Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: Groenemotormuis op 26 juni 2012, 18:14:47

Titel: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Groenemotormuis op 26 juni 2012, 18:14:47
Even een vraagje over een situatie wat ik vanochtend tegen kwam op de A27 bij knp Rijnsweerd. Hier is de weg 6 rijstroken breed (1,2 &3 is A27, 4,5 & 6 is aansluting van de A12 en begin A28) met rijstrook 6 voor een gedeelte afgesloten met een aanhanger met knipperende pijl en pilonnen. Ter hoogte van deze afsluiting was er op rijstrook 3 een aanrijding tussen personen auto en vrachtauto, hierdoor heb je dus verkeer op rijstroken 1,2,4 & 5 wat rijd langs het ongeval.

Mijn vraag is nu hoe je dit wil oplossen in kader van het IM, want daarin word gesteld dat je geen eilandvorming wilt. Misschien nog wat extra info de auto stond dwars op de weg met de bestuurderzijde tegen de neus van de vrachtwagen aan.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: mike op 26 juni 2012, 18:22:02
Je bedoeld denk ik de A27Re komende uit de richting van Den Bosch en gaande in de richting van Hilversum.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: mike op 26 juni 2012, 18:23:55
Ik zou zeggen rijstrook 3,4,5 en 6 eruit dmv een rood kruis.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Groenemotormuis op 26 juni 2012, 18:29:56
Je bedoeld denk ik de A27Re komende uit de richting van Den Bosch en gaande in de richting van Hilversum.
ja correct
Ik zou zeggen rijstrook 3,4,5 en 6 eruit dmv een rood kruis.
Maar dit zou je dan niet lukken als jij de eerste auto bent. Zat mij zelf namelijk ook erg af te vragen dat stel ik kom dit tegen als ik in dienst ben, hoe dan te handelen (neem ik even het telefoontje 112/0800-8002 even niet mee, gaat echt om wat jij als eerste auto het beste kan doen).
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: mike op 26 juni 2012, 18:42:49
ja correctMaar dit zou je dan niet lukken als jij de eerste auto bent. Zat mij zelf namelijk ook erg af te vragen dat stel ik kom dit tegen als ik in dienst ben, hoe dan te handelen (neem ik even het telefoontje 112/0800-8002 even niet mee, gaat echt om wat jij als eerste auto het beste kan doen).

Auto in Fendt of over 3 en 4. Kan verkeer alleen nog maar over rijstrook 5. Omdat het maar een rijstrook is zal het verkeer niet zo snel rijden.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: erdebee op 26 juni 2012, 23:08:37

Auto in Fendt of over 3 en 4. Kan verkeer alleen nog maar over rijstrook 5. Omdat het maar een rijstrook is zal het verkeer niet zo snel rijden.
Ben er vandeweek langsgereden en als ik mij niet vergis (wat natuurlijk best wel kan) liggen ter plaatse van de pijlwagen op rijstrook 6, de rijstroken daar allemaal "aan elkaar", d.w.z. geen scheiding tussen rijstroken 1-2 en 3-6 (correct me if I'm wrong). Fend off over RS 3 en 4 betekent dat je RS 1 en 2 nog steeds open hebt (en RS 5, dus je hebt een "mooi" eilandje").
Om eilandvorming te voorkomen zul je dus RS 1-3 (of 1-4 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3) uit het verkeer moeten nemen of RS 3-6 (of 2-6 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3). Lange file gegarandeerd...

(Google maps geeft trouwens nog de oude situatie weer, met slechts vier rijstroken)
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: mike op 26 juni 2012, 23:10:55
Ben er vandeweek langsgereden en als ik mij niet vergis (wat natuurlijk best wel kan) liggen ter plaatse van de pijlwagen op rijstrook 6, de rijstroken daar allemaal "aan elkaar", d.w.z. geen scheiding tussen rijstroken 1-2 en 3-6 (correct me if I'm wrong). Fend off over RS 3 en 4 betekent dat je RS 1 en 2 nog steeds open hebt (en RS 5, dus je hebt een "mooi" eilandje").
Om eilandvorming te voorkomen zul je dus RS 1-3 (of 1-4 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3) uit het verkeer moeten nemen of RS 3-6 (of 2-6 voor vrije ruimte aan beide zijden van RS3). Lange file gegarandeerd...

(Google maps geeft trouwens nog de oude situatie weer, met slechts vier rijstroken)

Klopt helemaal wat je zegt. Echter zit je met het feit dat je met een normale personenauto geen 3 rijstroken tegelijk kan blokken.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Ikwerk op 27 juni 2012, 03:28:18
Rijstrook 3 t/m 6 in de kruizen. Auto in de fend-off op rijstrook 3/4 en kegelen vanaf je voertuig naar de vluchtstrook. Meer kan je niet doen.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Lt. Col. Me op 27 juni 2012, 11:03:30
Het idee van de eerste veiligheidsmaatregelen is dat je een veilige werkplek kunt creëren direct na aankomst. Bij eenzijdig aanrijdgevaar (dus meerdere rijstroken in één richting) wil je bovendien een veilige vluchtweg en daarom geen eilandvorming. Afhankelijk van de situatie besluit de eerst ter plaatse komende eenheid welke eerste afzetting wordt opgetuigd.

Voor deze case zit je met een groot praktisch probleem: je hebt netto 5 rijstroken (RS6 is al fysiek afgezet) met een incident op RS3, mogelijk zelfs met uitsteek naar RS2 en/of RS4. Je eigen voertuig is altijd te klein om dit incident conform de regels af te dekken. Je zou immers stroken 1, 2 en 3 (afzetting naar middenberm) of stroken 3, 4 en 5 (afzetting naar buitenberm) moeten afblokken. Met een rijstrookbreedte van 3,60 meter heb je dus een behoorlijke vrachtwagen nodig om dat te fixen. Als je het incident afschermt, heb je een eiland met (enigszins) veilige werkplek zonder vluchtweg. Als je stroken 4 en 5 afschermt, heb je geen veilige werkplek maar wel een veilige vluchtweg. Onthoud altijd dat je auto de klap gaat opvangen, en dat kegels totaal geen bescherming bieden.

Wat in de praktijk de oplossing is zal afhangen van de verkeersdrukte, de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, eventuele letsels, de risico-bereidheid van de hulpverlener, de eventuele melding die is gedaan, eventuele extra aanrijdende eenheden waarvan je kennis hebt (pas afschermen als je de middelen hebt is ook een optie!), enzovoort. Gebruik simpelweg je gezonde verstand, ga eerst en bovenal uit van je eigen veiligheid en houd de principes van de veiligheidsmaatregelen in gedachten.

(Er zitten zodanig veel mogelijkheden in deze case dat ik me niet laat verleiden tot het geven van een mogelijke oplossing. Het risico bestaat dan dat er bij een vergelijkbaar geval eenzelfde soort oplossing wordt toegepast die misschien dan wel helemaal niet geschikt is.)
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Koekerdt op 27 juni 2012, 13:45:10
Onthoud altijd dat je auto de klap gaat opvangen, en dat kegels totaal geen bescherming bieden.

Daarom lijkt het mij dat je je voertuig voor het ongeval zet in fend-off. De richting waarop je je afzetting maakt moet je denk ik een beetje bepalen aan de hand van de drukte: de minst drukke kant afzetten. Je kan natuurlijk je vluchtweg wel afetten met kegels aangezien je die voorlopig nog niet gaat gebruiken als eerste voertuig. Als daar dus iemand doorheen knalt dan is dat vervelend maar niet problematisch omdat daar dan niemand is. Op het moment dat je die afvoerroute gaat gebruiken dan zijn er al veel meer eenheden en heb je die weg ondertussen al goed afgezet.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Lt. Col. Me op 27 juni 2012, 14:28:47
@Koekerdt:
De regel is inderdaad de auto 100m vóór het ongeval in fend-off. Maar als je daarmee een eiland creëert, zit je opgesloten tussen het rijdende verkeer en kun je bij een klapper niet meer veilig wegkomen. Op de tweede plaats bieden kegels alleen maar schijnveiligheid: een auto die door de kegels klapt kan ook zomaar naar links of rechts uitbuigen doordat één van die kegels onder zijn wielen schiet.

Nogmaals: het is volledig situatieafhankelijk wat je hier als eerste en voorlopig enige auto gaat doen. Je kunt overwegen niets te doen, je kan ook overwegen om per rijstrook een stopteken te geven en de hele baan stil te zetten, om de twee uitersten maar eens aan te geven. Mijn boodschap en advies: denk eerst aan je eigen veiligheid als hulpverlener, en ren niet als een kip zonder kop naar het incident.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Koekerdt op 27 juni 2012, 14:44:13
oke, duidelijk.

Maar ik denk wel dat er een behoorlijk file ontstaat als je 3 van de 5 rijstroken afsluit, op het moment dat die file langzaam voorbij rijd dan kan je tog wel het een en ander afzetten met kegels? er doorheen schieten zal niet gebeuren met die snelheid lijkt me.

Even een creatieve oplossing waarvan ik denk dat die vast niet toegestaan is maar ik ben benieuwd hoe jullie er over denken:

Rijstrook 5 afsluiten met veel blauw licht en bombarie, gewoon fend off zodat 6 (die al afgezet is) + de vluchtstrook vrij blijven als afvoerroute. Daardoor hoop je op een kijkersfile (want blauw = rem). Als er een flinke file staat de boel afsluiten, wat dan makkelijker gaat omdat het verkeer een heel stuk minder snel rijd.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: HIT op 27 juni 2012, 15:02:23
Bij wegen met meer dan drie rijstroken waar de stremming op een in het midden gelegen rijstrook is is de aanbeveling om rs1 open te houden.
Redenering, rs1 is de snelste rs en de snelheid wil je wegnemen. Tevens heb je dan een extra vluchtweg/afvoerroute nl de vluchtstrook.

In dit geval zou ik zelf de eerst P in acht nemen en eerst mijn voertuig op 4&5 zetten en een paar van de kegels van de afgesloten rs op de weg zetten en dan mijn voertuig in FO zetten 50m voor het ongeval. Waarom maar 50m... ik ben het eerste voertuig, daarin heb ik alle middelen om EHBO en andere hulp te verlenen, dan helpt het niet als ik eerst een marathon moet lopen om bij mijn voertuig te komen. Eventuele opvolgende HV'rs kunnen dan de afzetting verruimen en verbeteren.

Eiland vorming wordt ten zeerste afgeraden niet alleen omdat je je vluchtroute wegneemt, maar omdat je de werkbare ruimte wegneemt. Denk maar eens in wat je ziet zo snel mensen een ongeval voorbij rijden.... "heej een vrije rs, snel erop en gassen". Dit is ook de reden waarom er kegels worden doorgeplaatst zodat je snelheid kunt maken om weer deel te nemen aan het verkeer.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: erdebee op 27 juni 2012, 17:09:48
..... en een paar van de kegels van de afgesloten rs ....
Ik gaf al eerder aan dat ik er vandeweek langsgereden ben. In mijn herinnering staat RS6 niet afgesloten met kegels voorbij de pijlwagen, maar met bakens.
Deze dingen dus: (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.schrikhekken.nl%2Fwinkel%2Fcatalog%2Fimages%2Fbaken-met-voet.gif&hash=1c7e063e3ebd6589d409a5943d79a65a)
Dat maakt de afzetmogelijkheden (en -gevaren) denk ik wel iets anders. Is er misschien nog iemand langsgereden die uitsluitsel zou kunnen geven: staan er kegels of bakens?
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: Groenemotormuis op 27 juni 2012, 17:15:01
Ik gaf al eerder aan dat ik er vandeweek langsgereden ben. In mijn herinnering staat RS6 niet afgesloten met kegels voorbij de pijlwagen, maar met bakens.
Deze dingen dus: (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.schrikhekken.nl%2Fwinkel%2Fcatalog%2Fimages%2Fbaken-met-voet.gif&hash=1c7e063e3ebd6589d409a5943d79a65a)
Dat maakt de afzetmogelijkheden (en -gevaren) denk ik wel iets anders. Is er misschien nog iemand langsgereden die uitsluitsel zou kunnen geven: staan er kegels of bakens?
Nee je hebt gelijk deze bakens staan er. Die verzet je inderdaad niet zo makkelijk (al zal HIT of andere daar wel wat meer ervaring mee hebben ;)).

Moet wel zeggen dat ik zo wel weer andere gedachte opdoe dan ik eigenlijk had. Heb het alleen met een korte zelfstudie IM moeten doen en daardoor was ik al wel zover om fend-off te gaan staan, maar kwam zelf maar op max 2 stroken die ik dan kan afsluiten. Nu zou het in deze casus wel wat makkelijker zijn omdat de laatste auto een vrachtauto is, dan kan je wat makkelijk het voertuig op rijstrook 4 en 5 neerzetten omdat die vrachtauto toch wel blijft staan.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: HIT op 27 juni 2012, 18:46:58
Tip om bakens te verplaatsen als je geen haak bij je hebt, kantel het geheel in jouw richting (door de bovenkant van het schildje naar jou toe te trekken) en duw vervolgens het hele geval voor je uit! Werkt perfect op asfalt.
Titel: Re: Casus incident management snelweg A27
Bericht door: DeMassel op 22 juli 2012, 18:17:15
Tip om bakens te verplaatsen als je geen haak bij je hebt, kantel het geheel in jouw richting (door de bovenkant van het schildje naar jou toe te trekken) en duw vervolgens het hele geval voor je uit! Werkt perfect op asfalt.

zijwaarts kantelen en de baak zelf klemmen in de voet (lichte draai aan de baak geven) werkt ook heel goed