Het beheer van de diverse veiligheidsdiensten wordt meer op regionaal niveau georganiseerd. Dit moet in 2006 zijn geregeld. De besturen van de brandweer en de GHOR (Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen) worden samengevoegd tot één hulpverleningsbestuur. Dit bestuur moet samenwerkingsafspraken maken met het regionale bestuur van de politie om de gecoördineerde voorbereiding op gezamenlijk optreden tijdens een crisis te verbeteren. Het regionale bestuur krijgt doorzettingsmacht en hoeft zijn besluiten niet langer voor te leggen aan de deelnemende gemeenten. Brandweerpersoneel vanaf een bepaalde schaal of functie komt in regionale dienst.
Dit is heel kort gezegd wat er in 2006 moet gaan gebeuren.
Ik denk dat er in het kader van de vorming van veiligheidsregio's er voor heel veel brandweerkorpsen veel gaat veranderen.
Hoe kijken anderen tegen dit onderwerp aan.
In aansluiting van het toppic Zijn er hoofd posten brandweer ???? (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6909.0)
en
brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6829.0)
even deze twee berichtjes:
De RBO-GV (Regional Brandweer Organisatie Gooi- en Vechtsreek) heeft een voorstel gedaan aan de gemeenten in de regio om tot een betere verdeling te komen, niet langer gebaseerd op gemeentelijk gebied maar op grond van inzettijd. (bedoelt wordt de tijd tussen alarmering en aankomsttijd incident). Daarbij stelt hij voor een aantal slecht bereikbare gebieden aan de buurgemeenten toe te wijzen, zoals Huizerhoogt van Huizen naar Blaricum, Zuid Kerkelanden, Loosdrechtse Bos en Egelshoek van Hilversum naar Wijdemeren, Naarder Engh van Naarden naar Huizen enz. Al eerder werd de Hilversumse meent (grenzend ver van Hilversum liggend tegen Bussum aan Bussum toegevoegd.
Een ander bericht vertelt dat de commissaris van de koningin van Noord Holland wil dat de Rijksbijdrage voor de brandweer wordt verhoogd om het mogelijk te maken meer "regionale beroepsbrandweer" in te zetten. Volgens hem wordt de grens van de belasting van de vrijwilligers langzamerhand bereikt en kan in veel gevallen de inzetkriteria niet langer worden gehaald.
Als waterhulpverlener juich ik het streven "inzet op basis van snelste aankomsttijd" toe.
Henk
Bovendien heeft de vorming van veiligheidsregio's veel meer om het lijf dan opkomsttijden te optimaliseren.
De vorming van veiligheidsregio's is voornamelijk een organisatorische kwestie, en waarschijnlijk ook een behoorlijk ingrijpende. Bovendien is daarbij niet alleen de brandweer betrokken maar ook de GHOR en de politie.
Ook 'inzet op basis van snelste opkomsttijd' is binnen de brandweer niets nieuws. Bij de introductie van het GMS-systeem op de meldkamers zijn in veel regio's de gemeentegrenzen niet meer heilig. Het GMS-systeem kijkt gewoon naar de post die, op basis van een aantal kriteria, het snelste ter plaatse kan zijn.
Het topic 'hoofdposten bij de brandweer' ging met name over de steunpuntfunctie die sommige korpsen hebben in verband met specialistische functies. Ook niets nieuws onder de zon dus, alleen een vraag van - waarschijnlijk - iemand die minder bekend is in de brandweerwereld.
Gr
Erik
Ik heb me dat ook eens afgevraagt en inmiddels antwoord gekregen. De rede is dat Laren geen personeels probleem heeft dus snel inzetbaar is... /~/
Misschien is heidebrandje volgens jou dan "niet zo bekend met de brandweerwereld, (hoewel hij volgens mij wel bij het Korps van Bussum zit):henk,ik vrees dat de gemeentes geen voorstel meer gaan krijgen.Er wordt gewoon op basis van cijfers aan getoont hoe de brandweerzorg nog beter kan en dat was het.
"Niets nieuws onder de zon", maar wel zo dat nu concreet voorstellen gedaan gaan worden aan de gemeenten, want oud of nieuw, niets gaat zonder de toestemming van de gemeente, de burgemeester is uiteindelijk de verantwoordelijke bestuurder, en niet de regio. In de huidige stuctuur coördineert ze alleen nog maar. Zomaar overschakelen op een GMS dat de inzet bepaalt op basis van verwachte aankomsttijd gaat dan ook nog niet. Toch vormt dit een belangrijke reden voor de regiovorming, immers optimaal afgestemde inzet van menskracht en middelen. En nee, niet alleen de middelen van de brandweer, ook de bergers/ GG en GGD en politie gaan er deel van uit maken. En bij "vragen aan de brandweer" vind ik het niet erg als het "iemand is die minder bekend is in de brandweerwereld". Prima juist, daar is het forum voor!
Henk
henk,ik vrees dat de gemeentes geen voorstel meer gaan krijgen.Er wordt gewoon op basis van cijfers aan getoont hoe de brandweerzorg nog beter kan en dat was het.
En praat me niet over gemeentes,daar kan ik een heel boekje over open doen :-X :-X :-X
De RBO-GV (Regional Brandweer Organisatie Gooi- en Vechtsreek) heeft een voorstel gedaan aan de gemeenten in de regio om tot een betere verdeling te komen, niet langer gebaseerd op gemeentelijk gebied maar op grond van inzettijd.
Misschien is heidebrandje volgens jou dan "niet zo bekend met de brandweerwereld, (hoewel hij volgens mij wel bij het Korps van Bussum zit):
Henk
Bommetje onder de veiligheidregio?? ::)
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=76344
Dit is een origineel persbericht.
Veiligheidskoepel roept Tweede Kamer op te pleiten voor publieke borging meldkamer
ambulancezorg
Wie kan het me uitleggen hoe dit zit! ???
Zou het te maken kunnen hebben met tegengestelde belangen cq. beleid van verschillende ministeries?... ;)
Dat doet mij een "klein beetje" denken aan één of ander vuurwerk verhaaltje..... :-X :-X ;D
groeten,
René de Caluwé
cu,
Loe
Ik kreeg net van een zeker iemand... ;) de volgende link door :) ;D ;D ;D
Een zeker iemand.... klopt ;) (ik ben niet meer zo onzeker de laatste tijd ;D ;D ;D)
groeten,
René de Caluwé
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1198&ContentId=1252
15 juni 2007
Crisisbeheersing en rampenbestrijding in 2009 op orde
Het kabinet Balkenende presenteerde donderdag 14 juni de beleidsplannen voor de komende periode. Veiligheid was al een belangrijk thema, de afgelopen tijd, en nu is het uitgewerkt in concrete plannen. In 2009 moeten de nieuwe veiligheidsregio's voldoen aan de wettelijk vastgelegde basiseisen.
Het kabinet wil graag een professionele organisatie tot stand brengen voor een goede aanpak van rampen en crisissituaties. Daarom worden in Nederland veiligheidsregio's opgezet, die overeenkomen met de huidige politieregio's. Deze landsdelen zullen aan basisvoorwaarden moeten voldoen, die van tijd tot tijd worden getoetst door de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV). De veiligheidsregio's vallen niet onder het lokaal bestuur, maar vormen een eigen (vierde) bestuurslaag, vergelijkbaar met waterschappen. :o :o
Opvallend is, dat in het beleidsplan voorzichtig wordt gesproken over de regionalisering van de brandweer. 'Het kabinet sluit meerjarige convenanten af met die regio's die door willen groeien naar de volledige regionalisering van de brandweer.' Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) stelde eerder, dat zij zich hard maakt om alle regio's te stimuleren hun brandweerkorpsen te bundelen.
@ palmpie
Wat is er tegen een vierde bestuurslaag ?
Niets! Maar het waterschap heft nu ook zijn eigen belastingen... ::) ::) ;) ;) ^-^ ^-^
De gemeenschappelijke regelingen zijn moeilijk democratisch te controleren. Geen goede zaak.
Breng de veiligheidsregio's onder bij de provincies
@ Palmpie
En Kennemerland?
Fred Vos.
@ Palmpie
Dat was niet één vrasg van u, maar een complexe reeks van vragen; waarmee ik zo maar even het gehele probleem gratis voor u en de parasitaire meegluurders, zou moeten/kunnen oplossen. Nein Danke! Dan ga ik liever grasmaaien.
Sowieso werk/werkte ik nooit voor andere mannen.
De context van dit topic op dat moment was, nota bene door u veroorzaakt, dat ander samenwerkingsverbanden tussen quasi regionale brandweren en ambulance diensten plotseling werden teruggedraaid.
Waarom dan ook niet voor HDK, vroeg ik mij af? U geeft geen antwoord.
U jaloezie, waarom ik zogenaamd wel op de een en niet op de ander reageer zou u beter moeten verbergen. Flauw!
Fred Vos.
Er staat klip en klaar dat een gemeente een gemeentelijke brandweer in stand mag houden.
Artikel 23d
1. Onze Minister kan het college van burgemeester en wethouders van een gemeente met een gemeentelijke brandweer een aanwijzing geven indien de taakuitvoering van die brandweer tekortschiet.
2. Tot het geven van een aanwijzing gaat Onze Minister niet over dan nadat hij over de voorgenomen aanwijzing het college heeft gehoord.
3. Indien de taakuitvoering van de gemeentelijke brandweer blijvend tekortschiet, kan Onze Minister het college opdragen te besluiten de gemeentelijke brandweer op te heffen. Het college en het bestuur van de veiligheidsregio maken schriftelijk afspraken over de gevolgen van het besluit.
Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Hoe moet de regio dat dan overnemen..? Het onderkomen, de spullen en de mensen behoren toch echt tot de gemeente.. ??? Zover zal het heus wel niet komen ergens in NL, ik denk dat de korpsen op wat kleinere dingen na veelal de zaken op orde hebben. Hier wel althans :)
Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Hoe moet de regio dat dan overnemen..? Het onderkomen, de spullen en de mensen behoren toch echt tot de gemeente.. ??? Zover zal het heus wel niet komen ergens in NL, ik denk dat de korpsen op wat kleinere dingen na veelal de zaken op orde hebben. Hier wel althans :)Geloof me,de insteek is dat alle korpsen overgaan naar de regio,s.De regio gaat alle zaken regelen,en de gemeente mag financieel de zaken regelen.Ook bij jullie ;)
Met dit in het achterhoofd en kijkend naar de VRR dan moet ik helaas tot de conclusie komen dat er geen effiiciency is bereikt. Het aantal FTE's in de koude kant is alleen maar toegenomen. En dat vind ik raar en zonde van het (gemeenschaps)geld. Volgens de afdeling voorlichting bestaat de regio op dit moment uit 1.000 vrijwilligers en 700 beroeps, waarvan er 400 werkzaam zijn in de koude kant van de brandweer.
Bezint dus eer gij aan regionaliseren begint!
Hoe veilig is de VRR?
Op 3 december zijn de Kazerne Volgorde Tabellen (KVT) aangepast. Door het aanpassen van de KVT zou het zo moeten zijn dat de eerst beschikbare eenheid wordt opgeroepen om het incident te bestrijden. Uiteraard zijn wij voorstander van dit principe, maar plaatsen wij echter wel wat vraagtekens.
Als altijd de eerst beschikbare eenheid wordt opgeroepen, dan kan dit betekenen dat er niet voldoende dekking achterblijft in het gebied, waardoor - bij het volgende incident in dat gebied - de kans bestaat dat de norm van 8 minuten niet meer gehaald wordt. De KVT zou dus een zorgvuldig afgewogen systeem moeten zijn, waarbij ook bij meerdere incidenten tegelijkertijd nog steeds de basis brandweerzorg geboden kan worden. Met andere woorden is dus dit een zeer complex systeem en regels en voorwaarden.
Het aanpassen van de KVT betekend automatisch dat het verzorgingsgebied van een post wordt aangepast. De post heeft tot op heden haar verzorgingsgebied zorgvuldig in kaar gebracht en haar represieve taken op aangepast. Lokale bekendheid met de bijzondere objecten in het verzorgingsgebied is zo'n belangrijk onderdeel van de voorbereidingen die de post treft. Daarnaast zijn de voertuigen van een post uitgerust met bereikbaarheidskaarten, aanvalsplannen en soms ook met de juiste sleutels en codes.
Het bevreemd dan ons ook zeer dat de leiding van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond het besluit heeft genomen om de KVT aan te passen, zonder hier vooraf informatie over te vertrekken. Posten hebben zich dus niet kunnen voorbereiden op de aanpasingen in hun verzorgingsgebied en er heeft dan ook geen overdacht van kennis en materialen (bereikbaarheidskaarten, aanvalsplannen, sleutels, enzovoort) plaatsgevonden tussen de verschillende posten. Dit leidt dan ook onherroepelijk tot een onwenselijke situatie, want dit kan gevaarlijk zijn voor de mensen, dieren en brandweerlieden in onze regio.
Naast emotionele reacties (die ons inziens eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden, door vooraf informatie te verstrekken vanuit de leiding naar de korpsen) hebben ons ook berichten bereikt dat de Districts Commandanten bezwaren hadden geuit over de aanpassingen van de KVT. Sommigen hadden de KVT willen voorleggen aan de medezeggenschap, maar door een groot aantal fouten en onjuistheden in de KVT besloten om eerst deze zaken te laten verbeteren voordat ze zouden worden aangeboden. Ook zij waren dus onaangenaam verrast met de invoering.
Hierop heeft het bestuur dan ook gemeent om een brief te zenden naar de leden van het dagelijks bestuur van de VRR en een afschrift van deze brief te zenden naar alle burgemeesters in onze regio. De brief tref je hieronder als bijlage aan.
http://www.brandweervrijwilligers.nl/pdf/nieuws_pdf_regionaal/2007006_Dagelijks_bestuur.pdf (http://www.brandweervrijwilligers.nl/pdf/nieuws_pdf_regionaal/2007006_Dagelijks_bestuur.pdf)
Bron: http://www.brandweervrijwilligers.nl/regionaal/rotterdamrijnmond/?view=9 (http://www.brandweervrijwilligers.nl/regionaal/rotterdamrijnmond/?view=9)
Voorbeelden te over, maar daar heeft niemand wat aan. >:(
Het is te hopen dat de leiding het snel oppakt en hier werk van maakt, oftewel het een en ander aanpast. O0
Voorbeelden te over, maar daar heeft niemand wat aan. >:(
Het is te hopen dat de leiding het snel oppakt en hier werk van maakt, oftewel het een en ander aanpast. O0
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2325072.ece?secId=529
Vlam in de pan om brandweer
Gepubliceerd op 22 augustus 2007, 16:58
Laatst bijgewerkt op 22 augustus 2007, 17:07
BEVERWIJK - Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdagavond een flinke oorvijg gekregen van de gemeenteraad. Het voornemen om de Beverwijkse brandweer onder te brengen in een regionaal korps, werd bruusk van tafel geveegd. Het feit dat het college overdag al een optimistisch persbericht had verspreid, hielp ook niet echt.
In de regio Kennemerland is een proces van regionalisering van de brandweer gaande. Er moet een veiligheidsregio komen waar 11 gemeenten hun korpsen in onderbrengen. Overigens is dat 'moeten' discutabel. Onder het vorige kabinet was het verplicht, inmiddels mag een gemeente toetreden tot de nieuwe veiligheidsregio. Het moet dus niet meer maar is, volgens het college en de hulpverleningsdienst Kennemerland, om efficiëncyredenen te verkiezen. Een nieuwe samenwerkingsvorm tussen de korpsen komt er wel. Inmiddels hebben acht gemeenten groen licht gegeven. Uitgeest en Velsen beslissen binnenkort over het onderwerp.
http://www.opurk.nl/content/view/17806/2/
Motie ChristenUnie en SGP blijf staan
In najaar beslissing over regionalisering brandweer PDF Afdrukken E-mail
dinsdag 20 mei 2008
Een ander positief punt is dat samenwerking voor het personeel meer carrièrekansen biedt. En er is altijd een minimale dekking.''
Convenant regionalisering gemeentelijke brandweerkorpsen
. Burgemeester van Beek van de Gemeente Edam-Volendam is tevreden met en onderschrijft de uitkomsten van het onderzoek, maar wenst enkele kanttekeningen te plaatsen bij het sluiten van het convenant.
Binnen de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland wordt intensief door alle gemeentes samengewerkt. Dat is ook een logische zaak om gezamenlijk elkaar te ondersteunen in geval van calamiteiten waarbij de brandweer een centrale rol speelt.
Burgemeester van Beek: “Alles op een rijtje zettende heb ik gemeend, samen met twee andere burgemeesters uit de regio een afwijkend standpunt in te moeten nemen ten aanzien van het sluiten van het convenant met de minister. Natuurlijk zal ik als lid van het bestuur van de Veiligheidsregio toezien op de juiste uitvoering en het inhoud geven van het convenant. Dat geldt zeker voor de kwaliteit die we ook op regionaal niveau willen bereiken.”
Beemster tegen regiokorps brandweer
Gepubliceerd op 19 november 2008, 17:13
Laatst bijgewerkt op 19 november 2008, 17:15
Beemster -
Burgemeester Harry Brinkman voelt zich gesteund door de gemeenteraad in zijn standpunt tegen de regionalisering van de brandweerkorpsen. Brinkman ziet inhoudelijk geen reden tot regionalisering en vindt ook de gang van zaken principieel onjuist.
Het Veiligheidsbestuur van de regio Waterland heeft onlangs besloten een convenant te sluiten met de minister van binnenlandse zaken, waarin de intentie wordt uitgesproken over te gaan tot regionalisering van de korpsen. ,,Ik ben niet tegen regionalisering an sich als de minister dat ook gaat regelen'', aldus de Beemster burgemeester.
Hij wijst op het feit dat een eerdere poging van de minister om te komen tot een verplichte regionalisering in de Tweede Kamer is gesneuveld. ,,Nu tracht ze die regionalisering via een omweg toch voor elkaar te krijgen. Ze stelt daartoe eenmalig een zak met geld beschikbaar.''
Niet alleen de gang van zaken stoot Brinkman tegen het hoofd. ,,Het is niet voldoende aangetoond waarom de korpsen zouden moeten regionaliseren. Ik heb sowieso een hekel aan groter wordende organisaties en groter is ook lang niet altijd beter. De gemeenteraden hebben in deze ook geen zeggenschap gehad, terwijl dit besluit wel gevolgen heeft voor de raden. Die moeten straks bijvoorbeeld gaan instemmen met de overdracht van materieel. En ook de positie van vrijwilligers speelt een belangrijke rol: die vinden hun motivatie vooral in de wens iets te doen voor de eigen gemeenschap.''
Brinkman voelt zich in zijn standpunt gesteund door de Beemster raad, al is die niet op voorhand in meerderheid tegen regionalisering van de korpsen. ,,Er is een noodzaak tot kwaliteitsverbetering en door regionalisering kunnen ook nieuwe kansen en mogelijkheden ontstaan. Er is ook niet gezegd dat we door regionalisering ons eigen vrijwilligerskorps niet kunnen behouden'', aldus PvdA'er Jos Dings in een reactie op een motie die door het CDA over dit onderwerp werd ingebracht.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article4070724.ece/Beemster_tegen_regiokorps_brandweer (http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/waterland/article4070724.ece/Beemster_tegen_regiokorps_brandweer)
wie is dan de 3e burgemeester die zijn kanttekeningen plaatst bij de regionalisering (in vorm van materieel en personeel in hande van de regio)
te lezen op www.rbzw.nl
Het Veiligheidsbestuur in Zaanstreek-Waterland geeft opdracht om een onderzoek te laten uitvoeren naar de concrete mogelijkheden van het samenvoegen van de Veiligheidsregio's Amsterdam-Amstelland, Kennemerland en Zaanstreek-Waterland. Hierover moet nog dit jaar een rapportage verschijnen.
In april 2009 heeft een delegatie van het Veiligheidsbestuur reeds oriënterende gesprekken gevoerd over samenwerking met de omliggende veiligheidsregio’s. Aanleiding hiervoor is de wens om op een efficiënte en effectieve manier invulling te blijven geven aan de bestaande -veiligheidsregio overschrijdende- veiligheidsrisico’s. Deze twee uitgangspunten vormen de basis voor het onderzoek. Dit onderzoek naar schaalvergroting is tevens richtinggevend voor het onderzoek naar mogelijke regionalisering van de brandweer in Zaanstreek-Waterland.
Efficiëntie
Ten aanzien van de efficiëntie heeft het bestuur geconstateerd dat het voor deze regio vrijwel onbetaalbaar wordt om aan alle kwaliteitseisen te voldoen. Dat is gebleken uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) 2009-2012 en de bijbehorende meerjarige financiële begroting. Daarnaast speelt dat de nieuwe Wet veiligheidsregio’s en de daaruit volgende Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s, zoals Besluit veiligheidsregio’s en Besluit personeel veiligheidsregio’s) kostennadelige implicaties kunnen hebben die nu nog niet volledig zijn te overzien. Schaalvergroting is een mogelijkheid om de kosten voor deze regio betaalbaar en beheersbaar te houden en tegelijk een goede kwaliteit te garanderen.
Effectiviteit
Ten aanzien van de effectiviteit toont een analyse van de veiligheidsrisico’s aan dat met name de veiligheidsregio overschrijdende (industriële) activiteiten in- en rondom het Noordzeekanaalgebied en Schiphol, de grootste risico’s voor de genoemde veiligheidsregio’s vormen. Het zou effectiever zijn om de bestuurlijke en operationele organisatie van de veiligheid op deze risico’s af te stemmen. Het Veiligheidsbestuur kiest er daarom voor om samen met de Veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland en Kennemerland, één nieuwe veiligheidsregio te willen vormen. Om invulling te geven aan deze keuze zal het Veiligheidsbestuur een extern bureau onderzoek laten uitvoeren naar de concrete mogelijkheden van het samenvoegen van deze veiligheidsregio´s.
Tussenstand onderzoek mogelijke regionalisering brandweer
Op 29 oktober 2008 heeft het Algemeen Bestuur van de VrZW een convenant getekend met minister Ter Horst. In dit convenant heeft het Algemeen Bestuur de afspraak gemaakt om een onderzoek uit te voeren naar eventuele regionalisering van de brandweer in Zaanstreek-Waterland. Om invulling te geven aan deze afspraak onderzoekt de directeur VrZW, samen met de gemeentesecretarissen, commandanten en controllers van de gemeenten, hoe de brandweer in Zaanstreek-Waterland in de toekomst het beste kan worden ingericht.
Op basis van dit lopende onderzoek en de door het Veiligheidsbestuur gemaakte keuze om één veiligheidsregio te willen vormen met Amsterdam-Amstelland en Kennemerland, is besloten om bij het vervolgonderzoek naar de toekomstige organisatie van de brandweer in Zaanstreek-Waterland vooral te kijken naar die twee veiligheidsregio’s.
De veiligheidsregio's zouden toch samen moeten vallen met de politie regio's? ??? ???Dat is nu zowiezo niet zo, cpa asd stuurt ook za-wa aan....
Geen financiële steun voor nieuw onderdeel brandweer
Redactie - 9 juni 2009Reageer op dit artikelLISSE - Het college van burgemeester en wethouders wil niet meebetalen aan de oprichting van het Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Dit besluit wordt donderdag 18 juni voorgelegd aan de gemeenteraad. Formeel willen de leden niet instemmen met 4.906 euro (22.300 inwoners maal 0,22 euro), omdat de Programmabegroting 2010 voor de Regionale Brandweer Hollands Midden te laat binnenkwam.
Het college gaf op 19 maart van dit jaar haar ramingen aan voor de kosten van de brandweer. Ver na deze datum, op 28 april, is alsnog een begroting ingediend, waarin de niet-voorziene verhoging van 0,22 euro per inwoner ten behoeve van het RIEC is opgenomen. Het college hierover: 'Gezien het tijdstip van verzending van de begroting is het met betrekking tot deze voorgestelde verhoging voor de gemeenteraad niet mogelijk om tijdig zienswijzen in te dienen.' Uit de ambtelijke stukken blijkt, dat Lisse überhaupt niet zo blij is met meebetalen: 'Het RIEC beoogt een gecoördineerde aanpak van de criminaliteitsbestrijding. In verband met de spilfunctie van de politie binnen het RIEC stellen de korpsen Haaglanden en Hollands Midden menskracht beschikbaar om samen met een projectleider deze nieuwe voorziening te realiseren. Ten aanzien van de betaling van de kosten is sprake van gezamenlijke financiering. Het ministerie van Binnenlandse Zaken stelt voor een periode van vier jaar bedragen beschikbaar oplopend van 150.000 euro in 2008 tot 500.000 euro in 2011. De overige kosten worden verdeeld tussen Politie Haaglanden en Hollands Midden (20 procent), het Openbaar Ministerie (10 procent), de Belastingdienst (10 procent), de Provincie (5 procent) en de gemeenten (55 procent). Een aantal kleinere gemeenten gaf aan, dat criminaliteitsbestrijding voor hen geen primaire gemeentelijke taak is. Ook voor Lisse is deze zienswijze verdedigbaar.
http://www.echo.nl/ww-li/buurt/lees/879199/geen.financiele.steun.voor.nieuw.onderdeel.brandweer/ (http://www.echo.nl/ww-li/buurt/lees/879199/geen.financiele.steun.voor.nieuw.onderdeel.brandweer/)
http://www.rtv9.nl/streeknieuws/regio/35372-vrijwillige-brandweerlieden-qwe-vrezen-voor-minder-gezelligheidq (http://www.rtv9.nl/streeknieuws/regio/35372-vrijwillige-brandweerlieden-qwe-vrezen-voor-minder-gezelligheidq)Dit is gewoon koudwater vrees. Morgen zijn we inderdaad 1 grote regio, maar die gezelligheid zul je toch zelf moeten maken als korps zijnde. Binnen in je kazerne, met je eigen ploeg mensen. Dat was al zo toen we gewoon gemeentekorpsen waren, dat zal nu niet anders zijn. Overigens wordt er in dit stuk gesproken over de vrijwillige brandweerlieden in de regio Utrecht, RTVUtrecht is alleen bij het korps IJsselstein geweest. Daar zijn wat twijfels, hoe de meningen in de rest van de regio zijn verdeeld, is niet na gegaan. Dus hoe betrouwbaar is dit stuk. 998765 123chill
Vrijwillige brandweerlieden: "We vrezen voor minder gezelligheid"
zaterdag, 30 oktober 2010
Vrijwillige brandweerlieden uit de provincie Utrecht zijn bang, dat het op de korte termijn minder gezellig zal zijn in brandweerkorpsen. Aanstaande maandag gaan alle brandweerkorpsen namelijk onder de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) samenvallen.
Hierdoor verwachten veel brandweerlieden, dat deze massale fusie zal leiden tot een vermindering van de goede en vooral lokale sfeer. De combinatie van serieus brandjes blussen en plezier naast het werken maken valt door de nieuwe situatie in het gering.
De VRU stelt budget beschikbaar om hun plannen uit te voeren. De VRU is van mening, dat de brandweer veel beter en efficiënter kan werken door de samenvoeging. Ze gaan hun ideeën, ondanks de onvrede onder veel brandweerlieden, toch doorvoeren.
http://www.limburger.nl/article/20101109/REGIONIEUWS02/101109642/1002 (http://www.limburger.nl/article/20101109/REGIONIEUWS02/101109642/1002)
Kritiek op brandweerplan
Een toekomstdroom met potentiele nachtmerries. Zo omschrijft de landelijke Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) het reorganisatieplan voor de brandweer in het district Maas en Peel. Dat is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Horst aan de Maas en Peel en Maas.
door Gertie Driessen
Voorzitter Cees van Beek kritiseert de opheffing van de kazernes in Baarlo en Maasbree, het oprekken van de opkomsttijd van vijf minuten naar een kwartier en het feit dat straks in minder ernstige gevallen niet meer met een zespersoons bluswagen wordt uitgerukt, maar met een kleinere eenheid van twee personen. "Het beleidsplan is een kopie van het landelijk rapport van de commissie Mans. Vriend en vijand zijn het er toch over eens dat dat een slecht rapport is." De VBV heeft inmiddels een brief gestuurd naar het college van Peel en Maas en gevraagd om uitstel van de besluitvorming.
Samenvatting antwoorden in eerste termijn van de Minister Opstelten:
Financiering veiligheidsregio blijft zelfde, 90% door gemeente en 10% door rijk. Veiligheidsregio blijft verlengd lokaal bestuur.
Bijdrage van individuele burger via belasting aan Gemeente is hoger in regio Rotterdam-Rijnmond vanwege hoger risico dan bijdrage van burger van burger op de Veluwe.
Onderzoek naar dekking brandweerzorg staat op agenda.
Kwartiermaker Nationale meldkamer wordt binnenkort benoemd.
Wordt gewerkt aan oefenprogramma voor bovenregionale samenwerking van de veiligheidsrgio's.
Algemeen directeur veiligheidsregio hoeft niet de regionaal brandweercommandant te zijn. Het blijft wel belangrijk dat er 1 persoon de leiding heeft tijdens een ramp en advies geeft aan de burgemeester. Geen twee kapiteins op een schip tijdens crisisbeheersing.
Politie blijft achter op terrein van oefeningen met veiligheidsregio.
Oefenkader 2014 loopt achter, tot April staat het oefenkader in teken van Nuclear Security Summit.. Diverse oefenscenario's voor bijstand aan veiligheidsregio Haaglanden.
20 veiligheidsregio hebben systeemoefeningen 2013 uitgevoerd, 5 niet.
Strategie toezicht houden door Minister op veiligheidsregio's in ontwikkeling, presentatie door ministerie voor einde 2014.
Minister gaat spreken met veiligheidsregio Groningen over aardbevingen. Veiligheidsregio vraagt bijdrage van rijk van 4 ton. Minister heeft er geen goed gevoel bij om zonder meer dit bedrag over te maken aan deze veiligheidsregio. Minister stelt voor om bijdrage te leveren in natura (in casu hulp bij crisiscommunicatie en hulp bij versterken expertise).
Daling van aantal brandweervrijwilligers hoeft geen probleem te zijn. Flexibiliseren van inzet vrijwilligers bij brandweer. Veiligheidsregio moet maatwerk lever en efficient inzetten van personeel.
Vakbond brandweervrijwilligers maakt zich zorgen, de minister ontkent de cijfers in daling brandweervrijwilligers niet. De minister deelt de zorgen van de vakbond niet.
Het is belangrijk dat werkgevers ruimte geven aan brandweervrijwilligers om onder werktijd vrijwilligerswerk te blijven doen.
Jeugdbrandweer is goede kweekvijver voor nieuwe brandweervrijwilligers.
19 veiligheidsregio wijken af normtijden. 7 veiligheidsregio's zijn hierop aangesproken door minister.
Veiligheidsregio mag afwijken van norm, mist gemotiveerd.
Post Diever sluiten is een gemeentelijke aangelegenheid. De minister heeft verzekering gekregen van veiligheidsregio Drenthe dat sluiting van post Diever past binnen het regionale dekkingsplan. Het regionale dekkingsplan van veiligheidsregio Drenthe verschijnt aan het einde van dit jaar. Minister onderneemt verder geen actie. Bij uitzondering mag er afgeweken van de landelijke norm opkomstijdtijd brandweer. Verantwoordelijkheid van veiligheidsregio.
Variabele voertuigbezetting mag. Voertuig mag ook uitrukken met twee man ipv van zes. Belangrijk voor vrijwillige brandweer waardoor men niet men niet hoeft te wachten tot de zesde vrijwilliger opkomt.
Minister van VWS wil vlamvertragers niet verplichten. Geen inzicht in maatschappelijke kosten en baten. Zorgen over gezondheidsrisico van chemicalien in deze brandvertragers.
Brandweer neemt geen afscheid van C2000. Ook in Vereningd Koninkrijk gebruikt brandweer een landelijk communicatiesysteen aangevuld met een apart objectcommunicatiesysteem. De aanschaf van andere portofoons door enkele brandweerregio's betref objectportofonie.
Enorme stappen gemaakt bij moderniseren crisiscommunicatie.
Resultaten NL-Alert nog niet bekend.
Zorgen uitval calamiteitenzenders wordt onderzocht. Minister maakt zich geen zorgen. Zelfs bij uitval van NOS is er nog RTL.
Inzet vrijwilligers van Rode Kruis is voor minister belangrijk zeker bij geneeskundige hulpverlening. Inzet van Sigma teams valt onder verantwoordelijk van de veiligheidsregio's.
Samenvatting antwoorden in tweede termijn van de Minister Opstelten:
Voor de zomer 2014 definitief standpunt aangaande vlamvertragers.
Lokale gemeenschap moet meer betrokken worden bij lokale brandweer. Minister geen voorstander van een burgerraad.
Opkomst- en aanrijtijdnorm is niet meer dan instrument. In praktijk gaat gemeenteraad mee met argument veiligheidsregio waarom tijdsnorm is overschreden bij uitruk van brandweer.
Veiligheidsregio Groningen per 1 januari 2014 een feit
http://brandweer.groningen.nl/nieuws/veiligheidsregio-groningen-per-1-januari-2014-een-feit (http://brandweer.groningen.nl/nieuws/veiligheidsregio-groningen-per-1-januari-2014-een-feit)
Met ingang van 1 januari 2014 is Veiligheidsregio Groningen officieel van kracht. Vanmiddag vond hiervoor de officiële overdracht van taken brandweerzorg en crisisbeheersing naar de veiligheidsregio plaats.
Alle brandweerkorpsen in onze provincie en hun medewerkers zijn samengegaan in één regionaal korps en maken sinds 1 januari 2014 deel uit van de organisatie Veiligheidsregio Groningen. Onze inwoners merken hier weinig van. Onze 40 brandweerposten in de regio staan elk moment paraat om branden en ongevallen te bestrijden.
Binnen de veiligheidsregio Groningen werkt een aantal partners samen om noodsituaties te voorkomen en te bestrijden. Dit zijn de brandweer, politie, GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio), de 23 gemeenten, de waterschappen Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest, Provincie Groningen, Openbaar Ministerie en Defensie.
Nieuw logo
Veiligheidsregio Groningen heeft gekozen voor een nieuw logo. Hierbij is gekozen voor een driehoeksvorm, die vaak symbool staat voor veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan verkeersborden. Groen wordt de nieuwe huisstijlkleur. Een sterke signaalkleur die past bij een organisatie die alert is op risico’s en daadkrachtig optreedt bij noodsituaties. Een kleur die staat voor veiligheid en nieuw elan uitstraalt.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fbrandweer.groningen.nl%2Fnieuws%2FLogoVR.JPG%2F%40%40images%2F9136f035-6bae-4a50-804f-c1a963481abd.jpeg&hash=8ba70cf6abf984b40e9074ed4edc84d2)
Mooie woorden Peter...... Nu ff daad bij woord voegen?Als ik alle voortekenen moet geloven zal er zeer binnenkort een tegengeluid hoorbaar zijn. Maarja, het is vervelend dat er bij brandweer nederland eerst een paar doden moeten gaan vallen voordat ook de verantwoordelijke personen zich bewust worden van de verkeerde beslissingen die zij hebben genomen. Dus dat gaan we dan ook maar rustig afwachten. Knap trouwens dat je weet wat ik wel of niet allemaal doe. ::)
Je bent Moderator bij een groot HV forum, wat let je om een protest in elkaar te flansen.....
Beetje demonstreren op het Malieveld (binnenhof kom je niet op, zo leert de Oldtimersclub ons).
Petitie overhandigen......
Beetje boeroepen aan de zijlijn kan iedereen, ook ik!
Alleen, ik loop niet aan de zijlijn te boeroepen.
Ik wordt zo moe van mensen die roepen om actie en er zelf niets aan doen......
De complete Friese brandweer is sinds de jaarwisseling één korps, dat is ondergebracht in de Veiligheidsregio Friesland. Aan de regionalisering van de Friese brandweer is een paar jaar gewerkt. Er zijn nu geen zelfstandige gemeentelijke brandweerkorpsen meer.
Binnen Veiligheidsregio Fryslân werken Brandweer Fryslân en GGD Fryslân aan de brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Anthony Hoogeveen van de Veiligheidsregio.
De vork zit vrij eenvoudig in de steel, so to speak. Dit land geeft meer geld uit dan het verdient en dus moet er voor worden gezorgd dat daaraan een einde komt. De brandweren worden betaald (voor 90%) door de gemeenten en de gemeenten ontvangen (via het Gemeentefonds) de afgelopen en de komende jaren miljarden minder. Dus gaan, nee moeten, gemeenten ervoor zorgen dat ook zij de spreekwoordelijke tering naar de nering zetten. Dat doen zij onder meer door te bezuinigen, ook op de brandweer. Niet leuk, maar tegelijkertijd onvermijdelijk. In mijn regio per 1 januari 2015 10% minder budget en daarmee 10% minder formatie (lees: personeel). Dat is hier ongeveer 100 fte. Laten we die nu vooral vinden in de categorie waarover hier zo wordt geklaagd. Dat kan ook, want we hebben niet overal meer een lokaal commandant met zijn/haar gevolg nodig. Dus worden die als eersten wegbezuinigd, waarbij nog eens niemand gedwongen zijn baan verliest ook. Niets dements aan, gewoon zorgen dat je primaire product in stand blijft en dat je toch serieus meedoet om dit land er weer bovenop te krijgen.
Volgens mij een heel duidelijk verhaal: in een land, een maatschappij, een samenleving draait alles om keuzes maken. En die keuzes beginnen met verkiezingen en eindigen in een praktische uitvoering door de overheidsorganisaties. Alles wat we willen kost nu eenmaal geld, maar we willen ook niet teveel belasting betalen. Dus moet je een balans vinden tussen de wensen aan de ene kant en de belastingtarieven aan de andere kant.Ik denk dat het goed is dat jij alle recente ontwikkelingen nog eens door leest. En dan gaat beseffen waar het nu goed om gaat. En dat als dit zo doorgaat dat bij brand wij die ene bejaarde in bed en zo ook veel meer mensen op een gegeven moment niet meer kunnen redden. En die mensen dus gewoon dood gaan omdat er bezuinigt moet worden. Of kunnen we de budgetten voor de reddingsbrigades enz ook drastisch naar beneden halen? Bezuinigen is toch nodig? Dan is er bij de reddingsbrigades ook te bezuinigen. ::)
In dit geval willen we veilig leven, willen we gered worden en willen we dat ons huis geblust wordt als het in brand staat. Maar we willen ook geen belastingverhoging, geen hoger eigen risico in de zorg en zijn boos als het eigen-woning-forfait met 0,1% stijgt.
Niet bezuinigen op Brandweer betekent gewoon dat alle bejaarden voortaan 1 dag per week in bed doorbrengen, of dat de gemeente minder gaat doen aan wegenonderhoud. Maar ja, dan klaagt de Brandweerman wel weer dat de wegen zo slecht zijn dat ze niet op tijd bij de brand kunnen zijn, ofzo...
Ja, heel vervelend allemaal, maar bedenk even dat je niet de enige bent, dat heel Nederland moet bezuinigen en dat daardoor inderdaad ons voorzieningenniveau daalt. En dat is een mooi woord voor: alles wordt een beetje slechter, dus ook de Brandweerzorg. En dat is bewust, en nodig. 98uiye
Uitzending van een vandaag - http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387390#0 (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387390#0)Dan zie jij iets anders als dat ik gezien heb.
Brandweermannen officieren vakbonden en dergelijken zijn het met elkaar eens.
Dan zie jij iets anders als dat ik gezien heb.
Als wat jij zegt waar is, waarom is de uitzending dan gemaakt ?
Ik denk dat het goed is dat jij alle recente ontwikkelingen nog eens door leest. En dan gaat beseffen waar het nu goed om gaat. En dat als dit zo doorgaat dat bij brand wij die ene bejaarde in bed en zo ook veel meer mensen op een gegeven moment niet meer kunnen redden. En die mensen dus gewoon dood gaan omdat er bezuinigt moet worden. Of kunnen we de budgetten voor de reddingsbrigades enz ook drastisch naar beneden halen? Bezuinigen is toch nodig? Dan is er bij de reddingsbrigades ook te bezuinigen. ::)
Van een kale kip kun je niet plukken:de meeste Reddingsbrigades krijgen al nauwelijks geld van de overheid, draaien vooral op sponsors, giften en contributie. Ik betaal als vrijwilliger contributie aan de club om ingezet te mogen worden en krijg geen vergoeding voor inzet, zoals de 'vrijwillige' brandweerlieden. Overigens is de subidie voor de jeugdopleidingen die we bij mijn Reddingsbrigade krijgen van de gemeente in 2 jaar tijd gehalveerd...Het punt is dat de burger zoet wordt gehouden met mooie praatjes. Er worden mooie berichten de wereld ingeholpen, als dat de brandweer sneller op de stoep zal staan bij brand enz enz. Nu de praktijk, bij de brandweer wordt er allang niet meer gewerkt met de kaasschaaf, daar wordt met een groot mes grote stukken van de kaas gesneden. Hoe kun je het verkopen aan de burger dat die niets zal merken, dat de veiligheid van de burger niet in gevaar zal komen. Terwijl de brandweerzorg in veel gevallen gewoon wordt gehalveerd, en in sommige gevallen tot een karig minimum wordt gebracht met een schamele TS4 die niets uit kunnen richten. Dat is de praktijk. En ik denk dat als de burger hoort dat zijn veiligheid weldegelijk in gevaar is door verminderde brandweerzorg die burger graag wat meer belasting wil betalen. Of betaal jij graag voor een grote homp kaas, terwijl je in de praktijk maar een klein plakje van die homp kaas krijgt?
Maar dan praat je ook weer over details, over 1 taak van 1 organisatie. Mijn reactie maak ik als burger, als inwoner van Nederland. Met 16 miljoen mensen hebben we in ruim 200 jaar tijd een samenleving opgetuigd waarin we gezamenlijk allerlei dingen regelen: brandweerzorg, ouderenzorg, wegen, straatverlichting, vuilnisophaaldienst etc.
En al die dingen samen kosten op dit moment méér dan we met z'n allen aan belasting willen betalen. Dan heb je grofweg 3 opties: of je gaat meer belasting betalen, of je stopt met 1 of 2 dingen helemaal, óf je haalt overal een klein beetje vanaf. Dat laatste noemen ze de kaasschaafmethode en is in Nederland (en veel landen) een populaire manier van bezuinigen. Ergens helemaal mee stoppen is nog nooit echt gelukt, want er is altijd wel iemand die vind dat het moet blijven, kijk maar naar de cultuursubsidies.
En de kaasschaafmethode vindt iedereen vervelend, want op die manier wordt alles voor iedereen een beetje slechter. En alle medewerkers vinden dan in hun vakgebied dat dat eigenlijk niet kan: brandweerlieden want dan kunnen ze minder mensen redden, bejaardenverzorgers want dan moeten er mensen urenlang in hun eigen stront liggen en onderwijzers want dan worden de klassen te groot en dus de kinderen te dom. En er vallen misschien zelfs wel een paar meer doden. Een gevolgd waarvan ik vind dat politici daar best eerlijker over mogen zijn: "kiest u maar: 5 meer doden per jaar of 500 euro meer belasting"...
Keuzes, keuzes, keuzes. Zeg het maar: waar moeten we dan wel op bezuinigen als het niet op de Brandweer is? Of volgend jaar wat meer belasting??
Burgemeester Oldenzaal beschuldigt Veiligheidregio Twente van onbehoorlijk bestuur
Burgemeester Theo Schouten van Oldenzaal beschuldigt het bestuur van de Veiligheidsregio Twente van onbehoorlijk bestuur. Dat schrijft de Twentse Courant Tubantia maandagavond.