Hulpverleningsforum

Incidenten => Archief Incidenten Nederland => Incidenten Nederland => Archief 2006 => Topic gestart door: IkWilbert op 21 november 2006, 10:21:00

Titel: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: IkWilbert op 21 november 2006, 10:21:00
livep2000
10:20:05 21-11-06G BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) (Welke TIS 4: tis,4.3)
0902562BRW Rijnwaarden ( Blusgroep 2 Korps Lobith Spoed )
0902112BRW Zetten ( Blusgroep 2 Spoed )
0902110BRW Zetten ( Blusgroep 1 Spoed )
0901924BRW Elst ( OvD Overbetuwe )
0901071BRW Ede ( ROGS )
0901066BRW Ede-Centrum ( Sturing Randapparatuur )
0901064BRW Ede-Centrum ( Dagdienst Centrum )
0901060BRW Ede ( OvD Spoed )
livep2000
10:15:40 21-11-06G BRAN Prio 1 Treinbotsing NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) 39770 39793 39741
0900308BRW Arnhem ( OvD/ROGS Spoed )
0900307BRW Arnhem-Noord ( Ploegcommandant )
0900303BRW Arnhem-Noord ( Bemanning HV/AL )
0900301BRW Arnhem-Noord ( Blusgroep 1 )
0900300BRW Arnhem-Noord ( Lichtkrant )
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 10:22:59
10:17:57 21-11-06 8 I AMBU svp contact met MKA
611211017570920008      0920008 CPA Gelderland-Midden ( OvDG Arnhem E.O. )

 :o
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Michelle1983 op 21 november 2006, 10:25:32
TIS 4,3 duidt op lekkage gevaarlijke stoffen aldus http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show/id=655254 (http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show/id=655254)
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: IkWilbert op 21 november 2006, 10:27:43
TIS 4 en 4.3:

TIS 4 is gereserveerd voor de gevaarlijke stoffen en komt daardoor vooral voor op de Betuweroute.

TIS 4.3: een ontsnapping van een gevaarlijke stof waarbij de effecten beperkt blijven tot het brongebied.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: IkWilbert op 21 november 2006, 10:32:51
livep2000
10:33:54 21-11-06G BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) 39599 39582 (Welke TIS 4: tis,4.3) (nb: inzet vvd,klein alarm,grip 1)
0900307Arnhem-Noord ( Ploegcommandant )
0900305BRW Arnhem-Noord ( Duikers )
0900300BRW Arnhem-Noord ( Lichtkrant )
0900043BRW Gelderland-Midden ( Regionaal Commandant )
0900033BRW Arnhem ( Plotters COH )
0900025BRW Gelderland-Midden ( HS-B )
0900019BRW Gelderland-Midden ( Operationeel leider Info )
0900003BRW Gelderland-Midden ( Piketcentralist VC Arnhem )
0900002BRW Gelderland-Midden ( Coordinator AC )
livep2000
10:31:35 21-11-06G BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) (Welke TIS 4: tis,4.3) (nb: inzet vvd,klein alarm)
0900308BRW Arnhem ( OvD/ROGS Spoed )
0900203BRW Arnhem-Noord ( Vrijwilligersgroep B )
0900153BRW Arnhem-Noord
0900152BRW Arnhem-Noord ( Beroepsploeg A2 )
0900151BRW Arnhem-Noord ( Beroepsploeg A1 )
0900150BRW Arnhem-Noord ( Bevelvoerders A )
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 10:35:10
10:33:54 21-11-06 8 G BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) 39599 39582 (Welke TIS 4: tis,4.3) (nb: inzet vvd,klein alarm,grip 1)
611211033540900307      0900307 BRW Arnhem-Noord ( Ploegcommandant )
611211033540900305      0900305 BRW Arnhem-Noord ( Duikers )
611211033540900300      0900300 BRW Arnhem-Noord ( Lichtkrant )
611211033540900043      0900043 BRW Gelderland-Midden ( Regionaal Commandant )
611211033540900033      0900033 BRW Arnhem ( Plotters COH )
611211033540900025      0900025 BRW Gelderland-Midden ( HS-B )
611211033540900019      0900019 BRW Gelderland-Midden ( Operationeel leider Info )
611211033540900003      0900003 BRW Gelderland-Midden ( Piketcentralist VC Arnhem )
611211033540900002      0900002 BRW Gelderland-Midden ( Coordinator AC )
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 10:40:12
Treinbotsing bij station Arnhem
Laatst gewijzigd: 21 november 2006 10:51
AMSTERDAM - Nabij station Arnhem zijn dinsdagochtend even na 10.00 een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gebotst. In de passagierstrein zaten mensen. Volgens de politie zijn minstens vijf mensen gewond geraakt.

Volgens RTV Gelderland gaat het om de stoptrein Zutphen-Nijmegen. Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Hulpdiensten zijn ter plaatse.

Van en naar Arnhem is sinds 10.15 geen treinverkeer mogelijk. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur. Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend.



www.nu.nl (http://www.nu.nl)

Het lijken wel 2 passagierstreinen.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 11:12:54
11:11:29 21-11-06 8 I BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) (Welke TIS 4: tis,4.3) (nb: grip 1,inzet vvd,klein alarm,grip 2)
611211111290900018      0900018 BRW Gelderland-Midden ( Operationeel Leider )

11:13:24 21-11-06 8 G BRAN Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM ( AH ) (Welke TIS 4: tis,4.3) (nb: grip 1,inzet vvd,klein alarm,grip 2,inzet logistiek)
611211113240901068      0901068 BRW Ede ( Logistiek Centrum Spoed )
611211113240901066      0901066 BRW Ede-Centrum ( Sturing Randapparatuur )
611211113240901060      0901060 BRW Ede ( OvD Spoed )

Update
rtv Gelderland spreekt inmiddels over 20 gewonden.

"Ooggetuigen van het ongeval melden dat rond 11.15 de brandweer nog volop bezig was met knipgereedschap en snijbranders om zich toegang te verschaffen tot de trein."
www.blikopnieuws.nl
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Brandpreventist op 21 november 2006, 11:51:43
http://www.nu.nl/news/893715/12/Treinbotsing_bij_station_Arnhem.html

Treinbotsing bij station Arnhem

Uitgegeven: 21 november 2006 10:22
Laatst gewijzigd: 21 november 2006 11:26

AMSTERDAM - Nabij station Arnhem zijn dinsdagochtend rond 10.15 een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gebotst. In de passagierstrein zaten mensen. Volgens de politie zijn minstens vijf mensen gewond geraakt. Het is niet duidelijk hoe erg deze er aan toe zijn.

http://www.nu.nl/img.db/893744+s(350!x240!)[/img]
Foto: Misja l Geen treinverkeer mogelijk van en naar Arnhem


Volgens ProRail is het ongeval aan de oostzijde van het station gebeurd. De passagierstrein is de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen. De cabine van de trein is flink beschadigd.
http://www.nu.nl/img.db/893767+s(350!x244!)[/img]
Foto: Ard Luyten l Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen

Er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Hulpdiensten zijn ter plaatse.

http://www.nu.nl/img.db/893815+s(350!x202!)[/img]
Foto: Frank Meeuwsen l Reizigers moeten rekening houden met vertraging

Van en naar Arnhem is sinds 10.15 geen treinverkeer mogelijk. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur. Over de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend.

http://www.nu.nl/img.db/893812+s(350!x232!)[/img]
Foto: Xander Postma l Hulpdiensten ter plaatse

Rotterdam

Maandag botste in Rotterdam een goederentrein op een lege passagierstrein. Over de oorzaak van dit ongeval is nog niets bekend. Het herstel van de beschadigde infrastructuur neemt waarschijnlijk nog enkele dagen in beslag.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Chopsticks op 21 november 2006, 11:54:16
Geen gevaarlijke stoffen :S
Daarom ook inzet conform TIS 4.3

Citaat
Pagina 8/37:
D3-TIM 12 wordt TIS 4.3

Pagina 8-12
Scenario D3 (TIM 12): Gevaarlijke stoffen groot
Grote calamiteit waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn met ernstige gevolgen voor mens, dier en
milieu in de directe omgeving + grote kans op uitbreiding naar de naastliggende omgeving
Bron: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/4BCE6700-A696-4462-BB35-3ACAC806AA07/0/GORCalamiteitenplanRail01nov2005.pdf

10:20:05   21-11-06   8   G   BRAN   Prio 1 Gev. stoffen spoor NS STATION ARNHEM STATIONSPLEIN ARNHEM  ( AH ) (Welke TIS 4: tis,4.3)
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Michelle1983 op 21 november 2006, 12:05:32
Met de ontwikkeling van de HSL en de Betuweroute zijn nieuwe Trein Incident Scenario's ontwikkeld die ook gelden voor het conventionele spoor aldus de website www.spoorwegincidentbestrijding.nl (http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl). Gaat dan inderdaad om een gasontsnapping met gevaar voor de gezondheid buiten het brongebied. Minimale respons:
Brandweer: 1 pel, AGS, HOvD + OGS
GHOR: 1 ambulance, OvDG
Politie: 1 KLPD-Dsp, OvDP, 2-4 regio
ProRail: Basiseenheid en wachtdienst PgV

Vervolgens zeggen ze wel dat de trein niet geladen was met gevaarlijke stoffen, foute code gegeven?
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 13:08:34
Treinbotsing bij station Arnhem  

Laatst gewijzigd: 21 november 2006 13:00

AMSTERDAM - Door een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein aan de oostzijde van het station in Arnhem zijn dinsdagochtend zeker 24 mensen gewond geraakt. Zeker acht van hen zijn naar een ziekenhuis vervoerd, hulpverleners konden de meeste anderen ter plaatse behandelen.
De goederentrein was niet met gevaarlijke stoffen geladen, aldus de politie. De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.
De politie heeft de machinist van de goederentrein dinsdagmiddag aangehouden. Zij wil zijn lezing horen van de omstandigheden. Zij heeft de machinist van de passagierstrein niet aangehouden, liet een woordvoerder weten.
Het merendeel van de sporen bij het hoofdstation van de stad is voor onbepaalde tijd niet te gebruiken, zowel aan de oost- als aan de westzijde. Ook het internationale treinverkeer wordt daardoor getroffen.
Treinreizigers rond Arnhem moeten de hele dag rekening houden met ernstige vertragingen. De NS zet bussen in om zoveel mogelijk reizigers op hun plek van bestemming te krijgen.
Het ongeval gebeurde rond kwart over tien. De passagierstrein was de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen, die uit twee delen bestond. De voorkant zag er behoorlijk beschadigd uit.
Het was aan het eind van de ochtend onbekend of een of beide treinen zijn ontspoord. De goederentrein kwam uit de richting Utrecht. Deze reed over een tussenspoor door het station. Bij het verlaten daarvan botste de goederenrijtuigen op de passagierstrein.
Volgens een passagiere van de stoptrein was de klap zo hard dat er mensen uit hun stoelen vielen. De trein reed langzaam het station binnen toen er twee forse klappen klonken. De passagiers moesten lopend naar het station, vanwaar ze met bussen werden weggebracht.
www.nu.nl
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 13:10:11
Machinist gecrashte goederentrein aangehouden
Uitgegeven op dinsdag 21 november 2006 om 12:45:45  

(Novum) - De machinist van de goederentrein die dinsdagochtend op een passagierstrein botste, is aangehouden. Vermoedelijk is hij door een rood sein gereden. Dat meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) dinsdag.
Bij de botsing op het Arnhemse centraal station raakten 23 mensen gewond, van wie er acht naar het ziekenhuis zijn gebracht. De machinist raakte lichtgewond aan zijn hoofd, zegt een woordvoerder.
Rond 09.45 uur botste de stoptrein van Zutphen naar Nijmegen op de diesellocomotief van de goederentrein. Al het treinverkeer van en naar Arnhem ligt stil.

www.nieuws.nl
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Roderick op 21 november 2006, 13:21:51
Hallo allemaal.

Ik heb een klein vraagje.
Is de sigma ook ingezet?

Groetjes Roderick
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 13:30:26
Heb geen alarmering voorbij zien komen, maar Gelderland Midden zit nog op de callmaxers volgens mij.
Patries, help ons eens uit de brand.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Roderick op 21 november 2006, 13:41:33
tebby heeft paries geprobeert te bellen maar die neemt niet op!!!

groetjes roderick
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: 7194 op 21 november 2006, 13:54:52
Lijkt me sterk dat de SIGMA is ingezet gezien het aantal slachtoffers.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 14:12:24
Krijgen we dezelfe discussie als met het treinongeval in Maastricht (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13515.0).  :-\
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Hunter op 21 november 2006, 14:43:25
Heb geen alarmering voorbij zien komen, maar Gelderland Midden zit nog op de callmaxers volgens mij.

Zij werken inderdaad (nog?) met maxers en die zijn niet gepiept voor dit incident.

Groeten, Peter.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 14:52:10
Dan is de kans dat ze toch zijn ingezet wel heel erg klein.  ;D
Bedankt voor de info.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: blauwblauw op 21 november 2006, 15:19:05
Nee geen Sigma maar wel een heel dozijn Ambulance's vanuit de hele provincie o.a. Nijmegen, Doetinchem & Apeldoorn/Zutphen
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: FF_holland op 21 november 2006, 15:24:34
TIS 3.4 lijkt mij eerlijk gezegd meer op zijn plaats dan TIS 4.3

TIS 3.4: ontsporing met slachtoffers of aanrijdingen trein met andere trein, groot wegvoertuig of object waardoor wagenstellen vervormd, gekanteld of gestapeld zijn.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: blauwblauw op 21 november 2006, 15:59:34
Trouwens geluk bij een ongeluk dat de 1e klasse zich direct achter de machinst bevondt, anders waren er veel meer gewonden gevallen en mischien zelfs wel doden als je zo de foto's bekijkt.

Tussen de middag ben ik er zelf even geweest en het was echt een heel naar gezicht, vooral het aanzich van treinbanken die verspreid lagen over de sporen.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Patriess op 21 november 2006, 18:57:56
tebby heeft paries geprobeert te bellen maar die neemt niet op!!!

groetjes roderick

Patries was gewoon aan het werk ;D En dan nog wordt ik daar niet zosnel ingezet omdat onze regio in 2en is verdeeld: Arnhem heeft een eigen combinatie en Ede en wij worden per cluste ropgepiept en niet de hele regio.

Heb geen alarmering voorbij zien komen, maar Gelderland Midden zit nog op de callmaxers volgens mij.
Patries, help ons eens uit de brand.

Maarre geen SIGMA inderdaad en P2000 is nog ver te zoeken hier ja! ;)
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: RAdeR op 21 november 2006, 22:05:29
Nog drie gewonden treinongeval Arnhem in ziekenhuis
Uitgegeven: 21 november 2006 20:38
Laatst gewijzigd: 21 november 2006 20:39
ARNHEM - Nog drie gewonden liggen dinsdagavond in het ziekenhuis als gevolg van het treinongeval dat in de ochtend bij station Arnhem plaatsvond. Dat heeft de gemeente Arnhem dinsdagavond gemeld.
Wat de gewonden precies mankeert is onbekend, maar volgens de gemeente zijn de verwondingen niet levensbedreigend.
Bij het treinongeval tussen een passagierstrein en een goederentrein raakten circa dertig mensen gewond. Elf van hen moesten in het ziekenhuis behandeld worden. Twintig lichtgewonden werden ter plekke behandeld. Later meldden zich nog vier mensen zelf bij het ziekenhuis.
De 34-jarige machinist van de goederentrein, die eerder dinsdag werd aangehouden, is aan het eind van de middag weer vrijgelaten, zo liet het KLPD weten. "Hij is na verhoor vrijgelaten, maar blijft verdacht", aldus een zegsman.

www.nu.nl
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Patriess op 24 november 2006, 12:04:19
Nog even een kleine opsomming (uit betrouwbare bron)

Slachtoffers:
8   T2
23 T3

Ingezette eenheden ambulancedienst:
5x ambulance
1x Motorlance
2x OVDG (1 ter plaatsen en 1 in het T3 opvangcentrum)

O&V van het rode kruis was in eerste instantie geinformeerd maar dat is direct weer afgeblazen.

Opgeschaald naar GRIP 1, toen de burgmemeester ter plaatse was naar GRIP 2 en tegen 13:30 weer naar GRIP 0

(Geen gevaarlijkse stoffen)
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: PeterEde op 24 november 2006, 22:40:36
Ter aanvulling:

In het opvangcentrum voor T3-slachtoffers is ook nog een ambuteam ingezet.

Voor zover noodzakelijk zijn alle slachtoffers naar het Ziekenhuis Rijnstate gegaan. Dit was mogelijk aangezien er in de weekeinden onderhoud plaatsvindt aan de stroomvoorziening in het ziekenhuis. Hierdoor waren er op de afdelingen bedden leeg die normaal gesproken bezet zouden zijn door spoedopnamen in het weekeinde.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Brandpreventist op 25 juni 2007, 19:38:50
http://www.ivw.nl/nl/actueel/nieuwsberichten/archief/2007/06Juni/inspectievenwnieuwsberichtonbekendheidtrajectbelangrijkeoorzaaktreinbotsingarnhem.jsp#0

25 juni 2007: Onbekendheid traject belangrijke oorzaak treinbotsing Arnhem

Onbekendheid van een machinist met het traject was een belangrijke oorzaak bij de frontale botsing op 21 november 2006 tussen een goederentrein en een reizigerstrein op station Arnhem. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat in het rapport naar aanleiding van het ongeval.

 

De machinist van de goederentrein van ERS Railways was van Rotterdam via Utrecht en Arnhem onderweg naar Emmerich, ondanks het feit dat hij voor het gedeelte tussen Utrecht en Emmerich geen wegbekendheid had. Bij het passeren van station Arnhem raakte de machinist in verwarring over twee boven het spoor hangende seinen. Direct daarna reed de trein langs een rood sein omdat de machinist in eerste instantie dacht dat het sein niet voor hem bedoeld was. Een botsing met de reizigerstrein was het gevolg. Daarbij raakten de twee betrokken machinisten, de conducteur in de reizigerstrein en 58 passagiers gewond.

De inspectie onderzocht naast de directe oorzaak ook de manier waarop de wegbekendheid van machinisten bij ERS Railways in de praktijk is geregeld. Uit de gegevens bleek dat het overzicht van bevoegdheden voor de machinist wel op orde was, maar dat het bij de planning van de rit niet duidelijk was dat de machinist ook begeleid had moeten worden. De machinist was hiervan op de hoogte, maar dacht over voldoende kennis en ervaring te beschikken om de trein te kunnen rijden.

Naar aanleiding van het voorval gaat de inspectie ook bij andere vervoerders op het spoor onderzoeken hoe de wegbekendheid van machinisten is geborgd. ERS Railways heeft naar aanleiding van dit ongeluk een administratief systeem ingevoerd om machinistenopleidingen en -begeleiding beter te borgen.
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Brandpreventist op 25 juni 2007, 19:40:27
Rapport: http://www.ivw.nl/nl/Images/Rapport%20Arnhem_tcm5-16428.pdf
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: FF_holland op 25 juni 2007, 20:23:00
Schandalig dat iemand zonder wegbekendheid daar mag rijden.
Alleen ik vraag me af of hij dan wel precies had geweten welk sein bij welk spoor hoorde (je kunt immers niet ieder grassprietje kennen)...
Titel: Re: GRIP 2 Treinongeval Arnhem CS - Arnhem 21-11-2006
Bericht door: Brandpreventist op 3 mei 2010, 19:42:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6652160/__Hof_spreekt_machinist_vrij__.html?sn=binnenland,buitenland (http://www.telegraaf.nl/binnenland/6652160/__Hof_spreekt_machinist_vrij__.html?sn=binnenland,buitenland)

ma 03 mei 2010, 15:23
Hof spreekt machinist goederentrein vrij

ARNHEM -  Een 37-jarige machinist uit Rhoon die in november 2006 in Arnhem met zijn goederentrein op een reizigerstrein botste, is maandag opnieuw vrijgesproken van gevaarlijk rijgedrag op het spoor. Bij de botsing raakten tientallen mensen gewond.

Net als de rechtbank verwijt het gerechtshof in Arnhem de man wel lichte schuld: hij had de weg iets beter moeten kennen en niet door rood moeten rijden. Aan de andere kant weegt het hof mee dat de seinsituatie niet heel duidelijk was. Al met al heeft de man niet voldoende schuld voor een veroordeling wegens gevaarlijk rijgedrag, aldus het gerechtshof.

Justitie had in hoger beroep - net als eerder bij de rechtbank - 150 uur werkstraf geëist wegens gevaarlijk rijgedrag op het spoor met letsel als gevolg.

Bij het ongeluk kon de machinist niet meer stoppen voor een rood sein, nadat hij had getwijfeld of een geel sein even daarvoor voor hem bedoeld was. Het stond op een andere plek dan normaal. Hij botste met 15 kilometer per uur tegen de reizigerstrein.

Justitie stelde na de vrijspraak om principiële redenen hoger beroep in, om te hameren op de eigen verantwoordelijkheid van mensen met functies waarin de veiligheid op het spel staat. Het OM vindt het onvoorzichtig dat de man de rit heeft aangenomen terwijl hij het tracé niet vaak genoeg had gereden. Ook had hij volgens justitie de treindienstleiding moeten bellen toen hij twijfelde over het gele sein.

De beschuldiging in tweede instantie (na gevaar op het spoor) was dat de man 'door een rood sein is gereden'. Dat eenvoudigere strafbare feit is zonder twijfel vast komen te staan, maar inmiddels verjaard. Het hof verklaarde het OM voor die tweede beschuldiging niet-ontvankelijk.