Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Centralisten en Verbindingen => Topic gestart door: Ruud van Gool op 11 augustus 2004, 16:20:02

Titel: Prio 1 of 2
Bericht door: Ruud van Gool op 11 augustus 2004, 16:20:02
Maandag 9-8-2004 Duinbrand in Heemskerk.
Alarmering Duinbrand prio 2.
Kan iemand mij uitleggen waarom de centralist voor prio 2 kiest, terwijl het meldingen regende?
Ik ben in de veronderstelling dat prio 1 meer op zijn plaats was geweest, zeker met die wetenschap dat er enkele brandhaarden waren en dat het duingebied zeer droog was.
Met vr. gr.
        Ruud van Gool
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Rene112 op 11 augustus 2004, 19:16:17
Hé die Ruud !!!

De centralist maakte er vast prio 2 van omdat het voor de verkeersveiligheid in Heemskerk beter is... al die gekken die richting kazerne scheuren, en al die sirenes door het dorp  ;) ;)

Maar nu serieus :
Als het goed is.... zijn er regionaal afspraken gemaakt over de standaard prio die aan een soort incident wordt gekoppeld door het meldkamersysteem (GMS).
Zo is in onze regio bijv. een autobrand standaard prio 1 en een liftopsluiting standaard prio 2....

Daarnaast moet een centralist op grond van de meldingen of nadere informatie van bijv. de politie kunnen besluiten om de prio te wijzigen.

En tenslotte is de bevelvoerder ALTIJD de persoon die moet besluiten of hij/zij de prio overneemt of aanpast. Dus uiteindelijk ligt op het moment dat de wagen gaat rijden de verantwoordelijkheid bij de bevelvoerder voor de prio waaronder gereden gaat worden.....
Het gebeurt bij ons regelmatig dat de bevelvoerder besluit om bij het uitrukken van prio 1 naar 2 te gaan.

De rest is uiteraard voor de chauffeur.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: muistroom op 11 augustus 2004, 19:53:56
Is dit dezelfde regio als Den Helder?
De duinbrand aldaar werd gegeven als prio 1
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Sander Koelman op 11 augustus 2004, 23:43:17
Bij de 1e melding in Heemskerk was sprake van 2 brandhaarden. Eerst zou het 1 brandhaard zijn, dit werd later bijgeschroefd. Centralist alarmeerde Heemskerk en daarna Beverwijk onder prio 2. Tp werdt opgeschaald tot middelbrand, het vervolg heeft u op tv en in kranten kunnen lezen.

Ik snap zelf helemaal niks van deze beslissing. Gezien de droogte die er heerst en de krachtige wind die dag, vind ik dat je als centralist direct prio 1 aan de melding moet geven. Zeker in een periode van droogte waarin we toen zaten. Brand kan snel om zich heen grijpen, en toch wordt er prio 2 gegeven. Kan niet vindt ik.
Maar ja das mijn mening.

Groeten

Sander
Beverwijk
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Mario H. op 12 augustus 2004, 07:26:43
We hebben het hier over een buitenbrand, die staan doorgaan te boek als Prio2 meldingen, deze kunnen worden bijgesteld als er behoefte aan is.
Kans op overslag op woningen c.q. andere bebouwingen.

Dat de centralist het als een prio2 heeft behandeld is geheel normaal.

En wat is dan het essentiele verschil tussen prio1 en prio2. Nou bij de ene moet je Acoutische en optische signalen voeren, waardoor je een voorrangvragend voertuig word. En bij beide prio's geld, met enige spoed ter plaatse gaan. Lees de brancherichtlijn optiche en acoustische signalen er maar eens op na.....

Ik denk dat in dit geval voor deze duinbrand de tijdwinst tussen prio1 en prio2 nihil is.

/\/\ario
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Ruud van Gool op 12 augustus 2004, 08:24:53
Beste Mario,
De brancherichtlijnen ken ik echt wel hoor. Het verbaasde me alleen dat op een later tijdstip de peletons met toeters en bellen door Heemskerk reden om bij de brand te komen.
Overigens, als je de ligging van de kazerne Heemskerk en Beverwijk weet te liggen en de afstand naar het brandadres, dan denk ik dat het zeker had uitgemaakt of je onder prio 1 rijdt of niet.
Groetjes,   Ruud van Gool
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Mario H. op 12 augustus 2004, 16:36:47
Ach ja de branche richtlijn is leuk, en met toeters en bellen rijden ook.

Maar weet uit eigen ervaring dat je soms nog beter zonder deze signalen kan rijden, want het verkeer raakt compleet van slag als er een partij rode auto's met een hoop herrie en licht op je af komen.

Dus ja het verschil tussen prio1 en 2 blijft nihil....

En ja prio3 zijn de meningen nog over verdeeld. Heeft dit wel of geen betekenis.....

/\/\ario

P.s. ik ken de ligging van de kazerne's daar ook niet, en ik denk ook niet dat het in de afweging van de centralist word meegenomen deze info.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Christian op 12 augustus 2004, 17:24:15
P.s. ik ken de ligging van de kazerne's daar ook niet, en ik denk ook niet dat het in de afweging van de centralist word meegenomen deze info.

Van mijn bezoek aan de CPA in Middelburg heb ik heb geleerd dat je het als centralist nooit goed doet, dus het lijkt me idd een wijs idee om die afweging buiten beschouwing te laten... 8)

Christian
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: RUIJ op 12 augustus 2004, 21:25:17
We hebben het er nog wel eens over Ruud.

Gr Ruud
AC Zaanstreek Waterland
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Hunter op 13 augustus 2004, 01:38:45
En ja prio3 zijn de meningen nog over verdeeld. Heeft dit wel of geen betekenis.....

Maar prio-3 heeft tch altijd al bestaan? Alleen werd het nooit zo genoemd.. Prio-2 is volgens mij het 'nieuwe' in het verhaal en he valt mij op dat veel regio's geen prio-3 gebruiken, en dat alle niet-spoedeisende meldingen automatisch prio-2 worden, waardoor je dus gebruik kunt maken van vrijstellingen, hetgeen voorheen (officieel) niet mocht...

Groeten, Peter.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: zwaailampmaker op 13 augustus 2004, 04:06:44
prio3 wordt in de branche richtlijn voor de brandweer als volgt uitgelegd:

Bij prioriteit 3 heeft de centralist inschatting gemaakt dat er geen dringende taak is, en dat het tevens niet nodig is om gebruik te maken van de vrijstelling die aan de brandweer verleend is. Het voertuig dient zich aan alle verkeersregels te houden die ook voor de andere weggebruikers gelden.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 13 augustus 2004, 11:53:47
ja maar dat moet je bij prio2 ook dus eigenlijk maakt het met de snelheid nix uit alleen de melding krijgt een andere naam prio 2 of 3 lijkt mij  ::)
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Rene112 op 13 augustus 2004, 13:57:25
......en dat alle niet-spoedeisende meldingen automatisch prio-2 worden, waardoor je dus gebruik kunt maken van vrijstellingen, hetgeen voorheen (officieel) niet mocht...

Groeten, Peter.


Voorheen kon de brandweer officieel ook al gewoon gebruik maken van die vrijstellingen "voor zover dat voor de uitvoering van de werkzaamheden" nodig was.
Met de brancherichtlijn is dat afhankelijk gemaakt van de prio.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Febb op 13 augustus 2004, 15:50:22
Grappig, ik heb bij ons nog nooit een melding prio 3 gehoord! :o
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 13 augustus 2004, 15:54:12
Hier in Terneuzen komt dat ook zelden voor meestel prio 1 en 2
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: janneman82 op 13 augustus 2004, 16:02:59
mischien een rare vraag maar wat houd een prio 2 melding nou in? er wordt in de gooi & vechtstreek alleen maar prio 1 of prio 3 gealarmeerd :-\
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 13 augustus 2004, 16:04:50
nou bij prio 3 gaat het meestal om een dienstverlening waar echt geen haast bij is en prio 2 dat is bijv een containerbrand wat voor de rest geen gevaar opleverd
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: janneman82 op 13 augustus 2004, 16:13:29
dat begrijp maar bij prio 1 is dus zwaai licht en sirene prio2 ? ??? en prio 3 zonder spoed
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 13 augustus 2004, 16:19:26
Jah prio 2 is zo snel mogelijk maar niet met spoed
en prio 3 is gewoon normaal
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: janneman82 op 13 augustus 2004, 16:37:28
ah oke  ::)
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 13 augustus 2004, 16:48:28
haha  :P
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Kevke op 14 augustus 2004, 08:00:13
Citaat
Kan iemand mij uitleggen waarom de centralist voor prio 2 kiest, terwijl het meldingen regende?
Ik ben in de veronderstelling dat prio 1 meer op zijn plaats was geweest, zeker met die wetenschap dat er enkele brandhaarden waren en dat het duingebied zeer droog was.

De enige die je dat kan uitleggen is de betreffende centralist. Hij heeft de beslissing gemaakt op basis van aannames en wetenwaardigheden. Misschien had hij juist wel een hele goede reden voor prio 2.

Als "buitenstaander" weet je niet hoeveel meldingen er daadwerkelijk binnen zijn gekomen en al helemaal niet wat de melders hebben verteld.

Misschien kwam er uit de meldingen juist naar voren dat het op een paar kleine buitenbrandjes ging. Maar goed dat blijft gissen en zonder de betreffende centralist zullen we daar niet uitkomen.

Overigens vind ik dat de brandweer soms te snel met prio 1 rijdt. Bedrijven waar je twee tot drie keer in de week komt voor een automatisch brandalarm zouden wat mij betreft terug mogen naar prio 2 (volgens mij gebeurd dat in Rotterdam al). Het zelfde geldt voor een autobrand of buitenbrand in een open omgeving.

De verkeers(eigen)veiligheid gaat nog altijd voor. Waar je op uitrukt is immers toch al gebeurd en een minuutje later zal er doorgaan weinig meer toe doen (m.u.v. reddingen of situaties waar accuut gevaar drijgt. e.d.)

Greetzzz,
Kev.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Mario H. op 14 augustus 2004, 10:04:43
Overigens vind ik dat de brandweer soms te snel met prio 1 rijdt. Bedrijven waar je twee tot drie keer in de week komt voor een automatisch brandalarm zouden wat mij betreft terug mogen naar prio 2 (volgens mij gebeurd dat in Rotterdam al). Het zelfde geldt voor een autobrand of buitenbrand in een open omgeving.

De verkeers(eigen)veiligheid gaat nog altijd voor. Waar je op uitrukt is immers toch al gebeurd en een minuutje later zal er doorgaan weinig meer toe doen (m.u.v. reddingen of situaties waar accuut gevaar drijgt. e.d.)

Wij hebben een tweetal objecten met meerdere gebouwen waar verstandelijk en lichamelijk gehandicapten verblijven, daar komen regelmatig ongewenste meldingen vandaan. Zou je daar andere prio"s aankoppelen dan weet ik het net nog niet.
Het gebeurt er wel regelmatig dat er een automatische melding vandaan komt en dat er daadwerkelijk brand is. Dus die gok kan en wil je niet nemen.
Dus ook automaten laat ze maar lekker op Prio1.

/\/\ario
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Kevke op 14 augustus 2004, 10:42:13
Wij hebben een tweetal objecten met meerdere gebouwen waar verstandelijk en lichamelijk gehandicapten verblijven, daar komen regelmatig ongewenste meldingen vandaan. Zou je daar andere prio"s aankoppelen dan weet ik het net nog niet./quote]

Klopt, was ik even vergeten te vermelden. Voor zorginstellingen altijd prio 1. Hier heb je met veel mensen te maken die moeilijk te evacuren zijn e.d.

Greetzzz,
Kev.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: zwaailampmaker op 14 augustus 2004, 14:53:27
''De verkeers(eigen)veiligheid gaat nog altijd voor. Waar je op uitrukt is immers toch al gebeurd en een minuutje later zal er doorgaan weinig meer toe doen (m.u.v. reddingen of situaties waar accuut gevaar drijgt. e.d.)''

om de verkeersveiligheid te waarborgen moet er juist wel met licht en geluid gereden worden, om de mede weggebruikers er op te attenderen dat er een voertuig met een dringende taak aan komt, en als de automobilisten dan geen ruimte geven, zou je er eigenlijk gewoon overheen moeten, wie niet ''horen'' wil zal moeten voelen.

het prio2 verhaal is eigenlijk een dom verzinsel, je heb of haast(prio1) of niet(prio3), dus eigenlijk met of zonder.

dat ene minuutje konden er wel eens 10 worden, de weggebruiker gaat alleen voor blauw aan de kant.(als hij dat al doet)

gelukkig mag de bevelvoerder in het voertuig eenmaal op de weg zelf opschalen naar prio1 als hij dit gezien de verkeerssytuatie nodig vindt, zonder tussenkomst van de meldkamer, hij moet dit alleen aan de meldkamer melden(de centralist kan namenlijk de verkeerssytuatie niet inschatten)
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Kevke op 15 augustus 2004, 07:26:38
en als de automobilisten dan geen ruimte geven, zou je er eigenlijk gewoon overheen moeten, wie niet ''horen'' wil zal moeten voelen.

Eerst zeg je dat de verkeersveiligheid nog altijd voor gaat en vervolgens ga je over mensen heen rijden. Lijkt me nogal tegenstrijdig.

Greetzzz,
Kev.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: FireRobin op 15 augustus 2004, 11:19:20
je kan beter wat voorzichtiger rijden en aankomen bij de plaats van het incident dan hard rijden en er nooit aankomen  :D
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Mario H. op 15 augustus 2004, 13:15:08
Ik zie hier een hoop verhalen en tegenstrijdigheden voorbij komen.
En kan dus ook niet helemaal inschatten welke hoedanigheid er aan de schrijver vast zit.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik het kan benaderen als Gediplomeerd brandweer chauffeur en brandweercentralist.

Maar hoe staan de andere schrijvers er voor???
Zijn er meer chauffeurs en/of centralisten of is het merendeel van de schrijver, buitenstaander ????

/\/\ario

P.s. dit is niet verkeerd bedoeld maar gewoon eens om te kijken welke status de schrijver heeft.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Kevke op 15 augustus 2004, 13:26:31
Euh ok, ben geen chauffeur maar zit wel voorin op die andere stoel en ben tevens centralist...

Greetzzz,
Kev.
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: zwaailampmaker op 15 augustus 2004, 16:47:20
ik ben geen eens hulpverlener, maar ook absoluut geen buitenstaander ;D
Titel: Re: Prio 1 of 2
Bericht door: Arlé op 15 augustus 2004, 19:10:34
In Rotterdam is het over het algemeen dat een voertuig / kazerne / blusgroep gealarmeerd wordt met Automaat, prio 2. Wanneer deze uitrukt en er is contact geweest tussen de centralist met het object en er is niets aan de hand, dan gaat de TS prio 3 door voor onderzoek. Tenslotte is er daan geen haast meer bij.

Geen contact, dan zal naar gelang het object opgeschaald worden naar prio 1 (zorginstellingen, complexe objecten e.d.) Ook kan bij drukte op de weg opgeschaald worden naar prio 1.

Wel contact, maar men weet nog niet wat er aan de hand is... dan zal 9 van de 10 keer prio 2 gehandhaafd worden. Tenzij er weer drukte is van het verkeer o.i.d.

In principe is een buitenbrand ook prio 2. (Waarom toeters en bellen? Om een vuilnisbak te redden? Dan is het risico groter om daar te komen dan de gevolgschade.) Staat tie ergens tegen aan, woning oid, dan prio 1.

Bij buitenbrand hangt het dus een beetje af van het uitvragen van een melder door de centralist. (En uiteraard de gemoedstoestand van de melder....  :-\  )

Als je dus een melding krijgt van een vrijstaand bossage in brand en de melder weet verder dus niets meer te melden, dan is het in principe "standaard" prio 2!

Met vriendelijke groet,
Arlé
(Niet de betreffende centralist)