Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Eerstehulpverlening / Lotus => Topic gestart door: Shadow op 30 augustus 2003, 18:35:22

Titel: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Shadow op 30 augustus 2003, 18:35:22
Dit bericht is voortgekomen uit de thread over ballonbeademing, maar wordt hier voortgezet...

Christian


In de cursus ILS die door onze afdeling ontwikkeld wordt zal het gebruik van de mayo-tube inbegrepen zijn.

Alsook zal er voor de vrijwilligers met ILS-bevoegdheid een verplichting gelden om minimaal 1-maal per maand te oefenen en er zal continue gecontroleerd worden door een bevoegd persoon (verpleegkundige/arts met relevante ervaring) dat de vaardigheden op niveau zijn/blijven.

Meldingen aan de CPA:
Er bestaan blijkbaar nogal wat verschillen i.v.m. het melden bij een CPA. Volgens mij is dit nog altijd de beste manier:
1. Korte kreet/omschrijving van het probleem: reanimatie; verkeersongeval auto/fietser / steekwonde / botbreuk / ... Dus geen grote uitleg maar gewoon een korte boodschap om de centralist een beter idee te geven waar het hele gesprek over zal gaan en zodat hij al direct de urgentie kan beginnen inschatten.
2. Locatie: Straat + Nr (of kruising van twee straten); plaats. Zodoende kan bij een dringende oproep (reanimatie) de ambu alvast gaan rijden.
3. Persoonlijke informatie: je eigen naam en mobiel nummer: zodoende kan de CPA terugbellen als de verbinding verbroken wordt of er extra informatie nodig is.
4. Details: alle verdere details i.v.m. het slachtoffer(s), de omstandigheden, de verwondingen, verzoek om assistentie brandweer, politie, bergers, ... eigenlijk alles wat tot nut kan zijn.
5. Vraag; de prioriteit A1 of A2; zodoende kan je tenminste inschatten hoelang het duurt voor de ambu ter plekke is. Wel zo leuk voor het slachtoffer en betrokkenen; kun je hem/haar/hen tenminste op een goede manier geruststellen.

Tot nu toe heb ik met deze volgorde te gebruiken altijd een goede communicatie met de centralist kunnen onderhouden.

Ciao,
Peter
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Christian op 30 augustus 2003, 19:48:22
Deze thread is gestart naar aanleiding van een bericht van Tamara over alarmeringen.

Ik wil zelf niet generaliseren maar de EHBOers die ik zelf op de alarmcentrale aan de lijn krijg zijn eenvoudigweg vreselijke melders. Ze willen een ambulance maar vertellen mij niet waarom en als ik ze uitvraag krijg ik 9 van de 10x een grote mond, stuur #$@#$ een ambulance want ik ben EHBOer en ik heb er verstand van!
Heel fijn dat je je EHBO diploma hebt maar voor mij blijf je een leek en wil ik gewoon weten wat er aan de hand is.
Leer EHBOers ook eens hoe ze een melding moeten doen aan de hand van de ABC methode en natuurlijk het adres  
Polsfrequentie is voor mij op dat moment niet belangrijk.
Ik heb helaas slechte ervaringen met EHBOers en ik besef ook wel dat ze niet allemaal zo zijn, want ik krijg ook wel goeie EHBOers aan de lijn en ik ben ook zeker blij dat ze er zijn, dus ik hoop nu niet dat ik mensen boos heb gemaakt, maar ik volg deze discussie al even en ik wilde even mijn verhaal kwijt!
 

Hier gaan we dus mee verder!

Christian
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Christian op 30 augustus 2003, 20:04:34
In ons verenigingsblad Inform@il heb ik een stukje geplaatst hoe je moet alarmeren en wat je allemaal moet doorgeven.
Met behulp van Peter. samengesteld:


Wat je moet weten als je 112 belt…

Het is voor de centralist van de alarmcentrale heel erg belangrijk om bij een melding een aantal dingen te weten. Het is heel erg vanzelfsprekend, maar het wil toch nog wel eens een keer verkeerd gaan. Vandaar alles op een rijtje:

- Adresgegevens   
            - plaats
            - straat
            - huisnummer
            - ter hoogte waarvan

Een routebeschrijving is (in de meeste gevallen) niet nodig i.v.m. tijdverlies.

- Het bewustzijnsniveau van het slachtoffer. Indien  
  buiten kennis: hoe is de pols en ademhaling?

- Wat er precies is gebeurd.

- Hoeveel slachtoffers er zijn.

- De leeftijd van het slachtoffer.

- Welk letsel heeft het slachtoffer?

- Zit het slachtoffer bekneld? Of andere belangrijke
  zaken, als gevaarlijke stoffen, waterongevallen, brand,
  lekkende brandstof etc.

- Hoe hard is er gereden?

- Het mobiele nummer van de melder is ook erg
  belangrijk!!! Als achteraf blijkt dat de locatie        
  niet duidelijk genoeg is, kan er altijd worden
  teruggebeld.


Gun jezelf dus even de tijd om te kijken waar je precies bent, plaats, straat en ter hoogte waarvan en regel de opvang.

In Zeeland kan  de AC / CPA (alarmcentrale / Centrale Post Ambulancevervoer) overigens ook rechtstreeks gebeld worden, op nummer 0118 414444. Dit nummer heeft de tweede prioriteit in de aanname, 112 heeft de eerste prioriteit.

Eigenlijk heel simpel, maar wel duidelijk voor de mensen die het nog niet (allemaal) wisten.

Christian
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Pleegje_ op 20 november 2003, 23:54:47
Hallo,

Bijeen melding is het van belang om dit inderdaad volgens de ABC-methode te doen. Dit is een eenduidige manier van communiceren binnen de reguliere gezondheidszorg. Maar het lijkt mij onnodig om de volgende zaken door te geven omdat ze eenvoudigweg NIET relevant zijn voor de centralist maar voor de ambu.vpk die ter plaatse komt en dus TER PLAATSE deze info wel hoort. Dit scheelt weer tijd in de alarmering en aanrijdtijd.
- leeftijd slachtoffer
- snelheid ongeval
- mobiele nummer (dit kan men zien in het scherm)

Daarnaast is het zo dat een EHBO-er GEEN letselbeoordeling mag doen. Dit is voorbehouden aan artsen (of speciaal opgeleide verpleegkundigen zoals ambulanceverpleegkundigen).

Verder ben ik het met Christian eens dat er (helaas) een groep EHBO-ers is die denkt alles te weten. Dit gaat ten koste van een goede zorgverlening. Iedereen kent wel het spreekwoord "schoenmaker...houd je bij je leest". In dit geval heel toepasselijk. Geef dus alleen die informatie door wat er van je gevraagd wordt. Niets meer en niets minder. Dit werkt van beide kanten het efficienste.

Pedro
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: EHBO-er op 21 november 2003, 18:46:46
Hoe je het ook draait of keert, hoe beter de EHBO'er de situatie kan inschatten, hoe beter de hulpverlening kan worden opgestart.

Wel is het zo, datyhij die dingen moet inschatten die bepalend zijn voor het verder handelen en dus niet om te kunnen aangeven welke behandeling de arts in hjet ziekenhuis moet opstarten.

Zoals gebruikelijk ligt ook hier weer de waarheid in het midden
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: kader5701 op 26 november 2003, 21:41:29
Wat ik me opeens afvraag is of de centralisten werken met standaard vragenlijsten of met "ongeveer" dezelfde vragen in het eerste geval zou het misschien wel handig zijn om die vragen te gebruiken bij het oefenen met EHBOers zodat ze er op de duur aan gewend raken hoe ze uitgevraagd zullen worden. Dames en heren centralisten leg het me eens uit.
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: firemanr op 26 november 2003, 21:51:44
Wat ik me opeens afvraag is of de centralisten werken met standaard vragenlijsten of met "ongeveer" dezelfde vragen in het eerste geval zou het misschien wel handig zijn om die vragen te gebruiken bij het oefenen met EHBOers zodat ze er op de duur aan gewend raken hoe ze uitgevraagd zullen worden. Dames en heren centralisten leg het me eens uit.

Is misschien een geschikte vraag om in de daarvoor bestemde groep te vragen, die van centralisten enzo.... ;)
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jet op 29 november 2003, 16:32:48
Na dit allemaal te hebben gelezen lijkt het me nuttig/zinvol om hier in de herhalingslessen eens uitgebreid aandacht aan te besteden.

Misschien een goed idee om hier samen eens een opzet voor te maken.
Zeker ook belangrijk om dit eens in de kadergroepen te bespreken
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jos Kaldenhoven op 30 november 2003, 04:45:32
Hallo,

Bij een melding is het van belang om dit inderdaad volgens de ABC-methode te doen. Dit is een eenduidige manier van communiceren binnen de reguliere gezondheidszorg.
Pedro
Pedro, wat is een melding volgens de ABC methode? Als werker binnen de reguliere gezondheidszorg heb ik nog nooit van deze "eenduidige manier van communiceren" gehoord!
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jos Kaldenhoven op 30 november 2003, 04:47:29
Daarnaast is het zo dat een EHBO-er GEEN letselbeoordeling mag doen. Dit is voorbehouden aan artsen (of speciaal opgeleide verpleegkundigen zoals ambulanceverpleegkundigen).
Pedro
De EHBO-er die niet aan letselbeoordeling doet is een slechte EHBO-er! Hoe kan hij/zij anders prioriteiten stellen in de hulpverlening  ???
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Kylton op 30 november 2003, 05:15:14
Pedro, wat is een melding volgens de ABC methode? Als werker binnen de reguliere gezondheidszorg heb ik nog nooit van deze "eenduidige manier van communiceren" gehoord!

Jos,

Ik denk toch, dat bedoeld wordt:
A - Airway
B - Breathing
C- Circulation
en daarna evt. nog:
D - Disability
E - Exposure

Greetz :)
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jos Kaldenhoven op 30 november 2003, 07:19:59
Kylton,

Wat jij benoemt is de benadering van een slachtoffer, oftewel het assessment. Heeft niets met een melding te maken, lijkt mij  :)
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Shadow op 30 november 2003, 07:49:33
Jos,

Je hebt gelijk maar je kunt de ABC methode doortrekken en ik heb gemerkt dat dit heel goed werkt omdat je als EHV'er ter plekke direct op hetzelfde denkspoor zit als de CPA'er die je aan de lijn krijgt.

Voorbeeld:

Goedemorgen, verkeersongeval; auto tegen fietser tegen ongeveer 50 Km/u (dit zal bijna automatisch een A1-rit betekenen)
Locatie: Stationstraat 100 te Heerlen
Mijn naam is XXX; mobiel nr: XXX
Slachtoffer is ABC stabiel, CWK handmatig gestabiliseerd en vermoeden van fracturen ter hoogte van het bekken/heup, meervoudige schaafwonden. Aanspreekbaar maar verward; mevrouw is hoogbejaard.
Assistentie politie gevraagd; brandweer niet noodzakelijk.

Zoals je merkt volg ik in de beschrijving van het letsel gewoon de ABCDE methode; garandeer je dat het van de eerste keer begrepen is. En natuurlijk kan de CPA nog bijkomende vragen stellen (diegene die ze mij meestal vragen is wat voor een hulpverlener ik ben daar ik blijkbaar de juiste woordjes ken  ;D  )

Ciao,
Peter
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jet op 30 november 2003, 17:13:21
Mooie melding lijkt me Shadow.

nogmaals: belangrijk om mensen hierop te trainen, want de alarmering lijkt toch wat een ondergeschoven kindje te zijn merk ik
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Remi op 30 november 2003, 20:16:58
CWK handmatig gestabiliseerd

Hallo Peter,
Wat bedoel je met CWK?
Groetjes
Remi
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 30 november 2003, 20:51:07
De EHBO-er die niet aan letselbeoordeling doet is een slechte EHBO-er! Hoe kan hij/zij anders prioriteiten stellen in de hulpverlening  ???

"Ga na wat het SO mankeert" en "stelp ernstige bloedingen." weet ik nog uit mijn EHBO tijd. Nu gaan we er met "Medic First Aid" nog verder op in. Ik denk dat  pleeg MNT een beetje in de war is. Met "diagnose" en "medicatie" dat is wel voorbehouden. Maar ik ga wel na wat hem/haar mankeert en handel ernaar, net wat Jos zegt. Ik kan mij niet voorstellen dat ze je dat eerst leren en dat je het vervolgens niet mag toepassen. Volgens mij ben je juist strafbaar als je nalaat iets te doen wat je wel geleerd hebt.

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: SEH zustertje op 30 november 2003, 22:04:59
Hoi Remi

CWK staat voor cervicale wervelkolom, dus hier wordt de
mee bedoeld dat het hoofd en de nek gemobiliseerd worden.
groetjes  :)
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Pleegje_ op 30 november 2003, 22:06:04
Henk,

Dat gedeelte wat jij citeerd is ten eerste niet van mij afkomstig. Ten tweede mag een EHBO-er geen uitgebreide letselbeoordeling doen. Dit mag zelfs een verpleegkundige niet zonder extra opleidng. En ten derde heb ik het woord medicatie nog nooit gebruikt in deze discussie. Dus wie is nu een beetje in de war.

Daarnaast...ook in andere discussies blijkt dat je mij niet zo mag...dat is prima...maar laat dat niet meespelen in je discussie. Want dat is wel erg onprofessioneel. En daarvoor zijn wij hier..om onze professie te optimaliseren.

Pedro
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 30 november 2003, 23:34:28
Henk,

Dat gedeelte wat jij citeerd is ten eerste niet van mij afkomstig. Ten tweede mag een EHBO-er geen uitgebreide letselbeoordeling doen. Dit mag zelfs een verpleegkundige niet zonder extra opleidng. En ten derde heb ik het woord medicatie nog nooit gebruikt in deze discussie. Dus wie is nu een beetje in de war.

Daarnaast...ook in andere discussies blijkt dat je mij niet zo mag...dat is prima...maar laat dat niet meespelen in je discussie. Want dat is wel erg onprofessioneel. En daarvoor zijn wij hier..om onze professie te optimaliseren.

Pedro
Pedro,

Of ik je mag of niet dat zou ik niet weten, ik zou je daar voor beter moeten kennen denk ik. Dit  heeft weinig te maken met standpunten die wij innemen. Als ik het niet met je eens ben wil nog niet zeggen dat ik je niet mag. Of wel.  
Je hebt het nu over een uitgebreide letselbeoordeleing. En dus bevestigt dat wat ik al dacht. Je bent in de war met een diagnose. Een eenvoudige letsel beoordeling houdt in dat je kijkt of je iets aan het SO kan ontdekken overeenkomt met wat je als EHBO'r hebt geleerd. Het zg top tot teen onderzoek. Een arm of been in een onnatuurlijke stand. Pijn, in de nek bijvoorbeeld, een bleke if blauwe kleur van het weefsel in de mond, geur van de adem. Reakties op prikkels, en id eigenlijk als eerste de ABC. Allerlei dingen waar je als (geoefende, ervaren) EHBO'r op let.

Nu noem je het ook de UITGEBREIDE letsel beoordeling. Die is inderdaad voorbehouden aan goed opgeleide verpleegkundigen en artsen en heet dan: "DIAGNOSE" Dat gebeurd bij bv mogelijk inwendig letsel en mogelijke botbreuken en nekletsel.

Pedro, ik zie het zo. Ik beoordeel het SO op MOGELIJK letsel. Als een arm gebroken zou kunnen zijn behandel ik het SO alsof hij een gebroken arm heeft. Als ik denk dat ie nekletsel zou kunnen hebben IMOBILISEER (en niet mobiliseer!) ik het hoofd tov de romp. And so on. Valt het later bij de uitgebreide letsel beoordeling mee, dan is dat prima. Maar ik loop zo het minste risico.

Hallo,

Daarnaast is het zo dat een EHBO-er GEEN letselbeoordeling mag doen. Dit is voorbehouden aan artsen (of speciaal opgeleide verpleegkundigen zoals ambulanceverpleegkundigen).

Pedro

Wat mij wel een beetje raakt is het niet voor vol aanzien van de vrijwilligers, zoals EHBO'rs door sommige professionals. Ze mogen niks, ze kunnen niks dus bel ons nou maar en hopelijk doe je dat niet zo stom als al die andere klungels en denk erom overal afblijven want er gaat zoveel fout!

Henk

Ik wil zelf niet generaliseren maar de EHBOers die ik zelf op de alarmcentrale aan de lijn krijg zijn eenvoudigweg vreselijke melders.
Heel fijn dat je je EHBO diploma hebt maar voor mij blijf je een leek en wil ik gewoon weten wat er aan de hand is.
Hallo,


Verder ben ik het met Christian eens dat er (helaas) een groep EHBO-ers is die denkt alles te weten. Dit gaat ten koste van een goede zorgverlening. Iedereen kent wel het spreekwoord "schoenmaker...houd je bij je leest". In dit geval heel toepasselijk. Geef dus alleen die informatie door wat er van je gevraagd wordt. Niets meer en niets minder. Dit werkt van beide kanten het efficienste.

Pedro

Ik kan ook voorbeelden aandragen waarbij de professionele broeders het niet meteen bij het rechte eind hadden. Incidenten. Wat moet je ermee: niets. Probeer te verbeteren wat verbetering behoeft zonder iemand af te vallen.

En verder, hoera voor de vrijwilligers! Petje af voor jullie.

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Kylton op 1 december 2003, 01:35:51
Hoi Remi

CWK staat voor cervicale wervelkolom, dus hier wordt de
mee bedoeld dat het hoofd en de nek gemobiliseerd worden.
groetjes  :)

Hoi SEH zustertje,

Ik neem aan, dat je bedoelt, dat de CWK gestabiliseerd wordt i.p.v. gemobiliseerd.
(Mobiliseren is een onderdeel van het vervolgtraject in het ziekenhuis............ ::) ;D).

Greetz.
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jorrin op 1 december 2003, 10:53:19
Ik ben het er op zich wel mee eens dat de melding een wat betere plaats mag krijgen in de EHBO-opleiding. Maar voorlopig kost het al genoeg moeite om de ABC-benadering in de hulpverlening erin te krijgen. Laat staan dat dat dan ook naar de CPA toe nog verwoord moet gaan worden in diezelfde volgorde. Doe daar een fijne portie stress bij... dan heb je een modelhulpverlener nodig. En waar vind je die?
Een EHBO-er is gewoon niet vaak genoeg met de materie bezig om hier een automatisme in te krijgen. Nogmaals: ik vind dat het meer aandacht in de opleiding en de herhalingslessen moet krijgen. Maar EHBO blijft wel EHBO. Wil je daar meer professie in, dan krijg je een hele hoop tegenstanders (uit ervaring gesproken). :-X
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 1 december 2003, 12:24:15
Over welke EHBO'r heb je het Jorrin, zie de discussie EHBO is geen eenheids worst. Je kunt niet generaliseren. Je krijgt mij niet gauw meer in de stress bv. Maar als redder kom je tientallen malen per jaar in aanraking met gevalletjes die je an de instanties moet melden. Je kunt niet generaliseren, de taken van "de EHBO'R" liggen te ver uiteen.

Het is niet zozeer een kwestie van tegenstand maar van realisme. Een huisvrouw die EHBO doet om haar kinderen op verantwoorde wijze te bepleisteren afschrikken met een cursus EHBO die voor de helft gaat over het zo correct mogelijk melden van ernstige ongevallen zal uiteindelijk zorgen voor afname van het aantal EHBO'rs.

Hoewel anderen hier dat misschien zouden toejuigen ben ik daar geen voorstander van.


Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jorrin op 1 december 2003, 13:09:48
Dat is dus ook exact wat ik bedoel. En als je mensen in diezelfde EHBO-cursus ook nog 'de juiste woordjes' van Peter moet gaan leren, dan wordt zo'n cursus nog onaantrekkelijker. Diegenen die dat allemaal willen weten, die gaan wel verder in die hulpverlening. Maar - buiten degenen die de EHBO alleen maar voor de baas nodig hebben - het merendeel vindt dat allemaal veel te ver gaan. Die zijn blij dat ze zo ongeveer weten wat ze moeten doen.
Die tegenstand die komt pas als je wel met de juiste woordjes gaat smijten. De helft haakt dan af en de andere helft valt over je heen.
Persoonlijk ben ik ervoor om de juiste woordjes aan te leren en ervoor te zorgen dat er een standaardisering komt van een melding door een EHBO-er naar een CPA. Maar ik betwijfel of dit uitvoerbaar wordt.
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 1 december 2003, 13:40:36
Ik zou het fijn vinden als de portier van een Chemische fabiek de juiste woordjes zou vinden om te vertellen dat het labaratorium in de fik is gegaan, er drie laboranten vermist worden en amoniakgas aan het ontsnappen is.

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jorrin op 1 december 2003, 14:09:27
dat bedoel ik. Dan moet je toch dagelijks met die toestanden bezig zijn, wil je daar een eenduidig ABC-protocol in vloeiend nederlands over kunnen doorbellen aan de CPA
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Christian op 1 december 2003, 16:48:36
Henk, om even door te gaan op jouw voorbeeld van die portier (die trouwens in een auto zit :-\): hij moet ook maar afwachten welke informatie hij door krijgt en dus door kan geven!
Verder lijkt het me zo dat je bij meldingen van bedrijven toch wel een iets gespecialiseerdere melding krijgt dan van een particulier.

Christian
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 1 december 2003, 17:36:14
Jij begrijpt het, Chris!! De een is verantwoordelijk voor twee doetjes van kinderen, de ander voor 100-den levens, zoals bij het bovenstaand voorbeeld. Daar kun je toch geen eenduidige eisen aan stellen???

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jorrin op 1 december 2003, 18:51:27
Gaat het niet in beginsel om dezelfde dingen? Kan de moeder van twee doetjes niet te maken krijgen met een grote ramp? En kan degene die normaal gesproken 'verantwoordelijk' is voor honderden levens (?) niet te maken krijgen met een splinter in de vinger van het buurjongetje?
Blij dat we dan de leerstof eenduidig uit hetzelfde boekje hebben.
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 1 december 2003, 19:51:09
Gaat het niet in beginsel om dezelfde dingen? Kan de moeder van twee doetjes niet te maken krijgen met een grote ramp? En kan degene die normaal gesproken 'verantwoordelijk' is voor honderden levens (?) niet te maken krijgen met een splinter in de vinger van het buurjongetje?
Blij dat we dan de leerstof eenduidig uit hetzelfde boekje hebben.

Ik denk dat de kans dat je bij moeder thuis te maken krijgt met een drenkeling wat kleiner is dan bij een reddingsbrigade. En hoe moet de moeder dan volgens jou alarmeren bij een splinter in een kind? Het wordt nu wat ver gezocht vrees ik. Je kan niet iedereen op alles voorbereiden. Beter kun je de lesstof af stellen op hetgeen waarschijnlijk van toepassing is op de taak van de hulpverlener, en niet op een kleine kans dat deze moeder Nederland op de hoogte gaat stellen van een zojuist gebeurde ramp. Je rust voetgangers toch ook niet uit met een airback?

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Pleegje_ op 1 december 2003, 20:38:12
Beter kun je de lesstof af stellen op hetgeen waarschijnlijk van toepassing is op de taak van de hulpverlener, en niet op een kleine kans dat deze moeder Nederland op de hoogte gaat stellen van een zojuist gebeurde ramp. Je rust voetgangers toch ook niet uit met een airback? (citaat Henk)

Beste Henk,

Ik denk dat jij zelf hier het verschil heel goed duidelijk maakt.  Een EHBO'er wordt ervoor opgeleid om een splinter te verwijderen. Dat heb ik nooit in mijn opleiding gehad. Dus nogmaals...schoenmaker blijf bij je leest en doe datgene waarvoor je bent opgeleid.

Pedro

NB: ik ben de laatste die aan de rechten van de vrijwilliger komt want daar draait heel nederland juist op. Zowel medisch als bij de brandweer.
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 1 december 2003, 22:57:08

Beste Henk,

Ik denk dat jij zelf hier het verschil heel goed duidelijk maakt.  Een EHBO'er wordt ervoor opgeleid om een splinter te verwijderen. Dat heb ik nooit in mijn opleiding gehad. Dus nogmaals...schoenmaker blijf bij je leest en doe datgene waarvoor je bent opgeleid.

Pedro

NB: ik ben de laatste die aan de rechten van de vrijwilliger komt want daar draait heel nederland juist op. Zowel medisch als bij de brandweer.

Onze zienswijzen liggen wel erg uit elkaar. Ik zie de vrijwilliger/EHBO'r redder als First Responder, iemand die snel ver vóór de ambulance terplaatse kan zijn en de veiligheid waarborgt, de levensreddende handelingen pleegt in de belangrijke eerste minuten na het ongeval, stabiliseert en vitale levensfuncries bewaakt.

En jij ziet ons slechts splinters verwijderen, want daar zijn we voor opgeleid.
Hoe kan ik nu respect voor iemand opbrengen die zo weinig verstand heeft over een ander z'n bekwaamheden?

Feit:

Op het water ligt het beste bewijs:
Nooit zie je daar een ambulance. Het eerste halfuur krijg je daar geen professionele hulp.

Toch hebben er in die meer dan twintig jaar dat ik daar red geen mensen schade ondervonden door onoordeelkundig handelen van de reddingsdiensten. Toch krijgen te maken met allerlei, soms zeer ernstige verwondingen.
Bijvoorbeeld bij aanvaringen met snelle boten, of iemand die ruggelinks op het dek valt uit z'n bootmansstoeltje. Uitglijdt en de trap af valt in de Party boot. Hoeveel mensen krijgen niet een giek tegen hun hoofd, of komen met lichaamsdelen in een schroef of bekneld in een lijn of krijgen hartgerelateerde problemen.

Ik heb maar één keer meegemaakt dat we de broeders naar de patiënt brachten en niet andersom. Wij lossen de EERSTE HULP daar volledig zelf op. Het incident is minimaal een half uur oud voor jullie de eerste blik op het de patiënt kunnen werpen. Het is fijn te weten dat wij, eenmaal aan de kant gekomen de patiënt in jullie bekwame handen kunnen overdragen. Maar wat meer vertrouwen in ons kunnen is wel op z'n plaats.


Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Jet op 3 december 2003, 09:50:24
Samenwerkend kunnen we meer....wat toch een mooi motto
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: Henk op 3 december 2003, 13:57:34
Samenwerkend kunnen we meer....wat toch een mooi motto

Ja, dankje Jet.

Dat is ons motto omdat blijkt dat allerlei mensen denken dat ze het alléén beter kunnen: zij zijn o zo  goed en anderen bakken er in hun ogen toch niets van. (EHBO'rs zijn alleen voor splintertjes)
Als je in een voetbalclub niet samenwerkt heb jij een probleem (als je van winnen houdt). Als je bij reddingswerk niet samenwerkt heeft je doelgroep (mens en dier in nood) een probleem, zelf merk je er nauwelijks wat van dat je zo eigenwijs bent, want voornamelijk zijn anderen de dupe.

Er wordt veel te veel langs- en wordt veel te weinig samen gewerkt. Lekker dier de mens.

Henk
Titel: Re: Alarmering hulpdiensten door ehbo
Bericht door: EHBO-er op 19 januari 2004, 20:20:05
Ik wil er toch iets aan toe voegen.

Het volgen van de nederlandstalige versie van de ABC methode door EHBO'ers zou van af de eerste les ingevoerd moeten worden.

Na de les geruststellen is de cursist in staat om de uiterlijke gemoedstoestand van het slachtoffer te benoemen. Alle andere delen zijn niet aan de orde geweest, dus dat kan hij ook niet in vullen. Klaar!

Waarom,

De ernstige letsels worden als eerste onderkend.

De behandeling van het slachtoffer verloopt langs dezelfde lijn, dus de ernstige letsels worden het eerst behandeld

De melding volgt ook die lijn.
Het enige wat de melder (leve de GSM) hoeft toe doen het lijstje in  gedachte af te lopen en hardop te zeggen wat hij zich nog herrinnert als hij aan "nek en rug" denkt. (praktijk) opgeschreven heeft (theorie)
Hij mist vast een hoop maar minder dan zonder deze steun en de centralist heeft meer kans dat de shock eerder dan de splinter de revu passeert.

Tenslotte, splinters vallen niet onder de basisopleiding EHBO, maar maakt al jaren deel uit van de vervolg opleiding verbandleer en kleine ongevallen, omdat dat deze eerste hulp niet tot de platina 15 minuten behoort.

En het is gelukkig nog altijd zo dat veel slachtoffers blij mogen zijn dat er een EHBO'er langs komt die geen pleister gaat plakken, maar adequate hulp verleend.

 
 

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]