Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: 7194 op 21 januari 2004, 17:28:11
-
Hallo,
Ik heb wat met blauw. Eerst een blauwe brandweerwagen en nu een bergingswagen met het schijnt blauwe lampen. Het kan zijn dat ik het niet goed zie, maar zou iemand mij hier duidelijkheid over kunnen verschaffen.
Danku :)
[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
-
Deze is beter zichtbaar.
[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
-
dat ik 2 prachtige blauwe lampen zie ::) ::)
-
In Nederland zijn er meer bergers die een blauwe lamp hebben. Deze mogen alleen gebruikt worden met toestemming van de meldkamer. Metname op de rijkswegen worden ze gebruikt om sneller ter plaatse te kunnen zijn om de rijbanen weer snel vrij te maken.
-
In Nederland zijn er meer bergers die een blauwe lamp hebben. Deze mogen alleen gebruikt worden met toestemming van de meldkamer. Metname op de rijkswegen worden ze gebruikt om sneller ter plaatse te kunnen zijn om de rijbanen weer snel vrij te maken.
Dan zouden de lampen aan de buitenkant moeten zitten voor duidelijke zichtbaarheid! Tevens heeft de politie voor zulk soort meldingen een eigen sleepwagen!
Misschien zijn het wel van die lampen waar de tekst instaat van BERGING
-
In de grill zitten ook nog twee blauwe lampen!!!
-
Misschien heeft iemand een duidelijkere foto anders gaan we alleen maar zitten raden.
-
Duidelijk te zien: naast de koplampen
-
geen blauwe lampen dus
[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]
-
ik weet dat er in nederland volgens mij een duikteam is die ook een gele bergingswagen hebben met blauwe zwaailichten, wellicht is dit dezelfde.
-
Ger@rd, ik twijfel niet aan je hoor ;) maar heb je de blauwe lampen ook gezien toen ze aan stonden?
Misschien zit er in die balk aan blauw glas.
Christian
-
Van Amerongen Berging uit Arnhem en omgeving.
www.amerongenberging.nl (http://www.amerongenberging.nl)
Bekend verhaal en volgens mij al vaker aan de orde geweest op dit Forum.
En inderdaad, dat gezamenlijke (gele) duikvoertuig van Van Amerongen en ondermeer Brandweer Arnhem behoort ook tot dat bedrijf. En als ik me niet vergis heeft dat voertuig ook al eens op dit Forum gestaan.
Gr
Erik
-
Er zijn diverse bergingsbedrijven die met blauwe verlichting rijden. (als het goed is uitsluitend met toestemming van de meldkamer politie)
Dit is wel tegen het zere been van het ministerie.. Maar de handhavers in sommige regio's gaan accoord..
De aanwezigheid van blauwe lampen is trouwens uit de APK keuring gehaald.. Dat betekend niet dat je er dan mag mee rijden..
Ondanks het voeren van blauwe lamp, word een bergingsvoertuig geen voorrangsvoertuig.. Meestal zit er geen sirene bij op..
-
Ondanks het voeren van blauwe lamp, word een bergingsvoertuig geen voorrangsvoertuig.. Meestal zit er geen sirene bij op..
Wat heb je er dan aan?
Christian
-
Ze hopen op de aardige en domme mede weggebruiker dat ze die dan toch voor laten gaan. En dat ze dan met toestemming over de vluchtstrook rijden..
Ze mogen nog steeds geen snelheidsovertredingen maken etc.. Het is meestal uitsluitend bedoeld om een file te passeren of een ongevalsituatie te benaderen.
-
Dit voertuig is van de firma Hooikammer uit Staphorst. Aangezien de politie en de brandweerkorpsen in de Regio IJssel-Vecht (op een enkel korps na) zelf geen kraan hebben, mag deze firma indien het nodig is en met toestemming van de meldkamer de blauwe zwaailichten gebruiken om sneller ter plaatse te komen.
-
Aanvulling op het bericht over van Ammerongen, Daar rijden een beperkt aantal wagens met OGS. Jah, ook de G van geluids. EN op het moment dat er gereden wordt met OGS zijn ze wel degelijk een voorrangs voertuig geworden. Wel vind ik dat de duikbus (zoals ook die van de firma Houterman) wel herkenbaar zou moeten zijn asl brandweer duikvoertuig, dus Rood. Net als de huisarts auto die met OGS mag rijden geel moet zijn (maar das een heeeeel ander verhaal).
Erg strikt genomen is het zo dat als zou ik met mijn prive wagen met OGS gaan rijden overige weggebruikers mij gewoon als voorrangsvoertuig MOETEN beschouwen, en mij voorrang moeten verlenen. NU is het niet zo dat ik niet strafbaar ben, wel degelijk ben ik strafbaar voor het onrechtmatig voeren van OGS, en waarschijnlijk zal er door de creatieve agent ook een artikkel 5 overtredeing geschreven worden voor me.
Ook worden er tegenwoordig door steeds meer berger witte flitser in de koplampen gemonteerd. Door overige weggebruikers worden deze vaak als blauw ervaren.
Groet, Marco.
-
Ik volg deze berichtgeving nu al een tijdje, en ik kan je een ding zeggen buiten de drie hulpverlenings groepen mag niemand met blauwe lampen rijden. at deze bergingsvoertuigen doen is illigiaal, lees het voertuigen rgelement en het RVV er maar is op na. Dat politie korpsen dit tolleren vind ik niet oke. Er zijn maar twee politie regio´s met een eigen sleep dienst te weten: Amsterdam en Rotterdam. Maar deze doen geen verzekerings werk.
MVG
Mike
-
Beste Mike,
naast de drie door jouw genoemde hulpverlenningsdiensten is er een mogelijkheid om door de minister (onder strikte voorwaarden) aangewezen te worden om OGS te voeren.
Denk hierbij aan:
Explosieve Opruimings Commando
Transplantatie diensten / Donor organen vervoer
Bloedbank
Huisartsen diensten
en ook bergers.
Groet, Marco
-
Ik kom hier op terug, heb de kennis even niet parraat.
mvg
Mike
-
Beste Mike,
naast de drie door jouw genoemde hulpverlenningsdiensten is er een mogelijkheid om door de minister (onder strikte voorwaarden) aangewezen te worden om OGS te voeren.
Denk hierbij aan:
Explosieve Opruimings Commando
Transplantatie diensten / Donor organen vervoer
Bloedbank
Huisartsen diensten
en ook bergers.
Groet, Marco
vertel mij nu eens waarom het zo belangrijk zou kunnen zijn,waarom een berger met OGS zou moeten rijden.Ik kan er niet 1 verzinnen
-
Ik las in de laatste editie van Incident een verhaal over een ongeval met beknelling, waarbij de berger een hele grote en belangrijke rol speelden!
Misschien weet iemand het exacte verhaal en anders zoek ik het ff op, maar niet meer vandaag. ;)
Christian
-
Ik las in de laatste editie van Incident een verhaal over een ongeval met beknelling, waarbij de berger een hele grote en belangrijke rol speelden!
Misschien weet iemand het exacte verhaal en anders zoek ik het ff op, maar niet meer vandaag. ;)
Christian
ik geloof dat ik weet welk stuk jij bedoelt,maar dat is nog geen reden om een berger met OGS te laten rijden.
Dan zou een berger onder politiebegeleiding naar het plaats ongeval kunnen komen
-
Ja, dat is waar, maar als er niet voldoende politie is...
Christian
-
Ook in de regio Groningen rijdt een verdwaalde berger met een blauwe sectie in zijn dakset. Ik kan me onder bepaalde voorwaarden voorstellen dat een berger met "spoed" ter plaatse moet zijn. Maar mijn voorkeur gaat dan toch echt uit naar gebruik van gele lampen en géén blauwe. Blauw moet echt voorbehouden blijven aan de echte voorrangsvoertuigen (de bekende drie én de uitzonderingsgevallen).
Echter alle voorrangsvoertuigen dienen in mijn ogen ook als zodanig herkenbaar te zijn. Dus de gele duikwagen van Van Amerongen hoort inderdaad rood (met BZK-striping) te zijn.
-
In het verleden hadden diverse bergingsvoertuigen van van Amerongen blauwe flitsers náást hun oranje lichtbalk. Ook hadden ze een tweetonige hoorn en onder strikte voorwaarden toestemming deze in opdracht van politie of brandweer te gebruiken.
Inmiddels is de politieke wind gedraaid in het Gelderse en hebben bijna alle voertuigen van van Amerongen inmiddels alleen nog maar oranje in hun lichtbalk.
Zoals altijd is op elke regel weer een uitzondering: de inmiddels beroemde GELE duikwagen en enkele ondersteunende voertuigen die van Amerongen gebruikt ten behoeve van het regelen van het verkeer bij evenementen (hiertoe zijn ze bevoegd) in Arnhem.
Tevens hebben ze een GELE HV die gebruikt wordt bij bepaalde bergingsklussen en ook voorzien is van OGS.
Ik persoonlijk heb in het verleden diverse malen een sleepwagen van van Amerongen met OGS ergens tp verzocht.
Verder heb ik nog even gebabbeld met mijn collega's van de politie: de wetgeving is heel duidelijk-> Voorangsvoertuigen zijn naast brandweer/politie en ambulancedienst díe voertuigen die door de Minister zijn aangewezen als voorrangsvoertuigen.
Dit geldt dus ook voor een aantal voertuigen van de firma van Amerongen (het besluit van de minister van Verkeer is hier bekend)
tismaardatuhetweet.
The Chief
-
Dit voertuig is van de firma Hooikammer uit Staphorst.
(Klein foutje, komt uit Rouveen ;) ;D)
-
In het verleden hadden diverse bergingsvoertuigen van van Amerongen blauwe flitsers náást hun oranje lichtbalk. Ook hadden ze een tweetonige hoorn en onder strikte voorwaarden toestemming deze in opdracht van politie of brandweer te gebruiken.
Inmiddels is de politieke wind gedraaid in het Gelderse en hebben bijna alle voertuigen van van Amerongen inmiddels alleen nog maar oranje in hun lichtbalk.
Zoals altijd is op elke regel weer een uitzondering: de inmiddels beroemde GELE duikwagen en enkele ondersteunende voertuigen die van Amerongen gebruikt ten behoeve van het regelen van het verkeer bij evenementen (hiertoe zijn ze bevoegd) in Arnhem.
Tevens hebben ze een GELE HV die gebruikt wordt bij bepaalde bergingsklussen en ook voorzien is van OGS.
Ik persoonlijk heb in het verleden diverse malen een sleepwagen van van Amerongen met OGS ergens tp verzocht.
Verder heb ik nog even gebabbeld met mijn collega's van de politie: de wetgeving is heel duidelijk-> Voorangsvoertuigen zijn naast brandweer/politie en ambulancedienst díe voertuigen die door de Minister zijn aangewezen als voorrangsvoertuigen.
Dit geldt dus ook voor een aantal voertuigen van de firma van Amerongen (het besluit van de minister van Verkeer is hier bekend)
tismaardatuhetweet.
The Chief
precies en de firma v Amerongen hebben dus die toestemming van het ministerie,en ik vermoed nu dus dat er een aantal bergers nu denken"wat hun mogen,mogen wij ook"En dat klopt dus niet.
-
Wel vreemd, valse concurrentie..
-
in de gemeente mijdrecht rijd er een reinigingswagen van de gemeente met blouw zwaailicht .
haha
deze kan door de brandweer worden ingezet met zijn haakarm.
deze beschikt ook over ene 2 toon
-
Ik las in de laatste editie van Incident een verhaal over een ongeval met beknelling, waarbij de berger een hele grote en belangrijke rol speelden!
Misschien weet iemand het exacte verhaal en anders zoek ik het ff op, maar niet meer vandaag. ;)
Christian
Was een ongeval met beknelling in...Grave (?) waar de auto met jongeren op de kop in de berm terechtkwam. 2 personen waren overleden en de rest zat zo bekneld dat de bevelvoerder, samen met het ambu-personeel natuurlijk, besloten om de auto niet om te keren maar rechtstandig omhoog te takelen. Vandaar die berger EN met haast....... :-\
-
Voor meer informatie over wat wel en niet mag kijk eens op www.112spoed.nl.
-
Naar die laatst genoemde site (112spoed) was ik ook al aan't zoeken, had daar ooit een stukje over bergers gezien :
Wanneer rijdt een berger in Nederland met blauw zwaailicht en geluidssignalen?
Dit is maar in een klein deel van Nederland aan de orde. De eerste Arnhemse Wegen- en Sleepdienst van Amerongen BV is namelijk op dit moment een van de weinige bergers met de wettelijke toestemming om van deze mogelijkheden gebruik te maken onder omstandigheden die daartoe aanleiding geven. In de hierna genoemde omstandigheden, moeten de chauffeurs van bergingsvoertuigen wel in bezit zijn van een certificaat om met optische en geluidssignalen te mogen rijden. Het bovenstaande is voor lichte bergingsauto's toegestaan tot November 2002, waarna de regelgeving met betrekking tot optische en geluidssignalen herzien wordt.
Deze omstandigheden zijn als volgt:
Het bedrijf maakt samen met bergingsbedrijf Houterman Lent en de brandweer in Arnhem, Elst (Gld) en Nijmegen deel uit van het Duikteam Regio Arnhem. Dit unieke samenwerkingsverband geldt voor de regio's Rivierenland en KAN in het bijzonder. Wanneer er een (spoed)duikalarm wordt gegeven door de brandweer (AC) aan de duikers gaan deze met passende mogelijkheden en uitrusting ter plaatse. Alle deelnemers aan dit verband hebben hun eigen inbreng. De bergingsbedrijven zorgen voor een takelwagen die meerijdt en desgewenst een speciaal uitgeruste personen- of materiaalwagen, alsmede de beschikbare duikers. De brandweer zorgt ook voor duikers en het benodigde materieel. Het kan dus voorkomen dat er een takelwagen met blauw zwaailicht en geluidssignaal door deze regio naar de ongevalslocatie op weg gaat. Dit voertuig rijdt dan onder de vlag van de vrijwillige brandweer en moet derhalve aan alle daaraan gestelde regels voldoen.
Een andere mogelijkheid is dat er een takelwagen of verkeersbegeleidingsvoertuig van Van Amerongen BV uitrijdt ten behoeve van de Politie Gelderland Midden. Deze zorgt voor afzettingsmaterialen, omleidingen en verkeersreguleringen waar de politie om heeft verzocht. Met de uitdrukkelijke toestemming van het CMG (Meldkamer Politie in Arnhem) mogen er dan optische signalen gebruikt worden. Dit gebeurd echter zelden. Deze voertuigen moeten op deze momenten voldoen aan dezelfde regels zoals die ook zijn opgelegd aan de politievoertuigen onder dezelfde omstandigheden.
Nog een andere mogelijkheid:
Dit kan bijvoorbeeld zijn, als er direct levensgevaar dreigt indien er niet snel een bergingsvoertuig ter plaatse komt. Als iemand bijvoorbeeld bekneld zit in een voertuig, wat op kantelen staat. Of als er een zwaar voertuig of een ander zwaar voorwerp opgebeurt / verplaatst moet worden om een slachtoffer te kunnen bereiken / bevrijden. De brandweer heeft hier niet altijd het juiste (zware) materiaal voor. De agenten ter plaatse kunnen in zo'n geval dan de beslissing nemen, dat het bergingsvoertuig met blauw zwaailicht en geluidssignalen ter plaatse mag komen. Als het CMG het hier mee eens is, dan krijgt het bergingsvoertuig toestemming. In bijna alle gevallen wordt de beslissing van de agenten overgenomen door het CMG.
Een prima PPS, Publieke Private Samenwerking dus, welke vooralsnog alleen mogelijk is in Gelderland-Midden.
---
aldus 112spoed.nl
Overigens zag ik een paar dagen terug een klein grijs busje van een beveiligingsbedrijf, ook met een blauw zwaailicht erop.
Daar klopt toch ook iets niet, of mogen beveiligingsbedrijven dus nu ook al voeren ?
't was overigens duidelijk geen politie of KMAR.
-
Beveiligingsbedrijven mogen geen blauw zwaailicht voeren.
Er zijn meer bedrijven die het doen. Bijvoorbeeld de bedrijfsbeveiligingsdienst van Total raffinaderij in Vlissingen Oost heeft een zwaailichtbalk op de auto met aan de ene kant een blauw en de andere kant een oranje zwaailicht. Maar dat heeft te maken met gewondenvervoer etc.
Ik weet niet of ze een ontheffing hebben.
Verder de Haven Beveiligings Dienst in Rotterdam, die heeft ook blauwe lampen, gecombineerd met rood.
Christian
-
Als er nu ookal beveiligingsbedrijven met een blauwe zwaailamp rondrijden,wordt het eens tijd dat daar eens maatregelen tegen worden genomen
-
't Kan makkelijk zijn! ;) ;D
Christian
-
Als medewerker van van Amerongen BV ben ik ook verantwoordelijk voor het (aangepaste) stukje tekst op 112spoed.
De tekst die daar staat is correct, maar dient ter completering voorzien te worden van wat uitleg over de voertuigen die het nog WEL voeren:
2 zware bergingskranen.
Het protocol 'duikongevallen' van het Duikteam Regio Arnhem schrijft voor dat er naast het Waterongevallenvoertuig een zwaar bergingsvoertuig uitrijdt. Zoals onlangs in Laag-Soeren kan, als een auto (in dit geval op de kop) te water geraakt is geheel opgelicht worden, indien nodig zelfs met slachtoffer(s) erin. Om deze LEVENSREDDENDE reden mag blauw met toestemming van de brandweer AC gebruikt worden.
1 Waterongevallenvoertuig.
Geel van kleur, is officieel eigendom van Bergingsbedrijf van Amerongen en gemeenschappelijk in gebruik bij het Duikteam Regio Arnhem en mag derhalve niet van BKV kleuren voorzien worden (tja, averechtse regels zijn er ook!). Ook het oude waterongevallenvoertuig is nog voorzien van blauw, deze wordt als tweede uitruk (boot brengen) of ter vervanging bij uitval van het eerste voertuig gebruikt.
2 verkeerswagens
Twee verkeerswagens welke assisteren bij wegomleidingen, ijltransporten, verkeersbegeleidingen, verkeer-regelen, etc. Blauw wordt alleen met toestemming van politie Meldkamer (CMG) Arnhem gebruikt.
Voor foto's kan men terecht op de website (http://www.amerongenberging.nl) in het Archief (wagenpark).
Let wel! Dit zijn alle voertuigen voorzien van OGS, niet uitsluitend van flitsers. Daarbij gelden deze voertuigen onder OGS wel degelijk als voorrangsvoertuig!
Bergingsvoertuigen (lichte berging) muv de bergingsvoertuigen van politie Amsterdam en Rotterdam mogen geen OGS voeren, nog sterker: er mag zelfs geen blauwe lichtbalk of flitser aanwezig zijn. De berger in bovenstaande berichten is dus in overtreding. Zelfs met toestemming mag deze geen OGS meer voeren volgens de eind 2002 aangepaste wetgeving en zal politie in de voorkomende gevallen een begeleiding uit moeten voeren, iets wat in de regel zelden lukt als de situatie zich voordoet (Voorbeeld: Duikongeval Laag-Soeren, auto op de kop in het water, kraanwagen uit Arnhem rijdt al in Dieren als er een begeleiding beschikbaar is, ander voorbeeld: Kettingbotsing op N325 Pleyroute. 8 km file in beide richtingen omdat de berger geen OGS meer heeft om ter plaatse te kunnen komen. Men moet achteraan aansluiten terwijl het verkeer gewoonweg niet meer weg kan (geen vluchtstrook. Na lang aandringen mag er onder begeleiding vanuit tegenovergestelde richting aangereden worden tegen de rijrichting in).
-
Nog een ander voorbeeld:
Reddingsdiensten zoals die op het strand in Vlissingen...
ik kan me heugen daar ooit RODE flitsers gezien te hebben. Een verlichting die gewoonweg niet bestaat en is voorbehouden aan reddingsdiensten bij wet.
(en nee, de Douane heeft geen rode flitsers, alleen een stopbordje)
-
Ik heb wel 's rooie flitslichten gezien op 'n brandweerwagen.
Niet op 't dak, de balk was gewoon blauw, maar aan de voorkant van de wagen zaten ook 2 flitsers, een blauwe en een rooie.
Volgens mij staat er ook een filmpje van die wagen op de site van de brandweer Leidschedam (die van Ricardo Bonsang).
-
er zit daar idd een rode flitser voorop. een discussie daarover is in een ander onderwerp al bezig :)
-
Heb je misschien een link naar dat onderwerp ?
-
Nog een ander voorbeeld:
Reddingsdiensten zoals die op het strand in Vlissingen...
ik kan me heugen daar ooit RODE flitsers gezien te hebben. Een verlichting die gewoonweg niet bestaat en is voorbehouden aan reddingsdiensten bij wet.
???
Nooit gezien op het strand in Vlissingen.
De enige wagen die op het strand in Vlissingen rondrijdt is hier reeds een paar keer op het Forum voorbijgekomen en dat is een Toyota Landcruiser in brandweerstriping en met blauwe zwaailichtenbak.
Gr
Erik
-
in de gemeente mijdrecht rijd er een reinigingswagen van de gemeente met blouw zwaailicht .
haha
deze kan door de brandweer worden ingezet met zijn haakarm.
deze beschikt ook over ene 2 toon
Nog even en iedereen rijd met blauw en geluid. :o Somige beveiligings bedrijven ookal en verhalen over rode lampen. Het is bijna een oerwoud aan lampen en geluid. :-\ Wat betreft de regeling in de wet , rode kruis mocht dacht ik ook OGS hebben. Voor rampen en als er iets ernstigs gebeurd bij een evenement mogen we OGS voeren onder toestemming van de politie-meldkamer. Als er op een of andere manier een P.A.M of P.M. ( wat is het eigenlijk? :-[ ) ter plaatse nodig is. Vraag me niet bij wat voor situaties , maar dat had ik zo begrepen.
GreeTz JoOsT
-
En het kan zo simpel.
Iedereen die geen goed verhaal heeft waarom hij OGS voorzieningen op zijn auto heeft kan gepakt worden op het feit dat het niet is toegestaan om OGS bedrijfsklaar in of op de auto te hebben.
Iedereen die OGS op zijn wagen mag hebben en onterecht met OGS rijdt pakken op artikel 5 en wat je verder nog kunt bedenken. Laat de agenten onder ons het maar bevestigen, maar volgens mij is artikel 5 een verkeersmisdrijf en maakv het daarom mogelijk om het voertuig als bewijsmateriaal in beslag te nemen. Vast niet voor lang, maar in ieder geval goed voor een gezonde wandeling. ;D
-
Zo zijn er overigens nog meer voorbeelden van instanties met werkende OGS:
Sanquin (bloedbank)
Ambulances van het leger (de hospiks ;))
reddingsbrigades (nooit de reddingsbrigade van bloemendaal gezien in de serie "strandpolitie"?)
volgens mij sommige voertuigen van de KNRM ook....
Berger Kusters hier heeft ze ook (althans op de voertuigen die ze overgenomen hebben van Herber) zitten ze.
-
Berger Kusters hier heeft ze ook (althans op de voertuigen die ze overgenomen hebben van Herber) zitten ze.
En die mag ze dus ook niet meer gebruiken...
-
een hulpverleningsauto met zwaailamp en sirene mogen niet zo maar bij een kruising voorrang nemen art.5 , ze mogen het andere verkeer nooit in gevaar brengen.
een kruising met aangepaste snelheid naderen en contact zoeken met de medeweggebruiker en hopen dat die je gezien en gehoord heeft
en dan maar hopen dat je voorrang van ze krijgt .
officieel mag je ook geen oranje zwaailamp op je auto hebben en of voeren,tenzij je daar een ontheffing voor hebt.
-
Zo zijn er overigens nog meer voorbeelden van instanties met werkende OGS:
Sanquin (bloedbank)
Ambulances van het leger (de hospiks ;))
reddingsbrigades (nooit de reddingsbrigade van bloemendaal gezien in de serie "strandpolitie"?)
volgens mij sommige voertuigen van de KNRM ook....
Berger Kusters hier heeft ze ook (althans op de voertuigen die ze overgenomen hebben van Herber) zitten ze.
Het voertuig van reddingsbrigade Bloemendaal (en andere reddingsbrigade hulpverleningsvoertuigen in de regio Kennemerland, Zandvoort, IJmuiden etc.) rijden met OGS in opdracht van de CPA en deze hulpverleningsvoertuigen voldoen aan de eisen van "voertuig ter medische assistentie" (Star of Life, mobilofoon CPA, roepnummer CPA, ritnummer CPA). `
De voertuigen van de KNRM voeren uitsluitend oranje zwaailichten.
-
Voor oranje lampen hoef je geen toestemming of ontheffing voor te hebben.
Is alleen een extra waarschuwingssignaal voor stilstaande voertuigen, uitstekende lading of werkzaamheden.
Dit om het de overige weggebruikers hierop te attenderen.
Er mag alleen niet met deze lampen aan als een zetene tussen het overige verkeer gereden worden. Het geeft tevens ook geen voorrangsrechten.
-
na de update van het forum is alles weg, hebben jullie die foto`s nog??
-
na de update van het forum is alles weg, hebben jullie die foto`s nog??
Ik heb er hier ene paar staan in een ander topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2675.msg138075#msg138075
-
dat wist ik, voor de rest heef niemand ze meer?? :'(
-
Hele dikke topic kick, maar ik zie op 1:44 een berger met Blauwe zwaailichten ???
https://www.youtube.com/watch?v=Xq9MjVzEEwU (https://www.youtube.com/watch?v=Xq9MjVzEEwU)
Nieuwsflyer
-
Hele dikke topic kick, maar ik zie op 1:44 een berger met Blauwe zwaailichten ???
http://www.youtube.com/watch?v=Xq9MjVzEEwU (http://www.youtube.com/watch?v=Xq9MjVzEEwU)
Nieuwsflyer
Erg vreemd inderdaad. Naast die blauwe zwaailichten zie ik op 0:59 ook bijna een brandweerman onder de ambulance.
-
Onder het kopje:
Foto impressie van bergingsbedrijf Broekhuizen, staat de wagen ook met Blauwe zwaailichten 98uiye
http://www.evo.nl/site/broekhuizen-bergingsbedrijf (http://www.evo.nl/site/broekhuizen-bergingsbedrijf)
Verder zie je op http://www.berging.net/?pagina=fotoboek, (http://www.berging.net/?pagina=fotoboek,) in het fotoalbum (onze voertuigen) een berger met Blauwe lichtbalk hoeken ???
-
Die lampen worden niet gebruikt.
-
Die lampen worden niet gebruikt.
Maakt niet uit, mogen er niet op zitten. Iets met regeltjes enzo >:D
-
Zie ook...
Overigens, er is een nieuwe versie van de Regeling Voertuigen op komst en die verbied blauwe zwaailichten op elke niet HV auto! Ook als deze niet aangesloten zijn!
-
Zie ook...
En deze quote is inmiddels alweer achterhaald, er is namelijk de ontheffingsmogelijkheid door de wegbeheerder en/of overheid. Deze worden weliswaar mondjesmatig uitgegeven maar toch, ze zijn er. O0
-
En deze quote is inmiddels alweer achterhaald, er is namelijk de ontheffingsmogelijkheid door de wegbeheerder en/of overheid. Deze worden weliswaar mondjesmatig uitgegeven maar toch, ze zijn er. O0
En daar weet klf grimmenstein markt weer alles van 98uiye
-
En daar weet klf grimmenstein markt weer alles van 98uiye
Zijn al die ontheffingen van KLF niet van vóór de nieuwe wetgeving die per volgend jaar ingaat .... maar daar is een ander topic voor ;)
-
En daar weet klf grimmenstein markt weer alles van 98uiye
Zijn al die ontheffingen van KLF niet van vóór de nieuwe wetgeving die per volgend jaar ingaat .... maar daar is een ander topic voor ;)
Ik bedoel andere ontheffingen als die van KLF, hij zal ze vast wel kennen maar ik heb het over voertuigen met stuurbekrachtiging. 0098
-
De wetgeving van volgend jaar is een uitbreiding van de bestaande artikelen, in mijn geval 5.2.65 en 5.3.65 regeling voertuigen. Voor de vrachtwagen zal er vast een gelijksoortig artikel zijn en via een artikel uit de wwv is er weer per wegbeheerder ontheffing aan te vragen.
Let op want buiten de wegen waarvoor een ontheffing is afgegeven kun je de sjaak zijn
-
Even terug in de tijd, Van Amerongen met Blauwe signalering aan. (25:00)
Werken aan Werk. Berger en ANWB. (http://www.youtube.com/watch?v=ojkmKgDfFDQ#)
van Amerongen
-
In Denemarken rijden er ook bergingsvoertuigen met blauwe én oranje zwaailichten, bij Falck en SOS Dansk Autohjælp. (Deense ANWB) O0
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.596181273763009.1073741934.265846990129774&type=3 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.596181273763009.1073741934.265846990129774&type=3)
-
In Denemarken rijden er ook bergingsvoertuigen met blauwe én oranje zwaailichten, bij Falck en SOS Dansk Autohjælp. (Deense ANWB) O0
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.596181273763009.1073741934.265846990129774&type=3 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.596181273763009.1073741934.265846990129774&type=3)
Falk heeft als bedrijf in veel landen een bijna zelfde status als overheidsbedrijf. Zo heeft Falk in Denemarken, Oostenrijk, Zweden enz. diverse private brandweer-, bewaking-ambulance- bedrijven. Falk heeft bijv. in Belgie ook voor haar bewakingstaak nog wapendracht. O0 O0
In Denemarken mag een berger inderdaad gebruik maken van blauw/blauw maar dat is in meer delen van Europa. In Frankrijk rijden de wegbeheerders en de wegafzetters ook met blauw/blauw O0 O0
-
In Frankrijk rijden de wegbeheerders en de wegafzetters ook met blauw/blauw O0 O0
Dit dan alleen op de peage met blauw/blauw daarbuiten zullen ze het niet gebruiken.
-
Dit dan alleen op de peage met blauw/blauw daarbuiten zullen ze het niet gebruiken.
Nope, ook gewoon buiten de peage. Ben drie dagen meegeweest met een collega uit Parijs en ik vond het dood eng. Gewoon blauw aan, stilstaan op de rijbaan achteruit stappen en een cone op de weg zetten........ :-\
Ik ben normaal niet zo bang uitgevallen maar ze rijden daar helemaal als gekken O0
-
Overigens was dat ook FALCK. O0 O0