Hulpverleningsforum

Incidenten => Archief Incidenten Nederland => Incidenten Nederland => Archief 2014 => Topic gestart door: Jims op 4 augustus 2014, 15:34:15

Titel: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Jims op 4 augustus 2014, 15:34:15
p2kflex
15:22:56 04-08-14GROUP-1Prio 1 Kanaaldijk 41 Koedijk gem Alkmaar Waterongeval 6595 4134 6512 6575
0201018BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
0201078BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Burgerplicht)
0201075BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Kwiek)
0201088BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant)
0201074BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Koedijk) (Blusploeg)
0201084BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Koedijk) (Lichtkrant)
0200171BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201089BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente)
0201850BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Duikploeg)
0201889BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente)
0201888BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne)
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland)
p2kflex
15:33:17 04-08-14GROUP-3Prio 1 (OPS: middel ongeval) th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 4133 6513 VvD, CaCo, LDK CDT, LDK Info BGM,
MHV0201072BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Beroepsploeg)
MHV0201088BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant)
MHV0200171BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad)
MHV0200172BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg)
MHV0201089BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente)
MHV0201826BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Commandant)
MHV0201771BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Beroepsploeg)
MHV0201788BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne)
MHV0203830BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Burgemeester)
MHV0201989BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Lichtkrant Gemeente)
MHV0200083BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator)
MHV0200509BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Voorlichting)
MHV0201789BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Jims op 4 augustus 2014, 15:35:19
p2kflex
15:23:03 04-08-14GROUP-1A1 Kanaaldijk 41 Koedijk gem Alkmaar Waterongeval 41
0220185Ambu 10-185 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
15:25:37 04-08-14GROUP-1A1 th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 1832AC 46
0220184Ambu 10-184 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
15:25:54 04-08-14GROUP-1A1 13901 koedijk kanaaldijk 41 ::thv (Nrd-Holland Nrd ANH-MMT-01 258)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
p2kflex
15:30:33 04-08-14GROUP-1A1 th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 1832AC 46
0220188Ambu 10-188 (Alkmaar - Schagen)
p2kflex
15:33:16 04-08-14GROUP-1A1 th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 1832AC 46
0220800MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD-G Noord Holland Noord)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Bas Witvliet op 4 augustus 2014, 16:45:20
p2kflex
16:44:05 04-08-14GROUP-1Prio 1 (GRIP: 2) th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 6596 6893 6687 ROT, NHN SBZ GRIP2 NHN Leden Stafsec. GenZ, GRIP 2 Langedijk, LDK COPI,
GRIP 20201018BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
GRIP 20201077BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (K+V)
GRIP 20201088BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant)
GRIP 20201076BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Paraat)
GRIP 20200171BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad)
GRIP 20200172BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg)
GRIP 20201089BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente)
GRIP 20203833BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (AOV - Ambtenaar Openbare Veiligheid)
GRIP 20203830BRW Noord-Holland Noord (Langedijk) (Burgemeester)
GRIP 20200540BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Actiecentrum Brandweer)
GRIP 20200508BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Algemeen Commandant Brandweerzorg)
GRIP 20200083BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Calamiteiten Coördinator)
GRIP 20200631BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Compagniescommandant Noord Kennemerland)
GRIP 20200592BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (COPI GRIP 2)
GRIP 20200643BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (HOvD West)
GRIP 20200697BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Hulpcentralisten Noord Kennemerland)
GRIP 20200684BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD piket specialistisch)
GRIP 20200085BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket 1 OMK - Piket Meldkamer)
GRIP 20200084BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Piket leiding Meldkamer)
GRIP 20200501BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Regionaal Operationeel Leider)
GRIP 20200657BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (RVOT 1)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Bas Witvliet op 4 augustus 2014, 16:46:13
Er zou een brandweerduiker in de problemen zijn gekomen. Hij of zij wordt nu gereanimeerd volgens bronnen ter plaatse.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Hulpverleningsforum op 4 augustus 2014, 16:50:59
Van wie is die info?
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Bas Witvliet op 4 augustus 2014, 16:52:13
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1287265 date=1407163859
Van wie is die info?
Een collega fotograaf die daar nu ter plaatse is.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: trancefreak op 4 augustus 2014, 16:53:20
p2kflex
16:41:50 04-08-14GROUP-1A1 13901 (Nrd-Holland Nrd ANH-MMT-01 258) (MMT Inzet)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: RAdeR op 4 augustus 2014, 16:53:34
Alkmaar Nieuws @alkmaarDichtbij
Een duiker is tijdens de reddingsactie in Koedijk in nood gekomen en bewusteloos geraakt: dichtbij.nl/artikel/3641881 (http://dichtbij.nl/artikel/3641881)
4:51pm · 4 Aug 2014
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Hoguhugo op 4 augustus 2014, 16:58:33
p2kflex
16:51:15 04-08-14GROUP-1Prio 1 (OPS: middel ongeval) (Inzet brw: kazernebezetting) (NB: ongeval_meester) (GRIP: 2) th Kanaaldijk 46 Koedijk Drenkeling 4133
GRIP 20201072BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Beroepsploeg)
GRIP 20201088BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant)
GRIP 20200171BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad)
GRIP 20200172BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg)
GRIP 20201089BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Hoguhugo op 4 augustus 2014, 17:02:08
Citaat van: trancefreak link=msg=1287267 date=1407164000
p2kflex
16:41:50 04-08-14GROUP-1A1 13901 (Nrd-Holland Nrd ANH-MMT-01 258) (MMT Inzet)
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)

Het MMT is om 16:59 geland.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: RAdeR op 4 augustus 2014, 17:05:26
Traumaheli Nederland @Traumaheli_NL
Het incident in #Koedijk betreft een waterongeval. Een duiker van de brandweer is bewusteloos.
5:00pm · 4 Aug 2014
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Rolanddeg op 4 augustus 2014, 17:30:09
Redder en slachtoffer gereanimeerd bij auto te water Koedijk
Door Medewerker Internet - 4-8-2014, 15:45 (Update 4-8-2014, 17:13)

KOEDIJK - Bij een uitwijkmanoeuvre is een auto maandagmiddag in het water geraakt in Koedijk. Inmiddels zijn er twee gewonden gereanimeerd. Een van hen is een brandweerduiker.

De auto zonk direct naar de bodem van het Noordhollands Kanaal.  Getuigen doken van beide oevers het water in om de inzittenden te redden. De passagier kon worden bevrijd, maar de bestuurder zat bekneld. Duikers van de brandweer konden hem na circa 20 minuten boven water halen. Op de wal is hij gereanimeerd en inmiddels naar het ziekenhuis vervoerd. Over zijn toestand is niks bekend.

Kort daarna ging het weer mis. Een duiker, die bezig een lier te bevestigde om het wrak te bergen, kwam onder water in de problemen.  Tot overmaat van ramp werd ook het contact tussen duiker en de collega's op de vaste wal verbroken. Hij is na ruim tien minuten bovengehaald en gereanimeerd. Zijn toestand is kritiek.

Het vaarverkeer is vanwege de zoektocht tijdelijke stilgelegd.

Politie en Veiligheidsregio komen later op de avond met een verklaring.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27140448.ece/Redder-en-slachtoffer-gereanimeerd-bij-auto-te-water-Koedijk?lref=vptop (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27140448.ece/Redder-en-slachtoffer-gereanimeerd-bij-auto-te-water-Koedijk?lref=vptop)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Luke_BNV op 4 augustus 2014, 17:53:16
Veiligheidsregio NHN ‏@vrnhn  6 sec.
#waterongeval, Kanaaldijk. Bij de werkzaamheden is een duiker onwel geworden en overleden. Hulpverleners worden opgevangen.


 :( :( :( :'( :'( :o :-\ :-X

Verschikkelijk nieuws voor de brandweerjongens in Heerhugowaard, en voor heel Nederland.  :'(
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Red op 4 augustus 2014, 18:11:32
p2kflex
18:09:15 04-08-14GROUP-1Prio 3. Informatiebijeenkomst in Kazerne Centrum om 18.30 uur
0201887BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard Noord) (Lichtkrant)
0201879BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Korpsalarm)
0201889BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente)
0201888BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne)
0202999BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)


Waarschijnlijk om het verschrikkelijke nieuws te delen met alle collega's. Het lijkt er dus op dat de duiker van deze kazerne is?
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Luke_BNV op 4 augustus 2014, 18:14:36
Citaat van: Red link=msg=1287281 date=1407168692
p2kflex
18:09:15 04-08-14GROUP-1Prio 3. Informatiebijeenkomst in Kazerne Centrum om 18.30 uur
0201887BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard Noord) (Lichtkrant)
0201879BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Korpsalarm)
0201889BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente)
0201888BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne)
0202999BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)


Waarschijnlijk om het verschrikkelijke nieuws te delen met alle collega's. Het lijkt er dus op dat de duiker van deze kazerne is?

Klopt. Het is een duiker van het korps Heerhugowaard.  :(
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: FF4266 op 4 augustus 2014, 18:33:28
EDIT: zie nu dat hij omgekomen is.. Vreselijk! Sterkte daar!
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: FF4266 op 4 augustus 2014, 18:36:54
Tweet is verwijderd door NHN..
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Red op 4 augustus 2014, 18:46:18
Citaat van: FF4266 link=msg=1287289 date=1407170214
Tweet is verwijderd door NHN..
En hij staat er weer op:

Veiligheidsregio NHN @vrnhn  ·  5m
#waterongeval Kanaal, #Koedijk. Bij hulpverlening is duiker onwel geworden en overleden. Hulpverleners worden opgevangen.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Kevin R. op 4 augustus 2014, 20:00:21
p2kflex
19:52:32 04-08-14GROUP-1BIJSTAND (NOORD-HOLLAND NOORD) Kazerne ALKMAAR, AKM HERTOG AALBRECHTWEG 36 ALKMAAR [ 3010 ]
0107087BRW Kennemerland (Haarlem West) (Duikploeg)
0106310BRW Kennemerland (Haarlem West) (Infocode WO)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: RAdeR op 4 augustus 2014, 20:38:02
Edo Groenendijk @EdoGroenendijk
Uit respect aan de familie en collega's vlaggen alle kazernes van de @BRW_HM morgen de Brandweervlag halfstok ivm overlijden collega @vrnhn
8:36pm · 4 Aug 2014
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Firefighter Robert op 5 augustus 2014, 00:51:04
Tragische gebeurtenis tijdens hulpverleningsactie in Koedijk

4 augustus 2014
Persbericht gemeenten Heerhugowaard en Langedijk

Maandag 4 augustus om 16.46 uur raakte een auto met daarin één persoon tijdens een uitwijkmanoeuvre te water langs de Kanaaldijk in Koedijk (gemeente Langedijk) ter hoogte van huisnummer 46. Diverse omstanders zijn te water gesprongen om te helpen. De auto is helemaal onder water geraakt. Twee duikers van de Brandweer Heerhugowaard Duikploeg hebben de bestuurder uit de auto gehaald. Het slachtoffer is op de kant gereanimeerd en overgebracht naar het ziekenhuis. Hij ligt op de intensive care. Bij werkzaamheden ter afronding van het incident is één van de duikers komen te overlijden. Wat er precies gebeurd is wordt onderzocht. Toen op enig moment de brandweerlieden op de kant geen contact meer met de duiker hadden, heeft een collega-duiker hem boven water gehaald. Hulpverlening mocht niet meer baten.  

De komende dagen zal via de website van de gemeente Heerhugowaard verdere informatie worden gegeven.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Red op 5 augustus 2014, 20:57:04
Citaat van: http://www.heerhugowaard.nl/inwoners/uw-stad/actueel/nieuws/tragische-gebeurtenis-tijdens-hulpverleningsactie-in-koedijk/
Update dinsdag 5 augustus: Condoleanceregister voor overleden brandweerduiker

Vanaf dinsdag 5 augustus kan er op meerdere plekken een condoleanceregister worden getekend voor de op 4 augustus overleden brandweerduiker John Impink uit Heerhugowaard. De condoleanceregisters liggen in de hal van het gemeentehuis en de brandweerkazerne in Heerhugowaard. Ondertekening kan tijdens openingstijden van deze gebouwen. Er is een mogelijkheid digitaal medeleven te betonen: www.memori.nl/john-impink (http://www.memori.nl/john-impink)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Fireball op 5 augustus 2014, 23:12:59
VLAGGEN BRANDWEER OVERIJSSEL HALFSTOK VOOR OMGEKOMEN DUIKER

Brandweerkazernes in Overijssel hebben vandaag hun vlaggen halfstok gehangen vanwege de duiker die gisteren omkwam bij een reddingsactie in het Noord-Hollandse Koedijk. In heel Nederland zijn vlaggen halfstok gehangen bij brandweerkazernes. (.......) Dat nu in heel Nederland de vlaggen halfstok hangen, is onderdeel van een protocol. Op die manier wordt een eerbetoon gegeven aan een collega die overlijdt tijdens een reddingsactie. De vlaggen blijven halfstok hangen tot op de dag van de uitvaart.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=195384&cat=1 (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=195384&cat=1)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Dirtdiver op 6 augustus 2014, 14:52:04
p2kflex
12:58:35 05-08-14GROUP-1Prio 5 Testmelding Zuideinde 36 Grootschermer 12_3010
0200550BRW Noord Holland Noord (Onbekende code)
p2kflex
10:40:43 06-08-14GROUP-1Prio3 Proefalarm nieuwe duikploeg Brandweerkazerne Alkmaar Helderseweg 8 Alkmaar NHNWO
0200550BRW Noord Holland Noord (Onbekende code)


Direct na het verschrikkelijke ongeval heeft brandweer Haarlem een duikploeg geleverd en Heemstede was verschoven naar Haarlem.
Gister zag ik dat WO 3010 nog steeds in Alkmaar was en vandaag hebben ze het over nieuwe duikploeg brandweerkazerne Alkmaar.

Weet iemand als Kennemerland 4 vrije duikploegen levert aan NHN ?
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: free3 op 6 augustus 2014, 15:49:03
tot komende maandag blijven er duikploegen uit omringende regios dienst doen in omgeving alkmaar. tijdelijk gekazerneerd in centrum alkmaar.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: VandeVoskamp op 6 augustus 2014, 16:23:16
Vandaag is de beroepsploeg uit Haarlem-West afgelost door een groep duikers uit Amsterdam-Amstelland.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: FF4266 op 6 augustus 2014, 17:20:26
En ook dit duikteam blijft daar een aantal dagen, met de reserve WO van Willem. Goed dat we elkaar als regio's zo op kunnen vangen natuurlijk!
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Dirtdiver op 6 augustus 2014, 21:18:24
free3, VandeVoskamp en FF4266 bedankt voor de uitleg .
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: ernst op 6 augustus 2014, 22:25:44
Toen in 2003 bij ons in Haarlem 3 brandweermannen om kwamen, toen hebben ook de omliggende korpsen de 24uurs dienst over genomen. Onder andere Zaanstad kan ik me nog herinneren. Op zo'n moment merk je pas echt dat de brandweer een grote familie is.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Fireball op 12 augustus 2014, 19:14:01
Grondig onderzoek naar oorzaak overlijden duiker

HEERHUGOWAARD Er komt een grondig onderzoek naar de oorzaak van het fatale ongeval waarbij een duiker van het Heerhugowaardse brandweerkorps vorige week maandag om het leven kwam. Dat meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.
De 50-jarige John Impink kwam bij het uitoefenen van zijn functie als brandweerduiker om het leven in Koedijk. Het onderzoek moet duidelijk maken wat er precies is gebeurd. Het gaat om een onafhankelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door de Arbeidsinspectie en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Het onderzoek is inmiddels begonnen. Aanvankelijk was het ook de bedoeling dat het Openbaar Ministerie het fatale ongeval zou onderzoeken. Inmiddels is het Openbaar Ministerie echter tot de conclusie gekomen dat er geen strafrechtelijke aspecten aan het licht zijn gekomen, zodat een verder onderzoek achterwege blijft.

Het kan nog geruime tijd duren voordat de onderzoeken zijn afgerond.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/148793/Grondig+onderzoek+naar+oorzaak+overlijden+duiker (http://www.rtvnh.nl/nieuws/148793/Grondig+onderzoek+naar+oorzaak+overlijden+duiker)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Peter71 op 21 augustus 2014, 15:51:59
Voor de discussie over de duikteams op non-actief: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86067.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86067.0)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Fireball op 6 september 2014, 12:11:27
Oproep: 'Vernoem brug naar overleden brandweerduiker'

HEERHUGOWAARD Op Facebook wordt opgeroepen om de nieuwe fietsbrug over de N242 te vernoemen naar de overleden brandweerduiker John Impink. Impink kwam begin augustus om bij een reddingsactie in het Noord-Hollands Kanaal ter hoogte van Koedijk. Op de Facebookpagina van Duikvereniging OSV Orca wordt nu opgeroepen om John Impink te eren door hem naamgever van de fietsbrug te laten zijn.

De gemeente Heerhugowaard is nog op zoek naar een naam voor de fietsbrug, die in mei is geopend. Via de site van de gemeente kunnen inwoners suggesties doen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/150305/Oproep%3A%2BVernoem%2Bbrug%2Bnaar%2Boverleden%2Bbrandweerduiker (http://www.rtvnh.nl/nieuws/150305/Oproep%3A%2BVernoem%2Bbrug%2Bnaar%2Boverleden%2Bbrandweerduiker)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: voske83 op 18 september 2014, 13:02:10
Citaat
Grote fouten zijn oorzaak van fataal duikongeluk Koedijk
Bij de reddingsactie in augustus in Koedijk, waarbij een duiker om het leven kwam, is niet volgens de richtlijnen gewerkt. Menselijk en organisatorisch blijken grote fouten te zijn gemaakt.


http://www.nu.nl/binnenland/3881360/grote-fouten-oorzaak-van-fataal-duikongeluk-koedijk.html (http://www.nu.nl/binnenland/3881360/grote-fouten-oorzaak-van-fataal-duikongeluk-koedijk.html)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 13:09:53
Dus de veiligheidsregio heeft zijn zaken niet goed voormekaar.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: sks op 18 september 2014, 13:21:04
Fout op fout bij fataal duikongeluk

Rond de fatale duikactie in Koedijk begin augustus zijn "enorm veel fouten gemaakt". Dat schrijft de Inspectie SZW in een rapport over het incident.

Bij een reddingsactie van een automobilist die het kanaal in Koedijk was ingereden kwam een brandweerduiker om het leven. Uit een eerste onderzoek naar het incident bleek dat het duikteam niet volgens de procedures heeft gewerkt. Twee duikteams uit de regio Noord-Holland Noord werden in afwachting van nader onderzoek op non-actief gesteld.

Duikflessen
Uit de rapportage blijkt dat er zowel menselijke als organisatorische fouten zijn gemaakt. Zo waren de duikteams onvoldoende op de hoogte van de risico's, was er onvoldoende kennis van de procedures en was er niet genoeg geoefend.

Ook bleken de duikflessen voorafgaand aan de reddingsactie niet volledig gevuld te zijn, zoals voorgeschreven is. Daarvoor krijgt de veiligheidsregio Noord-Holland Noord een boete opgelegd.

De veiligheidsregio krijgt drie maanden de tijd om de procedures aan te scherpen. Tot die tijd blijven de duikteams in de regio buiten dienst.

Bron: http://nos.nl/artikel/699856-fout-op-fout-bij-fataal-duikongeluk.html (http://nos.nl/artikel/699856-fout-op-fout-bij-fataal-duikongeluk.html)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 13:45:08
Waren dit soort problemen niet het begin van het opheffen van vele duikteams? Heb zo'n dejavu gevoel.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: pm2008 op 18 september 2014, 14:44:18
Ik denk dat een hoop duikteams nu moeten gaan uitkijken.
Geloof niet dat de soort tekortkomingen zoals deze gemeld zijn alleen in NHN speelt.

Tuurlijk is het goed dat er streng gekeken wordt, maar de bevindingen zijn wel heel vergaand.
De straat aanvegen na een ongeluk, na vrijgave door politie. Hoeveel brandweermannen hebben dat niet gedaan. Maar ook dan wordt er niet eerst een papieren tijger ingevuld om de risico's te beschrijven.
Eén van de onderdelen was nu dat er voor de bergingstaak niet eerst een papieren risico analyse is gedaan, door een leidinggevende, zijnde niet duikploegleider, over de gevaren en risico's en hoe die ingedekt zijn..

AHOPMK (alshetoppapiermaarklopt)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 14:46:11
Citaat van: pm2008 link=msg=1296471 date=1411044258
Ik denk dat een hoop duikteams nu moeten gaan uitkijken.
Geloof niet dat de soort tekortkomingen zoals deze gemeld zijn alleen in NHN speelt.

Tuurlijk is het goed dat er streng gekeken wordt, maar de bevindingen zijn wel heel vergaand.
De straat aanvegen na een ongeluk, na vrijgave door politie. Hoeveel brandweermannen hebben dat niet gedaan. Maar ook dan wordt er niet eerst een papieren tijger ingevuld om de risico's te beschrijven.
Eén van de onderdelen was nu dat er voor de bergingstaak niet eerst een papieren risico analyse is gedaan, door een leidinggevende, zijnde niet duikploegleider, over de gevaren en risico's en hoe die ingedekt zijn..

AHOPMK (alshetoppapiermaarklopt)
Er was niet alleen op papier iets niet in orde als ik de berichten lees.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: zwelgje op 18 september 2014, 15:32:13
Citaat van: pm2008 link=msg=1296471 date=1411044258

Eén van de onderdelen was nu dat er voor de bergingstaak niet eerst een papieren risico analyse is gedaan, door een leidinggevende, zijnde niet duikploegleider, over de gevaren en risico's en hoe die ingedekt zijn..

AHOPMK (alshetoppapiermaarklopt)

Ik lees het anders als je het naast de werkinstructie brandweer legt. Namelijk dat juist de duikleider geen papieren TRA heeft uitgevoerd voor de bergingsduik, terwijl dat wel in de werkinstructie staat.
Dat afdoen als "papieren tijger" lijkt mij precies 1 van de dingen waar de inspectie over valt.

Overigens is mijn opmerking niet bedoeld als kritiek op duikteams van de brandweer maar puur als constatering van de inhoud van de brief.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Crossie op 18 september 2014, 15:39:18
Gehele brief Inspectie SZW:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/incoming/article27178437.ece/BINARY/Briefduikongeval_Koedijk.pdf (http://www.noordhollandsdagblad.nl/incoming/article27178437.ece/BINARY/Briefduikongeval_Koedijk.pdf)

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27178432.ece/Menselijke-en-organisatorische-fouten-tijdens-duikincident-Koedijk?lref=r_binnenland (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27178432.ece/Menselijke-en-organisatorische-fouten-tijdens-duikincident-Koedijk?lref=r_binnenland)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 15:54:16
De brief van de inspectie:

Geachte heer/mevrouw,

Op maandag 4 augustus 2014 hebben de heer J.M. Alrich en de heer E. Stoepker, beiden arbeidsinspecteur, een onderzoek opgestart naar de toedracht en oorzaak van het arbeidsongeval dat diezelfde dag had plaatsgevonden en waarbij de heer Impink tijdens zijn inzet als brandweerduiker is verongelukt op de locatie Noord-Hollands Kanaal, ter hoogte van Kanaaldijk 46 te Koedijk, gemeente Langedijk.

Tijdens dit onderzoek is een aantal overtredingen geconstateerd van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop gebaseerde uitvoeringsvoorschriften.
Het is niet uit te sluiten, dat tijdens de uitvoering van het onderzoek meer
overtredingen zullen worden vastgesteld, waaronder een overtreding met een causaal verband met het arbeidsongeval. Daarover zult u, indien dat het geval is, nader worden geïnformeerd.

Naar het zich laat aanzien zal een zorgvuldig onderzoek naar de toedracht van het
arbeidsongeval enige tijd in beslag nemen.

Naar aanleiding van de geconstateerde overtredingen genoemd onder 1, 2 en 4 hebben wij het voornemen, daartoe bevoegd op basis van de Arbeidsomstandighedenwet artikel 27, u de hieronder, na de overtredingen genoemde, eisen te stellen.  Voor de overtreding genoemd onder 3 krijgt u een waarschuwing. Voor de overtreding genoemd onder 5 zal een afzonderlijk boeterapport worden opgemaakt.


1   •   Er werd ten tijde van het ongeval door de duikploeg gewerkt met bergingsmaterialen van de berger. Er is geen duidelijk beleid of het gebruik van arbeidsmiddelen van derden is toegestaan.
•   Er is bij de betrokken werknemers onduidelijkheid over het beleid rond het bergen van autowrakken. Er was geen sprake van een onmiddellijke dreiging voor scheepvaart en/of milieu. Ook werd verklaard dat het uit een geste naar de berger gebeurde.

De werkgever heeft niet een zo goed mogelijk Arbeidsomstandighedenbeleid gevoerd en heeft, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, de arbeid niet zodanig georganiseerd dat daarvan geen nadelige invloed kon uitgaan op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.
Dit is een overtreding van artikel 3, lid 1 Arbeidsomstandighedenwet.
Tekst van de voorgenomen eis luidt:
U dient met betrekking tot de duikarbeid het huidige beleid zodanig aan te scherpen dat alle met deze arbeid verbonden aspecten van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers zijn geborgd.  De werkinstructie  
‘werken onder overdruk brandweer’ versie geldig vanaf oktober 2013, kan hiervoor de leidraad zijn.
Het beleid moet zo geformuleerd zijn dat voor alle betrokkenen duidelijk is welke duiktaken uitgevoerd mogen worden en op welke wijze dit moet gebeuren.
De termijn waarbinnen dit moet worden gerealiseerd is 3 maanden.

2   In de als beleid aangeduide werkinstructie “werkinstructie brandweerduiken” wordt gesproken over het gebruik van een Taak Risico Analyse (TRA), in de Arbocatalogus aangeduid als werkplan. Alleen bij een feitelijke reddingsduik is het toegestaan deze TRA mentaal uit te voeren. In de overige gevallen moet er een schriftelijke TRA worden uitgevoerd. Deze schriftelijke TRA’s (werkplannen) worden niet door de duikploegleiders gemaakt.  
Ook wordt een duikinzet niet gestructureerd geëvalueerd.  Het werkplan is essentieel voor een goede beoordeling van de veiligheid van de (repressieve) inzet c.q. oefening vooraf, maar ook voor de evaluatie van de inzet c.q. oefening achteraf.  
Tenslotte is uit de gesprekken met de bij het ongeval betrokken werknemers gebleken dat er bij deze personen weinig zelfreflecterend vermogen is met betrekking tot hun eigen optreden/handelen en verantwoordelijkheden binnen het team en ook dat er sprake is van een laag veiligheidsbewustzijn.
  
Uit bovenstaande blijkt dat het huidige arbeidsomstandighedenbeleid niet regelmatig aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan wordt getoetst en genomen maatregelen indien nodig worden aangepast.
Dit is een overtreding van artikel 3, lid 4 Arbeidsomstandighedenwet
 
De tekst van de voorgenomen eis luidt:
U bepaalt op welke wijze u regelmatig het arbeidsomstandighedenbeleid gaat toetsen, waarbij wij adviseren aan te sluiten bij de in de visie waterongevalbeheersing 2010-2014 genoemde veiligheidscultuurladder.
Duidelijk zal in ieder geval moeten zijn:
-  wie die toetsingen zal/zullen uitvoeren,
-  welke deskundigheid deze perso(o)n(en) moet hebben,
-  op welke wijze dat plaats gaat vinden,
-  wanneer/met welke frequentie die toetsingen worden uitgevoerd,
-  op welke wijze de uitkomsten van toetsing leiden tot een aanpassing van het    arbobeleid.
Een eerste toetsing (inclusief de uitkomsten daarvan en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke aanpassingen van uw beleid) dient u binnen 6 maanden verricht te hebben. Voorts voert u deze toetsingen uit op de door u vastgestelde momenten dan wel volgens de door u  vastgestelde herhalingsfrequentie.


3   Als onderdeel van het huidige arbeidsomstandighedenbeleid is er in 2010 een Risico-inventarisatie en –evaluatie opgesteld en getoetst.  
In dit document wordt een opsomming gegeven van activiteiten, scenario’s e.d.
Deze getoonde Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) is onvolledig omdat hierin niet benoemd staat welke risico’s de arbeid met zich brengt. Ook mist bij veel punten de beschrijving van de gevaren en de risicobeperkende maatregelen met bijbehorende prioritering, staan er zaken in die niet op brandweerduiken van toepassing zijn en wordt als maatregel verwezen naar procedures of een werkplekinstructie terwijl niet duidelijk is of deze procedures er zijn en of de maatregelen die in de procedures zodanig zijn dat het risico tot een aanvaardbaar niveau wordt beheerst.

Bij het voeren van het arbeidsomstandighedenbeleid heeft u als werkgever niet in een inventarisatie en evaluatie schriftelijk vastgelegd welke risico's de arbeid voor de werknemers met zich brengt.  In het bijbehorende plan van aanpak staan knelpunten maar geen maatregelen met een termijn opgenomen.
Dit is overtreding van artikel 5, 1e juncto 3e  lid van de  Arbeidsomstandighedenwet.  

Dit is een overtreding waarvoor u een waarschuwing krijgt.
De termijn waarbinnen deze overtreding moet zijn opgelost is 3 maanden.

Deze op te stellen RI&E moet op grond van artikel 14 lid 1 van de Arbeidsomstandighedenwet door een deskundig persoon, bij voorkeur iemand met een specifieke deskundigheid op duikarbeid, worden getoetst.


4   Duikers moeten in een reflex zelfreddende handelingen kunnen uitvoeren zoals het afwerpen van de loodgordel of het activeren van de reservelucht.  Om dit te bereiken moet dit zeer frequent geoefend worden. Uit de overhandigde documentatie is dit niet te achterhalen.
Leden van de duikploeg waren onvoldoende op de hoogte van de gebruikte materialen, van de inhoud van hun taak en van de stand van de techniek.
De oefeningen worden ingepland en vastgelegd aan de hand van een oefenschema, oefenkaarten en een aanwezigheidsregistratie. Uit het oefenprogramma blijkt niet dat er gestructureerd voorlichting en onderricht wordt verzorgd om de kennis en het niveau van duikvaardigheid van de brandweerduikers te verhogen. Zo is onder ander niet terug te lezen hoe de oefeningen verlopen zijn en of iedereen die op de aanwezigheidslijst staat ook daadwerkelijk de oefening met goed gevolg heeft uitgevoerd. Ook worden er oefeningen afgetekend terwijl in de opmerkingen staat dat de duiker vanwege problemen met klaren niet gedoken heeft en worden er oefeningen afgetekend waarbij, in combinatie met de geregistreerde duiktijd,  er twijfel bestaat of deze binnen dit tijdsbestek kunnen zijn uitgevoerd.  Enkele essentiële oefeningen betrekking hebbend op zelfreddende handelingen en noodprocedures of leiding geven hieraan worden maar summier geoefend.  
 Tevens blijkt uit de registratie niet dat de gevraagde vaardigheden voor iedere duiker individueel worden gemonitord en schriftelijk worden bijgehouden.  

Uit bovenstaande is gebleken dat de betrokken werknemers onvoldoende voorlichting of instructie van de werkgever hebben gekregen over de aard en risico’s van de uit te voeren werkzaamheden. De werkgever heeft er niet voor gezorgd dat de werknemers doeltreffend werden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken.
Dit is een overtreding van artikel 8, lid 1 Arbeidsomstandighedenwet.


De tekst van de voorgenomen eis luidt:
Er dient een schriftelijk oefenprogramma, aangaande voorlichting en onderricht, voor de individuele brandweerduiker te worden opgesteld dat jaarlijks wordt doorlopen. Het doel van het programma dient erop gericht te zijn dat de brandweerduikers doeltreffend worden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, evenals over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken. De brandweerduikers moeten adequaat kunnen inspelen op een te verwachten incident of situatie in het verzorgingsgebied. Verder dient het oefenprogramma afgestemd te zijn op het kennis en het niveau van duikvaardigheden van de individuele brandweerduiker.

Het schriftelijke programma dient ten minste de volgende punten te bevatten:
•   Een opsomming van alle vereiste vaardigheden die nodig zijn bij de te verrichten werkzaamheden;
•   Een opsomming van de arbeidsrisico's die verbonden zijn aan die
werkzaamheden;
•   Een opsomming van de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken;
•   Een schriftelijke werkinstructie van elk onderwerp waarover voorlichting en onderricht wordt gegeven;
•   Het doel van elke vaardigheid waarover de te instrueren voorlichting en onderricht wordt gegeven;
•   De wijze waarop de verstrekte arbeidsmiddelen en persoonlijke
beschermingsmiddelen gebruikt dienen te worden;
•   De wijze waarop stress, paniek en noodsituaties geoefend worden;
•   De wijze waarop de noodzakelijke theoretische, praktische en duikmedische kennis wordt geïnstrueerd;
•   De intervallen waarbinnen de vereiste vaardigheden geïnstrueerd, geoefend en herhaald dienen te worden;
•   Een vorderingenregistratie van de individuele brandweerduiker;
•   De wijze waarop de werkgever toeziet op de naleving van de instructies en voorschriften gericht op het voorkomen of beperken van de voorkomende arbeidsrisico's evenals op het juiste gebruik van de verstrekte arbeidsmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen;
•   Welke maatregelen er worden genomen als een brandweerduiker niet voldoet aan het vereiste kennis en vaardighedenniveau.
De termijn waarbinnen dit gerealiseerd moet zijn is 3 maanden.

5  Ten tijde van de bergingsduik op 4 augustus 2014 stond de reserveduiker (veiligheidsduiker) in strijd met de werkinstructie brandweerduiker, niet onmiddellijk inzetbaar klaar (volledig aangekleed en aangelijnd, met uitzondering van het volgelaatsmasker). Tevens verrichtte de duikploegleider niet de hem in de zelfde werkinstructie opgedragen taken, waaronder het maken van een duikplanning. Bij de verrichtte duikarbeid werd de duiker niet bijgestaan door een reserveduiker en een ploegleider.
Dit is een overtreding van artikel 6.16 lid 1 Arbeidsomstandighedenbesluit.  

Deze overtredingen zijn in de beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving aangewezen als Zware Overtreding. Hiervoor zal een afzonderlijk boeterapport worden opgemaakt.  

Voordat de in deze brief genoemde eisen formeel gesteld worden, krijgt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht artikel 4:8, de gelegenheid om uw zienswijze naar voren te brengen. Indien in de voorgenomen eisen wordt bepaald dat er ook verplichtingen rusten op werknemers, krijgen zij eveneens de gelegenheid hun zienswijze naar voren te brengen. Ik ga er van uit dat u
de betrokken werknemers op de hoogte stelt van deze mogelijkheid, en van
de hieronder vermelde wijze waarop ze dat kunnen doen.

De zienswijze kan schriftelijk of mondeling kenbaar gemaakt worden.
Een schriftelijke reactie dient u naar het adres bovenaan deze brief te verzenden t.a.v. de heer E. Stoepker.

U kunt ook bellen met de contactpersoon bovenaan deze brief.
Als er niet binnen twee weken na dagtekening van deze brief een reactie van u (en/of de betrokken werknemers) is ontvangen, ga ik er van uit dat er geen gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid uw zienswijze te geven. De eisen zullen daarna zo spoedig mogelijk schriftelijk aan u worden bevestigd.

Dit is geen beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 1:3, 2e lid. Tegen het gestelde in deze brief kan géén bezwaar worden ingediend.

Meer informatie over de Arbeidsomstandighedenwetgeving en handhaving door de Inspectie SZW kunt u vinden op www.inspectieszw.nl (http://www.inspectieszw.nl).

Ik verzoek u de werknemers die dat aangaat zo spoedig mogelijk op de hoogte te brengen van de inhoud van deze brief.

U kunt op deze brief schriftelijk reageren. U wordt dan verzocht het kenmerk en de datum van deze brief te vermelden. U kunt ook bellen met de contactpersoon bovenaan deze brief.

Hoogachtend,
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze,
de teamleider Arbo,
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: pm2008 op 18 september 2014, 16:16:23
Citaat van: zwelgje link=msg=1296487 date=1411047133
Ik lees het anders als je het naast de werkinstructie brandweer legt. Namelijk dat juist de duikleider geen papieren TRA heeft uitgevoerd voor de bergingsduik, terwijl dat wel in de werkinstructie staat.

Klopt, interpretatiefoutje van mijn zijde, excuus.  98uiye
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Peter71 op 18 september 2014, 16:22:54
Citaat van: JJ75 link=msg=1296496 date=1411048456
4   Duikers moeten in een reflex zelfreddende handelingen kunnen uitvoeren zoals het afwerpen van de loodgordel of het activeren van de reservelucht.  Om dit te bereiken moet dit zeer frequent geoefend worden. Uit de overhandigde documentatie is dit niet te achterhalen.
Leden van de duikploeg waren onvoldoende op de hoogte van de gebruikte materialen, van de inhoud van hun taak en van de stand van de techniek.
De oefeningen worden ingepland en vastgelegd aan de hand van een oefenschema, oefenkaarten en een aanwezigheidsregistratie. Uit het oefenprogramma blijkt niet dat er gestructureerd voorlichting en onderricht wordt verzorgd om de kennis en het niveau van duikvaardigheid van de brandweerduikers te verhogen. Zo is onder ander niet terug te lezen hoe de oefeningen verlopen zijn en of iedereen die op de aanwezigheidslijst staat ook daadwerkelijk de oefening met goed gevolg heeft uitgevoerd. Ook worden er oefeningen afgetekend terwijl in de opmerkingen staat dat de duiker vanwege problemen met klaren niet gedoken heeft en worden er oefeningen afgetekend waarbij, in combinatie met de geregistreerde duiktijd,  er twijfel bestaat of deze binnen dit tijdsbestek kunnen zijn uitgevoerd.  Enkele essentiële oefeningen betrekking hebbend op zelfreddende handelingen en noodprocedures of leiding geven hieraan worden maar summier geoefend.  
 Tevens blijkt uit de registratie niet dat de gevraagde vaardigheden voor iedere duiker individueel worden gemonitord en schriftelijk worden bijgehouden.
  
Uit bovenstaande is gebleken dat de betrokken werknemers onvoldoende voorlichting of instructie van de werkgever hebben gekregen over de aard en risico’s van de uit te voeren werkzaamheden. De werkgever heeft er niet voor gezorgd dat de werknemers doeltreffend werden ingelicht over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico's, alsmede over de maatregelen die erop gericht zijn deze risico's te voorkomen of te beperken.
Dit is een overtreding van artikel 8, lid 1 Arbeidsomstandighedenwet.



Hoe zit het met het oefenbeleid in die regio? Iedere duiker is toch verplicht, ik meen 70 duikuren per jaar te maken? En dat het ook wordt vastgelegd wie er wat heeft gedaan?
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: guest12562 op 18 september 2014, 20:00:49
Pfff die brief, er is fraude gepleegd, er is niet geoefend, men kent de procedures niet, de duiker maakt nog een duik met te weinig lucht, werkt met materialen waar niet mee geoefend is, geen rescue/stand-by duiker dit is echt geen papieren tijger. Hier is iets goed mis en helaas heeft dit een mensen leven gekost. De geluiden die voor het rapport naar buiten kwamen waren dus correct, ik was wel verbaast want dit soort zaken had een paar jaar geleden al op orde moeten zijn. Ik ben benieuwd naar de consequenties.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 20:08:00
Ik vind ook dat vooral de werkgever een enorme draai om de oren krijgt.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: pm2008 op 18 september 2014, 20:55:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1296566 date=1411063680
Ik vind ook dat vooral de werkgever een enorme draai om de oren krijgt.

Dat is logisch, die is eindverantwoordelijk.'
Maar gezien de punten die opgenoemd worden blijkt gerust wel dat er een hoop ruimte voor verbetering is, maar nu de hamvraag.
Is dit elders dan allemaal wel 100% geregeld?
Als men zoekt naar gebreken, zijn die er altijd.
Als het zo een risico-vol beroep is, waarom zijn de controlerende instantie dan al niet eerder ten toneel verschenen?
Of zijn ze dat wel en hebben ze toen deze verbeterpunten niet gezien?
 Verbeteren doen we samen, en achteraf hebben we het altijd fout gedaan als er iets ernstigs is gebeurd.
Ik hoop oprecht dat men het in NHN goed gaan aanpakken en dat ze een voorbeeld worden voor de rest van Nederland, dan is er toch nog iets positiefs uitgekomen.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: JJ75 op 18 september 2014, 21:02:45
Citaat van: pm2008 link=msg=1296573 date=1411066559
Dat is logisch, die is eindverantwoordelijk.'
Maar gezien de punten die opgenoemd worden blijkt gerust wel dat er een hoop ruimte voor verbetering is, maar nu de hamvraag.
Is dit elders dan allemaal wel 100% geregeld?
Als men zoekt naar gebreken, zijn die er altijd.
Als het zo een risico-vol beroep is, waarom zijn de controlerende instantie dan al niet eerder ten toneel verschenen?
Of zijn ze dat wel en hebben ze toen deze verbeterpunten niet gezien?
 Verbeteren doen we samen, en achteraf hebben we het altijd fout gedaan als er iets ernstigs is gebeurd.
Ik hoop oprecht dat men het in NHN goed gaan aanpakken en dat ze een voorbeeld worden voor de rest van Nederland, dan is er toch nog iets positiefs uitgekomen.
Volgens mij verwijzen ze naar allerlei procedures die bedacht zijn als gevolg van een eerder brandweerduiker ongeval. En had dit dus niet meer mogen gebeuren.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Peter71 op 18 september 2014, 21:57:58
Citaat van: JJ75 link=msg=1296566 date=1411063680
Ik vind ook dat vooral de werkgever een enorme draai om de oren krijgt.
De werkgever is als eerste verantwoordelijk. Het vervelende is dat ook de duikers zelf er bij stil hadden kunnen staan met de situatie. Een beetje brandweerduiker weet wat er allemaal bij komt kijken om uberhaupt duiker te kunnen zijn. En zij hadden kunnen weten dat zij niet goed opgeleid waren, en de zaken niet klopten voor wat betreft de geoefendheid. :-\
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: zwelgje op 18 september 2014, 22:12:30
Citaat van: JJ75 link=msg=1296575 date=1411066965
Volgens mij verwijzen ze naar allerlei procedures die bedacht zijn als gevolg van een eerder brandweerduiker ongeval. En had dit dus niet meer mogen gebeuren.

De brief zegt niks over  "had men kunnen voorkomen". Het heeft er alle schijn van dat het anders kon aflopen, maar officieel staat dat nog niet vast.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: voske83 op 18 september 2014, 22:21:56
Dat is ook niet onverwacht, want dat is immers niet het terrein van de Inspectie SZW  ;)
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: zwelgje op 18 september 2014, 22:47:04
Dat is ook niet onverwacht, want dat is immers niet het terrein van de Inspectie SZW  ;)

Precies, en gezien de emoties lijkt het me niet aan ons om al te speculeren over een schuldvraag...
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: guest12562 op 19 september 2014, 18:45:36
Arbeidsinspectie voert al jaren steekproeven uit en koppelt dit altijd terug met een brief, eisen zijn niet nieuw. Verantwoording ligt in de hele organisatie, neem even een voorbeeld als je zelf al een tijd niet hebt gedoken ben je zelf ook verplicht dit aan te geven. Hiermee heb ik het nu even niet over de schuldvraag maar over de eigen verantwoording. Dit geldt voor alle functies in de brandweer organisaties.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Peter71 op 20 september 2014, 08:54:01
Citaat van: Breathe link=msg=1296756 date=1411145136
Arbeidsinspectie voert al jaren steekproeven uit en koppelt dit altijd terug met een brief, eisen zijn niet nieuw. Verantwoording ligt in de hele organisatie, neem even een voorbeeld als je zelf al een tijd niet hebt gedoken ben je zelf ook verplicht dit aan te geven. Hiermee heb ik het nu even niet over de schuldvraag maar over de eigen verantwoording. Dit geldt voor alle functies in de brandweer organisaties.
Dat voorzetje gaf ik van de week ook al aan.
Citaat van: Peter71 link=msg=1296581 date=1411070278
De werkgever is als eerste verantwoordelijk. Het vervelende is dat ook de duikers zelf er bij stil hadden kunnen staan met de situatie. Een beetje brandweerduiker weet wat er allemaal bij komt kijken om uberhaupt duiker te kunnen zijn. En zij hadden kunnen weten dat zij niet goed opgeleid waren, en de zaken niet klopten voor wat betreft de geoefendheid. :-\
De eigen verantwoordelijkheid geld niet enkel bij het duiken, maar dat is bij alles binnen de brandweer waarvoor je moet oefenen. Dat geld bv ook voor het volgen van realistische warmte oefeningen. Een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid ligt ook bij de brandweerman/vrouw zelf. Dat willen we nog wel eens snel vergeten.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: wjr307 op 20 september 2014, 10:18:11
Een erg kwalijk rapport en zeker voor de veiligheidsregio. Met een goede oefenplanning moet je zoiets toch kunnen voorkomen en dit is iets wat volgens mij al jaren geleden bekend is gemaakt en opgesteld. Tuurlijk ben je zelf ook n btje verantwoordelijk maar oefenplanningen zijn toch echt voor o&o. Denk dat dit meer een gevalletje is van a joh ik pik hem nog wel f aan en juist dan gebeuren de meeste ongelukken.. Uiteraard is dit wel speculatie van mijn kant
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Peter71 op 20 september 2014, 10:25:04
Citaat van: wjr307 link=msg=1296873 date=1411201091
Een erg kwalijk rapport en zeker voor de veiligheidsregio. Met een goede oefenplanning moet je zoiets toch kunnen voorkomen en dit is iets wat volgens mij al jaren geleden bekend is gemaakt en opgesteld. Tuurlijk ben je zelf ook n btje verantwoordelijk maar oefenplanningen zijn toch echt voor o&o. Denk dat dit meer een gevalletje is van a joh ik pik hem nog wel f aan en juist dan gebeuren de meeste ongelukken.. Uiteraard is dit wel speculatie van mijn kant
Uiteraard, de oefenplanning is de verantwoording voor O&O. En de huidige oefenplanning laat weinig ruimte over voor andere zaken zoals specialismes. Ik hoef enkel naar mij zelf te kijken als WVDer, en te concluderen dat er voor de WVD 6 extra oefenavonden gepland staan buiten de reguliere oefenavonden om. Voor onze chauffeurs geld hetzelfde, die houden aparte chauffeursavonden buiten de oefenavonden om. Duiken is een veel zwaarder specialisme waarbij een 70 duikuren moeten worden gemaakt jaarlijks, dus dat kost het nodige aan extra tijd.
Heb je een duikteam zul je ervoor moeten zorgen dat er genoeg geoefend kan worden.
Titel: Fikse vertraging onderzoeksrapport GRIP 2 Brandweerduiker omgekomen Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Live op 30 december 2014, 02:22:52
Fikse vertraging onderzoeksrapport

http://samen1nhn.nl/actueel/fikse-vertraging-onderzoeksrapport (http://samen1nhn.nl/actueel/fikse-vertraging-onderzoeksrapport)

Het rapport van de Inspectie Veiligheid & Justitie over het fatale duikongeval in Koedijk loopt behoorlijk vertraging op. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het rapport eind december van dit jaar zou worden gepresenteerd. Nu blijkt dat de inspectie meer tijd nodig heeft om tot een weloverwogen eindrapport te komen. Zoals het er nu naar uitziet wordt het rapport in februari openbaar gemaakt.
Op basis van deze informatie heeft het algemeen bestuur besloten voorlopig niet te beginnen aan het zogenoemde ‘opwerkprogramma’. Dat is een training om de brandweerduikers weer op het juiste niveau hun werk te kunnen laten doen. De bestuurders willen eerst de uitkomsten uit het rapport van Veiligheid & Justitie tot zich nemen. Bovendien creëert dit voor de burgemeesters uit de regio ruimte om het wel of niet handhaven van brandweerduikers te koppelen aan de begroting. Zoals jullie weten moet er een enorm bedrag worden bezuinigd op de begroting van brandweer en veiligheidsregio.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Hoguhugo op 27 maart 2015, 15:21:18
https://www.ivenj.nl/actueel/inspectierapporten/duikongeval-koedijk-4-augustus-2014.aspx?cp=131&cs=64448 (https://www.ivenj.nl/actueel/inspectierapporten/duikongeval-koedijk-4-augustus-2014.aspx?cp=131&cs=64448)
Citaat
Het brandweerduiken in de veiligheidsregio Noord-Holland Noord is ingewikkeld en op onderdelen onduidelijk georganiseerd. Procedures en voorschriften zijn onvoldoende duidelijk en het oefenen vertoont manco’s. Dat zijn de conclusies van het onderzoek dat de Inspectie Veiligheid en Justitie deed naar de inzet van een duikploeg in het Noord-Hollands kanaal in Koedijk. Op 4 augustus 2014 kwam daarbij een brandweerduiker om tijdens zijn werk.
Titel: Re: GRIP 2 MWO Brandweerduiker omgekomen bij melding auto te water Kanaaldijk - Koedijk 04-08-2014
Bericht door: Diamondback op 9 juli 2015, 02:08:18
p2kflex
02:01:06 09-07-15GROUP-1Prio 1 (-) A7 L 28,8 Berkhout Waterongeval 6513 6512
0201850BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Duikploeg)
0201889BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Gemeente)
0201888BRW Noord-Holland Noord (Heerhugowaard) (Lichtkrant Kazerne)
0200139BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Oude Veiling) (Dynamische afsluiting)
0201784BRW Noord-Holland Noord (Hoorn Oude Veiling) (Lichtkrant)
0201764BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Duikploeg)
0200176BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0200132BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Dynamische afsluiting)
0201788BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Kazerne)
0201789BRW Noord-Holland Noord (Hoorn) (Lichtkrant Gemeente)
0202997BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (GMS Koppelcode)
0202999BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)


De duikers mogen weer.