Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Kleding en materialen => Topic gestart door: moppersmurf op 16 maart 2012, 10:12:42

Titel: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 16 maart 2012, 10:12:42
Ik heb gehoord dat er o.a. in Noord Holland twee nieuwe dienstvoertuigen rijden met nieuwe computer apparatuur van Honac onder projectnaam "Voertuiggerelateerde werkplek". Iemand hier al ervaring mee? Wij werken in Amsterdam nog met Mobipol maar dat zou vervangen gaan worden voor ORION. Er rijden ook een aantal wagens met Orion apparatuur aan boord maar dat project schijnt ook gestopt te zijn omdat het geen landelijk project is en wordt (begrijpelijk  ;D). Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat bieden, wat het nieuwe systeem kan en moet gaan kunnen etc. Evt een fotootje????

foto van mobipol:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg828.imageshack.us%2Fimg828%2F8854%2Ffotointerieurtouran2.jpg&hash=61458d3796e0c793bdf79b52d7872a91)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: DiNozzo op 16 maart 2012, 10:41:46
Jazeker. GLM was trekker van die kar en daarom rijden er een stuk of 6 tot 8 test-voertuigen door de regio rond. Ik heb dan weer geen ervaring met de (on)mogelijkheden van mobipol dus ik kan alleen commentaar geven op het test-systeem.

Het is een geintegreerd scherm met navigatie, berichten van de meldkamer, bevragingen, aansturing mob, aansturing dakset, evt een camera (optie) en ANPR (optie). In onze voertuigen zit allemaal ANPR en het heeft al een aantal leuke vangst en opgeleverd maar ik begreep dat de kosten erg hoog waren voor de optie.
De navigatie is niet optimaal maar werkt voldoende. De bevragingen gaan via Orion/P-info. Die worden erg veel gebruikt en voor de regio's zoals GLM die dat nooit hadden is het ideaal. Berichten van de meldkamer werkt nog niet maar het idee is dat daar straks de hele melding te lezen is. Dat is een optie die ik graag zie komen zodat alles terug te halen is als je met de melding bezig ben. De aansturing voor de mob en de dakset worden eigenlijk zelden gebruikt. Het statussen doen we nog gewoon via de porto en de aansturing van de dakset zit ook nog fysiek in de nieuwere auto's. Het is een beetje onhandig om je navigatie weg te drukken om blauwblauw aan te zetten enz.

Ik heb er nog een oud fotootje van. Inmiddels is het scherm beter, en zit er een fysieke aansturing voor de dakset onder de mob.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi46.tinypic.com%2Fw2gmr7.jpg&hash=3ac459034cc0dae810812f8fd60d69b3)

De pilot is inmiddels uitgebreid naar meerdere regio's waaronder NHN. Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: dielangemotormuis op 16 maart 2012, 11:01:55
Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.
Waarom verbaasd mij dit dan weer niet.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 16 maart 2012, 12:09:24
Jazeker. GLM was trekker van die kar en daarom rijden er een stuk of 6 tot 8 test-voertuigen door de regio rond. Ik heb dan weer geen ervaring met de (on)mogelijkheden van mobipol dus ik kan alleen commentaar geven op het test-systeem.
Mobipol is enkel voor bevraging in OPS/ RDW/ NSIS  en deels in eucaris. Daarnaast kent het systeem aansturing vanuit de meldkamer (prio opdrachten) en een berichten systeem. Er zit wel een mogelijkheid in voor navigatie maar dat is nooit inwerking gezet, maar dat is met meer functies zo. Op zich een redelijk systeem, echter de schermen zijn zeer slecht zichtbaar bij zonneschijn en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt  :'( >:( :D :o

Het is een geintegreerd scherm met navigatie, berichten van de meldkamer, bevragingen, aansturing mob, aansturing dakset, evt een camera (optie) en ANPR (optie). In onze voertuigen zit allemaal ANPR en het heeft al een aantal leuke vangst en opgeleverd maar ik begreep dat de kosten erg hoog waren voor de optie.
ANPR kost inderdaad ook een hoop geld, ik zit er op te wachten tot ze dat eindelijk eens bij Justitie dumpen want ik vindt het geen taak voor de politie's (misdrijf is immers al begaan en het straffen daarvoor ook) zou ook een hoop capaciteit besparen!

De navigatie is niet optimaal maar werkt voldoende.

Geen citygis dus maar een "eigen" systeem?

De bevragingen gaan via Orion/P-info. Die worden erg veel gebruikt en voor de regio's zoals GLM die dat nooit hadden is het ideaal. Berichten van de meldkamer werkt nog niet maar het idee is dat daar straks de hele melding te lezen is. Dat is een optie die ik graag zie komen zodat alles terug te halen is als je met de melding bezig ben.

Toch weer Orion dus.... hum. Ik vindt het een erg omslachtig systeem. En dat zal bij de aanbesteding ook wel weer problemen gaan opleveren. Andere systemen/ fabrikanten moeten dan weer Orion gaan gebruiken met tot gevolg botsende software....waar ken ik dat ook al weer van???(voor de niet AA dienders: dat probleem heeft mobipol)

De aansturing voor de mob en de dakset worden eigenlijk zelden gebruikt. Het statussen doen we nog gewoon via de porto en de aansturing van de dakset zit ook nog fysiek in de nieuwere auto's. Het is een beetje onhandig om je navigatie weg te drukken om blauwblauw aan te zetten enz.
Dat klinkt inderdaad niet handig, zelfs irritant  >:(

De pilot is inmiddels uitgebreid naar meerdere regio's waaronder NHN. Overigens ving ik onlangs op dat als dit systeem werkt het nog wel officieel aanbesteed moet worden omdat het dan om teveel geld gaat. Beste kans dus dat er dan ineens iemand anders wint die dit hele wiel weer opnieuw gaat uitvinden.

Zit er verschil in jullie systeem en dat van NHN of weet je dat niet? Ik had ook begrepen dat men geen auto radio's inbouwt ivm storingen en ik zie idd bij jullie niks....
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: DiNozzo op 16 maart 2012, 15:04:32
Mobipol is enkel voor bevraging in OPS/ RDW/ NSIS  en deels in eucaris. Daarnaast kent het systeem aansturing vanuit de meldkamer (prio opdrachten) en een berichten systeem. Er zit wel een mogelijkheid in voor navigatie maar dat is nooit inwerking gezet, maar dat is met meer functies zo. Op zich een redelijk systeem, echter de schermen zijn zeer slecht zichtbaar bij zonneschijn en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt
Hier kan je nog wat verder.. in BVH zoeken bijvoorbeeld via Orion. Maar dat ken je volgens mij wel!

Citaat
Geen citygis dus maar een "eigen" systeem?
Correct, maar het werkt verrassend genoeg nog redelijk ook!

Citaat
Zit er verschil in jullie systeem en dat van NHN of weet je dat niet? Ik had ook begrepen dat men geen auto radio's inbouwt ivm storingen en ik zie idd bij jullie niks....

Heel grappig detail: in de test-auto's zit wel een radio (alleen stuurwielbediening). Dat geeft geen enkel probleem blijkbaar. In de auto's uit de nieuwe aanbesteding zit geen radio, want dat zou storen...
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: TDMdR op 16 maart 2012, 20:23:15
...en het systeem draait naast windows. En dat laatste is echt  :'( >:( :D :o

Het systeem draait als windows-programma. Sprak een keer met een collega die het een en ander zei te weten van Windows en die vertelde dat een lichter besturingsprogramma het geheel veel stabieler krijgen. Een van de oorzaken van het vastlopen van mobipol is dat de noodhulpauto steeds wordt "doorgegeven", mobipol in "wisselen bemanning" wordt gezet en de computer 24 u/d aanstaat. Windows computers schijnen daar niet heel goed tegen te kunnen. Dat is een van de redenen dat bv bij Team Hoofdwegen er minder storingen zijn, wij zetten de computers regelmatig helemaal uit, omdat we met meerdere voertuigen noodhulp draaien. Schijnt iets te maken te hebben met vollopende geheugens ofzo.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: HIT op 17 maart 2012, 13:07:35
Het systeem draait als windows-programma. Sprak een keer met een collega die het een en ander zei te weten van Windows en die vertelde dat een lichter besturingsprogramma het geheel veel stabieler krijgen. Een van de oorzaken van het vastlopen van mobipol is dat de noodhulpauto steeds wordt "doorgegeven", mobipol in "wisselen bemanning" wordt gezet en de computer 24 u/d aanstaat. Windows computers schijnen daar niet heel goed tegen te kunnen. Dat is een van de redenen dat bv bij Team Hoofdwegen er minder storingen zijn, wij zetten de computers regelmatig helemaal uit, omdat we met meerdere voertuigen noodhulp draaien. Schijnt iets te maken te hebben met vollopende geheugens ofzo.

Windows 3.11 was ooit het beste besturingsprogramma dat er is, veel "kwaliteitsprogramma's" draaien tegenwoordig onder een OEM van windows omdat deze alleen de basis van windows gebruikt daardoor wordt het stabieler.
Dat de pc's vaak vastlopen is niet alleen toe te merken aan de besturing, maar ook aan de processor en de warmte in de processor. Maar ook wanneer iemand een pc tegen het dashboard heeft en dan de kachel in de winter vol aan heeft staan werkt tegen.
Dit is ook de reden van van matrixbotsabsorbers de besturing niet meer direct op of in het daschboard wordt verwerkt maar enige ruimte  er tussen heeft, een tussen ruimte van 2cm geeft al zeven tot acht graden minder warmte aan de behuizing van de besturing. Beter nog is dat de meesten zijn afgestapt van windows en nu Android of Linux gebruiken, met een initerface voor pda's of smartphone's.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Jerommeke op 17 maart 2012, 13:47:18
In Kennemerland wordt er sinds een jaar ongeveer gewerkt met een ingebouwde MDT via de navigatie. Dit systeem is gekoppeld aan een VDO-Dayton scherm. Meldingen worden via GMS aan de auto gekoppeld, de melding verschijnt in het scherm, navigatie gaat automatisch. Informatie (tekstblok van de melding, telefoonnummer van de melder, eventuele afspraak op lokatie) verschijnt ook op het scherm.

Het raadplegen van voertuigen en personen is uitgeschakeld, dit is wel getest, echter werkte dit niet. Nu met de komst van de BlackBerry met info-bevraging is het ook niet meer nodig.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: YNPD op 17 maart 2012, 14:21:28
Bevragen kon wel, maar was erg traag begreep ik van RdV. Wel raar, want in ZaWa hebben ze inmiddels ook een MDT inclusief bevraging en dat werkt ontzettend snel. Gaat ook via VDO-Dayton.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: PietjePuk op 17 maart 2012, 15:30:41
Windows 3.11 was ooit het beste besturingsprogramma dat er is, veel "kwaliteitsprogramma's" draaien tegenwoordig onder een OEM van windows omdat deze alleen de basis van windows gebruikt daardoor wordt het stabieler.
Dat de pc's vaak vastlopen is niet alleen toe te merken aan de besturing, maar ook aan de processor en de warmte in de processor. Maar ook wanneer iemand een pc tegen het dashboard heeft en dan de kachel in de winter vol aan heeft staan werkt tegen.
Dit is ook de reden van van matrixbotsabsorbers de besturing niet meer direct op of in het daschboard wordt verwerkt maar enige ruimte  er tussen heeft, een tussen ruimte van 2cm geeft al zeven tot acht graden minder warmte aan de behuizing van de besturing. Beter nog is dat de meesten zijn afgestapt van windows en nu Android of Linux gebruiken, met een initerface voor pda's of smartphone's.
Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt. Volgens mij doel jij namelijk niet op Windows OEM ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer) ) , maar op WindowsCE ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_CE (http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_CE) )

Daarbij, Microsoft Windows is, tegenwoordig, een, redelijk, stabiel operating system. Echter, een OS is zo sterk als de zwakte schakel, en die is ie niet per definitie zelf. ;)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Jeroen! op 17 maart 2012, 16:44:13
In Kennemerland wordt er sinds een jaar ongeveer gewerkt met een ingebouwde MDT via de navigatie. Dit systeem is gekoppeld aan een VDO-Dayton scherm. Meldingen worden via GMS aan de auto gekoppeld, de melding verschijnt in het scherm, navigatie gaat automatisch. Informatie (tekstblok van de melding, telefoonnummer van de melder, eventuele afspraak op lokatie) verschijnt ook op het scherm.

Het raadplegen van voertuigen en personen is uitgeschakeld, dit is wel getest, echter werkte dit niet. Nu met de komst van de BlackBerry met info-bevraging is het ook niet meer nodig.

In rustige situaties is info bevragingen via de BlackBerry misschien handig.... maar rijdend in een auto worden die knopjes toch ineens wel heel klein, net als de lettertjes op je schermpje.. Wat wij op de MK ook veel horen is dat even bellen naar de MK prettiger werkt. Als jij op de BlackBerry aan het typen bent, zie je niet wat er om je heen gebeurd, terwijl je tijdens het bellen gewoon alles in de gaten kan houden. Met dit laatste bedoel ik bijvoorbeeld situaties waarin je bijv. met 2 man een grote groep staande houd. Je bent gewoon meer afgeleid als je op je telefoontje aan het "klooien" bent. (Niet vervelend bedoeld)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: HIT op 17 maart 2012, 18:28:14
Ben bang dat je wat dingen door elkaar haalt. Volgens mij doel jij namelijk niet op Windows OEM ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer) ) , maar op WindowsCE ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_CE (http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_CE) )

Daarbij, Microsoft Windows is, tegenwoordig, een, redelijk, stabiel operating system. Echter, een OS is zo sterk als de zwakte schakel, en die is ie niet per definitie zelf. ;)

Ik heb het ff nagekeken in mijn gebruiksaanwijzing van de botser die ik toen nieuw kreeg bij mijn laatste werkgever, het is echt OEM.
Mijn eigen bots is nog lekker eenvoudig, vier knopjes> links/rechts/open/dicht.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 17 maart 2012, 19:28:57
In Kennemerland wordt er sinds een jaar ongeveer gewerkt met een ingebouwde MDT via de navigatie. Dit systeem is gekoppeld aan een VDO-Dayton scherm. Meldingen worden via GMS aan de auto gekoppeld, de melding verschijnt in het scherm, navigatie gaat automatisch. Informatie (tekstblok van de melding, telefoonnummer van de melder, eventuele afspraak op lokatie) verschijnt ook op het scherm.

Het raadplegen van voertuigen en personen is uitgeschakeld, dit is wel getest, echter werkte dit niet. Nu met de komst van de BlackBerry met info-bevraging is het ook niet meer nodig.
Dat is een applicatie-combinatie waarvan ik nog niet wist dat die bestond. En dat terwijl VDO-dayton met betrekking op routeplanning het dik af laat weten ten opzichte van de concurrenten.

Ik ben het trouwens met HIT eens, dat Android of Linux een veel betere optie is dan Windows. Ik heb op mijn 8 jaar oude pc en 4 jaar oude laptop ook een linux prog draaien (joli) dat heel goed werkt op lichte pc's/ laptops. de oude laptop start zelfs sneller op dan mijn nieuwe windows7 laptop......(maar dat terzijde)

Met betrekking op de BB, is daar op zich een makkelijke optie voor te verzinnen: koppel de werkplek aan de BB met bluetooth of wifi. Met een app kan je het toetsenbord van de werkplek gebruiken op de BB. Maar ook dat terzijde.

Iemand een foto van de Zawa of Kennemerland werkplek? En deelbare ervaringen? Ik zal morgen even een fotootje maken van het Mobipol scherm.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Luke_BNV op 17 maart 2012, 23:21:46
Het systeem draait als windows-programma. Sprak een keer met een collega die het een en ander zei te weten van Windows en die vertelde dat een lichter besturingsprogramma het geheel veel stabieler krijgen. Een van de oorzaken van het vastlopen van mobipol is dat de noodhulpauto steeds wordt "doorgegeven", mobipol in "wisselen bemanning" wordt gezet en de computer 24 u/d aanstaat. Windows computers schijnen daar niet heel goed tegen te kunnen. Dat is een van de redenen dat bv bij Team Hoofdwegen er minder storingen zijn, wij zetten de computers regelmatig helemaal uit, omdat we met meerdere voertuigen noodhulp draaien. Schijnt iets te maken te hebben met vollopende geheugens ofzo.

Kan je dat verder uitleggen? Ik heb zelf een klein beetje ICT-kennis met degelijke programma's. heb namelijk 2 jaar ICT gestudeerd. Maar volgens mij heeft het besturingssysteem van een computer toch geen invloed op het geheugen? Die hoort toch bestuurt te worden door het BIOS (Basic input output system) Van de computer. Daanaast snap ik niet hoe een sfoftware programma kan leiden onder 24/7 actief zijn. Dit lijkt mij alleen invloed te hebben op de Hardware.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Henk op 18 maart 2012, 00:23:52
Kan je dat verder uitleggen? Ik heb zelf een klein beetje ICT-kennis met degelijke programma's. heb namelijk 2 jaar ICT gestudeerd. Maar volgens mij heeft het besturingssysteem van een computer toch geen invloed op het geheugen? Die hoort toch bestuurt te worden door het BIOS (Basic input output system) Van de computer. Daanaast snap ik niet hoe een sfoftware programma kan leiden onder 24/7 actief zijn. Dit lijkt mij alleen invloed te hebben op de Hardware.

Het besturingssysteem adresseert het geheugen. Deelt het in en blokkert programma's die proberen geheugen aan te spreken wat gereserveerd is voor het besturingssysteem of bijvoorbeeld hardware.

Kijk maar eens bij je apparaatbeheer bij eigenschappen - bronnen, daar staat de geheugen adressering bij vermeld.

Zo kunnen de opeenvolgende windowsversies steeds meer geheugen beheren, XP kan maar 2 gig aan, Vista al 4 en windows 7 64bits al 18 gig.

En progjes hebben een grotere kans ergens tegen aan te lopen waardoor ze vast lopen naarmate ze lang draaien. Sommige programma's  zijn goed geschreven, stabiel en draaien eindeloos. Andere programma's gaan vroeg of laat gewoon in de fout. Ik heb een handig progje mee draaien op al mijn laptops en computers, Look at Lan. Die gaat na een half uurtje en een paar keer netwerk scannen gewoon in de fout en reageert niet meer.
Maar dat ligt niet aan windows.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: PietjePuk op 18 maart 2012, 09:41:30
Dat is een applicatie-combinatie waarvan ik nog niet wist dat die bestond. En dat terwijl VDO-dayton met betrekking op routeplanning het dik af laat weten ten opzichte van de concurrenten.

Ik ben het trouwens met HIT eens, dat Android of Linux een veel betere optie is dan Windows. Ik heb op mijn 8 jaar oude pc en 4 jaar oude laptop ook een linux prog draaien (joli) dat heel goed werkt op lichte pc's/ laptops. de oude laptop start zelfs sneller op dan mijn nieuwe windows7 laptop......(maar dat terzijde)

Met betrekking op de BB, is daar op zich een makkelijke optie voor te verzinnen: koppel de werkplek aan de BB met bluetooth of wifi. Met een app kan je het toetsenbord van de werkplek gebruiken op de BB. Maar ook dat terzijde.

Iemand een foto van de Zawa of Kennemerland werkplek? En deelbare ervaringen? Ik zal morgen even een fotootje maken van het Mobipol scherm.
In KEN of bij het KLPD is men ook aan het spelen met de BlackBerry Playbook icm een Bluetooth toetsenbord. Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch :-)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: mcwoofer op 20 maart 2012, 09:51:49
Ik heb het ff nagekeken in mijn gebruiksaanwijzing van de botser die ik toen nieuw kreeg bij mijn laatste werkgever, het is echt OEM.
Mijn eigen bots is nog lekker eenvoudig, vier knopjes> links/rechts/open/dicht.

OEM is een licentie type. Geen Windows variant. Bij de hardware van het systeem is een licentie geleverd, de hardwareleverancier levert daar een OEM-licentie bij. Deze kosten minder omdat de hardwareleverancier deze in bulk aankoopt.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: PietjePuk op 20 maart 2012, 09:59:15
OEM is een licentie type. Geen Windows variant. Bij de hardware van het systeem is een licentie geleverd, de hardwareleverancier levert daar een OEM-licentie bij. Deze kosten minder omdat de hardwareleverancier deze in bulk aankoopt.
Dat dus, alleen kwartje is nog niet gevallen.  :)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: mcwoofer op 20 maart 2012, 10:00:32
Het besturingssysteem adresseert het geheugen. Deelt het in en blokkert programma's die proberen geheugen aan te spreken wat gereserveerd is voor het besturingssysteem of bijvoorbeeld hardware.

Kijk maar eens bij je apparaatbeheer bij eigenschappen - bronnen, daar staat de geheugen adressering bij vermeld.

Dit is correct, en dat maakt niet uit welk besturingssysteem je gebruikt. Echter door andere oorzaken wordt er mee geheugen gesnoept. Bij windows zit dat voor al in hoe de basis is opgebouwd rond device drivers en slecht geschreven applicaties. In Linux (varianten) is dat beter afgeschermd waardoor deze daar minder last van heeft. Daarnaast in *nux (Li- of U-) modulair opgebouwd en installeer je ongebruikte delen niet. Dat kost dus ook geen geheugen om dit te laten draaien bij het gebruik van het besturingssysteem. In Windows zitten zoveel functie die de gemiddelde gebruiker nooit gebruikt.

Zo kunnen de opeenvolgende windowsversies steeds meer geheugen beheren, XP kan maar 2 gig aan, Vista al 4 en windows 7 64bits al 18 gig.
XP kon ook al 4 gig adresseren. De 4 gig is de beperking van een 32bits OS. Win7 64 kan namelijk een veelvoud van 18 gig adresseren.

En progjes hebben een grotere kans ergens tegen aan te lopen waardoor ze vast lopen naarmate ze lang draaien. Sommige programma's  zijn goed geschreven, stabiel en draaien eindeloos. Andere programma's gaan vroeg of laat gewoon in de fout. Ik heb een handig progje mee draaien op al mijn laptops en computers, Look at Lan. Die gaat na een half uurtje en een paar keer netwerk scannen gewoon in de fout en reageert niet meer.
Maar dat ligt niet aan windows.

Correct en dat gebeurd ook bij *Nux of Android apps.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 5 april 2012, 21:28:42
Ik had beloofd van Mobipol nog een plaatje te laten zien. Aldus hierbij

Bevragingsscherm kentekens
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg811.imageshack.us%2Fimg811%2F962%2F20120401074759.jpg&hash=32279779e084fee155b5cbf9a51c95d2)


Opdracht scherm
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg832.imageshack.us%2Fimg832%2F4796%2F20120401074823.jpg&hash=60f48153571bd746029a079972e36228)

(uiteraard ivm privacy wel aangepast)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Nick op 6 april 2012, 00:21:25
Ziet er zo op het eerste gezicht erg simpel en doeltreffend uit. Als het ook allemaal goed werkt snap ik niet waarom dit niet gewoon ingevoerd kan worden....

(of ja: het zal wel met aanbestedingsregels te maken hebben....  :-X)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: rrpd op 6 april 2012, 00:35:28
Wat een slecht beeldscherm zeg. Reflecteert ontzettend en kan me voorstellen dat het moeilijk af te lezen is op een zonnige dag.
Neem een voorbeeld van het beeldscherm van de originele VW radio (RNS510). Die beeldschermen zijn zelfs met de zon erop nog goed af te lezen.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 6 april 2012, 19:03:19
Wat een slecht beeldscherm zeg. Reflecteert ontzettend en kan me voorstellen dat het moeilijk af te lezen is op een zonnige dag.
Neem een voorbeeld van het beeldscherm van de originele VW radio (RNS510). Die beeldschermen zijn zelfs met de zon erop nog goed af te lezen.

Dat is inderdaad een van de grootste nadelen van het systeem!

Daarnaast is het systeem eenvoudig met een maar: je moet (redelijk) veel handelingen verrichten om iets gedaan te krijgen.

- elke verandering binnen een opdracht (foto 2) moet je bevestigen met een [ok] scherm. Dus zodra een voertuig zich aanmeld (de rode kaders rechts) [ok] klikken. Of als de meldkamer incident gegevens veranderd [ok] etc etc Dat is vreselijk irritant!!!
- kenteken navraag (foto 1) levert links in het scherm het resultaat op (verrekijker = zoekende) dat resultaat aanklikken met de muis/ f4 daarna inzien. Voor de technische voertuig gegevens verder vragen (weer 2 handelingen) en verzekeringsgegevens ook (weer 2 handelingen) Doorvragen naar de ten naam gestelde kan (weer 4 handelingen) etc etc

Wat wel handig en leuk is: onderling berichten versturen.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: jfwatnet op 9 mei 2012, 22:47:33
Ziet er zo op het eerste gezicht erg simpel en doeltreffend uit. Als het ook allemaal goed werkt snap ik niet waarom dit niet gewoon ingevoerd kan worden....

Ik zal mij eerst maar even voorstellen want dit is mijn eerste reaktie op dit forum.
Ik ben de laatste 8 jaar bezig geweest om bij het korps Amsterdam-Amstelland de Voertuig gebonden werkplek te installeren en upgraden. En nieuwe MDT systemen te ontwikkelen.

Ons korps werkt sinds 1992 met een Mobiele Data Terminal (MDT), waarop incidenten kunnen worden ingeschoten, bevragingen gedaan worden en onderling berichten verstuurd kunnen worden.
Het Mobipol systeem is bij ons in 2004 in gebruik genomen omdat, met de overgang naar C2000, onze eigen netwerken ontmanteld moesten worden. Wat heel jammer was omdat het oude systeem stabieler werkte.

De foto,s zijn van het mobipol systeem. Dit systeem wordt volgens mij enkel door het KLPD en Amsterdam-Amstelland gebruikt. Deze software is oud en wordt niet meer onderhouden. Eigenlijk had het 3 jaar geleden al uitgefaseerd moeten worden, maar toen was er nog geen opvolger. Nu is die er wel in de vorm van Orion. Hier hebben we in Amsterdam het afgelopen jaar mee getest met 4 voertuigen, en dit systeem werkt veel stabieler, alleen zijn we nog niet tevreden over de bevraging module in Orion (P-info). Wij hebben liever IB.
Ook bij ons wordt het incidentadres rechtstreeks door de meldkamer naar de navigatie (Tom Tom) gestuurd.

Inderdaad zijn de schermen niet meer van deze tijd, maar daar moet ook binnenkort een nieuw type voor komen.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 10 mei 2012, 02:06:01
Ik zal mij eerst maar even voorstellen want dit is mijn eerste reaktie op dit forum.
Ik ben de laatste 8 jaar bezig geweest om bij het korps Amsterdam-Amstelland de Voertuig gebonden werkplek te installeren en upgraden. En nieuwe MDT systemen te ontwikkelen.

Ons korps werkt sinds 1992 met een Mobiele Data Terminal (MDT), waarop incidenten kunnen worden ingeschoten, bevragingen gedaan worden en onderling berichten verstuurd kunnen worden.
Het Mobipol systeem is bij ons in 2004 in gebruik genomen omdat, met de overgang naar C2000, onze eigen netwerken ontmanteld moesten worden. Wat heel jammer was omdat het oude systeem stabieler werkte.

De foto,s zijn van het mobipol systeem. Dit systeem wordt volgens mij enkel door het KLPD en Amsterdam-Amstelland gebruikt. Deze software is oud en wordt niet meer onderhouden. Eigenlijk had het 3 jaar geleden al uitgefaseerd moeten worden, maar toen was er nog geen opvolger. Nu is die er wel in de vorm van Orion. Hier hebben we in Amsterdam het afgelopen jaar mee getest met 4 voertuigen, en dit systeem werkt veel stabieler, alleen zijn we nog niet tevreden over de bevraging module in Orion (P-info). Wij hebben liever IB.
Ook bij ons wordt het incidentadres rechtstreeks door de meldkamer naar de navigatie (Tom Tom) gestuurd.

Inderdaad zijn de schermen niet meer van deze tijd, maar daar moet ook binnenkort een nieuw type voor komen.

oef geconfronteerd met een medewerker van het eigen korps moet ik mijn kritieken toch in gaan dammen.....

Sorry niet dus! Ik waardeer het oprecht en ten zeerste dat je reageert! Helemaal super  098uo Maar ik ga ervan uit dat je nagedacht hebt over de mogelijke reacties die je gaat krijgen. Niet dat ik gelijk met een botte bijl ga staan hakken, want dat heeft geen resultaat! Zeg nou eens eerlijk: als je zelf software download en je zou software downloaden (zoals mobipol in elkaar is gezet) en dat op de laptop of pc thuis zetten, dan werk je daar niet mee  :o Dat gooi je het na het downloaden er gelijk weer af en dan geef je het een negatieve recensie op ZDnet of majorgeeks. Het is veel te omslachtig, je moet te veel handelingen verrichten en je krijgt niet de juiste informatie. Je wil geen overbodige handelingen verrichten, gewoon gelijk die rode ogen in een foto verwijderen of dat flac bestandje omzetten in mp3.

Amsterdam had ooit een geweldige voorsprong met het MDT systeem (ookal was dat al een ouder Amerikaans systeem maar oud wil niet zeggen dat het slecht is). Simpel een kenteken invoeren, alle relevante gegevens kwamen daarna ter beschikking. Nu krijg ik een scherm dat ik moet bevestigen om in te zien wat ik niet wil zien om daarna aan te vragen wat ik wil zien om dat weer te bevestigen als daar niemand tussen komt. (En dat snap ik zelf niet meer  e050)

Wat na het MDT kwam, was programmeurs ellende waar niemand op de werkvloer om gevraagd heeft. Ik en heel veel andere dienders werken met dat systeem, elke dag! Met regen en met zonneschijn. Bij verkeersdrempels en met 200 km/u. Dat systeem: dat moet goed zijn! Niet meer en niet minder, eenvoudig in gebruik en met de informatie die de gebruiker wil hebben. En Orion??? nee, sorry als ik het al zou downloaden gooi ik het na 10 minuten werken zeer waarschijnlijk al weer weg.

Kom nou eens met iets goeds! Snel en eenvoudig en vooral EENVOUDIG en SNEL!

Voor de beeldvorming: Ik wil gewoon op de 3 van de afstandsbediening drukken om Nederland 3 op de tv te krijgen en niet eerst bevestigen dat ik geen porno of kooktv wil ontvangen om daarna naar Nederland .... te gaan.

damm wat een pleidoooi weer  :-X
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Frank. op 18 mei 2013, 12:32:52
Citaat
Politie blijft rijden in standaardauto
door Olof van Joolen en Gijsbert Termaat
DEN HAAG


De politieauto van de toekomst, waar vanuit agenten al hun werk kunnen doen en niet meer naar het bureau hoeven, is mislukt. In plaats van in een wagen vol slimme snufjes rijden agenten de komende jaren nog in een standaardauto. De Nationale Politie bekijkt of er alternatieven voor het miljoenenproject zijn.

Lees hier meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21576636/__Politie_in_standaardauto__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/21576636/__Politie_in_standaardauto__.html)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: rutger84 op 20 mei 2013, 16:29:08
Lees hier meer: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21576636/__Politie_in_standaardauto__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/21576636/__Politie_in_standaardauto__.html)

Triest!! En iedereen wist al dat het van geen kant klopte. Dit is de zoveelste integriteitskwestie binnen de politietop. Ik vind het echt schandalig !!!
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Maarten op 20 mei 2013, 16:53:23
Triest!! En iedereen wist al dat het van geen kant klopte. Dit is de zoveelste integriteitskwestie binnen de politietop. Ik vind het echt schandalig !!!

Politietop? Ik weet niet wat jij onder politietop verstaat, maar ik geloof niet dat deze meneer tot de politietop behoorde.
Wat ik onder de politietop versta is het huidige korpsmanagementteam (korpsleiding en regiochefs) en daar heb ik niet zoveel integriteitsschendingen kunnen ontdekken.

Verder ben ik het overigens met je eens ;)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: rutger84 op 20 mei 2013, 23:18:30
Beste Maarten,

Er hebben wel degelijk integriteitskwesties gespeeld binnen de top van de Nederlandse politie. Zo is er dit jaar nog een onderzoek ingesteld naar het declaratiegedrag van diverse korpschefs. Vorig jaar waren er al twijfels over de hele aanbestedingsprocedure van politievoertuigen onder leiding van een (plv) korpschef. Een commissie heeft weliswaar geoordeeld dat er geen onregelmatigheden waren bij de aanbesteding. Toch blijft de zaak stinken en dat blijkt nu wel weer. Toen was al sprake van bepaalde individuen die korting kregen op de aanschaf van een privé auto en op nieuwe banden. Ik geloof niet in een eenmansactie.
Wanneer eea bewezen wordt, dan verdienen betrokken individuen de zak en een flinke straf.
Wij zijn hier de dupe van en kunnen door deze actie nog langer wachten op goed materiaal. Een voertuiggerelateerde werkplek kunnen we voorlopig wel schudden.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: AureliusM op 20 mei 2013, 23:51:52
Hartstikke leuk zo'n politieauto van de toekomst. Maar ik heb in BLAUW gelezen hoe dat er dan uit gaat zien. Teveel snufjes en onnodige dingen.

Nu is het al moeilijk om ORION normaal te laten draaien, laat staan met al die techniek erin. Ik vind het wel prima. Uiteraard zou ik wel een paar verbeteringen willen zien waarvan de belangrijkste BVH in ORION, zodat je de kleine mutaties alvast kan opmaken. Dat zou echt een hoop tijd schelen.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Jerommeke op 20 mei 2013, 23:58:39
Hartstikke leuk zo'n politieauto van de toekomst. Maar ik heb in BLAUW gelezen hoe dat er dan uit gaat zien. Teveel snufjes en onnodige dingen.

Je kunt een Ipad / Galaxy Tab laten draaien, filmpjes kijken, spelletjes spelen tegen mensen in HongKong...

Maar je kunt geen eenvoudig platvorm maken waar je BVH & BVI (+ evt. een ANPR systeem) op kunt laten draaien in het kader van de mobiele werkplek... :-X

Nee, we schaffen een familie-auto aan, we slopen de radio er uit en hangen er een vooroorlogs VDO-systeem in... (met in sommige regio's de mazzel dat je een adres en een melding in je scherm geschoten krijgt)
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: grizz op 21 mei 2013, 17:10:39
Je kunt een Ipad / Galaxy Tab laten draaien, filmpjes kijken, spelletjes spelen tegen mensen in HongKong...

Maar je kunt geen eenvoudig platvorm maken waar je BVH & BVI (+ evt. een ANPR systeem) op kunt laten draaien in het kader van de mobiele werkplek... :-X

Nee, we schaffen een familie-auto aan, we slopen de radio er uit en hangen er een vooroorlogs VDO-systeem in... (met in sommige regio's de mazzel dat je een adres en een melding in je scherm geschoten krijgt)

Werkelijk ongelofelijk.... Is het nu zo moeilijk een car-pc in elkaar te bouwen die voldoet aan de eisen die politie-nl er aan stelt ? Afmuteren en bevragen... dat is wat er nog is. Voor de rest voor de honac bediening en radio lekker allemaal gescheiden houden. Laat de werkvloer nu eens aangeven wat ze willen. In plaats van dat er mensen gaan bepalen die er nooit of te nimmer mee hoeven te werken... wederom miljoenen naar de Kl@te... en niets opgeschoten...
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: xangadib op 21 mei 2013, 17:31:14
Ik vraag me nog steeds af waar dit probleem vandaan komt, wie wil wat niet in de auto hebben.

We kunnen gemakkelijk zo'n werkplek produceren, zelfs met dat wat er nu al in de auto zit. Is dit onwil van boven, of gewoon onvermogen?
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: Jim1 op 22 mei 2013, 18:14:37
Hartstikke leuk zo'n politieauto van de toekomst. Maar ik heb in BLAUW gelezen hoe dat er dan uit gaat zien. Teveel snufjes en onnodige dingen.

Nu is het al moeilijk om ORION normaal te laten draaien, laat staan met al die techniek erin. Ik vind het wel prima. Uiteraard zou ik wel een paar verbeteringen willen zien waarvan de belangrijkste BVH in ORION, zodat je de kleine mutaties alvast kan opmaken. Dat zou echt een hoop tijd schelen.
Ik werk zelf alweer een maand met het systeem. Heb een half jaar geleden ook hier een tijd mee gewerkt.
De enige reden voor een voertuig gebonden werkplek is het doorontwikkelen van solo surveillance.
Op het scherm is met 1 hand alles te bedienen en als je ANPR gebruikt heb je een stuk minder aan het bevragen in Orion.
Titel: Re: Voertuiggerelateerde werkplek Nederlandse politie
Bericht door: moppersmurf op 15 augustus 2013, 01:07:53
Citaat van: grizz link=msg=1164510 date=1369149039
Werkelijk ongelofelijk.... Is het nu zo moeilijk een car-pc in elkaar te bouwen die voldoet aan de eisen die politie-nl er aan stelt ? Afmuteren en bevragen... dat is wat er nog is. Voor de rest voor de honac bediening en radio lekker allemaal gescheiden houden. Laat de werkvloer nu eens aangeven wat ze willen. In plaats van dat er mensen gaan bepalen die er nooit of te nimmer mee hoeven te werken... wederom miljoenen naar de Kl@te... en niets opgeschoten...

Nee.

Je koopt een Mercedes, een Volvo of een BMW. (Want dat zijn de enige merken ter wereld die een op de politie gerichte productielijn hebben.) Laat hen alles inbouwen dat nodig is om het basispolitie werk te kunnen verrichten. Koop vervolgens een UMTS laptop, plaats die in de aangeschafte politiewagen en sluit hem aan op een beveiligd Politienetwerk. En verdomd  :o het rijdt en het werkt!

Maar ja, dan moet je niet 24 cavia's in een werkgroep stoppen om te laten bepalen wat de goedkoopste en meest geschikte Politie-auto is, 17 marmotten een politiecomputersysteem laten samenstellen en 666 ezels laten uitzoeken dat een auto, een computer, een dataverbindingssysteem, een portofoon, een C2000, een mobieletelefoon, een politietransparant, een optisch en geluidssignalensysteem, een ANPR-systeem........ moet ik nog doorgaan? ???

Citaat van: xangadib link=msg=1164524 date=1369150274
Ik vraag me nog steeds af waar dit probleem vandaan komt, wie wil wat niet in de auto hebben.

We kunnen gemakkelijk zo'n werkplek produceren, zelfs met dat wat er nu al in de auto zit. Is dit onwil van boven, of gewoon onvermogen?

Totaal simpel en eenvoudig antwoord: ONVERMOGEN.

Maar ja, je kan een koe (in het kader van desdiscriminatie: paard, blabla) niet kwalijk nemen dat ie zijn eigen reet niet kan afvegen. Toch?

Onwil is het niet, want dan was al deze ellende nooit aangeschaft.

Het vreemde is dat die ene koe (in het kader van desdiscriminatie: paard, blabla) toch nog een hoop geld kost. Rara  :D