Van wie is het een probleem. Moet de politiek het maar weer oplossen. Wat heeft de cdt er aan gedaan om die probleem/uitdaging op te lossen?loste de politiek maar eens problemen op,maar zodra het geld gaat kosten moet er moeilijk worden gedaan >:(
Deze politiek die niks oplost hebben met z'n allen zelf gekozendat is hier in iedergeval de laatste keer geweest
En zal dat helpen?
Bij de meeste vrijewillige korpsen speelt dit probleem meer overdag af...
Maar uit het bericht begrijp ik dat de Lelystadse brandweer overdag is bemand met beroepskrachten en dat er voor 's avonds en 's nachts vrijwilligers zijn... Dan zou er feitelijk maar een oplossing zijn: verplaatsing van de kazerne. Die staat immers aan de rand van de stad voor zover ik mij kan herinneren.
Buiten kantooruren komt de brandweer in Lelystad negen van de tien keer te laat bij een brand of ongeval. De brandweerlieden halen niet de opkomsttijd van acht minuten, omdat er 's avonds en in het weekeinde geen beroepskrachten paraat zijn op de kazerne.
Ook wordt het door het steeds drukkere verkeer in Lelystad voor de vrijwilligers steeds lastiger om de brandweerkazerne of de brand op tijd te bereiken. Dit meldde de plaatselijke brandweercommandant R. Hommes zaterdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de brandweer Lelystad
Wat gaat men hier aan doen? Of wat kan men hier aan doen? Speelt dit probleem bij meer korpsen?
Er wonen vind ik niet zo belangrijk voor overdag.......ik heb liever dat ze in betreffend dorp werken......
Als je veel vrijwilligers hebt die overdag elders werken, kun je problemen krijgen met je bezetting....dus draai ik t liever om.
ik geloof dat alleen in grote steden de vrijwilligers binnen een straal van zoveel??? moeten wonen.Maar in dorpen gelden die regels niet,althans niet bij ons ;)
Is een leuk principe, maar tegenwoordig niet meer haalbaar: Als je goed zou overleggen met een aankomend vrijwilliger, welke in een omliggend dorp zou wonen, alleen mag uitrukken als hij of zij daadwerkelijk in het betreffende dorp werkt, zou het moeten kunnen.
Maar om altijd te laat te komen kan nog veel meer geld gaan kosten.
Nou vindt ik Lelystad ook niet logisch gebouwd met al die klein straatjes en hofjes.
Heeft wel degelijk invloed op de aanrijd tijd naar en van de kazerne.aan de bebouwing kunnen we niks meer doen,maar gemeentes plaatsen ook meer en meer drempels en bloembakken
Heeft wel degelijk invloed op de aanrijd tijd naar en van de kazerne.
De oplossing voor Lelystad kan zijn een of meerdere posten in de stad.
Ja maar dat brengt meer extra kosten met zich mee.
Oke,mee eens, maar als daarmee mensenlevens kunnen worden gered zijn de kosten met 1 uitruk ar al weer uit.
De oplossing voor Lelystad kan zijn een of meerdere posten in de stad.
Ja maar dat brengt meer extra kosten met zich mee.
Oke,mee eens, maar als daarmee mensenlevens kunnen worden gered zijn de kosten met 1 uitruk ar al weer uit.
En wat kost een nieuw mensenleven? Juist onbetaalbaarweet jij hoe snel een mensenleven in gevaar komt bij een brand,na 4 minuten wordt het al heel erg peniebel voor een slachtoffer.
Als de brandweer 9 van de 10 te laat vertrekt van de kazerne dan hebben ze een probleem als er doden vallen.ik denk dat die Juridische procedure goedkoper zal zijn,ik hoef alleen maar te kijken wat voor kosten er mee gemoeid zijn om een nieuwe kazerene te kunnen bouwen.
Mocht Lelystad aan de andere kant van de stad een post neerzet kunnen ze misschien wel op tijd uitrukken en wel net dat ene leven redden.
De kosten van de brandweer drukken zwaar op een begroting van een gemeente. Oke mee eens, maar zet dat eens af tegen de kosten van een juridische procedure die tegen de gemeente wordt aangespannen. Met alle gevolgen vandien. Ik wil dan wel eens zien wat goedkoper is!
Als de brandweer 9 van de 10 te laat vertrekt van de kazerne dan hebben ze een probleem als er doden vallen.En waarom zouden wij een probleem hebben als er doden vallen,als we door allerlei verkeersmaatregelen enz te laat zijn.Dan heeft de gemeente een probleem en niet wij,de brandweer draagt de problemen wel aan hoor maar er zijn nog steeds gemeenteraden die het beter schijnen te weten dan wij.
En daarmee hebben we het probleem in Lelystad en misschien ook wel de rest van Nederland boven tafel.precies,en daarom de problemen laten waar ze thuishoren.En dat is bij de diverse gemeentebesturen
Men hoort wel maar men luisterd niet
ik denk dat die Juridische procedure goedkoper zal zijn,ik hoef alleen maar te kijken wat voor kosten er mee gemoeid zijn om een nieuwe kazerene te kunnen bouwen.
Materieel van de hoofdpost kan gedeelt wordenverklaar je nader ??? ???
verklaar je nader ??? ???Is dit een kennis test geworden of zo?
Helemaal mee eens, materiaal kan verdeeld worden over meerdere posten, kortom je hoeft niet nog eens een extra voertuig aan te schaffen.lijkt mij het handiger om die 2e post wel zoveel mogelijk zelfsupportet te laten zijn ;)
Wat mij verbaast in deze discussie is dat we het maar steeds hebben over een tweede kazerne of post. Wat verwachten jullie van die post, toch zeker geen inrichting als op elke willekeurige kazerne?
Je zou bij wijze van spreken kunnen beginnen met een simpele romney loods, groot genoeg voor een tas, wat reserveslangen en een plaats voor de kleding.....toch?
Na de brand ga je naar de hoofdpost om eventueel perslucht te vullen/ schoonmaken, stuk spul te laten vervangen, een natje en een droogje, enfin noem maar op.
En dan hoeven volgens mij de kosten niet zo vreselijk hoog te zijn.
Het kan nog veel erger, de beste locatie voor ons is aan een weg die nog neergelegd moet worden, dus ik begrijp wat je bedoeld, bureaucratie viert hoogtij >:(hebben jullie geen 4x4 ;D
Als men nou ook nog eens zou luisteren naar mensen uit de praktijk..........waren we met brandweer Nederland all een stuk verder. Zijn we best wel goed in met z'n allen, opnieuw het wiel uitvinden!dan zou het helemaal af zijn Jaap ;)
Ja, maar ambtenaren(niet negatief bedoeld) willen graag zelf het de eer strijken door te doen als of ze iets nieuws hebben bedacht.laat ze dan dingen bedenken die wel bruikbaar zijn,en geen zaken verzinnen die rechtstreeks tegen de aanbevelingen van een onderzoeksbureau indruisen zoal bij ons nu gebeurt.
laat ze dan dingen bedenken die wel bruikbaar zijn,en geen zaken verzinnen die rechtstreeks tegen de aanbevelingen van een onderzoeksbureau indruisen zoal bij ons nu gebeurt.
Vreemd Peter, huur je een onderzoeksbureau in, de gemeente krijgt de rekening, die over het algemeen behoorlijk hoog is als ze van zo'n bureau afkomen en doen er vervolgens niks mee, nee nog sterker gaan dwars tegen het advies in. Jullie zijn rijp voor het programma "over de balk".dat wilde ik niet hardop zeggen :-X :-\
dat wilde ik niet hardop zeggen :-X :-\
Maar 1 van de adviespunten wat er uit naar voren kwam was dat de doorgaande weg hier geen 30km zone mocht worden,om er voor te zorgen dat de TAS goed door kan rijden moet deze weg 50km blijven en geen verkeersopstakels op de weg.
Ik denk dat jij nu al weet wat ze van plan zijn om uit te gaan voeren,juist ja :'(
dat de ideeen die we bedenken iedere keer weer kenbaar moeten maken aan de buitenwereld.
punaise is een hobbeltje midden in de weg waardoor het optisch lijkt op een bergjeOO das simpel,punaise miden voertuig houden merk je er niets van ;D ;D
OO das simpel,punaise miden voertuig houden merk je er niets van ;D ;D
Vaak zijn ze daar te breed voor. Ik vind het ondingen.niet voor een brandweervoertuig hoor,die blazen daar zo overheen ;D
Christian
Het college van B&W wil dat brandweer-vrijwilligers zo dicht mogelijk in de buurt van de brandweerkazerne wonen en werken. Verder zijn er afspraken gemaakt met de buurgemeenten over een betere inzet van de hulpverlenings-voertuigen. De maatregelen zijn genomen nadat de Regionale Brandweer Gooi en Vechtstreek tot de conclusie kwam dat de uitruk- en opkomsttijden sneller moeten.Welk college van B&W ??? ???
BRON www.regioplaza.nl
.
Het Rijk haar wenselijke norm varieert (onder meer afhankelijk van type gebouw, bouwjaar en de aanwezigheid van brandmeldsystemen) tussen de 5 en 15 minuten. Een opkomsttijd van maximaal een kwartier sluit in de regio Drachten beter aan bij de dagelijkse praktijk. Uit de statistieken van het eerste halfjaar van 2007 blijkt ook dat de brandweer in Smallingerland in 83% van de uitrukken binnen 15 minuten ter plaatse is.
:-X :-X :-X :-X :-X
Zelfredzaamheid van mensen :o ??? Iets later komen geoorloofd ? :-X
Men denkt hierbij alleen aan een brand (waar ik me ook al niets bij voor kan stellen dat mensen zichzelf kunnen redden ) maar wat als je bekneld zit. Dan kun je jezelf echt niet redden, zelfs niet met voorlichting ::)
Zeker in buitengebieden gebeuren veel ongevallen.
Dus ik begrijp niet waarom bovenstaande niet in het rapport meegenomen is, 't is zeker niet volledig.
Bij ongevallen moet je toch wachten op een ambulance voordat je kunt gaan werken...? ;)
http://www.emmen.nu/index.php?d_id=16&s_id=481&n_id=37513
Opkomsttijd Brandweer Drenthe naar vijftien minuten
woensdag 19 december 19:41
EMMEN - Vanmiddag heeft het Algemeen Bestuur van de Regionale Brandweer Drenthe zich unaniem en zonder voorbehoud uitgesproken voor een maximale opkomsttijd van de brandweer van vijftien minuten bij brand. Die tijd geldt vanaf de melding van een brand totdat de brandweer bij het brandadres arriveert. Dat betekent dat de brandweer zo spoedig mogelijk ter plaatse zal komen, maar uiterlijk na vijftien minuten.
Deze norm geldt al als opkomsttijd voor verkeersongevallen en komt overeen met de huidige mogelijkheden van de brandweer in Drenthe. De burgemeesters hebben in deze bestuursvergadering met elkaar afgesproken dat zij zich gaan inspannen om de voorgestelde opkomsttijd in elke gemeente in Drenthe te laten bekrachtigen door de gemeenteraden. In de gemeenten Hoogeveen en Meppel is de vijftien minutennorm een aantal jaren geleden al door de raad vastgesteld.
In de media is de afgelopen week veel te doen geweest over de vijftien minutennorm, die hoger is dan de acht minutennorm die het rijk in 1992 als richtlijn heeft bepaald. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zou de aanbevolen opkomsttijd van acht minuten in 2009 bij wet aan de gemeenten gaan opleggen. De minister heeft deze berichten genuanceerd door te stellen dat de opkomsttijd afhankelijk is van het risicoprofiel van het gebied. De opkomsttijd mag naar haar mening geen rigide doelstelling zijn. Maar `het oprekken van die acht minuten mag niet het gevolg zijn van het niet of onvoldoende samenwerken tussen de korpsen`, stelde de minister vandaag.
Het Bestuur heeft ook kennis genomen van de werkwijze die de brandweerkorpsen gaan hanteren om er voor te zorgen dat voor elk punt op de kaart van Drenthe bekend is welke brandweereenheid als eerste ter plaatste kan zijn. Begin 2008 zal de alarmering van brandweer hierop worden aangepast. Gemeente- en provinciegrenzen spelen hierin geen rol, zodat men overal in Drenthe kan rekenen op de snelste brandweerhulp. Actualisatie zal jaarlijks plaatsvinden.
Meer brandweerposten op het platteland...?Dat zeg ik niet. Ik zeg meer brandweerposten. En dan voornamelijk posten die op een locatie liggen waardoor er niet eerst 5km door de stad gescheurd moet worden.
Als ik om mij heen kijkt, llijkt het tegenovergestelde eerder aan de gang. Geen gemeentelijke herindeling of er sneuvelt wel ergens een brandweerpost.
Dat zeg ik niet. Ik zeg meer brandweerposten. En dan voornamelijk posten die op een locatie liggen waardoor er niet eerst 5km door de stad gescheurd moet worden.
Meer brandweerposten op het platteland...?Dat hoor je inderdaad steeds vaker :-\
Als ik om mij heen kijkt, llijkt het tegenovergestelde eerder aan de gang. Geen gemeentelijke herindeling of er sneuvelt wel ergens een brandweerpost.
met andere woorden elke 5 km een brandweerpost? :-\Dat zou mooi zijn natuurlijk :P, maar helaas ook onhaalbaar. Ik bedoel op strategische plaatsen en niet ergens in de middle of nowwhere zodat het ten eerste een poos duurt voordat de uitruk plaatsvindt, en vervolgens nog een poos duurt voordat de brandweer tp is.
Dat zou mooi zijn natuurlijk :P, maar helaas ook onhaalbaar. Ik bedoel op strategische plaatsen en niet ergens in de middle of nowwhere zodat het ten eerste een poos duurt voordat de uitruk plaatsvindt, en vervolgens nog een poos duurt voordat de brandweer tp is.
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/dronten/3496546/Brandweer-Dronten-sneller-ter-plekke.ece
Brandweer Dronten sneller ter plekke
door Herre Stegenga. vrijdag 01 augustus 2008 | 03:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Dit staat min of meer haaks op een landelijk onderzoek dat momenteel loopt. Daarbij wordt gekeken of de bezetting per brandweerwagen terug kan van zes naar vier personen. De Jonge juicht dat toe. Immers, hoe minder mensen naar de kazerne hoeven te komen, hoe sneller de brandweerwagen kan vertrekken.
Verder wil de gemeente bewoners van het buitengebied stimuleren om een rookmelder aan te schaffen. Dat gebeurt al, maar er gaat een schepje bovenop. Overigens geldt dit ook voor andere gemeenten in Flevoland. De uitgestrektheid van de gemeente is een van de redenen waarom de brandweer vaak niet op tijd is. De landelijke regel is dat de brandweer binnen acht minuten na een melding ter plekke moet zijn. In zeventig procent van de gevallen lukt dat niet in Dronten, zo blijkt uit onderzoek. De brandweer presenteerde eerder dit jaar al een plan van aanpak om de aanrijtijden te verbeteren, dat is grotendeels overgenomen.
Knelpunt is het ontbreken van de Energiebrug, die de stationsbuurt gaat verbinden met Dronten-West. Mét deze brug is deze wijk veel sneller bereikbaar. En zijn vrijwilligers die in 'West' wonen eerder op de kazerne.
Hebben beide bewoners van deze woningen niet het recht op dezelfde 'service' van de brandweer...
(...)
In het conceptbesluit dat ter consultatie is voorgelegd zijn de besturen gehouden om
overal in het verzorgingsgebied (de regio) de voorgeschreven opkomsttijden te halen.
Deze tijden zijn in een tabel opgenomen die een aantal categorieën van opkomsttijden
kent, die variëren naar gelang de gebruiksfunctie van een object (woonfunctie,
winkelfunctie, industriefunctie, kantoorfunctie etc.). De gebruiksfuncties uit het
Bouwbesluit 2003 vormen het richtsnoer voor de categorie-indeling.
De algemene opkomsttijd in die tabel is acht minuten voor woningen, winkels en
onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven, gezondheidszorginstellingen en hotels en
pensions. Voor objecten waarin zich minder zelfredzamen bevinden of die moeilijker te
verlaten zijn bij brand, zoals overdekte winkelcentra, woonfuncties voor verminderd
zelfredzamen, portiekwoningen en cellen is de opkomsttijd korter (vijf tot zes minuten).
Voor objecten die makkelijker te verlaten zijn en waar de aanwezigen in de regel wakker
zijn, zoals kantoren, sportcomplexen, (lichte) industrie en alle overige gebruiksfuncties, is
de opkomsttijd langer (tien minuten). In de tabel is ook opgenomen dat de opkomsttijd
voor autobranden, bosbranden en ongevallen met tankauto’s, vliegtuigen en treinen
vijftien minuten is. De maximale opkomsttijd is gesteld op achttien minuten.
Het conceptbesluit zoals dat ter consultatie is voorgelegd schrijft tevens voor dat het
bestuur in het regionaal beleidsplan inzichtelijk maakt hoe de theoretische dekking in de
regio geregeld is. Hierbij is voorzien in enige beleidsvrijheid voor het bestuur door het
aanbrengen van bandbreedten: ten minste 80% van alle objecten in een categorie uit de
tabel moet binnen de voorgeschreven tijd gehaald worden, 95% moet gehaald worden
binnen de tijd die voor de eerstvolgende categorie in de tabel vermeld staat en voor de
overige objecten geldt dat in elk geval de maximale tijd van achttien minuten gehaald
moet worden. Het bestuur van een regio kan ervoor kiezen om niet overal in de regio de
bij het gebruikstype voorgeschreven opkomsttijd te hanteren als dit tot hoge kosten leidt
en nauwelijks een verbetering van de brandveiligheid oplevert, mits de theoretische
dekkingspercentages van de genoemde bandbreedten maar gehaald worden.
Ten slotte is het bestuur volgens het ter consultatie voorgelegde ontwerpbesluit verplicht
om van de daadwerkelijk prestaties een sluitende registratie bij te houden, waarbij in niet
meer dan tien procent van de gevallen de aangegeven opkomsttijd overschreden mag zijn.
De bestuurlijke afweging inzake de opkomsttijden is in het ter consultatie voorgelegde
conceptbesluit dus niet afwezig, maar is impliciet gegeven: het is een onderdeel van de
minimale theoretische dekkingspercentages die binnen de bovengenoemde bandbreedten
gehaald dienden te worden. Deze bandbreedten geven een zekere ruimte om de kosten
voor de brandweerzorg niet onnodig hoog te laten oplopen, te meer daar de opbrengst in
termen van extra brandveiligheid beperkt is. Zoals hierboven al werd opgemerkt, is het
niet reëel te verwachten dat de opkomsttijden overal in Nederland gehaald kunnen
worden.
Het Veiligheidsberaad vindt de afwegingsmogelijkheid in dit conceptbesluit onvoldoende
recht doen aan de verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg die de wet bij het
decentrale bestuur neerlegt en vreest bovendien de voorgestelde wijze van normering zal
leiden tot hoge kosten.
De kosten die het stelsel van opkomsttijden in het conceptbesluit dat ter consultatie is
voorgelegd, met zich mee zou brengen, zijn in mijn opdracht in kaart gebracht (Cebeon: Financiële gevolgen ontwerp Besluit veiligheidsregio’s (CONCEPTRAPPORT), november 2008, Amsterdam) Hierbij is
ervan uitgegaan dat de regio’s volledig gebruik maken van de in het besluit geboden
bandbreedten. De conclusie van het onderzoek is dat het ter consultatie voorgelegde
concept een kostenstijging van bijna 250 miljoen euro met zich mee zou brengen. Dit is
aanzienlijk meer dan verwacht. Het leeuwendeel, zo blijkt uit het rapport, zou moeten
worden geïnvesteerd in (relatief) dunbevolkte gebieden met beperkte brandrisico’s. Voor
een relatief beperkte verhoging van de brandveiligheid zouden derhalve onevenredig
kosten moeten worden gemaakt.
Naar aanleiding van de reactie van het Veiligheidsberaad zal het stelsel met de minimale
dekkingspercentages en de bijbehorende bandbreedten worden vervangen door een
expliciete bevoegdheid voor het bestuur om met de tabel met opkomsttijden als
referentiepunt een afweging te maken welke opkomsttijden in welke gebieden zullen
gelden. Dit betekent dat het bestuur niet overal de opkomsttijden zal hoeven te
garanderen en geen grote investeringen zal hoeven doen als dat nauwelijks effect heeft op
de brandveiligheid. Ik beoog met deze duidelijke verantwoordelijkheid van het bestuur dat
er op een betere wijze verantwoording afgelegd kan worden over de keuzen die het
bestuur maakt met betrekking tot de inrichting van de brandweerzorg en het daarmee
samenhangende niveau van brandweerzorg.
De eis om van de gerealiseerde opkomsttijden een sluitende registratie bij te houden blijft
in het nieuwe conceptbesluit gehandhaafd, echter zonder daar een maximaal
overschrijdingspercentage aan te verbinden.
Een dergelijke overschrijdingsmarge waarover het bestuur in het geheel geen
verantwoording hoeft af te leggen past niet in een stelsel van opkomsttijden waarin het
bestuur zijn eigen ambities ten aanzien van het niveau van brandweerzorg moet
formuleren en daarover verantwoording moet afleggen, zoals ik dat in het herziene
conceptbesluit wil vastleggen.
Daarnaast zal de tabel met opkomsttijden worden vereenvoudigd. De categorie
bosbranden, autobranden en vliegtuig-, tankauto- en treinongevallen zal worden
geschrapt. De ervaring leert dat een goede dekking van de bouwwerken ook leidt tot een
afdoende dekking voor deze incidenttypen.
Afwijkingen van de in het conceptbesluit vastgelegde opkomsttijden zullen door het
bestuur moeten worden gemotiveerd en gecommuniceerd. Bij de afweging die het bestuur
maakt als het besluit dat de toepasselijke norm niet wordt gerealiseerd is niet alleen het
kostenaspect van belang, maar is ook het niveau van brandveiligheid van bouwwerken een
belangrijke factor. Het beleid zal er op gericht moeten zijn om de brandveiligheid en het
bewustzijn daarover bij de gebruikers van bouwwerken te bevorderen.
In het dekkingsplan, dat onderdeel uitmaakt van het beleidsplan (artikel 12, tweede lid,
onderdeel f, van het wetsvoorstel), zal het bestuur duidelijkheid moeten geven over de
opkomsttijden die de brandweer moet realiseren en de middelen die daartoe worden
ingezet. Er zal hierbij overigens wel een maximum opkomsttijd van 18 minuten gelden die
in geen geval mag worden overschreden
(...)
• de vele verkeersremmende maatregelen; deze belemmeren de brandweer om zo snel mogelijk naar het incident te komen.
Interessante discussie, waar ik op zich niet veel aan toe kan voegen.Wees gerust,de verwerkingstijd van een melding ligt beduidend veel lager.Tussen het aannemen van de telefoon,tot aan het daadwerkelijk op de alarmeerknop drukken, zit hooguit 1 minuut.Bij een OMS nog korter, omdat de gevens dan kant en klaar meteen in de alarmeercomputer staan. ;)
Maar, als burger, schrik ik van de verwerkingstijd, de tijd tussen melding en alarmering.
Als burger vind ik het onbegrijpelijk, dat daar tegenwoordig bijna 5 minuten voor nodig zijn, terwijl dit in 2001 in 1 minuut mogelijk was.
Ik zou verwachten, dat tegenwoordig de verwerkingstijd lager zou zijn (met de moderne communicatiemiddellen) dan in 2001 en zeker niet vele malen hoger.
Ik verwijt hierbij de centralisten niets, want zij hebben te werken met de middellen en procedures, die ze tot hun beschikking hebben/voorgeschreven worden.
Maar ik verwijt brandweermanagement en politiek des te meer. Vijf minuten verwerkingstijd is in mijn ogen niet te verkopen aan het publiek.
Wees gerust,de verwerkingstijd van een melding ligt beduidend veel lager.Tussen het aannemen van de telefoon,tot aan het daadwerkelijk op de alarmeerknop drukken, zit hooguit 1 minuut.Bij een OMS nog korter, omdat de gevens dan kant en klaar meteen in de alarmeercomputer staan. ;)
Hoe kan Live (op basis van CBS gegevens) dan aan een verwerkingstijd komen van vijf (OKay 4,8) minuten ?
Ik vind dat verschil nogal groot.
En ja, ik ben dat met je eens, een verwerkingstijd van 1 minuut is (als burger) acceptabel.
Hoe kanLivede Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (op basis van CBS gegevens) dan aan een verwerkingstijd komen van vijf (OKay 4,8) minuten ?
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1482-stop-uittocht-is-hartekreet-vbv.html?archived=0&page=1 (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1482-stop-uittocht-is-hartekreet-vbv.html?archived=0&page=1)
Vanmorgen heeft de VBV nieuwe getallen gepubliceerd over de opkomsttijden en de massale uittocht van Brandweer Vrijwilligers.
Interessante discussie, waar ik op zich niet veel aan toe kan voegen.
Maar, als burger, schrik ik van de verwerkingstijd, de tijd tussen melding en alarmering.
Als burger vind ik het onbegrijpelijk, dat daar tegenwoordig bijna 5 minuten voor nodig zijn, terwijl dit in 2001 in 1 minuut mogelijk was.
Ik zou verwachten, dat tegenwoordig de verwerkingstijd lager zou zijn (met de moderne communicatiemiddellen) dan in 2001 en zeker niet vele malen hoger.
Ik verwijt hierbij de centralisten niets, want zij hebben te werken met de middellen en procedures, die ze tot hun beschikking hebben/voorgeschreven worden.
Maar ik verwijt brandweermanagement en politiek des te meer. Vijf minuten verwerkingstijd is in mijn ogen niet te verkopen aan het publiek.
Ik heb geen idee waar de VBV zijjn gegevens vandaan haalt, maar een gemiddelde verwerkingstijd van 5 minuten lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Ik weet dat bij ons de verwerkingstijd tussen de 1 en 1,5 minuut ligt, afhankelijk van de duidelijkheid van de melding. Dat zou betekenen dat er dus regio's moeten zijn die er 8 minuten over doen om een prio 1 alarmering de deur uit te krijgen!! Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.
de vbv heeft deze cijfers uit de praktijk gehaald en zijn door medewerkers zelf
je moet in deze ook niet denken dat alle meldingen richting de 5 minuten lopen
greetz free
bij het plaatje staat toch echt als bron het CBS... Dus waar op de site van het CBS kan ik de onderbouwing vinden?? ???
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweervrijwilligers.nl%2Fuser_files%2Ffile%2Flandelijk%2Fopkomsttijden%2F20090914_gemiddelde_opkomsttijden_binnen-_en_schoorsteenbranden.jpg&hash=ea051568f36b98f4a28940c1a0824750)
Uit de praktijk gehaald? Uit hoeveel regio's, hoe is de tijd vastgesteld? Is er een beroep gedaan op WOB??
Eerlijk gezegt ben ik al direct een beetje klaar met de VBV.
Als je zulke cijfers publiceerd heb je niet echt een gedegen onderzoek gedaan denk ik.
Een verwerkingstijd van 5 minuten.... Ik wil die cijfers wel eens zien. Welke meldkamers betreft het???
Zie tabel, achteruitgang bij verwerkingstijd....... gezamelijke meldkamer ?????? Lijkt er wel op......
Omdat veel telefoontjes binnenkomen in Driebergen, waarvandaan je doorgeschakeld wordt naar de goede regio...dit kost natuurlijk ook aardig wat tijd...maar vijf minuten lijkt me erg veel...ik heb zelf wel eens gebeld tijdens de storm van een paar jaar geleden, maar toen duurde het zeker geen vijf minuten voordat de brandweer gealarmeerd was. Ondanks de drukte...
Bron: http://tweakers.net/nieuws/56095/nederland-berispt-om-uitblijven-locatiebepaling-112-beller.html (http://tweakers.net/nieuws/56095/nederland-berispt-om-uitblijven-locatiebepaling-112-beller.html)
Nederland berispt om uitblijven locatiebepaling 112-beller
Door Hielko van der Hoorn, donderdag 9 oktober 2008 19:24, views: 13.054
Nederland is door het Europse Hof van Justitie op de vingers getikt vanwege het uitblijven van de mogelijkheid om de locatie van een 112-beller te bepalen. Hiermee voldoet Nederland niet aan de gemaakte afspraken over het alarmnummer 112.
Sinds eind juli 2003 zijn landen in de Europese Unie verplicht om de locatiegegevens van oproepen vast te leggen en door te spelen aan de hulpdiensten. In Nederland wordt de locatie van bellers die bellen met een vaste telefoon vastgelegd, maar vanwege technische problemen – het daarvoor ontworpen systeem had een jaar geleden al ingevoerd moeten worden – wordt dit nog niet bij mobiele bellers gedaan. Dit is in strijd met de Europese regels over het alarmnummer 112.
Het Europse Hof van Justitie oordeelde donderdag dat de technische problemen geen valide reden zijn om niet aan deze verplichtingen te voldoen. De rechters geven hiermee de Europese Commissie, die Nederland al eerder aansprak op het niet nakomen van de afspraken, gelijk. Nederland is overigens niet het enige land dat zijn zaken niet op orde heeft. Bulgarije en Roemenië kregen vorige maand ook al een tik op de vingers.
woord tijd dat als je met een mobiel belt in een regio ook gelijk die regio aan de lijn krijgt en geen driebergen dit zal een hoop tijd schelen en verkeerde door schakelingen heb je dan ook niet meer
Ben wel benieuwd waar de knelpunten liggen hier in Flevoland...Het aantal brandweermensen per inwoners is waarschijnlijk ruim voldoende, maar als de inwoners zo weidverspreid wonen is het onmogelijk om de kazernes binnen de 8-minuten te plaatsen.
GRONINGEN - De Groninger brandweer arriveerde vorig jaar bij ruim vier van de vijf woningbranden te laat. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De brandweer hoort na een melding binnen acht minuten ter plaatse te zijn, maar in 2008 lukte dat slechts in negentien procent van de gevallen. Met deze score staat de Groninger brandweer landelijk onderaan de ladder. Het CBS laat wel weten dat de brandweer bij het merendeel van de woningbranden in onze provincie binnen tien minuten aanwezig is.
Een woordvoerder van de Groninger brandweer wil eerst de cijfers bestuderen en kan daarom nog niet reageren.
Dat zijn de korpsen van Fryslân, Vlieland en Schiermonnikoog. De andere dertien korpsen halen de streefnormen van het ministerie niet.
Preventie óók taak voor Friezen zelf
Dat zegt de Leeuwarder brandweercommandant Johan Postma in reactie op het gisteren gepubliceerde onderzoek over aanrijdtijden. Uit dat onderzoek blijkt dat er maar drie Friese brandweerkorpsen volgens de normen op tijd ter plekke kunnen zijn bij een brand of ongeluk. Dat zijn de korpsen van Fryslân, Vlieland en Schiermonnikoog. De andere dertien korpsen halen de streefnormen van het ministerie niet.
Ook op andere punten - preventie, voorbereiding, opleiding - scoren veel korpsen onvoldoende. Dat de verschillende korpsen niet in alle gevallen binnen de streeftijd aanwezig zijn, wil overigens niet zeggen dat de brandweer altijd te laat is of dat er daardoor per definitie gevaarlijke situaties ontstaan.
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47612 (http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47612)
Aanrijtijd brandweer verlengd
woensdag 25 november 08:41
WOLVEGA - De aanrijtijd voor de brandweer in de Stellingwerven moet versoepeld worden. De huidige norm van 8 minuten is volgens beide gemeenten en het bestuur van de Stellingwerfse brandweer niet realistisch. In zestig procent van de gevallen zijn de hulpverleners nu niet op tijd. Het voorstel is om de aanrijtijd tot 15 minuten te verlengen. De gemeenteraden buigen zich binnenkort over de kwestie.
Volgens het bestuur van de intergemeentelijke brandweer Oost- en Weststellingwerf (IBOW) is de norm van 8 minuten in een groot uitgestrekt landelijk gebied als de Stellingwerven, met een korps van voornamelijk vrijwilligers, niet realistisch. Er zouden tenminste twee kazernes bij moeten om de huidige aanrijtijd te kunnen halen.
Aangezien een dekkingsnorm van 15 minuten door brandweerkorpsen in Friesland als redelijk en billijk wordt beoordeeld, wordt nu overwogen om de normtijd te verlengen met 7 minuten. Diverse gemeenten gingen Oost- en Weststellingwerf al voor.
http://www.stellingwerf.nl/index.php?n_id=121908&s_id=586 (http://www.stellingwerf.nl/index.php?n_id=121908&s_id=586)
Volgens mij schrijft men toch duidelijk in het rapport dat er een onvoldoende is gescoord.........uit bovenstaande tekst lees ik dat men in Friesland 15 minuten als redelijk en billijk beoordeeld ::)
Tja gerekend met 8 minuten scoort met onvoldoende, rekenend met 15 minuten wordt die score een heel stuk beter. Het is dus een foefje om de brandweerzorg in je gemeente als voldoende te bestempelen als je onvoldoende presteerde of de bezuinigen omdat je het vroegâh al goed deed en nu veel te goed.
De norm van 15 minuten sluit bovendien aan bij die van ambulance en politie, die landelijk op een kwartier ligt.
In veel regio,s worden de dekkingsplannen herzien, is dit altijd ten gunste van de burger, of gaat de burger soms er op achteruit voor wat betreft de brandweerzorg?
In de opkomsttijd is de tijd die nodig is om brand te ontdekken door een burger en het vervolgens te melden niet meegenomen. Hier valt echter de meeste winst te boeken. De brandweer kan het verkorten van de ontdekkingstijd van brand nooit evenaren met een snellere opkomsttijd. Daarom is het niet zinvol om alleen te sturen op opkomsttijden, zoals nu met de Wet Veiligheidsregio’s het geval is. Het is raadzaam om als regio te kijken naar het totale brandveiligheidsconcept, inclusief de ontdekkingstijdEugène van Mierlo programmacoördinator risicobeheersing van de NVBR in GRIP4 april 2012 uitgave SDU
Hoe heeft hij zijn collega's dan gewaarschuwd?Dat zal gewoon via 112 zijn gebeurt, waarna er gewoon gepiept zal zijn. Maar als je niet in de gemeente bent kun je ook niet reageren op een alarmering, dan kun je alleen op je pieper zien dat je op dat moment een uitruk mist. ;)
Brandweer met spoed naar Kerkstraat in Nuenen voor autobrand middelbrandBron: http://www.alarmeringen.nl/places/nuenen.html (http://www.alarmeringen.nl/places/nuenen.html)
PRIO 1 : BRAND WEGVERVOER (Soort voertuig: camper) (NB BRAND: middel) KERKSTRAAT 16 NUENEN : 3641 OVD-B
1104799 | BRW Zuidoost-Brabant (Monitorcode) | |
1107449 | BRW Zuidoost-Brabant (Nuenen - Korpsalarm) | |
1107498 | BRW Zuidoost-Brabant (Nuenen - Monitorcode) |
1104799 | BRW Zuidoost-Brabant (Monitorcode) | |
1108965 | BRW Zuidoost-Brabant (Helmond-Brandenvoort - Blusgroep) | |
1108998 | BRW Zuidoost-Brabant (Helmond-Brandenvoort - Monitorcode) |
1104761 | BRW Zuidoost-Brabant (OvD Noord) | |
1104799 | BRW Zuidoost-Brabant (Monitorcode) | |
1105346 | BRW Zuidoost-Brabant (Lieshout - Postalarm) | |
1105398 | BRW Zuidoost-Brabant (Lieshout - Monitorcode) |
Verzoekt de regering veiligheidsregio's ertoe aan te zetten.........Maar nu de motie van de SP is aangenomen, is het denk ik goed dat kazernes niet zomaar meer gesloten kunnen worden, zonder dat dit goed gemotiveerd is, middels het dekkingsplan.
Dat is een motie die gemakkelijk uitvoerbaar is voor de regering. De Minister van V&J stuurt een 'herderlijke' brief aan de besturen van de Veiligheidsregio's, geeft de Inspectie V & J een onderzoeksopdracht en is ermee klaar. Sluiten van kazernes is namelijk bedrijfsvoering en die is niet aan de Minister maar aan de besturen van de VR'n opgedragen.
Kortom niet meer investeren in nieuw materieel, personeel of kazernes. Iedereen een rookmelder en de hele inboedel impregneren en we zijn er...Het is een combinatie van.
Het beraad wil net als Brandweer Nederland van de wettelijke opkomsttijden af, aldus bestuurslid Jan Lonink.
''Goede brandweerzorg vraagt om aanpak van alle aspecten die te maken hebben met brandveiligheid. Denk aan degelijke vergunningen, brandpreventie, rookmelders, brandalarm en sprinklers. Die kunnen soms meer levens redden dan een brandweervoertuig dat pijlsnel naar de brand rijdt.''
Het Veiligheidsberaad wil dat er bij de evaluatie van de Wet op de veiligheidsregio's later dit jaar prestatieafspraken worden gemaakt voor de brandweer. De opkomsttijd is tot nu toe het enige ijkpunt.
Bron, en volledig bericht: http://www.nu.nl/binnenland/3365944/opkomsttijd-brandweer-niets-gebaseerd.html (http://www.nu.nl/binnenland/3365944/opkomsttijd-brandweer-niets-gebaseerd.html)
Ik snap dat de brandkromme de afgelopen jaren is veranderd. Zeker door het gebruik van nieuwe materialen/kunststoffen etc. Ook ik ben voor het beter impregneren van bijv banken en in ieder huis een rookmelder. Ik zie alleen dat er steeds meer de nadruk op preventie wordt gelegd. Brandveiligleven is het toverwoord. Een sterke en snelle inzet kan nog steeds het verschil betekenen. Ook gaat het alleen maar over brand en lijkt men te vergeten dat het percentage hulpverleningen steeds groter wordt.
Het wordt allemaal zo makkelijk opgehangen aan twee factoren die veel te veel als een vast gegeven worden gepresenteerd:Ik denk dat de burger vooral opgezadeld wordt met een schijnveiligheid. Men doet net of het plaatsen van een rookmelder een hoop ellende kan voorkomen. De burger weet niet dat rook een sluipmoordenaar is. Op het moment dat midden in de nacht een melder afgaat gaat de burger toch eerst kijken wat er aan de hand is. De burger loopt dan rechtstreeks onbeschermt de rook in. Blijkt dat die melder toch voor niets is afgegaan en als dat bij herhaling gebeurt dat diezelfde melder van het plafond wordt gesloopt. En let wel, midden in de nacht zijn die 3 minuten waar Danny722 over praat zo voorbij en heb je te maken met een flinke binnenbrand. Ongeacht of je wel of geen rookmelder hebt.
- Door rookmelders e.d. worden branden sneller ontdekt en is de vluchtkans groter: natuurlijk is dat zo, maar driekwart van de Nederlanders is helemaal niet zo bewust met veiligheid bezig. Een rookmelder met een lege batterij is hinderlijk en wordt weggelegd, niet vervangen. Meer verantwoordelijkheid voor BHV'ers in organisaties: prima, maar het niveau van veel BHV-ploegen is niet zo indrukwekkend. Daar kunnen zij zelf weinig aan doen, want met jaarlijks een paar uurtjes training en nul praktijkervaring is het even schrikken als het wel echt mis gaat. Maar kan je dan die grote verantwoordelijkheid van een brandweerkorps dat een stuk later komt ophangen aan de BHV-organisatie?
- Een standaard woonkamer brandt binnen 3 minuten volledig. Natuurlijk: als je iets dat behoorlijk fikt aansteekt zal de rest snel mee gaan branden. Maar een smeulende lamp (kortsluiting), peuk op de bank en zo kan ik nog wel tientallen voorbeelden noemen zorgen er echt niet per definitie voor dat de kamer binnen 3 minuten volledig brandt. No way; dat gebeurt nog niet bij 1 op de 10 branden. Onzin dus om te zeggen dat de brandweer dan wel wat later kan komen.
Ik snap wel dat deze conclusies het Veiligheidsberaad goed uitkomen; af van die hinderlijke opkomsttijden die in de wet genoemd zijn zou zorgen voor een veel makkelijkere bezuinigingsdialoog. Toch frappant dat twee onderzoeks'bureaus' met als opdrachtgever twee organisaties met verschillende doelstellingen zulke verschillende uitkomsten krijgen in hun onderzoek......... e050
Was net een mooi item bij Eén Vandaag wat volgens mij mooi aansluit bij dit topic. Aandacht voor de nieuwe brandweerwet, opkomsttijden, al dan niet sluiten van kazernes, etc. Staat helaas nog niet online (voor zover ik kan nagaan).
Haaglanden is er ondertussen volledig transparant mee, volg de link en vul je postcode en huisnummer maar inRuim meer dan 8 min, is dat dan goed of slecht ??
Leuk die routeplanner, maar het is alles behalve reëel. Ik weet hoe lang de brandweer van 4(!) kazerne's er over doet om met spoed bij mij te komen en dat komt niet overeen met de tijden in de routeplanner.
ChristenUnie wil landelijk plan brandweerkazernes
Er moet een nationaal dekkingsplan komen voor de brandweer. Nu bepalen de veiligheidsregio’s nog de normen voor de opkomsttijden van de brandweer maar zij hanteren allemaal hun eigen normen. Ondertussen worden brandweerkazernes gesloten terwijl de landelijke richtlijnen voor de opkomsttijd niet worden gehaald.
Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers: ,,Iedereen legt de normen anders uit waardoor burgers in verschillende regio’s niet dezelfde brandweerzorg krijgen.” De ChristenUnie doet het voorstel voor een nationaal dekkingsplan bij de behandeling van de begroting Veiligheid en Justitie.
In het Besluit Veiligheidsregio’s staan al een paar jaar landelijke normen voor de opkomsttijd van de brandweer. Segers: ,,De regio’s mogen daar gemotiveerd van afwijken. Maar dat mag alleen voor specifieke locaties, bijvoorbeeld als deze afgelegen zijn. Nu wordt echter voor complete provincies van de norm afgeweken met soms wel 50 procent. De normen worden opgerekt om kazernes te sluiten. Dat kan niet de bedoeling zijn!”
Voortbestaan tientallen brandweerposten in gevaar
Steeds meer brandweerposten moeten vanwege bezuinigingen hun deuren sluiten. Vooral op het platteland neemt de opkomsttijd toe. De VBV neem deze ontwikkelingen uiterst serieus en heeft daarom maandag jl. bij de rechtbank in Assen nog een pleidooi gehouden voor het behoud van de kazerne van Diever in de regio Drenthe.
Dat de discussie rond de opkomsttijden en dekkingsplannen nu weer actueel is komt voornamelijk door de fors krimpende budgetten. De vakinhoudelijke benadering delft door deze bezuinigingsdrift regelmatig het onderspit. De VBV wijst in dit kader op de opmerkingen van het hoofd van de Inspectie Veiligheid en Justitie, dhr. J.G. Bos in zijn brief naar aanleiding van het Inspectieonderzoek “Dekkingsplannen 2013” dat de meeste regio’s alleen op papier bezig zijn een juiste balans te vinden.
Door verschillende partijen - waaronder de VBV - wordt gezocht naar een model voor een juiste balans tussen preventieve maatregelen en de slagkracht van de brandweer. Zonder dit af te wachten zijn individuele gemeenten en regio's al volop aan de slag met het 'saneren' van de brandweerzorg. Minder kazernes, minder brandweerauto's en minder personeel. Vaak zonder dekkingsplannen die aan de wettelijke eisen voldoen, zonder landelijk geverifieerde opleidingstrajecten en zonder een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).
Het redden van mensenBron:http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/vbv-nieuws/3273/feiten-liegen-niet/ (http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/vbv-nieuws/3273/feiten-liegen-niet/)
Zowel Ira Helsloot als ook Antoine Scholten verklaren dat de brandweer geen mensen kan redden. Volstrekt ten onrechte en een ferme klap in het gezicht van de ruim 26000 brandweerlieden die zich dagelijks inzetten om invulling te geven aan hun wettelijke taak, aldus de VBV. Volgens het CBS (brandweerstatistiek 2011 blz. 26) hebben onze vaklieden in 2011 nog zo'n 500 mensen gered tijdens een brand. Zelfs in de week van de uitzending en kort daarna werden dankzij snel ingrijpen van de brandweer bij woningbranden in Born (13 maart), Venlo (15 maart) en Geleen (20 maart) nog mensen uit hun benarde positie gered. Toeval? Nee, gewoon een adequate uitvoering van de wettelijke taak van de brandweer. En in tegenstelling tot hetgeen het Veiligheidsberaad en TNO beweren, is er wel degelijk een wetenschappelijke onderbouwing van het belang van opkomsttijden: Dat geeft geen garantie op een goede afloop maar wel de zekerheid dat elke minuut telt en dat met elke minuut vertraging de kans op dood of zwaar gewond en de omvang van de schade met meerdere procenten toeneemt.
Even een zijsprong: als ik naar de grafiek kijk, vind ik dat de alarmeringstijd wel heel erg verschilt per regio. In de ene regio kunnen ze alarmeren binnen een minuut terwijl andere regio's bijna een minuut langer nodig hebben. Een klein verschil maar die minuut...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi62.tinypic.com%2Fa0ibmr.jpg&hash=56ff72942ba9587c326184ef98e3d638)
Hoe wordt het verschil Amsterdam-Amstelland vs Rotterdam-Rijnmond dan verklaard? Beide stedelijk gebied en dus waarschijnlijk meer OMS alarmeringen, en AA alarmeert het langzaamst van allemaal? Of werken zij in AA met een 1min vertraging in het OMS?
AA alarmeert alleen direct bij panden met verminderd- of niet-zelfredzame personen zoals zorginstellingen en gevangenissen. De overige panden bellen ze eerst na. Als er dan alsnog gealarmeerd wordt heb je een lange alarmeringstijd.
In Twente is dit wel zichtbaar voor de meldkamer. OMS handmelder wordt direct gealarmeerd, bij OMS rookmelder wordt eerst gebeld en evt. na 1 minuut alsnog gealarmeerd indien geen contact.
Kan de meldkamer in Nederland bij automatische melding direct zien of het een rookmelder is, handbrandmelder of dat er sprake is van handbrandmelder(s) en geactiveerde rookmelder(s)?
De brandweermeldkamer hier krijgt alleen automatische brandmeldingen van gebouwen waar het voor verplicht is. Automatische brandmeldingen van bedrijven die niet verplicht zijn deze installaties te hebben moeten zelf kijken of er brand is en 999-alarmnummer bellen. Als ze verzuimen zelf te kijken of er werkelijk brand is handelt de politie het af als valse brandmelding. Als mijn rookmelder thuis begint te piepen ga ik ook eerst kijken wat er aan de hand is voor ik de brandweer bel.
De meldkamer kan zien of er een handbrandmelder is ingeslagen of een rookmelder is afgegaan. Als het combinatie van beide is beschouwen ze het direct als een echte brand. In praktijk stromen daarna ook vaak iets later al de eerste telefonische meldingen binnen bij de 999-alarmcentrale.
Ik kan niet voor alle meldkamers spreken, maar bij ons is het niet te zien. Daarnaast maakt het ook niet uit omdat het inzetvoorstel voor beiden hetzelfde is ( Prio 1, 1 TS)Opvallend omdat inde meldtekst wel vaak vermeld wordt Handmelder, en een melding van een automatische rookmelder of een ingedrukte handmelder wel degelijk verschil maakt voor het personeel onderweg naar het object.
Opvallend omdat inde meldtekst wel vaak vermeld wordt Handmelder, en een melding van een automatische rookmelder of een ingedrukte handmelder wel degelijk verschil maakt voor het personeel onderweg naar het object.
Dat ik dat aan zo'n ervaren collega moet uitleggen :'(
Maar goed, daar gaat hij. Als ik een OMS krijg van een pand tijdens werkuren, en het is een rookmelder kan de oorzaak brand zijn, of alles wat de rookmelder van slag maakt. Is het een handmelder zou dat kunnen betekenen dat iemand bewust de handmelder heeft ingedrukt omdat er BRAND is. Kan zelfs zo zijn dat er eerst een rookmelder binnenkomt gevolgd door een handmelder en dat zou dan weer extra informatie geven dat iemand doet wat er geleerd is. (BHV-er)
Krijg ik van een pand in de nacht een handmelder binnen zou dat betekenen dat er minimaal een persoon in het pand is.
Maar ik denk dat jij een beetje naar de bekende weg vraagt..... 8)
Maar nu blijkt dat de RAC helemaal geen verschil ziet, maar wel aan ons meldteksten meestuurt die niet overeenkomen met de alarmstatus van de BMI. Nou dat is lekker dan :(
Dus jij neemt de ene melder serieuzer dan de andere?
Inderdaad kan iemand bewust een handmelder indrukken. Kan ook per ongeluk of door een andere reden.
Dus jij neemt de ene melder serieuzer dan de andere?Eigenlijk heb ik helemaal geen zin op deze suggestieve vraag/opmerking van jou nog te reageren. Wat wil je nou eigenlijk horen. >:(
Opvallend omdat inde meldtekst wel vaak vermeld wordt Handmelder, en een melding van een automatische rookmelder of een ingedrukte handmelder wel degelijk verschil maakt voor het personeel onderweg naar het object.