Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Topic gestart door: Jims op 12 september 2014, 17:17:57
-
Brandweer Antwerpse haven gaat branden in grensstreek West-Brabant blussen
BERGEN OP ZOOM - De Belgische brandweer wordt in de toekomst mogelijk als eerste opgeroepen bij branden in de grensstreek van West-Brabant. In het noorden van het havengebied van Antwerpen is een nieuwe brandweerkazerne geopend die dit mogelijk maakt. De brandweer in West-Brabant en Antwerpen onderzoeken dit.
De nieuwe kazerne in Berendrecht ging eerder deze maand open. De Belgische brandweer kan daarom eerder bij branden zijn in bijvoorbeeld Putte en Ossendrecht.
Dorpen in de Zuidwesthoek zijn nu nog afhankelijk van vrijwilligers en de beroepspost in Bergen op Zoom die ver weg is.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/216733832/Brandweer+Antwerpse+haven+gaat+branden+in+grensstreek+West-Brabant+blussen.aspx (http://www.omroepbrabant.nl/?news/216733832/Brandweer+Antwerpse+haven+gaat+branden+in+grensstreek+West-Brabant+blussen.aspx)
-
Vorige week zijn ze (lees: brandweer Kapellen & Antwerpen) in ieder geval al uitgerukt toen post Putte een 6-minuten regeling had:
http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo# (http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo#)
TS Bergen op Zoom (7234) (NL) en België ter plaatse met:
- Kapellen Zone Rand (tankwagen)
- Kapellen AS
- Kapellen Ladderwagen
- Kapellen Officier 1
- Kapellen Officier 2
- Kapellen HV + MSA
- A3 Antwerpen
-
Informatie over nieuwe brandweerpost Lillo / Berendrecht:
http://www.agvespa.be/projecten/brandweervoorpost-berendrecht (http://www.agvespa.be/projecten/brandweervoorpost-berendrecht)
-
Eco-kazerne ‘Berendrecht’opent deur naar samenwerking met Nederlandse brandweer
ANTWERPEN / LILLO - De nieuwe brandweerpost Berendrecht in Lillo is één van de eerste ‘passiefkazernes’ ter wereld. Dankzij deze kazerne zal de brandweer niet enkel veel sneller ter plekke zijn bij een brand in het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, meer samenwerking met Nederlandse korpsen wordt ook bekeken.
De nieuwe brandweerpost in de Kruisweg 22 in Lillo is een zogenaamde industriële kazerne en zal ook gebruikt worden bij incidenten in de haven. De afstand van de kazerne tot de Vest in Zandvliet is nu nog maar 9,2 km in plaats van de vroegere 14 km. De afstand tot de Monnikenhofstraat in Berendrecht daalt van 12 naar 6 km, een halvering dus.
De kazerne werd gebouwd op een ecologische wijze en is dan ook één van de eerste ‘passiefkazernes’ ter wereld. Bij de bouw van de kazerne werd heel wat hout gebruikt om de ecologische doelstellingen te bereiken, maar uiteraard werd ook rekening gehouden met de brandveiligheid.
Autoladder
De kazerne is sinds 3 september permanent bemand door brandweermensen. Momenteel enkel met een autopomp, maar op termijn aangevuld met een autoladder. De opening van de nieuwe post in Berendrecht opent een deur naar samenwerking met Nederland. De Antwerpse brandweer werd benaderd door de Nederlandse collega’s, er zijn concrete gesprekken aan de gang.
In eerste instantie betekent de samenwerking dat de Antwerpse brandweer op de A12, in de richting van Nederland, inzetbaar zal zijn voor dringende oproepen zoals autobranden of ongevallen met mensen die gekneld zitten. ‘Vanuit Berendrecht zullen wij met onze ladderwagen sneller ter plaatse zijn dan de Nederlandse ladderwagen die van verder moet komen’, zegt Johan Van Olmen, woordvoerder van de Antwerpse brandweer.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140911_01263953 (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140911_01263953)
-
Prima samenwerking toch,maak niet uit wie er het snelste is.Hier in de regio rukt de brandweer Budel al jaren uit naar Hamont Achel terwijl de ambulance van het Rode Kruis Hamont Budel bediend als first responder.
-
Maastricht rukt uit naar een deel van Lanaken (1e uitruk), Vanuit Duitsland gaan er heel wat ploegen naar het Oosten van ons land, van Zuid-Limburg tot aan Twenthe voor soms 1e uitrukl maar wat vaker als tweede TS. Nu nog in Nederland de regiogrenzen wat losser maken en we komen er wel.
-
Maastricht rukt uit naar een deel van Lanaken (1e uitruk), Vanuit Duitsland gaan er heel wat ploegen naar het Oosten van ons land, van Zuid-Limburg tot aan Twenthe voor soms 1e uitrukl maar wat vaker als tweede TS. Nu nog in Nederland de regiogrenzen wat losser maken en we komen er wel.
Maastricht doet gezamelijk met Lanaken de eerste uitruk.. Sinds de oprichting van post Lanaken word Maastricht steeds minder vaak gealarmeerd.. Ook door de factor tijd, doorzetten van de dienst 100 naar de RAC in Maastricht zie je steeds vaker dat Lanaken eerder is.
-
Vorige week zijn ze (lees: brandweer Kapellen & Antwerpen) in ieder geval al uitgerukt toen post Putte een 6-minuten regeling had:
http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo# (http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo#)
TS Bergen op Zoom (7234) (NL) en België ter plaatse met:
- Kapellen Zone Rand (tankwagen)
- Kapellen AS
- Kapellen Ladderwagen
- Kapellen Officier 1
- Kapellen Officier 2
- Kapellen HV + MSA
- A3 Antwerpen
Wat een vracht materieel voor caravanbrand. Is dit een standaard uitrukprocedure voor zo'n melding?
-
Wat was hier nu aan de hand kwa brand? Wat veel voertuigen ter plaatse zeg!
Vorige week zijn ze (lees: brandweer Kapellen & Antwerpen) in ieder geval al uitgerukt toen post Putte een 6-minuten regeling had:
http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo# (http://www.youtube.com/watch?v=dmVLQK0gYxo#)
TS Bergen op Zoom (7234) (NL) en België ter plaatse met:
- Kapellen Zone Rand (tankwagen)
- Kapellen AS
- Kapellen Ladderwagen
- Kapellen Officier 1
- Kapellen Officier 2
- Kapellen HV + MSA
- A3 Antwerpen
-
Is toch niet zoveel? In Belgie rukt naar een woningbrand sowieso tankwagen, autopomp en ladderwagen uit, samen met commandowagen en soms materiaalwagen.
-
Is toch niet zoveel? In Belgie rukt naar een woningbrand sowieso tankwagen, autopomp en ladderwagen uit, samen met commandowagen en soms materiaalwagen.
Er werd gevraagd om een TS, in plaats van de TS van Putte (NL) omdat die onderbezet waren.
Wat was hier nu aan de hand kwa brand? Wat veel voertuigen ter plaatse zeg!
Caravanbrandje in achtertuin.
-
Ja Nederland vraagt en TS en krijgt gelijk een hele brandweertrein.
Ik weet niet of het al bekend was dat het een woningbrand betrof. Zo ja dan gaat je bewering ook niet op want het betrof dus geen woningbrand. En ja ik vind een TW, AS, AL, OVD en PM erg veel voor een (kleine) woningbrand.
Is toch niet zoveel? In Belgie rukt naar een woningbrand sowieso tankwagen, autopomp en ladderwagen uit, samen met commandowagen en soms materiaalwagen.
-
Ja Nederland vraagt en TS en krijgt gelijk een hele brandweertrein.
Ik weet niet of het al bekend was dat het een woningbrand betrof. Zo ja dan gaat je bewering ook niet op want het betrof dus geen woningbrand. En ja ik vind een TW, AS, AL, OVD en PM erg veel voor een (kleine) woningbrand.
Belgen rukken standaard groter uit. Dit is niet zonder reden. Brandweerposten in België liggen vaak op meer afstand van elkaar. Soms zit er een bijna 20 minuten rijtijd tussen 2 brandweerposten waarvan het verzorgingsgebied aan elkaar grenst. Daardoor kost het de brandweer vaak meer tijd om terplaatse te komen. Echter, als ze komen, komen ze met veel.
Dat een Nederlandse AC vraagt om 1 TS en er een hele trein komt klopt natuurlijk niet helemaal.
-
Ach, de Duitsers komen ook met een hele trein aan voertuigen als ze voor een OMSje naar Nederlandse bodem worden gestuurd waar Nederland 1 TS stuurd.
Verschil van gebruiken vermoed ik zo.
-
Stuurt, gewoon met een T.
-
Ach, de Duitsers komen ook met een hele trein aan voertuigen als ze voor een OMSje naar Nederlandse bodem worden gestuurd waar Nederland 1 TS stuurd.
Verschil van gebruiken vermoed ik zo.
Is dat zo? Hier in Gelderland komt altijd keurig het aantal voertuigen wat gevraagd wordt. Dat kan dus 1 TS zijn.
-
Dat een Nederlandse AC vraagt om 1 TS en er een hele trein komt klopt natuurlijk niet helemaal.
Ik weet niet hoe het zit met de bluswatervoorziening, ik weet dat de Belgen altijd hun water halen uit tankwagens.
Dan heb je dus al een tankwagen + tankautospuit.
Gelukkig gaat er hier in Nederland ook wel eens iets scheef en dan kun je maar beter een voertuig extra hebben dan dat deze later nog opgeroepen moet worden.
-
Ik weet niet hoe het zit met de bluswatervoorziening, ik weet dat de Belgen altijd hun water halen uit tankwagens.
Dan heb je dus al een tankwagen + tankautospuit.
Gelukkig gaat er hier in Nederland ook wel eens iets scheef en dan kun je maar beter een voertuig extra hebben dan dat deze later nog opgeroepen moet worden.
Ach, men vergeet gemakshalve maar dat met het meer en meer verdwijnen van ondergrondse brandkranen en verkleinen van diameters in waterleiding dat wij kalmpjes aan ook naar de situatie aan het groeien zijn dat het brandweertreintje (TS+TW + evt RV) ook hier in nederland lekker aan het groeien is. 998765 0098
-
Ach, men vergeet gemakshalve maar dat met het meer en meer verdwijnen van ondergrondse brandkranen en verkleinen van diameters in waterleiding dat wij kalmpjes aan ook naar de situatie aan het groeien zijn dat het brandweertreintje (TS+TW + evt RV) ook hier in nederland lekker aan het groeien is. 998765 0098
Ik denk dat het ook niet erg lang gaat duren voordat we allemaal een mooi voorbeeld nemen aan Drenthe (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67025.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67025.0))
-
Ik denk dat het ook niet erg lang gaat duren voordat we allemaal een mooi voorbeeld nemen aan Drenthe (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67025.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=67025.0))
Allemaal zal zeker niet het geval zijn.
Naast de bluswatervoorziening door tankwagens (een van de alternatieven) zullen er blijven de OBK, de geboorde put, het beschikbare open water, het nieuw aan te leggen open water in de vorm van vijvers, grotere bassins etc, het GWT en mogelijk in de toekomst autospuiten met een aanmerkelijk grotere watertank dan heden het geval is.
Afhankelijk van de lokale omstandigheden en de jaarlijkse kosten zal een bewuste keuze moeten worden gemaakt tussen de verschillende alternatieven.
-
Ach, men vergeet gemakshalve maar dat met het meer en meer verdwijnen van ondergrondse brandkranen en verkleinen van diameters in waterleiding dat wij kalmpjes aan ook naar de situatie aan het groeien zijn dat het brandweertreintje (TS+TW + evt RV) ook hier in nederland lekker aan het groeien is. 998765 0098
Passen de Vlaamse koppelingen op de Nederlandse brandweerslangkoppelingen? En van de standpijp?
-
de koppelingen op zich niet nederland heeft storz-koppelingen en belgie dsp maar daar zijn in de grensstreek wel verloopkoppelingen voor, die zullen dan normaal gezien ook op de voertuigen liggen evenals eventueel een brandkraansleutel voor desbetreffende buurland ;)
-
Passen de Vlaamse koppelingen op de Nederlandse brandweerslangkoppelingen? En van de standpijp?
Ik weet zo niet wat de Vlaamse koppelingen zijn. De Nederlandse brandweer heeft Storz nok 81 voor 75 mm toevoerslang (3-duims) en 52 mm aanvalsslang (2-duims). Korpsen kunnen kiezen tussen 52 mm aanvalsslang of 38 mm (1,5-duims) aanvalsslang. Bijhorende armaturen als verdeelstuk aan/afvoer nok 81 of aanvoer nok 81 afvoer nok 52. Straalpijpen hebben nok 81 of 52, afhankelijk van de diameter (en dus Storz nok) van de aanvalsslang. Het verzamelstuk (broekstuk) heeft minimaal 2x nok 81 aanvoer naar 1 nok 133 afvoer richting pomp. De nok van een 150 mm slang (6-duims, GWT) heb je nog tegoed.
Om het met minder woorden te beschrijven:
(Slang) diameter | Nok afstand |
38 mm | 52 mm |
52 mm | 81 mm |
75 mm | 81 mm |
110 mm | 133 mm |
150 mm | ?? mm |
Zie net dat er al een bericht met antwoord gepost is. Hier heb je de Nederlandse maten in ieder geval. :)
-
de koppelingen op zich niet nederland heeft storz-koppelingen en belgie dsp maar daar zijn in de grensstreek wel verloopkoppelingen voor, die zullen dan normaal gezien ook op de voertuigen liggen evenals eventueel een brandkraansleutel voor desbetreffende buurland ;)
Zover strekt mijn info ook. Volgens mij heeft de post Baarle-Nassau en de post Baarle-Hertog in Brabant zelfs beide type opzetstukken van beide landen op de auto liggen.
-
Is 1 kazerne toch
-
Is 1 kazerne toch
Euuuuhhhhhhh, volgens mij heb je gelijk. Maar je hebt wel een landsgrens die dwars door dat dorp gaat, en dus in 1 verzorgingsgebied 2 verschillende aansluitingen van kranen kan aantreffen. ;)
-
Euuuuhhhhhhh, volgens mij heb je gelijk. Maar je hebt wel een landsgrens die dwars door dat dorp gaat, en dus in 1 verzorgingsgebied 2 verschillende aansluitingen van kranen kan aantreffen. ;)
Op het gebied van brandkranen is er sowieso meer verschil. In Amsterdam bijvoorbeeld rijden Tankautospuiten ook al voor jaar en dag met 2 opzetstukken op elke TS. De oudere kranen hebben namelijk een andere aansluiting dan de nieuwere. Daarom heeft men altijd 2 opzetstukken. Er zijn meer plaatsen in Nederland waar men 2 brandkranen op de TS heeft met deze reden.
Zie bijvoorbeeld deze foto:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi112.photobucket.com%2Falbums%2Fn182%2Fbrandweeraalsmeer%2F5-5.jpg&hash=3603a0e4af5dcf235df5eeb3e691352d)
Foto: Jerommeke
-
Op het gebied van brandkranen is er sowieso meer verschil. In Amsterdam bijvoorbeeld rijden Tankautospuiten ook al voor jaar en dag met 2 opzetstukken op elke TS. De oudere kranen hebben namelijk een andere aansluiting dan de nieuwere. Daarom heeft men altijd 2 opzetstukken. Er zijn meer plaatsen in Nederland waar men 2 brandkranen op de TS heeft met deze reden.
Zie bijvoorbeeld deze foto:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi112.photobucket.com%2Falbums%2Fn182%2Fbrandweeraalsmeer%2F5-5.jpg&hash=3603a0e4af5dcf235df5eeb3e691352d)
Foto: Jerommeke
Tijdens het aanrijden krijgen de autospuiten een overzicht mee van de locaties van de brandkranen en de typen OBK oud model, OBK nieuw model, BBK etc. in de omgeving van de brand. Werkt de overzichtelijkheid en snelheid
opbouw waterwinning in de hand.
De brandkranen oud model en nieuw model hebben in Amsterdam een vaste plaats, achter op de autospuit links en rechts zodat men nooit mis grijpt.
-
aansluiting voor opzetstuk in NL en B is hetzelfde, ooit eens het genoegen gehad na een foute alarmering in overleg met meldkamer door te rijden naar een incident in Belgie. Voor de slangen kregen we eigenlijk meteen bij aankomst van een Belgische ploeg een verloop voor de slangen. Toen we hem terug wilden geven zeiden ze "Hou maar, we hebben er genoeg zelf en voor jullie makkelijk"
Ja maar we grenzen helemaal niet aan belgie.
"dan hebt U een mooi souvenir aan deze brand".
-
Ja Nederland vraagt en TS en krijgt gelijk een hele brandweertrein.
Ik weet niet of het al bekend was dat het een woningbrand betrof. Zo ja dan gaat je bewering ook niet op want het betrof dus geen woningbrand. En ja ik vind een TW, AS, AL, OVD en PM erg veel voor een (kleine) woningbrand.
Hangt er ook van af hoe de melding aan België wordt doorgegeven. Gaat het om een caravan in de onmiddellijke omgeving van een huis wordt dit door de 100-centrale ingevoerd als woningbrand (reëel risico op overslag van vlammen naar de woning). Aangezien zo een 100-centrale enkel de calltaking en alarmering verzorgt én er achter elk in de pc ingevoerd type brand (hier dus 'brand woning') een aantal op te roepen wagens en bijhorende manschappen zit geprogrammeerd, worden die manschappen automatisch volgens dat protocol thuis opgebiept en naar de kazerne geroepen. Het is dus organisatorisch niet zo gemakkelijk om af te wijken van die voorgedefinieerde uitrukken.
-
Ik weet niet hoe het zit met de bluswatervoorziening, ik weet dat de Belgen altijd hun water halen uit tankwagens.
Niet noodzakelijk. Het kan ook geworden gehaald uit het waternet.