Twitter is ook niet heilig... heb geregeld dat het niet werk ivm capaciteitsproblemen.
Daarnaast, lang niet iedereen gebruikt twitter... dus lang niet iedereen krijgt het dan mee.
Helicoptercrash Slufterdam, Maasvlakte Rotterdam. Inzittenden heli 4 passagiers en 1 piloot
1:16 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helikoptercrash Maasvlakte GRIP 1 en Grote Hulpverlening.
1:24 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte Rotterdam. Tenminste 3 gewonden waarvan 1 persoon bekneld. Medische hulpverlening vindt plaats.
1:41 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte. Opvang omstanders die crash gezien hebben georganiseerd. locatie Douanekantoor Marktweg.
2:17 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte. Van 5 inzittenden zijn ondanks medische hulpverlening 3 slachtoffers overleden.
2:45 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte. Geen brandstoflekkage heli en geen mileueffecten van Slufter.
2:47 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte. Onderzoeksraad ter plaatse incident en Rijksluchtvaartdienst ook onderweg om onderzoek uit te voeren.
3:11 PM Jun 27th via TinyTwitter
Helicoptercrash Maasvlakte. Incident onder controle. Debrief. hulpverleners bij Huntsman. Wielertour gestopt, opvang door GHOR in Kuip .
4:05 PM Jun 27th via TinyTwitter
Ongeval met autobrand en gewonden in Maastunnel Rotterdam. Door rook overige automobilsten ontruimd uit tunnel. Maastunnel afgesloten
9:58 PM Jun 12th via web
Incident Maastunnel is onder controle
10:15 PM Jun 12th via web
Ik ben al vanaf het begin een tegenstander van Twitter, in de eerste plaatst omdat er van alles zonder daadwerkelijke kennis van zaken online en wereldwijd verspreid word.
In de tweede plaats omdat er (veel) sneller paniek gezaaid word.
Twitterberichten duidelijk herkenbaar van een overheidsinstantie (maar ja, wat is duidelijk herkenbaar ::)) kan je naar mijn mening inzetten bij calamiteiten. Juist omdat twitter een steeds meer gebruikt medium lijkt te gaan worden, helemaal bij de jongste generatie(s).
Het kan absoluut een mooi stukje gereedschap voor de voorlichter worden. Ik denk dan wel aan bepaalde randvoorwaarden, bijvoorbeeld consequent gebruiken (plotselinge stiltes kunnen tot speculatie leiden) en geen onzin verkondigen. Dat laatste doe je één keer en dan ben je als overheidsinstantie echt niet meer geloofwaardig.
Twitter als nieuwsbron in het algemeen, tja het blijft oppassen. Zelfs op sites als regio15.nl (verder een prima site!) kom je twitterberichten tegen die gewoon niet kloppen. Gisteren ook weer. Een melding waar 2 ambulances, een motorambulance en het MMT voor worden gealarmeerd. Staat er vervolgens doodleuk in het bericht dat er maar 1 ambulance t.p. is geweest en de overige eenheden niet, terwijl alles behalve het MMT ter plaatse is gekomen....
Niet het einde van de wereld dat het fout in de twitterberichten van de site staat vermeld, maar ook hier blijkt hoe voorzichtig je moet zijn met waarnemingen geplaatst op twitter ;)
Betere bewegende beelden: http://nos.nl/video/207907-brand-bij-tata-steel.html (http://nos.nl/video/207907-brand-bij-tata-steel.html)
Ook nu weer www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) niet in de lucht :)
Waarom zouden ze? Is toch geen sprake van een crisis? Geen grote groepen mensen die geëvacueerd moeten worden? M.i. terecht dat crisis.nl niet online is, anders kan je wel voor iedere grote brand de site online gooien (en daarmee wordt het nut van de site -informeren bij echt hele grote incidenten ook een beetje weggeveegd...)
Waarop baseer je dat de website alleen bij evacuaties gebruikt kan en mag worden? ???Palmpie, kijk eens op de site crisis.nl of www.nederlandveilig.nl/noodsituaties (http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties). Dan heb je meteen je antwoord. 3hj
Palmpie, kijk eens op de site crisis.nl of www.nederlandveilig.nl/noodsituaties (http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties). Dan heb je meteen je antwoord. 3hj
Waarom zouden ze? Is toch geen sprake van een crisis? Geen grote groepen mensen die geëvacueerd moeten worden? M.i. terecht dat crisis.nl niet online is, anders kan je wel voor iedere grote brand de site online gooien (en daarmee wordt het nut van de site -informeren bij echt hele grote incidenten ook een beetje weggeveegd...)
Brand Tata Steel Beverwijk (2)
De brandweer heeft nog niet het sein brand meester gegeven voor de brand op het terrein van Tata Steel. Wat nu nog in brand staat is voornamelijk hout en bitumen (dakbedekking). Dit kan mogelijk rookoverlast veroorzaken. Extra complicaties in de vorm van het vrijkomen van gevaarlijke stoffen die eventueel schadelijk kunnen zijn, zijn niet aanwezig. Dit blijkt uit metingen van de brandweer. Het is niet langer strikt noodzakelijk ramen en deuren gesloten te houden.
Beverwijk, 27 december 2010
Brand Tata Steel Beverwijk (1)
Op het terrein van Tata Steel is vanavond een grote brand uitgebroken in het dak van een opslagloods. Er zijn slechts enkele klachten binnen gekomen over rook. De brandweer doet op dit moment metingen om de aard van de rook vast te stellen. Dringend advies voor de omgeving om ramen en deuren te sluiten.
Beverwijk, 27 december 2010
Ook nu weer www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) niet in de lucht :)De rook trok weg in noordelijke richting. Slechts een enkele woning in het tuindersgebied zal mogelijk in de rook hebben gelegen. De eerst volgende bewoonde wereld is Castricum aan Zee op zo'n 10 kilometer afstand. Of daar daadwerkelijk gewoond wordt weet ik niet.
::) ::) Denk je dat ik deze site niet ken.... ::) ::) Waar staat dat crisis.nl alleen gebruikt kan en mag worden bij evacuaties zoals fotojbz heel stellig beweert...
Hoho, ik heb nooit beweerd dat deze site alleen gebruikt mag worden bij evacuaties. Ik heb alleen aangegeven dat het evacueren van grote groepen mensen zou kunnen leiden tot het activeren van www.crisis.nl (http://www.crisis.nl)
De site is echt primair bedoeld om bij bijzonder grote incidenten (rampen en crises) grote groepen mensen van informatie te voorzien -iets waar ze over het algemeen niet al te snel mee zijn, maar dat terzijde. Zoals ik ook al aangaf: als je voor iedere grote brand de site online moet gooien verliest het zijn kracht, namelijk mensen duidelijk maken dat er écht iets mis is als crisis.nl online gaat.
En dan kan je je nog afvragen of crisis.nl bij de brand in Weurt (vleesfabriek, grote groep bewoners die ramen en deuren dicht moesten houden) of de explosie in Alphen (enorme impact op omwonenden, maar van een ramp bleek geen sprake) online had gemoeten. Dat is in beide gevallen wel gebeurd omdat het in het belang van zeer veel mensen was, ook m.b.t. opvanglocaties en dergelijke. In Beverwijk was er geen sprake van het activeren van de WAS-palen, geen evactuaties, ik denk zelfs dat de bewoners van de omliggende plaatsen weinig overlast hebben ervaren doordat het terrein redelijk afgelegen ligt....
En inderdaad: maak van een probleem geen crisis!
Ik vrees dat hoe het ook geregeld wordt, de bruger uiteindelijk zelf opzoek gaat naar informatie die hij/zij zelf relevant vindt. Het is goed dat de overheid een site heeft zoals crisis.nl, we kennen allemaal de bijdrages van de regionale omroepen als "calamiteitenzender".
Maar de burger bepaald uiteindelijk zelf waar hij de informatie vandaan wil halen, die laat zich niet leiden daarin. Dus hoe goed je de zaken wilt regelen, de burger gaat toch zoeken. Zeker nu met internet en Google.
En let wel de informatie die beschikbaar is kan geklustert worden op 1 website, alleen zul je dus op die momenten mensen beschikbaar moeten hebben die die informatie op die website kunnen plaatsen, en ook up to date kunnen houden.
Dat is dus een non argument dat mensen zich moeten realiseren dat er echt wat aan de hand is als www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) in de lucht is... Dat is net zo'n argument dat er bij GRIP 4 altijd een heel erge grote brand moet zijn. Er ligt geen relatie tussen 'echt iets mis' en www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) online. Er ligt m.i. alleen een relatie tussen een informatie behoefte en www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) online.
Www.crisis.nl (http://Www.crisis.nl) is ingericht om aan veel mensen informatie te kunnen geven zonder dat de site crasht. Er staan redelijk grote servers achter. Vaak zie je dat sites van de gemeente niet ingericht zijn dat er duizenden verzoeken tegelijkertijd verwerkt moeten worden.
Ik vind dat de site nog te relatief onbekend is waardoor het een deel van zijn kracht verliest. Laat de site maar vaak gebruiken zodat mensen er gewend aan raken dat ze één punt hebben waar ze betrouwbare en juiste informatie vandaan kunnen halen.
Dus GRIP 3 wordt maar afgegeven vanwege een 'probleem' juhf bkll ;) Als men vind dat men bestuurlijk zo ver moet opschalen dan denk ik dat ook een goede, accurate en juiste informatie voorziening naar de burgers nodig is. Als mensen niets horen dan gaan ze het zelf invullen... Zie de berichten hier op het forum wat wel/niet in brand zou staan gisteren...
Naar mijn mening zou bij een GRIP 3 ook minimaal horen dat de burgers op een standaard manier geïnformeerd zouden moeten worden. Er is dan voldoende potentieel aan bestuurders en andere ambtenaren aanwezig om dit in gang te zetten. Waarom krijgen we wel standaard telefoonnummers waarmee je iedere gemeente kan bereiken (http://amsterdam.blog.nl/amsterdam/2006/10/09/nieuw_telefoonnummer_gemeente_14020 (http://amsterdam.blog.nl/amsterdam/2006/10/09/nieuw_telefoonnummer_gemeente_14020) ) maar wordt er geen standaard webpagina ingericht (als www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) een stap te ver zou zijn), met een standaard opmaak van het webadres, waar informatie bij incidenten vanaf te halen is. Nu staat soms de info een tijdje op het eerste scherm van de gemeente, als het daar al staat tijdens het incident... Waarom wordt er geen pagina www.(gemeente naam).nl/incidenten standaard voorgeschreven? Deze kan dan ook op een zwaardere server staan dan de gewone pagina van de gemeente waardoor hij meer verzoeken per tijdseenheid aan kan en hoeft niet zo zwaar te zijn door allemaal reclame voor de gemeente.
De pagina kan standaard doorlinken naar http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties (http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties) en bij incidenten snel actueel gemaakt worden door een gemeente. Een voorlichter hoeft dan de media ook geen lastige webpagina's door tegeven maar kan één naam onthouden.
Het maakt mij dus in principe niet uit of het www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) of een andere website is, als er maar een eenheid in NL is waar een burger accurate en recente informatie kan vinden bij een (groot) incident.
Dat is dus een non argument dat mensen zich moeten realiseren dat er echt wat aan de hand is als www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) in de lucht is... Dat is net zo'n argument dat er bij GRIP 4 altijd een heel erge grote brand moet zijn. Er ligt geen relatie tussen 'echt iets mis' en www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) online. Er ligt m.i. alleen een relatie tussen een informatie behoefte en www.crisis.nl (http://www.crisis.nl) online.
Www.crisis.nl (http://Www.crisis.nl) is ingericht om aan veel mensen informatie te kunnen geven zonder dat de site crasht. Er staan redelijk grote servers achter. Vaak zie je dat sites van de gemeente niet ingericht zijn dat er duizenden verzoeken tegelijkertijd verwerkt moeten worden.
Ik vind dat de site nog te realatief onbekend is waardoor het een deel van zijn kracht verliest. Laat de site maar vaak gebruiken zodat mensen er gewend aan raken dat ze één punt hebben waar ze betrouwbare en juiste informatie vandaan kunnen halen.
Laten we niet vergeten dat het informeren van de bevolking (in kennemerland 'communicatie' genoemd) valt onder het cluster bevolkingszorg en dus een gemeentelijk proces betreft. Hoe het in Kennemerland precies geregeld is weet ik niet, volgens mij wordt dat op regionaal niveau georganiseerd, maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor het proces (en niet een operationeel voorlichter van een der hulpverleningsdiensten). In andere regio's wordt het volgens mij in een gemeentelijk actiecentrum of kernteam georganiseerd en wordt er daarom vanaf GRIP 2 ook een gemeentelijk communicatie-adviseur gealarmeerd.In Utrechts Land wordt vanaf GRIP 1 de OvD-Bevolkingszorg gealarmeerd. Ik heb me al vaker afgevraagd wat deze persoon voor functie binnen het CoPI heeft, maar wellicht is zijn/haar taakstelling al het informeren van de burgers (alhoewel bij de incidenten waarbij ik ben geweest ook dat via de voorlichter liep).
In de plannen is als het goed is ook opgenomen hoe de gemeente gaat communiceren en wie dat gaat verzorgen (bijv. een communicatiemedewerker of een ICT'er). Degene verantwoordelijk is voor de communicatie zal zorgen dat dat wordt geregeld.
Je kan er voor kiezen om je te beperken tot een wit scherm met zwarte letter i.pv. uitgebreide lay-out, om het dataverkeer te beperkt te houden. Dan kom je als gemeente met je bandbreedte al een heel eind denk ik. Men zal vermoed ik ook eerder op de site van de gemeente kijken dan op crisis.nl, omdat dat simpelweg dichter bij de burger staat.
Kom je terecht bij een crisis op grotere schaal, is het moment daar om crisis.nl in te schakelen. Maar ook daar zullen wel richtlijnen voor zijn. En ga je dan crisis.nl alleen gebruiken als 'redirect' naar de gemeentelijke site, of daadwerkelijk dat domein vullen met informatie? De eerste optie wordt volgens mij regelmatig gebruikt.
Wellicht een idee om de discussie over crisis.nl af te splitsen naar een nieuw topic in het board veiligheidsregio's? :)
In Utrechts Land wordt vanaf GRIP 1 de OvD-Bevolkingszorg gealarmeerd. Ik heb me al vaker afgevraagd wat deze persoon voor functie binnen het CoPI heeft, maar wellicht is zijn/haar taakstelling al het informeren van de burgers (alhoewel bij de incidenten waarbij ik ben geweest ook dat via de voorlichter liep).
@ Allen
Informatief is de inhoud van de wet (WRZO, art 11a. lid 2):
"De burgemeester draagt er zorg voor dat de bij de bestrijding van een ramp of een zwaar ongeval betrokken pesronen op passende wijze informatie wordt verschaft over een ramp die, of een zwaar ongeval dat, de bevolking en het milieu bedreigd of treft, de risico's die hun inzet bij deze ramp of dit zwaar ongeval heeft voor hun gezondheid en de voorzorgsmaatrgelen die in verband daarmee zijn of zullen worden getroffen." (Leestekens toegevoegd; FV)
De voorzienbare voorzorgsmaatregelen die zijn getroffen staan in een aanvalsplan/bestrijdingsplan; da's logisch, nietwaar?
Het lijkt me niet dat hierover moet/kan worden getwitterd en of tijdens het verloop over moet/kan worden gediscussieerd.
Volgens dit artikel moet de burgemeester over 3 zaken informatie verschaffen:
1. het feit dat er een ongeval of ramp is
2. de risico's die dit met zich meebrengt
3. de maatregelen die zijn getroffen
In mijn ogen werd er van oudsher gewacht met het brengen van informatie tot er op alle 3 de punten duidelijkheid was. Dit leidde enkele uren (of dagen) later tot een persconferentie.
Het is essentieel om op het juiste moment, de juiste informatie te geven om juist de urban-myths tegen te gaan.
@ peebee
U representeert op eerlijk onverhulde en drammerige wijze de 'interesse' van ongeduldige informatiejagers (moderne media).
Daarbij schreef u onder meer:
Ja hoor, de juiste info op het juiste moment. Om dan daarmee wartaal en onwaarheid tegen te gaan???
Voor u legde ik kennelijk vergeefs uit dat het bevoegd gezag zich moet houden aan de wettelijke bepalingen; over de inhoud van actieve officiele informatieverspreiding. Dat gezag is niet zo vrij als het twitter en internet wereldje; zij zijn ook aansprakelijk voor foutieve informatie dus oppassen geblazen. Die voorzichtigheid en beoogde zorgvuldigheid komt bij uw doelgroep niet goed uit; dat snap ik wel.
De website waarna u verwijst, over crisisbeheersing (als een crisis te beheersen is; is er geen crisis), noemt ook een lector crisisbeheersing;
deze was jarenlang werkzaam op het Nibra om burgemeesters te leren hoe op te treden; werkt zeker niet zo goed?
Communicatie overheid rond Moerdijk was ramp
http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html (http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html)
19 januari 2011
Wim Carabain
Bij een brand van dergelijke omvang gelooft niemand in een ’gaat u maar rustig slapen’-boodschap.
De berichtgeving over de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk maakt op pijnlijke wijze duidelijk dat door de verantwoordelijke autoriteiten bij de communicatie rond deze ramp veel fouten zijn gemaakt.
...
...
lees verder: http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html (http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html)
Workshop 'Hoe verleiden we de kiezer?'
B&C en Koraal Advies organiseren op 28 januari 2011 de workshop 'Hoe verleiden we de kiezer?'.
De workshop is bedoeld voor communicatieadviseurs, griffiemedewerkers en ambtenaren die bij de organisatie van de Provinciale Staten-verkiezingen zijn belast.
In de workshop wordt een analyse gegeven van de aanpak van de vorige Statenverkiezingen. Ook wordt bezien op welke wijze de provincies met behoud van de eigen aanpak elkaar kunnen versterken en kunnen profiteren van samenwerking, zodat het totaal meer is dan de som der delen.
Doel is immers het bereiken van een zo hoog mogelijke opkomst tegen zo gering mogelijke inspanningen en kosten.
De workshop omvat twee dagdelen. Deelname bedraagt per persoon
€ 895,= incl. lunch, exclusief BTW (gereduceerd tarief voor tweede en derde deelnemer per provincie). Aanmelding kan tot 10 januari 2011 door een mail te sturen info@koraal-advies.nl.
@peebee
Over communicatie gesproken; u reageert op mijn bericht maar stuurt mij tegelijkertijd een persoonlijk bericht waarin u zegt niet verder te willen discussieren. Vluchten door het eerste de beste gat in de heg?
...
@Fred Vos, ik vind de bijdrage van Live best nuttig voor dit topic: hij voegt informatie toe zonder hier zelf commentaar op te geven, dat mag toch ook?
Dat past volgens mij prima op een forum: de een levert een inhoudelijke bijdrage met een eigen mening, de ander door het inbrengen van informatie die van elders komt.
Welke waarde je aan die informatie wilt hangen, of wat je er van vindt, is volgens mij aan ieder voor zichzelf.
Dit is bijvoorbeeld ook nog zo'n mooi genuanceerd verhaal over dit thema:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/zaans_sufferdje_brand_komt_doo.html (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/zaans_sufferdje_brand_komt_doo.html)
Volgens mij is dit de kern van de veranderende manier van communiceren: iedereen kan zenden, op een objectieve of misschien juist wel zeer subjectieve manier. Het is aan de ontvanger om hier zijn eigen waarheid mee te construeren. Wat geloof je? Wie zie jij als autoriteit?
Juist in crisissituaties denk ik dat informatie van de overheid best nog wel als een autoriteit kan worden gezien, maar dan moeten ze wel tijdig en transparant zijn. Een algemeen verhaal op een persconferentie 24 uur later, daarmee verlies je het van de ongenuanceerde sensatiezoekers. Je moet communiceren in het heetst van de strijd: als het vuur het hoogst is en daarmee de roddels ook ;)
.........
Zo onstaan dan de brandrampen; als de (hoog)opgeleiden incompetent zijn, zijn de opleiders dat automatisch ook.
........
...Ongelukken en rampen georganiseerd worden op het hoogste niveau....
...De minister heeft de schipholbrand georganiseerd....
....Die heeft de situaties gecreeerd waarin al die lagere overheden het verkeerd gaan doen. En de lagere overheden gaan het verkeerd doen, waardoor alle individuele personen, zoals die bewakers daar, ook niet meer weten wat ze verkeerd en moeten doen ....
...De bron ligt altijd op het hoogste niveau....
....Daar moet je het veranderen....
....Zij alle stappen ondernemen, die er toe gaan leiden....
...Je bent wel bezig met je in te dekken omdat wettelijke regels gevolgd zijn, maar je bent niet bezig met te begrijpen waarom het gaat....
@ peebee & allen
Mijn uitgebreide reactie op peebee is (door mij onbedoeld) verplaatst naar de draad over de Schipholbrand.
@ peebee
Heel erg bedankt voor deze link.
Tja, Wagenaar begeeft zich hiermee ver buiten zijn vakgebied; niet voor wat betreft de analyse van hoe organisaties als systemen functioneren (sociaal psychologisch), naar hoe de wettelijke verantwoordlijkheden verdeeld zijn binnen en tussen systemen.
Dankzij dit radiogesprek leer ik dat Wagenaar bij de Onderzoeksraad betrokken was (Schipholbrand); hij noemt het Tripod model dat ooit door een gefrustreerde Shellmanager, toen hij was gedegradeerd tot veiligheidsmanager (einde loopbaan in dat systeem!) dit model via de uni Leiden (bijklussers te over) liet uitbrengen om de topmanagers de schuld na ongevallen te kunnen aanwrijven (Shell Nigeria).
Het radiogesprek ging over de 'onschuld' van de bewakers bij het openlaten van de celdeur (cel 11). Zijn overwegingen daarbij deel ik.
Waar hij het mis heeft is welke minister systeemverantwoordelijk was voor de brandveiligheid; dat was de minister van BZK.
Die bleef, dankzij het negeren van ook de andere belangrijkste actoren aangewezen in de Brandweerwet, door Van Vollenhoven, buiten schot.
Met een senior onderzoeker van de Raad concludeerde ik dat dit was te verklaren door de (financiele en juridische) afhankelijkheid van deze 'onafhankelijke' Raad van het ministerie (BZK); dat gebeurde ook al bij het Herculesramponderzoek binnen de Transportongevallenraad.
Toen werd de wetgeving van de (nieuwe)Onderzoeksraad immers voorbereid op BZK en werd ik, tijdens de drie maanden dat ik in de kelders van het officierscasino te Soesterberg voor de Raad betaald onderzoek verrichtte, gewaarschuwd dat niet welgevallige feiten uit hun rapportage zouden blijven. Ook toen rapporteeerde ik over de wettelijke taakverzaking door de regionale brandweer en de onwettigheid van ook die luchthavenbrandweer (als bedrijfsbrandweer).
Ik heb daarop mijn eigen rapport met deze feiten aan de 2e kamercie's gestuurd; toen kwamen de verkiezingen en de wisselingen.....
Vooraf aan de bouw en het in gebruik nemen van de cellen had B&W een advies moeten vragen aan de regionale cdt. brw.
Die regio van destijds, A'dam en omstreken was niet op deze wettelijke 'in elk geval' taak georganiseerd; evenmin was de huidige regio (Kennemerland) dat. Die systeemfout (nalaten van wettelijk voorgeschreven taken) had de Raad (Wagenaar) moeten blootleggen; als gepretendeerd bekwame onderzoekers.
Nu werd de cellenbouw begeleid door een onwettige medewerker (brandpreventie kan dan ook nooit een taak zijn van een bedrijfsbrandweer) van de even onwettige bedrijfsbrandweer Schiphol; samen met een laaggeplaatste preventie medewerker van de gemeente.
Deze figuren lieten het bestaan dat een aangeboden (!!) eigen brandweeringang niet hoefde en dat voor een automatische sprinkler in de loze plafondruimte (na de brand in 2003 ; C vleugel!!) ook wel kon worden volstaan met een droge sprinkler; die afhankelijk was van (afwezige) kennis en inwerkingstelling van dit systeem bij de repressieve (deels onwettige) brandweer.
Door de weigering van een eigen toegang (na de enorme vertraging door de onwettige en onbekwame afhandling van de alarmering door een lokale meldkamer) onstond ernstige vertraging in de opkomst en daarop liet men ook nog lange tijd na om de droge sprinkler te activeren volgens de bereikbaarheidskaart (die de gemeentebrandweer niet kende en bij de onwettige brandweer achteraf (!!) onder de bevelvoerderstoel werd gevonden; dit terwijl de bevelvoerdeer de plaats van de chauffeur bezette!!).
Men liet een half uur lang zo'n honderdduizend liter water spuiten op het waterdidcht dak met totaal ongeeigende 'crashtenders'. Ja het dak bleef daardoor wel dicht en de hitte dan ook binnen; daarop vond men het met een te korte hogedrukslang al snel 'te heet'; in de K-vleugel.
Achteraf verklaarde men dat dit droge sprinklersyteem niet werkte.
Dat deed het dus wel; maar het kan deels beschadigd zijn geweest door de brand in de onverantwoord lange blootstellingstijd (voor vleugel K). Voor de J vleugel begreep de verklarende bevelvoerder niet dat als men water zet op een 'droge' sprinkler en de 'bulbs' zijn nog niet door hitte gesprongen er dan ook geen water uit de sprinklerkoppen komt; het systeem werkt dan perfect!.
Gelet op de gebeurtenissen die nacht was er ook niet de voorgeschreven beschikbaarheid van bluswater.
De uitgebreid verwoorde klacht, vanuit de (onwettige)brandweer dat de BHV organisatie niet voor opvang had gezorgd is een leugen. Op elke aankomstplek van de brandweer op elke positie meldde zich terstond bewakers. De plaats van de brand was vanaf de buitenkant duidelijk zichtbaar; daar was geen gids voor nodig. Het eerste voertuig wer op maximale afstand van de uitlaande brand opgesteld; het 2e voertuig (vrijwel tegelijkertijd) stond ideaal opgesteld maar verliet direct weer het terrein om in sloten naar water te gaan zoeken terwijl brandkranen waren voorgeschreven op het terrein; zo ook op een tiental meter van de brandende vleugel.
Bij mijn gerechtelijk onderzoek bleek dat voor deze brandkranen eerst bij een naastgelegen bedrijf pompen moesten worden gestart. Dat kan een achteraf maatregel zijn.
De overleden/verbrande bewoners van cel 12 en 13 hebben deze tactische
'comedy capers' aan het werk kunnen zien; ze zullen er niet om gelachen hebben.
Mij maakt dit wel eens heel boos; maar ik hou me in.
5) "Stel dat er mensen zijn, bijv van regio15 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47596.msg838424#msg838424 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47596.msg838424#msg838424)), meestal is dit een betrouwbare infobron, die tijdens het incident gaan twitteren dat de sirenes geactiveerd zijn, hoe zou jij daardan op reageren als burgemeester en via welk medium?"Ah.. Wat een misvatting mijnheer Vos !
Antwoord: Ik zou, als burgemeester, via de regiovoorzitter (als ik dat zelf niet ben), de cdt. erop aanspreken dat hij en zijn personeel geen taak hebben om hierover naar buiten te communiceren. Met de vraag dat als zij tijd hebben om tijdens een calamiteit te gaan twitteren, de personele bezetting van de alarmcentrale mogelijk wat aan de royale kant is.
NGB: Collegiaal delen van ervaringen bij crises
Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) ondersteunt sinds 2007 burgemeesters en locoburgemeesters bij crises. De kern van de ondersteuning bestaat uit het aanreiken van strategische en praktische tips en ervaringen van collega-burgemeesters die eerder met een vergelijkbare situatie te maken hebben gehad. De tips en ervaringen komen daarbij zowel van binnen als van buiten de eigen veiligheidsregio.
Onderstaand artikel is ook opgenomen in het Magazine Nationale Veiligheid en Crisisbeheersing (juni/juli 2010) en belicht de werkwijze van het NGB bij crises.
Doorgaans adviseert het NGB vooral over - in operationele zin - bescheiden incidenten met een grote lokale impact. Van geruchtmakende (gezins)moorden tot fatale ongelukken, van maatschappelijke onrust door demonstraties van extreem rechts tot aantijgingen richting pedoseksuelen. De vliegramp in Libië was een ramp op een duidelijk andere schaal. De impact van die ramp was feitelijk te zien als een aaneenschakeling van 33 lokale crises. Dorpsgemeenschappen en steden in het hele land werden getrofen door het verlies van families, vrienden en bekenden.
Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters heeft de eerste dagen na de ramp nauw contact onderhouden met de burgemeesters van gemeenten waar de slachtoffers vandaan kwamen. In regelmatige e-mail nieuwsbrieven werden lessen gedeeld met de leden van het Genootschap. Daarbij gaven wij onder meer tips mee over de ontstane mediadruk richting nabestaanden.
Op basis van ervaringen met slachtofers uit Uruzgan is bijvoorbeeld de suggestie meegegeven om de familie te laten bijstaan door een gemeentelijke voorlichter. Deze voorlichter kan de nabestaanden dan van de media afschermen. Ook zijn de burgemeesters gewezen op aantal juridische aandachtspunten rond de Wet op de Lijkbezorging. In het verleden heeft de toepassing van deze wet bij rampen in het buitenland soms tot pijnlijke situaties geleid, situaties die burgemeesters uiteraard willen voorkomen. Andere gedeelde lessen waren bijvoorbeeld recent nog aangedragen door Anneke van Dok (burgemeester in Niedorp) die in januari 2010 te maken kreeg met twee adoptieouders uit haar gemeente die bij de aardbeving in Haïti waren omgekomen.
Er is gedurende de eerste dagen veelvuldig contact geweest tussen het NGB en het Nationaal CrisisCentrum (NCC) bij Binnenlandse Zaken, dat voor burgemeesters het bestuurlijke aanspreekpunt was. Waar het NGB vooral collegiale lessen binnen de beroepsgroep verspreidde, was het NCC binnen de rijksoverheid het officiële aanspreekpunt voor burgemeesters over procedures en de stand van zaken rond de identificatie en repatriëring. Burgemeesters beschikten daarbij overigens niet over meer informatie dan de nabestaanden zelf ontvingen via de familierechercheurs. Sterker nog, de procedures van het Landelijk Team Forensische Opsporing waren zodanig dat nabestaanden als eerste de informatie ontvingen en daarna pas het politiekorps, NCC en burgemeester werden ingelicht.
Om te voorkomen dat de collegiale handreikingen van het NGB tegenstrijdig zijn met de adviezen uit de eigen organisatie of de veiligheidsregio, raadt het NGB steevast aan om de adviezen ook met de eigen organisatie af te stemmen. Los van plannen en procedures tracht het NGB vooral de context te schetsen waarin de afwegingen worden gemaakt. Waar in een plan staat hoe een bijeenkomst voor nabestaanden moet worden opgezet, staan wij stil bij de vraag of je een dergelijke bijeenkomst wilt
opzeten. We geven dan ervaringen mee van collegaburgemeesters die voor de keuze stonden om wel of geen bijeenkomst op te zeten. Op die manier werken we aan de borging van bestuurlijke expertise, aan de hand waarvan de burgemeester zelf de afweging maakt of en hoe hij/zij de ervaringen toepasbaar maakt in de eigen gemeente. Het zijn vaak die persoonlijke ervaringen van collega’s die in de praktijk zo op prijs worden gesteld.
Wouter Jong/NGB
@ peebee
Uw enthousiasme voor het middel 'twitter' is duidelijk.
U gebruikt 'communicatie' en 'informatieverspreiding' als quasi synoniemen; dat deel ik niet met u.
U geeft op eerliijke wijze ook de manco's aan van het middel.
Maar het topic: Communicatie via internet etc. wordt hier (nog) niet erg praktisch mee geholpen.
Ik pas verder; voor dit 'twitter' onderwerp.
En mensen die geen twitter hebben ?
Nee laten we het fijn houden bij de rampenzender en daar een verbeterslag gaan maken !
Delta00
Tijdens de GRIP 2 Zeer grote brand bedrijfspand Industrieweg - Lemmer 08-02-2011 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=48673.0) viel de twitter-account van de persvoorlichters van de Politie Friesland (http://twitter.com/persvoorlichter (http://twitter.com/persvoorlichter)) positief op door de snelle en duidelijke berichtgeving via Twitter, een mooi voorbeeld van Twitter als instrument voor crisiscommunicatie.
Hieronder de betreffende tweets:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg43.imageshack.us%2Fimg43%2F9030%2Ffriesland.jpg&hash=7744ef841aa04af52cc53606157412e6) (http://twitter.com/persvoorlichter)
http://www.politie.nl/Friesland/projecten/politiefryslntwittert.asp (http://www.politie.nl/Friesland/projecten/politiefryslntwittert.asp)
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Informatie van gemeente Lemsterland voor bewoners #Lemmer en omgeving over brand #Polem http://bit.ly/dIjPtj (http://bit.ly/dIjPtj)
9 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
De @persvoorlichter gaat slapen. Desondanks wel beschikbaar voor eventuele (grote) incidenten in onze mooie provincie. #lemmer
8 Feb
MaesMichiel Michiel Maes retweet by persvoorlichter
Een voorbeeld van goed twitteren tijdens calamiteit, zie de tweets van @persvoorlichter over grote brand in #lemmer
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Gemeente Lemsterland komt straks ook met een faq voor bevolking.
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Op www.lemsterland.nl (http://www.lemsterland.nl) verschijnt straks een persbericht over de brand in #lemmer
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
De brandweer heeft zojuist het sein brandmeester gegeven. #lemmer #grip2
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brandweer gaat straks beslissen of ze het gecontroleerd laten uitbranden of actief gaan blussen. #lemmer #grip2
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Meetploegen hebben geen gevaarlijke stoffen gemeten. #lemmer #grip2
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brand nog niet onder controle. Geen overslag van brand naar andere bedrijven. #lemmer #grip2
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Brand ontstaan in het achterste gedeelte van de fabriek. Oorzaak nog onbekend. #grip2 #lemmer
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Het luchtalarm is niet af gegaan. #lemmer.
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer Geen slachtoffers. Brandweer probeert uitbreiding te voorkomen. Oorzaak onbekend.
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer. Er is grip 2 gegeven.
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
Mobiele eenheid reed langs lemmer. Kwamen terug van oefening. Helpen nu met afzetten. #lemmer. #grip1
8 Feb
persvoorlichter persvoorlichters FRL
#lemmer. Grote brand in fabriek. #grip1 http://7daypic.com/4Xx (http://7daypic.com/4Xx)
8 Feb
Twitter als instrument bij crisiscommunicatie
http://buurtlink.nl/3331VK/zwijndrecht/Mesdagstraat/2673797/Twitter+als+instrument+bij+crisiscommunicatie (http://buurtlink.nl/3331VK/zwijndrecht/Mesdagstraat/2673797/Twitter+als+instrument+bij+crisiscommunicatie)
25 jan 2011 om 10:40
Geschreven door: Jonne van Bochove
Communicatieadviseur Servicecentrum Drechtsteden (werkzaam voor Gemeente Dordrecht en actief betrokken bij crises ‘Moerdijk’ en ‘Kijfhoek’)
Bij crisissituaties in Zuid-Holland Zuid zijn de communicatieadviseurs uit de regio Drechtsteden oproepbaar om in het actiecentrum voorlichting plaats te nemen.
“Precies wat ik graag wil als bewoner”
Een recente crisissituatie: een felle brand in een goederentreinwagon in Zwijndrecht levert een GRIP3-situatie op. Het actiecentrum voorlichting kiest onder meer voor de inzet van Twitter. Hier leest u een reconstructie van de Twitter-activiteiten en welke conclusies we hieruit kunnen trekken voor crisiscommunicatie.
Terwijl de communicatieadviseurs in Zuid-Holland Zuid zich nog volop bezighielden met de nasleep van de brand in Moerdijk diende de volgende crisis zich al weer aan. Vrijdagavond 14 januari 2011 ontstond brand in een goederentreinwagon met ethanol op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht. Er was mogelijk sprake van explosiegevaar vanwege niet-gereinigde LPG-wagons nabij de brand. Met ‘Moerdijk’ nog vers in het geheugen konden de communicators hun borst nat maken.
De kritiek op de voorlichting rond ‘Moerdijk’ was niet mals. Na ‘Kijfhoek’ waren de geluiden juist zeer positief. Niet in de laatste plaats door de inzet van Twitter. Een reconstructie van de communicatie, specifiek gericht op Twitter:
Brand Kijfhoek
De brand in Zwijndrecht ontstond rond 21:40 uur. Net als bij #Moerdijk (tussenstand: 110.000 tweets) stapelden de tweets over de Kijfhoek-brand zich razendsnel op. Dat bewijst maar weer: Twitter is een actueel informatiekanaal voor burgers, media en overheden. Met 1,5 miljoen Nederlandse twitteraars een niet te onderschatten fenomeen.
Initiatief
Al snel werd een actiecentrum voorlichting ingericht met communicatieadviseurs uit de regio. Het actiecentrum zette op eigen initiatief het Twitter-account @brandkijfhoek op. De gemeente Zwijndrecht heeft zelf (nog) geen Twitter-account, dus hebben we via het account van buurgemeente Dordrecht (@gemdordrecht, 1100+ volgers) en diverse gemeentewebsites het account @brandkijfhoek geverifieerd. Ook hebben we collega’s ingeschakeld om dit via hun persoonlijke netwerk te verspreiden. Diverse media, waaronder de NOS en de Volkskrant, namen het account op in hun berichtgeving. Vervolgens hebben we de eerste informatie – hoe beperkt ook – naar buiten gebracht.
Volgers
De kracht van Twitter was mij al langer bekend, maar de snelle groei van het aantal volgers heeft me positief verrast. Binnen 20 minuten stond het aantal volgers op 250, om in korte tijd door te groeien naar 800.
Hoewel www.zwijndrecht.nl (http://www.zwijndrecht.nl) plat ging en zelfs RTV Rijnmond moest overschakelen naar een noodsite, bleef de informatievoorziening op gang. Burgemeester Scholten van Zwijndrecht gaf zeer regelmatig interviews op rampenzender RTV Rijnmond (en later ook andere pers) en via Twitter konden wij de laatste updates geven.
Onduidelijkheden
Wat was verder de kracht van Twitter in deze crisissituatie? Het bood de mogelijkheid om onduidelijkheden recht te zetten. Zonder ‘officiële geluiden’ kunnen geruchten tijdens crises snel voor waar worden aangenomen. Zo zong hardnekkig rond dat er sprake was van een GRIP 4 situatie. Daar konden we op inspelen. Tegelijkertijd bleek ook de ‘zelfreinigende werking’ van Twitter:
De vragen die via Twitter binnenkwamen, werden wanneer nodig doorgespeeld naar het beleidsteam. Vragen via de publiekstelefoon vormden weer input voor tweets. Het is een doorlopend samenspel om zo goed mogelijk in de informatiebehoefte te voorzien.
Verwachtingen
De ontwikkeling van het bluswerk en de gevolgen voor de omgeving brachten we zo veel mogelijk naar buiten. Ook de scenario’s en aanpak twitterden we pro-actief. Daarmee wilden we de verwachtingen managen en tegelijkertijd de volgers deelgenoot maken van onze aanpak:
Onjuist
Maar lang niet alles ging goed. Hoe de directheid van Twitter zich verhoudt tot de actualiteit werd duidelijk rond de openstelling van de A16. In het actiecentrum ontvingen wij het bericht dat de A16 open was. Dit werd ook op Radio Rijnmond gemeld. Dus direct een tweet verstuurd. Via Radio Rijnmond lieten bellers echter weten dat ze nog steeds stil stonden. Nogmaals bevestiging gekregen. Waarschijnlijk moest de file nog op gang komen. Weer getwitterd. Nog altijd tegenstrijdige berichten. Om uiteindelijk te concluderen dat de eerste melding niet onjuist was, maar dat een openstelling via allerlei kanalen moet en niet in enkele minuten geregeld is. We hebben via Twitter meteen de ‘fout’ toegegeven, zoals hoort bij open en directe communicatie:
Actief
’s Ochtends zeven uur werd de eerste groep, waaronder ik, afgelost. Het Twitter-account bleef uiteraard actief. De geëvacueerden konden terug, de afzettingen werden opgeheven. En rond 10:00 uur kwam het sein ‘brand meester’. Na de persconferentie is @brandkijfhoek voor het laatst bijgewerkt met een verwijzing naar www.zwijndrecht.nl (http://www.zwijndrecht.nl) en het gemeentelijk telefoonnummer 14 078 voor informatie en vragen..
Complimenten
De reacties tijdens en na de crisis waren hartverwarmend. Terechte complimenten voor het optreden van burgemeester Scholten en ook enthousiasme over de algehele communicatie. Vooral veel positieve geluiden over de inzet van Twitter:
Ook burgemeester Scholten gaf in een interview aan erg tevreden te zijn over het gebruik van Twitter als informatiekanaal.
Wat betekent dit voor crisiscommunicatie?
Oude patronen voldoen niet meer
Waar vroeger de overheid de regie had op de informatievoorziening en media die verzonden, is nu iedereen reporter geworden. Iedereen met een telefoon of camera registreert, bericht en reageert op Twitter, blogs, websites, Hyves, Youtube, tv en radio.
De oude, starre patronen van informeren, opstellen, weer voorleggen en goedkeuren staan haaks op de huidige tijd. De communicatiestromen gaan daarvoor te snel. Het actiecentrum voorlichting heeft in dit geval zelf de verantwoordelijkheid genomen om @brandkijfhoek actief in te zetten. Dat vraagt om vertrouwen van bestuurders in de inschattingen en kwaliteit van de communicatieprofessionals.
Geen weg terug
Het succes van @brandkijfhoek toont in mijn ogen aan dat er geen weg terug is. Het is een begin, er kan nog veel verbeteren en we leren door te doen. Het maakt weer eens duidelijk dat social media een essentieel onderdeel zijn van crisiscommunicatie en een plek moeten krijgen naast (en gecombineerd met) bijvoorbeeld persberichten, publieksinformatienummers en websites. Zonder de flexibiliteit te verliezen waar deze kanalen om vragen. Tegelijkertijd blijft zorgvuldigheid een vereiste. Volgers moeten kunnen vertrouwen op de informatie. Vervuiling is dodelijk voor het vertrouwen.
Verder kijken
Twitter komt niet in plaats van traditionele(re) kanalen, maar is een belangrijke toevoeging. Het gaat ook niet om het medium Twitter an sich, maar om de omslag in denken en handelen bij crisissituaties. Laten we ook verder kijken, naar andere (social) media. Kunnen we Facebook en Hyves inzetten voor nazorg? Blogs waarin betrokken bestuurders hun ervaringen delen? Video’s via Youtube? Hoe ga je om met interactie? En wat vinden we van het idee van burgemeester Scholten om pers actief te laten meedraaien in het crisiscentrum? Discussievoer! Let’s explore
Naast sirene ook alarmering via mobiele telefoon
http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6006&ch=1 (http://www.gsmhelpdesk.nl/read.php?id=6006&ch=1)
17-04-2011: Na de recente chemiebrand in Moerdijk wordt versneld een nieuw alarmeringssysteem ingezet waarmee burgers niet alleen via een sirene maar ook via hun mobiele telefoon en Twitter worden geïnformeerd.
Door Tim Wijkman - Vanaf deze zomer kunnen burgers bij rampen en calamiteiten ook via hun mobiele telefoon en via Twitter geïnformeerd worden. De chemiebrand in Moerdijk en de gebrekkige informatievoorziening heeft de overheid doen inzien dat nieuwe media zoals Twitter en communicatie via mobiele telefoons informatie veel sneller kan verspreiden dan via de huidige informatiekanalen zoals de website Crisis.nl, radio en televisie. Daarom wordt deze zomer vervroegd een nieuw informatiesysteem in gebruik genomen die ingezet kan worden bij rampen en calamiteiten.
Naast de inzet van de sirene, informatievoorziening via Crisis.nl, radio en televisie, gaat de overheid ook informatie verspreiden via mobiele netwerken. Daarbij wordt de techniek 'Cell Broadcasting' ingezet, een techniek waarbij via een mobiel netwerk een centraal bericht uitgezonden kan worden die door alle mobiele telefoons in het gebied waar het bericht wordt uitgezonden wordt ontvangen. Met het bericht kan de overheid een grote groep burgers bereiken en nadere informatie verstrekken over de aard van de ramp en instructies geven over wat te doen of juist te laten.
Voordeel van Cell Broadcast is dat het geen gevolgen heeft voor de capaciteit in een mobiel netwerk. Individuele SMS berichten naar duizenden mobiele nummers in een bepaalde regio zou op de eerste plaats een enorme piekbelasting in de mobiele netwerken veroorzaken, die het traditioneel rondom rampen en calamiteiten toch al drukker hebben. Reguliere SMS berichten zouden daardoor een overbelasting van het netwerk kunnen veroorzaken. Op de tweede plaats zou het versturen van individuele SMS berichten privacy bezwaren hebben gezien dan actief de positie van mobiele telefoons wordt gebruikt om SMS berichten te sturen.
Bij Cell Broadcast wordt in een bepaalde regio centraal een bericht uitgezonden die net als RDS informatie op een autoradio door alle mobiele telefoons in de betreffende regio ontvangen worden. Omdat Cell Broadcast berichten via een open kanaal worden uitgezonden, kan nooit achterhaald worden welke mobiele telefoons het bericht hebben ontvangen, waarmee de privacy bezwaren zijn opgelost. Daarnaast levert Cell Broadcast geen extra belasting op voor het netwerk omdat het bericht via een open kanaal eenmalig wordt uitgezonden en door alle mobiele telefoons in de regio ontvangen kan worden.
Naast informatievoorziening via Cell Broadcast gaat de overheid ook actiever aan de slag met de informatievoorziening via sociale netwerken zoals Twitter. Door kordaat te communiceren bij een ramp kan de overheid ervoor zorgen dat burgers sneller gerustgesteld worden, informatie krijgen waar zij om vragen of sneller geïnformeerd kunnen worden over de te nemen actie zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen of deuren.
Twitter werkt wel... Alleen je krijgt heel snel dat mensen van ene mug een olifant maken.
De één zegt; MOGELIJK gaslek bij woningbrand
de volgende; er IS een gaslek bij woningbrand.
Uiteraard werkt het prima als politie/brandweer etc. hun voorlichters via twitter het een en ander laten vertellen. Dit geeft volgens mij ook rust voor de nieuwsgierige mens.
Sociale media beïnvloeden onze nieuwsvoorziening ingrijpend. Bij opsporingsberichtgeving of vermissingen zorgen sociale media ervoor dat in korte tijd veel mensen worden bereikt. Door tweets en blogs uit oorlogs- of rampgebieden krijgt men een oog op de daadwerkelijke situatie in desbetreffende gebieden. Tijdens en na incidenten is het mogelijk om via Twitter te volgen wat er aan de hand is. Maar
niet alle informatie is even nuttig en juist; ook onwaarheden en geruchten worden gedeeld.
...
Vier kwaliteiten zijn voor een professioneel omgaan met sociale media belangrijk.
Veiligheidsregio Twente ondersteunt Serious Request
http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/13/02-veiligheidsregio-steunt-serious-request.html (http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/13/02-veiligheidsregio-steunt-serious-request.html)
Laatste update: 13-12-2012 | 15:31
Twitcident: inzicht in Twitter
Twitcident detecteert, filtert en analyseert berichtgeving via Twitter tijdens grote evenementen. Door de grote berg aan actuele maar ongestructureerde data op Twitter via slimme filters te presenteren, wordt een beeld geleverd dat door hulpverleners kan worden gebruikt. Snelle én betrouwbare informatie waarmee een overzicht ontstaat van de situatie, hoe de burgers deze situatie beleven en de informatie-behoefte die bestaat. Deze gegevens worden via het politie service centrum, gerouteerd naar verschillende medewerkers: zo kunnen voorlichters van gemeente en politie directer inspelen op de social media met hun berichtgeving en de recherche informatie-afdeling van de politie is in staat de gegevens te gebruiken in hun analyses. Uiteraard is ook de Crowd Control Room uitgerust met Twitcident.
Met medewerking van Twitcident
Waarom twitteren Veiligheidsregio's en gemeentes bij kleine incidenten?Wat is een 'klein incident'? Er is een middel-alarmering gegeven, waarbij de persvoorlichter (piket) is gealarmeerd. En die verstrekt dan informatie.
MB | 1300047 | BRW Veiligheidsregio Zeeland (Persvoorlichter) |
Ik bedoel met klein incident dat er geen grote gevaren voor de omgeving zijn geweest, geen advies om ramen en deuren te sluiten etc.
Wat is het nut van dergelijke twitterberichten?
Is dat puur voor de pers?
Door een officieel twitterbericht voorkomen ze dat op twitter een relatief klein incident uitgroeit, op twitter, tot bijvoorbeeld een incident met slachtoffers
Door direct te melden dat het een klein incident is voorkom je een deel van de ramptoeristen enz.enz.
Kwestie van er voor zorgen dat je de regie op twitter en andere social media houd en behoud en dat kun het beste je zo spoedig mogelijk na aanvang van het incident doen.
Onderzoek sociale media bij noodsituaties 2013
In 2012 zijn VDMMP en Menno van Duin, lector Crisisbeheersing bij het IFV en de Politieacademie, een onderzoek gestart naar het gebruik van sociale media door burgers bij rampen en crises en de verwachtingen van burgers bij het gebruik van sociale media door de hulpdiensten. In 2013 willen wij dit onderzoek vervolgen om nog meer inzicht te krijgen. Daarmee volgen wij de lijn van het Amerikaanse Rode Kruis dat ook jaarlijks dit onderzoek uitvoert om ontwikkelingen en verwachtingen ten aanzien van sociale media en crises te kunnen volgen.
Gebruik van sociale media door burgers en hulpverleningsdiensten
Wat zijn de verwachtingen van burgers over het gebruik van sociale media in noodsituaties en het gebruik ervan door de hulpverleningsdiensten? Het onderzoek maakt dit meer inzichtelijk en draait om de vraag: ‘Maakt u gebruik van sociale media bij noodsituaties (incidenten, rampen en crises) en wat verwacht u van het gebruik van sociale media door de hulpdiensten?’. De vragenlijst is geactualiseerd en gaat onder meer in op de storm van 28 oktober 2013.
Werkt u mee aan het onderzoek?
Wij stellen het zeer op prijs als u wilt meewerken aan dit onderzoek. Iedereen die ouder is dan 12 jaar en in Nederland woont, kan de vragenlijst invullen. Het invullen neemt maximaal tien minuten in beslag. Vragen over de vragenlijst of het onderzoek kunt u mailen naar: onderzoek@vdmmp.nl
Ga naar de vragenlijst Onderzoek sociale media bij noodsituaties 2013 (https://nl.surveymonkey.com/s/SocMedNoodsituaties2013)
Twee Twentse vindingen moeten de digitale wereld en de werkelijke wereld een stuk veiliger maken. De Universiteit Twente ontwikkelde een tool om kinderporno op internet eerder op te sporen en de veiligheidsregio Twente presenteerde vandaag Tec4se.
Twittersimulatie
De komende maanden wordt er ergens in Vlaanderen een grootschalige rampenoefening georganiseerd. De hulpdiensten willen hierbij ook oefenen op het gebruik van sociale media tijdens rampen. Om die oefening zo realistisch mogelijk te laten verlopen zijn we op zoek naar mensen die “twittersimulant” willen zijn.
Twittersimulant wil zeggen dat je op basis van een vooraf toegekend profiel de hulpdiensten “bestookt” met vragen, opmerkingen, informatie, … over het incident. Je doet dit op het echte twitterplatform met je eigen account of met een account die je tijdelijk aanmaakt voor de oefening.
De hulpdiensten oefenen al op het gebruik van sociale media, maar doen dit meestal op afgesloten omgevingen die de realiteit moeten benaderen. Door een simulatie te doen op het echte twitterplatform kunnen de hulpdiensten hun echte analysetools gebruiken en wordt de oefening veel realistischer.
Wie kan twittersimulant worden?
Iedereen die actief is op twitter (of die dat wil worden in het kader van deze oefening
Wat zijn de voorwaarden?
Je houdt alle informatie geheim voor ALLE hulpverleners. We willen dat hun oefenervaring zo goed mogelijk is (en goed voorbereide hulpdiensten zijn in jouw voordeel!)
Je krijgt op voorhand een profiel toegekend en houdt je aan dit profiel (net als een ongevalsimulant specifieke verwondingen naspeelt)
Je bent beschikbaar tijdens de voormiddag van de oefening (mobiel of thuis maakt niet uit, je wordt tijdens deze voormiddag gedurende ongeveer 1u ingeschakeld, de concrete uren ken je ongeveer een week op voorhand)
Je volgt tijdens de oefening je mail en onze twitteraccount goed op om info van de oefenleiding te ontvangen
Je speelt maximaal in op de communicatie die de overheid naar buiten stuurt via een afgesproken website
Hoe deelnemen?
Meld je aan via ons webformulier (https://docs.google.com/forms/d/1AbiDAmcJY73GJY4CUU8XEF5lc7acbA_1IKbFl85sPeA/viewform?usp=send_form)
Nog vragen?
Contacteer ons via onze twitteraccount (https://twitter.com/Rampenoef112).