Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: HIT op 17 juni 2015, 10:23:55
-
Enige jaren geleden ( ik denk zo'n 10 jaar ) heeft er een proef plaats gevonden met oplichtende belijning om zo makkelijker de rijstroken te kunnen aangeven en/of veranderen. Deze belijning was niet in de vorm van units of spiegelvorm maar een mat aangebracht in het asfalt bij mijn weten.
De proef waar ik het over heb was op de A44 vanuit Den Haag ter hoogte van de aansluiting naar de A4.
De resultaten van dat onderzoek heb ik ergens hier in huis maar kan ze niet vinden, is er iemand die mij daaraan kan helpen?
-
Bedoel je dit rapport (http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/15189/dww-2004-076-eindrapport-a44-definitief.pdf), HIT?
-
Jammer dat ik de systemen hier in Gelderland nergens meer in gebruik zie. Er liggen er een aantal vooral op knooppunten, daar wordt alleen nog gebruik gemaakt van de matrixborden...
-
Bedoel je dit rapport (http://publicaties.minienm.nl/download-bijlage/15189/dww-2004-076-eindrapport-a44-definitief.pdf), HIT?
Yep, dat is hem. Ik weet nu ook waarom mijn zoekactie's niet goed gingen.... verkeerde terminologie zeg maar.... e050
-
Ik kende het project, en hoe ze het noemden, dus dat was een eitje. Er is/was overigens ook nog zo'n soort projectje op de A50 bij knooppunt Ewijk, maar dat was volgens mij kleinschaliger.
-
Klopt, bij beide projecten ben ik geweest met de bots.
Alleen wilde iemand in mijn omgeving niet geloven waarom het destijds is mislukt.
-
Ja, het klinkt inderdaad wel als het Ei van Columbus, maar er zitten wel wat haken en ogen aan.... 98uiye
-
Misschien zeg ik wat stoms, maar het zou misschien wel wat zijn om dit bij de Coentunnel en de inmiddels wel bekende slagboom te introduceren. ::)
-
Coentunnel
DRM is bij verschillende tenders onderdeel geweest van EMVI, is echter nooit uitgevoerd, onder andere ook bij Spoedwegenproject C (knooppunt alkmaar).
De kosten stonden waren hoger dan de EMVI-korting die kon worden opgedaan, dus is deze niet toegepast.
https://www.google.nl/maps/@52.607432,4.733684,3a,75y,200.53h,68.65t/data= (https://www.google.nl/maps/@52.607432,4.733684,3a,75y,200.53h,68.65t/data=)!3m6!1e1!3m4!1skayiKol7RmOho7a_d6NkGg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
-
Misschien zeg ik wat stoms, maar het zou misschien wel wat zijn om dit bij de Coentunnel en de inmiddels wel bekende slagboom te introduceren. ::)
Ehm, op het punt waar deze is getest was de intensiteit een stuk lager als bij de coentunnel ik ben bang dat het systeem daar in een half jaar al aan gort is gereden.
Er zijn al wel verbeterde producten, maar nog steeds niet voor zulks zwaar gebruik, maar ware dit wel zo geweest zou het inderdaad wel kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid. Al kun je die nooit verbeteren als mensen oogkleppen op hebben. ::)
-
Nee, maar aangezien het dynamisch is.... Eventueel combineren met een aantal lussen in het wegdek ruim voor de slagboom. Als de slagboom er dan staat en de kruizen staan er in, en de lussen worden getriggerd doordat er een auto/motor overheen gaat, dat dan de dynamische verlichting ook nog een extra attentie geeft dat ze naar rechts moeten invoegen.
Maar goed, da's puur als leek geredeneerd.
-
Ik kan me zo'n proef herinneren bij Papendrecht/Sliedrecht, spul was redelijk vlot stuk gereden geloof ik, ergens midden jaren 90 was dat.
-
Waarom gaat het met de lampen op een landingsbaan wel goed dan? Die worden toch net zo intensief gebruikt?
-
Waarom gaat het met de lampen op een landingsbaan wel goed dan? Die worden toch net zo intensief gebruikt?
En ook intensief onderhouden. Ook liggen deze (voor zover ik gezien op discovery chanel) volledig vlak met het asfalt. De exemplaren die ik tot nu toe gezien heb in wegen steken iets boven het asfalt uit.
-
Niet alleen dat, deze zijn ook veel duurder qua materiaal.
Als je hiermee alle gevaarlijke punten in Nederland wil uitrustten dan denk ik dat de wegenbelasting behoorlijk omhoog gaat.
-
Nou ja, de techniek is sinds die test natuurlijk wel flink vooruit gegaan. Materialen ook. Ik zou dan toch wel eens een hedendaagse test willen zien, in mijn ogen is alles ver genoeg dat dit zou moeten kunnen.
-
Nou ja, de techniek is sinds die test natuurlijk wel flink vooruit gegaan. Materialen ook. Ik zou dan toch wel eens een hedendaagse test willen zien, in mijn ogen is alles ver genoeg dat dit zou moeten kunnen.
Bij mij in de regio zijn er in 2010 van dit soort lichtjes (led) geplaatst in een bocht. Een aantal viel al uit binnen een jaar. Nu is 30% gesneuveld.
-
In het Duitse plaatsje Rust wordt een systeem gebruikt wat jij lijkt te omschrijven. Het gaat daarbij om de toegangsweg naar het pretpark Europapark.
De gele lijn op de onderstaande foto is gevormd door oplichtende lampjes.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.epfans.info%2Fup-down%2F2012%2Fspursignalisierung2012-556.jpg&hash=7fd167330486f5c99a5e11f3239cc812)
Meer foto's onder aan de volgende pagina:
http://www.epfans.info/?date=&year=2014&month=12&day=1&id=3747,,&PHPSESSID=51c7eb73ff2e62f83a414f862a2dfea9# (http://www.epfans.info/?date=&year=2014&month=12&day=1&id=3747,,&PHPSESSID=51c7eb73ff2e62f83a414f862a2dfea9#)
-
Ik ken het systeem aldaar, wordt in Denemarken ook gedaan bij Legoland op die manier.
Maar het is een compleet ander systeem, ook goedkoper om te vervangen indien nodig. Dit systeem kun je vergelijken met de glazen bolletjes die oplichten langs de kant van de weg.
Maar omdat dit een opbouw heeft is het niet geschikt voor het gebruik op wegen waar veel zwaar verkeer rijdt. Kijk maar waar de glasbollen in Nederland zijn gemonteerd en kijk eens op een stuk van 500m hoeveel er al kapot zijn.