mischien wel lelijk, maar wel handig in een stad en in druk verkeer.
Als het goed is staat deze motor in de gemeente Maarsen en er zit inderdaad een Ifex installatie op.ik zit niet bij de brandweer Maarssen,maar je info klopt als een bus.Alleen deze motor wordt niet vaak meer ingezet :-\
De OvD rijdt hier niet op. Naar mijn weten zijn er mensen voor opgeleid o.a. motor rijbewijs.
Wellicht dat er mensen uit maarsen op dit forum zitten die wat meer kunnen vertellen.? ???
Ik kan het nog leuker vertellen, hij word helemaal niet meer ingezet! Alles is er dan ook af gehaald, en als ik het zelfs goed heb begrepen willen ze er vanaf, dus wie weet is ie te koop!
Niemand wil er in rijden zeker ;D :P :P
Ik kan ze alleen maar gelijk geven eerlijk gezegd ;D
Ik vond die BMW C1 zowieso al een lelijk ding, maar dit slaat alles :o
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweer.org%2Fimages%2Fmaarssen_bmw_1.jpg&hash=00d16de0e6610147d3e5a8a4a5aeb91b)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweer.org%2Fimages%2Fmaarssen_bmw_2.jpg&hash=52c61a6c373fa0628b515dd99cc19d0f)
:D
moooi voertuig idd, alleen kan het nu er niet van inzien.
Zo makkelijk lijkt het me nou ook niet om tussen de file door te rijden met zo'n breed voertuig.
En hij word toch niet voor spoedeisende zaken gebruikt dus waarom dan niet gewoon lekker achter in de file aansluiten ;)
Idd gers ding :), heeft iets weg van een qwat, heeft iemand wat specificaties van deze scooter, hoe hard die kan etc?
mvg
roy
Een aantal jaar geleden had je een proef met de BMW C1 die ingericht was als brandweer motor met o.a. schuim. Weet iemadn eigelijk waarom die proef getsopt is en of het wel of geen succes was?
Dit jaar op de IVIC was ook een hele mooie brandweer motor te zien. (kan plaatje evt later posten)
Zeker in de stad en buitengebied kan het zijn nut bewijzen.
Als het motorvoertuig met zwaailicht en sirene mag rijden lijkt het mij een goed alternatief. Ze zijn snel in het verkeer, goedkoop in verhouding tot een gevulde TS en nog sneller op de weg ook (aangezien je bij vrijwillige korpsen niet op 6 man hoeft te wachten).
Ik vind het een goede zaak. Die keer dat er echt wat aan de hand is kan er alsnog snel genoeg een TS worden opgeroepen. Tuurlijk komt die dan later ter plaatse dan wanneer die meteen gealarmeerd zou zijn, maar dit is een betere bezuiniging dan kazernes opheffen, voertuigen verminderen en personeel inleveren als je het mij vraagt.
Wat is de reden voor het plaatsen van een OMS installatie?
Is dat niet om branden snel te kunnen ontdekken en snel de brandweer terplaatse te kunnen krijgen om het te blussen?
Dan word eigenlijk de vraag of je de OMS doorschakeling niet helemaal af moet schaffenHoe komt het volgens jou berekening dat na de eerste allarmering de motor pas na 13 minuten tp is? Volgens mij is dat in de praktijk veel sneller. Ik schat hooguit een minuut of 5. En als de brand al van verre te zien is zal de motorrijder dat aanrijdend al melden.
simpel rekensommetje:
OMS gaat brandweer word geallarmeerd = 5 minuten
Brandweermotor gaat terplaatse = 8 minuten
brandweermotor ontdekt brand en laat Ts allarmeren = 3 minuten
TS word gestuurd = 8 minuten
alles bij elkaar: 24 minuten voor je een gewone blusgroep terplaatse hebt, bij een verlaten object midden in het bos kan dat dus nog effect hebben. maar gewoon in de stad is de brand dan meestal al wel ontdekt door de rook of het aanwezige personeel.
Hoe komt het volgens jou berekening dat na de eerste allarmering de motor pas na 13 minuten tp is? Volgens mij is dat in de praktijk veel sneller. Ik schat hooguit een minuut of 5. En als de brand al van verre te zien is zal de motorrijder dat aanrijdend al melden.
Bij 9 van de 10 OMS objecten duurt het 5 minuten voor uberhaupt de brandweer geallarmeerd word!
BOT
En hoe gaat men dat doen met boetes voor bedrijven die loze meldingen produceren. het is nogal vreemd als je boetes betaald voor 1 persoon die op de motor komt kijken of er wat aan de hand is. je hebt er niks aan.
onzin, als brandweer zijnde mag je GEEN boetes geven voor iets wat door de overheid verplicht is.
En hoe gaat men dat doen met boetes voor bedrijven die loze meldingen produceren. het is nogal vreemd als je boetes betaald voor 1 persoon die op de motor komt kijken of er wat aan de hand is. je hebt er niks aan.Wat is dat nou weer voor non-argument, kom op... Alsof boetes iets te maken hebben met de werkelijke kosten/inzet.
Wat is dat nou weer voor non-argument, kom op... Alsof boetes iets te maken hebben met de werkelijke kosten/inzet.
Wat is dat nou weer voor non-argument, kom op... Alsof boetes iets te maken hebben met de werkelijke kosten/inzet.
Waar mijn probleem zit is het volgende:Dus alle verkeersboetes die ik betaal worden geinvesteerd in de veiligheid van de wegen?
als jij nu die boete betaald weet je dat je betaald voor iets waar je als het fout gaat echt iets aan kunt hebben. als men met de motor komt heb je dat dus niet.
Neem mijn vergelijking:
Elke maand betaal jij 50 euro voor een asfaltweg voor jouw huis naar een naastgelegen dorp.
op een gegeven dan ligt er ineens een spoorlijn en word jouw asfaltweg weggehaald.
vervolgens zegt degene die jij betaald. ja maar meestal gebruik jij de weg niet eens dus jij mag niet klagen.
geallarmeerd
Heeft een brandweerman aan rijbewijs A genoeg of moet hij ook nog een aanvullende rijopleiding volgen? ???
Rijbewijs A bestaat tegenwoordig uit 3 examens:
- bijzondere verrichtingen (slalommen, noodstopjes, achtjes rijden, etc.)
- theorie
- verkeersdeelneming ( je kunstje laten zien op de openbare weg)
V.w.b. het rijden met toeters en bellen mag ik hopen dat ze een aanvullende rijopleiding krijgen. Want ik neem aan dat ze met blauw en herrie op die motor zitten? Zo ja, moeten ze een aanvullende opleiding krijgen. Bij welke school (of instituut) doet de brandweer dat eigenlijk, voor al hun chauffeurs?
Volgens mij hebben de ambulancediensten dat ondergebracht bij de politie. Dan zal de brandweer dat ook wel kunnen doen?
Bart (heeft ook een brandweer-rode motor ;D)
Dat zat ik me dus af te vragen, maar gezien het feit dat ik nooit brandweer heb gezien in Lelystad....?
Nier per motor inderdaad. MaarRotterdam is de eerste die per motor gaan werken, dus hoe groot is de kans dat je ze daadwerkelijk tegen kan komen bij de rijopleiding...?
Ja...maar ik ben nog nooit ergens überhaubt een brandweerchauffeur tegengekomen bij een rijtraining, daarom mijn vraag: waar volgen die gasten hun rijopleiding? Heb agenten uit het hele land gezien, ambulancechauffeurs uit het hele land, maar waar traint die brandweer dan toch..? ;DIn Rijssen O0
Ik weet wel dat men in Maarssen een motor heeft gehad (met bluspomp etc.) en ik weet ook dat dat project compleet mislukt is. de motor word nu gebruikt als museumvoertuig in de kazerne!
Een aantal mooie Engelse exemplaren op http://www.ukemergency.co.uk/fire/firebikes1.htm (http://www.ukemergency.co.uk/fire/firebikes1.htm)
http://www.feuerwehr-nuetterden.de/index.php?page=5f06f47282239c145469 (http://www.feuerwehr-nuetterden.de/index.php?page=5f06f47282239c145469)
Toevallig wist ik dat net over de grens in Nutterden ook 2 motoren staan, iemand die slim is mag de doeleinden eruit halen, zo ver kom ik niet.
wel mooie motoren trouwens!
Ja...maar ik ben nog nooit ergens überhaubt een brandweerchauffeur tegengekomen bij een rijtraining, daarom mijn vraag: waar volgen die gasten hun rijopleiding? Heb agenten uit het hele land gezien, ambulancechauffeurs uit het hele land, maar waar traint die brandweer dan toch..? ;D
Nee maargoed, ik vind motorambus en agenten ook altijd erg link, je hoeft maar 1 tikje te krijgen van een personenauto en je vliegt door de lucht.
Ja met de motor kan je overal langs en met een TS natuurlijk niet, maar word je door overig verkeer niet snel over het hoofd gezien op zo'n motor. Al voert hij OGS?
Motorfietsen voor de brandweer..... :'( :'(
Men moet wat aan de oorzaak doen, bijvoorbeeld zoals Amterdam. Bij een OMS melding neemt de RAC direct telefonisch kontakt op. Het object moet dan aangeven of er iets aan de hand is. Weten ze dat nog niet dan krijgen ze een x aantal minuten de tijd omdat te controleren. Geen info terug, brandweer rukt uit, wel info echt brand, brandweer rukt uit, info dat het loos is, brandweer komt niet maar melding wordt wel vastgelegd.
Even voor jouw beeldvorming. dit is de procedure in het hele land.
Even voor jouw beeldvorming. dit is de procedure in het hele land.
Gosj.............. ;D
Ja...maar ik ben nog nooit ergens überhaubt een brandweerchauffeur tegengekomen bij een rijtraining, daarom mijn vraag: waar volgen die gasten hun rijopleiding? Heb agenten uit het hele land gezien, ambulancechauffeurs uit het hele land, maar waar traint die brandweer dan toch..? ;D
Ik weet wel dat men in Maarssen een motor heeft gehad (met bluspomp etc.) en ik weet ook dat dat project compleet mislukt is. de motor word nu gebruikt als museumvoertuig in de kazerne!
Even voor jouw beeldvorming. dit is de procedure in het hele land.Bljkbaar weten een aantal mensen hier dus dat dit dus inderdaad niet de procedure is in het hele land. Gelukkig ik dacht al dat ik had liggen 123zlaap onder de
Dienst: Brandweer Rotterdam Rijnmond District Rijnmond Zuid
Roepnummer: OM47.1
Soort voertuig: DA-OMS
Merk en type: ehhhhh.......
Overige bijzonderheden: Nog niet in dienst 0098
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg201.imageshack.us%2Fimg201%2F318%2Fom4711.jpg&hash=dc2dc50a61c4859ad1fd4e3e4b24d927)
In Rotterdam zijn ze er sinds deze week een proef mee begonnen. Waarschijnlijk gaan er veel meer van dit soort voertuigen op de Nederlandse weg komen.
Waar staat OM voor
DA-OMS > dienstauto - openbaar meldsysteem.
Ja, dat hoopt deze leverancier zeker?
Ik kan mij herinneren dat er meer proeven met motorfietsen-met-blusinstallaties gedaan zijn.
Zoals in Maarssen: http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510030/contentid=7738 (http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510030/contentid=7738)
Ik ken niet de resultaten van de proefperiodes, maar weet wel dat er (toen) niet veel meer van dit soort voertuigen op de Nederlandse wegen gekomen zijn...
Nou dat is niet veel geworden. Blijkt dat je behoorlijk machteloos, alleenig en raar overkomt als er echt wat is.
Zoals in Maarssen: http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510030/contentid=7738 (http://www.nbdc.nl/cms/show/id=510030/contentid=7738)
Foto is te zien op de website van de Brandweer Maarssen http://www.brandweermaarssen.nl/ (http://www.brandweermaarssen.nl/) en dan klikken op "Korps" en daarna "Voertuigen" en daarna een stukje scrollen.
Toen ik onlangs op de kazerne was stond-ie als een soort etalageobject in de entreehal.
Sterker nog, eigenlijk maakt het niks uit. Want als jij een B rijbewijs hebt, krijg je daar ook je A rijbewijs bij. Voor brommers/scooters dus. Dus dan kan je hem ook gewoon besturen. (Correct me if wrong) ;)B is voor auto's, A is voor motoren. A krijg je zéker niet zomaar bij je autorijbewijs..
Sterker nog, eigenlijk maakt het niks uit. Want als jij een B rijbewijs hebt, krijg je daar ook je A rijbewijs bij. Voor brommers/scooters dus. Dus dan kan je hem ook gewoon besturen. (Correct me if wrong) ;)
om een gordel te `mogen´ vervangen door een (brandweer)helm
Een gordel op een motorfiets?...
Op de foto's afgebeeld is een Concept brandweer uitvoering. Als ontwikkelaars zijn wij op zoek naar reacties om de MP3 nog beter te maken.
Uit eerdere reacties bijvoorbeeld is het ontbreken van een ademluchttoestel een gemis. Er wordt nu gekeken om dit als nog toe te voegen.
1 van de 2 tanks gaat dan verdwijnen in verband met de stabiliteit. Er bestaat inmiddels een motorpak wat ook goed gekeurd is als brandweer pak. Een motorhelm met
bevestigingsmogelijkheid voor het gelaatsmasker wordt momenteel getest om als brandweerhelm te kunnen gebruiken. Daar is al een antwoord op.
Reacties voor en tegen over uitruk procedures en gevaren zijn bekend, maar met 15 liter uit het micronevel blussysteem kun je een auto die 10 minuten brand blussen.
Er zijn in de drukke steden situaties genoeg te bedenken waar deze MP3 goed is in te zetten. Hoevaak ruk je uit en blus je de brand met 1 straal of is er geen inzet?
Vandaar aansluitend bij deze fotos van ons de vraag om mee te denken. ideeen suggesties alles is welkom.
Het lijkt me eigenlijk wel handig, als het een voertuig zonder helmplicht zou zijn, maar dan wel met de mogelijkheid om een gordel te `mogen´ vervangen door een (brandweer)helm, en dan achter de rugsteun een goed bevestigde ademlucht cilinder, enzo...
mischien een stiekum idee, maar kijk eens naar je concurrenten die racebaan brandweer autos aanbieden,
of de quad voertuigen.
Op de foto's afgebeeld is een Concept brandweer uitvoering. Als ontwikkelaars zijn wij op zoek naar reacties om de MP3 nog beter te maken.
Uit eerdere reacties bijvoorbeeld is het ontbreken van een ademluchttoestel een gemis. Er wordt nu gekeken om dit als nog toe te voegen.
1 van de 2 tanks gaat dan verdwijnen in verband met de stabiliteit. Er bestaat inmiddels een motorpak wat ook goed gekeurd is als brandweer pak. Een motorhelm met
bevestigingsmogelijkheid voor het gelaatsmasker wordt momenteel getest om als brandweerhelm te kunnen gebruiken. Daar is al een antwoord op.
Reacties voor en tegen over uitruk procedures en gevaren zijn bekend, maar met 15 liter uit het micronevel blussysteem kun je een auto die 10 minuten brand blussen.
Er zijn in de drukke steden situaties genoeg te bedenken waar deze MP3 goed is in te zetten. Hoevaak ruk je uit en blus je de brand met 1 straal of is er geen inzet?
Vandaar aansluitend bij deze fotos van ons de vraag om mee te denken. ideeen suggesties alles is welkom.
handschoenenkastje,Misschien leuk om er een zin van te maken ::)
c2000 mobilofoon
Uit eerdere reacties bijvoorbeeld is het ontbreken van een ademluchttoestel een gemis. Er wordt nu gekeken om dit als nog toe te voegen.
Door wie is dat motorpak goedgekeurd dan? Wat is de samenstelling hiervan? Is het getest? Door wie?Het Brandweer / motorpak komt uit Engeland. In het testraport staat onder andere:
handschoenenkastje,een C2000 mobilofoon wordt uiteraard gemonteerd. Deze wordt geleverd door het korps die hem gaat gebruiken. Er is een voorziening gemaakt met Helm communicatie. Ook een navigatiesysteem wordt gemonteerd, dit in overleg met het korps. handschoenenvakje nemen we mee in het volgende overleg. bedankt voor de aanvulling. als er meer ideeen zijn ......................
c2000 mobilofoon
EN 469 Approved Level 1 (Not suitable for Structural Fire Fighting)Niet geschikt voor brandbestrijding in gebouwen, oftewel binnenbranden. Ga je voor een OMS, blijkt het te branden moet je nog wachten op je collega's met "echte" pakken.
maar met 15 liter uit het micronevel blussysteem kun je een auto die 10 minuten brand blussenNou dat wil ik je dan wel een keer zien doen, zoek ik de auto uit, en steek ik hem voor je aan.
Een solo-inzet met ademlucht? Dat lijkt mij onacceptabel i.v.m. de veiligheid, je hebt (nog) geen enkele back-up... ???
tijdens een van de einddemos van ivic 2009 is er wel een autobrand geblust met brwmotor.Voor demo's worden sloopauto's gebruikt, mee eens?
daar heb je zeker een punt.
heb jij toevallig ook het filmpje van autobrand met one seven of CAFS
tijdens een van de einddemos van ivic 2009 is er wel een autobrand geblust met brwmotor.deze brandweermotor is uitgerust met het zelfde blussysteem.
Kansloos projekt, wordt nooit iets. Probeer het te slijten aan evenementen organisaties voor inzet bij de TT, Zandvoort, zwarte cross, en andere grote publieks evenmenten.Niet geschikt voor brandbestrijding in gebouwen, oftewel binnenbranden. Ga je voor een OMS, blijkt het te branden moet je nog wachten op je collega's met "echte" pakken.vragen over veranderingen van procedures kunnen nooit op een forum worden beantwoord. alleen gedachten kunnen worden geuit maar heeft geen meerwaarde.
Ademluchttoestel is dus niet nodig, 1 ga je nooit alleen met ademlucht naar binnen, of laten we die regel vanwege de bezuinigingen ook al varen?
2, je bluspak/motorpak is er niet geschikt voor binenbranden dus heb je ook geen ademlucht nodig.
3 je helm is of een motorhelm of een brandweerhelm, een combinatie wordt het schaap met de vijf poten.
Nou dat wil ik je dan wel een keer zien doen, zoek ik de auto uit, en steek ik hem voor je aan.
Als je echter vast wil houden aan het aloude systeem zul je nooit in kunnen spelen op de toekomst. Sommige dingen moet je gewoon ervaren en er van leren. Zolang er mensen zijn die willen ontwikkelen voor een veiligere en effectievere inzet voor de brandweer heeft de toekomst nog hoop.
Link naar het filmpje werkt niet. ;)de motorscooter is een variant om de brandweer motor die al enige jaren op de markt is. In Nederland nog niet in gebruik maar de interesse is er. dus de markt is niet zomaar uigezocht want de vraag is gesteld en de oplossing geboden. Nogmaals elders in de wereld is de motor al volop in gebruik (oa in Engeland) in Nederland nog niet.
Dit is namelijk een doelredenering, we hebben een leuk voertuig, we zoeken er een markt voor, "Hé de Brandweer" en dan gaan zij bepalen hoe wij het moeten gaan gebruiken. Volgens mij moet de gebruiker aangeven wat hij nodig heeft, een moet het bedrijfsleven dan het produkt leveren/ontwikkelen.
In Nederland nog niet in gebruik maar de interesse is er. dus de markt is niet zomaar uitgezocht want de vraag is gesteld en de oplossing geboden. Nogmaals elders in de wereld is de motor al volop in gebruik (oa in Engeland) in Nederland nog nietDat zeg ik van wie komt de vraag, intresse? Niet vanuit de uitrukdienst van brandweerkorpsen, maar door het management. En kun je aangeven waar en door wie en in welke setting de motor in Engeland wordt toegepast? Kan ik met de collega's contact zoeken en hun naar de ervaringen en inzet procedures vragen.
Dit kan nog een leuke discussie worden qua OGS....
Deze motor van brandweer Lelystad stond bij het 25jarig jubileum van jeugdbrandweer Ermelo-Putten geshowed, word hij echt gebruikt voor de uitruk of is dit meer voor de show? ???
En qua beschermende kleding, waar de ARBO de mond van vol heeft ::)
Als ze in Lelystad zo op de motor rijden dan zijn dat wel de st***** brandweerlui die er zijn.
Zelfs als die puur voor de show is, dan hebben ze daar niet door waar ze mee bezig zijn.
Ik dacht exact hetzelfde...ik zie geen schouder en/of kniestukken zitten in de kleding op de foto...maar, schijn kan bedriegen. Maar ik vrees... ::)
Binnenkort start in Ridderkerk een tweede proef, waarbij een brandweerman op de motor de automatische meldingen afgaat.
1400471 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Ridderkerk - TS 47.1) | |
1400484 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Ridderkerk - OM 47.1) | |
1400999 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
Hier de foto's :::) ::)
http://brandweerridderkerk.wordpress.com/2010/08/16/melding-290-16-08-2010-1948uur-ringdijk-oms-melding/ (http://brandweerridderkerk.wordpress.com/2010/08/16/melding-290-16-08-2010-1948uur-ringdijk-oms-melding/)
Het maken van aannames is nooit handig maar aan de hand van deze foto's een aanname maken, met zelfs het woordje "DUS" ervoor, is een voor mij compleet onlogische gevolgtrekking. Leg eens uit, waarom neem je aan dat er hier geen sprake zou zijn van een gevorderde motor opleiding?
Driewieler die je met gewoon autorijbewijs mag rijden... Aangezien dit ook een proef is bij een vrijwillig korps heb ik het zeeeer sterke vermoeden dat ze geen 'motor agent' opleiding gehad hebben. Want dat kost geld en tijd... ;)
Voor demo's worden sloopauto's gebruikt, mee eens?Tja, ik heb toch echt een autobrand kunnen blussen met het kleine kijkshop blussertje uit mijn auto... Vlammen kwamen boven de openstaande motorkap uit. Eigenaar was heel slim de brand nog van extra zuurstof aan het voorzien ook... Als ik zag hoe best wel redelijk dat ging, vind ik een motor helemaal geen slecht idee. Vooral voor de vrijwilligerskorpsen lijkt het me een aanwinst: motor rijdt op kleinere brandmeldingkjes en andere meldingen waarvan de centralist vermoedt dat de motor het wel afkan. Bij OMS kan je de motor er naar toe sturen, en de vrijwilligers rustig laten opkomen naar de kazerne. Is het raak? Ja, dan heb je een achterstand. Maar de tas doet er wel 5 minuten minder over om na een bevestigde melding ter plaatse te komen, omdat de vrijwilligers al opgekomen zijn.
Sloopauto's moeten aan allerlei mileu eisen voldoen. Zo worden alle vloeistoffen afgetapt, brandstof, remvloeistof, motorolie etc. Verder haalt een sloper alle zaken van de sloopauto die voor hem nog geld opleveren. Je moet extra betalen wil je het interieur kompleet houden, maar vloeistoffen moeten er altijd uit vanwege de strenge milieu eisen.
Dus wat steken ze in de fik op zo'n beurs, een goedkoop sloopautootje waar vaak om de boel nog een beetje te laten branden pallets of sloophout in wordt gedaan. En een houtbrand is iets heel anders dan brandende kunststoffen uit een hedendaagse auto. (met name de productie van brandgassen). Dus een demo is zeker geen garantie dat je er een echte autobrand me kunt blussen.
Zie demo's van autobranden en One Seven en dan toch maar weer de HD pakken.
Tja, ik heb toch echt een autobrand kunnen blussen met het kleine kijkshop blussertje uit mijn auto... Vlammen kwamen boven de openstaande motorkap uit. Eigenaar was heel slim de brand nog van extra zuurstof aan het voorzien ook... Als ik zag hoe best wel redelijk dat ging, vind ik een motor helemaal geen slecht ideeAllemaal te maken met tijd, hoelang brandde het al, wat brandde er, hoe snel begon de blussing, hoe effectief heb je de blusser gebruikt.... kortom 1 keer gelukt wil niet zeggen dat het bij de andere 99 autobranden ook lukt. En de burger verwacht een brandweer die berekend is op zijn taak, en niet een scooter die met een klein blusmiddel een poging gaat doen, en als het niet lukt bijstand vraagt van een tankautspuit.
Vooral voor de vrijwilligerskorpsen lijkt het me een aanwinst: motor rijdt op kleinere brandmeldingkjes en andere meldingen waarvan de centralist vermoedt dat de motor het wel afkan. Bij OMS kan je de motor er naar toe sturen, en de vrijwilligers rustig laten opkomen naar de kazerne. Is het raak? Ja, dan heb je een achterstand. Maar de tas doet er wel 5 minuten minder over om na een bevestigde melding ter plaatse te komen, omdat de vrijwilligers al opgekomen zijn.
Ja, dan heb je een achterstandOMS in een verzorgingstehuis, sturen we eerst de scooter en als het raak is een tankautospuit. Iemand nog een opa of oma die een plekje zoekt ? Er komen er binnenkort weer kamers vrij, welswaar met brandschade dus wel eerst even opknappen
OMS in een verzorgingstehuis, sturen we eerst de scooter en als het raak is een tankautospuit. Iemand nog een opa of oma die een plekje zoekt ? Er komen er binnenkort weer kamers vrij, welswaar met brandschade dus wel eerst even opknappenEn daar heb je dus centralisten voor, om die afweging te maken. Je kunt zoeken naar mogelijkheden en je kunt zoeken naar onmogelijkheden. Je kunt conservatief zijn en niets willen veranderen of je kunt progressief zijn en kijken hoe de brandweerzorg nog beter vorm gegeven kan worden met de schaarse middelen die je hebt.
En daar heb je dus centralisten voor, om die afweging te maken.
NO WAY.Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.
Bij een oms melding in een verzorgingshuis zou ik dan volgens jou een beslissing moeten nemen of ik een motor stuur of een TS?
Welke informatie krijg ik om die keuze te maken?
Is het nog zo, dat er contact gezocht word met een pand alvorens er een TAS de straat op gaat ? Of is het nu alarm-piepen-rijden-bellen?
Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.
De brandweer rukt regelmatig met onnodig veel materieel uit. Die autobrand waar ik het eerder over had, was op de snelweg. Daarom nam ik contact op met de alarmcentrale om een berger te laten sturen, en ik gaf daarbij door dat het ging om een autobrand die ik geblust had. 'Voor de zekerheid sturen we toch nog even een TAS langs'. 15 minuten later stonden er 2 tassen en een politieauto op de vluchtstrook, allemaal met prio 1. Dat soort inzetten kunnen best wat minder. Ook tweezijdig aanrijden is gewoon niet altijd nodig. Centralisten moeten ook opgeleid worden om niet meer dan het nodige personeel in te zetten, en dat gebeurt nu te weinig, met hoge kosten voor de maatschappij en druk op de brandweerorganisatie als gevolg.
kunt zoeken naar mogelijkheden en je kunt zoeken naar onmogelijkheden. Je kunt conservatief zijn en niets willen veranderen of je kunt progressief zijn en kijken hoe de brandweerzorg nog beter vorm gegeven kan worden met de schaarse middelen die je hebt.Ik heb geen schaarse middelen, maar een kompleet bezette TS. Ik heb een verzorgingsgebied met veel OMS aansluiting, logies gebouwen,verzorgingstehuizen, een penitentaire inrichting, jeugdinrichtingen, gebouwen met een hoog risico, winkelcentra en parkeergarages.
Als je dit verantwoord vind dan kan je net zo goed niet uitrukken als brandweer en gewoon afwachten op het nader bericht van het gebouw.Bij de terechte meldingen heb ik misschien in nog geen 10% informatie gekregen van het object dat het echt brandde.
(...)Bij de terechte meldingen heb ik misschien in nog geen 10% informatie gekregen van het object dat het echt brandde.
Meest schrijnende geval, verzorgingstehuis, aan komen bij recpetie en een verbaasde receptioniste. "Brandalarm? Ik weet nergens van, ik val even in. Nee er is nog niemand gaan kijken" en dan over de porto horen van de aanvalsploeg, "de hele woning staat in de gloria....." Nee voortaan lekker progressief op de scooter gaan.
Oja en volgens rapport Mans, niet meer controleren op brandpreventie, geen controle op BHV organisaties, en up to date houden van object informatie. Als we dat toen al zo hadden gedaan was die brand nu nog in het geheugen gegrift van heel Nederland.
Nee, het is de taak van de centralist om op basis van de beschikbare situatie de juiste eenheden ter plaatse te sturen. 's Nachts een OMS melding, 1 zone, in een kantoorpand kan je bijvoorbeeld wel een motor naartoe sturen, terwijl je bij een OMS melding meerdere zones wellicht meteen wilt opschalen en meer dan 1 ts ter plaatse sturen.
De brandweer rukt regelmatig met onnodig veel materieel uit.
Wout,
Ik vind het wel apart dat jij me weet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.
Een OMS melding bestaat uit 1 regeltje namelijk het aansluitnummer, de naam van het object en het feit dat er een brandalarm is.
Dat is alle informatie die er is en daar moet je het meedoen.
Niets van informatie of het een of meerdere zones is. En waarom naar een kantoorpand alleen maar een motor sturen?
Zijn daar geen mensen aanwezig dan? In veel panden is vaak nog bewaking aanwezig, of ander personeel.
Ok, in de grote stad, met een beroeps brandweer heeft een motorscooter weinig toegevoegde waarde.Goed idee!
Wat te denken van het platteland, met een vrijwilligers bemensing? De eerste vrijwilliger kleed zich om en gaat met de scooter tp. om een inschatting te maken en evt. vast op te schalen. In de tussentijd wordt de TAS volledig bezet en rukt die rukt uit met 6 personen. Mocht het loos alarm zijn, kan de TAS in de garage blijven staan.
Wat te denken van het platteland, met een vrijwilligers bemensing? De eerste vrijwilliger kleed zich om en gaat met de scooter tp. om een inschatting te maken en evt. vast op te schalen. In de tussentijd wordt de TAS volledig bezet en rukt die rukt uit met 6 personen. Mocht het loos alarm zijn, kan de TAS in de garage blijven staan.Is een optie, maar heeft wat nadelen. Je hebt nu 7 ipv 6 vrijwilligers nodig, of doen we 1+5?
Hoe je dit uitvoert bij niet 24 bezette panden met doormelding, is mij niet duidelijk.Dan laat je een motor rijden :P
Als de normale burger (en ook de burger die iets meer weet van brandweerzorg) midden in de nacht 4 brandweervoertuigen tegen komt op weg naar een automaat, waarvan maar één melder is aangesproken is het lastig te bevatten dat dit procedure's zijn.
Dat is inderdaad mijn referentiekader, Jerommeke ;)
En Vuurvlieg, is dat niet jouw taak als centralist? Keuzes maken op basis van beschikbare informatie?
Ik wist niet hoe de info van een OMS binnenkomt, maar dat betekent niet dat er in andere gevallen geen passende keuze gemaakt kan worden.
Is een optie, maar heeft wat nadelen. Je hebt nu 7 ipv 6 vrijwilligers nodig, of doen we 1+5?
Op het "platteland" sorry maar zo staat het er, is juist het probleem dat er te weinig vrijwliigers overdag zijn, te lange opkomsttijd door lange aanrijtijd vrijwilligers naar kazerne en grotere afstanden door het grotere verzorgingsgebied. En de eerste vrijwilliger in jouw optie moet dus een bevelvoeder zijn, of wil je Jan de Brandwacht met twee jaar ervaring laten opschalen, of afschalen ;)
En als het loos is, is de scooter mooi, is het raak om zo maar te zeggen heeft de scooter geen enkele toegevoegde waarde, die ook niet door een BHV-er van het pand kan en behoort te worden gedaan.
En zoals hier boven gemeld, de scooter is niet de oplossing, maar pas de procedure aan. OMS melding, meldkameer neemt hem in ontvangst en neemt contact op met object. Object krijgt tijd X om oorzaak te onderzoeken. Komt er bevestiging binnen tijd X brandweer rukt uit. Komt er geen tegenbericht meer, brandweer rukt uit. Wordt er loos gemeld binnen tijd X, BMC resetten en iedereen weer in rust. (Amsterdam procedure) Hoe je dit uitvoert bij niet 24 bezette panden met doormelding, is mij niet duidelijk.
Overigens ik kan me voorstellen dat als je de doormelding van een BMC over het aantal zones laat rapporteren je daarmee hetzelfde bereikt.Yes maar die techniek is er voor de direkte dormelding nog niet.
Kan een brandwacht niet een inschatting maken over de ernst van een brand? Dit in de trand van er branden lampjes voor 1, 2 of 3 zones op het brandmeld paneel?
Misschien iets voor een aspirant HoVJ? 0098Een papierbak die vlam heeft gevat door een sigaret, onder een rookmelder (uiteraard aangesloten aan een OMS).
Ik ben het met je eens dat inschatten moeilijk is. Toch kan ik me voorstellen dat zelfs een (aspirant) brandwacht kan doorgeven dat er niets aan vuur zichtbaar is in het gebouw, of dat de vlammen uit het dak slaan.
1e brandwacht (op de motorscooter) ziet van buiten geen vlammen uit het dak slaan dus er is geen brand.Ja hoor, kantoorpand van 10 hoog, met op de 5e etage een serverruimte, zonder ramen.
Je kan niet aan de buitenkant zien of er wel of geen brand is.
Je zal binnen moeten gaan kijken, wat de BMC aangeeft, en dan ter plaatse op zoek moeten gaan naar de melder om te kijken wat er aan de hand is. (Maar die procedure hoef ik niet uit te leggen)
Inmiddels heb ik opgezocht wat het lesboek van de beveiliger 2 over brandmeldingen zegt:
De volgorde van handelen bij een brandmelding bijvoorbeeld: mondelinge, automatische, of d.m.v een handmelder. In de volgorde van prioriteit zoals de lesstof die beschrijft:
- het ontvangen van de brandmelding,
- Alarmeren van de brandweer en de bhv-ers, en collega beveiligers,
- Alarmeren van bedrijfsleider of verantwoordelijke managers en de hoofd beveiliging
- Uitschakelen van liften/luchtverversingssystemen/ ed.
- Zonneweringen omhoog doen om verspreiding van de brand te voorkomen,
- verifiëren van de brandmelding door te gaan (laten) kijken op de locatie van de melding,
- Bluswerkzaamheden starten,
- eerste hulp aan slachtoffers,
- Ontruimen
- Ingaande toegangscontroles opzetten (om er voor te zorgen dat er alleen hulpverleners naar binnen kunnen en geen andere mensen meer),
- Opvangen en informeren van hulpverleners,
- Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.
Wat de lesstof betreft heeft het SVPB gelijk door te zeggen dat een examenkandidaat die de melding eerst gaat verifiëren, gezakt is. Maar of dit ook echt de enige goede manier is dat vind ik een discussie punt, maar de manier van het SVPB is zeker ook niet fout denk ik.
Kan dit topic niet samengevoegd worden met http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=42727.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=42727.0)? Is volgens mij allebei aardig hetzelfde. ;)Gelijk maar de daad bij jullie woorden gevoegd ;)
Laatste foto, rechterkant, waar laat je je rechterbeen...?
Gewoon op je rempedaal??Daar waar die mooie metale staaf / buis zit...
Daar waar die mooie metale staaf / buis zit...
Voor een kleine buitenbrand lijkt een lederen motorpak me nog wel voldoende bescherming te bieden... Neen?
Een leren motorpak is bij lange na nog geen klasse 1. Leer brand inderdaad slecht, maar de isolerende werking is nog slechter.Dit is dus een opmerking van iemand die geen motor rijdt. Een motorpak isoleert beter dan de meeste kleding, juist vanwege het rijden in de volle wind (en regen). Of het ook bestand is tegen hitte van brand durf ik niet te zeggen. Misschien weet een ander daar meer van?
Dit is dus een opmerking van iemand die geen motor rijdt. Een motorpak isoleert beter dan de meeste kleding, juist vanwege het rijden in de volle wind (en regen). Of het ook bestand is tegen hitte van brand durf ik niet te zeggen. Misschien weet een ander daar meer van?
Dit is dus een opmerking van iemand die geen motor rijdt. Een motorpak isoleert beter dan de meeste kleding, juist vanwege het rijden in de volle wind (en regen). Of het ook bestand is tegen hitte van brand durf ik niet te zeggen. Misschien weet een ander daar meer van?
Ik rij iedere dag in leer op de motor. Zomer en winter. De isolatie die jij beschrijft is niet de isolatie die ik bedoel. Jij rekent voor een groot deel met het tegen houden van wind. Ik denk meer aan straling.De mensen die regelmatig bij een brand binnen zijn geweest, of in een flash-overtraining hebben gezeten weten dat de straling van vlammen van heel andere orde is dan de straling van de zon.
Als je motor rijdt weet je heel goed dat als het zonnetje gaat schijnen het heel snel heel warm wordt.
Daarnaast zul je ook rekening moeten houden met de dikte van het leer.Je hebt dus leer (schoenen bv), maar ook dik leer ( 4 mm ofzo).
De mensen die regelmatig bij een brand binnen zijn geweest, of in een flash-overtraining hebben gezeten weten dat de straling van vlammen van heel andere orde is dan de straling van de zon.Hebben we het hier over dit soort inzetten? Daar is de brandweermotor toch niet voor bedoelt? Bij risico op flash-over en dergelijke ga je niet met één of twee man beginnen aan bestrijding, dan roep je extra eenheden op.
Straling van vlammen gaat als het moet overal doorheen, zelfs door je bluspak als je pech hebt. Zeker als het bluspak strak om bv de knieën zit of je zweet. :-X
Hebben we het hier over dit soort inzetten? Daar is de brandweermotor toch niet voor bedoelt? Bij risico op flash-over en dergelijke ga je niet met één of twee man beginnen aan bestrijding, dan roep je extra eenheden op.daar had ik het ook niet over. Enkel om aan te geven dat een motorpak niet geschikt zal zijn voor brandbestrijding. ;)
Volgens mij is men momenteel echt ouwe koeien uit de sloot aan het halen, eerst rotterdam met de SIV's vroeger heette dit gewoon de SPITS, en nu haaglanden met die motorweer. Ik geloof dat Maarssen ooit ook zoiets heeft gehad en wat geen succes is geweest.
Precies mijn gedachte. Net als die proef met die Piaggo in Ridderkerk (zie linkjes van Dinges). Het lijkt wel alsof elke regio zelf opnieuw het (motor)wiel wil uitvinden.http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60908.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60908.0)
daar had ik het ook niet over. Enkel om aan te geven dat een motorpak niet geschikt zal zijn voor brandbestrijding. ;)
Hoe zit het met de verantwoording in relatie tot de normtijd?Wat ik van één van de officieren heb begrepen, is dat de motor nooit alleen uitrukt, maar altijd samen met een TS wordt gealarmeerd. En met name in de binnenstad en op moeilijk bereikbare plaatsen (bv tijdens evenementen) zal worden ingezet.
Stel, er komt een oms melding, motor is na 6 minuten ter plaatse, schaalt op.
TS is na nog eens 8 minuten ter plaatse.
Daadwerkelijke inzet vangt dan aan na 14 minuten?
Is een dergelijk scenario dan aanvaardbaar?
Huh? Echt? Dan zie ik nog minder de voordelen van de motor.Kan me ook zo voorstellen dat de brandweermotor gewoon voortdurend "surveilleert", om omkleedtijd etc. te besparen.
Als je nou kon besparen op het aantal TS-en of het aantal keren dat een vrijwillige bezetting voor niks op moet komen te beperken, etc dan zag ik meer voordelen. In plaats daarvan heb je 24 uur iemand op een motor zitten. Maal roosterfactor 5....dan zit je bijna op 10 FTE ofzo?
Als er altijd een TS mee gaat denk ik dat het weinig zin heeft. Je pakt weinig tijdwinst gok ik. Motorrijder moet pak aantrekken, helm opzetten, handschoenen aantrekken, laarzen aan.....en dan kan hij pas gaan rijden. Een TS is dan sneller onderweg, omdat de bezetting zich voor een groot deel onderweg omkleedt.
Als je mazzel hebt haalt ie die tijd wel weer in doordat ie makkelijker door het verkeer komt, maar uiteindelijk zal het niet heel veel schelen.
Haaglanden krijgt brandweermotor
08-02-2012 16:35
DEN HAAG (ANP) – Brandweer Haaglanden krijgt een brandweermotor. De motor gaat eind volgende maand bij wijze van experiment een klein jaar lang door het stedelijk gebied rijden om daar vooral kleine incidenten in de kiem te smoren.
Dat zei regionaal commandant Esther Lieben van de Brandweer Haaglanden woensdag. Op de motor zit straks één persoon. Het is een van de weinige experimenten met maar één brandweerman. Nu gaan er vaak nog zes brandweerlieden naar een incident. Er wordt wel al veel uitgeprobeerd met vier mensen op een voertuig en ook met twee, zoals in Rotterdam.
„De brandweermotor is uitgerust met eenvoudig materieel om bijvoorbeeld brandjes in een prullenbak te blussen, automatische brandmeldingen te checken en iets te doen aan beginnende brandjes”, licht Lieben toe. „Het is vooral heel handig omdat de motor snel ter plekke kan zijn en de bestuurder dan kan bepalen hoeveel slagkracht we nodig hebben om het incident snel aan te pakken.”
Net als een brandweerauto is de motor ook in het rood uitgevoerd en uitgerust met een sirene.
Bron:Refdag (http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/haaglanden_krijgt_brandweermotor_1_621655)
Beetje gedateerd bericht, maar ja. Heeft iemand hier al een plaatje van? Kan er op het forum namelijk verder niks van vinden. Vreemde is ook dat ik in AD ook een artikel heb gelezen met foto erbij. Echter deze is niet digitaal te vinden helaas. In AD stond ook dat motor momenteel bij Huijsman word afgebouwd en dat er 8 brandweermannen worden opgeleid voor de motor. Opleiding van politie instructeurs.
sorry dat ik het zeg..... maar eind volgende maand..... zit wel erg dicht bij 1 april..... misschien ben ik nu wel heel erg wantrouwend...
Tsja, Haaglanden heeft iets met 1 april en keer op keer was dat geen grap. Volgens mij is tot 2x toe een nieuwe OvD-regeling ingegaan op 1 april en volgens mij was er nog iets. Maarja om nu alles te wantrouwen rond die datum is ook weer zoiets......
sorry dat ik het zeg..... maar eind volgende maand..... zit wel erg dicht bij 1 april..... misschien ben ik nu wel heel erg wantrouwend...
1500010 | BRW Haaglanden (Monitorcode) | |
1500101 | BRW Haaglanden (Den-Haag-Centrum - Bevelvoerder) | |
1500501 | BRW Haaglanden (Den-Haag-Centrum - Lichtkrant) | |
1500605 | BRW Haaglanden (Motor 9061) |
Nu nog wachten op de foto's ;)
Motor voor brandweer Haaglanden
Haaglanden - In navolging van de RAV Haaglanden (AMON (http://www.regio15.nl/ambulance/achtergrond-informatie/595-ambulance-motor-ondersteuning-amon)) gaat de brandweer (http://www.vrh.nl/) nu ook gebruik maken van een motor.
De motor, een BMW R 1200 RT, zal worden bereden door een bevelvoerder welke een aanvullende rijopleiding heeft gevolgd. De motor zal het komende jaar in Den Haag rond gaan rijden en zal voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten.
Het belangrijkste voordeel van zo'n klein en wendbaar voertuig is natuurlijk dat deze snel ter plaatse kan zijn; ook als het verkeer vaststaat.
De motor is uitgerust met Fire express blussysteem. Dit blussysteem maakt gebruikt van premix (water met schuimvormend middel) en wordt aangedreven door middel van de luchtdruk van een ademluchtcilinder.
Zoals gezegd zal de motor voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten zoals bijvoorbeeld kleine brandjes en zal ook naar automatische brandmeldingen toe rijden. De brandweermotor fungeert dus ook deels als "verkenner". Doordat de 15-9061 snel ter plaatse kan zijn bij een incident kan de bevelvoerder bepalen hoeveel slagkracht er nodig is om het incident snel aan te pakken. Of: dat er geen 'groot' materieel nodig is en dat de overige voertuigen dus terug kunnen keren.
De motor zal zijn thuisbasis hebben op kazerne Centrum, maar zal voornamelijk op straat surveilleren.
Ik vind het wel een mooi gelikt slim idee maar hoe zit het nu met de veiligheid van de bestuurder en de type-goedkeuring voor de RDW? (uitstekende delen, drukcilinders, ademluchtfles op de motor)Het pak is in ieder geval verkeers- en brandveilig (motorpak én brandweerpak). Verder zou hij niet op de weg rijden als de boel niet goedgekeurd is. Dat jij of ik dat doen, is iets anders dan een overheidsinstelling die alles driedubbel moet verantwoorden als het fout gaat.
Wat kan er gebeuren bij b.v. een ongeval?
Het pak is in ieder geval verkeers- en brandveilig (motorpak én brandweerpak). Verder zou hij niet op de weg rijden als de boel niet goedgekeurd is. Dat jij of ik dat doen, is iets anders dan een overheidsinstelling die alles driedubbel moet verantwoorden als het fout gaat.
Ok, duidelijk. Hoeveel weegt het geheel (de extra toevoeging bedoel ik)? Heeft dat nog veel invloed op de rij-eigenschappen?
Ik denk wel dat het veel gaat uitmaken voor wat betreft de snelheid waarmee zij als eerste bij een brandmelding aanwezig kunnen zijn. Zeker in grote steden waarhet druk isde meeste kruispunten of wegen wel open liggen en in nauwe straatjes. O0
Ik mis volgens mij alleen nog een brandweerhelm en een ademluchttoestel, of ligt die achter het zadel?
Wel een heel gaaf voertuig voor in de stad! O0
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg213.imageshack.us%2Fimg213%2F4356%2Fimg1554v.jpg&hash=fcdbfad988c89eeb90e7b9fba9675aa3)
Merk voertuig: BMW R 1200 RT
Roepnummer: 15-9061
Kenteken: 48-MB-KB
Kazerne: Centrum
Regio: Haaglanden
Bijzonderheden: Eerste brandweermotor in Nederland
Heeft hij dan ook nog een helm aan boord of is zijn motorhelm ook brandwerend?Gezien de lengte van de slang (20 of 30 meter) ga ik er niet van uit dat de motor
Gezien de lengte van de slang (20 of 30 meter) ga ik er niet van uit dat de motoragentbrandweerman een binnenaanval gaat opzetten. De motor is dan nu ook vooral voor buitenbrandjes en OMS-meldingen gealarmeerd, bij binnenbranden (waar de motor op dezelfde kazerne stond als een voor die binnenbrand uitrukkende TS) nog niet gezien. Zodoende ga ik er van uit dat een brandwerende helm... tsja, ik denk het niet ;) Er is in ieder geval geen extra helm op de motor.
Wat heeft hij aan een ademluchtsetje als hij geen helm heeft om zijn masker te bevestigen? 98uiye
Mooie foto's hier op het forum van de 1e dag dat deze BRWmotor ingebruik is.
Ben benieuwd of Regio15 met een speciaal item komt over deze BRWmotor en of ze de vragen die hier op het forum leven daarin meenemen.
Correct my if i'm wrongDat is inderdaad een optie, al beperkt het wel je mogelijkheden bij je inzet.. Maar zoals al gezegd, een binnenaanval lijkt me niet tot de opties te behoren van deze rode motormuis O0
maar kan het niet een masker zijn met een spin die je dus zonder helm kan dragen. Net zo iets als de NBC-maskers bij defensie of politie.
Ademlucht, in de witte spanbanden tussen de zit en de slang O0
De motor is uitgerust met Fire express blussysteem. Dit blussysteem maakt gebruikt van premix (water met schuimvormend middel) en wordt aangedreven door middel van de luchtdruk van een ademluchtcilinder.
Et voila: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/13-overige/12045-motor-voor-brandweer-haaglanden (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/13-overige/12045-motor-voor-brandweer-haaglanden) :P
Dank je wel Arie. Alleen bedoelde ik meer zoiets als wat jullie gemaakt hebben over de uitleg van de mast van het VOA voertuig
zeg maar een videospecial over de BRWmotor waarin ook het verhaal over de ademlucht ter sprake komt o.a.
Zou die ademlucht dan niet voor het blussysteem zijn ::)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg213.imageshack.us%2Fimg213%2F4356%2Fimg1554v.jpg&hash=fcdbfad988c89eeb90e7b9fba9675aa3)
Aha op die fiets. Dat kost idd wat meer voorbereidingstijd. :) Zal het er binnen de redactie over hebben. :)
Dat is inderdaad een optie, al beperkt het wel je mogelijkheden bij je inzet.. Maar zoals al gezegd, een binnenaanval lijkt me niet tot de opties te behoren van deze rode motormuis O0
Heb nergens beweerd dat het niet zo is, maar een brandwerende helm is binnen áltijd nodig en buiten niet.
Maar met ademlucht hoef je niet perse een binnenaanval te doen. Buiten kun je ook ademlucht nodig hebben voor een inzet. ::)
Mij lijkt het dat je bij de gemiddelde autobrand ook best ademlucht kan gebruiken. En een autobrand binnen de perken houden lijkt me net een bedoeling van deze motor.
Dat gaat 'm denk ik niet worden. Als je een echte autobrand hebt red je het niet met een paar litertjes water hoor... ;)
Dat gaat 'm denk ik niet worden. Als je een echte autobrand hebt red je het niet met een paar litertjes water hoor... ;)
Wel ademlucht, geen masker en helm. Dat is echt logisch. :-X
Vanmiddag stond de brandweermotor bij een melding binnenbrand (niet opgepiept) en daar heb ik even met de betreffende bevelvoerder gesproken.Op verzoek, een uitgebreid verslag:
De pilot begint dus officieel 1 mei a.s., maar ze rijden dus nu al mee. De pilot duurt een jaar en daarna wordt bekeken of e.e.a. wordt voortgezet en er meer motors moeten komen.
Er is geen brandweerhelm aan boord. Ze doen ook geen binnenaanvallen enzo.
Haageneesch stond naast me dus wellicht weet ie wat er nog meer gezegd is.
O ja, het is nu zeker: geen 1 april grap! :)
Sorry, een masker had ie wel bij zich. Vergeten te zeggen :)
De tweede ademluchtcilinder is overigens voor het blussyteem. Is 300 bar en reduceert deze naar 24 bar zodat die geschikt is voor het blussysteem. Met dit systeem kan 6-7 minuten geblust worden.24 bar dat is best veel, dat is het oude midden druk. ;D
Hierbij een door mij gemaakte video van de Motor en de SIV4 van Haaglanden.
http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM (http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM#ws)
evenemten ingezet word en dan een team vormt met een Ambu en een politiemotor
Het lijkt mij niet dat de rode motormuis ook begeleidingen gaat doen....En die gele motormuis denk ik ook niet, maar ik snap de logica achter een evenement en begeleiding niet?
Incident-05-2012
In de week na pasen werden de verschillende pilots via
een introductieprogramma in de brandweerkazerne van
De Lier aan de regio gepresenteerd. Ook de media waren
uitgenodigd om kennis te nemen van de vernieuwde
repressie. Verstandig, want de invoering van nieuwe uitrukmodellen
bij de brandweer zal ook zichtbaar zijn voor het
publiek. Door goede communicatie vooraf kunnen wellicht
lastige vragen worden voorkomen als: ‘Waarom sturen ze
zo’n kleine wagen met zo weinig mensen?’ Inderdaad, dat
vraagt wat uitleg.
Den Haag - Voor twee bouwvakkers eindigde de werkdag niet geheel zoals gepland.
Even over half drie begon hun bus, net onderaan de afrit Voorburg van de A12, licht te roken. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen besloten zij hun busje iets verderop te parkeren op de Maanweg, voor het gebouw van de KPN. Daar hebben zij 112 gebeld.
Omdat het nog een beginnend brandje betrof, is besloten de brandweermotor te sturen. Helaas, toen deze eenmaal ter plaatse was bleek het brandje inmiddels te groot om te blussen met de middelen die op de motor aanwezig zijn. Ook een politieman heeft nog een vergeefse bluspoging gedaan.
Hierop is met spoed de tankautospuit van Leischendam-Voorburg gealarmeerd. Uit de laadruimte van het busje wisten de brandweerlieden gelukkig nog net op tijd twee gasflessen te bergen.
Ondanks alle inzet van de brandweer is is het busje toch total loss. Deze is later door een berger afgesleept. De oorzaak van de brand moet zeer waarschijnlijk gezocht worden in een technisch mankement.
Tijdens de afhandeling van de berging heeft er aldaar nog een kleine aanrijding plaatsgevonden tussen een auto en een fietser. Gelukkig bleef het ook hier beperkt tot materiële schade. Met tussenkomst van de politie is er een schadeformulier opgemaakt en konden beide bestuurders ongeschonden hun weg vervolgen.
1500605 | BRW Den Haag (Centrum) (Motor 9061) |
1500141 | BRW Leidschendam - Voorburg (Kazernealarm) | |
1500522 | BRW Leidschendam - Voorburg (Lichtkrant) |
Hierbij een door mij gemaakte video van de Motor en de SIV4 van Haaglanden.
http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM (http://www.youtube.com/watch?v=rypc86ZonrM#ws)
In dit filmpje ook al ;) Ookal is het niet tijdens een echte inzet.Een demonstratie is geen inzet, ook geen net-niet-echte-inzet ::)
Een demonstratie is geen inzet, ook geen net-niet-echte-inzet ::)
Zo, dit filmpje beantwoordt in 1 klap alle vermoedens, en vooral de redenen om niet door te gaan met projecten als dit.
Het filmpje op regio15 liegt niet. Het blussen van deze brand zonder ademlucht, of heeft deze brandweerman bijzondere longen?
Dit zijn toch zaken die we niet moeten willen?
Ik vermoed dat we dit filmpje tegen gaan komen in de instructielokalen. ::)
Zo, dit filmpje beantwoordt in 1 klap alle vermoedens, en vooral de redenen om niet door te gaan met projecten als dit.Ik zie af en toe een flard van het blussen. Even een verse adem teug nemen en dan 30 seconden blussen terwijl je jou adem inhoud kan blijkbaar niet? ::)
Het filmpje op regio15 liegt niet. Het blussen van deze brand zonder ademlucht, of heeft deze brandweerman bijzondere longen?
Dit zijn toch zaken die we niet moeten willen?
Ik vermoed dat we dit filmpje tegen gaan komen in de instructielokalen. ::)
'Met z'n helmpie open.'Eerst gaat het over rook, vervolgens over exploderende banden. Doe eens de helm dicht. Rook sijpelt de helm binnen... Máár, hij is beschermd tegen een exploderende autoband. Hij ziet verder niets en echt gezond is het ook niet. Er is een spinmasker maar blijkbaar heeft de MOBber een reden om deze niet eerst om te doen.
Ik zie af en toe een flard van het blussen. Even een verse adem teug nemen en dan 30 seconden blussen terwijl je jou adem inhoud kan blijkbaar niet? ::)Zo doet iedereen zijn best met de middelen die hij heeft, getuige ook de eerste foto ;)
Hij weet met zijn beperkte middelen het vuur anders redelijk onder controle te krijgen/houden.(maar goed, ik ben slechts een leek...)
Moeten we ons alleen zorgen maken om die longen?
Ik vond het omstanders commentaar buitengewoon goed. 'Met z'n helmpie open.' Ik moest meteen denken aan de beelden die we allemaal kennen. Iedereen weet dat een ploffende band al niet fijn is 'met z'n helmpie open.' Mij dunken de beelden die van verschillende (kleine) explosies (lees autobanden, airbags, bumpers, accu's, Schokbrekers(?)) die plaats vinden bij autobranden en brandweermannen die toch aardig verrast worden. Ik herinner me nog een (volgens mij) Duits filmpje van een brandweerman die languit ging nadat er een bumper ontplofde. Liep gelukkig goed af, snel weggehaald door de collega's. Maar volgens mij heeft onze brandweer-motormuis op dat moment nog geen collega bij zich.
Zoek maar eens op youtube op filmpjes met Vehicle Fire Training of Vehice Fire Close Call. Dan zie je dat zo'n brand (waar door leken altijd makkelijk over gesproken word) behoorlijk gevaarlijk kan zijn.
Buiten het feit dat het niet lukt om een vrij beperkte autobrand met de motor te blussen maak ik me toch zorgen over de veiligheid.
Maarja dat is natuurlijk onzin want 9 van de 10 keer gaat het goed, dus dat betekend dat de motor het in 90% alleen kan, dus dat betekend dat de pilot geslaagd is.
Dus de standaard brandweerhelm is volgens jou levensgevaarlijk want daar heb standaard helmpie open als je aan het blussen bent. ??? ;)
Het gevaarlijkste is dat er zonder ademlucht in het voertuig geblust word, terwijl de motor gewoon ademlucht bij zich heeft !!
Die autobanden gaan echt niet exploderen, en als ze dat doen zal het nog niet echt veel risico inhouden.
Sorry? Je spreekt uit ervaring blijkbaar? Heb je ook bronnen om dit argument te bewijzen? Het gebeurt vaak zat dat autobanden door de hitte exploderen (en magnesium velgen geven ook een leuk effect als er water op komt) en als je pech hebt kan (een deel van) een band toch voor nare verwondingen zorgen....Inderdaad, autobanden leveren weldegelijk een risico op. En hoe groter de band wordt, hoe groter je gevaar wordt. bij vrachtwagens heb je zelfs kans dat je delen velg mee krijgt.
Hoe vaak zien we collega's niet zonder ademlucht een container brand blussen, als ik een half uurtje het www afstruint heb ik ook 1000 voorbeelden. We zijn weer heel goed in het denken in allerlei problemen. Ik weet zeker dat deze brandweer collega goed instaat is om een risico inschatting te maken en op basis daarvan een besluit te nemen. Als ik dan de commentaren lees heb ik het gevoel van stuur lui, welke op de wal staan, enz enz enz En als ik dan ook nog ziet van uit welk referentie kader spreekt.................Tja, we kunnen wel weer onze ogen sluiten voor dit soort zaken, we kunnen ook eens wat kritischer naar ons werk gaan kijken. Ik denk dat we lang genoeg de struisvogelpolitiek hebben gehanteert.
Hoe vaak zien we collega's niet zonder ademlucht een container brand blussen, als ik een half uurtje het www afstruint heb ik ook 1000 voorbeelden. We zijn weer heel goed in het denken in allerlei problemen. Ik weet zeker dat deze brandweer collega goed instaat is om een risico inschatting te maken en op basis daarvan een besluit te nemen. Als ik dan de commentaren lees heb ik het gevoel van stuur lui, welke op de wal staan, enz enz enz En als ik dan ook nog ziet van uit welk referentie kader spreekt.................
1500605 | BRW Den Haag (Centrum) (Motor 9061) |
1500141 | BRW Leidschendam - Voorburg (Kazernealarm) | |
1500522 | BRW Leidschendam - Voorburg (Lichtkrant) |
die komt ook z'n 5 kilo poederblussertje met prio 1 brengen denk ik ;Dp2kflex
GB 1500605 BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061)
die komt ook z'n 5 kilo poederblussertje met prio 1 brengen denk ik ;DToch weer een extra flesje ademlucht... 0098
die komt ook z'n 5 kilo poederblussertje met prio 1 brengen denk ik ;D
Toch weer een extra flesje ademlucht... 0098Ik ben als inwoner van de betreffende gemeente anders best blij dat de beste man ter plaatse komt. De locatie van het autobedrijf is zeer slecht bereikbaar voor het arsenaal van opgeroepen voertuigen. Ik voorzie inzet vanaf twee zijden (Burgemeester Crezeelaan en Burgerdijkseweg) dus ik snap niet waarom er zoveel smileys tevoorschijn worden gehaald als er een extra officier opgeroepen wordt.
Ik ben als inwoner van de betreffende gemeente anders best blij dat de beste man ter plaatse komt. De locatie van het autobedrijf is zeer slecht bereikbaar voor het arsenaal van opgeroepen voertuigen. Ik voorzie inzet vanaf twee zijden (Burgemeester Crezeelaan en Burgerdijkseweg) dus ik snap niet waarom er zoveel smileys tevoorschijn worden gehaald als er een extra officier opgeroepen wordt.Herstel: het is een bevelvoerder zonder bemanning.
Ik ben als inwoner van de betreffende gemeente anders best blij dat de beste man ter plaatse komt. De locatie van het autobedrijf is zeer slecht bereikbaar voor het arsenaal van opgeroepen voertuigen. Ik voorzie inzet vanaf twee zijden (Burgemeester Crezeelaan en Burgerdijkseweg) dus ik snap niet waarom er zoveel smileys tevoorschijn worden gehaald als er een extra officier opgeroepen wordt.
Onzin.. hij is een extra paar ogen en ervaring aan de buitenkant.. het gaat echt niet alleen om zn blusinstallatie die hij bij zich heeft.. kijkt niemand verder dan die tanks?
Beste @HJ94
1. Heb je er misschien al eens aan gedacht dat deze man/vrouw bij een eventuele ander alarmering zeer snel kan vertrekken en dan een eerste (kleine) inzet kan plegen?
2. Heb je al bedacht dat het misschien zou kunnen zijn dat er voertuigen ter plaatse zijn waarvan de bevelvoerder ondersteuning cq vervanging behoeft ???
Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een (vrijwillige) bevelvoerder o.i.d. nog andere verplichtingen heeft, bv. werk ???
Ik krijg de indruk dat geredeneerd/geconcludeerd is zonder de beweegredenen van alarmering te overdenken. Neem maar met een gerust hart aan, dat deze alarmering en vervoerswijze niet voor niets gedaan zijn..................
Beste @HJ94
1. Heb je er misschien al eens aan gedacht dat deze man/vrouw bij een eventuele ander alarmering zeer snel kan vertrekken en dan een eerste (kleine) inzet kan plegen?
2. Heb je al bedacht dat het misschien zou kunnen zijn dat er voertuigen ter plaatse zijn waarvan de bevelvoerder ondersteuning cq vervanging behoeft ???
Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een (vrijwillige) bevelvoerder o.i.d. nog andere verplichtingen heeft, bv. werk ???
Ik krijg de indruk dat geredeneerd/geconcludeerd is zonder de beweegredenen van alarmering te overdenken. Neem maar met een gerust hart aan, dat deze alarmering en vervoerswijze niet voor niets gedaan zijn..................
Als een bevelvoerder van een TS nog andere verplichtingen heeft moet hij niet instappen of die verplichtingen laten voor wat het is. Ik geloof ook niet dat er veel bevelvoerders zijn die er problemen mee hebben om een afspraak te missen als ze bij een grote brand staan. Moet voor iedere manschap die een afspraak heeft ook een reserve-manschap worden opgeroepen?
Reden 1 zou kunnen, maar de dekking van 1 (één!) brandweermotor in vrijwel het hele zuidoosten van Haaglanden vind ik vrij beperkt. Bovendien; een binnenaanval zal de brandweermotor niet doen, hooguit kleine buitenbrandjes. Ik zou ook niet helemaal weten wat de toegevoegde waarde van een bevelvoerder op een motor is. Een extra OvD ter plaatse is begrijpelijk, maar bevelvoerders lopen er genoeg rond en die zijn verantwoordelijk voor hun eigen TS. Hooguit kan ik me indenken dat dit een bevelvoerder is die tevens OvD-papieren heeft en zodoende wordt ingezet?
Beste Danny,Sorry hoor, maar wat een onzin schrijf je hier neer ::)
Misschien zul je ooit begrijpen dat de snelheid van een eerste inzet belangrijk is...........;-)
Als bij een alarmering iemand opkomt die een uur later nog moet gaan werken, kan die persoon op deze manier keurig afgelost worden door iemand die iets later op de kazerne was en wel ruimschoots de tijd heeft.
Nee, je hoeft dus niet voor iedereen een reserve op te roepen en een goede/mooie alarmering maakt iedereen graag mee. Al kun je dan de inzet maar een uurtje meemaken, dan heb je iig je steentje bij kunnen dragen aan de uiteindelijke inzet.
En inderdaad, zo'n motor is alleen maar geschikt voor kleine buitenbrandjes e.d. maar ook die kunnen voorkomen terwijl een groot deel van de regio ingezet is..............
Beste Danny,Met alle respect, als je vooraf al weet dat je over een uurtje moet werken, stap dan ook niet op met deze uitruk, waarvan je van te voren al weet dat het lang gaat duren. In het eerste uur is er geen eens tijd om te gaan aflossen, dan zit je nog in de opbouwfase van zo,n brand, dus is aflossen van personen ondenkbaar. Dus blijf dan thuis.
Misschien zul je ooit begrijpen dat de snelheid van een eerste inzet belangrijk is...........;-)
Als bij een alarmering iemand opkomt die een uur later nog moet gaan werken, kan die persoon op deze manier keurig afgelost worden door iemand die iets later op de kazerne was en wel ruimschoots de tijd heeft.
Nee, je hoeft dus niet voor iedereen een reserve op te roepen en een goede/mooie alarmering maakt iedereen graag mee. Al kun je dan de inzet maar een uurtje meemaken, dan heb je iig je steentje bij kunnen dragen aan de uiteindelijke inzet.
En inderdaad, zo'n motor is alleen maar geschikt voor kleine buitenbrandjes e.d. maar ook die kunnen voorkomen terwijl een groot deel van de regio ingezet is..............
@pompbediende Goeie one liner, kun je die uitspraak nog beargumenteren of gaan we allemaal poep gooien hier?Ik wil best voor jou nog wat quotes van mijn voorgangers er aan vast plakken die ondertussen hier ook uitgebreid op hebben gereageerd. Maar als er iemand is van brandweer Den Haag die wel een goed argument of reden kan aangeven voor het inzetten van de bevelvoerder met motor houd ik me zeker aanbevolen O0
Ik wil best voor jou nog wat quotes van mijn voorgangers er aan vast plakken die ondertussen hier ook uitgebreid op hebben gereageerd. Maar als er iemand is van brandweer Den Haag die wel een goed argument of reden kan aangeven voor het inzetten van de bevelvoerder met motor houd ik me zeker aanbevolen O0
die komt ook z'n 5 kilo poederblussertje met prio 1 brengen denk ik ;DIk neem aan dat de 3 TS 'en van 15.12 uur al ter plekke zijn, maar is de motor ( hoewel niet het dichtst bij ) misschien door uitruktijd en rijtijd niet één van de eerstvolgenden wat betreft de aankomsttijd? en dan een waardevol en mobiel extra stel ogen en hersens?
Verbazing wederom... Veel 'professionals' die alles (denken te) weten over inzet voorstellen en procedures. IK kan mij namelijk NIET voorstellen dat de GMK Haaglanden denkt, ik heb nog een motor over, laat ik deze ook maar eens alarmeren. Ongetwijfeld een weloverwogen inzet die bijdraagt aan de uiteindelijke bestrijding van het incident. Buiten deze zeer grote brand een geweldig initiatief trouwens van Haaglanden voor de overige meldingen waarbij de motor zijn gewicht (bijna letterlijk) in goud waard is. Af en toe, zeker bij grote incidenten, hoeft er naar mijn mening niet op ieder slak zout gelegd te worden. Ik vindt het fantastisch dat op het moment dat er een grote inzet van hulpdiensten wordt gevraagd er centralisten achter de knoppen zitten die actie durven te ondernemen alvorens de hoofdstructuur binnen de crisisbeheersing is gerealiseerd (CoPI, ROT, (R)BT).
Eerder in dit topic heb ik ook vragen/opmerkingen over verkeerscirculatie gelezen. Verkeerscirculatie is in het kader van de crisisbeheersing een deelproces voor de politie. De politie zal deze taak dan ook per definitie voor hun rekening nemen.
Ik vind het niet meer dan normaal om vragen te stellen over een dergelijke inzet van een motorbrandweerman. Het is de toon die de muziek maakt, dat zeker, maarde discussie is best interessant. Je merkt namelijk dat ook onder brandweerlieden de vraag heerst wat de toegevoegde waarde van de motor kan zijn bij een dergelijk grootschalig incident.
Er wordt meermaals geroepen "dat er wel een reden zal zijn om de motor op te roepen". Ik begrijp dat er iets of iemand om de motor gevraagd zal hebben, maar ben wel heel benieuwd wat de reden was voor het alarm en waarvoor de motorbevelvoerder daadwerkelijk is ingezet. Een reden als 'extra ogen aan de buitenkant' is prima, maar ik begrijp niet waarom in andere regio's de bevelvoerders van de TS'en daar prima toe in staat zijn en in Haaglanden een extra bevelvoerder op de motor nodig is. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat de motorbevelvoerder zich bezig houdt met de communicatie met andere diensten in de beginfase; afzetten van de wegen etc., maar ben dus heel benieuwd hoe hij (of zij) daadwerkelijk is ingezet ;)
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'. Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld. Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn. We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.Wie heeft het hier over broodroof? Ik zie die opmerking nergens terugkomen, dus graag onderbouwing over die opmerking.
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'.
Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld.
Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn.
We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.
Jongens jongens wat een discussie, die MOB is een pilot, dus ik snap niet waarom die vragen er zijn..
Pilot betekent niet anders dan een proef, ontdekken...
Wie heeft het hier over broodroof? Ik zie die opmerking nergens terugkomen, dus graag onderbouwing over die opmerking.
We weten allemaal de insteek waarom die motor in Haaglanden is gaan rijden, in dat opzicht kun je je dus gaan afvragen wat die motor bij zo,n grote brand doet. zeker als we bedenken dat er erg veel voertuigen vanuit de regio Haaglanden naar die brand zijn gehaald. Het reguliere brandweerwerk gaat gewoon door, mijn keuze zou zijn om die motor lekker in de stad te laten zodat je een snellere alarmopvolging hebt bv bij een OMSalarm. Daar was die motor toch voor bedoeld?
En laten we wel wezen, laat brandweer nederland snel stoppen met die pilots, we kunnen ons geld beter besteden.
. En snel stoppen met al die pilots? Wanneer we die insteek reeds honderd jaar geleden hadden gehanteerd liep je nu waarschijnlijk nog achter de door paarden getrokken pompspuit. Volgens mij hebben pilots in deze tijd juist kans van slagen omdat wij ons geld beter kunnen besteden (zonder hierbij in te boeten op veiligheid van hulpverleners).Alleen hadden we honderd jaar geleden geen crisis, en geen gemeentes en veiligheidsregio's die links of rechtsom willen bezuinigen op de brandweer. En kunnen we het geld op dit moment beter besteden, in betere tijden kunnen we altijd weer eens verder kijken.
Dat je de opmerking over 'broodroof' nergens terug zag komen klopt, ik vermelde deze term in mijn reactie. Het is mij bekend dat veel brandweerlieden niet 'blij' worden van SIV initiatieven of brandweermotoren omdat dit de inzet van de reguliere TS-en niet ten goede komt. Of je je af kunt vragen wat de motor inzet bij een dergelijke brand is? Volgens mij is deze vraag in het geheel niet aan de leden van dit forum, maar aan de regio die deze motor faciliteert. Jou keuze zou zijn... Het is niet jou keuze, het is de keuze van de brandweer Haaglanden.Klopt, we worden niet blij van al die SIV projecten. Redenen te over hier op het forum vermeld.
Dat je de opmerking over 'broodroof' nergens terug zag komen klopt, ik vermelde deze term in mijn reactie. Het is mij bekend dat veel brandweerlieden niet 'blij' worden van SIV initiatieven of brandweermotoren omdat dit de inzet van de reguliere TS-en niet ten goede komt. Of je je af kunt vragen wat de motor inzet bij een dergelijke brand is? Volgens mij is deze vraag in het geheel niet aan de leden van dit forum, maar aan de regio die deze motor faciliteert. Jou keuze zou zijn... Het is niet jou keuze, het is de keuze van de brandweer Haaglanden. En snel stoppen met al die pilots? Wanneer we die insteek reeds honderd jaar geleden hadden gehanteerd liep je nu waarschijnlijk nog achter de door paarden getrokken pompspuit. Volgens mij hebben pilots in deze tijd juist kans van slagen omdat wij ons geld beter kunnen besteden (zonder hierbij in te boeten op veiligheid van hulpverleners).Klopt deels, wat Peter en vele meer bedoelen is het aantal pilots, elke regio moet het wiel weer opnieuw uitvinden, ook de motor heeft al meer pilots meegemaakt, en daar was men niet echt positief over, kortom; motor ging weg. Nu wil haaglanden wederom een bestaand wiel uitvinden, worden er wat vragen gesteld of argumenten aangehaald over deze "pilot" en nu komen er geprikkelde reacties terug. ::) ( zo voel ik het zelf ook aan )
Wat ik hier meer uit proef met de opmerking dat onder 'sommige' brandweerlieden vragen zijn over de toegevoegde waarde van een brandweermotor bij een grootschalig incident er een dreiging lijkt te zijn van 'broodroof'.
Ik zou niet weten in welke vorm een motorbevelvoerder bij een dergelijk incident als broodroof gezien zou kunnen worden. Ik stel slechts vragen bij de inzet van de motorbevelvoerder bij een grote inzet :)
Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)
Volgens mij lees ik hieruit dat dit de persoonlijke mening is van de 'poster' van dit bericht en dat hiermee de inzet van een brandweermotor bij dergelijke incidenten ter discussie wordt gesteld.
Niet alleen mijn mening, er zijn er (zoals je in voorgaande berichten kan zien) meerdere die zich e.e.a. afvragen.
Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)
Wanneer de inzet van de brandweermotor in het hedendaagse perspectief wordt bezien (al is het nog een pilot) dan denk ik dat dit wel eens een 'blijvertje' kan zijn.
Wat zijn de argumenten waarom de motorbevelvoerder na de pilotperiode zal blijven? Ben ik gewoon benieuwd naar hoor, ik heb geen rapporten over de inzet gezien tot nu toe ;). Ik kan me namelijk voorstellen dat in plaats van een bevelvoerder een OvD op de motor rond gaat rijden. Op die manier heb je, net als bij de ambulancedienst in Den Haag, namelijk iemand die zelfstandig handelingen kan uitvoeren en in de coördinatie belangrijk is...
Citaat: Erik van Wijngaarden (Vandaag om 18:58:17)
We kunnen naar mijn idee dan ook beter kijken naar de meerwaarde die een (brandweermedewerker op de) motor kan leveren dan dit bij voorbaat onder een -wellicht enigszins negatief getinte- loep te leggen.
Natuurlijk, maar laat rapporten of waardevolle inzetten dan de maatstaf zijn om te kijken of er een meerwaarde is, niet de emotie. Ik heb nooit gezegd dat de motorbevelvoerder bij dit incident geen meerwaarde zal hebben gehad, ik vraag me slechts af wat die meerwaarde is geweest ;)
Citaat: FF4266 (Vandaag om 18:44:47)
Jongens jongens wat een discussie, die MOB is een pilot, dus ik snap niet waarom die vragen er zijn..
Pilot betekent niet anders dan een proef, ontdekken...
Dus over een pilot hoeven geen vragen gesteld te worden? Over iedere pilot worden vragen gesteld (TS4/SIV) en wordt bekeken of deze effectief is........ ::)
Even in het kort... De brandweer Haaglanden voert een pilot uit. Van wat ik hiervan heb gezien kan dit een waardevolle aanvulling zijn op de reguliere brandweerinzet. Een ieder kan beren op de weg zien, maar ik zie ook zeker voordelen. Dat deze voordelen (of nadelen) niet periodiek op het HV-forum worden teruggekoppeld kan men als nadeel ervaren. Volgens mij gaat uiteindelijk het Algemeen Bestuur van de VRH over deze pilot en niet de leden van dit forum. Daarbij worden over een pilot ALTIJD vragen gesteld. Discussie over meerwaarde mbt inzet lijkt mij geweldig. Ik signaleer echter meer 'afschot' opmerkingen van 'amateurs' dan inhoudelijke reacties die bijdragen aan een inhoudelijke beoordeling van deze pilot. Ik kan mij namelijk met het beste fatsoen niet inbeelden dat inwoners van Nederland het prefereren dat een TS met zes man uitrukt voor een 'vals' OMS, vuilnisbak in de brand, kat in de boom, et cetera met zes man, die wij gezamenlijk moeten betalen! Let op, ik heb het niet over klussen met verhoogd risico!!Amateurs??
'AMATEUR' Bron Wikipedia: Een amateur (uit het Frans liefhebber) is iemand die een bepaalde vaardigheid op niet-professionele basis uitoefent. Amateurs vindt men onder andere in de kunst, sport en wetenschap en bij kerken.Ach... Kunnen we wel weer een hele andere discussie gaan voeren. Maar dat is volstrekt zinloos, ik weet in ieder geval hoe de vlag erbij hangt. Daar ga ik geen eens verder op in. ::)
De term amateur heeft soms ook een negatieve connotatie, waarbij wordt gedoeld op de mindere kwaliteit van de uitvoering.
Alleen hadden we honderd jaar geleden geen crisis, en geen gemeentes en veiligheidsregio's die links of rechtsom willen bezuinigen op de brandweer. En kunnen we het geld op dit moment beter besteden, in betere tijden kunnen we altijd weer eens verder kijken.
Ach... Kunnen we wel weer een hele andere discussie gaan voeren. Maar dat is volstrekt zinloos, ik weet in ieder geval hoe de vlag erbij hangt. Daar ga ik geen eens verder op in. ::)
Brandweermotor, bezetting met een Bevelvoerder. Bij naderbericht Grote Brand en verder wordt hij gekoppeld aan incident als `safety Officer` dus een extra paar ogen en oren om de OVD en bevelvoerders te ondersteunen bij het veilig optreden tijdens de inzet. Indien dat niet noodzakelijk is kan hij andere ondersteunende taken verrrichten voor de OVD.
Zoals eerder gezegd: het is de toon die de muziek maakt. Laten we elkaar respectvol blijven aanspreken en niet met drogredenen gaan smijten. Een belangstellende is niet per definitie een amateur; het is iemand die vanuit interesse vragen stelt bij bepaalde projecten, zoals bijvoorbeeld een brandweermotor.
Vooralsnog is het eerst aan de rapporten om te bewijzen dat de brandweermotor een succes is en kan het helemaal geen kwaad om bij sommige alarmeringen te vragen naar het nut van de motor. Datzelfde geldt voor inzetten van een SIV waar het eigenlijk niet gewenst of niet toereikend is (zie topic over Gooi- en Vechtstreek -Bussum en Weesp). Er zijn namelijk ook regelmatig 'professionals', met veel balken en sterren, de fout in gegaan bij verschillende pilots!
Laten we niet vergeten dat ook de winst ten aanzien van het brandweeroptreden in het verleden behaald is vanuit pilots waar de 'balken en sterren' hun ziel en zaligheid aan hebben gegeven.Uggeh.... sorry.
Brandweermotor, bezetting met een Bevelvoerder. Bij naderbericht Grote Brand en verder wordt hij gekoppeld aan incident als `safety Officer` dus een extra paar ogen en oren om de OVD en bevelvoerders te ondersteunen bij het veilig optreden tijdens de inzet. Indien dat niet noodzakelijk is kan hij andere ondersteunende taken verrrichten voor de OVD.Dank voor het duidelijke antwoord, en de achterliggende gedachte is zeker te begrijpen. O0
Kazerne Baan TS231 @KazBaanTS231
Gaan we dan toch een #pilot met de #mtor draaien op de kazerne Baan. pic.twitter.com/9QVqfokq5h
1500605 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061) |
1500605 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061) |
1500605 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061) |
Heeft niets te maken met het weer, hij gaat voorlopig na besluit intern weer de weg op, na evaluatie..
Dat van het weer was een grapje; juist in de periode dat veel motorrijders buiten vertoeven stond de MOB stil.Speculaasje: Mooi weer = vakantie = minder personeel= geen MOB.
Onjuist,, pilot duurde een jaar, en was net voor de zomer afgelopen..Echt niet, MOB rijdt allen nog in bijzondere gevallen en als er genoeg geschikte BVD-ers in dienst zijn. Pilot afgelopen, dus nu .......
Echt niet, MOB rijdt allen nog in bijzondere gevallen en als er genoeg geschikte BVD-ers in dienst zijn. Pilot afgelopen, dus nu .......
Echt niet, MOB rijdt allen nog in bijzondere gevallen en als er genoeg geschikte BVD-ers in dienst zijn. Pilot afgelopen, dus nu .......Maar betekend dit dat de motor niet vaak meer de weg op zal gaan?
Hollands Midden @BRW_HM 12:55pm · 2 Oct 13MotorOndersteuningBrandweer MOB actief tijdens Leidens Ontzet pic.twitter.com/ZG8clW0xZi
Story image
Mwooo, hier zullen we voorlopig nog wel even last van hebben hoor, daar is teveel geld voor weggegooid. 998765
Heel veel pilots als deze sterven langzaam uit.
Dit zie ik ook gebeuren met alle SIV 1(b.v. brandweermotor Haaglanden), SIV/TS 2 (Regio G&V en RR) en eventuele SIV/TS 4 projecten op basis van alleen DLS,1-7 en aanverwanten als blusmiddel.
1500082 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9661) |
Mwooo, hier zullen we voorlopig nog wel even last van hebben hoor, daar is teveel geld voor weggegooid. 998765
Idd voordat deze hype over is zijn we een jaar of 5-7 verder, ik had over langzaam, of het moet verschrikkelijk fout gaan bij een inzet, dan eerder.
En de inzetprocedures zoals in G&V toegepast, lenen zich uitermate goed voor het begaan van zo'n fatale fout. :'(
Belemmerende overtuiging....
Nee, gewoon realistisch en praktisch vanuit ervaring nadenken.
Want waar ging het bij de laatste keren dat brandweermensen in een brand verongelukte meestal mis ?............................
Ik ben benieuwd, in de Punt lag het niet aan het soort voertuig. http://www.nbdc.nl/cms/show/id=139756 (http://www.nbdc.nl/cms/show/id=139756) Site met brandweersterfgevallen. Lijkt me incompleet, de Punt en Enschede missen.
Ook door de gunstige plaatsing in de kazerne nabij de snelweg kan de brandweermotor relatief snel ter plaatsen zijn bij verkeersopstoppingen.
Zover ik weet, wordt de Brandweermotor niet ingezet bij woningbranden etc, maar meer bij autobrand etc. Ook door de gunstige plaatsing in de kazerne nabij de snelweg kan de brandweermotor relatief snel ter plaatsen zijn bij verkeersopstoppingen. Daarnaast, door zijn wendbaarheid is het erg makkelijk om bij grote branden de extra ogen voor de bevelvoerder te zijn. (andere zijde van het pand etc)
Belemmerende overtuiging....Wie heeft de belemmerende overtuiging gezien het onderstaande artikel het bestuur van de VR en jij die hen gelooft dat ze met visie werken.
Rapport Gooi en Vechtstreek gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden
5 Maart 2014
Onvolledig, onvoldoende robuust én gevaarlijk voor burgers in nood en brandweerlieden. Deze conclusie trekt de VBV na de beoordeling van het onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport “Variabele voertuigbezetting en de eerste vijf minuten” van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Gezaghebbende deskundigen onderschrijven de conclusies.
Vele veiligheidsregio’s zijn bezig na te denken over flexibilisering van voertuigbezettingen. Een en ander aangedreven door noodzakelijke vernieuwingen van het vak en aangejaagd door de bezuinigingen. Zo ook in de veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek. Onlangs kwam daar een rapport uit over de flexibilisering van voertuigbezettingen en de kwalitatieve en kwantitatieve effecten in de eerste 5 minuten voor de burgers en repressief optredend brandweerpersoneel.
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/@37712/variabele/ (http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/@37712/variabele/)
De auteurs zijn van mening dat het onderzoek voldoende – wetenschappelijke - aanknopingspunten biedt om verder te gaan met aanpassingen van de voertuigbezettingen in deze (en andere) veiligheidsregio(’s). Vele brandweerlieden in Gooi en Vechtstreek delen deze mening niet, zo bleek uit de recente petitie. Dat de auteurs de TS6 ook nog eens bestempelen als ‘speeltje’ van beroepskrachten en vrijwilligers, zal niet bepaald bijdragen aan het vergroten van draagvlak.
http://issuu.com/bbvakmedianet/docs/bvc_01_2014/29?e=3921137/6773811 (http://issuu.com/bbvakmedianet/docs/bvc_01_2014/29?e=3921137/6773811)
Methode
De gekozen methode is dat de voertuigbezettingen niet variabel zijn (organisatie bepaald) en het object als variabele wordt beschouwd. Logischerwijze volgt hieruit dat ook de effectiviteit en de efficiency van repressief optreden en de veiligheid voor brandweerpersoneel in dit object kan variëren.
Balans Preventie/Repressie
Er wordt in het gehele rapport geen enkele paragraaf gewijd aan preventie, cq. risicobeheersing. Het voorkomen van brand en het beperken ervan. Vele preventieve maatregelen zijn ook genomen om het repressief optreden van de brandweer effectief te maken in combinatie met de vluchtmogelijkheden van burgers. De wetgeving die preventie regelt, is afgestemd op het veilig en effectief repressief optreden van de brandweer binnen bepaalde tijden. Dat is het systeem waarin de balans wordt gevonden tussen enerzijds kosten van preventie en anderzijds de kosten van repressie.
Arbo
De veiligheid van brandweerpersoneel wordt in het rapport veelal beschouwd in subjectieve en emotionele zin. Nauwelijks wordt gerept over de geldende Arbowet, de verplichte Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), de branche Arbocatalogus die recent is goedgekeurd en het Arbodossier .
De experimenten en het daadwerkelijk repressief optreden gaan bij een TS2 uit van solistisch handelen in de meest gevaarlijke omstandigheden bij redding. Geen back-up, geen mogelijkheid van aanpak van twee kanten en geen redding als het mis gaat.
Opvallend is dat het principe van het uit je eigen comfortzone stappen (een term voor veiligheid in organisaties ten aanzien van cultuur) is geïntroduceerd. Intuïtief en impulsief optreden krijgen daarmee een stevige plaats in het rapport en worden in een youtube filmje stoutmoedig gepresenteerd, terwijl de eigen veiligheid bij de brandweer juist als kernwaarde wordt beschouwd.
Weging
Het rapport doet een poging om verder te komen met een heikel onderwerp als variabele voertuigbezetting. Het geeft een aantal aanknopingspunten om mee verder te gaan voor verdiepend vervolgonderzoek zoals de veronderstelde massatraagheid van een TS6 en het alleen opereren van een TS2.
Het rapport gaat echter niet in op de complexiteit en grootte van objecten en de toegenomen uitgestrektheid ervan. De huidige gebouwen zijn niet meer vergelijkbaar met de standaard gebouwen van 10-tallen jaren geleden. Er is geen onderzoek gedaan naar welke effecten dat heeft op loopafstanden van brandweerlieden om te redden en de brandhaard te bereiken, steeds verder verwijderde opstelplaatsen en de mate van complexiteit en uitgestrektheid in relatie tot verdwalen en effectiviteit.
De gekozen methode is die van aanbodsturing: de organisatie bepaalt de voertuigbezetting en niet het risico. Dat is anders dan gebruikelijk en past niet in de wettelijk geborgde afstemming tussen preventie en repressie en omgekeerd en de veiligheidskundige principes. Het zet het huidige systeem op zijn kop zonder dezelfde mate van redding en blussing aan burgers te bieden zoals die nu wettelijk wordt geboden. Het regelmatig gebruikte argument dat er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn beschouwen wij als een belangrijk aandachtspunt. Het mag echter absoluut geen reden zijn om te tornen aan het veiligheidsniveau en de kwaliteit van de huidige brandweerzorg door de inzet van een TS2.
Het ontbreken van een risicoafweging voor repressief optredend brandweerpersoneel is waarlijk onbegrijpelijk en wordt feitelijk afgedaan met de emotiebenadering. De technische benadering die ligt opgesloten in de Arbowetgeving en bijbehorende instrumenten zoals de Arbocatalogus en Arbodossier en de Object Risico Analyse (ORA) zijn volledig buiten beschouwing gelaten. Dit is een ernstige omissie. Op het verzoek om toezending van een kopie van de actuele en goedgekeurde RI&E en het plan van aanpak heeft de VBV geen reactie mogen ontvangen. Wij nemen derhalve aan dat deze er niet is.
Gevolgen? Een actueel voorbeeld:
De aloude gedachte dat een omgeving zich maar aan moet passen aan de organisatie is achterhaald. Het ontbreken van de moderne systeembenadering dat organisaties van buiten naar binnen ingericht dienen te worden, zal aanleiding blijven van toekomstige mislukkingen en ongevallen. Een actueel voorbeeld treffen we in de Ambulancesector. Met de ‘Tijdelijke Wet Ambulancezorg’ wordt de definitie van een ambulance opgerekt. Dit geeft ruimte voor de invoering van allerlei prestigeprojecten. Ambulancediensten mogen nu ook een medewerker alleen op pad sturen, ook wordt personeel per motor of zelfs per fiets naar een ongeval gestuurd. Dit zorgt voor problemen zoals oplopende aanrijtijden en een hogere werkdruk. Met als resultaat: de kwaliteit van de hulpverlening gaat achteruit.
Deskundigenanalyse
Gezaghebbende deskundigen op het gebied van brandpreventie en veiligheid delen onze opvattingen. Marcel Lasker, brandweerofficier, Fire Engineer, en Fellow of the Institution of Fire Engineers. (IFE) onderschrijft onze zienswijze in zijn reactie (Lees die hier). Ook de Vakgroep Ongevallen bij Brandweer Optreden (OBO) van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) komt tot dezelfde conclusie (Lees hier hun commentaar).
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/obo_nvvk/20140301_NVVK-OBO_Commentaar_Variabele_Gooi-en_Vechtstreek_definitief.pdf (http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/obo_nvvk/20140301_NVVK-OBO_Commentaar_Variabele_Gooi-en_Vechtstreek_definitief.pdf)
Vandaag op de stand bij HSC gezien op de Intertraffic 2014. Nieuwe BMW GS1200 Adventure LC.
Overigens is de afgebeelde GS geen Adventure maar een gewone R1200GS LCAls dat waar is, dan heeft de importeur gelogen. Tegen mij heeft ie ook gezegd dat het een Adventure was.
Dergelijke ''proto-type's'' worden natuurlijk gebouwd om mogelijkheden te laten zien. Dat het operationeel in Nederland misschien niet handig is zegt niets over de wensen en mogelijkheden in dichtbevolkte (aziatische) gebieden.
Qua signalering zit het overigens wel goed, op de cilinderbeugel zit ook nog een blauwe lamp ;)
Als dat waar is, dan heeft de importeur gelogen. Tegen mij heeft ie ook gezegd dat het een Adventure was.
De stand was overigens wel mooi volgepakt. O0
De tweede MOB in Haaglanden is een feit! De 15-9660Haaglanden? Volgens mij is de 9661 van Haaglanden, en de 9660 voor Hollands Midden.
Haaglanden? Volgens mij is de 9661 van Haaglanden, en de 9660 voor Hollands Midden.
Hierbij dus de foto , achterste motor de nieuwste 15-9660 , en ervoor het broertje 15-9661.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2Fdbnlg.jpg&hash=7cbb7134c44bfe975e6f10ab1a593ba5)
Hierbij dus de foto , achterste motor de nieuwste 15-9660 , en ervoor het broertje 15-9661.Jammer dat je geen foto hebt geplaatst van de materialen achterop de motor. Ik weet inmiddels wel hoe een BMW 1200RT er van voren uit ziet in het rood >:D
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2Fdbnlg.jpg&hash=7cbb7134c44bfe975e6f10ab1a593ba5)
Wat zit er eigenlijk allemaal op zo'n motor?
Ik zou zeggen, lees dit topic eerst even goed door...
19 pagina's word me toch wat veel.
En de lijst zal vast niet lang zijn ;)
En de lijst zal vast niet lang zijn ;)Aanvullend op het geen wat Hunter zei: Ja, de lijst is lang.
19 pagina's word me toch wat veel.
En de lijst zal vast niet lang zijn ;)
Dus omdat jij het teveel vindt om terug te lezen moeten eerder gegeven antwoorden herhaald worden? Het moet toch niet gekker worden...Dat is de hapklare brokken voorkauw-generatie, te lui om zelf iets op te zoeken, "ik doe geen moeite, ik vraag en eis antwoord"-instelling ;)
Dus omdat jij het teveel vindt om terug te lezen moeten eerder gegeven antwoorden herhaald worden? Het moet toch niet gekker worden...
Aanvullend op het geen wat Hunter zei: Ja, de lijst is lang.
Dat is de hapklare brokken voorkauw-generatie, te lui om zelf iets op te zoeken, "ik doe geen moeite, ik vraag en eis antwoord"-instelling ;)
Hierbij dus de foto , achterste motor de nieuwste 15-9660 , en ervoor het broertje 15-9661.Mooie machines, alleen die sjoelschijven aka hockeypuck's op die stokkies.....(in het weeshuis van de zwaailichten in 020 zijn pas nog een paar Hänschjes opgenomen...). 0098
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2Fdbnlg.jpg&hash=7cbb7134c44bfe975e6f10ab1a593ba5)
Zo nieuw is deze motor al niet meer. In 2014 stond deze motor ook al op de intertraffic. Prachtig concept! Wat ik begreep van de mannen op de stand is dit concept heel erg geschikt voor landen zoals China. Waar het erg druk is en waar met een normale brandweer auto niet direct door het verkeer komt.
(https://lh3.googleusercontent.com/-toRgKQ_UhDY/UzSXPQZUIvI/AAAAAAAACrs/zDi99tAbn2Q/s1280/IMG_1103.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-pREk2ePlGlI/UzSXQE9TYHI/AAAAAAAACro/1fwssg2oFgA/s720/IMG_1104.JPG)
Zeker handig om een motor te hebben dan. Maar dan ben je nogsteeds met 1 persoon ter plaatse. Al dat hulpverleningsgereedschap is mooi, maar wat handjes met verstand van zaken is ook wel prettig.
Klopt. Het is dan ook alleen een idee als het echt toegevoegde waarde heeft ivm de verkeersdrukte. Vaak zie je in die landen dat er diverse motors achter elkaar rijden. Allemaal met andere bepakking. Op die manier krijg je genoeg mensen terplaatse met redelijk wat spullen.
En dit is dus precies hoe ik dit ook zie werken. Hierzegt iedereen, maar 1 man, geen nut, maar met 4 van deze motoren met elk andere gereedschappen kan dit zeker nuttig zijn.
Fantastisch! Gaaf filmpje ook. Begrijp alleen echt niet waarom beroeps motorrijders nog steeds niet allemaal met een gele jas rijden. Je bent zoveel beter zichtbaar met een jas iig met gele mouwen. Ik snap anderszijds ook wel dat een gele jas als brandweerman best snel vies wordt. Maar toch...
En jezelf vervolgens verstoppen achter een grote kuip en een topkoffer... ik vind het juist positief dat ze er niet uitzien als een look-a-like politieagent. Ook vanwege de veiligheid. Enne, wat het filmpje me ook leert.... waarom een GS als je er kennelijk ook met een RT makkelijk komt ;D
B.
Rijkelijk laat, de eerste nieuwe politieversie rijdt al sinds half augustus!