanleiding van het leze van de concept leidraad basis brandweer zorg. Hierin wordt beschreven dat een tankautospuit een grijpredding moet kunnen uitvoeren bij een waterongeval waarbij het slachtoffer zich niet meer dan 15 m uit de kant begeeft en niet dieper dan 1,5 m. Mijn verwachting is dat dit duidelijk meerwaarde heeft omdat de tas meestal eerder aanwezig zal zijn als de WOW. Hoe denken jullie over dergelijke inzetten? En zijn mogelijk forumgangers welke ervaring hiermee hebben?
9910001
15 meter en 1,5 meter diep, daar loop je niet echt meer doorheen vind ik......ik vraag me af waarom we nu ineens de bemanning van een TS het water in willen sturen terwijl we prachtige duikteams hebben??
Jaja baasje,
Maar er zijn ook korpsen die een duikteam van een ander korps oproepen, heb je dan ook wel eens aan de aanrij-tijden gedacht :-\
In veel gevallen zal deze toch echt wel lang zijn, als ik nu de situatie in Zeeuws-Vlaanderen neem (bij jou ook zeker wel bekend) dan heb je soms wel eens rijtijden van >15 min.
Dan zijn waadbroeken een goede uitkomst voor een snelle eerste inzet of het voorbereidende werk.
Greets Robert
ouwe baas,
ik snap je verhaal helemaal en weet ook dat de aanrijtijden soms langer zijn dan dat de eerste TS ter plaatse kan zijn. Maar wat ik meer bedoelde aan te geven is waarom we daar nu ook weer iets voor moeten gaan oefenen. We hebben een duikteam wat er voor opgeleid en getraind is om in het water te werken, en in mijn ogen moet je leken daarvoor niet gaan gebruiken. Waar leg je de grens bedoel ik. Inschatten wanneer iets 15 meter is en anderhalve meter diep is vanaf de kant niet altijd even duidelijk. Wat als er onverwachts een kuil ligt onderwater en je loopt daar met je waadbroekje? Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarin het verkeerd kan gaan. Ik denk persoonlijk dat wanneer bij een waterongeval het slachtoffer of auto te water binnen hadnbereik is, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ladder over een brede sloot o.i.d. je dat met de bemanning van een TS kan oplossen maar in gevallen dat je 15 meter uit de kant zit dit gewoon door duikers moet laten uitvoeren.
Als voorbeeld een auto die anderhalve meter diep in het water ligt, dan zal je toch de deur moeten openmaken, gordels los moeten maken en noem maar op. In een waadbroek krijg je hier toch een groot probleem denk ik wil je snel en veilig een slachtoffereruit halen zonder daarbij overbodige risico's te nemen. Je heb geen duiktoestel, veiligheidsvoorzieningen of iets dergelijks bij je dus ja.............
Hoelang is een werpklos....... ;) ??? :P
Waarom is een duikvoertuig eigenlijk nodig? Wat biedt dit aan uitrusting meer dan een TS? Gaat dat alleen over ademlucht of ook over andere middelelen?Brandweerduiker zijn is een specialisatie,waar je een aparte opleiding voor moet hebben gehad.En zo,n duikopleiding is nog vrij pittig.Een waterongevallenwagen heeft behalve de uitrusting voor de duikers ook nog andere zaken aan boord.Zoals zuurstofkoffer etc.
Anders zou je ook bijv. twee wetsuits in de kazerne kunnen hangen. Van één tasbemanning doen twee mensen zo'n wetsuit aan. Die kunnen dan wel met geschikte kelding te water gaan en een redding (aan het wateroppervlak) uitvoeren. Duiken is dan niet mogelijk (een korte duik nemen eventueel wel). Je moet dan wel een geschikt voertuig hebben om de 'redders' op te vangen na de inzet. Je kan dan m.i. een geschikte redding uitvoeren met een zeer korte responsetijd.
Is het een heel stom idee of valt dat mee?
Waarom is een duikvoertuig eigenlijk nodig? Wat biedt dit aan uitrusting meer dan een TS? Gaat dat alleen over ademlucht of ook over andere middelelen?
Anders zou je ook bijv. twee wetsuits in de kazerne kunnen hangen. Van één tasbemanning doen twee mensen zo'n wetsuit aan. Die kunnen dan wel met geschikte kelding te water gaan en een redding (aan het wateroppervlak) uitvoeren. Duiken is dan niet mogelijk (een korte duik nemen eventueel wel). Je moet dan wel een geschikt voertuig hebben om de 'redders' op te vangen na de inzet. Je kan dan m.i. een geschikte redding uitvoeren met een zeer korte responsetijd.
Is het een heel stom idee of valt dat mee?
Nog even terugkomend op snelle reddingen etc.,
Er lopen al langer discussies over het al dan niet aanwezig hebben van een reddend zwemmer in een duikteam en wat de voor- en nadelen daarvan zijn:
- bijv.: oppervlakte slachtoffer en brandwacht van TS gaat naar het SO, bij aankomst bij het slachtoffer verdwijnt deze onderwater, brandwacht staat machteloos toe te kijken in het water,
Tjah dat een duikvoertuig andere materialen mee voert mogen duidelijk zijn neem ik aan. Maar om even wat dingen te noemen die relevant zijn en niet op de TS liggen (volgens de BIZA bepakking):
- duiksets uiteraard ;)
- zuurstof koffer
- isolatiepakketten en opwarm elementen om slachtoffers op te warmen etc.
- redlijnen
- gereedschappen t.b.v. het verwijderen van ramen en lossnijden van slachtoffers
Ik bedoel meer dat je een wetsuit aan zou kunnen trekken voor die reddingen van niet verder dan 15mtr uit de kant en 1,5 mtr diep. Dan hoeft een brandwacht niet in z'n onderbroek het water in te springen. Die redding "binnen de marges" zal toch uitggevoerd moeten worden, waarom dan niet in een wetsuit is zo'n beetje mijn redenering.In het geval je een wetsuit aan zou trekken dan heb je het over een snelle oppervlakte redding wat bedoeld is voor een ervaren zwemmer/duiker van het duikteam. Als het misgaat met de zwemmer heb je geen backup meer. De zwemmer van een duikteam is bedoeld om snel een oppervlakte slachtoffer te kunnen redden in de tijd dat de duiker nog nodig heeft om uit de wagen naar de waterkant te komen en het water in te gaan. De "reddend zwemmer" heeft dus 1 of 2 duikers achter de hand die ook te water gaan mocht het misgaan met de zwemmer of het slachtoffer.
Machteloos sta je helaas toch, of je nou op de kant staat of in het water :-\
- Is zo'n zuurtofkoffer ook aanwezig op de ambu of is dat wat anders?
- Isolatiemateriaal heeft een ambulance toch in ieder geval?
- Op elke tas is wel een touw aanwezig (toch?), is die niet te gebruiken als redlijn?
Ok, ik ben overtuigd Shave ;)Met duikers ;D
Hoe wordt een redding 15 mtr. uit de kant en max. 1,5 mtr. diep nu uitgevoerd eigenlijk?
Ok, ik ben overtuigd Shave ;)
Hoe wordt een redding 15 mtr. uit de kant en max. 1,5 mtr. diep nu uitgevoerd eigenlijk?
Voor de Brandwachten in een TAS is het misschien moeilijk om te water te gaan, maar hoe verkoop je dat aan omstanders die wel in het water liggen. Zie de Brouwersvaart Haarlem, waar 8 omstanders een op z'n kopliggende auto omdraaien naar zijligging, de bestuurder eruit halen en op de zijkant van het voertuig de bestuurder gaan reanimeren.
FF voor de duidelijkheid, elke ambulance heeft zuurstof aan boord, heeft onderkoelingspakketten in de auto, heeft een redklos, maar sterker nog, in elke regio er een ambulance meerijd als er een auto te water is. In mijn regio wel tenminste. Dus "nazorg" voor de brandweer is er altijd. Maar meestal moet er nazorg zijn voor de politie, omdat zij wel altijd "zonder nadenken" het water induiken.wij verschuilen ons helemaal niet. wij denken eerst aan onszelf, en aan onze taken die in ons vermogen liggen, en dan pas komt het slachtoffer, hoe hard dit ook klinkt, het is de bittere waarheid. Dat de aanrijtijden te lang zijn m.b.t. een duikploeg ben ik zeker met je eens, maar dat is niet ons pakkie an, dan moet je bij de overheid zijn. Wij hebben inderdaad de taak het redden van mens en dier, maar niet ten koste van ons eigen veiligheid. Als er iets mis is gegaan in brandweerland, heeft dit in de meeste gevallen te maken met het niet nastreven om je eigen veiligheid voorop te stellen. Hier is ook het laatste woord nog lang niet over gevallen.
De brandweer verschuilt zich teveel naar de duikers. Maar de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier. Maar tegen de tijd dat de duikers uiteindelijk ter plaatse zijn, is het geen redden meer, maar bergen. En dat is geen brandweertaak. Dus moet de TAS eigenlijk beter uitgerust worden voor oppervlakte reddingen. Of er moet een snellere inzetbaarheid komen.
Maar op het strand zie je ook nooit een duiker van de brandweer, als er een drenkeling is. Nee, de reddingsbrigades voeren daar een oppervlakte redding uit, zonder allemaal poespas. Met minimale middelen redden zij mensen van de verdrinkingsdood en vaker dan een brandweer die het gehele jaar "paraat" is voor een gehele hulpverleningsregio.Ik vergelijk appels ook niet met peren. Iedere organisatie voert zijn of haar werkzaamheden uit a.d.v. diens eigen protocollen.
RR (die meerdere mensen zwemmend gered heeft)
Wij hoeven helemaal niks te verkopen, een brandweerorganisatie, of wie dan ook is gebonden aan protocollen, en gaat voor eigen veiligheid. Als ik in brandweerfunctie ben, zou ik dus anders te werk gaan als in een privesituatie. Omstanders kunnen inderdaad met gevaar voor eigen leven doen wat ze willen..........wij willen als hulpverleners met evenveel mensen terugkomen als waarmee we er zijn gekomen. Uiteraard stellen we alles in het werk om iemand te helpen, maar zodra ons eigen veiligheid in het geding komt, houdt het op.
wij verschuilen ons helemaal niet. wij denken eerst aan onszelf, en aan onze taken die in ons vermogen liggen, en dan pas komt het slachtoffer, hoe hard dit ook klinkt, het is de bittere waarheid. Dat de aanrijtijden te lang zijn m.b.t. een duikploeg ben ik zeker met je eens, maar dat is niet ons pakkie an, dan moet je bij de overheid zijn. Wij hebben inderdaad de taak het redden van mens en dier, maar niet ten koste van ons eigen veiligheid. Als er iets mis is gegaan in brandweerland, heeft dit in de meeste gevallen te maken met het niet nastreven om je eigen veiligheid voorop te stellen. Hier is ook het laatste woord nog lang niet over gevallen.
Het komt er bij jou een beetje op neer, dat wij moedwillig een slachtoffer laten verdrinken. :-\Ik vergelijk appels ook niet met peren. Iedere organisatie voert zijn of haar werkzaamheden uit a.d.v. diens eigen protocollen.
Petje af ;)
Eigenlijk zouden ze per blusgroep gewoon 2 à 3 mensen een cursus reddend zwemmen geven en 2 à 3 droogpakken in een TS hebben. Dit is vrij duur, maar kan wel levens redden denk ik.. ;)Dan moet je zekerheid hebben dat je per blusgroep 24 uur per dag,7 dagen in de week 365 dagen per jaar die mensen die reddend kunnen zwemmen ook daadwerkelijk op de uitruk zitten,anders heb je nog niks. ::)
Dan moet je zekerheid hebben dat je per blusgroep 24 uur per dag,7 dagen in de week 365 dagen per jaar die mensen die reddend kunnen zwemmen ook daadwerkelijk op de uitruk zitten,anders heb je nog niks. ::)Dat is dan wel weer zo indd..
Al deze informatie komt vanuit Brandweer Nederland.
Dat is afhankelijk welke type redvest je op je tankauto neerlegd. Mijn voorkeur zou toch voorde halfautomaten zijn omdat je hier veel meer mee kan doen als brandweerman. Ik weet niet welke vesten er meestal op de Tankautospuit liggen dat zal wel in het gehele land verschillen.
9910001
Grinnik..... en wie is brandweer Nederland dan volgens jou? ;) :D
René,
de heren en dames achter de blauwe deuren die al jaren niet op de werkvloer zijn geweest, maar wel bepalen wat "goed" is voor deze werkvloer.
RR (tenminste, hier zijn ze blauw, die deuren)
Firefamke en Peter 71,
waarom denk je dat in den lande steeds meer de waterongevallen en brandweerduikers belicht worden. Omdat vanuit Brandweer Nederland is aan gegeven dat de huidige organistatie omtrent waterongevallen niet geheel conform de wensen en eisen van de hedendaagse hulpverlening geschiet. Dat er een aanpasing in moet komen is een ieder duidelijk. Hoe die aanpassing er uit zal gaan zien is in beginsel te lezen in de Leidraad. En daarop voortbordurend zal blijken of er inderdaad adequaat materiaal ter aanvulling zal komen op het bestek van een TAS.
Al deze informatie komt vanuit Brandweer Nederland. En verkopen moet een brandweer zich wel degelijk, maar dat is een opinie die ieder voor zich moet weten. Want zoals je zelf al aanhaalt is de brandweer er voor het redden van mens en dier. Daar valt het bergen dus niet onder, en hoef je dus ook je eigen veiligheid niet in gevaar te brengen, dus kan je een particuliar bedrijf die werkzaamheden laten doen.
RR (soms vat men alles wel heeeeel persoonlijk op)
Met de juiste middelen en minimale opleiding is er wel veel mogelijk bij oppervlakte redding. Zolang je beschikt over een droogpak en een goed redvest (redvest is al standaard bepakking) dan kan je relatief veilig iemand redden van de verdrinkingsdood. We stappen wel een brandend gebouw in waar geen slachtoffersd zijn maar niet de sloot in om iemand te redden??? Dit is wel ietswat genuanceerd maar toch.
9910001
Met de juiste middelen en minimale opleiding is er wel veel mogelijk bij oppervlakte redding. Zolang je beschikt over een droogpak en een goed redvest (redvest is al standaard bepakking) dan kan je relatief veilig iemand redden van de verdrinkingsdood. We stappen wel een brandend gebouw in waar geen slachtoffersd zijn maar niet de sloot in om iemand te redden??? Dit is wel ietswat genuanceerd maar toch.het probleem is alleen dat wij altijd uitrukken met onze bluskleding aan,en er geen 2 man in een droogpak kunnen worden gehesen.Aangezien de TS NA het waterongeval door moet kunnen naar een brandmelding of ongeval.Even terplekke omkleden is ook geen optie in geval van een 2e uitruk,daar is simpelweg geen tijd voor.En een bluspak over een droogpak aantrekken is al helemaal uit den boze ivm warmtestuwing.
9910001
het probleem is alleen dat wij altijd uitrukken met onze bluskleding aan,en er geen 2 man in een droogpak kunnen worden gehesen.Aangezien de TS NA het waterongeval door moet kunnen naar een brandmelding of ongeval.Even terplekke omkleden is ook geen optie in geval van een 2e uitruk,daar is simpelweg geen tijd voor.En een bluspak over een droogpak aantrekken is al helemaal uit den boze ivm warmtestuwing.
Dan zijn wij er wel voor gekleed omdat brandende pand binnen te gaan,maar niet om het water in te gaan.De duikers hebben een zeer uitgebreide opleiding achter de rug,en zijn op alles vooerbereid
Ik ben het toch niet helemaal met je eens dat we alleen zijn gekleed om een brandend pand in te gaan, je vak bestaat wel uit meer dingen dan dit en als er een auto in een sloot ligt wat niet diep is en met een persoon er nog in dan twijfel ik echt niet om het water in te stappen hoor alleen omdat je pak dan nat zou worden. En terplekke omkleden is volgens jou geen optie omdat dan de tweede uitruk niet gegarandeert is, ja sorry hoor maar je bent met deze klus bezig en dan ben je niet inzetbaar voor een ander incident, dan rukt gewoon de buurgemeente uit.Met alle respect,maar als jouw bluspak nat is.Ben je die dag niet inzetbaar meer voor een andere uitruk.Zeker niet voor een woningbrand,aangezien je bluspak nat is,de gevolgen van een door en door nat bluspak in een flinke woningbrand hoef ik je niet uit te leggen mag ik hopen.Ligt er hier een auto in de sloot met iemand er nog in,trekken wij een waadpak aan.En stappen wij zo het water in.Negen van de tien keer komt er hier geen duiker aan te pas.
Met alle respect,maar als jouw bluspak nat is.Ben je die dag niet inzetbaar meer voor een andere uitruk.Zeker niet voor een woningbrand,aangezien je bluspak nat is,de gevolgen van een door en door nat bluspak in een flinke woningbrand hoef ik je niet uit te leggen mag ik hopen.Ligt er hier een auto in de sloot met iemand er nog in,trekken wij een waadpak aan.En stappen wij zo het water in.Negen van de tien keer komt er hier geen duiker aan te pas.
Dan heb je maar half gelezen dat ik duidelijk sprak over een inzet NA dat duikongeval,dus als je op de terugweg bent bv.Het is hier meermalen voorgekomen,dat wij doorgestuurd werden voor een andere melding.Dus dan heb je die buurgemeente niet nodig,hebben wij dat sowieso niet 8)
Ja als je een reservepak hebt dan kan je deze gewoon gebruiken en meldt je je pas weer inzetbaar als je op de kazerne bent, laat je je pak wat nat is drogen en gebruik je andere uitrukpak.Dan zijn wij gewoon inzetbaar.Ik sprak over een door en doornat pak.Als jij met je bluspak in het water hebt gestaan is je pak doornat,dus binnen en buitenkant.En het lijkt me toch wel handig als die dan eerst droog is.
Dus als jij een klus hebt gehad waar je in de stromende regen hebt gestaan zijn jullie niet meer inzetbaar voor die dag....................
Dan zijn wij gewoon inzetbaar.Ik sprak over een door en doornat pak.Als jij met je bluspak in het water hebt gestaan is je pak doornat,dus binnen en buitenkant.En het lijkt me toch wel handig als die dan eerst droog is.
En wij hebben inderdaad een aantal reservepakken op de kazerne
Ik ben het toch niet helemaal met je eens dat we alleen zijn gekleed om een brandend pand in te gaan, je vak bestaat wel uit meer dingen dan dit en als er een auto in een sloot ligt wat niet diep is en met een persoon er nog in dan twijfel ik echt niet om het water in te stappen hoor alleen omdat je pak dan nat zou worden. En terplekke omkleden is volgens jou geen optie omdat dan de tweede uitruk niet gegarandeert is, ja sorry hoor maar je bent met deze klus bezig en dan ben je niet inzetbaar voor een ander incident, dan rukt gewoon de buurgemeente uit.
ehhm..........als ik met mijn uitrukpak het water in jump, waar sta ik dan m.b.t. mijn eigen veiligheid ??? Lijkt mij geen goeie zaak :(
Dan zou ik toch eerst wel eens een cursus "zwemmen in uitrukpak" willen volgen :)
Hierbij nodig je ons dus uit om een dagje zwemles te komen geven begrijp ik ;D :-* ;)
ehhm..........als ik met mijn uitrukpak het water in jump, waar sta ik dan m.b.t. mijn eigen veiligheid ??? Lijkt mij geen goeie zaak :(
Dan zou ik toch eerst wel eens een cursus "zwemmen in uitrukpak" willen volgen :)
Eigenlijk zouden ze per blusgroep gewoon 2 à 3 mensen een cursus reddend zwemmen geven en 2 à 3 droogpakken in een TS hebben. Dit is vrij duur, maar kan wel levens redden denk ik..
Een brandweerduiker heeft niet voor niets een hele opleiding moeten volgen, en is niet alleen "duiker"
Ja ga jij staan toekijken indien er een auto in een sloot ligt, een sloot is niet zo diep hoor en daar kan je gewoon staan naar mijn weten.
Dus.........De brandweer Culemborg (met regionaal duikteam) heeft besloten de reddingsbrigade Culemborg voor de bootfunctie in te huren. Ook de redding van oppervlakteslachtoffers wordt overgelaten aan de reddingsbrigade. Het duikteam wordt wel mee gealarmeerd.
Als ik de wijsheid zou hebben met een pasklare oplossing dan was het probleem al snel opgelost maar de meningen in brandweerland verschillen hierover nog steeds erg veel. Dus laten we dan de brandwacht zijn taken doen waarvoor hij is opgeleid, en het al zo moeilijk is om (zoals velen zeggen) te oefenen volgens de leidraad en niet nog meer extra oefentijd hieraan kwijt te zijn.
Ja ga jij staan toekijken indien er een auto in een sloot ligt, een sloot is niet zo diep hoor en daar kan je gewoon staan naar mijn weten.Jij rekent erop dat een sloot altijd een harde bodem heeft.Hier hebben de sloten veengrond onderin,daarin zak je gewoon nog een halve meter extra weg.Pak je hier de vaart,daar kun je gewoon vast komen te zitten,en verzuip je terplekke.
Er gaat er dan 1 met waadbroek,gezekerd aan een lijn het water in om een slachtoffer te halen. Lukt dat niet moet je inderdaad wachten op de duikers
Als(...).
is prima...............hoeveel liter vocht neemt zo'n pak op..................kan ik alvast even oefenen met stenen om mijn nek ofzo :-X ;D
Ik volg de discussie al vanaf het begin met belangstellng, maar moet hier even ingrijpen. Een nat pak is niet vergelijkbaar met stenen om je nek. Het water in je pak maakt je alleen uit het water zwaarder, in het water weegt water niets en heb je er geen last van.
Wel is het met zo'n pak lastig zwemmen, maar niet zo lastig als met stenen om je nek.
Heeft iemand dit nu al eens geprobeerd, eerder werd zelfs beweerd dat een brandweerpak enig drijfvermogen bezat (discussie reddingsvesten bij brandweer waterinzet).
Henk
Ik volg de discussie al vanaf het begin met belangstellng, maar moet hier even ingrijpen. Een nat pak is niet vergelijkbaar met stenen om je nek. Het water in je pak maakt je alleen uit het water zwaarder, in het water weegt water niets en heb je er geen last van.
Wel is het met zo'n pak lastig zwemmen, maar niet zo lastig als met stenen om je nek.
Heeft iemand dit nu al eens geprobeerd, eerder werd zelfs beweerd dat een brandweerpak enig drijfvermogen bezat (discussie reddingsvesten bij brandweer waterinzet).
Henk
Ligt er een beetje aan denk ik................indien binnen de vlucht van een redvoertuig dan zou dat ook een optie zijn om die te gebruiken.....................Dan mag je hopen dat het slachtoffer binnen een metertje of 10,20 ligt,want anders ga je dat echt niet redden met al die beveiligingen op het redvoertuig :-X
Dan mag je hopen dat het slachtoffer binnen een metertje of 10,20 ligt,want anders ga je dat echt niet redden met al die beveiligingen op het redvoertuig :-X
Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?
Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15276.0
Bij bovenstaande link nog een andere discussie over brandweerduikers ;)
Wat verassend dat dit topic ineens weer boven water komt ;D ;D
Mogelijk dat de rol van de TS in de toekomst groter wordt als de bepalingen in de Wet op de Veiligheidsregio doorgevoerd gaan worden en brandweerduiken niet meer als taak van de brandweer gezien wordt!!!!!!
Verklaar je eens nader ???
Artikel 3.1.2
1. Een basisbrandweereenheid bestaat uit:
a.een bevelvoerder,
b.een chauffeur, tevens voertuigbediener, en
c.twee ploegen van twee manschappen.
2. De eenheid is belast met:
a. brandbestrijding en redding;
b. technische hulpverlening;
c. basishandelingen bij de bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;
d. ondersteuning bij waterongevallen.
3. De eenheid beschikt over een tankautospuit met uitrusting.
Artikel 3.1.2;)
Gelet op de taak van een basisbrandweereenheid, die zowel moet kunnen blussen als redden, is
uitgegaan van een bezetting van zes personen, te weten een bevelvoerder, een chauffeur tevens
voertuigbediener en twee ploegen van ieder twee manschappen. Verder moet een
basisbrandweereenheid technische hulpverleningswerkzaamheden kunnen verrichten bij een ongeval
met een personenauto waarbij sprake is van beknelling. Het gaat hierbij om de taken verkennen,
stabiliseren, alsmede redden van slachtoffers in overleg met de ambulancedienst. De derde taak van
een basisbrandweereenheid betreft de basishandelingen bij ongeval met gevaarlijke stoffen, inclusief
verkennen en redden. De maatgevende inzet betreft in deze situatie een lekkage van een gevaarlijke
stof die met behulp van de eigen beschikbare uitrusting kan worden verholpen. Als vierde en laatste
taak geldt de ondersteuning bij waterongevallen. Als maatgevend wordt aangemerkt de redding van
een slachtoffer aan de oppervlakte van een water tot maximaal 1,5 meter diep en maximaal 15 meter
vanaf de wal. Voor het merendeel betreft het in deze situatie een zogenoemde grijpredding die kan
worden uitgevoerd tot het moment dat een specialistisch waterongevallenvoertuig ter plaatse arriveert.
Artikel 3.1.2
d. ondersteuning bij waterongevallen
Artikel 3.1.2
Gelet op de taak van een basisbrandweereenheid, die zowel moet kunnen blussen als redden, is
uitgegaan van een bezetting van zes personen, te weten een bevelvoerder, een chauffeur tevens
voertuigbediener en twee ploegen van ieder twee manschappen. Verder moet een
basisbrandweereenheid technische hulpverleningswerkzaamheden kunnen verrichten bij een ongeval
met een personenauto waarbij sprake is van beknelling. Het gaat hierbij om de taken verkennen,
stabiliseren, alsmede redden van slachtoffers in overleg met de ambulancedienst. De derde taak van
een basisbrandweereenheid betreft de basishandelingen bij ongeval met gevaarlijke stoffen, inclusief
verkennen en redden. De maatgevende inzet betreft in deze situatie een lekkage van een gevaarlijke
stof die met behulp van de eigen beschikbare uitrusting kan worden verholpen. Als vierde en laatste
taak geldt de ondersteuning bij waterongevallen. Als maatgevend wordt aangemerkt de redding van
een slachtoffer aan de oppervlakte van een water tot maximaal 1,5 meter diep en maximaal 15 meter
vanaf de wal. Voor het merendeel betreft het in deze situatie een zogenoemde grijpredding die kan
worden uitgevoerd tot het moment dat een specialistisch waterongevallenvoertuig ter plaatse arriveert.
Zomaar een blog :D
gevonden op de website van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters
http://www.burgemeesters.nl/node/1465
cu,
Loe
(...)
Wouter Jong, coördinator Crisisbeheersing bij het Nederlands Genootschap van Burgemeester en winnaar van de Albeda Scriptieprijs 2007, schreef naar aanleiding van zijn scriptie het artikel: 'Strafrechtelijke aansprakelijkheid in tijden van incidentenpolitiek', gepubliceerd in het Nederlands Juristenblad 33 (21-09-2007).
(...)
Zomaar een blog :D
gevonden op de website van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters
http://www.burgemeesters.nl/node/1465
cu,
Loe
Zoals je kan lezen wordt er een reactie gegeven op hetgeen er in het concept vermeld staat, niet hetgeen de schrijven zelf bedacht heeft ;)