Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: Bernt op 7 februari 2015, 02:06:36
-
Ziet er niet slecht uit..
https://www.youtube.com/watch?v=q_GBx9V0cLg (https://www.youtube.com/watch?v=q_GBx9V0cLg)
-
Prima plan!
-
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.
-
Het MSP van een aantal maanden geleden.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fv8BMNOP.png&hash=55de45314ee228e3d3fd34c667b3044c)
-
Tja bezuinigen?
Ik zie enkel een forse toeneming in het eerste gedeelde van dit plan.
Men schaft een extra aantal voertuigen aan...Ts ligths? waarom dan niet gewoon de huidige ts'en laten staan en hier met 4 man op gaan rijden. Nu koop je een X aantal voertuigen extra in maar je laat daarmee je ts6 in de kazerne staan. Terwijl de rest van de kazernes met de TS flex geen extra voertuig nodig heeft...
ik zie een 9 tal extra ts lights, wat mij betreft onnodig.
7 maal RV naar 5 maal RV, tja als dit kan zonder gevaar...prima.
6 maal waterwagen, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
6 maal HV met 5 man? Waarom niet gewoon een HV1 met 2 man, besparing van 3 lui per inzet.
Extra oppervlakte team, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
5 maal SIV-boten, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
De video is een plaatje op zich, alles is positief...maar er word telkens vermeld dat de brandweer moet besparen...hoe kan men dan 27 nieuwe eenheden aanschaffen?
Ik ben niet negatief over de invulling van deze regio! zeer zeker niet, maar gelet op de bezuinigingen klinkt dit nogal dubbel in de oren.
-
Met een alarmering gaat er niet meer mensen opkomen dan er noodzakelijk zijn, er zal dus geselecteerd worden bij aanname melding al of er een normale TS of een TS-light kan gaan rijden. En daarnaast denk ik zeker dat men een voorbeeld kan nemen aan deze regio. Zeker omdat dus bezuinigen niet altijd meteen een negatieve smaak hoeft te hebben. En let wel, dit is zichtbaar voor de burger, wat zijn er al aan bezuinigingen gedaan achter de schermen. Bijvoorbeeld niet door repressieve vacatures niet meer op te vullen bv.
-
Met een alarmering gaat er niet meer mensen opkomen dan er noodzakelijk zijn, er zal dus geselecteerd worden bij aanname melding al of er een normale TS of een TS-light kan gaan rijden.
Prima toch! maar waarom zou je hier extra voertuigen voor aanschaffen? je kan die afweging ook gewoon maken op basis van een normale tankautospuit, of zoals ze het hier noemen een ts flex.
-
Ziet er goed uit. Begrijp ik het goed dat ze enkele voertuigen zoals TSen, PM's, MSA e.d. gaan afvoeren en soms een TS-light voor in de plaats komt? Ik denk als je dit doet als de genoemde voertuigen zijn afgeschreven e.d. dit een erg goed idee. is.
Een HV met 5 man is geen bezuiniging maar een verandering van inzicht. Zo heb je, als het er echt om gaat (zoals de zwaardere ongevallen zoals genoemd) specialisten er bij.
Dit verhaal lijkt een beetje op het verhaal in Hollands Midden. Het zijn niet alleen bezuinigingen maar ook efficiëntere organisatie.
Ik heb trouwens niet het idee dat deze regio heel erg hoeft te bezuinigen, misschien voornamelijk op personeel.
-
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.
Wij als post ook peter! Maar wel klein slagje om de arm denk ik
-
Tja bezuinigen?
Ik zie enkel een forse toeneming in het eerste gedeelde van dit plan.
Men schaft een extra aantal voertuigen aan...Ts ligths? waarom dan niet gewoon de huidige ts'en laten staan en hier met 4 man op gaan rijden. Nu koop je een X aantal voertuigen extra in maar je laat daarmee je ts6 in de kazerne staan. Terwijl de rest van de kazernes met de TS flex geen extra voertuig nodig heeft...
ik zie een 9 tal extra ts lights, wat mij betreft onnodig.
7 maal RV naar 5 maal RV, tja als dit kan zonder gevaar...prima.
6 maal waterwagen, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
6 maal HV met 5 man? Waarom niet gewoon een HV1 met 2 man, besparing van 3 lui per inzet. Omdat dit een gespecialiseerde ploeg is die alleen komt vanaf middel ongeval of speciale inzetten zoals instorting, en de meeste hv staan al her en der in de regio, wij krijgen een hv van een andere post[color=red][/color]
Extra oppervlakte team, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
5 maal SIV-boten, prima! maar ook dit is een aanbesteding.ook de boten staan al op veel posten moeten er hooguit 1 of 2 aangeschaft worden
De video is een plaatje op zich, alles is positief...maar er word telkens vermeld dat de brandweer moet besparen...hoe kan men dan 27 nieuwe eenheden aanschaffen?
Ik ben niet negatief over de invulling van deze regio! zeer zeker niet, maar gelet op de bezuinigingen klinkt dit nogal dubbel in de oren.
-
ik ben ook positief verrast.
ik hoorde ook dat de 'werkvloer' nadrukkelijk betrokken is geweest bij de plannnen.
natuurlijk worden er niet direct allerhande nieuwe voertuigen aangeschaft. dit zal pas op zijn vroegst gebeuren, als een voertuig economisch is afgeschreven. overigens vind ik het vreemd, dat een voertuig dat economisch is afgeschreven vervangen moet worden, terwijl het technisch nog helemaal in orde is; natuurlijk wel wat gedateerd, maar als het allemaal nog in orde is ..? als je de hypotheek van je woning na 30 jaar hebt afgelost, dan ga je toch ook geen nieuw huis bouwen?
ik ben overigens altijd al voorstander geweest van de wat men noemt TS-light. een TS zal ongeveer hetzelfde kosten als 2 TS-lights.
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn
opzet was nu, zo zie/lees ik het, om in elk geval de dekking niet te verslechteren en om iedereen zoveel mogelijk tevreden te houden. Door nog meer TS-sen te wijzigingen in een TS-light, hadden er hulp-brandweerposten op andere lokaties cq in andere dorpen kunnen worden ingericht.
E.e.a. is vergelijkbaar met menig gemeente in Duitsland. Daar heeft soms elk dorp, dat bij een gemeente hoort een eigen TS-light. Ik ken een plaatsje bij mij net over de grens en dat plaatsje heeft net geen 500 inwoners maar wel een TS-light en 19 brandweervrijwilligers. Daar rijden ze ook met blusvoertuigen van ver voor 2000; eerste TS uit 1998 en tweede TS uit 1988.
Desalnietemin complementen voor de samenstellers en de wijze waarop het tot stand is gebracht.
-
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.
Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn
Volgens mij heeft Mook geen boot maar Gennep, en wel de 23-1211 met registratienummer YE-76-11. De SIB in Cuijk staat dus zo verkeerd nog niet. ;)
-
HV-2 word vervangen door de HV met 5 personen. Twee tal HV's 4x4 met dubbele cabine zijn er al, Vlijmen en Cuijk.
Bij SIS zullen ze als het goed is straks nog steeds meegaan..
-
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's).
Klopt helemaal, er zijn een aantal gebieden waar andere regio word gealarmeerd, denk aan A2 hoofdrijbaan en binnenbaan richting Den Bosch komt GLZ, A73 richting BN komt LBN, klein stukje van Sint-Oedenrode komt BZO en A59 richting Drunen MWB.
Maar helaas lijkt het dat ze teveel voor hun zelf willen houden, denk alleen al aan hoogwerker Waalwijk voor Drunen, en voor bosbranden in de Loonse en Drunense Duinen zijn Kaatsheuvel en Loon op Zand sneller. Drunen staat wel als 4e? TS in KVT van MWB voor de duinen.
-
Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9. ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?
-
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt
-
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt
Dit is al het geval.
-
Ziet er inderdaad erg netjes uit, het is even iets investeren, maar dat lijkt me wel terug te verdienen. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
-
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9. ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?
Dan komt er in eerste instantie een 2de ts. En op aanvraag een extra hv
-
Het plan van de tankwagens en GWT word zsm uitgevoerd, 5 TW's worden er bestelt.
Het nieuwe HV-Team moet in 2016 uitruk gereed zijn.
Flex-TS dit jaar al deels gereed.
Ook gaat smart paging ingevoerd worden.
-
Smart paging; het terugkoppelen/beantwoorden van de melding? Op de kazerne een bord waarop duidelijk wordt hoeveel BV, chauffeurs en manschappen onderweg zijn? (Ik meende er ergens iets over gelezen te hebben, waar was dit ookalweer?)
-
Smart paging; het terugkoppelen/beantwoorden van de melding? Op de kazerne een bord waarop duidelijk wordt hoeveel BV, chauffeurs en manschappen onderweg zijn? (Ik meende er ergens iets over gelezen te hebben, waar was dit ookalweer?)
Inderdaad de Precom pagers gaan ook komen, maar wat altijd al de bedoeling in BN is geweest een selectief aantal mensen oproepen via hun persoonlijke caps..
-
De Gelderlander
SP: sluit kazerne brandweer Oeffelt
http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/boxmeer/sp-sluit-kazerne-brandweer-oeffelt-1.4830539?ls=pl&ref=regio_maasland-category_header (http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/boxmeer/sp-sluit-kazerne-brandweer-oeffelt-1.4830539?ls=pl&ref=regio_maasland-category_header)
-
Niet al teveel waarde aan hechten. Zolang het 1 politiek clubje is die dat vindt zijn die uitspraken niet veel waard. Vaak als je dan verder gaat vragen zit er geen enkele onderbouwing onder. 998765
-
Niet al teveel waarde aan hechten. Zolang het 1 politiek clubje is die dat vindt zijn die uitspraken niet veel waard. Vaak als je dan verder gaat vragen zit er geen enkele onderbouwing onder. 998765
Inderdaad, wat een onzin weer.. Wees blij dat er alles mag blijven etc..
-
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9. ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?
Bij verdere opschaling komt er een ts bij. En als een hv gewenst is komt er nog een hvteam. Alle hv's zijn gekoppeld aan een hvteam
-
-
Wauw prachtige wagen! De eerste nieuwe DAF in brandweerkleding die ik gezien heb.
-
Wie heeft deze prachtige Tankwagen opgebouwd?
-
Opbouwer De Burgh Eindhoven. In maart volgen de andere 4.
(https://pbs.twimg.com/media/CWEfV1XWsAEfoul.jpg:large)
(https://pbs.twimg.com/media/CWEfWy4WEAEiY7q.jpg:large)
Deze word nog gebruikt voor opleiding, en gaat daarna naar Sint-Anthonis. Wel ingezet als tweede TW Uden bij grote brand in Herpen.
-
Wat voor opleidingen kun je geven met een tankwagen als ik vragen mag?
-
Wat voor opleidingen kun je geven met een tankwagen als ik vragen mag?
Alhoewel ik van mening ben dat er in het algemeen nogal wat tijd wordt besteed aan opleidingen bij de brandweer en of dat alles in de praktijk wordt toegepast, kun je bij een tankwagen denken aan :
-het leidingsysteem afgifte en laadaansluitingen locaties en afmetingen
-evt pomp om van open water
-locaties waterwinplaatsen en mogelijkheden onmogelijkheden
-evt afgifte vrije val en middels pomp en de bijbehorende drukken
-het rijden en manoeuvreren met dit apparaat
-het zinvol positioneren bij een brandadres, mogelijkheden en onmogelijkheden waterafgifte
etc.
Dus wel het een en ander maar of dit alles ook wordt gedaan en in de praktijk verstandig en met inzicht wordt gebruikt......
-
Het vergt van de chauffeurs qua rijden nog wel wat training. Een volle / half lege/ lege tank geeft een totaal andere wegligging. Ook ten opzichte van bv een TS is het rijden met een TW best wel wat anders. Niet heel spectaculair, maar wel handig om eerst wat te oefenen en niet gelijk die chauffeurs met prio 1 op pad te sturen.
-
https://www.youtube.com/watch?v=TI2I7jAw3v8 (https://www.youtube.com/watch?v=TI2I7jAw3v8)
https://www.youtube.com/watch?v=dZOEEQTqvdE (https://www.youtube.com/watch?v=dZOEEQTqvdE)
https://www.youtube.com/watch?v=7L-24lLNo5E (https://www.youtube.com/watch?v=7L-24lLNo5E)