Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: vistuig op 4 januari 2005, 13:24:42
-
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe boot, nu twijfelen we nog tussen een aantal types. Nu heeft de tube van de ene boot een dtex van 1600 en de ander een dtex van 1670. Dtex staat voor decitex. Dit is het gewicht van een draad van 10 km lengte. Maar mijn vraag is dus hoe groot is dit verschil van 70 dtex dan. En zul je dit merken in de levensduur van de boot?
-
Het lijkt wel een denier maat.. zoals ook gebruikt voor de tentstoffen enzo..
Het gewicht van de draad zegt niet zoveel, maar het type draad zegt meer.. Dus is het keflar of coretex draad.. om maar een paar bekende kreten te noemen.., Dan gaat het er ook nog om hoe dicht een en ander op elkaar is weven..
Maar ik neem aan dat het hebt over de kwaliteit van de gebruikte hypalon en op welke deze is versterkt..
Maar er zwerft een stoffenspecialist rond. ik haar wel even vragen..
Een reeeler vraag is hoeveel garantie geeft de fabrikant op het hypalon of vergelijkbare materialen.
Er zijn zoveel factoren die de garantie bepalen..
Hoeveel weekmakers, UV-bescherming, Type coating, kleur vastheid, olie en chemicalien bestendig etc.
volgens mij is dat allemaal veel belangrijker, maar ook moeilijker te bevatten. Dus selecteer je op de garantie die de fabriek geeft op de materialen..
Dus koop je boot voor 5 jaar of voor 10 jaar.. (afschrijving c.q. restwaarde)
-
Een dusdanig verschil vind ik uiteindelijk niet uitmaken.
Belangrijk is het materiaal, Hypalon, neopreen, pvc en de verdere verlijming en constructie.
Daarnaast natuurlijk de ondersteuning van de leverancier/fabrikant.
Momenteel is het merk dat je bij de brigades het meest ziet Zodiac, (vaak als Zodiac-dochter Avon). Ook fraaie boten zijn die van Duarry. Verder is RIBCRAFT momenteel in opkomst met enkele aantrekkelijke modellen. RN levert inmiddels ook een RIB en deze komt bij Novurania vandaan.
-
En niet te vergeten Delta, maakt ook erg mooie bootjes, en Sommige Tornado bootjes zijn erg mooi en goed..
Ik ben wel tevreden met de Delta.. maar als ik nieuw zou kunnen komen zou ik ook eens kijken naar TP-marine inboard diesels.., Goede kwaliteit, relatief goedkoop in exploitatie en zeer goede motoren en je kan er veel van je wensen op kwijt.
Tot 6,50 meter zie een aantal standaard bootjes.. en daarboven komen de echte bootjes om de hoek kijken.. ;D
-
Maar TP marine heeft weinig ervaring, en is vrij nieuw op de markt. Van Delta, Ribcraft weet je dat ze lang mee gaan en zich goed houden in slecht weer.
En wat voor waarde hecht je dan aan de CE keuring, deze geeft ook een klasse aan de boten.
-
TP marine geeft maar een jaar garantie maar heeft wel een CE A keuring, we zijn ook bij een valiant dealer geweest deze geven 2 jaar garantie op de motor en romp en 5 jaar op de rest. Deze boot heeft maar een CE C/B keuring. Het blijft lastig om de bootjes met elkaar te vergelijken.
-
Waar ga je hem voor gebruiken en van waaraf lanceer je de boot?
-
Waar ga je hem voor gebruiken en van waaraf lanceer je de boot?
Ik denk om mee te varen en vanaf het strand.
Henk
-
Bijna Henk. we gaan er inderdaad mee varen ;D
Maaruh lanceren zal de eerste keer bij de helling zijn of met een kraan en dan komt hij daarna lekker in de haven te liggen.
-
Dan mag ze groot zijn en zwaar! Vette motor enzo.
Mooi! :)
Wij zijn gek met onze meer dan 10 jaar oude tornado!
Als je nagaat dat de Gooijer (Duarry) naar ik meen al binnen 5 jaar afgeschreven was... Ze hebben nu ook voor Tornado gekezen. Die zal wel wat langer meegaan.
Henk
-
TP Marine is developing together with Dutch lifeguard station a lightweight easy to launch RIB with small, 120 HP, inboard diesel engine.
The main objective is to reduce the extensive fuel costs when using outboard engines.
By using tax free ( Dutch red-diesel) diesel fuel, savings were made of over 4.000 euro per season!
Bron: TP marine
Welke brigade is dit???
-
Het is zowiezo een l.. stuk, want rode diesel scheelt bijna niets meer met gewone diesel. De bedoeling van de regering is dat de prijs gelijk wordt. Bij Righter in blaricum is de landbouw diesel 69 cnt, de gewone 81 cnt, dus hoe je daar 4000 euro per seizoen aan over wil houden...
Henk
-
Heeeeeeel Veeeeeel varen denk ik. Maar je weet niet voor welke brigade deze boot is.
-
als je het artikeltje goed leest gaat het niet alleen om de rode diesel, maar ook de omschakeling van een dure benzine outboard, naar een diesel inboard. Ik kan me voorstellen dat dit op jaar basis heel wat scheelt...
ben trouwens ook erg benieuwd welke brigade hiermee bezig is?? Iemand Marine al een mailtje gestuurd om het te vragen?
-
oke, we gaan het goed lezen. 4000 euro brandstof besparing. 120 pk Vol gas 40 l per uur is 80 euro. Het diesel verbruik is bij een 120 pk ong 20 l. is een verschil per uur van 80 - 20 maal 0,80 (is 16) 64 euro. Na 4000 : 64 = 62 uur vol gas varen is de besparing bereikt. per dag 2 uur vol gas?= dus een afstand van 120 KM of 66 mijl!! Oké al na 31 bewakingsdagen is de besparing bereikt. Moet je niet alleen in het weekend bewaken en wel twee uur vol gas varen dan haal je het net. Ter illustratie wij hebben incl de dagelijkse zoekaktie naar de inmiddels gevonden Spaanse mevrouw nog maar 48 uur op onze teller staan, waarvan 1% procent tussen de 5 en 6 duizend toeren, 8 % tussen de 4 en 5 duizend, 30 % tussen de 3 en 4 duizend, 8 % tussen de 2 en de 3 duizend, 40% tussen de 1000 en 2000 en 13 % beneden de 1000 toeren*. 1% van 48 uur is nog géén uur vol gas. En ik maar denken dat we altijd volgas aan het blazen waren.
Het komt mij voor dat niet alleen de tekst, (rode diesel is alleen goedgekeurd voor landbouwdoeleinden: de "Vereniging de Motorsleepboot" is al jaren in gevecht met de overheid om deze diesel als uitzondering te mogen tanken, uit oogpunt dat het varende museumstukken zijn) maar ook de cijfers wat gunstig omgebogen zijn.
Henk
* uit te lezen uit ons motormanagment systeem.
-
Rode gasolie mag je alleen gebruiken voor beroeps vaart, welke in gaat houden dat je aan alle scheepvaartkeuringen moet gaan voldoen. Als vereniging krijg je dan een pakket aan kosten welke je moet gaan maken.
9910001
-
- De KNRM gebruikt ook rode diesel, dus als je in onderhandeling met je lokale belasting inspecteur gaat is daar wel iets mee te bereiken
-vwb het 60 uur volgas, denk dat een aantal boten dit bij ons makkelijk halen. (niet allemaal hoor), gaat hierbij dan wel om 60pk motoren. Denk dat een groot aantal kustbrigades met een actief bewakingsgebied dit wel halen. Even snel naar onze cijfers kijkend hebben we 3 boten die zo'n 60 dagen per jaar op het water zijn. 1 boot die meer dan 80 dagen op het water is. Dit is dan wel niet de gehele dag, maar toch zeker een uur of 5 waarvan gemiddeld toch wel een uur vol gas gevaren wordt. Tel daar bij op de evenemente, acties buiten deze bewakingsdagen om....vraag is alleen wat het voor 60 pk motoren voor besparing oplevert (had ff geen zin om een rekensommetje te maken)...maar kan dus voor een aantal verenigingen heel lucratief zijn: van benzine naar diesel.
-
Dat misverstand heerste bij ons dus ook, dat we veel en lang vol gas vaarden. Tot de computer ons de werkelijke cijfers toonde...
Henk
-
Ja oke fijn allemaal om te weten. Maar ik wil alleen weten voor welke brigade deze boot gebouwd wordt. Maar dat weet dus niemand hier.
-
- De KNRM gebruikt ook rode diesel, dus als je in onderhandeling met je lokale belasting inspecteur gaat is daar wel iets mee te bereiken
Voor de KNRM geldt, net als voor onze boten, dat het zeegaande bedrijfsvaartuigen zijn. Dan geldt er een 0 procent BTW tarief.
Mogelijk ook een tip voor de betreffende brigade?
-
Beroepsvaart mag gebruik maken van rode diesel, een btw 0 tarief is voor op zee. Als bedrijf kan je btw terug vragen en ook via de bond is er het een en ander mogelijk. Dus hiervoor hoef je niet zeevarend te zijn, de knrm voldoet aan de eisen voor de beroeps vaart op de vaarbewijsen uitgezonderd waar ze voor zijn vrijgesteld. Een groot vaarbewijs is voor een niet beroepsmatig persoon niet te behalen geizne de vaartijd welke je moet hebben. (De meeste brigades of knrm station hebben hier te weinig uitrukken voor).
9910001
-
Dat misverstand heerste bij ons dus ook, dat we veel en lang vol gas vaarden. Tot de computer ons de werkelijke cijfers toonde...
Henk
??bij ons is het geen misverstand hoor :) Denk alleen dat het verschil komt door het type bewakingsgebied en vermogen van de motoren. Bij ons 50/60 PK, dus in verhouding wordt daarmee vaker vol gas gevaren.
-
Rode diesel kan je met een bunkervergunning voor rond de 40 cent per liter krijgen... Volgens mij gebruikt de gemiddelde diesel voluit 0.125 liter per uur per PK, dit komt uit op 15 liter per uur voor een 120PK motor... Maar het verschil van 4000 euro per jaar zal wel het verschil tussen benzine en rode diesel zijn, dan zit je hier aardig snel aan..
-
Rode diesel kan je met een bunkervergunning voor rond de 40 cent per liter krijgen... Volgens mij gebruikt de gemiddelde diesel voluit 0.125 liter per uur per PK, dit komt uit op 15 liter per uur voor een 120PK motor... Maar het verschil van 4000 euro per jaar zal wel het verschil tussen benzine en rode diesel zijn, dan zit je hier aardig snel aan..
Ik heb overal gezocht naar het aantal kilojoule opbrengst per liter diesel versus benzine, maar deze getallen heb ik niet kunnen vinden. In jouw berekening is dus een dieselmotor (15 l per uur bij 120 pk) 2,5 maal zo zuinig als een benzinemotor (40 liter p uur 120 pk).
Dat zou betekenen dat mijn Hyundai diesel die een op 8 loopt in de benzineuitvoering dus 1 op 3,2 zou lopen. :( Gelukkig is dat niet zo. :) Wat ik wel gevonden heb is dit
(http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Diesel&Bc=Brandstoffen:
Diesel is een van de goedkoopste voertuigbrandstoffen (€ 0,75 / liter) en overal verkrijgbaar. Hiermee is diesel ongeveer 30% goedkoper dan benzine; ook verbruikt een dieselauto minder liters brandstof per kilometer. Per kilometer is de brandstofkost voor een dieselvoertuig ongeveer 50% van de brandstofkost van een gelijkaardig benzinevoertuig.
Dat is dus het voordeel van de prijs, én het voordeel van de hogere energie die uit een liter diesel komt.
50 % totale besparing bij de normale brandstof prijzen.
Dus géén rode diesel, dat moet ik eerst nog zien dat je dat voor elkaar krijgt, lijkt mij onmogelijk. :(
Henk
-
Wie weet wat voor kleur diesel RB zeevang gebruikt in hun twee boten?? volgens mij rood en ze hebben een bunker vergunninggeloof ik.
-
Wie weet wat voor kleur diesel RB zeevang gebruikt in hun twee boten?? volgens mij rood en ze hebben een bunker vergunninggeloof ik.
Dat klopt
-
Sinds deze week is bij ons het bestuur ook over stag en vandaag wordt een TP Marine 7.8 met een cummins/mecruiser 300pk in het midden geplaatst besteld. Meer details volgen nog wel. ;D Dus dat wordt toch rood varen.
-
Ik ben héél benieuwd of dat allemaal lukt en of het veel scheelt. Rigter in Blaricum verkoopt rode diesel en die is 67 eurocent / liter. Misschien dat Bunkerstations goedkopere diesel leveren, dat zou mooi zijn!
Henk
-
Bunker stations genoeg hier(en nog bereid tot sponseren), als het een beetje mee zit gaan we rond de 40 cent per liter betalen
-
Gefeliciteerd met de keuze...
Ik ben benieuwd hoe de boot zal bevallen..
houd ons op de hoogte, want ik ben erg benieuwd hoe die bevalt..
-
Ik ben ook erg benieuwd... ik hoor het allemaal wel ;)
-
Jullie horen het wel, de doop staat nu op 21 mei, als we dat halen. En er zal vast ook nog een mogelijkheid komen dat je mee kan varen, en anders moeten we maar een keer afspreken.
-
Joepie :laugh: lekker scheuren over het water met vistuig
Matthijs
-
De doop hebben we niet gehaald maar het casco is in Nederland en zal nu afgebouwd worden, hier een foto van het casco.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F217.71.122.67%2Falbums%2FBlauwpoortsplein%2FBlauwpoortsplein_010.jpg&hash=53558ccdebd574d63bdad761f2255107)
-
Ik had gisteren nog ff met de lui van TPmarine gepraat op de IVIC, ook over jullie bootje natuurlijk.
Maar ik hoorde dat de bouw idd al aardig opschoot.
Ben benieuwd hoe de boot eruit ziet als ie helemaal af is.
-
Ik ben zelf vrijdag op de beurs geweest, de bouw schiet op maar er moet nog een hoop gebeuren. over een a twee maanden verwachten we dat ie af is.
-
:o :o :o :o
ruilen???
wat een ontiegelijk gaaf ding, wat komt er in / er achter?
-
cummins/mercruiser inboard 4.2 liter 320 pk met bravo 3 staartstuk, twee contraroterende schroeven
-
:D :D :D :D :D
benzine of diesel, ow wacht 4.2 das benzine ;D ;D ;D ;D ;D
-
Diesel helaas, er staat een tank min van 300 liter
-
helaas, diesel is toch ook goed,
alsnog zou ik best eens mee willen :D
-
Liever diesel dan benzine... zo blijft het nog een beetje betaalbaar ;) Wat is de berekende snelheid, vistuig?
-
Met bemanning 44 knopen, met 10 mensen aan boord 40 knopen.
-
Ik ben benieuwd.. bij de Beer was de berekende snelheid ook rond de 44 knopen. Deze bleek 39 te zijn, maar het maakt niet uit of we met 3 man of 12 man aan boord staan, 39 halen we zowiso...
-
Maar TP marine heeft weinig ervaring, en is vrij nieuw op de markt. Van Delta, Ribcraft weet je dat ze lang mee gaan en zich goed houden in slecht weer.
En wat voor waarde hecht je dan aan de CE keuring, deze geeft ook een klasse aan de boten.
Tp marine weinig ervaring, deze heren zijn jarenlang importeur geweest van duarry, hebben ook jarenlang vaardiensten naar platforms verzorgt met duarry's uiteraard, kijkende naar de hoeveelheid overheidsdiensten die daar naar tevredenheid mee varen, hebben deze heren toch redelijk wat kennis in huis.
De boten die ze nu verkopen zijn zeker leuk geprijst, maar de levensduur moet zich nog bewijzen en de eerste ontevreden klanten zijn er ook al
-
Dordt vaart nu al een tijdje met TP-marine, en tot nu toe hoorde ik alleen positieve geluiden over de boot..
Ik heb met een vergelijkbare TP-Marine gevaren en ik vond de vaar eigenschappen zeer goed.
Maar misschien kunnen de heren uit Dordt, eens vertellen wat hun ervaringen zijn, na twee jaar gebruik ?
-
Nog steeds alleen maar positieve geluiden over het vaar gedrag. Nu is er inmiddels ook motor voorverwarming ingebouwd, en is de motor dus altijd redelijk warm. Sinds enkele maanden hebben we een communicatie systeem erin, via de helmen met ingebouwde koptelefoon en microfoon kunnen we onderling communiceren en tegelijk de marifoons uitluisteren en c2000.