Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Huisartsenpost (HAP) => Topic gestart door: V-V op 11 april 2006, 19:33:11

Titel: Boetes A1 ritten
Bericht door: V-V op 11 april 2006, 19:33:11
Hoi,

Ik had een vraag, hoe zit het met de boetes die jullie krijgen tijdens een A1 rit.
Hoe handelen jullie dat af?
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: strongbow op 11 april 2006, 19:45:45
Bij "ons" werkt het zo:

Van elke A1 rit maken wij een apart ritformulier op en deze wordt ondertekend door de arts.

Wanneer er verkeersboetes op het kantoor binnenkomen, controleert men aldaar of er sprake was van een A1 rit.

Zo ja, dan gaat er een standaard briefje naar het CJIB met het verzoek tot seponeren.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: Heleen Lotus op 11 april 2006, 22:53:19
Bij "ons" werkt het zo:

Van elke A1 rit maken wij een apart ritformulier op en deze wordt ondertekend door de arts.

Wanneer er verkeersboetes op het kantoor binnenkomen, controleert men aldaar of er sprake was van een A1 rit.

Zo ja, dan gaat er een standaard briefje naar het CJIB met het verzoek tot seponeren.


Bij ons gaat dat net zo.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: Karim op 12 april 2006, 01:09:30
Wij werkten nooit met ritformulieren bij de hap, ik heb in iedergeval nooit iets in hoeven te vullen.

Alle A1-ritten worden aangemeld via de CPA en alleen met hun toestemming wordt er met A1 gereden dus zodra d'r een boete binnenkwam werd even 'n bewijsje van de cpa gevraagd en werd het daarmee verder afgehandeld (door de secretresse).
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: Heleen Lotus op 12 april 2006, 19:03:31
Ook wij moeten toestemming vragen bij de cpa en krijgen dan een rit nr.
Maar ook moeten wij een aparte forumulier invullen, dit voor de administratie op kantoor.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: strongbow op 12 april 2006, 20:04:52
kleine toelichting: Bij "ons" is er géén toestemming nodig van de Meldkamer Ambulance. Zonodig hebben wij toestemming om te rijden met OGS
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: Jerommeke op 12 april 2006, 22:30:18
bij de politie gebeurt het dus wel eens dat er hele stapels liggen,

donkerblauwe mercedes om 23.01
zwarte bmw om 23.02
volvo om 23.05

Dan word er gekeken of er een inzet was, zo ja, dan gaan ze in de vernipperaar, zo niet, dan moet er gewoon betaald worden.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: rick op 27 april 2006, 20:30:05
kleine toelichting: Bij "ons" is er géén toestemming nodig van de Meldkamer Ambulance. Zonodig hebben wij toestemming om te rijden met OGS

hmm vraag eens bij de leiding naar de brancherichtlijn optische en geluidsignalen. staat toch vrij duidelijk dat er sprake moet zijn van een vaste verbinding met de meldkamer én dat de mka de opdracht moet geven danwel op de hoogte moet zijn van het rijden met OGS. dat het bij jou niet gebeurt gaat goed tot je voor het bankje staat omdat je de fout in bent gegaan want dan wordt er gekeken naar die brancherichtlijn.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: fast-one op 29 april 2006, 14:13:51
de branchrichtlijnen gaan pas in vanaf 1 juli 2006
maar ik proef in de vraagstelling van v-v dat er bij hun problemen zijn met bekeuringen die worden uitgedeeld tijdens A1 ritten en de verwerking ervan moeten jullie deze zelf betalen dan? laat eens wat van je horen v-v
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: Trophy op 6 mei 2006, 00:07:50
Indien de meldkamer opdracht heeft gegeven tot A1 dan volgt er geen bekeuring. De MKA vermeld dit in de ritgegevens.
Indien ik besluit tot A1, dan moet ik dat de meldkamer mededelen. De MKA voert dit in in de ritgegevens. Ook dan volgt er geen bekeuring.

Het moet dus geregistreerd staan. Uiteraard moet er ook noodzak voor zijn, maar dat spreekt vanzelf.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: strongbow op 7 mei 2006, 13:06:59
hmm vraag eens bij de leiding naar de brancherichtlijn optische en geluidsignalen. staat toch vrij duidelijk dat er sprake moet zijn van een vaste verbinding met de meldkamer én dat de mka de opdracht moet geven danwel op de hoogte moet zijn van het rijden met OGS. dat het bij jou niet gebeurt gaat goed tot je voor het bankje staat omdat je de fout in bent gegaan want dan wordt er gekeken naar die brancherichtlijn.

Beste Rick,

Die richtlijnen die heb ik wel...

Bij ons "in de regio" (Den Haag, Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk) is het inderdaad niet nodig om van te voren toestemming te vragen aan de meldkamer voor het rijden met OGS.
Dit is een afspraak gemaakt tussen de betrokken partijen, met instemming van de wetgevende instanties.

Natuurlijk zou het niet de eerste keer zijn dat een rechter uiteindelijk anders beslist, maar daar ga ik gemakshalve maar niet vanuit.

Het grappige van de hele discussie is alleen dat het initiatief om het niet te melden komt vanuit de meldkamer (!)  

Voor het overige is er ook HE-LE-MAAL niets anders en gaan wij op dezelfde wijze om met de richtlijnen.
Ook worden alle A1 ritten geregistreerd en kan men dit zonodig altijd op een later moment alsnog inzien.

Persoonlijk zie ik ook niet zo de noodzaak over alle ophef, zolang er controle mogelijk is op misbruik en alle partijen met elkaar overeenstemming hebben bereikt...

Op één punt maak ik mij wel zorgen; Nog te vaak worden nieuwe chauffeurs zonder een gedegen opleiding in het rijden met optische- en geluidssignalen de weg opgestuurd. Voor een chauffeur zelfstandig de weg op gaat moet een chauffeur de gevorderde rijopleiding hebben voltooid en helaas is dat nog lang niet altijd het geval.

En daar maak ik mij nou druk over  

(overigens denk ik sowieso dat de (medisch ondersteunende) opleiding van de hapchauffeurs vaak voor verbetering vatbaar zijn. Ik denk dat het ook goed zou zijn wanneer de chauffeurs via een onafhankelijke instantie regelmatig worden getoetst op hun bekwaamheid)
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: helm op 7 mei 2006, 15:31:15
Ik denk dat het ook goed zou zijn wanneer de chauffeurs via een onafhankelijke instantie regelmatig worden getoetst op hun bekwaamheid

Ga een met NedCert (http://www.nedcert.nl) praten, die kan vast wel wat voor ze betekenen.
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: strongbow op 8 mei 2006, 09:58:09
Ga een met NedCert (http://www.nedcert.nl) praten, die kan vast wel wat voor ze betekenen.

Goed idee! Ik zal het zeker bespreekbaar maken binnen de organisatie!
Titel: Re: Boetes A1 ritten
Bericht door: firefighter5175 op 5 december 2006, 21:42:34
ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een boet heb gekregen tijdens een A1 rit en hij kon niet geseponeerd worden omdat de tijden niet kloppen maar wij moeten ons aan de klok in de auto houden dus dan krijg ik nu te horen dat hij niet geseponeerd kan worden dus ik ga er nu zelf mee in de weer kijken of ik er wat wijzer van wordt en dan meld ik het hier
dus vertrouw nooit op de klok in de dienstauto want dan ga je de mist in!!!!
Bij "ons" werkt het zo:

Van elke A1 rit maken wij een apart ritformulier op en deze wordt ondertekend door de arts.

Wanneer er verkeersboetes op het kantoor binnenkomen, controleert men aldaar of er sprake was van een A1 rit.

Zo ja, dan gaat er een standaard briefje naar het CJIB met het verzoek tot seponeren.