Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: erik 67 op 26 oktober 2013, 20:27:39
-
Over de inzet van de 7732 heb ik reeds meer duidelijkheid. De vrijwilligers van de diverse posten zijn niet opgeleid om met het zwaardere redgereedschap van de HV te werken. Maar ach, dat zal ook wel weer flauwekul zijn.
Dit is geen flauwekul maar een waar verhaal
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79221.60 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79221.60)
-
Dit is geen flauwekul maar een waar verhaal.
deels een waar verhaal
de mannen en vrouwen waren toen de hv "nieuw" was binnen apeldoorn inderdaad nog niet allemaal opgeleid. zoiets kan ook niet in een keer maar ze zijn nu een aantal jaren al verder en nu is men wel degelijk opgeleid..
-
deels een waar verhaal
de mannen en vrouwen waren toen de hv "nieuw" was binnen apeldoorn inderdaad nog niet allemaal opgeleid. zoiets kan ook niet in een keer maar ze zijn nu een aantal jaren al verder en nu is men wel degelijk opgeleid..
Dit is zeker niet waar de beroeps zijn allemaal opgeleid en weten hoe ze er mee moeten werken maar de vrijwilligers van de korpsen in Apeldoorn zijn dat niet. Die hebben wel allemaal een uitleg gehad van wat er allemaal in zit en wat je er mee kan maar er voor opgeleid zijn ze niet.
-
Dit is zeker niet waar de beroeps zijn allemaal opgeleid en weten hoe ze er mee moeten werken maar de vrijwilligers van de korpsen in Apeldoorn zijn dat niet. Die hebben wel allemaal een uitleg gehad van wat er allemaal in zit en wat je er mee kan maar er voor opgeleid zijn ze niet.
Volgens mij is iedere vrijwilliger opgeleid om ook hv taken uit te voeren. Dus is iedereen wel opgeleid. Het feit dat er dingen op zitten die ze niet kennen en men daar uitleg voor heeft gekregen zegt ook dat men de uitleg heeft gehad.
dat het voertuig als hv1 is bepakt wil niet zeggen dat hij bij ieder ongeval ook als hv1 ingezet is/wordt en de extra spullen die niet op een hv2 zitten gebruikt worden.
in 99,9 % van de gevallen rijdt hij als hv2 en daarmee kan iedere brandwacht zijn of haar taak mee uitvoeren en dat staat los van de bepakking.
-
Wat is de reden dat de vrijwilligers niet zijn opgeleidt om met het zwaardere redgereedschap te kunnen werken? Ook zij kunnen toch een klus krijgen dat ze met dit gereedschap moeten kunnen werken? In de regio Utrecht worden wij als vrijwilligers ook gewoon opgeleidt om met dit gereedschap te kunnen werken.
-
Wat is de reden dat de vrijwilligers niet zijn opgeleidt om met het zwaardere redgereedschap te kunnen werken? Ook zij kunnen toch een klus krijgen dat ze met dit gereedschap moeten kunnen werken? In de regio Utrecht worden wij als vrijwilligers ook gewoon opgeleidt om met dit gereedschap te kunnen werken.
De hv taken als brandweerman/vrouw die voeren ze natuurlijk uit met het op het voertuig aanwezige hv gereedschap maar is er zwaarder gereedschap nodig dan komt dat uit de 7770.
En dit voertuig wordt bemand en bediend door de beroeps.
De reden om niet iedereen op te leiden voor het zwaardere gereedschap is dat de beroeps toch altijd mee rijden bij een ongeval en het haast ondoenlijk is om alle vrijwilligers in Apeldoorn op te leiden naast alle andere oefeningen die ze al moeten doen.
-
De hv taken als brandweerman/vrouw die voeren ze natuurlijk uit met het op het voertuig aanwezige hv gereedschap maar is er zwaarder gereedschap nodig dan komt dat uit de 7770.
En dit voertuig wordt bemand en bediend door de beroeps.
De reden om niet iedereen op te leiden voor het zwaardere gereedschap is dat de beroeps toch altijd mee rijden bij een ongeval en het haast ondoenlijk is om alle vrijwilligers in Apeldoorn op te leiden naast alle andere oefeningen die ze al moeten doen.
Dan is dit de keuze van de regio zelf dus? Want normaal moet je als vrijwilliger gewoon alle taken moeten kunnen uitvoeren, dus ook het werken met het redgereedschap zwaar. Ongeacht of de beroeps met de HV rijden.
-
Dan is dit de keuze van de regio zelf dus? Want normaal moet je als vrijwilliger gewoon alle taken moeten kunnen uitvoeren, dus ook het werken met het redgereedschap zwaar. Ongeacht of de beroeps met de HV rijden.
Het is niet zo dat ze er niet mee kunnen werken want de schaar of spreider werkt het zelfde als de kleine uitvoering die op de voertuigen aanwezig is alleen wordt er niet geoefend met het zware redgereedschap.
-
Wat is de reden dat de vrijwilligers niet zijn opgeleidt om met het zwaardere redgereedschap te kunnen werken? Ook zij kunnen toch een klus krijgen dat ze met dit gereedschap moeten kunnen werken? In de regio Utrecht worden wij als vrijwilligers ook gewoon opgeleidt om met dit gereedschap te kunnen werken.
Eén van die redenen kan zijn, is dat de inzetfrequentie met dit redgereedschap van de vrijwilligers dusdanig laag is, <1x per jaar, dat ze wel opgeleid kunnen zijn maar nooit geoefend en ervaren zullen worden zonder dat het veel van de beschikbare oefenuren opslokt.
-
Het is niet zo dat ze er niet mee kunnen werken want de schaar of spreider werkt het zelfde als de kleine uitvoering die op de voertuigen aanwezig is alleen wordt er niet geoefend met het zware redgereedschap.
Klopt, maar het gedrag van het te knippen materiaal is totaal anders als een normale auto. En dat is niet geheel onbelangrijk. ;)
-
Het kost dan misschien in het begin veel geld en uren om alle vrijwilligers op te leiden om ook met dit gereedschap te werken.
maar uiteindelijk krijg je er wel een besparing mee omdat dan de extra TS van beroeps niet mee hoeft uit te rukken. en je dus ook niet meteen een herbezetting krijgt.
-
Eén van die redenen kan zijn, is dat de inzetfrequentie met dit redgereedschap van de vrijwilligers dusdanig laag is, <1x per jaar, dat ze wel opgeleid kunnen zijn maar nooit geoefend en ervaren zullen worden zonder dat het veel van de beschikbare oefenuren opslokt.
Dat is zeker waar.
Klopt, maar het gedrag van het te knippen materiaal is totaal anders als een normale auto. En dat is niet geheel onbelangrijk. ;)
Ook dat is waar maar het moet wel allemaal in het oefenprogramma passen.
-
Eén van die redenen kan zijn, is dat de inzetfrequentie met dit redgereedschap van de vrijwilligers dusdanig laag is, <1x per jaar, dat ze wel opgeleid kunnen zijn maar nooit geoefend en ervaren zullen worden zonder dat het veel van de beschikbare oefenuren opslokt.
Zover ik weet komt het hoofdstuk vrachtwagens vanzelf voorbij in de leidraad oefenen. Als we het gaan hebben over de inzetfrequentie kunnen we het verhaal chemiepakken daar ook aan toevoegen. En dan denk ik dat je vaker de kans loopt om een vrachtwagen te moeten openknippen, dan dat je een chemiepak hoeft te dragen. ;)
-
Enigszins bijzonder is het wel, maar misschien is de oplossing helemaal niet zo slecht. Op de HV's bij ons in de regio liggen ook spullen die ik nog nooit aangeraakt heb. Dat zijn toch vrij specifieke werktuigen die je bij een standaard ongeval ook niet nodig hebt. Hier is afgesproken dat de HV met 3 man uitrukt en je dus een technisch team van de HV in kan zetten, waarbij het voordeel is dat zij bekend zijn met het materiaal. In Rotterdam wordt ook gewerkt met 'HV-teams' die bij zwaardere inzetten worden opgeroepen.
Het idee vind ik niet slecht: lokale TS als primaire uitruk, redden zij het dan kan de assistentie van de HV+TS van de hoofdpost geannuleerd worden.
-
Het idee vind ik niet slecht: lokale TS als primaire uitruk, redden zij het dan kan de assistentie van de HV+TS van de hoofdpost geannuleerd worden.
En zo gebeurt het dan ook.
-
Ik weet dat toen de hv in apeldoorn nieuw was de volgende reden is opgegeven
Beroeps rukt mee uit zolang de vrijwilligers niet de uitleg hebben gehad dan wel geoefend zijn.
Inmiddels zijn we al wat jaren verder, jaren waarin genoeg reden kunnen zijn voorgekomen die het bovenstaande anders hebben doen maken. Echter is het wel een dure oplossing 2 ts en een hv standaard inclusief de nodige mensen voor herbezetting. Denk als je kijkt naar die kosten en de kosten die je hebt om de vrijwilligers goed te trainen op de hv zodat ze er goed mee kunnen werken misschien wel lager zijn.
-
Het kost dan misschien in het begin veel geld en uren om alle vrijwilligers op te leiden om ook met dit gereedschap te werken.
maar uiteindelijk krijg je er wel een besparing mee omdat dan de extra TS van beroeps niet mee hoeft uit te rukken. en je dus ook niet meteen een herbezetting krijgt.
Het kost niet alleen in het begin veel geld en uren om de vrijwilligers op te leiden, maar daarna ook veel geld en uren om ze geoefend en bedreven te houden in het gebruik van het materiaal.
Dat betekent in het concrete geval van Apeldoorn dat je 8 x met gemiddeld 15 korpsleden geoefend moet houden in het gebruik van het materiaal uit de HV.
Ik denk dat de kosten van het geoefend en bedreven houden van de buitendorpen niet opwegen tegen de kosten van het niet hoeven herbezetten van de hoofdpost.
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.
-
Het kost niet alleen in het begin veel geld en uren om de vrijwilligers op te leiden, maar daarna ook veel geld en uren om ze geoefend en bedreven te houden in het gebruik van het materiaal.
Dat betekent in het concrete geval van Apeldoorn dat je 8 x met gemiddeld 15 korpsleden geoefend moet houden in het gebruik van het materiaal uit de HV.
Ik denk dat de kosten van het geoefend en bedreven houden van de buitendorpen niet opwegen tegen de kosten van het niet hoeven herbezetten van de hoofdpost.
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.
Tegenwoordig is zo dat de herbezetting in Apeldoorn niet standaard meer mee gealarmeerd wordt met een ongeval (voorheen was dit wel zo). Herbezetting wordt nu aangevraagd als de inzet langer gaat duren.
Daarnaast is het ook zo dat de ts/bt voertuigen hier in de omgeving sinds een paar maanden een ram aan boord hebben. Dus wat dat betreft waren / zijn de korpsen niet geoefend met het werken met een ram (laat staan met de rest van de bepakking van de hv).
-
Zeker gezien het aantal uitrukken dat de buitendorpen het materiaal van de HV nodig hebben in het verzorgingsgebied.
kan het verkeerd lezen maar hier lees ik dus dat je zegt dat ze de hv niet nodig hebben in 9 van de tien gevallen.... moet je hem dan wel laten meerijden met een extra ts??
en nogmaals ik blijf erbij dat ieder manschap de basistaken moet kunnen uitvoeren en daar valt hv ook onder. dat er vervolgens 2 personen met een hv komen waarop misschien specifiek materiaal ligt wat weinig gebruikt wordt ok dat kan. maar of je nu met schaar/spreider van het merk x een bevrijding moet doen of met een van merk y dat maakt niks uit.
Het gaat vaak om de maximale kracht van een spreider of schaar wat verschilt en het gewicht van deze echter de werking is het zelfde.
Immers meer verschil is er echt vaak niet in een hv of ts bepakking.. ts-bzk kan een ongeval zelfstandig aan met het materiaal wat ze hebben. een hv heeft materiaal met een zwaardere capaciteit( maar de werking is het zelfde) en een ram (die zal niet op iedere ts zitten) en extra stabilisatie materiaal. En op zich als een manschap is opgeleid voor hv heeft hij deze allemaal leren te gebruiken en wordt dit ook beoefend voor de vakbekwaamheid.
-
kan het verkeerd lezen maar hier lees ik dus dat je zegt dat ze de hv niet nodig hebben in 9 van de tien gevallen.... moet je hem dan wel laten meerijden met een extra ts??
In de regio Utrecht gaat er pas een HV rijden bij ongevallen met vrachtwagens/bussen, of op aanvraag van de bevelvoerder. Alle andere ongevallen doet een TS alleen, en dat kan ook makkelijk met het redgereedschap wat daar op zit. Dus een HV rijdt in veel gevallen toch sporadisch. ;)
-
Ik denk dat voor Apeldoorn het grootste probleem is dat er 13 posten zijn (nu nog 10 over) waarvoor dit het eerste HV Voertuig is. Al die posten moeten hierop oefenen. Om 1 post volledig in te werken heb je zo 3 oefenavonden nodig. Dat betekend dat het voertuig nogal vaak weg is voor die oefeningen. Zeker met herhalingen etc. erbij. Elke oefenavond betekend ook dat 't voertuig niet of beperkt inzetbaar is voor andere incidenten. De vraag is of dat realistisch is.
-
Het is heel simpel. In de leidraad oefenen komt het werken met redgereedschap zwaar en het werken met de HV voor, en dus dient elke brandwacht daar aan te voldoen. Dan is de regio in de vorm van de afdeling oefenen en opleiden verantwoordelijk voor een deugdelijke planning dat die avonden zodanig worden gepland dat die HV ook overal naar toe kan gaan. Dat dat de nodige avonden gaat kosten is dan hun probleem. Inzetbaarheid is ook geen probleem met een opkomsttijd van een kwartier.
-
Ik weet wel dat volgend jaar in Zuid-Holland Zuid 3 speciale HV-teams komen bestaande uit 6 man en de voertuigen waarmee ze uitrukken hebben ook zwaarder gereedschap aan boord. (ongevallen met vrachtwagens/ op het spoor enz.)
-
Het is heel simpel. In de leidraad oefenen komt het werken met redgereedschap zwaar en het werken met de HV voor, en dus dient elke brandwacht daar aan te voldoen. Dan is de regio in de vorm van de afdeling oefenen en opleiden verantwoordelijk voor een deugdelijke planning dat die avonden zodanig worden gepland dat die HV ook overal naar toe kan gaan. Dat dat de nodige avonden gaat kosten is dan hun probleem. Inzetbaarheid is ook geen probleem met een opkomsttijd van een kwartier.
Heb je opzich wel gelijk in alleen wij hebben een hv met dubbele cabine (jaja een van de weinige in NL) en hebben alleen op dit voertuig paratech rescue struts en stapelbare hefkussens en veeredtakel dit is echt speciaal spul waar je apart voor wordt opgeleid als wij met de hv uitrukken naar een ander plaatsje in onze gemeente wordt dit door ons gewoon bediend (wij zijn wel vrijwilligers overigens :)) Wat betreft de "zware"redgereedschappen etc dit is hetzelfde als elke andere redset alleen wat zwaarder hier zou iedereen mee moeten kunnen omgaan buiten dat ze wat meer wegen maakt dit niks uit. Overigens hebben al onze ts-en ook gewoon schaar spreider en ram op voertuig. Misschien dat men in apeldoorn alleen een combischaartje heeft en dat men daarom niet met grotere kan werken (ook al heeft iedereen dit in zijn opleiding gewoon gehad)
-
Het is bijna niet te doen om alle vrijwilligers of beroeps geoefend te houden op alle specialisaties. Je kunt denk ik beter een aantal ploegen goed beoefend houden dan dat je iedereen bijvoorbeeld 2 keer per jaar traint in het werken met zwaar redgereedschap. We leiden toch ook niet iedereen op tot duiker of hoogteredder.
Iedereen traint en heeft kennis van de basis van het HV gereedschap dat op een TS ligt. Daarmee kun je 99 van de 100 klussen zelf doen. Mocht het je niet lukken vlieg je hulp in van een "HV kazerne".
-
Heb je opzich wel gelijk in alleen wij hebben een hv met dubbele cabine (jaja een van de weinige in NL) en hebben alleen op dit voertuig paratech rescue struts en stapelbare hefkussens en veeredtakel dit is echt speciaal spul waar je apart voor wordt opgeleid als wij met de hv uitrukken naar een ander plaatsje in onze gemeente wordt dit door ons gewoon bediend (wij zijn wel vrijwilligers overigens :))
Allemaal leuk, maar op de veeredtakel na noem je nu materialen waar wij als vrijwilligers ook gewoon mee werken. De veeredtakel is een specialisme wat weggezet is bij een ander korps. Dus hoe speciaal is een hefkussen of de rescue stuts? In mijn ogen is dit helemaal niet speciaal, hefkussen zijn onderdeel van de opleiding. De HV die wij altijd krijgen heeft ook een plasmasnijder aan boord, ook daar hebben we mee geoefend op oefenavonden.
Ik krijg wel haast het idee dat de ene regio hun personeel beter en vollediger oefenen en opleiden dan de andere regio. :-X
-
Sprak hier over andere post, beide posten zijn bij ons vrijwilligers.. Plasma snijder was ik vergeten ;D ook hier is alleen onze post voor opgeleid. De andere post heeft een bijvoorbeeld weer een schuimaanhanger en daar zijn wij weer niet voor opgeleid. Normale hd hefkussens worden in de les en leerstof behandeld bediening stapelbare hefkussens niet. Tuurlijk oefenen we wel samen met andere post zodat ze weten wat het voertuig kan maar in principe wordt de andere post hier niet in opgeleid. Ik vind het onzin dat ze zeggen vrijwilligers niet opleiden voor bepaalde onderdelen waar ze wel mee horen te kunnen werken. Waar ik echter wel begrip voor heb is dat je per post specialisaties hebt. Zeker als je HV voorzien is van specialistisch materiaal.
-
We staan nu eenmaal op een punt dat te veel specialismen niet haalbaar meer is en doel ik met name op de oefeninspanning. Als je er al van uit gaat dat de basisbrandweerzorg op jaarbasis voor vrijwilligers al voldoende is qua tijd dan kun je er dus nagenoeg geen specialisme bij hebben.
Dat geldt natuurlijk ook gedeeltelijk voor de beroeps, zit je op de TS en een AL dan zal het bijv. niet meer haalbaar zijn qua geoefendheid om de HV erbij te doen om een voorbeeld te noemen.
Allemaal gevolgen van de verplichte oefeninspanning welke elk specialisme vergt naast de basis brandweer zorg.
-
Dat is ook een beetje onzin hoor ik ben vrijwilliger en heb hoogwerker , HV en boot als specialisme (zit allemaal op boot na in specialisme brandweerchauffeur) en iedere manschap kan al het HV gereedschap bedienen kan tot nu toe makkelijk in de oefencyclus meegenomen worden. De rest van ons korps heeft dit namelijk ook net zoals de korpsen in de omgeving.
-
Dat is ook een beetje onzin hoor ik ben vrijwilliger en heb hoogwerker , HV en boot als specialisme (zit allemaal op boot na in specialisme brandweerchauffeur) en iedere manschap kan al het HV gereedschap bedienen kan tot nu toe makkelijk in de oefencyclus meegenomen worden. De rest van ons korps heeft dit namelijk ook net zoals de korpsen in de omgeving.
Nou, ik deel de mening van Breathe. Sommige korpsen hebben wel erg veel specialisme aan boord. Die hebben een HV, RV, natuurbrandbestrijding. Je moet je toch gaan afvragen of specialismes niet beter verdeeld kunnen worden, het is een geluid wat ik toch regelmatig hoor. En je moet je ook af gaan vragen of je wel alles aan boord wilt houden, zeker als je daardoor de oefenbelasting daarmee kunt verlichten.
-
Tot nu toe redden we alles nog met een oefenavond in de week en ik hoop dat we geen van de specialismes kwijtraken iig 998765
-
Tot nu toe redden we alles nog met een oefenavond in de week en ik hoop dat we geen van de specialismes kwijtraken iig 998765
haha, fijn om te horen dat de specialisaties goed bevallen :D ik vind het wel heel erg fijn dat dat bij de buren vandaan komt, is makkelijk en snel..je heb wel de lusten maar niet de lasten ;D
-
haha, fijn om te horen dat de specialisaties goed bevallen :D ik vind het wel heel erg fijn dat dat bij de buren vandaan komt, is makkelijk en snel..je heb wel de lusten maar niet de lasten ;D
Wat dat betreft zijn we wat kieskeurig, die WTS 1000 en 2500 hoeven we hier niet te hebben iig :)
-
Wat dat betreft zijn we wat kieskeurig, die WTS 1000 en 2500 hoeven we hier niet te hebben iig :)
haha, maakte een geintje hoor, maar stiekem is het toch ook wel makkelijk
-
Dat is ook een beetje onzin hoor ik ben vrijwilliger en heb hoogwerker , HV en boot als specialisme (zit allemaal op boot na in specialisme brandweerchauffeur) en iedere manschap kan al het HV gereedschap bedienen kan tot nu toe makkelijk in de oefencyclus meegenomen worden. De rest van ons korps heeft dit namelijk ook net zoals de korpsen in de omgeving.
Als je realistisch bent en jezelf af gaat vragen wat allemaal te behappen is in 1 oefenavond per week op jaarbasis, vraag jezelf dan eens af of je vakbekwaam bent en kunt blijven. Ik ben ervan overtuigd dat dit per individu bekeken kan worden, maar ik denk ook dat er ergens een grens ligt.
OGS en duiken worden her en der ook al omschreven als een zwaar specialisme wat, laat ik het voorzichtig zeggen, niet meer haalbaar is voor vrijwilligers. Deze trend is wel ingezet de afgelopen tijd en zal denk ik nog wel gevolgen krijgen, vergeet niet ook de beroeps gaan dit merken, want ook hun oefentijd is niet oneindig om vakbekwaam te blijven.
-
Als je realistisch bent en jezelf af gaat vragen wat allemaal te behappen is in 1 oefenavond per week op jaarbasis, vraag jezelf dan eens af of je vakbekwaam bent en kunt blijven. Ik ben ervan overtuigd dat dit per individu bekeken kan worden, maar ik denk ook dat er ergens een grens ligt.
De leidraad oefenen biedt op jaar basis erg weinig of helemaal geen ruimte om een specialisme te kunnen beoefenen, laat staan meerdere specialismes in 1 korps. Dan moeten er ergens consessies zijn gedaan. Als ik voor ons zelf kijk voor de WVD, daar is geen ruimte voor in de leidraad. Resultaat, we hebben extra oefenavonden om wel te kunnen oefenen voor de WVD, wel weer een extra avond. Welliswaar niet wekelijks, maar tot nog toe 6 avonden extra op jaarbasis. En dat aantal gaat waarschijnlijk meer worden.
De chauffeurs net zo. Zij hebben zelf een extra oefenavond om de week om extra te kunnen oefenen zoals pompen, stratenkennis, voertuigkennis enz.
-
Klopt voor de nieuwe leidraad hadden we om de week oefening nu dus elke week en daarnaast 2x per jaar dag op oefencentrum. Vraag me trouwens af of beroeps meer dan 3u in de week oefenen 24uurs diensten betekenen niet 12u oefene per dag
-
@Peter, idd en zo kunnen we dus nog wel wat "specialisme" benoemen, al dan niet met die kwalificatie.
Klopt voor de nieuwe leidraad hadden we om de week oefening nu dus elke week en daarnaast 2x per jaar dag op oefencentrum. Vraag me trouwens af of beroeps meer dan 3u in de week oefenen 24uurs diensten betekenen niet 12u oefene per dag
Dat zal denk ik afhankelijk zijn van het rooster, maar over het algemeen mogen beroeps niet meer dan 48 uur per week werken, daar zitten inderdaad ook avond en nacht uren in waarin niet geoefend (mag) worden.
Overdag is daar natuurlijk ruimte genoeg voor dus als we van 2 keer 8 uur per week praten ivm uren overdag kun je zeker meer dan 3 uur per week halen. Uiteraard ook afhankelijk van wat er op een dag nog meer moet worden gedaan door een beroeps, dat laatste is ook per korps verschillend.
-
Uiteraard ook afhankelijk van wat er op een dag nog meer moet worden gedaan door een beroeps, dat laatste is ook per korps verschillend.
Dat roept bij mij de vraag op, word een uitruk (noem maar op wat) ook als oefenuren afgeschreven als ze tijdens een oefening worden weggeroepen?
-
Precies en sporten, onderhoud, koken stratenkennis. En als je beroeps hebt die daarnaast preventie e.d. doen kom je helemaal niet aan meer dan 3u per week. Bij ons wordt daarnaast het proefrijden (stratenkennis) niet meegenomen in de normale oefeningen er wordt van je verwacht dit buiten deze tijden te doen..
Denk dat het allemaal wel meevalt daarnaast kan het nooit zo zijn dat HW/AL alleen voor beroeps worden als je kijkt naar de storm van de week hoeveel bijstand wij hebben verleend in buurtgemeentes dit kan nooit alleen met beroepskorpsen behapt worden. Enig idee hoeveel redvoertuigen er dan nl zouden moeten verdwijnen? Daarnaast krijg je nl nooit dekkend met HW alleen bij beroeps en in sommige plaatsen met bijv verzorgingstehuizen hoogbouw moet een hw/al binnen bepaalde tijd ter plaatse zijn niet al deze plaatsen hebben beroeps..
-
Ik denk dat voor Apeldoorn het grootste probleem is dat er 13 posten zijn (nu nog 10 over) waarvoor dit het eerste HV Voertuig is. Al die posten moeten hierop oefenen. Om 1 post volledig in te werken heb je zo 3 oefenavonden nodig. Dat betekend dat het voertuig nogal vaak weg is voor die oefeningen. Zeker met herhalingen etc. erbij. Elke oefenavond betekend ook dat 't voertuig niet of beperkt inzetbaar is voor andere incidenten. De vraag is of dat realistisch is.
Voor deze hv had apeldoorn ook een hv, ook daar reden de beroeps altijd op nog met 6 man.... ook toen was de reden dat de vrijwilligers van de posten er om heen niet opgeleid waren.
Nogmaals de basis hv taken moet iedereen kunnen dat er soms op een voertuig dingen zitten wat niet standaard in de opleiding zit dat geloof ik zonder meer, en juist als er dan met die zaken gewerkt moet worden heb je de bemanning van de hv die dat doen.
-
Dat is ook mijn punt bij ons (volledig vrijwillig) heeft de HV ook een dubbele cabine dus komen we met 6 man al het basisspul is alleen uitgifte maar opzetten van tent,steigers paratech dus alle specialistische spullen zullen door onszelf bedient worden. Een ander korps heeft bijv weer een schuimaanhanger of wts als specialisme denk inderdaad niet dat het een beroeps of vrijwillige kwestie is
-
Voor deze hv had apeldoorn ook een hv, ook daar reden de beroeps altijd op nog met 6 man.... ook toen was de reden dat de vrijwilligers van de posten er om heen niet opgeleid waren.
Nogmaals de basis hv taken moet iedereen kunnen dat er soms op een voertuig dingen zitten wat niet standaard in de opleiding zit dat geloof ik zonder meer, en juist als er dan met die zaken gewerkt moet worden heb je de bemanning van de hv die dat doen.
Nou dan nog een keer de vrijwilligers zijn allemaal opgeleid voor de HV taken en als er bijzonder materiaal uit de HV gebruikt moet worden dan wordt dat bediend door de beroeps.
Dus de zware schaar en spreider die kan elke vrijwilliger in Apeldoorn gebruiken geen probleem maar het gaat om al het andere materiaal wat op de HV aanwezig is.
De koptekst van deze topic doet vermoeden dat de vrijwilligers in Apeldoorn niet opgeleid zijn voor HV taken maar dat is niet het geval want het verhaal is begonnen bij een ongeval op de Europaweg in Apeldoorn en waarom er een TS met beroeps mee komt.
Dus ze zijn opgeleid voor HV taken maar niet los op de spullen die op de HV liggen met uitzondering van de zware schaar en spreider want die werkt het zelfde als de kleine uitvoering die op de auto's liggen en ja ik ben het er mee eens dat er andere krachten vrij komen bij gebruik van zwaarder materiaal.
-
Precies en sporten, onderhoud, koken stratenkennis. En als je beroeps hebt die daarnaast preventie e.d. doen kom je helemaal niet aan meer dan 3u per week. Bij ons wordt daarnaast het proefrijden (stratenkennis) niet meegenomen in de normale oefeningen er wordt van je verwacht dit buiten deze tijden te doen..
Zoals gezegd je hebt werkuren per dag en niet iedere beroeps is preventist, juist omdat je hier geen tijd voor hebt, dan heb je het namelijk over combi functies en daar stapt men dus vanaf.
Nogmaals ik denk dat hier wel het een en ander gaat veranderen, hoe precies, dat is nog de vraag.
Andere vraag die blijft staan is hoeveel kun je handelen in 1 oefenavond per week, ik zie al dat er nu al over meerdere oefenavonden wordt gepraat per week, dat is dus al een van de consequenties.