Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Buitengewoon opsporingsambtenaar en Beveiliging => Topic gestart door: Sheriff op 8 januari 2010, 19:41:09

Titel: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Sheriff op 8 januari 2010, 19:41:09
En bij deze het beeld:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.122.67%2F839200001-839250000%2F839233601-839233700%2F839233640_5_i88v.jpeg&hash=d609c3653c5b268d4d1c3e140df0493b)
Foto: A. de Kock ©

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.120.152%2F839200001-839250000%2F839233801-839233900%2F839233817_5_VUEW.jpeg&hash=213c4526b8e2ff9e90a092ffda64a1c1)
Foto: A. de Kock ©

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fbrandweerhoofddorp.web-log.nl%2Fphotos%2Funcategorized%2F2010%2F01%2F08%2F01.jpg&hash=4e963864418c4b357c297f07ef604d62)
Foto: J. Koper ©

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fbrandweerhoofddorp.web-log.nl%2Fphotos%2Funcategorized%2F2010%2F01%2F08%2F02.jpg&hash=c90f92b77086be0486b53c72d024aaf6)
Foto: J. Koper ©

www.brandweerhoofddorp.web-log.nl (http://www.brandweerhoofddorp.web-log.nl)


Even Off-Topic, maar zijn deze foto's genomen met een héééle grote lens, of er is hier iemand rijp voor inname van zijn Schipholpas  ;)
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Jerommeke op 8 januari 2010, 20:08:07
Even Off-Topic, maar zijn deze foto's genomen met een héééle grote lens, of er is hier iemand rijp voor inname van zijn Schipholpas  ;)

Vanaf de openbare weg met een 200mm (geen max. zoom overigens0 is dit het resultaat, dus om meteen aan te geven dat iemand rijp is voor inname van de schipholpas gaat mij wat ver  :-\

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi404.photobucket.com%2Falbums%2Fpp121%2FJerommeke88%2F2-55.jpg&hash=ec66e95541fff8786ecd09311e3dca74)
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Live op 8 januari 2010, 20:27:49
dus om meteen aan te geven dat iemand rijp is voor inname van de schipholpas gaat mij wat ver  :-\
Daarnaast, in de Safety & Security richtlijnen voor het gebruik van de Schipholpas staat bij mijn weten niets vermeld over het verbod om te fotograferen op Schiphol/Airside? Er is wel een 'kapstok' artikel dat je de pas niet voor prive-doeleinden of buiten werktijd mag gebruiken.
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: VRK Fotografen op 8 januari 2010, 21:11:03
Even Off-Topic, maar zijn deze foto's genomen met een héééle grote lens, of er is hier iemand rijp voor inname van zijn Schipholpas  ;)

Dit is mijn aangenomen zoon  ;D
Bij geboorte 400mm en een lichtsterkte van 2.8 en weegt 6100 gram :D
i.c.m. de juiste locatie prima te fotograferen zoiets

(de juiste lokatie had nog wat voeten in de (aarde) sneeuw overigens brrrrr)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.121.25%2F32000001-32050000%2F32027401-32027500%2F32027495_5_pgvg.jpeg&hash=f8a6a98990f007ff40db66c9c163dab9)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.120.69%2F814150001-814200000%2F814161201-814161300%2F814161224_6_JgLw.jpeg&hash=4360774658528b5713cdaa31a4ae76a6)

We zijn alle drie goed voorzien!!!
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: erdebee op 8 januari 2010, 21:47:01
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.121.25%2F32000001-32050000%2F32027401-32027500%2F32027495_5_pgvg.jpeg&hash=f8a6a98990f007ff40db66c9c163dab9)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F94.100.120.69%2F814150001-814200000%2F814161201-814161300%2F814161224_6_JgLw.jpeg&hash=4360774658528b5713cdaa31a4ae76a6)
* zich iets in de trant van "compensatie" herinnert  ;)
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: EHBjOOST op 8 januari 2010, 22:19:42
Daarnaast, in de Safety & Security richtlijnen voor het gebruik van de Schipholpas staat bij mijn weten niets vermeld over het verbod om te fotograferen op Schiphol/Airside? Er is wel een 'kapstok' artikel dat je de pas niet voor prive-doeleinden of buiten werktijd mag gebruiken.

Zoiets staat er inderdaad in.

De foto's die op internet staan zijn goed met weinig moeite te maken geweest. Bij een van de toegangshekken kon je er goed bij. "volgens mij heeft de KMAR wel mensen weg gestuurd daar. ( parkeerverbod en stopverbod moest je haast wel negeren om daar foto's te maken.
Verder kon je van af Schiphol oost van een bouwplaats redelijk goed achter de hekken foto's maken. ( ik heb daar fotografen zien lopen )

Het was wel een raar gezicht om daar de weg op te rijden en in een keer onder de neus van een kist door te rijden.  :o
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: brwams op 8 januari 2010, 22:39:52
Daarnaast, in de Safety & Security richtlijnen voor het gebruik van de Schipholpas staat bij mijn weten niets vermeld over het verbod om te fotograferen op Schiphol/Airside? Er is wel een 'kapstok' artikel dat je de pas niet voor prive-doeleinden of buiten werktijd mag gebruiken.

Ik heb zelf ook een Schipholpas om in de vertrekhallen te werken en daar ben ik wel eens aangesproken door beveiligingsmedewerkers toen ik met mijn collega's foto's aan het maken was, dat ik daar toestemming van Schiphol voor nodig had. Weet niet of dat ook voor het platform geldt...
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Live op 8 januari 2010, 22:48:37
Ik heb zelf ook een Schipholpas om in de vertrekhallen te werken en daar ben ik wel eens aangesproken door beveiligingsmedewerkers toen ik met mijn collega's foto's aan het maken was, dat ik daar toestemming van Schiphol voor nodig had. Weet niet of dat ook voor het platform geldt...
Heb nog even verder gezocht, en inderdaad, in de laatste versie van het Zakboek Safety & Security is dit inmiddels opgenomen (uiteraard van toepassing op medewerkers met een Schipholpas op Airside, en niet voor het openbare gedeelte van Schiphol):
 
Citaat
Maak geen foto-, video- en filmopnamen zonder schriftelijke toestemming van een medewerker van Airside Operations van Amsterdam Airport Schiphol.
bron: www.schiphol.nl (http://www.schiphol.nl) - Zakboek Safety & Security (pdf) (http://www.schiphol.nl/web/file?uuid=6c065249-4303-4e42-bfae-899fd527baff&owner=31be532f-834e-4df8-abe7-fcd105877637)
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Sheriff op 9 januari 2010, 10:28:02
Uit de reactie van de VRK fotograaf begrijp ik dat hij met zijn imposante lens achter het hek (?) op de openbare weg heeft gestaan. De laatste aanvulling van Live spreekt voor zich, in voorkomend geval wordt je pas ingenomen.
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Guppie3335 op 9 januari 2010, 14:32:43
Uit de reactie van de VRK fotograaf begrijp ik dat hij met zijn imposante lens achter het hek (?) op de openbare weg heeft gestaan. De laatste aanvulling van Live spreekt voor zich, in voorkomend geval wordt je pas ingenomen.

Denk zelfs dat je op de zwarte lijst komt te staan en nooit meer door een screening heen komt mbt toegang tot welke deel van SPL dan ook. !!!
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Sheriff op 9 januari 2010, 17:10:10
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: brwams op 9 januari 2010, 18:24:46
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0

Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Guppie3335 op 10 januari 2010, 00:20:25
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0

Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))

Ik heb begrepen dat als je je onbevoegd op de airside bevindt, in dit soort situaties er geen halve maatregelen worden genomen.
je ontrekt jezelf aan het merendeel van de huisregels op zo'n moment, zeker als je je ook nog eens foto's staat te nemen zonder daarvoor de benodigde toestemmingen te hebben.
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Live op 10 januari 2010, 00:30:42
Denk zelfs dat je op de zwarte lijst komt te staan en nooit meer door een screening heen komt mbt toegang tot welke deel van SPL dan ook. !!!
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0
Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))
Ik heb begrepen dat als je je onbevoegd op de airside bevindt, in dit soort situaties er geen halve maatregelen worden genomen.
je ontrekt jezelf aan het merendeel van de huisregels op zo'n moment, zeker als je je ook nog eens foto's staat te nemen zonder daarvoor de benodigde toestemmingen te hebben.
Het ging er hier overigens niet om of je wel/niet bevoegd bent om op Airside te bevinden, maar om het feit of je wel/niet mag fotograferen daar!  ;)

verder maar even hoofdstuk 6 lezen...   :)

bron: www.schiphol.nl (http://www.schiphol.nl) - Zakboek Safety & Security (pdf) (http://www.schiphol.nl/web/file?uuid=6c065249-4303-4e42-bfae-899fd527baff&owner=31be532f-834e-4df8-abe7-fcd105877637)

Citaat
6 Sancties
Zonder de safety & security regels zouden zich al snel gevaarlijke situaties voordoen. Helaas worden deze regels ook overtreden. Daarom heeft Amsterdam Airport Schiphol (straf-) maatregelen voor safety & security overtredingen bepaald. Deze maatregelen kunnen per overtreding verschillen. Bij een security overtreding, bijvoorbeeld het niet meewerken aan toegangscontrole, kan de Schipholpas direct worden ingenomen. Meestal worden onderstaande regels gehanteerd.
Dit zijn de meest voorkomende (straf)maatregelen, ze kunnen namelijk niet allemaal genoemd worden.

Bij al uw overtredingen:
Krijgt u een schriftelijk overtredingformulier van de Airside Authority Officer.
Ontvangt uw werkgever binnen twee weken een kopie van het overtredingformulier.
Neemt uw werkgever maatregelen om herhaling te voorkomen en informeert de luchthaven daarover binnen twee weken.
Wordt uw overtreding voor één jaar geregistreerd.

Bij uw tweede overtreding:
Dient u tevens binnen vier weken de Airside Safety Test te doen. Slaagt u niet of komt u niet opdagen dan wordt uw airsidebevoegdheid ingetrokken.
Na verzoek van uw werkgever wordt dan beoordeeld of de airsidebevoegdheid weer wordt toegekend.

Bij uw derde overtreding:
Wordt de airsidebevoegdheid geblokkeerd voor een periode van twee aan één gesloten weken.

Bij uw vierde of ernstige overtreding:
Wordt de airsidebevoegdheid geblokkeerd voor een periode van twee weken en dient u zich direct samen met uw leidinggevende te melden bij de Airside Operations Manager.
Kunt u binnen die twee weken met uw directleidinggevende door de sanctioneringcommissie worden gehoord. De commissie bepaalt de definitieve periode dat u niet meer aan airside mag komen. Dit wordt uw directleidinggevende nog dezelfde dag telefonisch meegedeeld.
Ontvangen u en uw werkgever een verslag van de Sanctioneringcommissie over waarom en hoelang u uw airsidebevoegdheid bent kwijtgeraakt.

Bij het overtreden van het rookverbod in de bagagekelder:
Volgt er een pasblokkering van veertien dagen waarvan zeven dagen voorwaardelijk.
Indien u binnen één jaar na dato van deze overtreding wederom de regels overtreedt, zal u uitgenodigd worden voor de Sanctioneringscommissie en wordt de Schipholpas in ieder geval voor het voorwaardelijke gedeelte van zeven dagen alsnog geblokkeerd.

Bij uw volgende overtredingen:
Geldt dat binnen één jaar na uitspraak van de Sanctioneringcommissie, iedere volgende overtreding wordt gezien als een ernstige overtreding.

Bij één ernstige overtreding kan uw pas direct ingenomen worden. Daarna treedt dezelfde procedure in werking, als bij elke volgende overtreding binnen één jaar.
Bij één ernstige overtreding aan airside dient u zich direct, mét uw leidinggevende, te melden bij de Airside Operations Manager.

Tot ernstige overtredingen worden in ieder geval gerekend:
Niet meewerken aan toegangscontrole.
Schipholpas niet zichtbaar dragen.
Roken aan airside.
Ongeautoriseerd gebruik van sleep-, veld- of andere bevoegdheden.
Moedwillige vervuiling.
Gebruik maken of onder invloed zijn van alcohol en/of verdovende middelen.
Grove nalatigheid of grove onachtzaamheid.
De veiligheid ernstig in gevaar brengen.
Het onbeheerd achter laten van gevaarlijke gereedschappen of werktuigen.
Het blokkeren van vluchtwegen en het aan het oog ontrekken van vluchtwegbebording.
Het onbereikbaar maken, beschadigen of onnodig gebruik maken van brandblus- of andere hulpmiddelen.
Het doorboren of anderszins minder effectief maken van brandscheidingen.

Meer informatie vindt u in het Reglement Goede Orde en Veiligheid Luchthavengebied Schiphol dat in het bezit van uw werkgever is.

Wie houdt toezicht en wie legt de sancties op?
Aan airside en in de bagagekelder houden de Airside Authority Officers en security personeel toezicht.
In de terminal houden security personeel en door Amsterdam Airport Schiphol aangewezen, of nader aan te wijzen personen, toezicht.
Zij kunnen u aanspreken op een overtreding en deze rapporteren. Desgevraagd zullen zij zich legitimeren.
De door deze medewerkers gerapporteerde feiten kunnen ter beoordeling worden voorgelegd aan de Sanctioneringcommissie.
 Naar aanleiding hiervan kan deze Commissie een sanctie opleggen. De sancties die tot nu toe zijn opgelegd, varieerden van een week tot een definitieve intrekking of blokkering van de Schipholpas.
Kan niemand op de overtreding worden aangesproken, dan wordt de overtreding toegerekend aan het bedrijf van de overtreder.
Bij een incident of een achteraf geconstateerde overtreding kan na onderzoek alsnog gesanctioneerd worden als blijkt dat de regelgeving niet is nageleefd.

Authority News Airside en Authority News Terminal
Bij gewijzigde, aangescherpte of nieuwe regelgeving wordt er een Authority News Airside of Authority News Terminal uitgegeven.
Ook als regelgeving extra aandacht behoeft, geeft Amsterdam Airport Schiphol een Authority News uit.
Deze sturen we aan uw werkgever met het verzoek om de inhoud aan u als werknemer bekend te stellen.
Veiligheid is immers voor iedereen van belang!
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Guppie3335 op 10 januari 2010, 00:43:19
  Het ging er hier overigens niet om of je wel/niet bevoegd bent om op Airside te bevinden, maar om het feit of je wel/niet mag fotograferen daar!  ;)

verder maar even hoofdstuk 6 lezen...   :)

Komt er op neer dat er eerst gekeken wordt naar de zwaarte van de overtreding.
Maar fotograferen is zonder toestemming verboden.
Onbevoegd je bevinden op een plaats zoals airside om daar vandaan te fotograferen zijn dus twee overtredingen in één, zo bekeek ik hem
en lees dan goed de sancties... die kunnen varieren van

De sancties die tot nu toe zijn opgelegd, varieerden van een week tot een definitieve intrekking of blokkering van de Schipholpas.
(Quote uit hoofdstuk 6)
Heb er zelf ook 5 jr rondgelopen met een paarse pas....
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Sheriff op 10 januari 2010, 10:57:01
Je onbevoegd op airside (en dan bedoel ik niet in de lounges of pieren) bevinden is zelfs een veiligheidsincident. Dan gaan de huisregels van de AAS niet meer op en wordt de KMar in spel betrokken. Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Bart S op 10 januari 2010, 11:01:54
Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.

EVen voor alle duidelijkheid: dat is nu dus niet aan de orde. Denk wel met weemoed terug aan de tijd dat je op een rustig moment even een plekje kon opzoeken op de buffer, en daar dan wat mooie plaatjes schieten...  :|
Titel: Re: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol
Bericht door: Guppie3335 op 10 januari 2010, 11:32:07
Je onbevoegd op airside (en dan bedoel ik niet in de lounges of pieren) bevinden is zelfs een veiligheidsincident. Dan gaan de huisregels van de AAS niet meer op en wordt de KMar in spel betrokken. Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.
Dat bedoelde ik ook Sheriff, dank je ...