maar je zult eerst je chauffeurs diploma moeten halen.
Personen die voor 1 oktober 2003 hun vrachtautorijbewijs hebben gehaald maar geen chauffeursdiploma hebben, mogen 12 uren per week rijden in een zware vrachtauto. Controle d.m.v. de tachograafschijven.
CCV-B traject boven 7.5 ton Personen die de bevoegdheid willen hebben een vrachtauto te rijden met een Toegestane Maximum Massa (TMM) meer dan 7500 kg, moeten bij het praktische rijexamen in het bezit zijn de geldige certificaten Verkeer, Vervoersadministratie en Techniek (chauffeursdiploma).
CCV-B beperkt tot 7.5 ton Dit vrachtautorijbewijs geeft de bevoegdheid te rijden op een vrachtauto met een Toegestane Maximum Massa (TMM) (ledig gewicht + laadvermogen) van 7500 kg. Om dat rijbewijs te verkrijgen moet u ten tijde van het praktijk examen geslaagd zijn voor Verkeer, Techniek en Vervoersadministratie.
Bij het rijbewijstraject zijn de vakken Vervoersadministratie en Techniek iets lichter dan bij het CCV-B traject. Personen die dit rijbewijs willen halen moeten zich afvragen of het niet verstandiger is om toch het CCV-B traject te doen omdat daarmee de grens van 7500 kg. komt te vervallen
dus als ik het goed begrijp zijn er 2 soorten C rijbewijzen... 1 voor max 7500kg en 1 voor 7500+kg... je moet voor beide 3 theorie examens done waarbij de ene zwaarder dan de andere is..
Trefwoord | ATBvervoer | Tachograafplichtig | chauffeursdiplomaplichtig |
Ambulance (art. 2.3:1, ATB vervoer) | Nee | Nee | Nee |
Brandweer | Neenoot5 | Nee | Nee |
Eigenlijk best raar dat er voor de AMbulance geen aparte opleiding is mbt de Ambu-Chauffeur. Stel je hebt geen vrachtwagenrijbewijs, maar die moet je wel hebben om hem te besturen.
Dan moet je duur betalen voor een vrachtwagenrijbewijs, terwijl je misschien noooit in een vrachtwagen gaat rijden maar het papiertje nodig hebt voor de extra kilo's op de ambu...
Vinden jullie dit ook niet maf of denk ik er alleen zo over?
Persoonlijk ben ik van mening dat het rijbewijs D (dat is het busrijbewijs) misschien een beter alternatief is, hierbij leer je namelijk ook om te gaan met hele grote voertuigen én hoe het is om met passagiers te rijden. Da's namelijk andere koek dan 20 eurootjes met stukgoed ;)Op zich heb je daar wel gelijk in, anderzijds zijn mensen in het verkeer heel anders naar bussen toe dan naar vrachtwagens en is het niet vergelijkbaar. Als je met een tank vol gevaarlijke stoffen rijd heb je wat mij betreft niet minder verantwoordelijkheid dan met een bus vol mensen. En als je met een bus rijd rij je minder snel.
ik vind het onzin, een ambu is geen bus met 40 passagiers, geen tankwagen vol benzine of een vrachtwagen vol stukgoed.. een ambu is een voertuig (lees busje) ingericht voor ziekenvervoer. dus vind ik niet dat je van personeel kunt eisen dat zij C of D rijbewijs gaan halen. tenzij het voertuig een max massa =/<3500kg heeft of ingericht is voor vervoer van meer dan 8 passagiers. dat je van een ambu-chauffeur enige rijervaring mag verwachten vind ik wel terecht want het is natuurlijk niet niks om een dergelijk voortuig veilig door het verkeer te sturen. maar om van mensen een 'bevoegdheid'te eisen welke niet overeenkomt met het type voertuig wat zij besturen vind ik geen meerwaarde hebben voor de kwaliteit van het werk wat wordt geleverd. want er zijn zat ambu's welke je gewoon kan en mag besturen met een B rijbewijs.Dat klopt, maar hoe meer rijervaring, hoe beter. Is mijn bescheiden mening.
kortom een ambu komt naar mijn mening komt een ambu nieteens in de buurt van een bus/vrachtauto. ook vind ik het gedeelte voertuigtechniek klinklare onzin. zie jij het al voor je een chauffeur die motor demonteert om een bougie, een snaar of een klep te vervangen?? ;D ;D ;D ;D echtniet ;D laat dat maar lekker over aan de technici.Stel nu dat de ambu onderweg met pech in de file stil komt te staan, en er met geen mogelijkheid een andere ambu bij kan komen. Dan is het wel handig hoor ;) Oké, dit is een non-argument, ik weet het. Is voertuigtechniek iets verplichts dan?
Is voertuigtechniek iets verplichts dan?
Dat klopt, maar hoe meer rijervaring, hoe beter. Is mijn bescheiden mening.
Stel nu dat de ambu onderweg met pech in de file stil komt te staan, en er met geen mogelijkheid een andere ambu bij kan komen. Dan is het wel handig hoor ;) Oké, dit is een non-argument, ik weet het. Is voertuigtechniek iets verplichts dan?[[/
Persoonlijk kan de functieeis voor een ambulanchechauffeur inderdaad BD(E) zijn in plaats van C. Dit geeft Bart S aan, een van de weinige deelnemers op dit topic die inderdaad kennis heeft van het beroepsveld ambulanchechauffeur. Ten minste, het spijt mij te moeten zeggen dat ik de indruk heb dat veel deelnemers niet werkzaam zijn in de ambulancesector.
(...)
Wel vind ik persoonlijk dat je zowel met vrachtauto als met bus veel verder vooruit leert te kijken en anticiperen, dit is wat bij veel mensen met alleen B nog wel eens ontbreekt.
Mooie materie, het rijbewijsverhaal...
Wil jij je patienten dan in een aanhanger leggen Karim? Ik geloof niet dat je personen in aanhangers mag vervoeren.... Tenzij het met een krat bier op een platte kar is omdat de voetbalclub gepromoveerd is.......