0933300 | Politie Gelderland Zuid (Piket Persvoorlichter) |
0903200 | BRW Gelderland Zuid (GMS Koppelcode) | |
0903255 | BRW Tiel (Bemanning Blusboot Batouwe 580) | |
0903291 | BRW Gelderland Zuid (DOvD Tiel - Nederbetuwe) | |
0904110 | BRW Tiel (Noord) (Dienstwissel) | |
0904113 | BRW Tiel (Bevelvoerder C) | |
0904123 | BRW Tiel (Noord) (Blusploeg C2) |
0923802 | CPA Gelderland Zuid (OvD-G West) |
0904402 | BRW Gelderland Zuid (Centralisten) |
0923123 | Ambu 08-123 (Nijmegen) |
0903113 | BRW Gelderland Zuid (Hoofd Calamiteitencentrum) |
Helikopter ramt hoogspanningsmast bij Heesselt
vandaag
HEESSELT - Nabij bij Heesselt is vanavond om 19.15 uur een luchtvaartongeluk gebeurd. Een helikopter van het leger is tegen een een hoogspanningsmast gevlogen. De piloot is er in geslaagd een noodlanding te maken aan de overzijde van de Waal bij Rossum.
Een deel van de mast met hoogspanningskabels is afgebroken. Daardoor is een groot deel van de omliggend dorpen afgesneden van electriciteitstoevoer.
Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen. De politie is ter plaatse en de opgeroepen blusboot van de brandweer Tiel is teruggestuurd.
bron: Nieuwsblad Geldermalsen.
1200085 | BRW Midden- en West brabant (VC Coördinator) | |
1201975 | BRW Tilburg (Centrum) (Lichtkrant) | |
1201999 | BRW Midden- en West brabant (Monitorcode) |
@ Palmpie:
Voor alles is een eerste keer, ook voor dit... ;D
Iemand nog wat te melden over die cablecutters op de AH-64? Wel gezocht maar effe niks zinnigs kunnen vinden.
0903100 | BRW Gelderland Zuid (Monitorcode) | |
0903151 | BRW Gelderland Zuid (RCvD Persoonlijke code) |
0923502 | CPA Gelderland Zuid (Leiding Meldkamer Ambulancezorg) |
0903100 | Brandweer Regionaal Monitorcode | |
0904299 | Brandweer Zaltbommel Korpsalarm Brakel |
0903100 | Brandweer Regionaal Monitorcode | |
0904349 | Brandweer Zaltbommel Korpsalarm Nederhemert |
12-12-07 21:42:16 Brandweer Gelderland-Zuid MOLENSTRAAT/WAALDIJK HURWENEN ongevalsmelding (instanties: grip 4) PRIO 1 ROEPNAAM
0903221 Brandweer Regionale taken district oost ?? leider ROT
What's next?
De GRIP opschalingen gaan maar tot 4.... zijn nu een hoop mensen in de weer ;)
www.crisis.nl (nog) niet in de lucht..... niet dat je daar naar kan kijken als je geen stroom hebt.... ;)
De GRIP opschalingen gaan maar tot 4.... zijn nu een hoop mensen in de weer ;)
www.crisis.nl (nog) niet in de lucht..... niet dat je daar naar kan kijken als je geen stroom hebt.... ;)
GRIP4 is toch officieel een ramp en dan gaan de sirenes toch af?
Zal wel komen doordat het tegen Brabant aanligt en gemeenteoverschreidend is.
GRIP4 is toch officieel een ramp en dan gaan de sirenes toch af?
Zal wel komen doordat het tegen Brabant aanligt en gemeenteoverschreidend is.
Leuke plek, in the middle of nowhere, om vannacht op wacht te mogen staan,
Oh dankjewel Palmpie, weet ik dat ook weer. Maar heet het vanaf GRIP 4 ook niet officieel een ramp?
GRIP 3
Niet alleen de directe omgeving wordt beïnvloed door de ramp (men spreekt nu formeel van een ramp, niet langer van een incident), maar een groter gebied ondervindt de gevolgen, bijvoorbeeld meerdere gemeenten.
Nos teletekst meld nu wel dat één arm van de mast is afgebroken.
Op de geluids opname valt ook te horen dat de de apache nog ruim 1 minuut doorvliegt en dan een (nood)landing maakt.
Waar is die opname te vinden? :)
Link staat in dit forum:
http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=13017&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://berendbotje.redirectme.net/_files/DM_20071212_20_REDSKIN%20MAYDAY.mp3
onbewerkte opname gemaakt door Berendbotje. terughorend toch wel een chill factor hoog. gelukkig bemanning ok
Waarom zou je de sirenes af laten gaan.... moeten de mensen binnen blijven en ramen en deuren sluiten? Lijkt me niet zinvol in deze... GRIP opschalen doe je vanuit het effect dat het incident heeft.
http://www.nu.nl/news/1353379/10/Apache-helikopter_vliegt_tegen_hoogspanningskabel.html
Apache-helikopter vliegt tegen hoogspanningskabel
Uitgegeven: 12 december 2007 21:25
HURWENEN - Een Apache-gevechtshelikopter is woensdagavond tijdens een trainingsvlucht tegen een hoogspanningskabel aangevlogen. Dat gebeurde in de buurt van het Gelderse Hurwenen aan de Waal. Door het ongeval zit de wijde omgeving van het dorp zonder stroom, aldus een woordvoerster van de politie.
ANP
Het ongeluk gebeurde rond half acht. De helikopter kon nog doorvliegen, maar maakte even later een noodlanding in een weiland bij het Brabantse Vlijmen op een steenworp afstand van Hurwenen. Beide vliegers zijn ongedeerd gebleven, zegt een woordvoerder van Defensie.
De helikopter raakte door het ongeluk beschadigd. Personeel van de luchtmachtbasis Gilze-Rijen zal het toestel de komende nacht bewaken. Donderdag wordt bij daglicht bekeken hoe de helikopter uit het weiland weggehaald zal worden. Defensie start donderdag ook met een onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.
Hulpdiensten en energiebedrijf NUON zijn met man en macht aan het werk om de kapotgetrokken hoogspanningskabels op te ruimen en het gebied weer van stroom te voorzien. Op de Waalbandijk is het publiek toegestroomd om naar de gevolgen van het ongeluk te kijken.
(c) ANP
De plaats van het ongeluk en het landen liggen toch een kleine 10 km uit elkaar...
Meer dan dat qua tijd zelfs (volgens mij is er in de opname geknipt).
Opname was onbewerkt volgens bron, het kan wel zijn dat stiltes niet opgenomen worden de recorder software.
Volgens meerdere berichten was er iets over 7 tot drie maal toe een dipje in het stroomnet, ook bij mij (wageningen).
Wat ik wel vreemd vind is dat de eerste p2000 melding om 19.16 was daar zit wel redelijk veel tijd tussen.
Stroomstoring B'waard, Tielerwaard
HEESSELT - Door het ongeval met de militaire helikopter in Heesselt zitten de Bommelerwaard en delen van de Tielerwaard zonder stroom.
Het gaat om de plaatsen Zaltbommel, Kerkdriel, Hedel, Hurwenen. Bruchem, Rumpt, Waardenburg, Meteren, Deil, Tuyl, Spijk, Gameren, Ammerzoden, Poederoijen, Acquoy, Aalst, Rossum, Brakel, Zuillichem, Well en Haaften.
De Nuon inventariseert de schade. De storing kan tot donderdagochtend duren. Omroep Gelderland is aangewezen als rampenzender. Op radio (89.1 fm), tv en internet hoort/leest u het laatste nieuws.
Defensie onderzoekt ongeval heli
HEESSELT - Defensie start donderdag een onderzoek naar de oorzaak van het helikopterongeval in Heeselt.
Een Apache-gevechtshelikopter botste tegen een hoogspanningsmast en raakte zwaarbeschadigd. Personeel van de luchtmachtbasis Gilze-Rijen zal het toestel de komende nacht bewaken. Donderdag wordt bij daglicht bekeken hoe de helikopter uit het weiland weggehaald zal worden.
Hulpdiensten en energiebedrijf NUON zijn met man en macht aan het werk om de kapotgetrokken hoogspanningskabels op te ruimen. Naar schatting hebben 50.000 tot 80.000 mensen geen stroom.
Maar ik zit net ff te denken he..
Wat als iemand nu 112 moet bellen :o :-X :|
Dan komt het naar mijn zeggen niet zo heel erg oke..
Misschien verklaart dat alle kazernebezettingen op dit moment? Voorbij gekomen zijn al:
Asperen, Beesd, Vuren, Herwijnen, Neerijnen (Oost en West), Geldermalsen, Gameren, Zaltbommel, Maasdriel Oost, Ammerzoden/Hedel, Brakel en Nederhemert.
Op Wikipedia staat het volgende (niet dat je daar altijd op kunt vertrouwen):Doordat het CoPI (of CTPI) vanaf GRIP 2 wordt omgevormd tot een CoRT (zie de animatie van BZK (http://www.minbzk.nl/contents/pages/3383/opschaling1.swf)) zit het al een beetje in de naam: Commando Rampterrein.. ;)
Beste forumgenoten, ik zeg het nog maar eens: De GRIP regeling verschilt per regio.Ik citeer dan ook vanaf http://www.gelderland-zuid.brandweer.nl/cms/show/id=633592:
Hiermee wil ik niet zeggen dat het compleet anders is (het principe blijft hetzelfde) maar de invulling wil nog wel eens verschillen. Zo gaat de ene regio max. tot GRIP 3, de ander max. tot GRIP 4 en weer een ander tot 5. Ook de overleg-organen als COPI, CTPI, CoRT, enz. komen niet overeen.
(Er zit zelfs verschil in publicaties vanuit het ministerie...)
Het heeft dus weining nut om algemene uitspraken te doen over de GRIP regeling. Om te weten wat GRIP 4 precies inhoudt in de betreffende regio, zal je de regionale GRIP regeling erop na moeten slaan.
GRIP 4
Van GRIP 4 is sprake bij een ramp waarbij meerdere gemeenten betrokken zijn of getroffen worden. In plaats van een GBT wordt nu een Regionaal Beleidsteam (RBT) gevormd dat onder voorzitterschap staat van een coördinerend burgemeester. Het RBT komt in principe bijeen in het gemeentehuis in Nijmegen.
Wees gerust, die jongens zullen daar heus wel een beetje knap verzorgd in het weiland worden gedropped!
Jammer dat je er niet dicht bij kan komen... dit is wel anders in tegen stelling tot de vorige keer.
Dat is een maandsalaris van ongeveer 5900 euro!
Denk niet dat dit iets met "angstvallig" te maken heeft, dit is gewoon 1 van de nationale taken van onze krijgsmacht. En als de aanvraag al vroegtijdig gebeurd kan er heel snel voldoende personeel en materieel ter plaatse zijn. Als het als goedmakertje bedoeld zou zijn had je daar wel een partij Chinooks van de luchtmacht gezien en geen Genie van de landmacht.
loonschade 9 miljoen op 30.000 mensen voor één dag? Da's dus gemiddeld 300 euri per dag per persoon. Werk ik toch in de verkeerde regio....
loonschade 9 miljoen op 30.000 mensen voor één dag? Da's dus gemiddeld 300 euri per dag per persoon. Werk ik toch in de verkeerde regio....
Nou bij de stroomstoring in Haaksbergen waren ze anders echt niet zo snel terplaatse hoor, en zeker niet in deze getallen. Was ook een minder groot incident, maar zeker vergelijkbaar. En luchtmacht, landmacht, valt dat niet onder 1 noemer, namelijk defensie, en dus zullen er vast wel lijntjes bestaan tussen de verschillende onderdelen, die hier zijn ingezet
Zoals ik al zei, alles valt of staat met de tijdige aanvraag. Militaire steunverleneing moet formeel aangevraagd worden door de betreffende commisaris van de koningin. Als die dat pas in een later stadium doet moet je dus ook niet verbaasd staan dat het wat langer duurt voor er de nodige manschappen en materieel op de plek van het incident is. In dit geval is er vroegtijdig steunverlening aangevraagd omdat het energiebedrijf zelf niet over middelen beschikt om op een fatsoenlijke manier ter plaatse zijn werk te doen, o.a. door de hoge waterstand. In Haaksbergen duurde het ook wel lang voor de stroomvoorziening hersteld was, maar kon het energiebedrijf zijn werkzaamheden wel gewoon zelfstandig uitvoeren. Oja, en landmacht/luchtmacht onder 1 noemer? Op papier misschien wel, maar in de praktijk..... :P ;D
De bedoeling is wel dat dit in de toekomst allemaal makkelijker wordt gerealiseerd, het is de bedoeling dat bij elke veiligheidsregio een liassons-officier wordt geplaats om op die manier een korte lijk te creeren tussen defensie en hulpdiensten.
Naast de formele weg is er over het algemeen ook een veel snellere informele weg en gezien de veroorzaker zal de informele weg zeker een stapje sneller hebben gelopen. Neemt niet weg dat ook alles formeel zal worden gedaan en hier zal zeker een groen licht komen alleen is alles dan allang achter de rug.
Waarschijnlijk opgeschaald naar grip5
Het gaat maar tot GRIP 4, zie http://www.minbzk.nl/contents/pages/3383/opschaling1.swf
ma 18 feb 2008, 16:34 | 25 reacties
Helikopter kost Nuon vele miljoenen
AMSTERDAM - Energiebedrijf Nuon heeft voor de stroomstoring van afgelopen december in de Tieler- en Bommelerwaard een last genomen van 14 miljoen euro. Het concern onderzoekt de mogelijkheden de schade te verhalen op het ministerie van Defensie.
Nuon maakte dat maandag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. De storing ontstond destijds nadat een defensiehelikopter een hoogspanningsmast had geramd, waardoor de stroomkabels over de Waal knapten. Zo'n 100.000 mensen zaten zonder stroom.
(...)
Lasse, lees dit bericht nog even ;)Weer wat geleerd, bedankt! ;)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20661.msg542152.html#msg542152
Defensie test met oudjaar 'luchtspion' boven Bommelerwaard
maandag 28 december 2009 | 14:41 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 29 december 2009 | 01:22
DEN BOSCH - Defensie gaat tijdens oud en nieuw een zeer klein onbemand spionagevliegtuigje testen boven de de Bommelerwaard.
Lees morgen meer in het Brabants Dagblad
Een voordeel van deze hele zaak is dat er, bijna, geen helicopters ed meer over de bommelerwaard vliegen. Ze hebben hun werkgebied verlegd naar de betuwe en komen nu recht over mijn huis. Soms zo laag dat ik naar binnen kan kijken, en het servies uit de kast komt zetten :(