0201018 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers) | |
0201078 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Burgerplicht) | |
0201075 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Kwiek) | |
0201088 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant) | |
0201074 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Koedijk) (Blusploeg) | |
0201084 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Koedijk) (Lichtkrant) | |
0200171 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad) | |
0200172 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg) | |
0201089 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente) | |
0201850 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Duikploeg) | |
0201889 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente) | |
0201888 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne) | |
0200685 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland) |
MHV | 0201072 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Beroepsploeg) |
MHV | 0201088 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant) |
MHV | 0200171 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad) |
MHV | 0200172 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg) |
MHV | 0201089 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente) |
MHV | 0201826 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Commandant) |
MHV | 0201771 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Beroepsploeg) |
MHV | 0201788 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne) |
MHV | 0203830 | BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Burgemeester) |
MHV | 0201989 | BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Lichtkrant Gemeente) |
MHV | 0200083 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator) |
MHV | 0200509 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Voorlichting) |
MHV | 0201789 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente) |
0220185 | Ambu 10-185 (Alkmaar - Schagen) |
0220184 | Ambu 10-184 (Alkmaar - Schagen) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
0220188 | Ambu 10-188 (Alkmaar - Schagen) |
0220800 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD-G Noord Holland Noord) |
GRIP 2 | 0201018 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers) |
GRIP 2 | 0201077 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (K+V) |
GRIP 2 | 0201088 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0201076 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Paraat) |
GRIP 2 | 0200171 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad) |
GRIP 2 | 0200172 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg) |
GRIP 2 | 0201089 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente) |
GRIP 2 | 0203833 | BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (AOV - Ambtenaar Openbare Veiligheid) |
GRIP 2 | 0203830 | BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Burgemeester) |
GRIP 2 | 0200540 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Actiecentrum Brandweer) |
GRIP 2 | 0200508 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Algemeen Commandant Brandweerzorg) |
GRIP 2 | 0200083 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator) |
GRIP 2 | 0200631 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Compagniescommandant Noord Kennemerland) |
GRIP 2 | 0200592 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (COPI GRIP 2) |
GRIP 2 | 0200643 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (HOvD West) |
GRIP 2 | 0200697 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Hulpcentralisten Noord Kennemerland) |
GRIP 2 | 0200684 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD piket specialistisch) |
GRIP 2 | 0200085 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket 1 OMK - Piket Meldkamer) |
GRIP 2 | 0200084 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket leiding Meldkamer) |
GRIP 2 | 0200501 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Regionaal Operationeel Leider) |
GRIP 2 | 0200657 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (RVOT 1) |
Van wie is die info?Een collega fotograaf die daar nu ter plaatse is.
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
Alkmaar Nieuws @alkmaarDichtbijEen duiker is tijdens de reddingsactie in Koedijk in nood gekomen en bewusteloos geraakt: dichtbij.nl/artikel/3641881 (http://dichtbij.nl/artikel/3641881)
4:51pm · 4 Aug 2014
GRIP 2 | 0201072 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Beroepsploeg) |
GRIP 2 | 0201088 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant) |
GRIP 2 | 0200171 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad) |
GRIP 2 | 0200172 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg) |
GRIP 2 | 0201089 | BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente) |
p2kflex
0120901 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
Traumaheli Nederland @Traumaheli_NLHet incident in #Koedijk betreft een waterongeval. Een duiker van de brandweer is bewusteloos.
5:00pm · 4 Aug 2014
Veiligheidsregio NHN @vrnhn 6 sec.#waterongeval, Kanaaldijk. Bij de werkzaamheden is een duiker onwel geworden en overleden. Hulpverleners worden opgevangen.
0201887 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard Noord) (Lichtkrant) | |
0201879 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Korpsalarm) | |
0201889 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente) | |
0201888 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne) | |
0202999 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode) |
p2kflex
0201887 BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard Noord) (Lichtkrant) 0201879 BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Korpsalarm) 0201889 BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente) 0201888 BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne) 0202999 BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)
Waarschijnlijk om het verschrikkelijke nieuws te delen met alle collega's. Het lijkt er dus op dat de duiker van deze kazerne is?
Tweet is verwijderd door NHN..En hij staat er weer op:
Veiligheidsregio NHN @vrnhn · 5m#waterongeval Kanaal, #Koedijk. Bij hulpverlening is duiker onwel geworden en overleden. Hulpverleners worden opgevangen.
0107087 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Duikploeg) | |
0106310 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Infocode WO) |
Edo Groenendijk @EdoGroenendijkUit respect aan de familie en collega's vlaggen alle kazernes van de @BRW_HM morgen de Brandweervlag halfstok ivm overlijden collega @vrnhn
8:36pm · 4 Aug 2014
Update dinsdag 5 augustus: Condoleanceregister voor overleden brandweerduiker
Vanaf dinsdag 5 augustus kan er op meerdere plekken een condoleanceregister worden getekend voor de op 4 augustus overleden brandweerduiker John Impink uit Heerhugowaard. De condoleanceregisters liggen in de hal van het gemeentehuis en de brandweerkazerne in Heerhugowaard. Ondertekening kan tijdens openingstijden van deze gebouwen. Er is een mogelijkheid digitaal medeleven te betonen: www.memori.nl/john-impink (http://www.memori.nl/john-impink)
0200550 | BRW Noord Holland Noord (Onbekende code) |
0200550 | BRW Noord Holland Noord (Onbekende code) |
Grote fouten zijn oorzaak van fataal duikongeluk Koedijk
Bij de reddingsactie in augustus in Koedijk, waarbij een duiker om het leven kwam, is niet volgens de richtlijnen gewerkt. Menselijk en organisatorisch blijken grote fouten te zijn gemaakt.
Ik denk dat een hoop duikteams nu moeten gaan uitkijken.Er was niet alleen op papier iets niet in orde als ik de berichten lees.
Geloof niet dat de soort tekortkomingen zoals deze gemeld zijn alleen in NHN speelt.
Tuurlijk is het goed dat er streng gekeken wordt, maar de bevindingen zijn wel heel vergaand.
De straat aanvegen na een ongeluk, na vrijgave door politie. Hoeveel brandweermannen hebben dat niet gedaan. Maar ook dan wordt er niet eerst een papieren tijger ingevuld om de risico's te beschrijven.
Eén van de onderdelen was nu dat er voor de bergingstaak niet eerst een papieren risico analyse is gedaan, door een leidinggevende, zijnde niet duikploegleider, over de gevaren en risico's en hoe die ingedekt zijn..
AHOPMK (alshetoppapiermaarklopt)
Eén van de onderdelen was nu dat er voor de bergingstaak niet eerst een papieren risico analyse is gedaan, door een leidinggevende, zijnde niet duikploegleider, over de gevaren en risico's en hoe die ingedekt zijn..
AHOPMK (alshetoppapiermaarklopt)
Ik lees het anders als je het naast de werkinstructie brandweer legt. Namelijk dat juist de duikleider geen papieren TRA heeft uitgevoerd voor de bergingsduik, terwijl dat wel in de werkinstructie staat.
4 Duikers moeten in een reflex zelfreddende handelingen kunnen uitvoeren zoals het afwerpen van de loodgordel of het activeren van de reservelucht. Om dit te bereiken moet dit zeer frequent geoefend worden. Uit de overhandigde documentatie is dit niet te achterhalen.Hoe zit het met het oefenbeleid in die regio? Iedere duiker is toch verplicht, ik meen 70 duikuren per jaar te maken? En dat het ook wordt vastgelegd wie er wat heeft gedaan?
Leden van de duikploeg waren onvoldoende op de hoogte van de gebruikte materialen, van de inhoud van hun taak en van de stand van de techniek.
De oefeningen worden ingepland en vastgelegd aan de hand van een oefenschema, oefenkaarten en een aanwezigheidsregistratie. Uit het oefenprogramma blijkt niet dat er gestructureerd voorlichting en onderricht wordt verzorgd om de kennis en het niveau van duikvaardigheid van de brandweerduikers te verhogen. Zo is onder ander niet terug te lezen hoe de oefeningen verlopen zijn en of iedereen die op de aanwezigheidslijst staat ook daadwerkelijk de oefening met goed gevolg heeft uitgevoerd. Ook worden er oefeningen afgetekend terwijl in de opmerkingen staat dat de duiker vanwege problemen met klaren niet gedoken heeft en worden er oefeningen afgetekend waarbij, in combinatie met de geregistreerde duiktijd, er twijfel bestaat of deze binnen dit tijdsbestek kunnen zijn uitgevoerd. Enkele essentiële oefeningen betrekking hebbend op zelfreddende handelingen en noodprocedures of leiding geven hieraan worden maar summier geoefend.
Tevens blijkt uit de registratie niet dat de gevraagde vaardigheden voor iedere duiker individueel worden gemonitord en schriftelijk worden bijgehouden.
Uit bovenstaande is gebleken dat de betrokken werknemers onvoldoende voorlichting of instructie van de werkgever hebben gekregen over de aard en risico’s van de uit te voeren werkzaamheden. De werkgever heeft er niet voor gezorgd dat de werknemers doeltreffend werden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken.
Dit is een overtreding van artikel 8, lid 1 Arbeidsomstandighedenwet.
Ik vind ook dat vooral de werkgever een enorme draai om de oren krijgt.
Dat is logisch, die is eindverantwoordelijk.'Volgens mij verwijzen ze naar allerlei procedures die bedacht zijn als gevolg van een eerder brandweerduiker ongeval. En had dit dus niet meer mogen gebeuren.
Maar gezien de punten die opgenoemd worden blijkt gerust wel dat er een hoop ruimte voor verbetering is, maar nu de hamvraag.
Is dit elders dan allemaal wel 100% geregeld?
Als men zoekt naar gebreken, zijn die er altijd.
Als het zo een risico-vol beroep is, waarom zijn de controlerende instantie dan al niet eerder ten toneel verschenen?
Of zijn ze dat wel en hebben ze toen deze verbeterpunten niet gezien?
Verbeteren doen we samen, en achteraf hebben we het altijd fout gedaan als er iets ernstigs is gebeurd.
Ik hoop oprecht dat men het in NHN goed gaan aanpakken en dat ze een voorbeeld worden voor de rest van Nederland, dan is er toch nog iets positiefs uitgekomen.
Ik vind ook dat vooral de werkgever een enorme draai om de oren krijgt.De werkgever is als eerste verantwoordelijk. Het vervelende is dat ook de duikers zelf er bij stil hadden kunnen staan met de situatie. Een beetje brandweerduiker weet wat er allemaal bij komt kijken om uberhaupt duiker te kunnen zijn. En zij hadden kunnen weten dat zij niet goed opgeleid waren, en de zaken niet klopten voor wat betreft de geoefendheid. :-\
Volgens mij verwijzen ze naar allerlei procedures die bedacht zijn als gevolg van een eerder brandweerduiker ongeval. En had dit dus niet meer mogen gebeuren.
Dat is ook niet onverwacht, want dat is immers niet het terrein van de Inspectie SZW ;)
Arbeidsinspectie voert al jaren steekproeven uit en koppelt dit altijd terug met een brief, eisen zijn niet nieuw. Verantwoording ligt in de hele organisatie, neem even een voorbeeld als je zelf al een tijd niet hebt gedoken ben je zelf ook verplicht dit aan te geven. Hiermee heb ik het nu even niet over de schuldvraag maar over de eigen verantwoording. Dit geldt voor alle functies in de brandweer organisaties.Dat voorzetje gaf ik van de week ook al aan.
De werkgever is als eerste verantwoordelijk. Het vervelende is dat ook de duikers zelf er bij stil hadden kunnen staan met de situatie. Een beetje brandweerduiker weet wat er allemaal bij komt kijken om uberhaupt duiker te kunnen zijn. En zij hadden kunnen weten dat zij niet goed opgeleid waren, en de zaken niet klopten voor wat betreft de geoefendheid. :-\De eigen verantwoordelijkheid geld niet enkel bij het duiken, maar dat is bij alles binnen de brandweer waarvoor je moet oefenen. Dat geld bv ook voor het volgen van realistische warmte oefeningen. Een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid ligt ook bij de brandweerman/vrouw zelf. Dat willen we nog wel eens snel vergeten.
Een erg kwalijk rapport en zeker voor de veiligheidsregio. Met een goede oefenplanning moet je zoiets toch kunnen voorkomen en dit is iets wat volgens mij al jaren geleden bekend is gemaakt en opgesteld. Tuurlijk ben je zelf ook n btje verantwoordelijk maar oefenplanningen zijn toch echt voor o&o. Denk dat dit meer een gevalletje is van a joh ik pik hem nog wel f aan en juist dan gebeuren de meeste ongelukken.. Uiteraard is dit wel speculatie van mijn kantUiteraard, de oefenplanning is de verantwoording voor O&O. En de huidige oefenplanning laat weinig ruimte over voor andere zaken zoals specialismes. Ik hoef enkel naar mij zelf te kijken als WVDer, en te concluderen dat er voor de WVD 6 extra oefenavonden gepland staan buiten de reguliere oefenavonden om. Voor onze chauffeurs geld hetzelfde, die houden aparte chauffeursavonden buiten de oefenavonden om. Duiken is een veel zwaarder specialisme waarbij een 70 duikuren moeten worden gemaakt jaarlijks, dus dat kost het nodige aan extra tijd.
Het brandweerduiken in de veiligheidsregio Noord-Holland Noord is ingewikkeld en op onderdelen onduidelijk georganiseerd. Procedures en voorschriften zijn onvoldoende duidelijk en het oefenen vertoont manco’s. Dat zijn de conclusies van het onderzoek dat de Inspectie Veiligheid en Justitie deed naar de inzet van een duikploeg in het Noord-Hollands kanaal in Koedijk. Op 4 augustus 2014 kwam daarbij een brandweerduiker om tijdens zijn werk.
0201850 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Duikploeg) | |
0201889 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente) | |
0201888 | BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne) | |
0200139 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Oude Veiling) (Dynamische afsluiting) | |
0201784 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Oude Veiling) (Lichtkrant) | |
0201764 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Duikploeg) | |
0200176 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting) | |
0200132 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting) | |
0201788 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne) | |
0201789 | BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente) | |
0202997 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (GMS Koppelcode) | |
0202999 | BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode) |