Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: Ed :) op 5 augustus 2005, 20:16:00
-
Vanmorgen is er een brand geweest in antwerpen. Helaas zijn er 2 doden te betreuren.
Let ook even op de mensen in het bakje van de ladderwagen. Er komt even een moment dat ze het niet aangenaam hebben. Op het belgische forum heb ik gelezen dat door de schrik de noodknop in het bakje ingedrukt is. Daarom dat het even duurt voordat deze van het pand weg is.
Ed :)
http://www.nieuwsblad.be/webtv/Index.aspx?cat=1 (http://www.nieuwsblad.be/webtv/Index.aspx?cat=1)
-
Kijk op het Belgische Forum voor meer foto's van deze brand.
-
link ???
-
www.hulpdienstenforum-vlaanderen.be ;)
-
Hier hebben echt een heleboel mensen een engeltje op hun schouders gehad ::) :o :-\
Ik hoop dat hier weer veel van geleerd wordt
Ik hoop eigenlijk dat iemand dit filmpje voor mij heeft, is wel de moeite waard als opleidingsfilmpje ;)
-
Shiiiiiiiiiiiit....
Die Gasten Hebben Echt Geluk Gehad :o
-
Ik begreep uit de tekst en de uitleg in het filmpje van de lokale omroep aldaar dat de noodknop tijdens het betreden van de korf onbewust is ingedrukt :-\
Deze 2 heren hebben een engeltje op hun schouders gehad, dit bewijst maar weer eens hoe kalm en goed getraind een brandweerman kan/moet zijn... :)
-
Ladder inzet brandweer Antwerpen gaat niet helemaal goed
Luchtladder Brand Antwerpen (http://www.youtube.com/watch?v=sMF_yby-kB8#)
:o
-
Pfffoeeeeee. Vanaf 0:28. :o
-
Wat ik mij afvraag, als de noodstop van de ladder is ingedrukt, kan dat beneden op de bok dan niet worden overbrugd zodat de ladder alsnog teruggetrokken kan worden? Nu zitten deze brandweerlieden 30 sec vast in hun bakje door die noodstop. Ik ben niet helemaal thuis is in de werking van een autoladder, vandaar de vraag.
-
Ja dat kan je overbruggen je moet alleen wel direct schakelen bij ons wordt het er bij de opleiding ingedrild wat te doen maar bij oefeningen heb ik al vaak gezien dat het even duurt voordat de link gelegd is/wordt en dan zien je in het filmpje dat het spannend wordt
-
Pfffoeeeeee. Vanaf 0:28. :o
http://www.youtube.com/watch?v=sMF_yby-kB8# (http://www.youtube.com/watch?v=sMF_yby-kB8#)
Jeeetje, die kregen letterlijk "het vuur aan de schenen gelegd"
-
Het verbaast me ook dat niemand de korf blust/koelt met water.
-
Het verbaast me ook dat niemand de korf blust/koelt met water.
Het is aardig hoog. Kom je daar bij? En is het wenselijk? Het lijkt mij dat het meeste water in de vlammen er onder terecht komt. Dan creeër je alleen maar nog meer hitte en worden je collega's in de korf levend gekookt met de stoom van jouw water.
Tenzij je met 1 keer spuiten natuurlijk de vlammen helemaal naar binnen weet te dringen. Maar gezien de vuurlast lijkt me dat onwaarschijnlijk.
-
Denk dat het eerder met tijd voordat beseft wordt wat er aan de hand is te maken heeft dan met nadenken over stoom. Mochten ze niet kunnen wegdraaien had ik iig zeker geblust je zult weinig last hebben van stoomvorming als je vol de straal erop zet in het ergste geval wordt je collega nat, neem aan dat hij dat liever heeft dan dat'tie levend verbrand. Stoomvorming heb je eigenlijk alleen last van bij een binnenaanval
-
De ellende is dat de vlammen van onderaf de brandweermensen bedreigen. En dan kun je een goed pak hebben, hitte, stoom van onderaf is toch wel erg vervelend.
De kans dat de hitte in je pak kan komen is dan toch wel groot.
-
Uit welk jaar komt het filmpje?
-
Dat lijkt ook te gebeuren als ik de reactie van de geroosterde brandweerman bekijk.
-
Uit welk jaar komt het filmpje?
Lijkt uit 2005 te komen: nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GNNGT9P9)
-
De ellende is dat de vlammen van onderaf de brandweermensen bedreigen. En dan kun je een goed pak hebben, hitte, stoom van onderaf is toch wel erg vervelend.
De kans dat de hitte in je pak kan komen is dan toch wel groot.
Niet helemaal eens als je collega in de vlammen blijft hangen en wegdraaien niet lukt zou ik toch echt hem afschermen, de luchtstroming van je straal zal de stoom op hem tot een minimun beperken en ze worden direct bedreigd door de vlammen. En natuurlijk direct iemand de ladder opsturen om ze op te halen.
-
Het is aardig hoog. Kom je daar bij? En is het wenselijk? Het lijkt mij dat het meeste water in de vlammen er onder terecht komt. Dan creeër je alleen maar nog meer hitte en worden je collega's in de korf levend gekookt met de stoom van jouw water.
Tenzij je met 1 keer spuiten natuurlijk de vlammen helemaal naar binnen weet te dringen. Maar gezien de vuurlast lijkt me dat onwaarsechijnlijk.
Met een goede gebonden straal kun je een eind komen, maar of het wenselijk is, dat is inderdaad de vraag.
-
Lijkt uit 2005 te komen: nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GNNGT9P9)
Topic samengevoegd met het topic uit 2005 over dit incident!
-
Alle ladderwagens en hoogtewerkers in België zijn na dit incident terug geweest naar de respectievelijke constructeurs om een aanpassing te doen aan de noodstoppen. Na deze aanpassing was het niet meer nodig om een omschakeling te doen maar kon men ten alle tijden vanuit de bediening op de draaitoren overnemen zonder een bepaalde handeling te doen, dus die bediening kan altijd gebruikt worden. Ook is het nu zo dat er altijd een bedienaar beneden op de stoel moet zitten om ingeval van problemen het toestel te kunnen bedienen.
-
Alle ladderwagens en hoogtewerkers in België zijn na dit incident terug geweest naar de respectievelijke constructeurs om een aanpassing te doen aan de noodstoppen. Na deze aanpassing was het niet meer nodig om een omschakeling te doen maar kon men ten alle tijden vanuit de bediening op de draaitoren overnemen zonder een bepaalde handeling te doen, dus die bediening kan altijd gebruikt worden. Ook is het nu zo dat er altijd een bedienaar beneden op de stoel moet zitten om ingeval van problemen het toestel te kunnen bedienen.
Is het ook zo dat de bediener op de draaitoren ten alle tijden commando's uit de bak kan overrulen? Heb ik me tenminste laten vertellen.
-
Bij de hoogwerkers van METZ iig, in NL is het nog wel zo dat als de noodstop is ingedrukt je deze dient te overbruggen en dan pas kunt wegdraaien
-
Is het ook zo dat de bediener op de draaitoren ten alle tijden commando's uit de bak kan overrulen? Heb ik me tenminste laten vertellen.
Bij ladderwagens wel, bij de hoogwerkers bij mijn weten niet.
-
Die van.metz iig wel is een knop alleen als de noodstop is ingedrukt moet je hem daarnaast apart overbruggen
-
Alle ladderwagens en hoogtewerkers in België zijn na dit incident terug geweest naar de respectievelijke constructeurs om een aanpassing te doen aan de noodstoppen. Na deze aanpassing was het niet meer nodig om een omschakeling te doen maar kon men ten alle tijden vanuit de bediening op de draaitoren overnemen zonder een bepaalde handeling te doen, dus die bediening kan altijd gebruikt worden. Ook is het nu zo dat er altijd een bedienaar beneden op de stoel moet zitten om ingeval van problemen het toestel te kunnen bedienen.
De aanwezigheid van een sproeisysteem onderaan de kooi bij nieuwe ladderwagens, is dat ook een gevolg van dit incident?
-
Geen idee maar die werkt natuurlijk ook alleen als men een slang en voeding voorziet op de ladder, en dus een slang over het ladderpakket. Bij een hoogtewerker is dat ietsje makkelijker omdat die een vaste leiding hebben.
-
De aanwezigheid van een sproeisysteem onderaan de kooi bij nieuwe ladderwagens, is dat ook een gevolg van dit incident?
Zou dat effectief uitmaken bij een dergelijke vlambelasting?