Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: SARwacht op 11 juli 2004, 22:52:59

Titel: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 11 juli 2004, 22:52:59
Hoe zijn jullie ervaringen met het nieuwe programma REDREG wat voor REDNED gemaakt is door eenn aantal studenten.

Diegene die het programma nog niet zo goed kennen moeten eventjes kijken op: www.reddingsbrigade.net/redreg

Dus wie gebruiken het en hoe vinden jullie alle opties.
Ik denk zelf dat er nog wel wat aan gesleuteld kan worden.

Graag een levendige discussie.

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Koen Wiegman op 11 juli 2004, 23:43:40
Ik heb de mogelijkheden kort bekeken, en het ziet er goed uit. Ik denk zeker dat hier behoefte aan is en vind het een goede zaak dat RedNed nauw betrokken is en zich na de startperiode over het project ontfermt.
Ik heb de volgende kanttekeningen, om te beginnen een klein puntje dat bij mij gevoelig ligt:
- in de tekst wordt gesproken over 'eventuele professionele hulpverleningsinstanties' deze woordkeuze is minder gelukkig (beroeps en professioneel is niet gelijk aan elkaar, veel vrijwilligersorganissaties leveren professionele dienstverlening en niet alle beroeps zijn professioneel) beter zou zijn 'eventuele professionele' te vervangen door 'andere'.
- bij de vondelingenpagina's zou de mogelijkheid om een fotootje op te nemen nuttig zijn
- hoe werkt het programma met meerder posten, vooral bij vondelingen is het handig de gegevens door te kunnen geven aan andere posten/brigades en eventueel de politie
- is er webfunctionaliteit zodat er vanaf een computer zonder het programma meegekeken kan worden?
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: uitkijk op 12 juli 2004, 00:47:45
aardig progje maar vind het voor het gebodene nogal groot. daarbij komt dat het eigenwijze ding zich zonder keuzemogelijkheid op de C-schijf wil nestelen  >:(
Heb er dientengevolge nog niet echt mee gestoeid.
Overigens had Domburg vorig jaar een programma draaien wat ik persoonlijk handiger vond met bij de leden al de mogelijkheid om iemand zijn deskundigheid/bevoegdheid aan te geven zodat met niet een aspirant per ongeluk als postcommandant op kon geven.

Kees  8)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Rescue op 12 juli 2004, 15:04:33
Ik heb het programmatje bekeken, en qua infrastructuur is het om te huilen.

Een serieuze applicatie in Access bouwen betekend per definitie geen goede communicatie met andere partijen..

Als de energie was ingezet in een beknopte database server en een html-frontend. en een paar goede scripts en forms., had het veel meer potentieel gehad.. En waren de gegevens ook snel beschikbaar geweest voor andere toepassingen. zoals publieke informatiezuilen en internettoepassing en interactieve communicatie tussen de hulpverleningsdiensten en verantwoordelijke exploitanten en gemeentes..

Maar ja, ik zou waarschijnlijk wel te veel willen...
De functionaliteit, moet iedereen maar voor zich bekijken. maar door de gekozen architectuur van de applicatie is het mijns inziens  veelste beperkt..
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Ernst Brokmeier op 3 september 2004, 11:21:57
Nu we zo aan het eind van het zomerseizoen zitten ben ik erg benieuwd naar brigades die deze zomer met dit systeem gewerkt hebben....??? graag jullie ervaringen/commentaar!
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 25 september 2004, 10:32:15
Wat leuk dat hier een topic over "ons" progje is gestart! Ik kan dat alleen maar toejuichen.

Eerst zou ik graag een reactie geven op een paar onderwerpen van de eerdere reacties:
- De tekst "professionele hulpverleningsinstanties" moet niet te zwaar opgenomen worden. Professioneel heeft meerdere betekenissen, waaronder "Beroeps". Wij willen natuurlijk niet suggereren dat de vrijwilligers niet vakkundig zijn!
- Doorgeven van gegevens aan andere posten of andere hulpverleningsdiensten kan door een rapport (ook vondelingenrapporten) af te drukken op papier. (Of als excel bestand te exporteren)
- Webfunctionaliteit is niet aanwezig. De reden hiervoor is dat RedReg vooral gebruikt zal worden tijdens bewakingstijd op lokatie. De meeste brigades hebben daar niet de beschikking over een (permanente) internetverbinding. Zeker als de applicatie geheel gebaseerd zou zijn op een database-server met HTML front-end, zou dit voor de meeste brigade's betekenen dat het onbruikbaar zou worden. TENZIJ je die server lokaal zou installeren (is ook een van de mogelijkheden geweest). Het grote probleem dat hierbij optreedt, is dat installatie van een webserver en een database voor veel mensen een te grote stap is, en er teveel mis kan gaan bij deze installatie. Daarbij kunnen zoveel instellingen afwijken, dat het voor ons (of RedNed) teveel werk zou gaan opleveren om bij klachten na te gaan of een fout aan de software ligt, of aan de installatie van de server c.q. database.

Dan heb ik nog een vraag:
- @ Peter Adema: kun je je uitspraak "qua infrastructuur is het om te huilen" toelichten? Als we op dit vlak iets kunnen verbeteren ben ik zeer geinteresseerd!

En als laatste een paar opmerkingen:
- We zijn bezig geweest alle opgedoken foutjes uit RedReg weg te werken. Een nieuwe versie zal binnenkort beschikbaar komen als update. (of is reeds beschikbaar 8) ) Zie onze website voor meer info.
- In Leidschendam (de brigade waar ikzelf werkzaam ben) wordt RedReg naar volle tevredenheid gebruikt. Ik heb niemand ooit uitleg hoeven geven over het gebruik en tot nu toe gaat alles perfect! Alleen het afdrukken van rapporten gebruiken wij niet, mede doordat we geen werkende printer hebben ;) Verder is het heel handig gebleken persoonsgegevens te kunnen koppelen aan hulpverleningsrapporten: we kunnen nu eenvoudig mensen nabellen om te checken of alles OK is! (Wordt vaak zeer gewaardeerd)
- Ook ik ben benieuwd naar de ervaringen, verbetervoorstellen en opbouwende kritiek van gebruikers!
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Ernst Brokmeier op 25 september 2004, 20:13:15
T-J allereerst leuk dat je reageert. Ik denk dat zeker de verenigingen die redreg gebruiken je een stuk positieve feedback kunnen geven.
- Doorgeven van gegevens aan andere posten of andere hulpverleningsdiensten kan door een rapport (ook vondelingenrapporten) af te drukken op papier. (Of als excel bestand te exporteren)
Maar ik denk (spreek ik even voor koen) dat de vraag was of je het ook in een netwerk omgeving (meerder lokaties) kan gebruiken. Wij maken bv nu zelf gebruik van een systeem dat op twee lokaties draait en waarschijnlijk volgend jaar ook bij onze buurbrigade. Gegevens worden nu nog maar 1 keer ingevoerd en zijn dan direct beschikbaar voor de andere lokaties (zeker bij vondelingen en zoekacties zeer waardevol).
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 25 september 2004, 21:13:00
Beste Erny (en alle anderen ;)) We hebben RedReg niet speciaal ontworpen voor gebruik in een multi-user omgeving. Hierover 2 opmerkingen:

1) Als je dezelfde RedReg applicatie vanaf meerdere lokaties (bijv. via een LAN) start, kan vanaf beide lokaties in dezelfde database invoer gepleegd worden. Echter:
2) Het zou kunnen gebeuren dat twee updates elkaar "in de weg zitten". (Wat mogelijk tot vervelende foutmeldingen of inconsistentie zou kunnen leiden)

Ik heb het op mijn thuisnetwerk wel al eens geprobeerd en dat werkte goed, maar ik (we) kunnen nu geen garantie geven dat het altijd goed gaat. Ik zal er eens naar kijken en mijn bevindingen hier op het forum kenbaar maken.

**edit**
Okee, ik heb het even getest. Het kan eenvoudig problemen opleveren, zeker als van meerdere lokaties invoer gepleegd wordt. Het betreft dan met name het dagrapport. Voor de overige functionaliteit zijn minder problemen te verwachten, behalve dat het voor kan komen dat tijdens het invoeren van bijvoorbeeld een hulpverleningsrapport de groep met aanwezigen ondertussen kan wijzigen. Hierdoor is deze lijst in deze gevallen mogelijk onvolledig. (Het levert in geen enkel geval problemen op als een hulpverlener wordt geselecteerd die ondertussen is verwijderd)
Kortom: Multi-user is niet geheel veilig. Als op 1 lokatie wordt "geschreven" kan er vanaf andere lokaties, via een lokaal netwerk, wel veilig worden "gelezen". Ik kan echter niets garanderen, want we hebben er in ons ontwerp geen rekening mee gehouden.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Koen Wiegman op 25 september 2004, 21:53:51
Voor een succesvol gebruik vind ik dat het programma vanaf meerdere posten gebruikt moet kunnen worden. Zandvoort heeft inmiddels een geavanceerd netwerk tussen de posten in gebruik, onze hoofdpost en hopelijk ook onze hulppost worden hierop aangesloten, dus de infrastructuur is er.  
Het is dan handig als eventuele veranderingen of aanvullingen worden voorzien van een identiteit zoals 60-21 Ernst of 28-11 Koen. Die postnummers kunnen vast zijn, zodat altijd duidelijk is waar de laatste wijziging is uitgevoerd, misschien kan er nog een knipper pop up bij met 'update'?

Overigens maak het met het inpassen van allerlei wensen niet te moeilijk om te bedienen.
Alles zo simpel mogelijk houden, zeker het praktisch gebruik, blijft belangrijk, Keep It Stupide Simple! Als je het KISS doet heeft het aan het strand de meeste kans van slagen.

Verder heb ik nog een opmerking over de privacy, dit ligt nogal gevoelig, ik denk dat je je er bewust van moet zijn en er tegelijkertijd niet te diep op in moet gaan.
Een oplossing is misschien dat na bv. 6 maanden automatisch alle voor en achternamen van de mensen aan wie hulp is verleend gewist worden.

Trouwens fraai en nuttig dat het getijverloop getoond kan worden.

Ter info, er is een site van de KLPD over vermiste personen en vermiste kinderen, riant gesponsoord door enkele grote computerbedrijven. Misschien dat er via die weg nog wat te leren valt en wie weet hebben ze nog een printer over.

Vanwege het nieuws op jullie site vermeld ik nog even de URL:
http://www.reddingsbrigade.net/redreg/ (http://www.reddingsbrigade.net/redreg/)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Rescue op 25 september 2004, 23:40:02
Door er een access applicatie van te maken, heeft de applicatie al een aantal belangrijke infrastructurele nadelen..

Database is niet multi-user en moet altijd rechtstreeks benaderd worden door filelocking..
recordlocking werkt slecht in MS-Access.

Door niet te kiezen voor een XML oplossing en de infrastructuur iets aan te passen, komt de functionaliteit niet ten goede en zijn  de gegevens ook niet  direct raadpleegbaar..
Ook zijn mobiele toepassingen als een PDA-raadpleegbaar niet toegankelijk.. zelfs niet goed met een citrix gebasseerde oplossing..
Verder zijn koppelingen tussen databases van diverse organisaties niet mogelijk.

Neem maar eens contact op. misschien kan ik wel wat betekenen om dit op te lossen..
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 26 september 2004, 11:44:43
Beste Peter, wat betreft de multi-user omgeving heb je gelijk. Echter, het zou op dit moment niet de moeite waard zijn veel tijd (wat we overigens voor die schoolopdracht helemaaaaaal niet hadden) te steken in een dergelijke multi-user omgeving.

- Hoogstwaarschijnlijk hebben de meeste brigades niet de kennis in huis om iets ingewikkelders dan het huidige RedReg te installeren.
- Daarnaast kan RedReg op een eenvoudige, goedkope en vaak gratis verkrijgbare PC worden gebruikt; ideaal voor in een posthuis dus.
- Veel brigades hebben vooralsnog geen beschikking over een permanente internetverbinding of LAN/WAN... op lokatie, waardoor een multi-user systeem weinig gebruikt zal worden.
- Voor RedReg hebben wij bij aanvang van het project projectgrenzen gesteld (in overleg met de bond en enkele brigades). Hierbij is het doel van RedReg gesteld op het registreren van hulpverleningsgegevens/bewakingsgegevens ten behoeve van de brigade (voor gebruik in verslagen, voor communicatie naar gemeenten, sponsoren, media) en ten behoeve van RedNed voor het vergemakkelijken van het aanleveren van de gevraagde bewakingsgegevens. (Ons werd verteld dat de gegevens zoals in RedReg kunnen worden geregistreerd nog zeer vaak met de hand op papier worden vastgelegd!)

Ik ben het met je eens dat een omgeving die jij beschrijft technisch veel mooier is, maar het heeft mijns inziens op dit moment nog geen grote "afzetmarkt", omdat de meeste brigades niet beschikken over eerdergenoemde netwerkmogelijkheden, PDA's, mid-end (of zelfs high-end) systemen.

Tegen de tijd dat dit wel het geval is, is het natuurlijk zeker de moeite waard na te denken over een nieuw RedReg-achtig systeem! 8)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Rescue op 26 september 2004, 12:21:42
Ik wil niets af doen van jullie "schoolopdracht " en jullie inzet voor de deze redned applicatie..

De huidige situatie van strandreddingsbrigades vind ik eigenlijk niet meer kunnen. alle goede initiatieven die richting proffesionalisering gaan krijgen mijn volste support..

Ik had graag gezien, dat er ook voor deze applicatie, geen schoolopdracht was, maar mede geinitieerd door de partijen die ook in de toekomstige veiligheidsregio's samen werken. Om 1 applicatie te maken die voor alle OOV-partijen dit soort zaken oppakt..met maatwerk modules..

Ik kom afgelopen weken bij alle partijen die bij nationaal congres rampencoordinatie (15 september) in Ede zijn geweest.
je raad het al.
Er was weer eens niemand van de reddingsbrigades aanwezig. wel bijvoorbeeld van de KNRM.

Daar hebben we het over allerlei informatiesystemen gehad voor de OOV-sector..  En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht..
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Henk op 26 september 2004, 12:29:42
En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand..



oops!! :o
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 26 september 2004, 12:44:04
Mee eens! Ook "mijn" brigade is druk bezig aansluiting te zoeken bij andere hulpverleningsdiensten als politie, brandweer, ambulance, SIGMA eenheden en natuurlijk andere brigades. Uit ervaring blijkt echter dat er niet altijd genoeg animo is om (nog meer) vrije tijd te besteden aan dit soort bijeenkomsten.

Mede om deze reden lijkt het mij een goede zaak als de vrijwillige reddingsbrigades meer samen gaan werken met de betaalde organisaties als de politie en brandweer. Dat geldt overigens voor veel meer zaken dan alleen registratie van gegevens. Maar dat is eigenlijk een onderwerp voor een ander topic  :)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Koen Wiegman op 26 september 2004, 22:25:55
Peter, je schreef:"En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht" Dan schort er kennelijk iets aan de communicatie, want er zijn zeker brigademensen die daar wat zinnigs hadden kunnen zeggen, weet je zeker dat een bijdrage van de brigades daar wel op prijs werd gesteld?

In ieder geval goed dat jij er was, dan kun je ons informeren, zover je dat wilt tenminste.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Henk op 27 september 2004, 10:57:46
Ja Koen, dan weet je* tenminste wat er gebeurd is. Maar je stem heb je* niet laten horen daar.

Henk


*met "je" bedoel ik de reddingsbrigades in het algemeen, niet speciaal Koen. ;)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Rescue op 27 september 2004, 11:35:03
Peter, je schreef:"En daar zie dat Politie, Ambulance en Brandweer allerlei gezamelijk initiatieven nemen, ook voor de operationele activiteiten op het strand.. Daar had dus iemand van Reddingsbrigades moeten zijn. die daar aansluiting bij had gezocht" Dan schort er kennelijk iets aan de communicatie, want er zijn zeker brigademensen die daar wat zinnigs hadden kunnen zeggen, weet je zeker dat een bijdrage van de brigades daar wel op prijs werd gesteld?

In ieder geval goed dat jij er was, dan kun je ons informeren, zover je dat wilt tenminste.

De organisatie van de beurs was zich niet bewust van deze omissie.., wel is er vrij veel over dit congres gepubliceerd, dus je had er kunnen zijn.. van de kant van de deelnemers werd gezegd dat de brandweer dat wel zou vertegenwoordigen..   :-\

2 burgemeesters noemde zelfs dat zij die taken bij de brandweer gingen beleggen, waarbij die vrijwilligers tijdens het zomerseizoen een belangrijke bijdrage mogen geven..  :'(

Ik dacht dat de reddingsbrigades een rampentaak hadden.. dan is er toch een coordinatiepunt ergens die zich daar mee bezig houd.. hoe kan het dan dat er helemaal niemand met reddingsbrigade achtergrond aanwezig was om op beleidsniveau en op informatievoorziening en communicatieniveau met elkaar van gedachten te wisselen..
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: 9910001 op 29 september 2004, 12:18:51
Dir congres toont nu net de verschillen aan tussen een brigade en een brandweer/ knrm. De meeste brigades kunnen niet iemand vinden binnen de vrijwilligers die een woensdag hier aan kan besteden omdat de meeste vrijilligers ook gewoon een baan hebben, voor de mensen van de brandweer en knrm is dit hun baan en kunnen naa een dergleijke bijkomst toe. Hiernaast moet je een dermate deelname bedrag betalen voor een dergelijke ibjeenkomst dat de meeste brigades wel bedanken. Hier zitten dan net de verschillen. Verder zijn er veel brandweerkorpsen en poliie die als het moet wel op het strand komen maar anders niet (je kan je ook nog afvragen of ze er zelf ook weer afkomen)

9910001
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Rescue op 29 september 2004, 19:01:58
tja, volgens mij zijn er binnen REDNED wel mensen die hier hun gezicht hadden kunnen laten zien, die dus daarmee zorgen dat de reddingsbrigades als gesprekspartner blijven gezien worden..
Zij organiseren toch ook de rampentaak voor alle reddingsbrigades ??
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Koen Wiegman op 29 september 2004, 21:22:09
Het heeft er veel van weg dat de bond op het moment andere zorgen heeft. Er moet fors bezuinigd worden, terwijl het buro nu al onderbezet is.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Ernst Brokmeier op 29 september 2004, 23:43:11
Mee eens! Ook "mijn" brigade is druk bezig aansluiting te zoeken bij andere hulpverleningsdiensten als politie, brandweer, ambulance, SIGMA eenheden en natuurlijk andere brigades.

Om maar even bij redreg te blijven...het kan dus ook andersom. Wij hebben dit jaar voor het eerst met een netwerk tussen de posten gedraaid. voornamelijk voor de verslaglegging, rapportage en vondelingen. En hier gebeurt dus het tegenovergestelde..de gemeente zoekt aansluiting bij ons en wil volgend jaar met de kinder- EHBO post ook graag op het systeem worden aangesloten om zo snel over de actuele informatie te beschikken! ;-) en ook al is er weinig geld ze zijn nu een potje aan het zoeken om dit uit te betalen!
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Koen Wiegman op 30 september 2004, 13:25:03
En aangezien het opsporen van vermiste minderjarigen en het terugbezorgen van gevonden kinderen formeel een politietaak is heeft de politie misschien ook wel interesse.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 10 oktober 2004, 15:00:21
<start beetje offtopic>
Vandaag (10 oktober 2004) is een upgrade van RedReg beschikbaar via onze website (www.reddingsbrigade.net/redreg (http://www.reddingsbrigade.net/redreg)). Met deze upgrade zijn veel onvolkomenheden uit de eerste versie weggewerkt, is functionaliteit toegevoegd en zijn een paar kleine, voor de gebruiker vrijwel onmerkbare, aanpassingen gemaakt. Voor meer info over deze upgrade verwijs ik naar onze website.
</einde beetje offtopic>
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Martijn van Mourik op 12 oktober 2004, 18:53:48
Hallo T-J! Leuk dat jullie dat programma gemaakt hebben, ik heb er zelf nog niet mee gewerkt maar daar zal zeker verandering in komen :D.  
Gaan jullie ook door met de programmeren van het programma? Verbeteringen maken enzo en misschien ook een netwerkversie?

Wij hebben zelf nog niet de beschikking over breedband/ continue internetverbinding maar misschien dat die in de nieuwe post wel komt.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 12 oktober 2004, 19:00:05
Beste Martijn,

Wij hebben RedReg niet als netwerk-product gemaakt, en het ziet er niet naar uit dat dat er in de huidige vorm nog van komt. (Hoofdzakelijk door de beperkingen van Access op dat gebied, maar ook doordat we nu alledrie geen student meer zijn :-* We moeten van onze baas ook nog wat uren maken... ;)

Wat betreft het doorprogrammeren: zie de nieuwste upgrade! In principe zullen wij de boel definitief overdragen aan RedNed, maar waarschijnlijk zullen wij in verloren uurtjes mogelijk nog wel wat blijven knutselen. Zeker als er nog fouten in blijken te zitten waardoor het programma onbruikbaar is.

Leuk dat je RedReg gaat uitproberen! Je hebt daarvoor geen breedbandverbinding nodig, dus je kan het op je gemak thuis uitproberen. Laat hier even weten wat je ervaringen zijn!!

Groetjes! :D
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Martijn van Mourik op 12 oktober 2004, 22:40:01
Zal ik zeker doen! Thuis heb ik wel breedband, maar dat breedband was meer voor dat netwerk, maar dat wordt dan inderdaad zeer complex, en aangezien dit een afstudeer project was... :D
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 2 april 2006, 21:08:13
Werken er nu nog brigades met RedReg?

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 2 april 2006, 22:08:03
Ja, in Leidschendam gebruiken we het programma nog steeds naar volle tevredenheid. Ben ook wel benieuwd wie het nog meer gebruikt (heeft)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 2 april 2006, 22:16:14
Is de laatste versie nog steeds 1.2 van 2004?

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 3 april 2006, 11:50:34
Is de laatste versie nog steeds 1.2 van 2004?

gr,

Paul

Ja, ik heb geen reacties meer ontvangen dat er bugs in die versie zitten. Ik zou graag een modernere versie maken (web based, multi-user enz.) maar ja, 'k ben geen student meer en daarmee is de beschikbare tijd gereduceerd tot bijna nul. :( Gebruik jij RedReg of heb je het ooit gebruikt? Wat zijn je ervaringen?
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 6 april 2006, 17:02:27
Ik heb nu een paar keer geprobeerd het programmaatje te draaien maar elke keer loopt het niet lekker.

Je kan volgens mij een dag die aangemaakt is niet heropenen en wijzigen door leden of meldingen toe te voegen, eenmaal afgesloten lijk je er eigenlijk weinig meer mee te kunnen, erg lastig of ik moet het niet snappen, dat kan natuurlijk ook.

Voor de rest ziet het er best gelikt uit hoor.

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 6 april 2006, 17:19:41
Ik heb nu een paar keer geprobeerd het programmaatje te draaien maar elke keer loopt het niet lekker.
... Omdat dat er een fout in het programma zit, dat je computer niet snel genoeg is of om de volgende reden die je noemt?

Je kan volgens mij een dag die aangemaakt is niet heropenen en wijzigen door leden of meldingen toe te voegen, eenmaal afgesloten lijk je er eigenlijk weinig meer mee te kunnen, erg lastig of ik moet het niet snappen, dat kan natuurlijk ook.
Dat klopt. Gedurende een bewakingsdag (dus zolang als je dagrapport geopend is) kun je gewoon alles toevoegen/wijzigen wat je maar wil. Als een dag is afgelopen kun je je rapport sluiten. Het is logisch gezien dan ook niet meer mogelijk om hulpverleningen en dergelijke toe te voegen omdat je bewaking immers formeel is afgesloten. (en er formeel geen mensen meer aanwezig zijn, geen patrouilles meer worden uitgevoerd etc.) Wat wij doen in gevallen dat we TOCH nog een hulpverlening hebben na het sluiten van het dagrapport, is de hulpverlening op te nemen bij de volgende dag met een opmerking erbij. Zo blijft toch je registratie op orde!

Bedankt voorje reactie in ieder geval ;)
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 6 april 2006, 20:50:09
Maar als je nou een keer een stroomuitval krijgt of iemand sluit het progje even af dan kun je dus niet meer bij de gegevens.

En als je twee redingsposten hebt wordt het ook lastig als je maar van een datum een dagrapport kan aanmaken. Ja met 2 computers werken zou een optie zijn maar die hebben we niet.

Jammer eigenlijk.

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 6 april 2006, 22:49:29
Ik krijg ook met geen mogelijkheid de getijden tabel in redreg.

Ik doe precies wat er staat en toch werkt het niet :o >:(

Help! :'(
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 7 april 2006, 10:06:42
Met stroomuitval heb je geen problemen. Zolang je geen eindtijd van de bewaking/sluitingstijd van de post invult kun je van die dag alles nog bijwerken. Wat betreft die getijdentabel: zal ik even naar kijken, want dat gebruiken we niet in Leidschendam.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: AS op 7 april 2006, 10:27:00
Wij hebben er nu ook een jaar mee gewerkt. Nog geen idee of we er mee door gaan.

Maar dezelfde klachten in feite als SARwacht.. overigens is het ons uiteindelijk wel gelukt de getijdentabel er in te krijgen (met dank aan de wizzkids).

Na drukke dagen gebeurt het vaak dat gegevens dag erna of  zelfs later worden verwerkt. Gewoonweg omdat het te druk was..
Dus achteraf bij kunnen werken .. ook met name vanwege gemaakte fouten zou prettig zijn.
Stroomuitval ..tja zal ook wel van de pc afhangen .. maar dan is het programma  helemaal ontregeld..
Ook als het programma opnieuw is geinstalleerd laten de oude dagraopprten zich niet zomaar maar meer openen.

Voor de rest wel aardig programma
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 7 april 2006, 19:04:59
Is hier iets mee te doen T-J wat AS schrijft. Wij hebben ook wel eens een topdag waardor je achteraf het e.e.a bij wilt werken.

Dat is nu het grote nadeel vind ik.

Waarom is dat eigenlijk zo beveiligd, wat is de achterliggende gedachte?
gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 12 april 2006, 22:07:14
TJ heb je nog een reactie op het bovenstaande?

We wachten met smart ;D
gr,


Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: Henk op 13 april 2006, 12:00:21
TJ heb je nog een reactie op het bovenstaande?

We wachten met smart ;D
gr,


Paul

Bij veel van deze programma's loopt de tijd mee, zodat daar aan af te leiden is hoelang er verliep tussen het een en ander. Om te voorkomen dat daarmee geknoeid wordt is achteraf invoeren vaak onmogelijk gemaakt. Zo moeten vaak sluizen de scheepsnaam, tonnage enz. direkt invullen anders kloppen de tijden niet meer. Ik heb geen verstand van dit programma, maar kan mij voorslellen dat dit de reden is.

Henk
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 26 april 2006, 16:46:09
Jammer dat we geen tegenreactie meer ontvangen van TJ, het programma gaat nu op deze manier weer de kast in, wel een gemiste kans denk ik.

gr,

Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 4 oktober 2006, 10:14:59
Excuus! Excuus! Ik kom niet zo vaak meer op dit forum, en ik krijg geen mailtje als er een nieuw bericht is geplaatst... (terwijl die optie wel aan staat)

Om alsnog antwoord te geven op de gestelde vragen:
- Het achteraf wijzigen van een dagrapport kan niet meer. Gedachte hierachter is dat als allerlaatste actie van een bewakingsdag het rapport wordt afgesloten (tijdens het sluiten van de post), waarna iedereen naar huis gaat. Dingen die buiten de bewaking om gebeuren vallen in principe niet onder de bewakingstaak en worden als zodanig niet meegenomen in de statistieken in het jaarverslag. Natuurlijk kan de situatie ontstaan dat je toch opeens nog een actie hebt die je wil registreren, terwijl je je bewaking al hebt afgesloten. Oplossing hiervoor is
a) deze actie (met evt. een opmerking erbij) te registreren bij de volgende dag. (Je kan dan alleen niet altijd de juiste hulpverleners koppelen aan de actie, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen of in de opmerkingen vermelden)
b) de actie achteraf bij de huidige dag op een eerder tijdstip toevoegen. Dit kan achteraf gedaan worden indien een nieuw dagrapport open is. (Zie volgende punt)

- Achteraf is het mogelijk een hulpverlening o.i.d. toe te voegen bij een eerdere dag. Hiervoor moet eerst een actief dagrapport geopend zijn (anders kun je die schermen niet in). In de schermen "Hulpverleningen", "EHBO", "Vondelingen" en "Gevonden/Verloren" kun je de datum van de hulpverlening aanpassen. Je kan aan het lijstje aanwezigen (rechtsonderin) zien dat die datum bij een eerder dagrapport hoort.

Kortom: het programma gaat uit (om fouten en geknoei met cijfers te voorkomen) van een bewakingsdag die als volgt is ingedeeld:
1. Openen post, starten dagrapport.
2. Aanwezigen komen binnen en gaan weg (gedurende de hele dag)
3. Hulpverleningen etc. worden geregistreerd.
4. Bewaking is ten einde. Bij het afsluiten van de post en het opruimen van de materialen wordt ookhet dagrapport afgesloten.
5. Iedereen gaat naar huis, overige hulpverleningen vallen niet meer onder het dagrapport.
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: SARwacht op 9 oktober 2006, 23:04:40
Wij zullen er dus niet mee gaan werken omdat het voor ons niet gebruiksvriendelijk genoeg is.

Het komt dikwijls voor dat je achteraf het e.e.a nog wilt bijwerken en nu wordt deze optie niet geboden, een gemiste kans denk ik en jammer dat het vertrouwen er niet is in de brigade welke het programma gaat gebruiken.

Is RedNed bang dat we wat meer fictieve slachtoffers of reddingen in gaan voeren of zo?? Als we dan zouden willen zouden we dat op de dag zelf ook kunnen doen.

En de opmerking van:
) deze actie (met evt. een opmerking erbij) te registreren bij de volgende dag. (Je kan dan alleen niet altijd de juiste hulpverleners koppelen aan de actie, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen of in de opmerkingen vermelden)

Slaat in feite nergens op.


Wij vinden het als brigade erg jammer, het had een mooi proggramma kunnen zijn......

gr,
Paul
Titel: Re: Ervaringen met REDREG
Bericht door: T-J op 10 oktober 2006, 10:13:12
't Is niet RedNed die die beslissing heeft genomen, dat hebben wij gedaan. En nee: dat is niet de reden om het 'onmogelijk' te maken. Achteraf bijwerken is wel degelijk mogelijk, maar een actie buiten bewakingstijd (buiten het dagrapport) doe je formeel gezien uit eigen naam en niet als brigade-actie. Als je door het winkelcentrum loopt en je doet daar toevallig een hulpverlening, dan registreer je die toch ook niet als reddingsbrigade-actie? Om dat te voorkomen hebben we het programma dus formeel gehouden.
Maar, omdat ik uiteraard wel begrijp dat je acties met een boot enz. toch wil kunnen registreren, heb ik de omzeilingsmogelijkheden beschreven. Dan komt je actie in ieder geval in de statistieken terecht! :)

Het heeft dus niets met vertrouwen te maken, en daarbij is het bij ons zonder enige problemen in gebruik. Jammer dat jullie het anders zien :'( Helaas heb ik nu geen tijd meer om het aan te passen...  :-\