Hulpverleningsforum

Incidenten => Archief Incidenten Nederland => Incidenten Nederland => Archief 2010 => Topic gestart door: Sam Hendrix op 11 februari 2010, 21:03:01

Titel: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Sam Hendrix op 11 februari 2010, 21:03:01
Vliegtuig steeg op vanaf taxibaan
Uitgegeven: 11 februari 2010 20:56
Laatst gewijzigd: 11 februari 2010 20:55

SCHIPHOL - Op Schiphol is woensdagavond een toestel van de KLM opgestegen vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan in plaats vanaf de startbaan zelf.

Dat hebben de luchthaven, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappij laten weten.

Het vliegtuig vertrok vervolgens zonder problemen ''maar niet volgens de procedures'', aldus de drie organisaties donderdag.

Zwanenburgbaan

Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk.

De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.

De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.

© ANP
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Cobra4 op 11 februari 2010, 21:29:49
:o wtf?
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: SimonSt op 11 februari 2010, 21:49:29
Reactie op RTV N-H:

"Hoppa, meteen dubbele capaciteit op schiphol. Alleen wel lastig voor taxiende vliegtuigen."

 ::)
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Brandpreventist op 11 februari 2010, 22:00:24
Gelukkig stond er geen ander vliegtuig op de taxibaan... Ze hebben op schiphol toch ook grondradar die de bewegingen op de grond in de gaten houd? ???
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Piles op 11 februari 2010, 22:02:55
Gelukkig stond er geen ander vliegtuig op de taxibaan... Ze hebben op schiphol toch ook grondradar die de bewegingen op de grond in de gaten houd? ???
Je hebt ook gewoon zicht vanuit de toren hoor ;)
Maar als een vliegtuig in takeoff gaat, en je kijkt net de andere kant ben je gewoon te laat neem ik aan...
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Guppie3335 op 11 februari 2010, 22:04:01
Jammer dat we dat op ATC niet in de rewind modus kunnen zien   :D
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: JordyDelwel op 12 februari 2010, 00:38:33
Nu de vraag.. hoe kon de piloot zon fout maken! Het staat toch allemaal netjes aangegeven naast de baan..  :| ???
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Erikk op 12 februari 2010, 00:46:29
UPDATE:

Runway incursion

Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid die inmiddels met een onderzoek is begonnen naar wat een woordvoerder een ''runway incursion'' noemt. ''Dit is een ernstig incident",' aldus een woordvoerder van de raad.

''Op zichzelf is het goed afgelopen maar dit moet onderzocht worden.'' Onderzoekers van de raad zijn donderdagochtend op de luchthaven aan de slag gegaan. Over de resultaten daarvan kon de zegsman nog niets zeggen.

Een woordvoerster van Schiphol wilde donderdag niet zeggen welke bestemming het vliegtuig had. Ook het tijdstip waarop het toestel het luchtruim koos is niet bekendgemaakt.


Verkeersvliegers

De Verenging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) noemt de sneeuw van woensdag als mogelijke boosdoener maar weet verder niet wat de oorzaak van de vergissing kan zijn geweest.

''Dat het kan, is duidelijk want het is gebeurd. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling",' zegt president Evert van Zwol van de vereniging. ''Het is op zich een breed stuk asfalt. Ik weet niet waardoor collega's deze vergissing hebben gemaakt. Misschien de sneeuw, een afleiding, maar dat is speculatie.''

Of Schiphol aan een potentieel groot ongeval is ontsnapt, kon Van Zwol niet zeggen. ''Bij het starten kijken we toch altijd of er iets op de baan is. Dat er niets te zien was, heeft wellicht ook meegespeeld bij de gedachte dat ze goed zaten.'

www.nu.nl (http://www.nu.nl)'
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Stefan Verkerk op 12 februari 2010, 01:04:03
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Ehv-er op 12 februari 2010, 01:25:43
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het een onzinnig onderzoek is. Ieder noemenswaardig incident waarbij sprake is geweest van gevaar verdienen een onderzoek om te kijken of er iets veranderd kan worden. Ik denk zeker dat hier enige moment sprake was van dreigend gevaar. Iedereen maakt wel eens fouten daar gaat het juist om. Waarom werd die fout gemaakt? En hoe kan het in het vervolg voorkomen worden.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Rein op 12 februari 2010, 01:36:12
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Ik vind het niet meer dan logisch dat er een onderzoek gestart wordt, juist om ongelukken in de toekomst te voorkomen.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: riromic op 12 februari 2010, 05:43:57
p2kflex
19:47:27 11-02-10GROUP-1PRIO 1 LUCHTHAVEN AMSTERDAM AIRPORT CEINTUURBAAN NOORD LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


hoort deze hierdan bij?
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: LarsAmbu op 12 februari 2010, 07:15:33
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
Ben ik met je eens hoor, in Nederland hebben we er een handje van om bij het minste of geringste een onderzoek er in te gooien.
Vraag die mensen die dat vliegtuig vliegen even wat er nou precies mis ging en hoe ze het gaan voorkomen en dan is het toch klaar denk ik?
Moeten we daar nou in Nederland weer een heel jaar over vergaderen?
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Guppie3335 op 12 februari 2010, 08:11:54
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
Ben ik met je eens hoor, in Nederland hebben we er een handje van om bij het minste of geringste een onderzoek er in te gooien.
Vraag die mensen die dat vliegtuig vliegen even wat er nou precies mis ging en hoe ze het gaan voorkomen en dan is het toch klaar denk ik?
Moeten we daar nou in Nederland weer een heel jaar over vergaderen?

Wat heten onzinnige onderzoeken en van een mug een olifant maken??
Stel dat er wel een ander toestel toevallig net zijn neus om de hoek steekt ergens?
Wat dan.... ??? Dan heeft iedereen weer zijn mond vol over hoe gevaarlijk enz enz.... nu is er dan geen gevaarlijke situatie ontstaan maar moet men wel
onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren om dit soort manouvres in de toekomst te voorkomen. !!!!
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: peebee op 12 februari 2010, 11:02:02
Ik denk dat iedereen wel weet wat een opstijgend en taxiend vliegtuig te weeg kunnen brengen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigramp_Tenerife (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigramp_Tenerife)

(Dit zijn andere omstandigheden, maar even ter illustratie)

Ik denk ook dat het goed is om te zien waarom een fout gemaakt is. Immers door de fout te analyseren en de procedures aan te scherpen, voorkomen we dat deze fout nogmaals plaats kan vinden met mogelijk wel dramatische gevolgen.

Ik ben het ook eens met de stelling dat het niet groter gemaakt moet worden dan noodzakelijk, maar het is heel serieus. Laten de onderzoekers nu maar eerst gaan kijken wat de verklaringen van de vliegers zijn, dan zien we daarna weer verder. Misschien is het wel zoiets simpels als het asfalt/bordjes niet goed sneeuwvrij gemaakt waardoor (ik noem maar wat) het pijltje dat verwijst naar een baan niet zichtbaar was, maar het nummer wel. Kortom allemaal speculatie. Gewoon even afwachten
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Live op 12 februari 2010, 11:39:29
Links de startbaan, rechts de taxibaan...  ::)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg444.imageshack.us%2Fimg444%2F7874%2F94471896.jpg&hash=33176db3ad030bf73c43d2cb51d255b4)
bron: Google Earth
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Gast op 12 februari 2010, 12:24:37
Er liggen naast de 36C 2 taxibanen, over de gehele lengte paralel aan de 36C. De foto's die Live laat zien zijn outdated, toen de 2e taxibaan nog niet volledig was doorgetrokken tot het einde.
De baanverlichting van taxibanen en runways verschillen, de breedte verschilt en er staat geen baannummer markering op een taxibaan, bordjes die aangeven welke baan of taxiway je kruist of je op bevindt, talloze visuele herkennigspunten.
Wat de reden is geweest dat de piloot de taxibaan voor de runway heeft aangezien zal uit het onderzoek blijken. En gelukkig maar dat we in Nederland direct daarna aan onderzoeken doen, de hoeveelheid luchtvaartvoorvallen is in Nederland één van de laagste in Europa. Lars94 denkt hier wel heel lichtzinnig over. Het doel van dit soort onderzoeken is om het in de luchtvaartwereld breed bekend te maken en soortgelijke voorvallen proberen te voorkomen hierdoor.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Meerdam op 12 februari 2010, 12:27:35
Nee dit schijnt een vliegtuig met pech te zijn geweest op een baan. Brandweer is hier wel bijgeweest maar geen sprake van brand. Wel vliegtuigen er achter die vaststonden waardoor er overlast ontstond. Dit was ook merkbaar in de aankomst- en vertrekhal op Schiphol waar uiteindelijk wel bekend werdt dat er iets mis was.

Dit hoorde ik van een DJ op 3FM die dit allemaal weer van Twitter had.



p2kflex
19:47:27 11-02-10GROUP-1PRIO 1 LUCHTHAVEN AMSTERDAM AIRPORT CEINTUURBAAN NOORD LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


hoort deze hierdan bij?
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: AnneJan op 12 februari 2010, 13:21:03
Volgens FlightGlobal.com (http://www.flightglobal.com/articles/2010/02/12/338362/klm-737-takes-off-from-taxiway-at-amsterdam-schiphol.html) was het toestel op weg naar Warschau.

Citaat
Dutch investigators have opened an inquiry after a KLM Boeing 737-300 took off from a taxiway at Amsterdam Schiphol yesterday.

The aircraft, registered PH-BDP, was departing on a service to Warsaw when the incident occurred.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Guppie3335 op 12 februari 2010, 19:35:36
Ik denk dat iedereen wel weet wat een opstijgend en taxiend vliegtuig te weeg kunnen brengen
Ik denk ook dat het goed is om te zien waarom een fout gemaakt is. Immers door de fout te analyseren en de procedures aan te scherpen, voorkomen we dat deze fout nogmaals plaats kan vinden met mogelijk wel dramatische gevolgen.

Volkomen mee eens, maar om op voorhand te gaan beginnen met uitspraken van
Citaat van: stefanuzz
heel onderzoekscircus, uiteraard belachelijk veel media-aandacht, mug een olifant.
weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.

Ook dit onderzoek zal waarschijnlijk een aanbeveling of procedure opleveren welke een eventeel echte ramp kan voorkomen  O0!!
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Live op 13 februari 2010, 01:51:37
Schiphol ontsnapt aan ramp

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5801366.ece/Schiphol-ontsnapt-aan-ramp (http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5801366.ece/Schiphol-ontsnapt-aan-ramp)
Gepubliceerd op 12 februari 2010, 21:45
Laatst bijgewerkt op 12 februari 2010, 22:26

schiphol -  
Het KLM-toestel dat vanaf een taxibaan bij Schiphol opsteeg, had net zo goed op een ander vliegtuig kunnen botsen. ,,Dan hadden we een ongeluk gehad met grote gevolgen. Daarom zijn we meteen een onderzoek begonnen'', laat een woordvoerder van De Onderzoeksraad voor Veiligheid weten.

De twee KLM-piloten moesten woensdagavond om 20.16 uur met hun Boeing 737-306 vanaf de Zwanenburgbaan in noordelijke richting opstijgen voor een vlucht naar Warschau. In plaats van de startbaan werd een taxibaan ernaast genomen. Het toestel steeg zonder problemen op omdat de taxibaan leeg was, maar er had tijdens de start net zo goed vanaf de andere kant een ander vliegtuig deze taxibaan op kunnen rijden. Dan was een ongeluk ontstaan zoals op Tenerife waarbij toestellen van de KLM en Pan Am op de landingsbaan op elkaar klapten.

Behalve de Onderzoeksraad, is ook de inspectie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een onderzoek begonnen. ,,De Onderzoeksraad wil weten wat er is gebeurd en daar lering uit trekken. Wij stellen een bestuursrechtelijk onderzoek in om te kijken of er maatregelen moeten genomen tegen personen of instanties. Volgende week horen we de piloten en de luchtverkeersleiding'', laat de woordvoerder weten.

In het uiterste geval kan de inspectie boetes opleggen of brevetten innemen.

Het Openbaar Ministerie in Haarlem ziet vooralsnog af van een eigen onderzoek. Na de crash van het toestel van Turkish Airlines werd dat wel gedaan.

meer in de krant van zaterdag
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Brandpreventist op 14 februari 2010, 16:35:33
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/279252/2010/02/13/KLM-piloten-voorlopig-aan-de-grond.dhtml (http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/279252/2010/02/13/KLM-piloten-voorlopig-aan-de-grond.dhtml)

KLM-piloten voorlopig aan de grond

Deskundigen noemen het verbijsterend dat de piloten op hun 'eigen' Schiphol zo'n fout konden maken. Foto ANP
update  
AMSTERDAM -  De KLM-gezagvoerder en zijn copiloot die woensdagavond met hun Boeing 737-306 vanaf de taxibaan in plaats van de startbaan opstegen, mogen in ieder geval tot komende maandag niet vliegen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft dat zaterdag laten weten. De ernstige fout had tot een ramp kunnen leiden.

De inspecteurs willen uiterlijk maandag van de KLM horen hoe het incident heeft kunnen gebeuren en hebben de KLM daarover vrijdag een brief gestuurd. Afhankelijk van de uitkomsten van een intern onderzoek van de luchtvaartmaatschappij beslist de Inspectie wat er verder moet gebeuren. Eerder nog meldde de dienst dat het tweetal mocht blijven vliegen. Dit bleek onjuist.

De Boeing vertrok woensdagavond even na achten naar Warschau. De piloot had via de Zwanenburg startbaan moeten opstijgen, maar nam in plaats daarvan de evenwijdig daaraan lopende taxibaan. Als daar op dat moment een ander vliegtuig of voertuig aanwezig zou zijn geweest, had een ramp kunnen gebeuren.

Ernstig incident
De Onderzoeksraad voor Veiligheid noemt het incident 'ernstig' en heeft een eigen onderzoek ingesteld. De gezagvoerder en de copiloot zijn donderdag door de onderzoekers gehoord, na hun terugkomst uit Warschau.

Het Openbaar Ministerie ziet 'vooralsnog' geen reden om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen. ''Op dit moment is daarvoor geen aanleiding'', zegt een woordvoerder. ''Maar dat kan veranderen als nieuwe informatie beschikbaar komt.'' Of de piloten na de vlucht getest zijn op het gebruik van alcohol, kon of wilde geen van de betrokken partijen zeggen.

Deskundigen noemen het verbijsterend dat de piloten op hun 'eigen' Schiphol zo'n fout konden maken. Het weer was niet extreem, de banen naar verluidt vrij van sneeuw en het zicht goed. Bovendien wordt de taxibaan verlicht met anders gekleurde lampen. ''Je zou zeggen dat de KLM-bemanning de weg kent op Schiphol'', zegt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente.

''Je ziet bij dit soort missers vaak dat er sprake was een combinatie van factoren. Een communicatiestoornis bijvoorbeeld, afleiding, niet goed opletten. Maar wat hier precies mis is gegaan, zou puur in de ruimte praten zijn.''

Vliegveiligheid
Volgens Evert van Zwol van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers is het incident 'niet uniek'. ''Het is wel vaker gebeurd, maar voor zover ik weet niet op Schiphol. In potentie was het heel gevaarlijk.'' Desondanks vindt hij dat het Openbaar Ministerie op afstand moet blijven. ''Nu melden piloten alles wat er mis gaat. Dat is bedoeld om de luchtvaart veiliger te krijgen. Als de piloten strafrechtelijk vervolgd zouden worden, komt de bereidheid om te melden onder druk te staan. Dat zou de vliegveiligheid geen dienst bewijzen.''

De Luchtverkeersleiding heeft niet kunnen voorkomen dat de piloot de verkeerde baan gebruikte. Hoe dat kon gebeuren, wil de organisatie niet zeggen. Zij onthoudt zich van commentaar.

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bezig met de ontwikkeling van een soort 'tomtom' voor vliegtuigen waarmee onder meer dit soort incidenten verleden tijd zullen zijn, zegt Rob Ruigrok, hoofd afdeling cockpit- en flightoperations. Op een digitale kaart is in de cockpit te zien waar het toestel zich precies bevindt, en waar andere vliegtuigen staan. Ook de taxiroute is vast te leggen in het systeem, zodat piloten niet langer de weg kwijt raken op vliegvelden. Vermoedelijk duurt het nog een jaar of tien voordat dit systeem wereldwijd wordt ingevoerd. Dat duurt zo lang vanwege allerlei internationale eisen aan veiligheidssystemen. (SANDER DONKER)
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: EHBjOOST op 14 februari 2010, 23:41:48
Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.

Een verschil met dit onderzoek en een onderzoek naar dit voorval.

Bij de turkisch zijn helaas doden gevallen.
Hier is gelukkig alles verder goed gegaan. Juist omdat dit dus een keer is voor gekomen is het belangrijk om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Dit soort onderzoeken zijn bedoeld om in de toekomst ernstiger incidenten te voorkomen.  Luchtvaart is relatief veilig vervoer. Juist omdat dit soort incidenten bekend worden gemaakt en onderzocht.

Links de startbaan, rechts de taxibaan...  ::)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg444.imageshack.us%2Fimg444%2F7874%2F94471896.jpg&hash=33176db3ad030bf73c43d2cb51d255b4)
bron: Google Earth


Dat is makkelijk gezegd. Deze foto is overdag genomen. Van uit die positie is het redelijk overzichtelijk. Probeer nu eens voor te stellen dat je op een 3-4 meter hoog zit en een zee van groene lampjes, blauwe lampjes voor je ziet. Er staan nog een hoop borden.

Ik kan je uit ervaring vertellen, dat het 's nachts op een vliegveld in het landingsterein heel anders er uit ziet dan overdag.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Live op 14 februari 2010, 23:52:05
Dat is makkelijk gezegd. Deze foto is overdag genomen. Van uit die positie is het redelijk overzichtelijk. Probeer nu eens voor te stellen dat je op een 3-4 meter hoog zit en een zee van groene lampjes, blauwe lampjes voor je ziet. Er staan nog een hoop borden.

Ik kan je uit ervaring vertellen, dat het 's nachts op een vliegveld in het landingsterein heel anders er uit ziet dan overdag.
ik weet er alles van...  ;)
en ik kan je ook vertellen, dat piloten een erg uitgebreide en dure opleiding krijgen, ook om al die groene lampjes, blauwe lampjes en borden te herkennen en uit elkaar te houden, juist om dit soort incidenten te voorkomen!
Titel: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: ADGPB op 21 december 2011, 10:46:50
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland zijn niet berekend op fouten die piloten kunnen maken tijdens het taxiën.
Daardoor kon op woensdagavond 10 februari 2010 een Boeing 737 van KLM opstijgen van een taxibaan in plaats van de startbaan.


ANP − 21/12/11, 10:19

Door de fout miste het vliegtuig op het nippertje een naderend toestel van Royal Air Maroc, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het incident dat vandaag is gepubliceerd.

Ernstige gevolgen
'Een start vanaf een taxibaan is een ernstig incident, dat grote veiligheidsrisico's met zich meebrengt', benadrukt de Onderzoeksraad. 'Als het opstijgende vliegtuig in botsing komt met een ander object op de taxibaan, kunnen de gevolgen zeer ernstig zijn.'

Er zijn volgens de Onderzoeksraad verschillende factoren bekend die bijdragen aan dit soort 'verwarring' in het donker. Als Schiphol en de luchtverkeersleiding de risico's van rijdende vliegtuigen in kaart hadden gebracht, was het vliegtuig vermoedelijk via een andere route naar de startbaan geleid en was dit incident mogelijk voorkomen, constateert de raad.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3086501/2011/12/21/Schiphol-niet-berekend-op-fout-taxiende-piloot.dhtml (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3086501/2011/12/21/Schiphol-niet-berekend-op-fout-taxiende-piloot.dhtml)

En de link naar het rapport en de aanbevelingen

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/opgestegen-vanaf-taxibaan-2010011/ (http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/opgestegen-vanaf-taxibaan-2010011/)
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Gast op 21 december 2011, 12:24:53
Het grootste risico bij voorvallen is de mens, in dit geval de piloot, en de mens kún je niet in kaart brengen. Niemand verwacht dat een piloot, laat staan een KLM-piloot het verschil niet weet tussen een taxiway en een runway.......
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Dokterswacht op 21 december 2011, 12:36:38
Ik meende dat er duidelijke verschillen in belijning van taxibanen en de daadwerkelijke startbaan zijn. En is een startbaan niet breder dan een taxibaan?
De betreffende vliegers moeten de aandacht er even niet bij hebben gehad lijkt het wel.

gelukkig is het goed afgelopen.
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Gast op 21 december 2011, 12:53:25
Een taxibaan wordt gemarkeerd door blauwe randverlichting en als middellijn-verlichting groene of gele lichten (of geheel géén lichten) en is in de meeste gevallen niet zo breed als een start/landingsbaan.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages1.hellotrade.com%2Fdata2%2FGY%2FMG%2FHELLOTD-1977451%2Fasp-250x250.jpg&hash=54df0ee85a63fa9341ee2d068a75669e)

Start/landingsbanen hebben witte randverlichting, witte middellijn-verlichting en waar de toestellen het begin van de baan betreden branden de "touchdown zone lighting" lampen als extra herkenbaarheid, aan het einde van de baan brandt een rij rode verlichting als einde-markering, in het gras links van de baan is een PAPI verlichting (4 lampen die rood branden).
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.pilotfriend.com%2Ftraining%2Fflight_training%2Fcommunication%2Fimages%2F31.jpg&hash=28a38e87b0b3670dd22470871d9e50f1)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Foranges-world.com%2Fdata_images%2Ftaxiway-lights.jpg&hash=ca498dd9f11a40c99669134250df269c)

Daarnaast heeft elke taxibaan en startbaan bewegwijzering door middel van verlichte borden, waarbij taxiways aangeduid worden door gele bebording
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.astronics.com%2F_images%2Fairfield-lighting%2Fbig_L-858_Runway_MR16_Lamp.jpg&hash=8bbbea05ae47e21c245189caff6e05a4)
en runways door rode bebording
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F_PBGzvyx5MOw%2FTSf_MBLTBBI%2FAAAAAAAAEwg%2FmI6bkSlKe-4%2Fs1600%2FRunwaySign.jpg&hash=c5b79755c595b60d64780428094c4665)
Titel: Re: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010
Bericht door: Red op 21 december 2011, 13:19:15
Het grootste risico bij voorvallen is de mens, in dit geval de piloot, en de mens kún je niet in kaart brengen. Niemand verwacht dat een piloot, laat staan een KLM-piloot het verschil niet weet tussen een taxiway en een runway.......
En als het dan al mis gaat bij de piloot dan hoop ik dat de copiloot wel oplet.... En niet te bang is om in te grijpen.