Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Ambulance => Topic gestart door: Theo Daling op 30 oktober 2008, 09:13:42
-
Bron:Telegraaf
do 30 okt 2008, 05:30 | 'Soms hangt er een treintje achter ons'
Ambulancedienst pakt bumperhufters aan
door Coen Springelkamp
ASSEN - De ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken die in Drenthe en Friesland tijdens spoedritten in het kielzog van ziekenauto's rijden. Dat leidt geregeld tot gevaarlijke situaties voor patiënten en overige weggebruikers. De beelden worden doorgespeeld naar de politie.
Ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken...
Bumperhufters zijn automobilisten die achter en vóór een ambulance met zwaailicht en sirene rijden om flink op te kunnen schieten. Ambulances overal in het land hebben er last van. Het hinderen van een ambulance tijdens een spoedrit is niet alleen strafbaar, maar ook levensgevaarlijk.
Sneeuwschuiver
"Het komt dagelijks wel een paar keer voor dat onze ambulances achterna worden gezeten door automobilisten die denken zo te kunnen opschieten. Ze zien ons als een soort sneeuwschuiver die de weg vrijmaakt", zegt directeur Tjerk Hiddes van UMCG Ambulancezorg, verantwoordelijk voor hulpverlening in Drenthe en een deel van Friesland. Vooral op de provinciale en snelwegen worden ambulances hinderlijk gevolgd. Hiddes: "Soms hangt er zelfs een treintje van auto's achter ons."
Ook komt het ook geregeld voor dat bestuurders welbewust minutenlang met hoge snelheid voor een ambulance uitrijden onder het mom dat ze geen ruimte kunnen maken. "Zij rijden net niet hard genoeg om het rijbewijs kwijt te raken. Dit gedrag getuigt van geen enkel respect voor de patiënten die we vervoeren."
UMCG-ambulancepersoneel roept bij bumperhufters altijd hulp van de politie in. Daarnaast worden nu ook camera's ingezet. Directeur Hiddes: "We kunnen daarmee niet alleen agressie tegen ons personeel vastleggen, maar ook het gedrag van bumperklevers registreren. De beelden gaan naar de politie."
UMCG Ambulancezorg benadrukt dat het volgen of ophouden van een ambulance grote gevolgen kan hebben voor de hulpverlening. ,,Als auto's geen ruimte maken kunnen we niet doorrijden of moeten we voortdurend remmen. Dat is zeer vervelend voor patiënten die gebaad zijn bij een vloeiende rit. Iedere beweging door remmen kan pijnlijk zijn", benadrukt Hiddes.
Wie geen voorrang verleent aan een hulpverleningsvoertuig riskeert een boete van 150 euro. Bumperkleven kost 180 tot 400 euro en kan leiden tot een rijontzegging van zes maanden.
Het KLPD, verantwoordelijk voor politietoezicht op de snelweg, komt direct in actie zodra een ambulancechauffeur meldt dat hij hinderlijk wordt gevolgd, aldus politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek. Wie wordt betrapt krijgt een bon.
-
Goede zaak dat ze dat soort gasten gaan aanpakken. O0
-
ook een manier om te verantwoorden dat je je ambu vol met camera's hangt O0
tegen geweld tegen bumperkleven om achteruit te rijden als profcheck en controle op protocolair handelen in geval van klachten ::) ???
en zo zijn er nog vele redenen
-
ik vind het een goede zaak. Pak die mensen maar aan! Levensgevaarlijk om een hulpverleningsvoertuig te volgen...
-
Ook komt het ook geregeld voor dat bestuurders welbewust minutenlang met hoge snelheid voor een ambulance uitrijden onder het mom dat ze geen ruimte kunnen maken.
Enige tijd geleden: A1-rit, reanimatie. Rijdt er een bedrijfswagen voor me, met open laadbak en allerlei materialen daarin. Hij had diverse kansen om even ruimte te maken (zij weggetjes, rotonde even rond rijden) maar in plaats daarvan gaf hij alleen maar gas. We draaien een drukke N-weg op, met tegemoet komend verkeer en ik had geen mogelijkheid meer om er voorbij te komen. Het leek een eeuwigheid te duren...dan denk ik: Waarom?!
-
Voorrangsvoertuigen 'begeleiden' lijkt me rond uit onwenselijk en op zijn zachtst gezegd idioot, maar blijkbaar heb je van die figuren.
Op de snelweg zie ik weleens auto's achter een ambu aanrijden (al dan niet met ruime tot zeer ruime tussenafstand) dan is het voor de wet geen bumperkleven meer en art5 wordt ook lastig, want welk gevaar of hinder veroozaakt iemand dan? (anders dan de gepleegde feitelijke overtredingen dwz in iedergeval onnodig linksrijden en overschrijden vmax). Ik vind het verwerpelijk omdat je misbruik maakt van iemand anders zijn ellende.
Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?
-
Voorrangsvoertuigen 'begeleiden' lijkt me rond uit onwenselijk en op zijn zachtst gezegd idioot, maar blijkbaar heb je van die figuren.
Op de snelweg zie ik weleens auto's achter een ambu aanrijden (al dan niet met ruime tot zeer ruime tussenafstand) dan is het voor de wet geen bumperkleven meer en art5 wordt ook lastig, want welk gevaar of hinder veroozaakt iemand dan? (anders dan de gepleegde feitelijke overtredingen dwz in iedergeval onnodig linksrijden en overschrijden vmax). Ik vind het verwerpelijk omdat je misbruik maakt van iemand anders zijn ellende.
Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?
idd de snelheid maar zit er in de camera in de hoek ook een snelheidsmeter oid?
wat je ook bij wegmisbruikers ziet van eig. snelheid.
want ambu mag 20 kilometer per uur harder?
dus als je 20 opteld bij een boete komt daar volgens mij een best bedrag uitgerold waar door je ze wel afschrikt.
-
Concreet de vraag: als iemand op bv de A4 op +- 100m achter de ambu sjeest, wat voor gevolgen heeft dat voor de chauf?
Tja, met zo'n afstandje..ik denk geen gevolgen voor de chauf. Hoogstens dat ie ook (naast alle overige verkeersdeelnemers) constant op z'n achtervolger moet gaan letten. (omdat het misschien fout kan gaan en mensen niet verwachten dat een personenwagen met dezelfde snelheid erachteraan hobbelt)
Ambulances van UMCG gaan met ingebouwde camera's bumperhufters aanpakken...
Ben benieuwd of hier al wel eens succes mee is geboekt..
-
Ben benieuwd of hier al wel eens succes mee is geboekt..
Moet volgens mij bewijs technisch niet zo'n probleem zijn. Je maakt een Standaard concept aangifte hier voor(net als het winkeldiefstal formulier) en chauffeur en pleeg hoeven alleen even te krabbelen. Beelden mee aan de politie bestuurder/eigenaar uitnodigen voor het doen van een verklaring. En niks staat een succes volle vervolging in de weg. Mooiste wat er is, aangifte, getuige plus beelden. Ik zou willen dat elke zaak zo simpel was.
-
Enorm goed initiatief, ben benieuwd hoe dit verder uitpakt O0
-
Enorm goed initiatief, ben benieuwd hoe dit verder uitpakt O0
Dat zal inmiddels wel bekend moeten zijn...want het topic is uit 2008! Maar daarom nog wel dagelijkse praktijk.
-
Dat zal inmiddels wel bekend moeten zijn...want het topic is uit 2008! Maar daarom nog wel dagelijkse praktijk.
Dat is waar ook, ik zie het nu pas ::)
Ik ben benieuwd of iemand dit met ons kan delen.
-
Topic kick;
De politie heeft donderdagmiddag het rijbewijs ingenomen van een automobilist die een ambulance hinderde bij een spoedrit op de A29. Tussen Numansdorp en Oud-Beijerland kwam de man voor een ambulance rijden die zwaailicht en sirene voerde.
Hierdoor moest de ambulance vaart minderen om een aanrijding met de personenauto te voorkomen.
Gehele verhaal op RTVRijnmond
http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-01-2012/man-hindert-ambulance-bij-spoedrit (http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-01-2012/man-hindert-ambulance-bij-spoedrit)
-
In ZHZ wordt momenteel ook geïnvantariseerd / in kaart gebracht hoeveel last men nou eigenlijk heeft van klevers etc etc.
-
Die zit er ook krap op. ::)
Je ziet hem in het begin niet eens.
-----------------------------------------
300ste filmpje 13-2-12 17;00 PRIMEUR 6173 WO BREDA NAAR OISTERWIJK PERSOON TE WATER (http://www.youtube.com/watch?v=-27bX172ffU#ws)
112tilburg
-
En er vervolgens nog rechts langs gaan ook :-X >:(
-
Inderdaad.
-
Dit is niet goed te praten, echter denk ik dat deze meneer niet eens de het gevoerde OGS heeft gezien of gehoord.
De auto is een porche cayenne, in deze auto hoor je bijna geen geluiden van buiten. En als je dan ook nog eens een druk telefoongesprek voert of het bose geluidsysteem aan hebt staan......
Echter ik zie een ander probleem een probleem dat ik hier bij het sigma team in Lelystad ook al eens heb aangekaart. Ze zijn van achter als de aanhanger mee wordt genomen niet opvallend als ze OGS voeren. Niet als je in een personenauto zit. Maar ze zijn dan ook bijna niet hoorbaar.
-
Dit is niet goed te praten, echter denk ik dat deze meneer niet eens de het gevoerde OGS heeft gezien of gehoord.
De auto is een porche cayenne, in deze auto hoor je bijna geen geluiden van buiten. En als je dan ook nog eens een druk telefoongesprek voert of het bose geluidsysteem aan hebt staan......
Echter ik zie een ander probleem een probleem dat ik hier bij het sigma team in Lelystad ook al eens heb aangekaart. Ze zijn van achter als de aanhanger mee wordt genomen niet opvallend als ze OGS voeren. Niet als je in een personenauto zit. Maar ze zijn dan ook bijna niet hoorbaar.
Ben ik niet met je eens, aan de achterkant zitten 2 blauwe flitsers, deze persoon wist dondersgoed dat die brandweerwagen met spoed ging. Hij ging echter niet snel genoeg en reed oh zo irritant op de linkerbaan en die porsche kon niet met 150 over de snelweg en daarom maar rechts voorbij. Sorry hoor maar dan ben je echt een asociale bestuurder.
-
Dat een Porsche Cayenne? Kan me die achterlichten niet heugen op een Cayenne maar goed ik kan er natuurlijk naast zitten.
Maar als je niet door hebt dat dit voertuig met blauw blauw rijdt dan is het tijd voor een retourtje opticien en keuring voor je rijbewijs, want dan ben je écht een gevaar op de weg.
-
Dat een Porsche Cayenne? Kan me die achterlichten niet heugen op een Cayenne maar goed ik kan er natuurlijk naast zitten.
Het is ook geen Porsche Cayenne, maar een Renault Scenic. Het nieuwe type die inderdaad wel wat van de Cayenne wegheeft.
Google maar eens op Renault Scenic en vergelijk het logo, de mistlampen en de achterlichten maar eens met degene op het filmpje.
Als twee druppels water.
Maar ik moet ook toegeven dat de signalering slecht te zien is als je er achter rijdt en hij heeft er ook nog eens een aanhanger achter.
Ik heb ook wel eens in dubio gestaan wat ik moest doen als er op de snelweg een brandweerauto voor mij reed met prio 1. Deze reed 100 km/uur.
Ik ben er toch maar met de toegestane 120 km/uur voorbij gegaan (links uiteraard), al voelde dat wel vreemd, je wilt hem het liefst voor laten gaan.
Maar ja, ze kunnen niet harder dus ik had geen keuze.
-
Wat wordt er toch moeilijk gedaan over die aanhanger. Het is nb een boottrailer en die is bepaald niet hoog. Je kan er dus heel goed overheen kijken en al helemaal in een renault senic. Daar zit je lekker hoog in. Inderdaad, als het over een sigma aanhanger gaat wordt het een andere zaak. ;)
-
De auto is een porche cayenne, in deze auto hoor je bijna geen geluiden van buiten. En als je dan ook nog eens een druk telefoongesprek voert of het bose geluidsysteem aan hebt staan......
Dat ben ik toch niet met je eens hoor..
mijn ouders hebben de zelfde wagen, het gaat hier over een "Renault senic" 98uiye
-
Tailgating an ambulance: Toyota Fortuner ZCF 186 P1040759.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=6K38B1mkV1o#)
Vehicle with GMA7 markings trying to tailgate ambulance.P1040786.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=i1ynIpZocWc#)
foundontheroad
-
Die zit er ook krap op. ::)
Je ziet hem in het begin niet eens.
-----------------------------------------
300ste filmpje 13-2-12 17;00 PRIMEUR 6173 WO BREDA NAAR OISTERWIJK PERSOON TE WATER (http://www.youtube.com/watch?v=-27bX172ffU#ws)
112tilburg
Tjonge, die mogen ze gelijk een EMG-cursus aansmeren. Echt gekkenwerk zoiets.