Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Eerstehulpverlening / Lotus => Pre-Hospitaal => Rode Kruis => Topic gestart door: NicoHeerlen op 25 mei 2014, 22:38:01
-
Beste mensen,
Onze afdeling is van plan een materiaal wagen te gaan aanschaffen. Deze wagen is bedoeld voor het vervoeren van tent (+toebehoor), brancards en alle andere benodigde spullen. Ook als er de ruimte voor is, de BIKE's in mee te nemen voor het BIKE-team, zodat deze niet iedere keer vanaf de berging op de BIKE naar het evenement moet fietsen.
Nu worden de spullen vaak, door 1 tot 2 keer te rijden met een privé auto van de berging naar het evenement gereden.
Nu is mijn vraag, zijn er afdelingen die een dergelijk voertuig hebben en/of wat zijn plus en minpunten aan het voertuig.
Opmerking: Wat misschien een extra functie voor het voertuig zou kunnen zijn, is als alle spullen zijn uitgeladen, de wagen om te toveren tot verbindingswagen.
Graag hoor ik jullie mening 098uo
-
MB Sprinter met bakopbouw een idee? Kan je van binnen zo inrichten hoe je wilt: materiaal of verbinding en veel laadruimte.
Wij bezitten een polimobiel (Mitsubishi Canter, kijk voor foto's even op mijn facebook in handtekening) die we zowel als materiaalwagen gebruiken als tegenwoordig ook als verbindingswagen. Deur aan de zijkant die open kan, trap er tegenaan en je loopt er makkelijk in en uit. Achterkant zijn ook 2 klapdeuren. Nu is dit geen nieuwe wagen maar dit idee kan je ook toepassen op een MB Sprinter met bakopbouw. Nadeel: duur in aanschaf nieuw (gok ik zo)
-
Dat kleine vrachtwagentje? Ik vindt de bus met de blauwe lampjes leuker e050 98uiye
Nee alle gekheid op een stokje,
Heb je toevallig ook foto's van de binnenkant? ::) Oook als die ingericht is als communicatie wagen?
Je mag ze ook privé doorsturen. Kan ik namelijk wat praktijk voorbeelden verzamelen voor onze afdeling :).
Ik weet niet wat voor een prijs ze in gedachten hebben en wat het voor iets moet zijn... ik hoorde dat gisteren tijdens de dienst dat ze een materiaal wagen willen aanschaffen, dus ik dacht laat ik eens rondvragen hier op het forum :)
-
Het is inderdaad dat kleine vrachtwagentje. Ik zal even zoeken naar foto's van de binnenkant. Volgens mij heb ik die ergens ronddwalen. Maar we hebben aan de linker muur klemmen zitten voor een tafel vast te zetten, hoofdeinde zit een aanrechtje met wasbak en laden en kastjes waar we van alles in hebben liggen. Ik ga ff opzoek naar foto's!
-
Ik vind ze niet zo vlug, ik kan morgenavond voor jou even foto's maken van de binnenkant? Ik weet alleen niet hoe deze er uit ziet (met betrekking tot spullen die erin liggen) maar je kan dan wel een idee krijgen hoe we deze hebben ingericht. Ofja, zo ingericht dat deze heel flexibel is! Nadeel voor bikes is wel (bedenk ik me nu) dat een bakopbouw redelijk hoog ligt van de grond. Ik weet dat de RAV gewoon een Opel Vivaro heeft voor de bikes/logistiek maar daar past geen tent in. Wat voor tenten hebben jullie? Die je met 4 personen uit elkaar trekt en op hebt staan of die tenten waar je elke zijde moet uitklappen?
-
Heb misschien wel wat ideetjes.
Woon in de buurt en bouw oa voor DSM/sitech mee aan de brandweervoertuigen.
Stuur me gewoon even een pb
Groeten Ruud
-
@ Grumpy91: Wij hebben sinds kort een nieuwe Tent. Deze tent moeten we met 6 man opzetten, deze kunnen we net als onze kleinere variant, gewoon uit elkaar trekken. Maar omdat er bij de tent de nodige gewichten zitten voor bij de poten van de tent, wordt het steeds lastiger om alle spullen in 1 keer mee te nemen i.v.m. het gewicht van alle spullen.
@ LemmensSpecialVehicles: Dat is bij mij bekend, zie geregeld de foto's en berichten op FB voorbij komen ;). Ben jullie niet vergeten hoor, maar wilde eerst even polsen wat de collega - afdelingen zoal hebben rijden en wat hun positief en/of negatief vinden aan het voertuig dat zij hebben, immers werken zij er al in de praktijk mee. Als er bedrijven benaderd gaan worden voor een voertuig, is dat een klus voor diegene aan de top van de afdeling.
-
@ Grumpy91: Wij hebben sinds kort een nieuwe Tent. Deze tent moeten we met 6 man opzetten, deze kunnen we net als onze kleinere variant, gewoon uit elkaar trekken. Maar omdat er bij de tent de nodige gewichten zitten voor bij de poten van de tent, wordt het steeds lastiger om alle spullen in 1 keer mee te nemen i.v.m. het gewicht van alle spullen.
Dit soort tent bedoel jij?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg688.imageshack.us%2Fimg688%2F5672%2Fdscf2014p.jpg&hash=e2def97b53c8f1ef19bfa46368d0c953)
-
Als je een voertuig gaat aanschaffen, zou ik er voor zorgen dat hij breed inzetbaar is.
Zo vervoeren wij onze materialen in een PAM, een bus waar personenvervoer, ambulancevervoer (liggend en rolstoel) en materiaal vervoer mee kan. Het hebben van een brancard die vast in het voertuig (kan) zit(ten) zorgt er ook voor dat je het voertuig als mobiele ehbo post kan gebruiken en je wellicht niet bij elk evenement een tentje hoeft neer te zetten, plus het is een warmere behandelplek.
Zorg er dan trouwens wel voor dat de ramen achter geblindeerd zijn of kunnen worden.
Grumpy, Mooie tent! waar komt die vandaan?
-
Dit soort tent bedoel jij?
Correct!
-
Als je een voertuig gaat aanschaffen, zou ik er voor zorgen dat hij breed inzetbaar is.
Zo vervoeren wij onze materialen in een PAM, een bus waar personenvervoer, ambulancevervoer (liggend en rolstoel) en materiaal vervoer mee kan. Het hebben van een brancard die vast in het voertuig (kan) zit(ten) zorgt er ook voor dat je het voertuig als mobiele ehbo post kan gebruiken en je wellicht niet bij elk evenement een tentje hoeft neer te zetten, plus het is een warmere behandelplek.
Zorg er dan trouwens wel voor dat de ramen achter geblindeerd zijn of kunnen worden.
Grumpy, Mooie tent! waar komt die vandaan?
Google komt die vandaan :p even gegoogled op Rode Kruis tent en kwam deze tegen. Wij hebben hier 2 "oude" van in het rood en met 4 poten. Ook heb ik met dit model tenten gewerkt in Amsterdam, maar deze waren in de nieuwe huisstijl en in het wit. De witte kleur komt zeker ten goede omdat er zo veel meer licht binnenkomt en niet alles verkleurd is door de rode doeken. Ik werk hier graag mee: goed, veel werkbare ruimte en je voor grotere evenementen/posten zet je er 2 tegen elkaar, half tussenschot erin zodat je gedeeltelijk afgedekt hebt en klaar. Werkt super!
Okee! Zoals ik dus zei hebben wij 2 rode met 4 poten hiervan liggen, passen prima met doeken in de polimobiel die we hebben.
Correct!
-
Ik heb trouwens een foto gevonden van onze polimobiel van binnen, was tijdens de opbouw van bevrijdingsfestival 2013. Collega heb ik even onherkenbaar gemaakt. Je ziet links een metalen klem zitten waar de tafel aan vast gemaakt wordt zodat deze niet schuift tijdens de rit, hij is groot genoeg dat er gigantisch veel in kan en je hebt dus zowel aan de achterkant 2 deuren en 1 aan de zijkant. Op de kopse kant (achter de stuurcabine zegmaar) is een L-vormig aanrecht met koelkast, wasbak en meerdere laden en kastjes waar water, dekens, koffie/thee spul in ligt meestal.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs29.postimg.org%2Fomba76s6v%2F936277_193380584146902_1380818913_n.jpg&hash=d37a5a8a5ee793090bd364ef6d2fdbfb) (http://postimage.org/)
-
En vind nu een foto hoe deze ingericht is als verbindingswagen. Hier staat nu de tafel in de breedte maar soms staat deze ook in de lengte onder het raam (zeker voor transport)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs15.postimg.org%2Fdqxi6m3cr%2F922763_193381187480175_1315610398_n.jpg&hash=a2c36fb056dbaadb0b53e9c173c89532) (http://postimage.org/)
-
Let ook op de fiscale aspecten. Hiervoor kun je contact opnemen met John Borsboom van het VK. Het NRK is ondernemer en valt in een lagere belastingklasse. Bovendien is een PAM alleen belastingvrij als er minimaal 90% rolstoelritten mee worden gedaan. Dus dan is een aparte materiaalwagen al snel aantrekkelijk. In Utrecht hebben ze bijv. een oude Vito aangeschaft voor 5000 euro. Die heeft zijn geld echt al wel opgebracht via de belasting:).
-
Ziet er allemaal netjes uit :).
-
Zeker! Voor de kleinere inzetten gebruiken we meestal de Sprinter (die met de lichtbalk erop) maar hier zit vast een brancardslee in. Hierdoor is het met materiaal even passen en voor verbindingswagen te donker en krap binnen. Vandaar dat ik riep een MB Sprinter met bakopbouw. Ofja, een auto met bakopbouw, omdat dit heel praktisch is. Nadeel is dus dat bij een bakopbouw de vloer best hoog ligt.
-
Grumpy, Mooie tent! waar komt die vandaan?
even offtopic, de tent is een Mastertent Rescue http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html (http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html)
-
even offtopic, de tent is een Mastertent Rescue http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html (http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html)
Mooie aanvulling! Dankje! Ik vind het echt superfijne tenten! Wij hebben nu deze tenten, die moet je van binnen uitklappen naar buiten, veel ruimteverlies en gaan heel snel kapot
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs7.postimg.org%2Fbwj3mn7a3%2Fimage.jpg&hash=62c7d1de2081199ccb72155e2524be81) (http://postimg.org/image/tzc6dv34n/full/)
-
Maak alleen niet de fout dat je een oude vc van de brandweer overneemt.
Deze heeft een erg smalle achteras en met de hoge opbouw wordt hij nogal topzwaar en "kiepgraag"
Met vriendelijke groet Ruud
-
even offtopic, de tent is een Mastertent Rescue http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html (http://www.mastertent.com/nl/tenten/rescue/rescue-13.html)
Niet om beter te weten maar meer om teleurstelling te voorkomen, de tent op de foto is een Ezup 3 x 6 meter. De genoemde mastertenten zijn de 3 x3 meter tenten met de rode daken en de grijze wanden.
De Ezup tent is wat prijsstelling wat prettiger, maar wat minder robuust als de mastertent.
Voor incidenteel gebruik zijn er een aantal bij de afdeling logistiek in apeldoorn / boskoop.
-
Er zullen inderdaad meerdere fabrikanten zijn, maar mij ging het om het soort tent, dat ik daarmee beetje met NicoHeerlen op 1 lijn zit. Zodat we niet over totaal andere tenten spreken.
Maak alleen niet de fout dat je een oude vc van de brandweer overneemt.
Deze heeft een erg smalle achteras en met de hoge opbouw wordt hij nogal topzwaar en "kiepgraag"
Met vriendelijke groet Ruud
Oude VC's kan je toch weinig mee? Deze is ook van binnen volledig verbouwd (inclusief kilomters bedrading)....
-
Ik weet niet of dit iets is wat je zoekt.... Maar wat wij in Arnhem hebben is een materialen aanhangwagen voor achter onze grote bussen. Zit ook behoorlijk veel ruimte in.
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10001406_747302768627722_339261452951130823_n.jpg)
De bussen waar ze achter hangen zijn dus deze bussen:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/1977196_747302775294388_2426407247547644301_n.jpg)
-
Ik weet niet of dit iets is wat je zoekt.... Maar wat wij in Arnhem hebben is een materialen aanhangwagen voor achter onze grote bussen. Zit ook behoorlijk veel ruimte in.
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10001406_747302768627722_339261452951130823_n.jpg)
De bussen waar ze achter hangen zijn dus deze bussen:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/1977196_747302775294388_2426407247547644301_n.jpg)
voordeel van de aanhanger is dat ie een dubbele bodem heeft, bereikbaar via de achterklep welke vol kan liggen met brancards;)
-
Ik weet niet of dit iets is wat je zoekt.... Maar wat wij in Arnhem hebben is een materialen aanhangwagen voor achter onze grote bussen. Zit ook behoorlijk veel ruimte in.
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10001406_747302768627722_339261452951130823_n.jpg)
De bussen waar ze achter hangen zijn dus deze bussen:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/1977196_747302775294388_2426407247547644301_n.jpg)
Schitterende wagens! Zonde dat de kar dan weer oud is :p maar gaat om effectiviteit!
-
Onze afdeling zal eerst een (eigen) auto moeten voordat we een aanhanger kunnen aanschaffen 98uiye
Daarnaast heeft niet iedereen een rijbewijs voor dubbele as aanhanger te rijden.
-
Daarnaast heeft niet iedereen een rijbewijs voor dubbele as aanhanger te rijden.
Enkele of dubbele as is geen criterium voor de vraag of je rijbewijs B of BE nodig hebt.
Heeft de aanhangwagen geen eigen kenteken mag je er met B mee rijden. Heeft de aanhanger echter wel een eigen kenteken (Toegestane maximum massa TMM >750kg) maar komt het opgetelde TMM van trekkend voertuig en aanhanger niet boven de 3500kg, dan mag je er nog steeds met enkel B mee rijden.
Misschien dus even het nakijken waard voor de leden van je afdeling. Wellicht mogen er veel meer mensen mee rijden dan tot nu toe werd aangenomen.
PS ik zie dat de bussen op de foto zelf al een TMM hebben van 3500kg.
-
Heeft de aanhanger echter wel een eigen kenteken (Toegestane maximum massa TMM >750kg) maar komt het opgetelde TMM van trekkend voertuig en aanhanger niet boven de 3500kg, dan mag je er nog steeds met enkel B mee rijden.
Mits het trekkende voertuig zwaarder is dan het TMM van de aanhanger.
-
Sinds 19 januari 2014 is dat niet meer zo.
-
Ok, dat wist ik nog niet. Goed om te weten. O0
-
Sinds 19 januari 2014 is dat niet meer zo.
Oftewel >750 kg aanhanger standaard E erbij halen?
-
Oftewel >750 kg aanhanger standaard E erbij halen?
Nee, >750kg mag met B zolang de combinatie < 3500kg is
-
Voor alle regelingen betreffende het rijden met aanhangers, zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html)
Blijkbaar bestaat er tegenwoordig ook al een B+ rijbewijs...
-
Voor alle regelingen betreffende het rijden met aanhangers, zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html)
Blijkbaar bestaat er tegenwoordig ook al een B+ rijbewijs...
Pfff, hier gaan denk ik heel veel mensen voor gaas die na 1 januari 2013 hun rijbewijs BE hebben gehaald. De totale combinatie mag nu niet meer dan 3500 kg wegen.
-
Pfff, hier gaan denk ik heel veel mensen voor gaas die na 1 januari 2013 hun rijbewijs BE hebben gehaald. De totale combinatie mag nu niet meer dan 3500 kg wegen.
Goed lezen, mag wel. De aanhanger of de auto apart mogen niet meer dan 3500 wegen, de combinatie niet meer dan 4500. Met BE dit jaar gehaald, een auto van 1000kg en een aanhanger van 3500 is toegestaan. (mits de auto zo veel mag trekken)
-
Beste Topic lezers,
Ik heb even schuin over de reacties gelezen. Mijn advies zou zijn om op districtsniveau een materieel visie te ontwikkelen. Er staan meerdere voertuigen en aanhangwagens 80% van de tijd stil bij de afdelingen. Maar als in alle wijsheid besloten wordt om een voertuig aan te schaffen maak dan een programma van eisen (1 A-4tje). Ik zou zeggen een multifunctioneel voertuig (evt met aanhanger).
In Helmond staat een PAM (en dat vind ik het voorbeeld voor het Rode Kruis)
• Personenvervoer
• Stoelen en banken eruit en hij is te gebruiken als materiaalwagen
• Er passen evt ook 2 rolstoelen in
• E.v.t. kan hij ingericht worden als mobiele hulppost (incl brancard)
• Er past een aanhanger achter
En als aanhanger zou ik kiezen voor een gesloten aanhanger.
Zie voorbeeld.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs17.postimg.org%2Fx3gn14zmn%2Fdubbelasser1.jpg&hash=d605346cbd5bec3cf6a222b9b00e35b2) (http://postimage.org/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs24.postimg.org%2Fienbdjz5h%2Fdubbelasser3.jpg&hash=5710d5f6bcd1868823b97df86b44ed32) (http://postimage.org/)
eventueel afhankelijk van het programma van eisen kun je ook in plaats van een PAM kiezen voor een Combo voertuig?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs9.postimg.org%2Ffl14l9i0v%2FBz_911.jpg&hash=accf1c392dfdc41fe8c43effab47f395) (http://postimage.org/)
Suc6 met het vinden van een geschikt voertuig.
PS Voor een evt tent zou ik voor de Rode Kruis standaard kiezen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs29.postimg.org%2F7hgdr5liv%2Ftent.jpg&hash=8403cfa392535146971a82becf319823) (http://postimage.org/)
tent 3x3 of 6x3 info kun je bij mij krijgen.
-
Goed lezen, mag wel. De aanhanger of de auto apart mogen niet meer dan 3500 wegen, de combinatie niet meer dan 4500. Met BE dit jaar gehaald, een auto van 1000kg en een aanhanger van 3500 is toegestaan. (mits de auto zo veel mag trekken)
Dit is ook niet correct met B+(code 96) is de toegestane massa van het trekkende voertuig in combinatie met de aanhangwagen 4250 kg op het kenteken, waarbij de het trekkende voertuig een maximale toegestane massa heeft van 3500 kg.
Bij rijbewijs B-E is de maximaal toegestane massa van het trekkende voertuig maximaal 3500 kg en daar mag een aanhangwagen aangehangen worden met een maximaal toegestane aslast van 3500 kg dus mag de combinatie bij een B-E rijbewijs een totaal massa van 7000 kg hebben.
bron: onderstaande brochure.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be/rijbewijs-be-071113.pdf (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be/rijbewijs-be-071113.pdf)