als jullie het over RB Almere hebben, dan gaat het om die gele banaan met die suzuki erachter, met die lichbalk? even voor de duidelijkheid
en zijn er foto's van die brandweerboten
Dit is een persbericht van de Gemeente Almere. Er staat niks in over ""SARS"" taken. Of heb ik het persbericht van de GGD Flevoland even gemist? ;)
Betere organisatie veiligheid op het water
De Search And Rescuetaak (SAR) voor binnendijkse water binnen de gemeentegrenzen als plassen, vaarten, kanalen blijft een taak van de Almeerse brandweer. Het Gooi- en Markermeer vallen onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht. De bewaking van de stranden langs de dijken blijft in handen van de Almeerse Reddingsbrigade.
De reddingsbrigade ontvangt in 2005 een subsidie van 37.000 Euro om de strandbewaking optimaal te kunnen uitvoeren. Het college stelt de raad voor een krediet van € 168.000,= te verlenen aan de reddingsbrigade. Dit krediet is noodzakelijk voor de vernieuwing en nieuwbouw van de huisjes die worden gebruikt voor strandbewaking.
Het college vindt het niet noodzakelijk dat er continu toezicht wordt gehouden op de binnendijkse wateren. Burgers dragen ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun veiligheid. Wel wordt er door de gemeente goede informatie verstrekt over veilige waterrecreatie. Verder wordt de bereikbaarheid van de grote plassen voor de hulpverleningsdiensten verbeterd.
De brandweer wordt namens de gemeente het eerste aanspreekpunt voor de reddingsbrigade. Beide organisaties gaan nauwer samenwerken (onder meer door gezamenlijk te oefenen) en leggen dat vast in een overeenkomst.
Kun je wel meters maken 8) ;D
Lijkt me ook best wel moeilijk gaan, rustig patrouilleren met 250 pk achter je rug.
Uit de onderzoeksrapporten n.a.v. het ongeval op het weerwater blijkt dat de brandweer hiervoor onvoldoende uitgerust en voorbereid was op deze taak. N.a.v. het onderzoeksrapport ongeval Weerwater (zie “COT rapport”) zijn er middelen beschikbaar gekomen die hebben geleid tot de aanschaf van twee nieuwe boten.
De brandweer maakt geen onderscheid in de duiktaken. In principe staat men paraat voor reddend zwemmen, reddend duiken en zoekacties met hulp van duikers op buiten- en binnendijks water.
Aanbevolen wordt daarom om de kwaliteiten van de Almeerse Reddings Brigade beter te benutten door samenwerking met de Almeerse Reddings Brigade te formaliseren en dit in een samenwerkingsregeling vast te leggen .
Maar ik ben een beetje ongerust dat de brigades straks op het tweede plan komen als de KNRM komt. Een tweede plan, wel met strandbewaking en begeleiding van wedstrijden enzo maar de uitruk zal dan zeker naar de KNRM gaan, vooral nu de kustwacht langzaamaan de P2000 alarmering overneemt in den lande.
Die ongerustheid deel ik helemaal met je. En ik zie zelfs nog een verdere scheiding als er straks weer bezuinigd moet worden, dan is het verleidelijk om van die dure brandweerberoepsambtenaren afscheid te nemen en komt er weer iets anders.
Ik vind dat de hele veiligheidsketen door één organisatie dient te worden gedaan, die dus proactie, preventie, preparatie, respons en de nazorg doet.
Vandaag trouwen onze zwem en ehbo instucteurs Oscar Poppes en Melanie Werkman.
Zij trouwen om 13.15 in het stadhuis van Weesp en om 14.30 uur in de katolieke kerk van Weesp
**********************************************
Het zwembad blijft gesloten omdat er door een feestje in de avonduren te weinig mensen zijn om les te geven.
Wij wensen Melanie en Oscar veel geluk.
Zeg RR ik heb ergens eens gelezen dat de brigades op die randmeren elkaar dekken als er een niet inzetbaar is .
Lijkt mij ook normaal dat als 2 instructeurs trouwen dat er veel leden op het feest zijn.
Het lijkt mij ook dat dit zo is bij andere brigades door het land.
Als er materieel defect is staat er toch ook iets als backup (bij brand weer de TAS kapot is zal er toch ook een buurt korps ingelicht worden dat er misschien een beroep opze gedaan kan worden)
groetjes duif
Hoe vul je die organisatie in Koen, met specialisaties van reddingsbrigade, ambu en brandweer in één klub... Hoe behoud je dan de kracht van de diverse takken. Je weet hoe een brandweer redt, de kracht van een reddingsbrigade is juist de "no nonsens" redding: een plons en voor je het weet zijn redder en so alweer op het droge. Niets touwtjes, TAS ladder enz. Niets mis mee, maar het is toch heel verschillend van elkaar. Iedereen moet wel z'n eigen kunstje op z'n eigen manier kunnen blijven doen, als het maar aansluit bij de rest van de keten.
Henk
Misschien is het inderdaad slim om het topic aan te passen.Nou,vertel maar wat de topicnaam moet gaan worden 8)
Even voor allen die toch niet alles weten van de Almeerse Reddings Brigade, vallende onder Flevoland.
Sinds 1 januari 2005 valt ook de Almeerse Reddings Brigade onder de brandweer van Almere.
Er is wel een klein verschil met Gooi en Vechtbrigades, wij houden onze eigen indentiteit zoals wij altijd al deden en blijven naast sars en rescue taken voor de brandweer ook als bewakende brigade voor Almere op de stranden onze taken doen.
Voor de brandweertaak krijgen wij ook in de toekomst c2000. Maar daarnaast houden we gewoon ons knbrd kanaal en zijn ook analoog nog oproepbaar net als telefonisch.
Met vriendelijke groet,
Voorzitter Almeerse Reddings Brigade
Nou,vertel maar wat de topicnaam moet gaan worden 8)
Er is dan momenteel geen matrix voor de samenwerking met de regionale en lokale brandweer, maar denk dat een dergelijk raamwerk spoedig zal verschijnen.Dat raamwerk gaat vorm krijgen in de Regionale Voorziening Reddingsbrigades die deel gaat uitmaken van de veiligheidsregio.
Dat raamwerk gaat vorm krijgen in de Regionale Voorziening Reddingsbrigades die deel gaat uitmaken van de veiligheidsregio.Die is er gewoon, iedere brigade (alleen van Naarden weet ik het niet zeker) heeft een rampenvlet die inzetbaar is tijdens rampen.
In ieder geval de rampentaak van de brigades wordt daarin ondergebracht.
Die rampentaak mis ik overigens bij RB Almere, kan dat kloppen? Weet iemand hoe dat zit bij Almere en de andere Randmeer brigades?
Ik heb inmiddels toch nog wat gevonden, zie:
http://cvr.reddingsbrigade.net/Kaartje/blur.php
De rampentaak is bij veel brigades nogal ingezakt, de RVR gaat dat weer stevig op de kaart zetten.
New Orleans benadrukt maar weer eens hoe ingrijpend een overstroming is en vooral ook het belang van een goede voorbereiding.
Het betreft hier wel de dochter van de voorzitter
RVR.. ik zag er een kleine presentatie van .. maar wanneer moet dat gaan spelen? en wie trekt daar de kar ?
Misschien iets off topic, maar in de plaatselijke pers van Almere is het toch altijd een "Werkman"voorlichter die het woord doet. Never nooit iemand met een andere naam. Zou het misschien niet beter zijn dat men de naam veranderd in reddingsbrigade 'Werkman-Almere"?? i.p.v. RBA
Misschien iets off topic, maar in de plaatselijke pers van Almere is het toch altijd een "Werkman"voorlichter die het woord doet. Never nooit iemand met een andere naam. Zou het misschien niet beter zijn dat men de naam veranderd in reddingsbrigade 'Werkman-Almere"?? i.p.v. RBA
Misschien effe weer on topic?
Dit heeft natuurlijk niets te maken met de rol welke zij spelen in de hulpverleningsketen en in het groter geheel tussen twee veiligheidsregio's.
Speel op de bal, niet de ...
(PS, wel woonachtig in almere, niet lid van..., maar wel geweest)
------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
Date: 28 Sep 97 15:41:00 +0100
VAART-bericht van: cdijk@tempo.ow.nl (Cees van Dijk)
------------------------------------------------------
Hallo vaart-l,
HULPVERLENERS ZIJN LANG BEZIG OM OPVARENDEN TE REDDEN.
Het is vrijdagmiddag rond de klok van enen, het is prachtig weer op het
Ijsselmeer, een licht noordoost briesje verdrijft de nevelen die een
groot gedeelte van van de ochtend over het water hingen,
De dienstdoende centralist van de Centrale Meldpost Ijsselmeergebied
geniet van het najaarszonnetje.
Om 13.04 uur schiet de man overeind van een noodkreet over VHF 1
"Centrale meldpost,hier de PRINS CLAUS, we zijn aangevaren"
De centralist geeft antwoord en probeerd de melder tot rust te brengen.
Vanaf de PRINS CLAUS komt het onheilspellende bericht dat ze bij het
verlaten van de vluchthaven "BLOCK VAN KUFFELAER" zijn aangevaren door
een tanker. De PRINS CLAUS, een partyschip met 59 opvarenden is ter
hoogte van de machinekamer geramd,het schip maakt water en er is brand
uitgebroken in de machinekamer,de tanker zit over bakboord vast in de
PRINS CLAUS en verliest een bruinzwarte naar olie stinkende substantie.
Van alle kanten komt de hulpverlening op gang,De P92 vertrekt bij het
steunpunt Lelystad vooruitgevaren door die nieuwe snelle rubberboot De
BREEZAND van RWS was net uitgevaren uit de zuidelijke voorhaven en
vervolgd volaan zijn weg.
Een coordinator van CMIJ chartert de CYCLOON van BTS die ook op het
steunpunt ligt en spoed zich naar het incident.
Gezien de aard van de melding laat het CMIJ het multifunctionele
vaartuig JUMBO en het bergingsvaartuig REDDER,beiden van BTS in
gereedheid brengen voor eventuele oliebestrijding.
De slb ARGO van BTS heeft meegeluisterd en krijgt van zijn kantoor
opdracht om er heen te gaan.
Inmiddels heeft de kustwacht diverse reddingsstations gealarmeerd en is
er een SAR helicopter opgestegen.
Brandweervoertuigen van Almere de Vaart staan binnen 5 minuten
machteloos op de dijk te kijken hoe 100 meter uit de kust de PRINS CLAUS
behoorlijk rookt,de paniek aan boord is duidelijk waarneembaar.
De bevelvoerder geeft zijn waarnemingen door aan de AC en vraagt waar de
boot met de duikers blijft die uit Lelystad moet komen.
Na enkele minuten verschijnt er ook een ambulance op de dijk.
De verpleger kan aan zijn meldkamer voorlopig alleen maar meedelen dat
ze rekening moeten houden met een ernstige calamiteit.
Enig contact met het incident is verder niet mogelijk.
Vanaf het water is de rubberboot van de politie na een kwartier ter
plaatse en meldt via VHF 39 een behoorlijke brand aan boord van de PRINS
CLAUS gepaard gaand met explosies,de agent verzoekt met spoed de
brandweer.
Na 20 minuten is ook de CYCLOON ter plaatse en geeft een gedetailleerd
situatierapport door aan het CMIJ .
Inmiddels weet het CMIJ via VHF 1 dat er op de PRINS CLAUS minstens 10
zwaar gewonden zijn, dat er twee bemanningsleden vermist worden en dat
de Tanker ANNEMARIE heet en dat daar geen enkel teken van leven wordt
waargenomen. Dit wordt telefonisch doorgegeven aan de RAC Flevoland
Om 13.29 uur(25 min. na de melding) meldt zich een voertuig van de
brandweer Lelystad dat ze met de boot zijn aangekomen bij de BLOCK en
vragen om een lokatie om de boot te water te laten.
Nu kan de brandweer eindelijk in actie komen,met het rubberbootje worden
brandweerlieden met wat blusmateriaal overgevaren naar de PRINS CLAUS.
Om 13.30 uur verschijnt er een SAR heli boven de ramp, een bemanningslid
opgeleid in levensreddende handelingen daalt af om hulp te verlenen.
De man begint aan de onmogelijke taak om in zijn eentje minstens 10
zwaar gewonden te verzorgen,in de hectische toestand aan boord heeft hij
nog tijd om via de communicatie met zijn piloot de ernst van de situatie
uit te leggen. De piloot kan niets anders doen dan dit doorgeven aan het
kustwachtcentrum.
Inmiddels zijn de eerste snelle rubberboten van de KNBRD begonnen met de
drenkelingen die in paniek overboord gesprongen zijn op te vissen.
De coordinator aan boord van de CYCLOON besluit zijn boot in te zetten
voor de hulpverlening en gaat in overleg met het CMIJ naar de wal waar
hij om 13.45 een medisch team aan boord neemt om deze over te brengen
naar de PRINS CLAUS.
FICTIE OF WERKELIJKHEID ?? Gelukkig maar een oefening waarbij het in de
aanloop al volkomen duidelijk is dat wanneer dit in het echt was gebeurd
de hulpverlening volkomen uit de hand gelopen zou zijn.
Als waarnemer heb ik de oefening vanaf de JUMBO kunnen aanschouwen en
ben tot de volgende conclusie gekomen;
De hulpverleners vanaf het water zijn redelijk tot goed op zo'n
calamiteit voorbereid, hoe komt dat?
De jongens van rijkswaterstaat,politie te water,KNBRD, de bergers van
BTS zijn mannen die ook in de dagelijkse praktijk met elkaar
samenwerken,ze kennen elkaar en weten wat ze aan elkaar hebben.
Ze kennen elkaars materiaal en kunnen met elkaar communiceren ook via de
marifoon.
Anders is het met de hulpverleners "van de wal", zolang ze vaste grond
onder de voeten hebben is er niets aan de hand.
Die jongens van de brandweer en de ambulancedienst kennen elkaar
natuurlijk ook ,hebben menig incident op en langs de straat met elkander
opgelost.
Maar nou zit er ineens 100 meter water tussen de wal en een ernstige
calamiteit De walhulpverleners zijn aangewezen op de kennis en het
materiaal van de waterhulpverleners.
Men kent elkaar niet,men spreekt elkaars taal niet, laat staan dat ze
via communicatiemiddelen met elkaar kunnen communiceren.
Een ernstige tekortkoming die het leven had kunnen kosten aan 59
opvarenden van de PRINS CLAUS en een mogelijke milieuramp hoewel de
oliebestrijding buiten de hulpverlening om liep als een geoliet klokje
bij deze oefening
Er zal op bestuurlijk niveau nog lang nagepraat moeten worden over deze
oefening.
Groet..... Cees
http://www.vaart.nl
--------------------------------------------------------------
* Oefening "WATERKLOK"
Date: Mon, 29 Sep 1997 01:43:02 -0400
VAART-bericht van: Dirk van der Meulen
Het is wel een beetje sneu voor een reanimatie gevalletje dat je na de melding een half uur nodig hebt om de veilige haven te verlaten. Voordat je er bent is het al tijd om de zwarte auto te bestellen :'(.
Het is natuurlijk super als je elkaar kanaflossen. Elkaar bijstaan en ondersteunen is altijd goed.
Ik herinner mij een gevalletje op Almere strand, meisje van 7 bijna verdronken. De hulp kwam toen ook niet op gang als men dat zou willen (Wij lagen op 3 min. afstand) De AC wenst geen samenwerking met ons >:(
Matthijs
Henk,
voor reddingsbrigades is er geen wettelijke opkomsttijd. Dus als reddingsbrigade A binnen vier minuten uitvaart en reddingsbrigade B dat met 30 minuten doet maakt het weinig uit. Als de melder/ alarmgever dat maar weet.
In deze regio alarmeert men dus, bij bijvoorbeeld reanimaties op het strand, twee reddingsbrigades. Dat hoeft geen probleem te zijn als je elkaar maar de ruimte geeft om te werken. Dan kan de een de ander aflossen.
RR (die bijna altijd de eerste is)
Dat het gaat komen hoop ik inderdaad!!!
Op het moment van het voorval was het alleen nog niet zover. Als toen het kwc ook op de hoogte was geweest had het hopenlijk anders kunnen lopen.
Wat ik bedoelde is dat als je een half uur na de melding uitvaart, je de uitvaart zou kunnen gaan regelen ;)
Wat betreft het samenwerken met het Ghor en de rest juig ik alleen maar toe. Ook met onze collega RB.
Matthijs
.............. Dan wordt het dus al gauw een half uur eer er uitgevaren wordt, zeker als het Blaricum ook niet lukt, want Almere is er nooit en Naarden heeft een half uur nodig als ze inzetbaar zijn. .............
Henk
Ben van mening dat je moet praten over uitvaartijden en niet over aankomst tijden, het moeilijk om zorgnormen te halen als je grotew afstanden moet varen. Een reddingboot op de dijk neer leggen is niet altijd een optie.
9910001
Henk,
Als je niet weet waar je het over hebt, laat je mening dan over andere brigades achterwege. Je hebt het over het feit (?) dat Naarden een "half uur" nodig heeft om uit te varen "als" ze inzetbaar zijn ?
Gewoon even ter informatie : Naarden heeft een gemiddelde (!!) uitruktijd van 5 minuten.
op hoge hoeft dus niemand te rekenen (zomaar naar sail ).
hoe is de prio geregeld (er zal wel een andere uitruktijd gesteld zijn aan een vastgelopen boot dan aan een echte hulpverlening).
de brigades zijn er keurig voor elkaar blijkt dus uit het mp3 bestand ( ik vind het leuk en nuttig om terug te kunnen horen wat er gezegt wordt tijdens een hulpverleening maar mag iedereen het zomaar opnemen) .
je blijft een goed willende particulier (dit is geen aanval op hoge maar ik vroeg het me af)
groeten duif
Gewoon even ter informatie : Naarden heeft een gemiddelde (!!) uitruktijd van 5 minuten.
op hoge hoeft dus niemand te rekenen (zomaar naar sail ).
groeten duif
mooi dan is de bewaking tenminste geregeld .
en hoe zit het met die geluid opname's zijn die nog ergens terug te vinden .
gr duif
Wij worden slechts dan gealarmeerd door de kustwacht als er geen een reddingsbrigade kan en dat komt de laatste tijd niet meer voor.Hebben ze de organisatie dus toch redelijk voor elkaar ;D
Samenvatting de hoge wordt gealarmeerd als de brigades niet op komen dagen. Dan de vreemde vraag hoe kan je dan een brigade vragen om je taak over te nemen. Ik denk dat ze dan niet op komen dagen??????
9910001
Ben van mening dat je moet praten over uitvaartijden en niet over aankomst tijden, het moeilijk om zorgnormen te halen als je grotew afstanden moet varen. Een reddingboot op de dijk neer leggen is niet altijd een optie.
Ik vind dat je juist vooral van aankomsttijden uit dient te gaan.
Voor een oordeel is het goed bijhouden van de diverse tijdstippen noodzakelijk. En dat vastleggen van de diverse tijdstippen valt niet mee, onder andere dient de eenheid die als eerste aankomt zich ter plaatse te melden. En dat schiet er wel eens bij in.
Maar de echte brigade's werken met C2000 en die statusen dus 2 drukken op de porto/mobie en ze zijn TP gemeld
"De echte brigade's " wat bedoel je daarmee.. dus reddingsbrigade apeldoorn is echte brigade, want ze werken niet met C2000 ?
Is het werken met C2000 de norm om een echte reddingsbrigade te zijn ?.
Gelul.. >:( en meer stemming makerij.. De discussie over een wat een "echte" reddingsboot is ? hebben we al gehad hoor... >:(
Maar de echte brigade's werken met C2000 en die statusen dus 2 drukken op de porto/mobie en ze zijn TP gemeldDan plaatst volgens jou de echte brigade zich buiten de SAR en speelt meer brandweerauto op het water. Als dat een echte brigade is dan zou ik blij zijn als ik geen echte brigade zou zijn. Denk ook maar niet dat de KNRM zo werkt of gaat werken.
Dan plaatst volgens jou de echte brigade zich buiten de SAR en speelt meer brandweerauto op het water. Als dat een echte brigade is dan zou ik blij zijn als ik geen echte brigade zou zijn. Denk ook maar niet dat de KNRM zo werkt of gaat werken.hmmm....dan zij wij geen echte reddingsbrigade?...damm...toch altijd gedacht van wel. Oja hebben ook geen marifoon?? wat ben je dan? ;D
Henk
tja...een 'kustreddingsbrigade' 8) goede buren, goed contact met de KNRM, de politie, brandweer en de kustwacht!
Nou dan maar geen "echte reddingsbrigade", maar een vriendenclub, waar de zogenaamde proffessionele hulpverlening op kan bouwen
Koen,
Wij hebben die kans gepakt.
Van de randmeren snap ik dus nu helemaal niets meer en het bereik niet groot genoeg van C2000 ???
Bij Pampus doet je GSM het al niet eens meer.
Henk
Nou ik kan je vertellen dat C2000 daar gewoon werkt op het gehele verzoringsgebied van de RB's van het gooi
:laugh:YES :laugh:
Administratie kan altijd nog en mag NOOIT prio hebben, hoezeer de subsidie verstrekker dat ook wenst.
Je krijgt dan ideeen als: " Meneer we moeten u nu CPR/Hartmassage geven, maar waar is uw ponsplaatje?" dat kan toch niemand willen?!b
We werken met een georganiseerde manier van hulpverlening en we varen normaal met drie mensen aanboord.. De schipper heeft zelf de mogelijkheid om te varen en te communiceren tegelijkertijd.