Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Ambulance => Topic gestart door: René Boot op 31 januari 2005, 19:49:53
-
In sommige delen van het land gebruikt men op de ambulance de tweetoon sirene en weer andere regio's gebruiken de drietoon.
Wat is nu eigenlijk de wettelijk (eventueel Europese) eis.
Moet zeggen dat ik de tweetoon duidelijker vind.
groet Red
-
De drietoon wordt alleen gebruikt als er sprake is van een ambulance voertuig geschikt voor patiënten vervoer.
Op piketwagens en voertuigen van de GNK zul je dus een tweetoon hebben.
-
In het oosten van het land wordt ook door de ambu's gebruik gemaakt van tweetoon dus dit klopt niet helemaal.
Gr Red
-
Regulire ambulances mogen beiden:
Regeling optische- en geluidssignalen:
Artikel 4
Door een ziekenauto alsmede door het Rode Kruis Korps en de Bloedbank als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en c, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een drietonige hoorn worden gevoerd.
Door motorvoertuigen ten dienste van de politie en van de brandweer alsmede door motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen b en d tot en met o, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een tweetonige hoorn worden gevoerd
Artikel 1
1.
Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voorzover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet
a.
in geval van hulpverlening bij rampen, ernstige ongevallen en bijzondere gebeurtenissen of
b.
ter bestrijding of ter voorkoming van (dreigende) ongevallen en rampen.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
algemeen
a.
het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis;
b.
de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
c.
de Stichting Rode Kruis Bloedbank ’Zuid-West Nederland’ voor een spoedtransport van bloed of bloedprodukten in voor de overige weggebruikers herkenbare dienstauto’s.
d.
de afdeling Ongevallenbestrijding van N.S. Beveiligingsservices;
e.
de Eenheid Crisisbeheersing van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van het gebruik van met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto’s;
f.
het Wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen bijstandseenheden;
f1.
de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;
kernfysische rampen en ongevallen
g.
het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu;
h.
de Hoofdinspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiëne van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer; ten behoeve van het gebruik van een kernfysische meetauto of met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto’s door ambtenaren die door de betrokken minister zijn aangewezen;
spoorwegongevallen
i.
de afdeling Spoorwegpolitie van de N.V. Nederlandse Spoorwegen;
ontploffingsgevaarlijke en andere gevaarlijke (chemische) stoffen
j.
de Technische Milieudienst Drechtsteden (TMD);
k.
de DCRM Milieudienst Rijnmond;
l.
de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V.;
ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens; en
m.
de Explosieven Opruimings Diensten van het Ministerie van Defensie;
vervoer gedetineerden en calamiteiten in penitentiaire inrichtingen
n.
de door de Minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsver-lening van de Dienst Justitiële Inrichtingen.
Vervoer transplantatieorganen en transplantatieteams
o.
het door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams, voor zover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste en duidelijk herkenbare voertuigen die tenminste aan beide zijden zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool.
-
Nou dat lijkt me dan weer duidelijk.
Zo wordt het hier in Brabant ook gedaan.
-
in haaglanden rijden de piketvoertuigen eveneens met een tweetoon en ook de motorambulances.
Gr. Ricardo
-
Ja dat is de Nederlandse wetgeving dat verhaal ken ik, maar daar overheen heb je de Europese wetgeving en die schrijft een tweetoon voor bij ambulancevoertuigen.
-
Ja dat is de Nederlandse wetgeving dat verhaal ken ik, maar daar overheen heb je de Europese wetgeving en die schrijft een tweetoon voor bij ambulancevoertuigen.
Alleen de nederlandse wetgeving is voor de weggebruikers van toepassing.
Zolang de europese wetgeving niet verwerkt is in de nederlandse is de europese norm dus niet van toepassing en meer een politieke doelstelling
Er komt overigens een niieuwe richtlijn, naar verwachting eind dit jaar begin volgend jaar
-
De 951 van Hoogeveen, heeft ook een 2 toon sirene. Wel dezelfde sirene als de 3-toon alleen 1 toon minder. Misschien dat Rolf Mensing er een geluidsbestand e.d. er van heeft??
-
Tja weet niet of dat helemaal waar is, sterker nog de Europese wetgeving geeft bijv ook een verplichte tweekleurige striping aan. Die is nu zo'n beetje in heel Europa gerealiseerd.
-
De 951 van Hoogeveen, heeft ook een 2 toon sirene. Wel dezelfde sirene als de 3-toon alleen 1 toon minder. Misschien dat Rolf Mensing er een geluidsbestand e.d. er van heeft??
Zelfs de tonen staan beschreven:
tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
-
ken zelfs voertuigen bij het Rode Kruis (niet zijnde GNK) die tweetoon voeren.
-
Oh grappig, want ik dacht altijd dat de drietoon was voorbehouden aan ambulance (patiënten)vervoer.
Maar nu lees ik dus dat in het Noorden en Oosten van het land ook ambulances rijden (met als uitvoerende taak het vervoer van slachtoffers/ patiënten?) met tweetoon...
Weet Zwaalampmaker hier misschien iets meer over te vertellen?
-
Oh grappig, want ik dacht altijd dat de drietoon was voorbehouden aan ambulance (patiënten)vervoer.
Maar nu lees ik dus dat in het Noorden en Oosten van het land ook ambulances rijden (met als uitvoerende taak het vervoer van slachtoffers/ patiënten?) met tweetoon...
Weet Zwaalampmaker hier misschien iets meer over te vertellen?
Het leven zit vol verrassingen
-
Ik rij in Belgie bij 'n dienst die een 2e hands wagen uit Nederland heeft (gekocht bij visser), dus met de gewone 3-toon, alleen wordt die daar 4-toon genoemt ;D
Ook op 't stickertje op 't dashboard staat mooi "4-toon"
Moest 'r wel omlachen die 1e keer ;D, "hey luitjes, waar is dan die 4e toon?"
-
volges mij mag dat ook helemaal niet een ambu met 2 tonen.
want er moet herkenbaarheid zijn tussen de huldiensten.
weet ook niet precies hoe het zit
de piket en motorambu heeft wel 2 toon idd
-
Ja, Ik kom het vaakst in Drenthe als ik naar de camping ga, Dan ga ik ook naar RAV/AZG Hoogeveen en Beilen enzo, Ik wordt ook heel gek als ik een ambulance zie! ;D ;D ;D ;D
gr.kevin
-
Er rijden al een tijdje ambu's met 2 toon in Nederland. En inderdaad in Hoogeveen dus ook.
Eerlijk gezegd vind ik het niet passen bij een ambulance maar goed. Smaken verschillen. Ik ben gewend als ik die mooie aparte toon hoor dat er een gele wagen aankomt.
OVDG's en motorlance's rijden hier ook gewoon met 2 toon.
-
En dat bedoel ik, waarom zit er dan toch een verschil in de twee en drietoon bij de ambulancediensten ???
Gr Red
-
En dat bedoel ik, waarom zit er dan toch een verschil in de twee en drietoon bij de ambulancediensten ???
Gr Red
Dit zou te maken hebben met de grensoverschrijdende hulpverlening. 3 toon zou niet geldig zijn in het buitenland.
-
volges mij mag dat ook helemaal niet een ambu met 2 tonen.
want er moet herkenbaarheid zijn tussen de huldiensten.
weet ook niet precies hoe het zit
de piket en motorambu heeft wel 2 toon idd
Ja hoor dat mag wel lees de Regeling optische- en geluidssignalen op de eerste pagina nog eens door.
-
Zie je wel, dacht ik het al niet.
Dank voor de reactie.
Gr Red
-
zijn er filmpjes of geluidsbestanden van misschien???
-
zijn er filmpjes of geluidsbestanden van misschien???
Geluidsbestand zou gewoon een twee-toon zijn he ;) Net als bij de politiewagens nu het geval is.
-
Dit zou te maken hebben met de grensoverschrijdende hulpverlening. 3 toon zou niet geldig zijn in het buitenland.
In Belgie wel gewoon hoor, d'r zijn genoeg diensten hier (zowel 100 als prive) die 'n ex-nederlandse wagen hebben en dus met 3-toon rijden.
-
Ik rij in Belgie bij 'n dienst die een 2e hands wagen uit Nederland heeft (gekocht bij visser), dus met de gewone 3-toon, alleen wordt die daar 4-toon genoemt ;D
Ook op 't stickertje op 't dashboard staat mooi "4-toon"
Moest 'r wel omlachen die 1e keer ;D, "hey luitjes, waar is dan die 4e toon?"
Is dat een 100 of een secundaire ambulance?
Zal ook wel niet hier in het grens gebied van limburg zijn dan,want die hebben allemaal best nieuwe auto's met de americaanse tonen erop. :D
-
Oh grappig, want ik dacht altijd dat de drietoon was voorbehouden aan ambulance (patiënten)vervoer.
Maar nu lees ik dus dat in het Noorden en Oosten van het land ook ambulances rijden (met als uitvoerende taak het vervoer van slachtoffers/ patiënten?) met tweetoon...
Weet Zwaalampmaker hier misschien iets meer over te vertellen?
op dit moment moet ook ik het antwoord even schuldig blijven waar het onderscheid in nederland vandaan komt, wel weet ik toen ik 35 jaar geleden rijexamen deed, er een prioriteit in voorrang was, politie 1, brandweer 2 en ambulance 3, gelukkig is dat niet meer zo, ik heb liever de ambu als eerste bij een incident dan de politie als eerste, die behoren bij een incident het verkeer te regelen, toeschouwers tegen te houden (uiteraard hebben ze ook nog andere taken, maar die kunnen later ook nog) maar doen dit vaak niet en lopen dan alleen maar in de weg, en vinden het gek dat hun sporen vertrapt zijn.
ik zal navragen of iemand anders bekend is met het verschil 2-toon, of 3-toon.
-
Is dat een 100 of een secundaire ambulance?
Zal ook wel niet hier in het grens gebied van limburg zijn dan,want die hebben allemaal best nieuwe auto's met de americaanse tonen erop. :D
De ene is 'n 100 dienst de ander een prive dienst.
-
Ja bij ons heb je de dubbele en de normale, Wij hebben 5 chrevrolets 2 mercedes? en 1 mercedes en we hebben OVDG
groetjes
kevin
-
Ja bij ons heb je de dubbele en de normale, Wij hebben 5 chrevrolets 2 mercedes? en 1 mercedes, Zie op http://www.freewebs.com/ambulancedenhelder bij ambu den helder de onderste foto en we hebben OVDG
groetjes
kevin
Kevin. Wil je niet in elke post reclame maken voor je site. Daar hebben we een aparte categorie voor. Interessante links.
-
wat zijn dat dan voor tonen die op die huisartsen wagens zitten??
ook twee toon>? ze klinken anders als politie en brandweer
-
Gewoon twee toon. Maar het geluid dat eruit komt ligt aan de fabriekant.
-
Alleen de nederlandse wetgeving is voor de weggebruikers van toepassing.
Zolang de europese wetgeving niet verwerkt is in de nederlandse is de europese norm dus niet van toepassing en meer een politieke doelstelling
Helaas, dat heb je mis. Zodra een Europeese wetgeving in Brussel is aangenomen, gaat deze wetgeving ALTIJD boven de nationale wetgeving. Het maakt in deze niet uit of de Nationale wetgever de wet al heeft aangepast of niet, de Europeese regels gelden dan. Dus je kan daar dan gewoon een beroep op doen als het nog niet verwerkt/vertaald is naar NL wetgeving. Dit is al jaren zo. Dit is om te voorkomen dat nationale wetgevers jaren bezig zijn om Europeese wetten te vertalen naar nationale wetten.
-
Dus toch wat ik in het begin ook al riep, de Europese norm voor ambulances is dus een tweetoon.
Gr Red
-
Binnenkort rijden alle hulpverleningsvoertuigen in Nederland met een tweetoon. Kijk op link:
http://www.beroepsverenigingambulancezorg.nl/uploaded/FILES/Ambulance%20Team/Eindnota%20voorrangssignalen%20202-4-03.pdf
Tot die tijd hoort er officieel een drietoon gevoerd te worden door AMBULANCES DIE ZIJN UITGEVOERD VOOR PATIENTENVERVOER! Alle Europeese regelgeving ten spijt. Er zijn natuurlijk voertuigen waar AMBULANCE op staat maar die geen patiënten (kunnen) vervoeren. Deze gebruiken een tweetoon. (Dienstauto's Ambulancediensten, Huisartsenauto, Explosievenopruimingsdienst enz.)
Dit zijn de regels, als een dienst zich hieraan niet houdt .....???
-
Tot die tijd hoort er officieel een drietoon gevoerd te worden door AMBULANCES DIE ZIJN UITGEVOERD VOOR PATIENTENVERVOER! Alle Europeese regelgeving ten spijt.
Dit zijn de regels, als een dienst zich hieraan niet houdt .....???
Ze hoeven helemaal geen drietoon te voeren. Ze mogen en moeten zelfs een tweetoon voeren, conform de Europeese regelgeving.
Zoals eerder gezegd, nationale regelgeving/wetten/etc is ONDERGESCHIKT aan Europese wetgeving/regelgeving!!
Dus wanneer een dienst de tweetoon voert en hierop aangesproken zou worden door een instantie, dan kunnen ze zich beroepen op de Europese regels, desnoods tot aan het hoogste gerecht in NL en Europa.
-
Ze hoeven helemaal geen drietoon te voeren. Ze mogen en moeten zelfs een tweetoon voeren, conform de Europeese regelgeving.
Zoals eerder gezegd, nationale regelgeving/wetten/etc is ONDERGESCHIKT aan Europese wetgeving/regelgeving!!
Dus wanneer een dienst de tweetoon voert en hierop aangesproken zou worden door een instantie, dan kunnen ze zich beroepen op de Europese regels, desnoods tot aan het hoogste gerecht in NL en Europa.
De 3-toon weg?? dankzij "Europa''??!! :-[ ??? :( MMmmm, voldoende reden om weer uit de EU te stappen, jammeer dat e rnooit referenda over d enederlandse deelname aan de E(E)G en EU zijn geweest!
-
De 3-toon weg?? dankzij "Europa''??!! :-[ ??? :( MMmmm, voldoende reden om weer uit de EU te stappen, jammeer dat e rnooit referenda over d enederlandse deelname aan de E(E)G en EU zijn geweest!
Al die europese regels worden door onze strot geduwd. We moeten er maar mee leren leven.
Wel grappig dat ze die regeltjes amper kunnen onderbouwen. Maar jah, dat is een ander verhaal :-\
-
Kevin. Wil je niet in elke post reclame maken voor je site. Daar hebben we een aparte categorie voor. Interessante links.
Gerard,
Ik wil niet flauw doen, maar wat is het verschil tussen een relevante link in de tekst en een link in de footer ?
-
Gerard,
Ik wil niet flauw doen, maar wat is het verschil tussen een relevante link in de tekst en een link in de footer ?
Voor relevante links hebben we op dit forum een aparte categorie. Daar kan iemand zijn site promoten. Niet in elke post die mensen maken. Dat geldt niet alleen voor Kevin maar voor iedereen hier. Dat hij zijn link plaatste in deze topic had geen enkele meerwaarde aan het onderwerp.
Wat ook kan is de link in zijn handtekening zetten.
-
Heeft het voeren van de 2-toon door ambulances in het Oosten van Nederland niet te maken met het feit dat het Oosten van Nederland aan Duitsland grenst?
Ik rijdt zelf voor een internationale ambulancedienst en als wij in Nederland een spoedrit hebben voeren we drietoon maar als we in het buitenland signalen moeten voeren hebben we OOK een tweetoon op de auto's zitten. Maar inderdaad, ik heb ook gehoord dat tzt ALLE hulpverleningsvoertuigen een tweetoon gaan voeren.
-
Helaas, dat heb je mis. Zodra een Europeese wetgeving in Brussel is aangenomen, gaat deze wetgeving ALTIJD boven de nationale wetgeving. Het maakt in deze niet uit of de Nationale wetgever de wet al heeft aangepast of niet, de Europeese regels gelden dan. Dus je kan daar dan gewoon een beroep op doen als het nog niet verwerkt/vertaald is naar NL wetgeving. Dit is al jaren zo. Dit is om te voorkomen dat nationale wetgevers jaren bezig zijn om Europeese wetten te vertalen naar nationale wetten.
Volgens mij is het zo dat de landelijke overheden na inwerkingtreding van de europese wetten een bepaalde peiode (jaren) krijgen om die regelgeving om te zetten in nationale wetgeving, dan wel hun bestaande nationale wetgeving aan te passen.
Hoe lang dat is staat meestal in de betreffende europese regel.
Maar wie heeft het juiste europese document op dit gebied ?
-
In Belgie wel gewoon hoor, d'r zijn genoeg diensten hier (zowel 100 als prive) die 'n ex-nederlandse wagen hebben en dus met 3-toon rijden.
Normaal mag je in België niet met een drie-toon rijden. In het verleden hebben wij een ambulance overgekocht van VZA en een ambulance van Sappermeer allebei drie-toon, maar we moesten er of een twee-toon opzetten of we moesten een draad door knippen. Maar normaal is drie-toon in België verboden. Ik moet wel zeggen je hoort ze nu wel steeds meer en meer. Ze zullen het nu dat wel oogluikend toelaten zeker??
-
Maar normaal is drie-toon in België verboden. Ik moet wel zeggen je hoort ze nu wel steeds meer en meer. Ze zullen het nu dat wel oogluikend toelaten zeker??
Ik heb vaak op Europese Hulpverleningssites zoals OnlineNotruf.de filmpjes met Nederlandse sirenes gezien. Ik ben in een filmpje de oude Plastisol Sprinter van Grave tegengekomen. Ik heb de Sprinter met blauwe strepen uit Zuid Brabant al eens voorbij zien scheuren op een filmpje. Ik heb een filmpje van iemand gehad vanuit een Gele Fiat Ambulance uit Brussel een 3-toon icl. versneller werd gevoerd. Hij kwam niet uit Nederland want er zat wel een 3-toon op zoals de Nederlandse ambulances voeren maar echt zo'n jankende 3-toon. Volgens mij letten ze er niet echt op. Brussel is ongeveer net zo groot als Amsterdam in Amsterdam VZA rijden ze met ruim 40 wagens. En de GG&GD met 25 wagens. Dus ongeveer bijna 70 Ambulances bij elkaar. Nou dan zullen ze in Brussel ook ongeveer zoveel of meer ambulances hebben. Dat gaan ze volgens mij echt niet elke ambulance controlen of die wel een twee toon voerd in Brussel.
Groetjes Robin Hundman.
P.S: Als ik het fout heb moet je maar reageren. Misschien dat zwaailampenmaker meer kan vertellen.
-
wees eerlijk
dit is toch super
http://www.einsatzvideos.net/Videos/videos.shtml
en dan het eerste filmpje
-
Nu ben ik erg eerlijk:
Drietoon klinkt nog altijd beter en bekend ::)
-
k vind van een drie toon erg vervelend dat als je auto rijd dat je niet hoort of die achter je of naast je zit
dus van achter of van rechts komt
en met twee toon is dat beter vind ik
-
k vind van een drie toon erg vervelend dat als je auto rijd dat je niet hoort of die achter je of naast je zit
dus van achter of van rechts komt
en met twee toon is dat beter vind ik
Mmmm Dat is wel subjectief hoor!.....
-
hoe bedoel je als ik vragen mag
-
Ik denk dat het zo bij alle drie de sirene's is, bijna bij alle hoor je niet goed uit welke richting ze komen als het een beetje waait hoor je ze helemaal niet.
Ik denk trouwens dat je nog best veel kan leren uit die interior movies vanuit brandweerwagens/ambulances over gedrag en oplossingen. Mijn filmpjes zijn inmiddels al gebruikt voor onderzoeken en binnenkort gaan ze ze op mijn rijschool ook gebruiken om mensen er wat bewuster van te maken.
Gr. Ricardo
-
Ik denk dat het zo bij alle drie de sirene's is, bijna bij alle hoor je niet goed uit welke richting ze komen als het een beetje waait hoor je ze helemaal niet.
Ik denk trouwens dat je nog best veel kan leren uit die interior movies vanuit brandweerwagens/ambulances over gedrag en oplossingen. Mijn filmpjes zijn inmiddels al gebruikt voor onderzoeken en binnenkort gaan ze ze op mijn rijschool ook gebruiken om mensen er wat bewuster van te maken.
Gr. Ricardo
wat zijn interrior movies, en wat bedoel je met bewuster maken (beter leren luisteren).?
overigens zijn zowel 3-toon als 2-toon kwa geluid gelijk, ze zitten in het zelfde frequentie gebied, alleen bij de 2-toon klinken de tonen 650 mSec en bij de 3-toon 900 mSec.(als ze tenminste aan de regelgeving voldoen)
de enige verschillen zijn de gebruikte golfvormen van de tonen, de ambu heeft meestal een gemoduleerde toon, het lijkt alsof die zweeft. (waarvan men vindt dat hij binnen de bebouwing een beter richtingsgevoel geeft, en meer opvalt,Rotterdam gebruikt deze voor de 2-toon, alswel voor de 3-toon), terwijl de meeste een blokgolfvormige toon weergeeft, die wat aggressiever klinkt dan een sinusvormige toon (bijv, de Martin-hoorn).
het is natuurlijk wel zo dat er verschillen in geluidsterkten gebruikt wordt, het RVV zegt tenminste 100dB, dus dat halen ze allemaal wel, maar het uiteindelijke vermogen hangt af van het fabrikaat, het soort luidspreker en de plaats van de luidspreker c.q. hoorns als die zijn aangebracht.
ook deze plaats is niet vast gelegd, de enige regel is tenminste 100dB.
-
wat zijn interrior movies, en wat bedoel je met bewuster maken (beter leren luisteren).?
Volgens mij zijn dat filmpjes die gemaakt zijn vanuit voertuigen die met OGS rijden. Je ziet zo'n rit dus vanuit het oogpunt van de bestuurder en ervaart hoe sommige medeweggebruikers (niet) reageren. Wij maken deze filmpjes soms ook voor instructie doeleinden (nee, ik kan ze helaas niet aanbieden ter download ofzo).
Groetjes,
Bart
-
maar ik wel :P
helaas wel een duits filmpje
kijk maar even op
http://www.einsatzvideos.net/Videos/videos.shtml
en dan het eerste filmpje, en ik meen dat er op de site van http://www.ambulanceveluwe.nl.nu/ ook een staat bij filmpjes en dan als datum 1 juli
-
http://www.regan.ch/alarmfahrt.html
-
http://www.regan.ch/alarmfahrt.html
zijn hier ook van die 'interior movies' te vinden?
want ik kan ze niet vinden :(
-
der staat een foto van het interieur en daaronder staat 6 mb
daar kan je op klikken en dan zie je et vanzelf
-
Er staat een nieuwe politie tweetoon op youtube:
-
Er staat een nieuwe politie tweetoon op youtube:
Deze is niet nieuw, wat ik hoor is de huidige sirene uit de ECU zoals die sinds 2009 wordt toegepast door Honac/Modiforce.
-
Het filmpje, dat is nieuw. Wel afkijken tot het einde hè!
-
15 seconden de 2-toon 😒
-
Minuten zelfs...
Maar handig als je wilt protesteren. Hoef je alleen het filmpje naar de minister te mailen :)
-
maar wat vinden jullie van deze ontwikkeling
http://www.ambulanceblog.nl/rav-gooi-en-vechtstreek-start-proef-met-luchthoorn/ (http://www.ambulanceblog.nl/rav-gooi-en-vechtstreek-start-proef-met-luchthoorn/)
-
maar wat vinden jullie van deze ontwikkeling
http://www.ambulanceblog.nl/rav-gooi-en-vechtstreek-start-proef-met-luchthoorn/ (http://www.ambulanceblog.nl/rav-gooi-en-vechtstreek-start-proef-met-luchthoorn/)
prima!
martinhoorn is een van de beste sirenes.
-
Dit doen ze in duitsland toch al jaren? En dan moeten we hier in nederland eerst nog een proef starten..?
-
Dit doen ze in duitsland toch al jaren? En dan moeten we hier in nederland eerst nog een proef starten..?
Jawel. Iets met het wiel... ;)