BOCAS Opleiding: "Rijden met optische- en geluidssignalen" (http://www.youtube.com/watch?v=gMs0aNom240#ws)
Kunnen ze bij de politie nog wat van leren. Mooi ook om te zien hoe de rit wordt opgenomen en daarna geevalueerd.
excuus voor de het dubbele plaatsen maar ik was mijn complete topic kwijt dus heb hem nogmaals geplaatst.
Ik weet dat het BOCAS als enige toestemming heeft gekregen om op deze manier te scholen.
En mede omdat er een rit opdracht is zit dit juridische dicht.
De opleiding van het Bocas gebeurd dus MET ogs en het 2e filmpje ZONDER ogs
dinsdag 08 november 2011 | 11:25 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 november 2011 | 11:29
DOETINCHEM - Verschillende brandweerauto's rijden de komende tijd bewust door het rode verkeerslicht in vier gemeenten in de Achterhoek. Dit gebeurt in het kader van een extra opleidingstraject voor ruim honderd chauffeurs van zogenaamde 'tankautospuiten'.
...
Ik snap dat bij ons de rijtrainingen worden gegeven zonder OGS en in het korps met OGS. Dit vanwege de bevoegdheden en omdat het zonder OGS met vrijstelling rijden dagelijks voorkomt in de praktijk. Ik snap echter niet waarom de brandweer oefent op een wijze van prio rijden zonder OGS. Dit moet in de praktijk niet voorkomen. Ik kan me dan meer vinden in de brandweer rijtraining zoals in Amsterdam. Met OGS door de stad. Wat is de meerwaarde van het prio leren rijden zonder OGS in een brandweerauto?Goede vraag, de huidige opleidingen zijn zo dat je dus je groot rijbewijs moet halen en diverse ritten door de stad gaat rijden met een instructeur. Maar wel zonder OGS. Dan ga je dus een dag de slipbaan op, hetzij in Lelystad, hetzij in Rijssen. Maar nergens rij je tijdens de opleiding met OGS, en zal de chauffeur dit de praktijk moeten gaan ervaren.
Sterker nog, het gros van de chauffeurs zei achteraf dat het rijden naar een uitruk zonder OGS waarschijnlijk sneller zou gaan dan met! Weggebruikers gaan gekke dingen doen als er een brandweervoertuig (of ander hulpverleningsvoertuig) met OGS aan komt rijden. In dit geval is dat niet het geval en blijven mogelijke doorgangen gewoon open omdat men niet aan de kant probeert te gaan en ben je veel sneller een kruising overDit soort oefeningen is nutteloos. Men oefent een situatie die niet overeenkomt met de werkelijkheid, tenzij men in de achterhoek de blauwe lampen en tweetoon van de wagens gaat halen. Bij het rijden met OGS moet de chauffeur juist rekening leren houden met de onberekenbare acties van de overige weggebruikers. Bij de oefeningen die ze nu houden zit dat er niet meer in (zie bericht)
is dat niet het geval en blijven mogelijke doorgangen gewoon open omdat men niet aan de kant probeert te gaan en
Sterker nog, het gros van de chauffeurs zei achteraf dat het rijden naar een uitruk zonder OGS waarschijnlijk sneller zou gaan dan met!
Waarom gebruiken we dan nog OGS?????
Ik vind het helemaal nergens overgaan!!!!!!!!
Men is geenvoorrangsvoertuig en gedraagt zich wel zo, hoe ga je dat verantwoorden naar de ouders / partner van de persoon die je dood hebt gereden omdat hij je niet zag aankomen en niet aan de rechterkant verwachte.............
Trainen op het rijden met OGS zonder OGS te gebruiken???? Hoe train je dan de onverwachte reacties van de weggebruikers?
Eigenlijk zouden ze van de weg gehaald moeten worden, art.5
Ownee het is een lesvoertuig, dan mag het ineens
Politie doet het ook niet anders met de rijopleiding en met bepaalde meldingen.
In de ontheffing staat inderdaad dat er zonder OGS gereden mag worden maar wel bepaalde regels overtreden mogen worden. Neem bijvoorbeeld het doorrijden bij rood licht. Dit mag tijdens zo'n training maar je mag niet tussen het kruisende verkeer door. Dus alleen bij een rustige kruising mag het rode licht genegeerd worden.
Beste forum leden en brandweer chauffeurs
Ik heb me nogal verbaast over het filmpje.
Er word gereden alsof men met spoed rijd en men gedraagt zich ook zo.
Hierdoor onstaan in mijn ogen situaties die eigenlijk niet kunnen.
Mensen verwachten je totaal niet om dat je niet zichtbaar en hoorbaar bent, dit is ook overduidelijk te zien in het filmpje.
In dit filmpje word eigenlijk precies hetzelfde gedaan alleen dan met OGS dit gebeurd overigens pas NA opdracht van de AC.
BOCAS Opleiding: "Rijden met optische- en geluidssignalen" (http://www.youtube.com/watch?v=gMs0aNom240#ws)
Welke opleiding heeft jullie voorkeur en wat is jullie mening over beide vormen?
0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
De rijopleiding van Amsterdam gaat weer een prio 1 rit oefenen;Niet heel bijzonder hoor, dit gebeurd haast dagelijks meerdere keren per dag. ;)