Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Vraagbaak over wetgeving en handhaving => Topic gestart door: Live op 6 mei 2014, 21:23:54

Titel: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Live op 6 mei 2014, 21:23:54
 :o ::)

Gat in wet: auto belastingvrij na ombouw

http://www.youtube.com/watch?v=kclf-GIhbVw#ws (http://www.youtube.com/watch?v=kclf-GIhbVw#ws)
edtvnl
Gepubliceerd op 6 mei 2014
Citaat
De pas 17-jarige Thijs Verberne uit Valkenswaard heeft dit jaar al 30 brommobiels verkocht. Door een maas in de wet kun je belastingvrij met je tot brommobiel omgebouwde auto rondrijden.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 6 mei 2014, 21:43:17
Tsja.. bekend probleem en te gek voor woorden dat de wetgever dit toestaat. Hier in de omgeving zijn er ook een aantal scholieren die op deze manier naar school gaan, zeer ongewenst en potentieel gevaarlijk.

Overigens klopt het verhaal niet helemaal: het zijn geen brommobielen, maar zogenaamde voertuigen met beperkte snelheid (mmbs). Ook de maximumsnelheid klopt niet, deze is altijd 25 km/u en niet 45 of 60.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: klf grimmenstein markt op 6 mei 2014, 21:55:31
Citaat van: Nick link=msg=1265384 date=1399405397
Tsja.. bekend probleem en te gek voor woorden dat de wetgever dit toestaat. Hier in de omgeving zijn er ook een aantal scholieren die op deze manier naar school gaan, zeer ongewenst en potentieel gevaarlijk.

Overigens klopt het verhaal niet helemaal: het zijn geen brommobielen, maar zogenaamde voertuigen met beperkte snelheid (mmbs). Ook de maximumsnelheid klopt niet, deze is altijd 25 km/u en niet 45 of 60.

En voor de wannabee's je mag hem ook nog legaal volhangen met (werkende) OGS want voor de mmbs gelden de bewuste artikelen niet ..... toch wel grappig een politiewagen met werkende OGS en een driehoekje op de achterkant  ;D maar inderdaad beter om daar snel een eind aan te maken.

Overigens een tractor is ook een mmbs maar de huidige generatie haalt lachende de 70 km/u wellicht met twee aanhanger wat minder maar daar staat tegenover dat 99% van de landbouw aanhanger ongeremd is maar wel rustig 6 kuub bollen vervoerd per aanhanger :-X
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 6 mei 2014, 22:05:10
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1265393 date=1399406131
En voor de wannabee's je mag hem ook nog legaal volhangen met (werkende) OGS want voor de mmbs gelden de bewuste artikelen niet ..... toch wel grappig een politiewagen met werkende OGS en een driehoekje op de achterkant  ;D maar inderdaad beter om daar snel een eind aan te maken.

Nee hoor, ook een mmbs mag niet voorzien zijn van OGS.

Citaat van: artikel 5.7.65, lid 2 van de Regeling Voertuigen
Motorrijtuigen met beperkte snelheid mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 6 mei 2014, 22:06:59
Laatst op de vakdag Landbouwverkeer gesproken met iemand van het RDW. Deze gaf ook te kenne dat dit een groot probleem is en gaat worden, echter is het idd een maas in de wet. Iedereen zit op dit ogenblik met zijn handen in het haar.
Het RDW kan er op dit ogenblik helemaal niks mee, als het voldoet aan een MMBS dan moeten ze het toestaan.

Grootste probleem met dit soort vtgn is dat je ze na de keuring weer heel makkelijk de orginale snelheid kan laten lopen. Dit met de bijkommende gevaren uiteraard.


Vwb de LBT is men bezig met een wetswijziging om de snelheid op te schroeven van 25 km/u naar 40 km/u. Echter is dit een ander onderwerp.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: klf grimmenstein markt op 6 mei 2014, 22:10:34
Citaat van: Nick link=msg=1265399 date=1399406710
Nee hoor, ook een mmbs mag niet voorzien zijn van OGS.

is ook weer een nieuwtje voor me, weer wat bijgeleerd  98uiye
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 6 mei 2014, 22:12:49
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1265401 date=1399406819
Laatst op de vakdag Landbouwverkeer gesproken met iemand van het RDW. Deze gaf ook te kenne dat dit een groot probleem is en gaat worden, echter is het idd een maas in de wet. Iedereen zit op dit ogenblik met zijn handen in het haar.
Het RDW kan er op dit ogenblik helemaal niks mee, als het voldoet aan een MMBS dan moeten ze het toestaan.

Het zou goed zijn als er vanuit politie en RDW druk wordt uitgeoefend op het ministerie om deze maas in de wet te dichten.
Had verwacht dat de aandacht die Pownews hier een tijd geleden aan besteedde wel wat ogen zou openen in Den Haag, maar dat was te positief gedacht ;).
http://www.youtube.com/watch?v=OJNjKJFObHs#ws (http://www.youtube.com/watch?v=OJNjKJFObHs#ws)


Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1265403 date=1399407034
is ook weer een nieuwtje voor me, weer wat bijgeleerd  98uiye
Daar is het forum voor bedoeld toch ;).
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Groenemotormuis op 6 mei 2014, 22:22:39
Is al wel iets wat al heel lang is. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk voornamelijk de VW Caddy en aanverwante types ziet rijden. Inderdaad is het grootste probleem dat de beperking heel makkelijk te omzeilen is. Echter op het moment dat je gesnapt word dan zit je wel met een zeer groot probleem, zeker als je niet in het bezit ben van een B rijbewijs.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: RemRoof op 6 mei 2014, 22:26:53
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1265410 date=1399407759
Is al wel iets wat al heel lang is. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk voornamelijk de VW Caddy en aanverwante types ziet rijden. Inderdaad is het grootste probleem dat de beperking heel makkelijk te omzeilen is. Echter op het moment dat je gesnapt word dan zit je wel met een zeer groot probleem, zeker als je niet in het bezit ben van een B rijbewijs.

Overigens worden in de landbouw ook vrachtauto's omgebouwd. Stond recentelijk een heel stuk in het TREKKER-magazine. Kun je zonder C-rijbewijs op een grote 6x6 GINAF rijden....

RemRoof
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Groenemotormuis op 6 mei 2014, 22:31:52
Citaat van: RemRoof link=msg=1265411 date=1399408013
Overigens worden in de landbouw ook vrachtauto's omgebouwd. Stond recentelijk een heel stuk in het TREKKER-magazine. Kun je zonder C-rijbewijs op een grote 6x6 GINAF rijden....

RemRoof
Mmm die heb ik nog niet gezien. Wel Unimog's maar ja dat zijn altijd al aparte wagens geweest  0098
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: sylvester1986 op 6 mei 2014, 22:40:12
Ruim 9 a 10 jaar terug was dit een trend in Noord-Oost Groningen.
Vooral bestelbusjes werden omgebouwd tot 25 km wagentjes en terugbrengen naar de originele snelheid was een eitje.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 6 mei 2014, 23:20:31
Nog groter probleem is dat ze bijna nooit verzekerd zijn. Ook trekkers die gebruikt worden om naar school te gaan (dus niet agrarisch gebruik) zijn meestal onverzekerd.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: sylvester1986 op 6 mei 2014, 23:24:32
Citaat van: Nick link=msg=1265399 date=1399406710
Nee hoor, ook een mmbs mag niet voorzien zijn van OGS.
Amber zou dan wel weer kunnen toch?
Citaat van: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_06-05-2014
Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter;
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: TDMdR op 6 mei 2014, 23:26:12
Voor zover ik weet mag een dergelijk voertuig toch alleen maar bedrijfsmatig ingezet worden? Dan is het gewoon een kwestie van de lange adem en dossiervorming doen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: RemRoof op 6 mei 2014, 23:28:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1265429 date=1399411231
Nog groter probleem is dat ze bijna nooit verzekerd zijn. Ook trekkers die gebruikt worden om naar school te gaan (dus niet agrarisch gebruik) zijn meestal onverzekerd.

Een trekker gebruiken voor ander gebruik dan waarvoor hij gemaakt is, is sowieso niet toegestaan. Recentelijk nog een discussie over gehad op het boerenland. Zowel de verzekering als de belasting kunnen dan inderdaad moeilijk doen. Daarom kan deze reclame ook niet ;)

Krasloten Tractor commercial (http://www.youtube.com/watch?v=lFa1DMV2En0#ws)

RemRoof
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 6 mei 2014, 23:31:58
Citaat van: TDMdR link=msg=1265431 date=1399411572
Voor zover ik weet mag een dergelijk voertuig toch alleen maar bedrijfsmatig ingezet worden? Dan is het gewoon een kwestie van de lange adem en dossiervorming doen.

Volgens het RDW mag hij gewoon gebruikt worden, door jan en alleman.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: RemRoof op 6 mei 2014, 23:32:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1265411 date=1399408013
Overigens worden in de landbouw ook vrachtauto's omgebouwd. Stond recentelijk een heel stuk in het TREKKER-magazine. Kun je zonder C-rijbewijs op een grote 6x6 GINAF rijden....

RemRoof

Zoiets dus:

Tolkamp Agritransport met Ginaf en Tebbe compost strooien Trekkerweb user submission (http://www.youtube.com/watch?v=TZT4LvqnuSg#ws)

user: trekkerweb.nl
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: TDMdR op 6 mei 2014, 23:35:40
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1265433 date=1399411918
Volgens het RDW mag hij gewoon gebruikt worden, door jan en alleman.

Maar niet volgens de belastingdienst misschien?
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: RemRoof op 6 mei 2014, 23:36:20
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1265433 date=1399411918
Volgens het RDW mag hij gewoon gebruikt worden, door jan en alleman.

Maar de RDW kijkt alleen naar het technische verhaal. ik weet dat er door politie gehandhaafd wordt in agrarische gebieden. Ik vind het dan wel interessant waar er dan op gehandhaafd wordt. Kortgeleden nog een boer bekeurd die even met de trekker bij de supermarkt sigaretten ging halen. Dit lag niet op de route tussen zijn bedrijf en zijn landbouwgrond en kreeg toen een prent...

RemRoof
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 6 mei 2014, 23:42:19
Citaat van: RemRoof link=msg=1265436 date=1399412180
Maar de RDW kijkt alleen naar het technische verhaal. ik weet dat er door politie gehandhaafd wordt in agrarische gebieden. Ik vind het dan wel interessant waar er dan op gehandhaafd wordt. Kortgeleden nog een boer bekeurd die even met de trekker bij de supermarkt sigaretten ging halen. Dit lag niet op de route tussen zijn bedrijf en zijn landbouwgrond en kreeg toen een prent...

RemRoof

Maar jij heb het nu over een LBT en daar mag je idd alleen maar van de boerderij naar je land rijden en vv.
Al gaat dat misschien ook veranderen, als alle LBT's een eigen kenteken gaan krijgen.

De vtgn waar het in dit verhaal overgaat is iets heel anders. Dit zijn gewoon personenauto's die zijn teruggekeurd. Ik ben ook voor een strakke aanpak van deze vtgn. Gaan alleen maar ongelukken van komen, ben ik bang voor.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 6 mei 2014, 23:42:43
Haha, heb toevallig onlangs wat uitgezocht over deze voertuigen. Het is vrij lastige materie en de middelen om er -vanuit de politie- tegen op te treden schieten eigenlijk te kort. Toch zijn er een aantal zaken die je wel kunt aanpakken. Denk aan maximum snelheid, constructiesnelheid, permanente eisen, verkeersregels etc.

Om op een paar zaken terug te komen (ik word graag verbeterd als ik het ergens mis heb!!):

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1265410 date=1399407759
Echter op het moment dat je gesnapt word dan zit je wel met een zeer groot probleem, zeker als je niet in het bezit ben van een B rijbewijs.

Hoe bedoel je? Het overschrijden van de maximum constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging. Een mmbs blijft dus een mmbs.

Citaat van: JJ75 link=msg=1265429 date=1399411231
Nog groter probleem is dat ze bijna nooit verzekerd zijn. Ook trekkers die gebruikt worden om naar school te gaan (dus niet agrarisch gebruik) zijn meestal onverzekerd.
Daar kan direct voor geschreven worden. Daarnaast dient men ook op eerste vordering een verzekeringsbewijs te kunnen tonen, ivm het ontbreken van de kentekenplicht. Sanctie wordt voor beide feiten door OM bepaald.

Citaat van: Sylvester link=msg=1265430 date=1399411472
Amber zou dan wel weer kunnen toch?
Dan moet het voertuig -met inbegrip van lading, breder zijn dan 2,60. Dat zul je bij de 'hobbyrijders' denk ik niet snel zien.

Citaat van: TDMdR link=msg=1265431 date=1399411572
Voor zover ik weet mag een dergelijk voertuig toch alleen maar bedrijfsmatig ingezet worden? Dan is het gewoon een kwestie van de lange adem en dossiervorming doen.
Dat heb ik ook van meerdere mensen gehoord, ik kan echter geen bepalingen vinden die dat voorschrijven.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Groenemotormuis op 6 mei 2014, 23:47:55
Citaat van: Nick link=msg=1265440 date=1399412563
Om op een paar zaken terug te komen (ik word graag verbeterd als ik het ergens mis heb!!):

Hoe bedoel je? Het overschrijden van de maximum constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging. Een mmbs blijft dus een mmbs.
Ben zelf erbij geweest toen een teruggekeurde caddy "gesnapt" werd terwijl deze tegen de 100 reed. Voertuig voor onderzoek inbeslaggenomen en hier bleek dat het voertuig niet meer voldeed om als mmbs te rijden. Moest dus een kenteken hebben, bestuurder rijbewijs etc etc. En dit zijn bedragen waar je als 16 of 17 jarige toch aardig van schrikt als je die op de mat krijgt. Moet je aardig wat krantjes rondbrengen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 6 mei 2014, 23:58:20
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1265444 date=1399412875
Ben zelf erbij geweest toen een teruggekeurde caddy "gesnapt" werd terwijl deze tegen de 100 reed. Voertuig voor onderzoek inbeslaggenomen en hier bleek dat het voertuig niet meer voldeed om als mmbs te rijden. Moest dus een kenteken hebben, bestuurder rijbewijs etc etc. En dit zijn bedragen waar je als 16 of 17 jarige toch aardig van schrikt als je die op de mat krijgt. Moet je aardig wat krantjes rondbrengen.

Ok, nu wordt het lastig. Een normale personenauto is mmbs als:
- voor 2009: het kenteken is op verzoek ongeldig verklaard en de eigenaar heeft zelf de bestemming mmbs gegeven (destijds ontbraken voorschriften hierover).
- na 2009: het kenteken is ongeldig verklaard en voertuig is door de RDW goedgekeurd als mmbs.

Wellicht betrof jouw casus een mmbs van vóór 2009, die bij nader onderzoek niet aan de eisen bleek te voldoen. Dat kan echter nooit gebeuren op puur overschrijding max constructiesnelheid.
Verder blijft staan dat een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid niet leidt tot een statusverandering van de mmbs. Zie de toelichting in de Aanwijzing meting maximumconstructiesnelheid:

Citaat
1.2. Status motorrijtuigen met beperkte snelheid, landbouw- en bosbouwtrekkers en gehandicaptenvoertuigen met een motor

Motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS), landbouw- en bosbouwtrekkers en gehandicaptenvoertuigen met een motor, die kennelijk als een zodanig voertuig in gebruik zijn genomen, behouden deze status indien er sprake is van een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid. Dit volgt uit de artt. 5.7.8, 5.8.8, 5.10.8 en 5.11.8 RV.

Voor gekentekende voertuigen, waarvan de RDW het kenteken ongeldig heeft verklaard, omdat de eigenaar/houder heeft aangegeven dit voertuig als MMBS, als landbouw- of bosbouwtrekker of gehandicaptenvoertuig met motor te gaan gebruiken, wordt sinds 1 mei 2009 (inwerkingtreding Regeling voertuigen) door de RDW getoetst of het voertuig aan de voor de gewijzigde voertuigcategorie geldende eisen voldoet. Indien door de RDW een verklaring is afgegeven dat dit voertuig op het moment van keuring heeft voldaan aan de daarvoor gestelde eisen dan behoudt het voertuig bij een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid nog steeds de door de RDW bepaalde voertuigstatus2. Door een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid kan een voertuig zijn status dus niet verliezen.

Gekentekende voertuigen, die voor 1 mei 2009 op verzoek van de eigenaar/houder door de RDW als MMBS of landbouw- of bosbouwtrekker zijn aangemerkt, zijn vanwege het ontbreken van eisen in het toentertijd geldende Voertuigreglement niet door de RDW gekeurd. Als deze voertuigen voor wat betreft de inrichting voldoen aan de eisen om aangemerkt te worden als MMBS, landbouw- of bosbouwtrekker of gehandicaptenvoertuig met motor dan moeten deze voertuigen op dezelfde wijze worden behandeld als voertuigen die na 1 mei 2009 door de RDW zijn gekeurd en derhalve wordt bij een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid uitsluitend opgetreden op basis van de artt. 5.7.8, 5.8.8, 5.10.8 en 5.11.8 RV.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: TDMdR op 7 mei 2014, 00:04:46
Citaat van: Nick link=msg=1265440 date=1399412563
Dat heb ik ook van meerdere mensen gehoord, ik kan echter geen bepalingen vinden die dat voorschrijven.

Ik wil niet heel specifiek op een casus ingaan omdat dit misschien te herleiden zou zijn naar deze casus, maar als je hier bij de definities kijkt, kun je wat ingangen vinden volgens mij:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 7 mei 2014, 00:18:59
Citaat van: TDMdR link=msg=1265446 date=1399413886
Ik wil niet heel specifiek op een casus ingaan omdat dit misschien te herleiden zou zijn naar deze casus, maar als je hier bij de definities kijkt, kun je wat ingangen vinden volgens mij:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.PDF)

Ik haal daar nog steeds niet uit dat het voertuig alleen bedrijfsmatig mag worden ingezet. Indien het voertuig bedrijfsmatig wordt gebruikt kan het wel onder de Wet Wegvervoer goederen vallen (ben daar verder niet bekend mee).

Voor degenen met toegang tot PKN: een interessant document van het OM hierover is te vinden via:
Verkeer en vervoer - Weggebruikers - Bijzondere voertuigen controleren
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 7 mei 2014, 00:25:25
Ff een zijstap, kun je een brommerrijder bekeuren voor het niet hebben van rbw categorie A als de brommer harder kan dan toegestaan?
Lijkt mij een vergelijkend geval?

Overigens bedrijfsmatige inzet is geen bepaling in deze. Dan zou geen enkel 45km voertuig meer privé gebruikt kunnen worden. Verzekeringen voor deze voertuigen die ook gebruik maken van de openbare weg zijn er niet met deze uitzondering.
Wel is het zo dat trekker rbw kan zijn uitgegeven voor bedrijfsmatig gebruik, dat is vaak het geval bij boeren jeugd.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Nick op 7 mei 2014, 00:28:31
Citaat van: HIT link=msg=1265451 date=1399415125
Ff een zijstap, kun je een brommerrijder bekeuren voor het niet hebben van rbw categorie A als de brommer harder kan dan toegestaan?
Lijkt mij een vergelijkend geval?

Is inderdaad vergelijkbaar en wordt toegelicht in dezelfde aanwijzing. Overschrijding constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging van het voertuig. In geval van bromfietsen is de status op het kentekenbewijs leidend.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 7 mei 2014, 00:34:52
Citaat van: Nick link=msg=1265452 date=1399415311
Is inderdaad vergelijkbaar en wordt toegelicht in dezelfde aanwijzing. Overschrijding constructiesnelheid leidt niet tot statuswijziging van het voertuig. In geval van bromfietsen is de status op het kentekenbewijs leidend.

Ik weet wel dat het niet kan bij een terug gekeurde vrachtwagen, enige boete die je daarmee kan krijgen is overbelading. En die is dan gestoeld op het ttm van 3500kg.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 7 mei 2014, 09:26:22
Je kunt toch wel een bekeuring op snelheid krijgen als je sneller gaat dan toegestaan?
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 7 mei 2014, 10:30:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1265472 date=1399447582
Je kunt toch wel een bekeuring op snelheid krijgen als je sneller gaat dan toegestaan?

Uiteraard krijg je gewoon een pv snelheid voor de overschrijding met een x aantal km's of overschrijding van de max constructiesnelheid. Echter heeft dit niks te maken met het rbw of een categorie rbw.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 7 mei 2014, 10:36:49
Citaat van: Nick link=msg=1265448 date=1399414739
Ik haal daar nog steeds niet uit dat het voertuig alleen bedrijfsmatig mag worden ingezet. Indien het voertuig bedrijfsmatig wordt gebruikt kan het wel onder de Wet Wegvervoer goederen vallen (ben daar verder niet bekend mee).

Voor degenen met toegang tot PKN: een interessant document van het OM hierover is te vinden via:
Verkeer en vervoer - Weggebruikers - Bijzondere voertuigen controleren

Citaat
Nationale categorie Z1
Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid
van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker
of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht
voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of
ophalen van goederen.

Als ik het vetgedrukte deel lees in mijn citaat(wat is gekopieerd uit het formulier van het RDW), kan je daar uit opmaken dat het vtg dus wel ingericht moet zijn voor het aflveren of ophalen van goederen. Daaruit kan ik opmaken dat het dus bedrijfsmatig gebruikt moet worden.

Tevens heb je nog een punt waar je je tijdens je controle op kan richten en dat is de afstand waarover is gereden. HEt citaat spreekt namelijk over korte afstand. Dus bijv als ik zo'n vtg tegen kom in 020 centrum en bestuurder woont in Aalsmeer noem ik dat geen korte afstand.

Maar ik ben het eens met TDMdR dossiervorming maken en een ovj/rechter er wat van laten vinden.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 7 mei 2014, 14:55:10
Citaat
Nationale categorie Z1
Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid
van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker
of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht
voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of
ophalen van goederen.

En, dat zijn eigenlijk alle voertuigen met meer dan alleen de zitplaats voor de bestuurder wel. Ook een landbouw tractor waar een zitje op de wielkasten zit gemonteerd.
De hoeveelheid laadruimte geeft niet aan of het een voertuig is ingericht voor het bezorgen of ophalen van goederen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Bert65 op 7 mei 2014, 17:28:11
Buiten dat; het voertuig kan ingericht zijn voor het leveren van goederen maar dat hoef je niet uit te voeren. Ik kan ook in een bestelbus rijden maar dat zegt miet dat ik goederen vervoer of aflever.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: DaMook op 8 mei 2014, 00:01:33
Zou je via deze weg dan ook een (dure) auto zonder bpm ed in kunnen voeren ?

En nog een stap verder, later weer laten keuren als auto en dan een nieuw kenteken krijgen ?

Als beide stappen kunnen kun je goedkoop auto's invoeren :P .
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Groenemotormuis op 8 mei 2014, 00:04:09
Citaat van: Bert65 link=msg=1265560 date=1399476491
Buiten dat; het voertuig kan ingericht zijn voor het leveren van goederen maar dat hoef je niet uit te voeren. Ik kan ook in een bestelbus rijden maar dat zegt miet dat ik goederen vervoer of aflever.
Nee dat klopt, maar het is ook niet de bedoeling dat jij dan personen in de laadruimte gaat vervoeren. Kan ook een kostbare grap worden dan.

Citaat van: DaMook link=msg=1265710 date=1399500093
Zou je via deze weg dan ook een (dure) auto zonder bpm ed in kunnen voeren ?

En nog een stap verder, later weer laten keuren als auto en dan een nieuw kenteken krijgen ?

Als beide stappen kunnen kun je goedkoop auto's invoeren :P .
Ja in theorie zou dit kunnen als je hem direct als een van de Z types laat keuren. Echter moet het dan wel een voertuig zijn welke is bedoelt voor goederen vervoer. Laat jij hem dan op kenteken zetten dan zal jij wel het een en ander moeten betalen omdat het BPM vrije dan vervalt. Dan word het gezien als een bestelauto welke prive word gebruikt, dan zal ook de BPM betaald moeten worden
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: sylvester1986 op 27 mei 2014, 11:08:36
Goedkoop karren: jongere bouwt auto om tot 'brommer'
Citaat
Nooit meer snelheidsboetes en geen wegenbelasting. APK-keuring? Niet meer nodig. Dankzij een maas in de wet en een paar kleine technische ingrepen kan iedereen spotgoedkoop autorijden. De auto's kunnen dan niet harder dan 45 kilometer per uur, maar dat maakt ze juist populair, vooral onder jongeren.
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3662341/2014/05/27/Goedkoop-karren-jongere-bouwt-auto-om-tot-brommer.dhtml (http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3662341/2014/05/27/Goedkoop-karren-jongere-bouwt-auto-om-tot-brommer.dhtml)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: DiNozzo op 27 mei 2014, 15:18:04
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 27 mei 2014, 15:21:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271108 date=1401196684
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.
Vraag het me af. Je rijd wel lekker warm en droog.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: DiNozzo op 27 mei 2014, 17:02:35
Alleen afrijden voor een trekkerrijbewijs wordt waarschijnlijk duurder dan voor de brommer. Dan kan je nog beter een brommobiel kopen...
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 27 mei 2014, 19:41:20
En ik dacht dat er een andere regeling is voor de mensen die voor de invoer al beschikten over een rijbewijs. ???

Het is ook niet dat iedereen die hier in rijdt geen rijbewijs heeft, alleen men is vele malen goedkoper uit.  O0
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: dielangemotormuis op 27 mei 2014, 19:57:27
Citaat van: HIT link=msg=1271208 date=1401212480
En ik dacht dat er een andere regeling is voor de mensen die voor de invoer al beschikten over een rijbewijs. ???

Het is ook niet dat iedereen die hier in rijdt geen rijbewijs heeft, alleen men is vele malen goedkoper uit.  O0

Er komt ook een regeling voor mensen die reeds ihbv een rbw zijn, maar het AM rbw gaat daar buiten vallen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 27 mei 2014, 20:50:56
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1271218 date=1401213447
Er komt ook een regeling voor mensen die reeds ihbv een rbw zijn, maar het AM rbw gaat daar buiten vallen.

Ik zeg daar  komen problemen van. Want je gaat mensen rechten afpakken die men nu heeft, in het verleden heeft dat ook geleid tot wetswijzingingen.  :-X
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 2 maart 2015, 11:56:01
Landbouwvoertuig rijdt 80 kilometer per uur te hard op N375 bij Wanneperveen
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=212251&cat=1 (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=212251&cat=1)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 19 mei 2015, 13:20:59
http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263 (http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263)
Citaat
MMBS rijdt ruim 80 km/h, 17-jarige op de bon

Citaat
De jonge bestuurder krijgt proces-verbaal. De boete wordt bepaald dor de Officier van Justitie. Bij een eerste overtreding is dit volgens de richtlijnen €300,-. Bij een derde keer wordt het voertuig in beslag genomen. Ook de boetes zullen bij recidive in verhouding hoger worden.
Bron Salland centraal
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: guest15549 op 19 mei 2015, 18:17:03
Citaat van: JJ75 link=msg=1351244 date=1432034459
http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263 (http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=58263) Bron Salland centraal

Het in beslag nemen bij de derde keer slaat neem ik aan op de snelheidsovertreding, maar kan dit voertuig niet in beslag worden genomen omdat het harder kan rijden dan toegestaan? Het zelfde verhaal dat opgevoerde scooters ook in beslag (kunnen) worden genomen?
Titel: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Jos v L op 25 mei 2015, 12:11:24
Jullie kennen ze vast. De omgebouwde auto's wat 45 km per uur rijden. Vanaf 1 juli is het T rijbewijs verplicht.

Zover ik wist mag je hier 45 mee rijden. (Staat ook vermeld in de rdw papieren)

Mijn schoonbroer werd van de weg geplukt voor een controle. Betreffende agenten gaven aan dat hij maar 25km mag rijden en enkel voor landbouwwerkzaamheden.

Wie kan me nou eens vertellen hoe het zit. Lees en hoor steeds wat anders, en dan met name over de toegestane snelheid
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Bert65 op 25 mei 2015, 12:32:35
Allereerst:
Citaat
Een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) is een motorvoertuig dat ingericht is voor het uitvoeren van specifieke werkzaamheden
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Ombouw-voertuig-tot-MMBS.aspx (https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Ombouw-voertuig-tot-MMBS.aspx)
Citaat
Nationale categorie Z1 Motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen. Vanaf 1  september 2014 moet het voertuig voorzien zijn van een laadvloer van minimaal 1,5 x 1,5 meter of een minimale totale oppervlakte van 3 m2.
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.pdf (https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/Naslag/Goedkeuringsaanvraag%20ombouwen%20naar%20MMBS.pdf)
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Nick op 25 mei 2015, 12:40:14
Een mmbs mag inderdaad maximaal 25 km/u -daadwerkelijk- rijden. Dit volgt uit artikel 22, lid c van het RVV:

Citaat
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

Daarnaast is er sprake van een maximumconstructiesnelheid. Deze staat vermeld op het toelatingsbewijs van de RDW. Deze snelheid kan varieren per type MMBS. Hoewel het voertuig die snelheid dus maximaal kan rijden, betekend het zeker niet dat dat ook mag op de weg (en dat staat ook niet in de RDW papieren)!

Er gelden nog meer verplichtingen mbt de MMBS. Zo moet de bestuurder altijd op eerste vordering een verzekeringsbewijs kunnen tonen.

Mijn inziens is het aan de eigenaar/bestuurder die een dergelijk bijzonder voertuig koopt om zich ook goed in de regels daarover te verdiepen. Vaak worden deze voertuigen gekocht om andere regels te omzeilen. In mijn werkgebied wordt er dan ook strikt op gecontroleerd en verbaliseert.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Gijs op 25 mei 2015, 12:43:27
Bestuurder van een mmbs voertuig moet 16 jaar zijn of ouder en als het normaal persoenen vervoer is of kleine vracht: Geen rijbewijs
Bij voertuigen voor landbouw en bosbouw is een T-rijbewijs noodzakelijk voor 16 en 17 jarige
Naast dit dient het voertuig te zijn verzekerd. De bestuurder dient zich aan de arbeidstijden wet te houden bij een landbouw of bosbouwvoertuig.
Voor de mmbs is de maximumsnelheid is 45 kilometer.

Voor tractoren en andere land- of bosbouwvoertuigen is dit afhankelijk van de voertuigconstructie, maar wettelijk geldt 25kilometer.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Nick op 25 mei 2015, 12:45:23
Gijs, wat bedoel je met maximumsnelheid? Ik heb het idee dat je twee zaken (maximumsnelheid en maximum constructiesnelheid) door elkaar haalt.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Jos v L op 25 mei 2015, 12:52:57
Bedankt allemaal. Met name nick! Hier kan ik wat mee.
Was er zelf van overtuigd het 45km was. Weer wat geleerd.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Gijs op 25 mei 2015, 13:11:49
Nick , dit is een hele korte uitvoering van de lezing inzake MMBS, trekkers en landbouwvoertuigen.
want als we over de maximum constructiesnelheden gaan praten waarbij de marge van 5 kilometer steeds wordt genoemd is het alleen maar verwarrend.
Kortom de gekeurde voertuigen voor personen vervoer in de categorie MMBS is 45 kilometer maximum.
Indien er andere doeleinden gelden als tractoren zijn er ook diverse categorieën T1 t.m T4 en dan nog de gekoppelde of gemechaniseeerde voertuigen .
We weten beiden wat we bedoelen, denk ik.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: cavia op 25 mei 2015, 13:23:27
Citaat van: Gijs link=msg=1352289 date=1432552309
Nick , dit is een hele korte uitvoering van de lezing inzake MMBS, trekkers en landbouwvoertuigen.
want als we over de maximum constructiesnelheden gaan praten waarbij de marge van 5 kilometer steeds wordt genoemd is het alleen maar verwarrend.
Kortom de gekeurde voertuigen voor personen vervoer in de categorie MMBS is 45 kilometer maximum.
Indien er andere doeleinden gelden als tractoren zijn er ook diverse categorieën T1 t.m T4 en dan nog de gekoppelde of gemechaniseeerde voertuigen .
We weten beiden wat we bedoelen, denk ik.

Nu wordt het helemaal verwarrend. De een zegt dat je auto 45 mag kunnen maar dat je max 25 mag rijden. De ander heeft het over 45 gewoon als max en de ander weer of 45 bij mmbs en 25 bij trekker wel of niet voorzien van verzekering en rijbewijs...
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Frank. op 25 mei 2015, 13:27:51
Altijd voor degene gaan die met artikelen komt. Nick in dit geval, oftewel maximumsnelheid is altijd 25 km/h. De maximumconstructiesnlheid kan wel verschillen. Verzekering is altijd verplicht bij rijden op de openbare weg. Omdat er geen kenteken op zit moet je je verzekeringsbewijs ingevolge de WAM bij je hebben en tonen.
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Gijs op 25 mei 2015, 13:34:36

Op de website van de RDW staat uitgelegd welke procedure hiervoor gevolgd moet worden.
Echter, dit betekent nog niet dat u met dit omgebouwde voertuig de openbare weg op mag. De RDW kan alleen goedkeuring geven voor het voertuig en kan niet controleren of u het voertuig gebruikt waarvoor het is bedoeld.

Het voertuig moet namelijk voldoen aan de definitie zoals deze is opgesteld in de Regeling Voertuigen:

motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen, of
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen, of
motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen.

Gebruikseisen

Voor MMBS-en gelden daarnaast ook nog gebruikseisen, een verzekeringsplicht, enzovoort. De politie controleert deze gebruikseisen. Het advies is dan ook om contact op te nemen met de politie om na te gaan of met het betreffende voertuig deelgenomen mag worden aan de openbare weg
Titel: Re: mmbs auto, toegestane snelheid
Bericht door: Nick op 25 mei 2015, 15:18:22
Citaat van: cavia link=msg=1352293 date=1432553007
Nu wordt het helemaal verwarrend. De een zegt dat je auto 45 mag kunnen maar dat je max 25 mag rijden. De ander heeft het over 45 gewoon als max en de ander weer of 45 bij mmbs en 25 bij trekker wel of niet voorzien van verzekering en rijbewijs...

Ik ben het met je eens dat sommige bijdragen weinig verhelderend zijn...
Je mag max 25 km/u rijden met een MMBS of LBT (landbouwtrekker). De maximum constructiesnelheid kan verschillen en staat op het toelatingsbewijs van de RDW vermeld (dit is afhankelijk van het type voertuig). Duidelijker kan ik het niet maken.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: kaasje op 15 juni 2015, 10:44:41
En het feestje is afgelopen:
http://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-rdw-maakt-einde-aan-teruggetunde-autos-77841?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter (http://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-rdw-maakt-einde-aan-teruggetunde-autos-77841?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 15 juni 2015, 11:08:07
Dat is een leuke:
Citaat
Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.
Niet alles in de land- en bosbouw is een trekker.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 15 juni 2015, 11:52:00
Dit is wel het über dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Groenemotormuis op 15 juni 2015, 21:08:07
Citaat van: HIT link=msg=1356039 date=1434361920
Dit is wel het über dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X
Ook daar heb je voertuigen die daarvoor speciaal gemaakt worden. Denk aan quad's maar ook soortgelijke voertuigen als brommobiels (en dan bedoel ik natuurlijk niet de ouderen auto's maar die bestelauto's die nu al als halve brommobiel er uit zien). Dus veel extra kosten zullen er niet aan zitten, zeker niet als ik sommige prijzen hoor van een beetje trekker. Gok dat je dus de term trekker niet te letterlijk moet nemen, dat ze bedoelde dat het voertuig is bedoelt als landbouw/bosbouw voertuig
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 15 juni 2015, 21:13:14
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1356225 date=1434395287
Gok dat je dus de term trekker niet te letterlijk moet nemen, dat ze bedoelde dat het voertuig is bedoelt als landbouw/bosbouw voertuig
Dan moeten ze dat ook zeggen. Als de RDW zo'n tekst plaatst zou je hem wel zo letterlijk horen te lezen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 15 juni 2015, 21:30:58
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1356225 date=1434395287
Ook daar heb je voertuigen die daarvoor speciaal gemaakt worden.  Dus veel extra kosten zullen er niet aan zitten, zeker niet als ik sommige prijzen hoor van een beetje trekker.
Let op: Quad met laadbakje en een beetje trekkracht ( trekhaak technisch 1000 kg ) ben je al gauw € 10.000,- ( tweede hands ) voor kwijt. Dan nog heb je maar een laadvermogen van nog geen 500 kg.
Een 4*4 tweede hands heb je al voor € 1.500,- ( gesloten ) € 5.000,- ( pick-up ) ombouw kost ongeveer € 500,- / 750,-. Dan heb je dus voor nog geen € 6.000,- een voertuig dat voldoet voor het werk, waar je droog in zit, met laadvermogen van ongeveer 1500 kg, breder inzetbaar door een grote trekkracht ( trekhaak technisch 5.000 kg )en beter koppel.
En dan wil je zeggen dat het niet veel extra kosten zullen zijn?
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: mark hes op 15 juni 2015, 21:43:27
Zoals ik het stukje gelezen heb wil de RDW het alleen nog maar mogelijk maken om met een aantekening van de fabrikant een auto terug te kunnen laten keuren, naar mijn idee is dit al een voertuig met beperkte snelheid of in ieder geval een lagere snelheid dan we bij auto's en vrachtwagens gewend zijn.

Nu heb je ( nog wel) de mogelijkheid een voertuig met normale snelheid terug te keuren naar langzaam verkeer, en vervolgens worden de snelheids beperkende ingrepen ongedaan gemaakt en rijden we met een MMBS zonder apk verzekering enz met 120 km/h over de snelweg ( al meerdere keren personen voor aangehouden)

Het is niet dat de RDW de agrarische sector en bosbouw sector wil duperen, ze willen de wildgroei van langzaam verkeer voertuigen drastisch beperken ;)

Nagenoeg iedere boer heeft een tractor met aanhanger, en daar kunnen ze meer mee dan met een quad.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: guest15549 op 15 juni 2015, 21:58:44
Citaat van: HIT link=msg=1356039 date=1434361920
Dit is wel het über dichtspijkeren inderdaad.

Veel boeren gebruiken zelf omgekeurde voertuigen voor kleine dingen op het land, zoals bijv. een paaltje vervangen van de omheining of bijvoeren enz....

Dat er iets aan gedaan moest worden sta ik helemaal achter, maar je jaagt met deze wijziging een andere beroepsgroep op hogere kosten. Ik denk dat daar niet eens over is nagedacht bij deze regels.  :-X

Kun je ook deze karretjes voor gebruiken
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brommobielcenter.nl%2Ffiles%2Fstock%2F521%2F3187.JPG&hash=5234715585d5a86a0d5d69656258a927)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: NS1607 op 15 juni 2015, 22:39:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1265436 date=1399412180
Maar de RDW kijkt alleen naar het technische verhaal. ik weet dat er door politie gehandhaafd wordt in agrarische gebieden. Ik vind het dan wel interessant waar er dan op gehandhaafd wordt. Kortgeleden nog een boer bekeurd die even met de trekker bij de supermarkt sigaretten ging halen. Dit lag niet op de route tussen zijn bedrijf en zijn landbouwgrond en kreeg toen een prent...

RemRoof

En dat kan niet.
Want zelfs een boer mag met dat ding de stad in, een trekker is niet per definitie te gebruiken tussen erg en boerenland.
Je zou hem alleen kunnen bekeuren voor het hebben van rode diesel op de openbare weg.
En of hij nu met zn giertank door de stad rijdt of met de losse trekker om een pakje sigaretten, dat heeft geen belang.
Als de trekker voldoet aan alle eisen die door de wet aan een trekker gesteld worden, dan kan dat gewoon.

Want als dat niet mocht, dan konden heel veel trekker liefhebbers geen toertochten en dergelijke meer maken.

Als hij deze bekeuring aanvecht, dan wint hij dat.
(en dat zegt een ervaringsdeskundige)


Jos.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: NS1607 op 15 juni 2015, 22:43:56
Citaat van: DiNozzo link=msg=1271108 date=1401196684
Als in 2015 het T rijbewijs definitief wordt stort deze markt ook weer snel in elkaar. Nu is het vooral handig om zonder rijbewijs toch te kunnen rijden, maar dat kan dan niet meer.

Klopt, want nu is er al een run op het goedkope trekkercertificaat.
De instructeurs houden het niet eens meer bij.


Jos.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 16 juni 2015, 13:35:21
Citaat van: RS496 link=msg=1356242 date=1434398324
Kun je ook deze karretjes voor gebruiken
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brommobielcenter.nl%2Ffiles%2Fstock%2F521%2F3187.JPG&hash=5234715585d5a86a0d5d69656258a927)
Laadvermogen: 230kg prijs 2e hands +/- 10.000,- trekgewicht 650kg tov:
 
Citaat
Een 4*4 tweede hands heb je al voor € 1.500,- ( gesloten ) € 5.000,- ( pick-up ) ombouw kost ongeveer € 500,- / 750,-. Dan heb je dus voor nog geen € 6.000,- een voertuig dat voldoet voor het werk, waar je droog in zit, met laadvermogen van ongeveer 1500 kg, breder inzetbaar door een grote trekkracht ( trekhaak technisch 5.000 kg )en beter koppel.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: batoutofhell op 16 juni 2015, 13:48:23
En wat nu als er een toevoeging in de wet komt dat zegt:Bij ongedaan maken van de sneldheidsbeperkende maatregelen voldoet het voetuig niet meer aan de voorwaarden zoals vermeld op het kenteken bewijs en zal dan in beslag genomen en verbeurd verklaard worden. Tevens ontvangt de zowel de bestuurder als de eigenaar een boete van 10.000 euro.

Moet je eens kijken hoe snel het afgelopen is met ongedaan maken van snelheids beperking.  998765
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: JJ75 op 16 juni 2015, 14:34:45
Citaat van: JJ75 link=msg=1356026 date=1434359287
Dat is een leuke:  Niet alles in de land- en bosbouw is een trekker.
Citaat van: mark hes link=msg=1356239 date=1434397407
Zoals ik het stukje gelezen heb wil de RDW het alleen nog maar mogelijk maken om met een aantekening van de fabrikant een auto terug te kunnen laten keuren, naar mijn idee is dit al een voertuig met beperkte snelheid of in ieder geval een lagere snelheid dan we bij auto's en vrachtwagens gewend zijn.

Nu heb je ( nog wel) de mogelijkheid een voertuig met normale snelheid terug te keuren naar langzaam verkeer, en vervolgens worden de snelheids beperkende ingrepen ongedaan gemaakt en rijden we met een MMBS zonder apk verzekering enz met 120 km/h over de snelweg ( al meerdere keren personen voor aangehouden)

Het is niet dat de RDW de agrarische sector en bosbouw sector wil duperen, ze willen de wildgroei van langzaam verkeer voertuigen drastisch beperken ;)

Nagenoeg iedere boer heeft een tractor met aanhanger, en daar kunnen ze meer mee dan met een quad.
Ik heb wat rondgekeken op de RDW site. Het zit in de nuances. Als je het formulier: Aanvraag voor registratie van motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) leest zie je dat er twee opties zijn: 1 als land- of bosbouwtrekker of 2 als MMBS. En voor de eerste optie geld dan de
Citaat
Als u een voertuig wilt ombouwen naar een landbouw- en bosbouwtrekker moet u vanaf 1 september 2015 bij de keuringsaanvraag een verklaring van de fabrikant overleggen. Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: mark hes op 16 juni 2015, 19:31:34
Citaat van: JJ75 link=msg=1356339 date=1434458085
Ik heb wat rondgekeken op de RDW site. Het zit in de nuances. Als je het formulier: Aanvraag voor registratie van motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS) leest zie je dat er twee opties zijn: 1 als land- of bosbouwtrekker of 2 als MMBS. En voor de eerste optie geld dan de
tsjah, verwoord de RDW het ongelukkig, of zou er ook nog een nieuwe regel voor MMBS voertuigen komen.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: TheBeast op 16 juni 2015, 22:00:16
Las dit op een eerder genoemde website.

UPDATE 2: Door de nieuwe regels is het per 1 september niet meer mogelijk om een personenauto om te bouwen naar T5-trekker met een maximumsnelheid van 45 km/u, maar nog wel naar MMBS met een maximumsnelheid van 25 km/u. Wat precies de verschillen zijn tussen deze twee categorieën en wat er nog meer verandert op het gebied van rijbewijzen > http://www.autoblog.nl/nieuws/teruggetunde-autos-toch-nog-mogelijk-maar-alleen-25-kmu-77891 (http://www.autoblog.nl/nieuws/teruggetunde-autos-toch-nog-mogelijk-maar-alleen-25-kmu-77891)
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: mark hes op 16 juni 2015, 22:46:46
Dat maakt het duidelijker  O0 maar als ze nu met een (45km/h) verkeer uitvoering met 120 km/h over de snelweg kunnen, dan kunnen ze dat in de toekomst met een MMBS (25 km/h) ook, dus daar gaan ze het niet mee redden.

Ze zouden heel dat terug keuren van auto's ongedaan moeten maken, en alleen de mogelijkheid openlaten om een jeep, bestelbus of vrachtwagen terug te keuren onder een T catagorie/45km/h.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: NS1607 op 17 juni 2015, 07:44:10
Precies Mark.
Maar men moet zich niet alle 4x4's op de hals halen.
Wat mij betreft de  enige 4x4 wat in aanmerking zou kunnen komen is Landrover.
En verder alleen maar 4x4 vrachtwagens.
Bestelbusjes zou ik hierin ook niet meenemen.


Jos.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: toverboer op 17 juni 2015, 08:32:16
waarom moet hrt een merk naam zijn kan net zo goed een Nissan patrol of Toyota zijn
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: HIT op 17 juni 2015, 10:14:58
Citaat van: NS1607 link=msg=1356465 date=1434519850
Bestelbusjes zou ik hierin ook niet meenemen.
Waarom niet?
Ik ken legio bedrijven die een dichte 4*4 hebben voor het werken op of bij het land/bos/water.
Neem bijv. Staatsbosbeheer, die heeft voertuigen die nooit op de openbare weg komen maar die wel totaal belast zijn. Met de voertuigen worden in grote gebieden oa de het grondwaterpijl gecontroleerd.

Nee, je zou de regel zodanig moeten veranderen dat de voertuigen ook alleen nog maar inzetbaar zijn waarvoor de regeling bedoeld is/was. Het gebruik hoofdzakelijk buiten de openbare weg en voor bedrijfsdoeleinden niet zijnde transport van goederen en/of personen.
Maar ook een onderscheid maken qua rijbewijzen, voor tractor, voor brommer, voor MMBS en voor brommobielen met de daarbij behorende examens en leeftijdscategorieën.

Het aan de band leggen van het ombouwen van voertuigen voor bedrijfsdoeleinden werkt alleen een kapitaalvernietiging voor de meeste bedrijven op, en komt niet of nauwelijks de verkeersveiligheid ten goede.
Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: Live op 7 februari 2016, 22:21:08
tja, en dan krijg je dit:

Jongen rijdt veel te hard met MMBS-voertuig


Citaat van: https://www.politie.nl/nieuws/2016/februari/7/08-jongen-rijdt-veel-te-hard-met-mmbs-voertuig.html
Laatste update: 07-02-2016 | 15:34
Woordvoering: Zeeland-West-Brabant - mediadesk West

Bruinisse - Tegen een 17-jarige jongen uit de gemeente Schouwen-Duiveland is proces-verbaal opgemaakt voor het overschrijden van de maximum constructiesnelheid van zijn motorvoertuig met beperkte snelheid (MMBS).

Begrenzing deels verwijderd
De jongen wordt zaterdagavond omstreeks 23.50 uur aan de kant van de weg gezet nadat hij met hoge snelheid de Rijksstraatweg bij Bruinisse is overgestoken. Met zijn rijgedrag hebben surveillerende agenten de indruk gekregen dat aan de snelheidsbegrenzing gesleuteld is. Uit een rijtest die daarop volgt blijkt dat vermoeden te kloppen: het voertuig haalt met gemak 100 km/u. Deze wordt dan ook onverbiddelijk in beslag genomen. Tegen de jongen is proces-verbaal opgemaakt vanwege het overschrijden van de maximum constructiesnelheid van 100% of meer.

Titel: Re: Maas in de wet: auto belastingvrij na ombouw tot brommobiel
Bericht door: daniel op 8 februari 2016, 00:11:49
Citaat van: Live link=msg=1404796 date=1454880068
tja, en dan krijg je dit:

Jongen rijdt veel te hard met MMBS-voertuig
Tegen de jongen is proces-verbaal opgemaakt vanwege het overschrijden van de maximum constructiesnelheid van 100% of meer

Zo jammer dat het T rijbewijs pas vanaf 1 juli 2016 verplicht is voor het besturen van een MMBS. Dit was ideaal geweest in dit soort gevallen!