Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: ik op 9 november 2011, 21:05:12
-
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding
-
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding
Nee, het voegt niets toe. Net als een LZV rijbewijs of aantekening niets toevoegd voor een chauffeur zwaartransport die eigenlijk al jaren met een bakwagen met oplegger rijdt.
Wie kent ze niet, kippers met een oplegger erachter waarop een kraan oid staat?
Of de kermisauto's die een oplegger erachter hebben?
Deze mensen hebben meer ervaring in het rijden van grote combi's dan iemand anders ze ooit zal kunnen aanleren of verbeteren.
-
dit vind ik erg kort door de bocht, dan heb je geen rijbewijs meer nodig of enig ander diploma
-
Een diploma, certificaat, rijbewijs of vergelijkbaar document is niets anders dan een bevestiging van datgene wat je al kan. Het is een stuk papier of een stuk kunststof waarmee je kan aantonen dat je kunt rijden. Niets meer en niets minder. Anders zou je bij iedere staande houding een rijtest moeten afleggen.
-
dit vind ik erg kort door de bocht, dan heb je geen rijbewijs meer nodig of enig ander diploma
Dat staat nergens, ook deze mensen hebben een BCE rijbewijs alleen rijden ze al jaren met deze combi's.
Een diploma, certificaat, rijbewijs of vergelijkbaar document is niets anders dan een bevestiging van datgene wat je al kan. Het is een stuk papier of een stuk kunststof waarmee je kan aantonen dat je kunt rijden. Niets meer en niets minder. Anders zou je bij iedere staande houding een rijtest moeten afleggen.
Dat ben ik helemaal met je eens, alleen is de overheid goed in het geld vragen voor dingen die mensen al jaren doen/kennen.
Kijk eens naar die nieuwe code 95, ik heb nu drie onderdelen gedaan. Ik heb sinds 1988 mijn rijbewijs BCDE en ik verveel me dood elke cursus het voegt niets toe. Maar het kost in totaal weer een paar duizend euro. Anders is het voor mensen die net in het vak komen of mensen die al jaren een rijbewijs BCDE hebben en er nooit wat mee heeft gedaan.
En voor de meeste "exeptionele" transporten is opleiden leuk, maar sluit absoluut niet aan op de praktijk.
Berger met bus, hoe ga je die opleiden? Met een oplegger van 11m achter een bakwagen? En wat als de bus 13m is? Of geleed 18m?
Kipperchauffeur met aanhanger? Ook voor elke afmeting een nieuwe aantekening?
-
Dit lijkt op de discussie die gevoerd wordt over de oost europese chauffeurs.
Eigenlijk is de basis vraag die beantwoord moet worden: "Wanneer is iemand bekwaam om er mee te rijden?" Ik ben het wel met HIT eens, moet alles perse in verplichte opleidingen vast liggen?
-
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding
Ik ben heb zelf het LZV certificaat, en kan je zeggen het voegt voor mensen, welke al met een bakwagen met autonome aanhangwagen hebben gereden, buiten specifieke kennis betreffende waar en waarneer je een lzv mag rijden, weinig rijvaardigheid toe.
-
Ach en zelfs een LZV in de lepel van je zware berger komt voor.
En inderdaad het voegt niets toe,alleen maar mooie plaatjes. Alles wat achter je zit volgt je wel,alleen de bocht wat wijder nemen(verder doortrekken) 8)
-
Ach en zelfs een LZV in de lepel van je zware berger komt voor.
En inderdaad het voegt niets toe,alleen maar mooie plaatjes. Alles wat achter je zit volgt je wel,alleen de bocht wat wijder nemen(verder doortrekken) 8)
Idd, zo'n LZV achter een zware berger is mooi plaatje van een combinatie van zo'n 35 meter lang, als je zo'n plaatje hebt ik hou me aanbevolen, is toch wel bijzonder . ;D ;) 8)
-
http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php (http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php)
http://www.modern-berging.nl (http://www.modern-berging.nl)
Foto's van een berging van een LZV. Foto mogen niet worden getoond zonder toestemming van Modern Berging.
-
Nou he he,
Had laatst een berging samen met een collega berger.Zwaar transporter 4 asser Man met olie koeller met een 3asser trailer geladen met een stalen pijp van 53 mtr lang en 40ton zwaar.Totaal beladen 77 ton.vanaf de a4 bij bergen op zoom.
Nu zal er wel een groot deel van de mensen denken onverandwoordelijk,Maar heb het voertuig in de kettingen aan de voorzijde gehangen en het complete span rondom remmend gemaakt.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg257.imageshack.us%2Fimg257%2F6162%2Ffotomorgan580.th.jpg&hash=ccb214dfecc6f1058aea9a86b8300294) (http://imageshack.us/photo/my-images/257/fotomorgan580.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg338.imageshack.us%2Fimg338%2F6221%2Ffotomorgan574.th.jpg&hash=1218670da58ffd18d1d78652687521df) (http://imageshack.us/photo/my-images/338/fotomorgan574.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg545.imageshack.us%2Fimg545%2F6836%2F20112907ongelukm2064016.th.jpg&hash=b8fb4194723bbd317b4b80bd3dfbf178) (http://imageshack.us/photo/my-images/545/20112907ongelukm2064016.jpg/)
-
http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php (http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php)
http://www.modern-berging.nl (http://www.modern-berging.nl)
Foto's van een berging van een LZV. Foto mogen niet worden getoond zonder toestemming van Modern Berging.
De vraag die bij mij opkomt is hoe het wettelijk geregeld is.
Deze berger is met een "slordige" 37 meter op pad geweest,
hoort zoiets niet begeleid te worden qua lengte ?
LZV mag max 25,50mtr zijn als ik het me goed herinner.
25,50 meter is ook het maximale wat een combinatie mag zijn.
Hang je daar ook nog eens een berger voor dan kom je boven die max. lengte uit.
Bedrijven die zwaar en lang transporteren moeten vòòr het transport diverse vergunningen en begeleiding aanvragen maar een berger mag dit zomaar even van A'dam naar Utrecht verslepen ?
Natuurlijk,
het is logisch dat zo'n voertuig als het stilvalt zo snel mogelijk weggesleept wordt uit het verkeer.
Maar eenmaal op een veilige parkeerplaats had de trailer toch omgekoppeld kunnen worden ipv het hele span van A'dam naar Utrecht te slepen ?
Overduidelijk dat de bakwagen stil is gevallen,
met omkoppelen had de berger alleen maar een bakwagentje erachter gehad.
Dat de trailer dan ook nog eens meegenomen wordt snap ik niet..
-
De vraag die bij mij opkomt is hoe het wettelijk geregeld is.
Deze berger is met een "slordige" 37 meter op pad geweest,
hoort zoiets niet begeleid te worden qua lengte ?
(...)
Voor autosnelwegen geldt tot 40 meter lengte alleen ontheffingsplicht. Vanaf 40 meter lengte is 1 begeleider nodig, en vanaf 50 meter lengte zijn 2 begeleiders nodig. Ga ik er wel even vanuit dat de breedte niet bijzonder is. (Bron: Richtlijn Exceptioneel Transport 1993)
-
Een ontheffing moet je op voorhand aanvragen. Een ongeval of pech en de daarop volgende eerste berging lijkt mij niet echt mogelijk. Normaliter bij een zware berging brengen wij vaak een vrachtwagen naar het los/overlaadadres en dan de vrachtwagen naar de garage.
Er zijn ook niet veel plaatsen waar je met zo'n lengte ff heen kan om de lading te dumpen. De lading moet ook bewaakt worden dan. Meestal is er bij zware berging wel een licht bergingsvoertuig bij die vaak het voertuig begeleid.
-
25,50 meter is ook het maximale wat een combinatie mag zijn.
Hang je daar ook nog eens een berger voor dan kom je boven die max. lengte uit.
Nope, een voertuig of samenstel van voertuigen moet volgens de Regeling Voertuigen aan maximale lengteeisen voldoen.
En een voertuig mag een ander voertuig of samenstel van voertuigen voortbewegen.
Dat houdt in dat als
-het bergingsvoertuig op zich aan de lengteeisen voldoet
en als
-de LZV aan de lengteeisen voldoet
het bergingsvoertuig zonder problemen de LZV mag voortbewegen.
De LZV is dan niet een aanhanger van het bergingsvoertuig, of lading of zo, maar een door een ander voertuig voortbewogen samenstel.
De chauffeur van het bergingsvoertuig heeft dan ook alleen een rijbewijs C nodig.
-
Nope, een voertuig of samenstel van voertuigen moet volgens de Regeling Voertuigen aan maximale lengteeisen voldoen.
En een voertuig mag een ander voertuig of samenstel van voertuigen voortbewegen.
Dat houdt in dat als
-het bergingsvoertuig op zich aan de lengteeisen voldoet
en als
-de LZV aan de lengteeisen voldoet
het bergingsvoertuig zonder problemen de LZV mag voortbewegen.
De LZV is dan niet een aanhanger van het bergingsvoertuig, of lading of zo, maar een door een ander voertuig voortbewogen samenstel.
De chauffeur van het bergingsvoertuig heeft dan ook alleen een rijbewijs C nodig.
Kan je dit misschien iets concreter maken? Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een wetsartikel o.i.d.
-
Het is heel simpel,want het getrokken voertuig is geen aanhanger. En daar heb je wel een E rijbewijs voor nodig.
Dus met je C rijbewijs mag je wel een ongeval met een caravan doen,mits je de caravan op de bak neemt en de auto in de lepel. Andersom mag het weer niet officieel zonder E.
Daar maken ook een heleboel mensen de fout mee bij het vervoer in de lepel. Het feit dat het slim is om extra verlichting te voeren is niet in twijfel,maar je mag wel een voertuig in de lepel vervoeren met C en enkel de alarmlampjes aan.(ik voel een discussie opkomen ;D)
-
Jep Bergnet, Je zegt het goed je mag een voertuig afslepen maar geen combinatie van voertuigen boven de 3500KG.
Dacht de here dienders dit ook nog wel in de wet konden zien. Regels zijn in 2009 volgens aangepast. Bekend gemaakt op bergingsforum door onze klpd vriend Folmer.
Ze kan het niet leuker maken wel moeilijker!! O0
-
Wel ff off topic, maar hoe zit dat met na transport?
-
Hit,
Lees nogmaals mij vorige reactie. Dit geld voor zowel eerste berging en door transport!
Het LZV examen lijkt mij trouwens wel overbodig. Volgens sommige van ons bergers krijgen we namelijke een uigebreide cursus berging.
Het rijden met een vrachtauto opsleep is denk nog wel het makkelijkste van ons werk. Zou liever hebben dat iedereen genoeg technische kennis in huis heeft om voertuig te laten remmen. Dit is namelijk wel fijn als je 50 ton opsleep neemt. Persoonlijk vind ik namelijk dat we veel te weinig papieren nodig hebben om dit werk te mogen doen.
-
Hit,
Lees nogmaals mij vorige reactie. Dit geld voor zowel eerste berging en door transport!
Het LZV examen lijkt mij trouwens wel overbodig. Volgens sommige van ons bergers krijgen we namelijke een uigebreide cursus berging.
Het rijden met een vrachtauto opsleep is denk nog wel het makkelijkste van ons werk. Zou liever hebben dat iedereen genoeg technische kennis in huis heeft om voertuig te laten remmen. Dit is namelijk wel fijn als je 50 ton opsleep neemt. Persoonlijk vind ik namelijk dat we veel te weinig papieren nodig hebben om dit werk te mogen doen.
Sorry dat ik het zeg maar mooi antwoord waar ik niet mee verder kom. Reden dat ik het vraag is dat je bij berging vrijstellingen hebt maar bij na transport niet.
Ik vraag mij ook af in welke wetsartikel dit zo is geregeld?
-
Hallo Hit,
Ik weet niet waar jij aan de wijsheid komt dat er bij berging andere regels gelden dan bij doortransport.
Zover ik weet zit daar namelijk geen verschil in. Dat de here en dames dienders ons gedogen is een ander verhaal.
Weet zo geen wetsartikelen sorry. Zal eens proberen ze te achterhalen.
-
Hallo Hit,
Ik weet niet waar jij aan de wijsheid komt dat er bij berging andere regels gelden dan bij doortransport.
Zover ik weet zit daar namelijk geen verschil in. Dat de here en dames dienders ons gedogen is een ander verhaal.
Weet zo geen wetsartikelen sorry. Zal eens proberen ze te achterhalen.
De wijsheid zit in het volgende, EEG verordening 561/2006, als je dit artikel doorneemt kun je lezen dat bij eerste berging alle vrijstellingen gelden. Maar voor tweede berging ( dat is in feite van een loods van de berger naar welk adres dan ook) gelden dezelfde regels als voor het overige goederenvervoer. Dat betekend dus voor een samenstel van voertuigen waarbij het getrokken voertuig een TTM heeft van > 750kg is een E rijbewijs benodigd.
Ik rijd zelf met veel vrijstellingen en ben daarom benieuwd waar het staat dat ook een tweede berging gebruik gemaakt mag worden van deze vrijstellingen.
-
De wijsheid zit in het volgende, EEG verordening 561/2006, als je dit artikel doorneemt kun je lezen dat bij eerste berging alle vrijstellingen gelden. Maar voor tweede berging ( dat is in feite van een loods van de berger naar welk adres dan ook) gelden dezelfde regels als voor het overige goederenvervoer. Dat betekend dus voor een samenstel van voertuigen waarbij het getrokken voertuig een TTM heeft van > 750kg is een E rijbewijs benodigd.
Maar mag dan ook de combinatie zo worden vervoerd?
Zijn er dan ook niet twee bergingsvoertuigen nodig? (één voor de bakwagen en één voor de aanhanger?)
-
Maar mag dan ook de combinatie zo worden vervoerd?
Zijn er dan ook niet twee bergingsvoertuigen nodig? (één voor de bakwagen en één voor de aanhanger?)
Wel kusje, als de regels van het goederenvervoer dan van toepassing zijn mag het idd niet. Dan kom je boven de normale voertuiglengte en TTM.
Maar daarom ben ik ook benieuwd waar het staat dat het wel zou mogen. Ik weet dat idd bij een eerste berging het onder IM valt en daarbij behorende vrijstellingen, maar na transport ben ik benieuwd naar.
-
Hit,
Als je vanaf standplaats de auto bijvoorbeeld naar een dealer sleept heb je geen samenstel van voertuigen!
Hoe je het ook went of keert. Je blijft het voertuig slepen! Alleen als hij op een dieplader gaat kom je in de wet goederenvervoer terecht volgens mij. Maar misschien kun je deze vraag stellen bij de klpd. Krijg het wetsartikel niet gevonden.
-
onze klpd vriend Folmer.
Ha ha, ik dus :)
Nu had ik laatst al een heel eind getikt om het wat duidelijker te maken inclusief verwijzingen naar alle wetsartikelen en zo. Helaas liep de computer vast en heb ik de tijd nog niet gevonden om het opnieuw in te tikken. Ik zal een dezer dagen nog een poging wagen.