Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: jarn op 25 februari 2011, 12:19:12

Titel: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: jarn op 25 februari 2011, 12:19:12
Ik las het volgende op L1:

Vrijwillige brandweerlieden dreigen met vertrek
 
Veel vrijwillige brandweermannen in Noord- en Midden-Limburg dreigen te stoppen als gevolg van de regionalisering van de brandweer. Dat stelt het CDA in het Limburgs Parlement in vragen aan het provinciebestuur. Volgens fractievoorzitter Geert Frische zijn er plannen om lokale kazernes op te heffen en ze samen te voegen in regionale kazernes.

Dat zou onder meer het geval zijn in Stevensweert , Thorn en Wessem. Ook in de gemeenten Peel en Maas en Horst aan de Maas zou het probleem spelen. Het CDA vraagt het provinciebestuur om in overleg te treden met het bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Midden-Limburg. De partij vindt dat moet worden voorkomen dat veel vrijwillige brandweerlieden afhaken.

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5128714/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5128714/_rp_links4_hasclickpage/1_1013)

http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_5128714 (http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_5128714)


In mijn korps zijn we ook bezig met districtsvorming als gevolg van regionalisering.
Dit is een bijzonder moeizaam traject. Maar zou dit statement helpen?

Gr Jarno.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Jevgeni op 27 februari 2011, 00:54:03
Hier willen ze ook Regionaliseren maar er zijn 4 gemeenten tegen, Lingewaal, Neerijnen, Maas en Waal d8 ik en nog 1tje maar hoe het precies loopt opt moment, maarja dan hebben ze daar toch een probleem als ze geen kazernes meer kunnen vullen...
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Wout op 27 februari 2011, 10:35:59
Waarom zijn de vrijwilligers hier zo op tegen? Verandert er in de praktijk iets voor ze?
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 27 februari 2011, 15:35:42
Waarom zijn de vrijwilligers hier zo op tegen? Verandert er in de praktijk iets voor ze?

Waarschijnlijk zullen er posten opgeheven worden,dus geen vrijwilliger meer.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: wim76 op 16 mei 2011, 22:31:47
Denk eerder dat het te maken heeft met praktische invulling als vrijwiller als de reisafstand ondoenlijk wordt.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Janssen op 22 mei 2011, 14:38:09
Denk eerder dat het te maken heeft met praktische invulling als vrijwiller als de reisafstand ondoenlijk wordt.

Dat zal er inderdaad mee te maken hebben.
De regionalisering is op zich geen slechte zet, en ik begrijp dat het verzet zich vooral richt op het sluiten van posten en kazernes, niet op de hogere politieke aspecten van regionalisering?
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Gijs op 22 mei 2011, 14:54:26
Idd maar hierdoor gooit men twee dingen weg, nl: de vrijwilligers zelf( en daardoor een heleboel kennis, zowel geografisch als technisch. En men gooit de wettelijke regeling van de opkomsttijd volledig weg.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: DDV op 28 juni 2012, 01:01:09
Nieuw bericht:

Brandweer Noord en Midden limburg op 2 na slechtste [langzaamste] van Nederland, in ca 80% van alle gevallen werd de 8 minuten norm niet gehaald de regio had de responstijd zelf al opgerekt naar 15 minuten.

Dat krijg je als je zomaar posten sluit/samenvoegt en het personeel aan de kant zet, ik hoorde de woordvoerder t.o.v. de radio verslaggever van L1 zei dat het niet meer mogelijk was een betere service te bieden er zouden dan grote investeringen in meer uitrukposten en in extra voertuigen moeten worden gedaan in kleinere kernen en dat wil men niet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"We zullen e.e.a. inventariseren en verstrekken in de probleemgebieden rookmelders !", alsof dat wat helpt als er brand is, kleine brand binnen 10 minuten uitslaand ik heb hier voorbeelden van gezien.

Blijkbaar is de nood bij de burgers nog niet zo hoog want dan zouden ze dít niet meer pikken, deze nationale beroepsbrandweer wordt steeds verder uitgekleed, in alle regio's !!!

Een optie is dat inwoners van kleine kernen eigen [vrijwillige] brandweergroepen gaan oprichten die ze zelf bekostigen, welliswaar niet uitgerust met grote 10tonners, een PM/MSA doet het ook en kost veeeeeeeel en veeeeeeeeel minder, bovendien hoef je die vrijwilligers ook niet te betalen, maar zo groot is de nood blijkbaar nog niet er moeten "denk ik" eerst doden vallen of vermijdbare grote incidenten ontstaan. Maar ja ... voor de heren van de brandweerregio's mag het niks kosten als alle bobo's maar hun eigen dienstautootje hebben, onderhand 1 - 1 t.o.v. de échte uitrukvoertuigen.

Dat schrijft een burger met een weinig inzicht in de materie die zich onderhand steeds meer zorgen maakt maar weet dat hij gewoon uit z'n nek lult !!!
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Koekerdt op 28 juni 2012, 09:56:34
(knip)
Dat krijg je als je zomaar posten sluit/samenvoegt en het personeel aan de kant zet
(knip)

Is de heel regionalisering er al doorheen dan? zijn de posten al gesloten? Ik dacht dat dit alleen een plan was en dat de uitvoering nog even op zich liet wachten.

Ik kan me voorstellen dat mensen bang zijn om kazernes te sluiten als nu de aanrijdtijden niet gehaald worden. Maar je kan natuurlijk nooit zeggen dat deze resultaten het effect zijn van de plannen om in de toekomst kazernes te sluiten.

Ik weet niet hoe de regionalisering in deze regio precies geregeld is/wordt maar ik kan me voorstellen dat als je een aantal vrijwilligersposten bij elkaar voegt en daar 1 beroepspost van maakt dat je veel sneller overal kan zijn. Dit omdat de beroeps gelijk kunnen gaan rijden waar de vrijwilligers eerst nog naar de kazerne moeten komen. En zeker overdag als alle vrijwilligers aan het werk zijn is de bezetting van een voertuig soms erg lastig. Dat probleem hebben beroeps dus nooit.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: gignnl op 28 juni 2012, 15:02:28
Het gaat hier simpel om het sluiten van een aantal posten niet het vervangen van posten door een met beroepspersoneel bezette kazerne.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Koekerdt op 28 juni 2012, 15:40:56
Het gaat hier simpel om het sluiten van een aantal posten niet het vervangen van posten door een met beroepspersoneel bezette kazerne.

Op basis waarvan is die keuze dan gemaakt? lijkt me erg vreemd als ze nu al problemen hebben met aanrijdtijden.... Wie weet er het fijne van?
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 28 juni 2012, 19:18:28
Op basis waarvan is die keuze dan gemaakt? lijkt me erg vreemd als ze nu al problemen hebben met aanrijdtijden.... Wie weet er het fijne van?
Dat zijn meestal financiele keuzes die de grond leggen voor sluitingen van posten. En veelal omdat buurgemeentes sneller de burger kan helpen, dan de betreffende post die gesloten is.
Gezien de huidige ontwikkelingen is het toch even afwachten of dit een ommekeer gaat geven, en er toch posten open gaan blijven. Het huidige rapport over de opkomsttijden zegt genoeg.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: DDV op 29 juni 2012, 01:30:56
Kijk maar eens in Zuid-limburg wat daar aan kazernes is/wordt opgedoekt en wat er bij de rest nog in de kazerne staat. Bij grotere branden waar véél schuim en water nodig is om het te "verzuipen" [v.b. veiling gronsveld] moesten o.m. Roermond en Venlo aanrukken met watertankers en ook de Chemelot park-bedrijfsbrandweer. En overigens is niks mis met uitrukken uit de buurgemeente als men tenminstte op tijd komt en ook in de buurgemeente een uitrukpotentieel beschikbaar blijft maar dat is in Noord/Midden-limburg kennelijk niet het geval, hier prevaleert uitsluitend het kostenplaatje en dat maakt mij als burger héééél erg ongerust want de andere regio's werken volgens mij ook zo alleen weten ze de gevolgen, nog, te camoufleren !
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 25 augustus 2012, 19:29:29
'Rien ne va plus!' in Limburg-Noord?

Veilig of onveilig? Wel of geen kazerne in de buurt? Uitrukgereed of niet? 5, 6, 8, 10, 20 of 25 minuten wachten op de brandweer? Een drenkeling op of onder water? De organisatie van de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord heeft veel weg van roulette; je weet nooit of het geluk aan jouw kant is of niet.

De conclusies van de Inspectie VenJ, de beleidsreactie van de Minister en de dagelijkse praktijk laten dan ook geen ruimte voor misverstanden; de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord vraagt om verbetering. In slechts 46% van de gevallen is de brandweer binnen de wettelijke normtijden aanwezig. Dit valt de brandweerlieden niet te verwijten, die doen zoals altijd hun uiterste best om hun medeburgers in nood zo snel als mogelijk te helpen.

Om ook in de praktijk te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen, moeten de randvoorwaarden kloppen. Voldoende kazernes, voldoende materieel en voldoende personeel, dit alles met een optimale spreiding over de regio. Om dit goed te kunnen organiseren heb je een dekkingsplan nodig waarin alle maatgevende factoren zoals gebouw- en objectrisico’s, kazernes, materieel en personeel zijn geanalyseerd en meegewogen. De resultaten vormen de basis voor de inrichting van de lokale en regionale brandweerzorg. Dat dit vervolgens zo effectief en efficiënt als mogelijk wordt ingericht is vanzelfsprekend. De burgers moeten daarbij echter wel kunnen vertrouwen dat deze ‘inrichting’ geschiedt binnen de normen en kaders van de wet.

De regio Limburg-Noord behoort met het eerder genoemde percentage van 46% tot de 3 slechtst presenterende regio’s in ons land. Het actuele dekkingsplan in de regio voldoet niet aan de wettelijke bepalingen, men voldoet zelfs niet aan haar eigen ‘afwijkende’ normen, aldus de conclusies van de Inspectie in haar rapport. Of dit tot dusver heeft geleid tot onnodige slachtoffers of grotere –maatschappelijke- schades is niet bekend.

De prangende vraag is nu of het sluiten van kazernes en de inzet van Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) leidt tot een verbetering van de brandweerzorg. In hoeverre meer preventieve maatregelen en het gebruik van rookmelders van invloed zijn op het aantal en de omvang van maatgevende incidenten is evenmin bekend.

De VBV heeft alle aanleiding om te veronderstellen dat dit niet het geval zal zijn en heeft de betrokken colleges en gemeenteraden van haar standpunten op de hoogte gesteld.

De omstandigheden bij verschillende maatgevende incidenten binnen de gemeente Roermond en daarbuiten, geven een verontrustend beeld waaruit duidelijk blijkt hoe kwetsbaar en begrensd de basisbrandweerzorg georganiseerd is. In geval van gelijktijdigheid of een grotere omvang van incidenten is een opkomsttijd van meer dan 20 minuten voor aanvullende eenheden geen zeldzaamheid.

Met de sluiting van kazernes zullen deze opkomsttijden op heel veel plaatsen in de regio aanzienlijk oplopen, zo is onze verwachting. Om toch enigszins te kunnen voldoen aan de opkomsttijden, is de inzet van SIV’s als ‘hulpconstructie’ gepland. De inzet van dit soort voertuigen is niet toegestaan, anders dan in combinatie met aanvullend materieel/personeel dat binnen de normtijden ter plaatse is. De wet bepaald immers dat bij een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, moet worden voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg voor de burger en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.

Met deze wettelijke eis, die feitelijk vanzelfsprekend is, is het de vraag welk voordeel er dan behaald zou kunnen worden. Duits onderzoek heeft eerder aangetoond dat bij vrijwilligerskorpsen nauwelijks tijdwinst valt te behalen met de inzet van dit soort eenheden. Ook is de slagkracht van een SIV volledig te verwaarlozen bij maatgevende incidenten.
Bovendien is de vraag of op een veilige manier kan worden afgeweken van de standaard bezetting van 6 man op een tankautospuit nog nergens inhoudelijk en goed beargumenteerd beantwoord. De SIV kan dan ook uitsluitend worden ingezet als aanvulling op de bestaande slagkracht en niet als vervanging.

Er kan dus geen enkele sprake zijn dat de inzet van SIV’s een oplossing is om de opkomsttijden in Limburg-Noord te waarborgen, kwaliteit van brandweeroptreden te verhogen en te kunnen spreken van verantwoord en veilig optreden.

De uitvoering van de beleidsplannen staat naar ons oordeel dan ook gelijk aan 'Roulette' maar dan de ‘Russische variant’; je weet nooit wanneer het je echt treft……….

De VBV heeft alle colleges van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraden in de regio Limburg-Noord een brief geattendeerd op de gebrekkige brandweerzorg. Daarnaast zal de VBV de Minister vragen of de voorgenomen sluiting van kazernes en de inzet van SIV's moeten worden gezien als passende maatregelen ter verbetering van de situatie.

Brief naar gemeentebesturen
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120822_Brief_colleges_Limburg_Noord.pdf (http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120822_Brief_colleges_Limburg_Noord.pdf)

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3239/rien-ne-va-plus-in-limburg-noord/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3239/rien-ne-va-plus-in-limburg-noord/)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 8 september 2012, 19:22:19
Kamervragen Limburg-Noord

De fracties van de Socialistische Partij (SP) en de ChristenUnie (CU) hebben Kamervragen gesteld over de brandweerzorg in de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Dit naar aanleiding van onze berichtgeving en de conclusies van de Inspectie Veiligheid en Justitie in haar rapport 'Ter Plaatse'. In dit rapport staat dat de regio Limburg-Noord ruim onder het landelijk gemiddelde presteerd. Desondanks gaan de plannen voor kazernesluitingen en afwijkende voertuigbezettingen gewoon door, alsof er niets aan de hand is, in de kern Swalmen (8500 inw.) verdwijnt de kazerne die in 2010 nog voor € 600.000.- is verbouwd. De Inspectie Veiligheid en Justitie (VenJ) concludeerde op 21 juni 2012 in haar rapport ‘Ter Plaatse’:

“Geen enkele regio heeft (op objectniveau) de objecten die niet binnen de van toepassing zijnde tijdnormen bereikt kunnen worden als zodanig aangewezen. Evenmin is gemotiveerd waarom dat zo is. Ook zijn op dat niveau geen ‘compenserende’ maatregelen getroffen om het veiligheidsniveau weer op peil te brengen.”

De minister van VenJ en de besturen van de veiligheidsregio’s verschillen nu van mening over de uitleg van het begrip ‘locaties’ bij het gemotiveerd afwijken van de tijdnormen uit het Besluit Veiligheidsregio’s (Bvr). De VBV is daarnaast erg benieuwd naar de uitleg van het begrip ‘verbeteren’.

De veiligheidsregio Limburg-Noord haalt in maar 46% van de gevallen de wettelijke normtijden en behoort daarmee tot de 3 slechtst presterende regio’s in ons land. In zijn beleidsreactie op het Inspectierapport geeft minister Opstelten aan in overleg te zullen treden met de regio’s waarbij het dekkingspercentage onder de 50% ligt. Dit om van hen te vernemen welke maatregelen zij zullen nemen om die situatie te ‘verbeteren’. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio liet onlangs weten dat het ministerie nog geen contact had opgenomen voor overleg, zo was te vernemen uit een artikel in De Limburger.

De Veiligheidsregio blijft zich ondertussen inzetten op de ‘verbetering’ van de kwaliteit van de totale brandweerzorg door in te zetten op het vergroten van het risicobewustzijn bij haar burgers en uitvoering te geven aan enkele maatregelen, zo valt te lezen in een notitie van de Veiligheidsregio Limburg-Noord aan de gemeenten over het rapport ‘Ter Plaatse’.

Men aarzelt zelfs niet om de gemeenten te misleiden met het verdraaien van feiten, zo schrijft de regio onder meer;

“Indien het bestuur gekozen zou hebben voor uitleg op objectniveau, zou dit
ook in onze regio, leiden tot een forse administratieve last constateert de Inspectie terecht.”

De Inspectie constateert in haar rapport op blz. 10 echter geheel iets anders:

“De regio’s voorzien bij een ongewijzigd standpunt van de minister een ‘administratieve rompslomp’ en hebben daarom sterke behoefte aan nadere uitwerking/definiëring van het begrip ‘locaties’ bij het gemotiveerd afwijken.”

Of er daadwerkelijk sprake is van 'administratieve rompslomp' valt sterk te betwijfelen, immers hebben alle gemeenten hun gebouwenbestand buitengewoon goed in 'beeld' voor de belastingen (WOZ) en in het kader van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).

Ook blijkt ineens “Nader onderzoek naar de mogelijkheden tot vraaggericht uitrukken met een variabele voertuigbezetting.” aan de maatregelen tot ‘verbetering’ te zijn toegevoegd en staat het sluiten van posten, waaronder Swalmen weer op de agenda. Welke ‘verbetering’ daarmee moet worden bereikt is voor de VBV een volstrekt raadsel.

De VBV heeft daarom in een brief aan de gemeenteraden en colleges van B&W in Limburg-Noord haar zorgen geuit over de voorgestelde ‘verbeteringen’. Met het sluiten van kazernes en de inzet van Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) wordt het dekkingspercentage in Limburg-Noord niet significant verbetert volgens deskundigen, de vraag is wanneer de burgers dat gaan merken en hun gemeentebestuur om uitleg gaan vragen.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3242/kamervragen-limburg-noord/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3242/kamervragen-limburg-noord/)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 19 september 2012, 16:10:55
Brandweer moet uitruktijd halen
De Veiligheidsregio Limburg-Noord stevent af op een conflict met minister Ivo Opstelten over de uitruktijden van de brandweer. De minister maant de regio in een brief stappen te nemen om die te verbeteren.


Als het aan het dagelijks bestuur ligt, gaat de Veiligheidsregio echter gewoon door op de ingeslagen weg. Dat staat althans in een conceptbrief van voorzitter en Venlo’s burgemeester Wim Dijkstra die als reactie klaarligt. De burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg moeten er 28 september nog mee instemmen.
Sinds de invoering van een nieuwe wet moet de brandweer in 80 procent van de gevallen binnen tien minuten ter plekke zijn. In Limburg-Noord is dat slechts 47 procent. Reden voor de Veiligheidsregio om de uitruktijd voor het platteland te verruimen naar vijftien minuten. De minister schrijft zich „grote zorgen” te maken omdat „de opkomst van de brandweer in Limburg-Noord onvoldoende is geborgd”. Hij verzoekt Dijkstra „met klem de opkomsttijden in uw regio te verbeteren en de daartoe noodzakelijke stappen te nemen”. De minister laat weten dat hij de Inspectie Veiligheid en Justitie volgend jaar voor een controle op pad stuurt. In de conceptbrief wijst Dijkstra erop dat de wet ruimte biedt om af te wijken van de norm en dat de minister daarvoor nog altijd geen duidelijk criteria heeft opgesteld. Daarnaast wijst hij op alle (preventieve) maatregelen ter compensatie. Volgens de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers ‘misbruiken’ Veiligheidsregio’s de ruimte in de wet om kazernes te sluiten.
Ook in Limburg-Noord zijn er plannen voor sluiting.
http://www.limburger.nl/article/20120918/REGIONIEUWS01/120919161/1056 (http://www.limburger.nl/article/20120918/REGIONIEUWS01/120919161/1056)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 19 september 2012, 16:15:10
Als je als regio bij lange na niet de uitruktijden haalt die zijn voorgeschreven. Dan ben je als regio gewoon keihard de wet naast je neer aan het leggen, om maar te kunnen bezuinigen. Zou dan een regio via dwang gemaant kunnen worden om de uitruktijden te verbeteren? Bijvoorbeeld via de rechter?
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Alexander op 19 september 2012, 16:19:35
De minister geeft nu de ruimte om een eigen invulling te geven aan de brandveiligheid en de uitruktijden. Wel moet er een onderbouwing zijn.

Wat blijkt in de praktijk dat de onderbouwing summier of niet gedaan wordt maar er wel begonnen wordt met de uitholling van de capaciteit, snelheid en daadkracht van de uitrukdienst. Alles onder het mom van we gaan meer doen aan preventie. Helaas vergeten ze dan wel dat de brandweer meer doet dan alleen branden blussen. Over hulpverleningstaken wordt nergens gesproken. Vele regio's zullen volgen ben ik bang.

Gelukkig hebben we wel per regio een grote en sterke rampenstaf zitten op kantoor........
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Delta00 op 19 september 2012, 16:48:04
Had de brandweer ook niet de taak van de rampenbestrijding toebedeeld gekregen, volgens mij zijn ze dat in bijna iedere regio vergeten.
Kan je dan alsnog alles verkleinen en roepen dat we met preventie alle problemen oplossen ?
Ik denk het persoonlijk niet en de politiek vergeet dit stuk (be)onbewust ?

Delta00
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 19 september 2012, 16:49:00
In feite slechte zaak dat de minister ruimte geeft aan een regio om de uitruktijden in te vullen. Enig ruimte is nodig om eventuele lokale problematiek van bekend zijnde langere aanrijtijden te ondervangen.
Maar je ziet nu dat een regio meteen een eigen draai aan uitruktijden geeft, en de verruiming van de tijden aangrijpen om gewoon te gaan bezuinigen en zelfs posten te gaan sluiten. Verkeerde besluitvoering.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 29 oktober 2012, 21:55:03
De maat is vol: VBV stapt naar de rechter.

De maat is vol voor de VBV. De VBV heeft al verschillende veiligheidsregio’s - waaronder Limburg-Noord - aangesproken over het feit dat zij de wet overtreden door zonder wettelijke steekhoudende argumentatie de opkomsttijden generiek te verhogen. Daar waar de burgers volgens de wet 6-8 minuten moeten wachten op brandweerhulp moeten zij in de toekomst 15 minuten wachten op hulp van de brandweer. De VBV heeft verschillende keren bij de minister van Veiligheid en Justitie erop aangedrongen om tot handhaving over te gaan.

In een brief heeft de minster onlangs de veiligheidsregio Limburg-Noord met klem verzocht het dekkingsplan op orde te brengen en de opkomsttijden te verbeteren. Desondanks heeft de gemeente Roermond besloten om de brandweerkazerne in Swalmen te sluiten en wordt de opkomsttijd van de brandweer in deze kern met 8600 burgers generiek verhoogt tot gemiddeld 15 minuten.

Naast Roermond zijn meer gemeenten in de veiligheidsregio Limburg-Noord voornemens om door het invoeren van deze in feite illegale maatregelen kazernes te sluiten, waaronder de gemeente Peel en Maas. Daar staan de posten in Maasbree en Baarlo voor sluiting op de nominatie. Ook hier is dan sprake van een generieke verhoging van de opkomsttijden en zal het aantal overschrijdingen van de wettelijk vastgelegde opkomsttijden in verschillende woongemeenschappen fors toenemen. Naar het oordeel van de VBV is dat onrechtmatig. Door de sluiting van deze kazernes zal ook de rampenbestrijding onder druk komen te staan. Bij b.v overstromingen zal daar waar de nood het hoogst is langer op assistentie gewacht moeten worden.

Met grote regelmaat zet de VBV zich in om sluiting van brandweerkazernes te voorkomen omdat deze vrijwel altijd de veiligheid van burgers, en in sommige gevallen brandweerpersoneel, ernstig in gevaar kunnen brengen. De VBV respecteert de democratische besluitvorming in de verschillende bestuurslagen van ons land, maar komt in het verweer zodra dat gebeurt op basis van wankele en oneigenlijke argumenten en drogredenen. De ‘casus’ Swalmen draagt allerlei kenmerken om op zijn minst te twijfelen aan de rechtmatigheid van het besluit.

Het uitgangspunt voor onze interventie ligt altijd in een afweging van de aangevoerde argumenten die worden gebruikt om te komen tot een democratisch genomen besluit. Soms zijn deze argumenten en gronden van de verantwoordelijk bestuurders plausibel en overtuigend, hoe bitter deze ook worden ervaren. Echter; steeds vaker zien we dat besluiten tot stand komen zonder een overtuigend, deskundig, vakinhoudelijk correct advies en vinden we voorstellen, adviezen en nota’s die volstrekt haaks staan op wettelijke bepalingen en algemeen geaccepteerde richtlijnen. Ook in de Tweede Kamer zijn regelmatig vragen gesteld over de sluiting van brandweerkazernes, heel recent nog over de voorgenomen sluiting van de post Swalmen.

Doordat een aantal veiligheidsregio’s - waaronder Limburg-Noord - besloten hebben niet meer te wachten op de antwoorden van de minister, neemt de VBV het initiatief door het indienen van bezwaar tegen het besluit tot sluiting van de post Swalmen bij de gemeente Roermond en zullen wij de bestuursrechter vragen om een voorlopige voorziening om het besluit te schorsen. Het uiteindelijke doel is het verkrijgen van een uitspraak van de rechtbank over de rechtmatigheid van het besluit tot sluiting van de post Swalmen en vervolgens de rechtmatigheid van dergelijke besluiten elders in het land.

Wordt vervolgd.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3252/de-maat-is-vol-vbv-stapt-naar-de-rechter/#.UI7rQfMGxzE.twitter (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3252/de-maat-is-vol-vbv-stapt-naar-de-rechter/#.UI7rQfMGxzE.twitter)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 3 november 2012, 16:38:50
Gemeentedirecteur vliegt uit de bocht


Naast een burgemeester die brandweervrijwilligers vergelijkt met kalkoenen, een brandweercommandant die vindt dat alle manschappen bij de brandweer in de laagst mogelijke functie moeten worden ingedeeld, heeft nu ook gemeentedirecteur Henk Mensink van de gemeente Peel en Maas (Limburg-Noord) een bijdrage geleverd aan een vreemde vorm van wat in deze gemeente het ‘koesteren’ van vrijwilligers wordt genoemd.

In dagblad ‘De Limburger’ verscheen maandag een artikel over de rechtsgang die de VBV wil gaan volgen in verband met het sluiten van de brandweerpost in Swalmen. In hetzelfde artikel werd ook zijdelings verwezen naar een beroepsprocedure die de VBV voert namens 18 leden tegen het college van de gemeente Peel en Maas. Omdat de kwestie bij de rechter ligt heeft de VBV geen enkele ruchtbaarheid gegeven aan deze zaak en was dat ook niet voornemens te doen.

De VBV is teleurgesteld in de gemeentedirecteur van Peel en Maas. Kennelijk was het artikel voor hem aanleiding de vrijwilligers bij de brandweer geheel onterecht in een kwaad daglicht te zetten door een dag later met een artikel in dezelfde krant een volstrekt eigen interpretatie te geven van het advies van de commissie bezwaarschriften en te stellen dat de vrijwilligers hadden geweigerd in gesprek te gaan over de functie-indeling. De gemeentedirecteur maakt zich volgens de VBV hierdoor schuldig aan het verdraaien van feiten. Hoewel de VBV niet verder inhoudelijk kan reageren op deze kwestie, hebben we wel behoefte het door de gemeentedirecteur geschetste beeld te corrigeren:

Het advies van de commissie bezwaarschriften was kort maar krachtig en luidde letterlijk:

“De bezwaarschriften zijn ontvankelijk omdat ze tijdig zijn ingediend en ook voor het overige aan alle eisen voldoen. De commissie adviseert de bezwaren gegrond te verklaren en bezwaarmakers een proceskostenvergoeding toe te kennen.”

De argumentatie van de directeur dat de vrijwilligers een gesprek geweigerd zouden hebben is ook volledig uit de lucht gegrepen.
Waarvan akte. De rest is aan de rechter.

De VBV adviseert de gemeenteraad dat als controlerend orgaan van de gemeente Peel en Maas heeft aangegeven de brandweervrijwilligers te willen koesteren, om dan in ieder geval er voor te zorgen dat herleidbare beweringen van hun woordvoerder een juiste strekking hebben.

Lees ook:
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121030_Brandweer_naar_rechter.pdf (http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121030_Brandweer_naar_rechter.pdf)

http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121029_Rechtszaak_om_sluiting_kazerne.pdf (http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20121029_Rechtszaak_om_sluiting_kazerne.pdf)

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/integriteit/3253/gemeentedirecteur-vliegt-uit-de-bocht/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/integriteit/3253/gemeentedirecteur-vliegt-uit-de-bocht/)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 17 november 2012, 11:20:04
Wet veiligheidsregio's niet voor veiligheidsregio's?


Met het verbale geweld rond de regeringsverklaring en politieke spelletjes op de achtergrond, waant zich de veiligheidsregio Limburg-Noord in een unieke omgeving waar alles kan en mag. De VBV reageert en vraagt zich af of veiligheidsregio's zich wel houden aan de de Wet veiligheidsregio's?

In antwoord op het dwingende verzoek van de regering aan de veiligheidsregio Limburg-Noord om de opkomsttijden te verbeteren en het dekkingsplan op orde te brengen, komt deze regio met een schriftelijke reactie waarin overwegend verhaaltjes staan die prima passen in een sciencefictionboek, maar niet of nauwelijks bijdragen aan de verbetering van de opkomsttijden en het dekkingsplan.

Ook worden in de reactie van de regio nieuwe – zelfbedachte - ‘normen’ en droombeelden aan de minister gepresenteerd. Dezelfde gronden worden opgevoerd om kazernes te kunnen sluiten en duizenden burgers te confronteren met een verhoging van de opkomsttijd met gemiddeld 100%. Buiten het feit dat men de wet overtreed door generiek de opkomsttijden op te hogen, hadden de burgers minstens mogen verwachten dat hen de consequenties van deze verhoging werden medegedeeld.

Hoewel deze maatregelen volledig afwijken van de wettelijke kaders, is er kennelijk niemand die zich bestuurlijk zorgen wil maken om de primaire (brand)veiligheid van de burgers in deze regio. Alhoewel; enkele Kamerleden hebben vragen gesteld aan de minister. Deze vragen hadden betrekking op het dekkingsplan en de sluiting van posten. De antwoorden van de minister zijn buitengewoon teleurstellend en vooral nietszeggend.

Het is teleurstellend te moeten constateren dat de minister zijn eigen verantwoordelijk uit de weg gaat en telkens verwijst naar de verantwoordelijkheden van de gemeenten en regio’s terwijl uit verschillende inspectierondes blijkt dat er van enige opvolging van de aanbevelingen en adviezen in de rapportages naar aanleiding van eerdere onderzoeken, amper sprake is. Integendeel; het bevoegd gezag klaagt steen en been over de ‘administratieve rompslomp’ die ze zelf hebben gecreëerd en in stand houden, ondanks het VBV advies voor een nationaal dekkingsplan. Daarnaast wordt zonder wetenschappelijke analyse beweerd dat de opkomsttijden achterhaald zijn, terwijl tot voor kort vriend en vijand in brandweerland de methodiek en de normen steunden en omarmden. Politieke besluitvorming lijkt hier dan ook de vakinhoud te verdringen, een zorgwekkende ontwikkeling aldus de VBV.

Ronduit verbijsterend is het feit dat de minister de regio Limburg-Noord eerst in een brief nadrukkelijk wijst op het naleven van de wettelijke kaders en vervolgens niet ingrijpt wanneer dezelfde wettelijke kaders daar met voeten worden getreden, zoals dat ondermeer het geval is met de sluiting van posten in kernen met duizenden inwoners. Als ‘doekje voor het bloeden’ stuurt de minister begin 2013 de Inspectie VenJ weer op pad. Volstrekt overbodig, de resultaten daarvan zijn immers voorspelbaar gezien onze verwachting dat de veiligheidsregio niet de intentie hebben iets te willen verbeteren. Tegen de tijd dat de resultaten beschikbaar zijn hebben wederom verschillende kazernes de poorten gesloten, hebben de vrijwilligers een andere, beter gewaardeerde tijdsbesteding gevonden en kunnen de burgers in plaats van gemiddeld 8 minuten, voortaan geduldig en lijdzaam zo’n 15 minuten of nog langer wachten op de brandweer. En de minister? Hij zat erbij en keek ernaar!

De veiligheidsregio Limburg-Noord geeft in haar reactie aan dat de genomen maatregelen ter ‘verbetering’ van de repressieve brandweerzorg zichtbaar worden in de actualisatie van het dekkingsplan. De minister wordt hierover voor het eind van het jaar geïnformeerd.  

De VBV heeft ondertussen al een aardige reeks effecten van het beleid en de voorgestelde ‘verbeteringen’ in de regio verzameld en zal deze straks aan de rechter voorleggen.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3255/wet-veiligheidsregios-niet-voor-veiligheidsregios/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/opkomsttijden/3255/wet-veiligheidsregios-niet-voor-veiligheidsregios/)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 11 december 2012, 20:21:15
Rechter zet licht op groen voor het sluiten van brandweerkazernes!


De VBV heeft 3 december jongstleden bij de voorzieningenrechter in Roermond haar verzoek om het schorsen van het besluit tot het sluiten van de brandweerkazerne in Swalmen toegelicht. In de rechtszaal, vol met betrokken Brandweer Vrijwilligers, werd het verzoek verdedigd door Ronald Kraan, lid van het dagelijks bestuur van de VBV. De gemeente Roermond werd vertegenwoordigd door de commandant, het hoofd repressie en een jurist.

Met de recente uitspraak van de voorzieningenrechter op het verzoek, staat nu de deur om nog meer brandweerkazernes te sluiten wagenwijd open. Zeker omdat de veiligheidsregio een afwijkende opkomsttijd van maximaal 15 minuten heeft vastgesteld terwijl in Nederland gemiddeld 8 minuten voor woongebouwen als wettelijke norm wordt gehanteerd.

Helaas heeft de rechter vakinhoudelijke, op de veiligheid van brandweermensen en burgers gebaseerde argumenten niet laten meewegen in zijn oordeel. Hierdoor staat hij toe dat de gemeente Roermond de opkomsttijden structureel voor heel Swalmen ophoogt. Kortom; men moet in Swalmen - zonder compenserende maatregelen - langer op brandweerhulp wachten.

Het besluit van de gemeenteraad van Roermond van 25 oktober 2012 om de brandweerkazerne in Swalmen te sluiten is naar het oordeel van de VBV in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Het besluit is onzorgvuldig voorbereid en ondeugdelijk gemotiveerd. Bovendien vormt het besluit een verslechtering van de basisbrandweerzorg en daarmee een bedreiging voor de veiligheid van zowel burgers als brandweerpersoneel. Naar het oordeel van de VBV dient onmiddellijk te worden ingegrepen.

Hoewel de rechter in zijn uitspraak aangeeft dat de sluiting van de kazerne ‘onmiskenbaar feitelijke gevolgen heeft’ is het besluit van de gemeenteraad ‘niet gericht op rechtgevolg’ zoals dat formeel heet. Vrij vertaald betekent dit dat de volgens de rechter sluiting van de kazerne weliswaar nadelige gevolgen voor de burgers en brandweerlieden kán hebben maar dat niet het uitgangspunt was van de gemeenteraad bij de besluitvorming.

De VBV heeft in haar verzoekschrift  en pleitnota duidelijk gemaakt dat de aangevoerde argumenten in het raadsvoorstel niet kloppen en zelfs misleidend kunnen worden genoemd. Immers is tijdens de rechtszaak duidelijk geworden dat de opkomsttijd van de brandweer in Swalmen structureel met zeker 3 minuten zal oplopen terwijl dat niet is vermeld. Evenmin is de gemeente er in geslaagd om aan te geven welke structurele maatregelen de gemeente heeft getroffen op het gebied van b.v. preventie. Eerder, door de gemeente uitgevoerd relevant onderzoek dat wees op het hoge belang van een brandweerkazerne in Swalmen, is zonder dat hier enige aandacht aan is besteed, aan de kant geschoven. Door het opsommen van alleen juridische elementen is de rechter tot zijn oordeel gekomen. Helaas heeft de rechter hierdoor, net als de gemeenteraad vakinhoudelijke, op de veiligheid van de burgers gerichte, argumenten niet mee willen laten wegen in zijn beslissing.

Verbaasd is de VBV ook over de redenering van de rechter dat voor zover bij het nemen van deze beslissing de Wet veiligheidsregio’s en de daarop gebaseerde regelgeving in acht moeten worden genomen, hierin niet een verplichting is opgenomen in nader omschreven omstandigheden een brandweerpost te sluiten dan wel te openen. De rechter gaat hiermee voorbij aan het feit dat volgens de door hem genoemde Wet veiligheidsregio’s en de daarop gebaseerde regelgeving een dekkingplan met een object gebonden risicoanalyse aan ten grondslag dient te liggen. Dit is in de veiligheidsregio Limburg-Noord niet het geval zoals de Inspectie Veiligheid en Justitie eerder heeft geconstateerd.

Volgens de VBV betekent dit tussen de regels door dat een veiligheidsregio ‘vrij spel’ heeft om kazernes te sluiten, ook daar waar dat uit veiligheidsoverwegingen absoluut niet verantwoord is. De minister in Den Haag kan roepen wat hij wil en er nu kennelijk een wet ligt waaraan men niet hoeft te voldoen. En de burger? Die moet gewoon hopen dat er geen brand bij hem of haar uitbreekt en zorgen dat hij goed verzekerd is. Want de brandweer in Swalmen komt pas - als alles mee zit - na 15 minuten.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/sluitingen-brandweerposten/3262/rechter-zet-licht-op-groen-voor-het-sluiten-van-brandweerkazernes/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/sluitingen-brandweerposten/3262/rechter-zet-licht-op-groen-voor-het-sluiten-van-brandweerkazernes/)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 22 februari 2013, 14:37:00
Maatregelen uitruktijden brandweer van tafel

Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft maatregelen van tafel geveegd die de lange uitruktijden van brandweer moeten compenseren.

De brandweer richt zich steeds meer op zaken die branden moeten voorkomen. Maar zulke preventieve maatregelen, zoals het installeren van rookmelders in woningen, zijn volgens de minister niet voldoende.

In veel gevallen lukt het in Noord-Limburg niet om op tijd bij een brand te zijn. De veiligheidsregio heeft het dekkingsplan niet op orde. Ze heeft nog tot de zomer de tijd om dat plan opnieuw te maken. Volgens de minister moet er nog veel gebeuren in de regio om de boel op orde te krijgen. Opstelten zei woensdag tijdens een werkbezoek dat hij de brandweer aan de wettelijke opkomsttijden wil houden. De burgemeesters van Noord-Limburg spraken daar vrijdag over tijdens een overleg.
http://www.l1.nl/nieuws/206496-maatregelen-uitruktijden-brandweer-van-tafel#.USd0JzfCpuM (http://www.l1.nl/nieuws/206496-maatregelen-uitruktijden-brandweer-van-tafel#.USd0JzfCpuM)
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: Peter71 op 22 november 2014, 10:01:31
Citaat van: http://www.1limburg.nl/snel-duidelijkheid-over-reorganisatie-brandweer
Snel duidelijkheid over reorganisatie brandweer’


In het voorjaar van 2015 moet er duidelijkheid zijn over de toekomst en locaties van de brandweerkazernes in Noord- en Midden-Limburg.
Titel: Re: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren
Bericht door: honderd op 29 mei 2015, 20:16:07
En die duidelijkheid is er enigszins gekomen:

Citaat van: http://www.1limburg.nl/geen-sluiting-van-kazernes-noord-en-midden-limburg
Er worden geen brandweerkazernes in Noord- en Midden-Limburg gesloten.
Wel worden de prestaties en het aantal vrijwilliger voortaan nauwlettender in de gaten gehouden om te bezien of alle posten nog wel bestaansrecht hebben.

Organisatieplan
Daar gaat de voorkeur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en de postcommandanten van de brandweer naar uit. De partijen hebben zich de afgelopen maanden gebogen over de vraag hoe het nieuwe organisatieplan voor de brandweer eruit moet komen te zien. Daarbij was er keuze uit drie opties: kazernes bijbouwen, kazernes sluiten of een ‘status quo-model’.

Van de baan
Een grote meerderheid (niet op de laatste plaats de vrijwilligers) heeft een voorkeur voor het laatstgenoemde model. Dat betekent dat de geopperde sluiting of samenvoeging van kazernes in de gemeenten Peel en Maas, Venlo en Leudal - op de fusie van de posten in Hunsel en Thorn na - van de baan is.

Prestaties ondermaats
Voorlopig althans. Sluiting of fusie van kazernes wordt namelijk niet helemaal uitgesloten. Zijn er niet genoeg vrijwilligers, te weinig uitrukken of zijn de prestaties consequent ondermaats (bijvoorbeeld niet binnen vijf minuten uitrukken na een melding) dan kan het sluiten of samenvoegen van kazernes toch aan de orde zijn. Met dat verschil dat zo’n ingreep veel meer ‘van onderop’ (lees: vanuit de vrijwilligers) moet plaatsvinden.

Brandweerpreventie
De consequentie van de keuze voor een ‘status quo-model’ is dat de brandweer niet voldoet aan de ambitie om in ruim 50 procent van het werkgebied binnen tien minuten op locatie te zijn. In gemeenten als Roerdalen en Nederweert lukt dat nog niet eens in 25 procent van alle gevallen. In die gebieden wil de Veiligheidsregio nog intensiever gaan inzetten op brandweerpreventie en bewustwording bij de mensen die er wonen en/of werken.

Geen bezwaren
Het niet halen van de norm leidt volgens de Veiligheidsregio niet tot bezwaren van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit komt omdat het voornemen om de norm op te rekken naar vijftien minuten uit het plan is gehaald.
Het dekkingsplan ligt morgen voor aan het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio. Als die kan instemmen met het plan, moeten gemeenteraden het beoordelen.