Hulpverleningsforum
Incidenten => Terreurdreiging en Terroristische aanslagen => Topic gestart door: oma op 29 maart 2016, 08:37:07
-
An EgyptAir domestic flight traveling from Alexandria to Cairo has been hijacked, according to the airline's spokeswoman.
The hijackers asked for the flight to land in Cyprus, said the spokeswoman, who asked not to be identified in line with company policy.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-29/egypt-air-domestic-flight-from-alexandria-to-cairo-hijacked-spokeswoman (http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-29/egypt-air-domestic-flight-from-alexandria-to-cairo-hijacked-spokeswoman)
-
http://www.aljazeera.com/news/2016/03/reports-hijacked-egyptair-plane-lands-cyprus-160329062441032.html (http://www.aljazeera.com/news/2016/03/reports-hijacked-egyptair-plane-lands-cyprus-160329062441032.html)
-
Vlucht 181 is een Airbus A320, 81 passagiers
-
Piloot zegt dat de kaper in bezit is van een bomgordel.
-
Landing op Cyprus in overleg met kaper of kapers (ik kan niet uit deze tekst opmaken of het enkelvoud of meervoud is)
-
Een gekaapt Egyptisch vliegtuig is geland op de luchthaven van de Cypriotische stad Larnaca. De Airbus 320 van Egypt Air, met 81 mensen aan boord, steeg vanmorgen op uit Alexandrië. Het toestel was onderweg naar Caïro.
Aan boord bevindt zich een kaper met een bomgordel, melden zowel Egypt Air als de autoriteiten.
De piloot cirkelde enige tijd boven Larnaca en liet de luchtverkeersleiding weten dat het toestel was gekaapt. Een passagier met een gordel met explosieven zou gedreigd hebben het toestel op te blazen. Andere bronnen spreken van meerdere kapers.
De luchthaven gaf de piloot toestemming om te landen. Het toestel staat in een afgelegen hoek van het vliegveld. De luchthaven is gesloten voor ander vliegverkeer.
Inmiddels wordt er onderhandeld tussen de autoriteiten op Cyprus en de kaper of kapers. Vrouwen en kinderen mogen het toestel verlaten. Waar de kapers vandaan komen en wat hun eisen zijn, is tot dusver onbekend.
-
Al Jazeera presentator (live uitzending) geeft ook aan niet zeker te weten hoe ze de tweet moeten vertalen (is geschreven in Egyptisch Arabisch). Meerdere Arabische media berichten inmiddels dat het enkelvoud is (1 kaper ).
-
Egyptische luchthavens staan al langer in de spotlight in verband met de, volgens onderzoekers, slechte beveiliging.
Zie onder andere: http://nos.nl/artikel/2068235-nederlands-team-onderzoekt-beveiliging-luchthaven-cairo.html (http://nos.nl/artikel/2068235-nederlands-team-onderzoekt-beveiliging-luchthaven-cairo.html)
-
Egyptische luchthavens staan al langer in de spotlight in verband met de, volgens onderzoekers, slechte beveiliging.
Sharm el-Sheikh is beste voorbeeld. Iedereen die regelmatig in Egypte komt zal het niets verbazen. Het klopt dat er ontzettend veel bewakers en politiemensen zijn. Je moet inderdaad langs tientallen controleposten, ook langs de wegen naar luchthavens. Probleem is dat de bewakers, agenten of soldaten meestal onderuit hangen en keertje naar je knikken of zwaaien.
-
Onderhandeling met kaper: Alle passagiers vrijgelaten, behalve EgyptAir personeel en vijf buitenlanders.
Zou gaan aan Amerikaanse en Britse passagiers (onbevestigde informatie)
-
-
Live Stream http://www.aljazeera.com/watch_now/ (http://www.aljazeera.com/watch_now/)
-
Correctie: 4 buitenlandse passagiers moesten aan boord blijven van de kaper
-
-
Voor de tv kijkers, live op cnn.
-
Kaper is Ibrahim Samaha, Egyptische nationaliteit.
Hij vraagt politiek asiel en een goede tolk om te communiceren met autoriteiten Cyprus.
-
-
Kaper is Ibrahim Samaha, Egyptische nationaliteit.
Hij vraagt politiek asiel en een goede tolk om te communiceren met autoriteiten Cyprus.
op zich was een dergelijk verzoek te verwachten. Iemand met als doel het plegen van een aanslag en het zaaien van dood en verderf zal er niet snel voor kiezen om mensen vrij te laten uit het vliegtuig.
-
op zich was een dergelijk verzoek te verwachten. Iemand met als doel het plegen van een aanslag en het zaaien van dood en verderf zal er niet snel voor kiezen om mensen vrij te laten uit het vliegtuig.
Inderdaad, ISIS zal ook geen verschil maken op basis van man, vrouw, kinderen, beroep, nationaliteit.
-
Nederlander aan boord gegijzeld #EgyptAir toestel - @minBZ & ambassade staan paraat, en in nauw contact met familie. Volg ons voor updates.
bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/liveblog-egyptisch-passagiersvliegtuig-gekaapt-mogelijk-bomgordel-aan-boord (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/liveblog-egyptisch-passagiersvliegtuig-gekaapt-mogelijk-bomgordel-aan-boord)
-
Nederlander aan boord gegijzeld #EgyptAir toestel - @minBZ & ambassade staan paraat, en in nauw contact met familie. Volg ons voor updates.
Ex-vrouw van kaper heeft Cypriotische nationaliteit. Kaper wil haar spreken.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F29g1qtu.jpg&hash=dcf33b4255fd1516520781c61eef9a23)
1e vrijgegeven foto van kaper.
-
Ex-vrouw van kaper heeft Cypriotische nationaliteit. Kaper wil haar spreken.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F29g1qtu.jpg&hash=dcf33b4255fd1516520781c61eef9a23)
1e vrijgegeven foto van kaper.
Professor verbonden aan faculteit diergeneeskunde van Egyptische universiteit
-
Hier in de zandbak stelt men al een aantal kritische vragen:
* Hoe komt iemand die zegt te beschikken over wapen of explosieven bij de piloot tijdens een vlucht? Inmiddels duidelijk dat hij geen wapen of explosief bij zich had.
* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.
-
Volgens liveblog nu.nl is de professor niet de kaper.
Egyptische professor Ibrahim Samaha de kaper zou zijn, maar Samaha zegt nu zelf tegen BBC dat hij slechts een passagier was.
http://www.nu.nl/algemeen/4238089/liveblog-tientallen-passagiers-vrijgelaten-bij-kaping-vliegtuig-egyptair.html (http://www.nu.nl/algemeen/4238089/liveblog-tientallen-passagiers-vrijgelaten-bij-kaping-vliegtuig-egyptair.html)
-
-
* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.
Het gaat om vlucht MS181. Via flightradar24 is de vlucht terug te zien; https://www.flightradar24.com/data/flights/ms181/#93d5b9d (https://www.flightradar24.com/data/flights/ms181/#93d5b9d)
Overigens staat niet de hele vlucht er op.
Op zich vind ik het niet heel bijzonder dat er voldoende brandstof aan boord was om Cyprus te halen. Men neemt nou eenmaal altijd extra brandstof mee voor het geval van onvoorziene omstandigheden. (vertragingen, holding patern etc)
Even googlen leert mij dat de vluchttijd van Alexandria naar Cyprus gemiddeld 51 minuten is, terwijl de vluchttijd van Alexandria naar Cairo gemiddeld 45 minuten is. Normaal gesproken zou dat dus prima te doen moeten zijn. Al lopen het aantal kilometer dan wel weer enorm uiteen... Ik denk wel dat ze niet veel verder zouden zijn gekomen dan de huidige locatie.
-
Hier in de zandbak stelt men al een aantal kritische vragen:
* Hoe kan een binnenlandse vlucht uitwijken naar Cyprus. Normaal gesproken heeft een toestel onvoldoende brandstof bij zich.
Het is niet ongewoon om het vliegtuig aan het begin wat meer tanken dan voor de vlucht puur hoofdzakelijk. Dit scheelt in de omkeer tijd, daarnaast word er altijd een extra hoeveelheid ingenomen om te kunnen uitwijken. Eerste uitwijk zal vermoedelijk Alexandrië zijn waardoor je dus het dubbele van deze vlucht tankt. Dat moet theoretisch genoeg zijn om de overtocht te maken.
-
According to flight plan alternate aerodromes were Sharm el Sheikh, Hurghada and Luxor (Egypt), the aircraft carried 4203kg of fuel on departure, 1358 kg trip fuel (29 minutes), 1672kg diversion fuel (41 minutes), 172kg contingency (5 minutes) and 1001kg required minimum fuel reserve (30 minutes).
http://avherald.com/h?article=4961976f&opt=0 (http://avherald.com/h?article=4961976f&opt=0)
-
Het is niet ongewoon om het vliegtuig aan het begin wat meer tanken dan voor de vlucht puur hoofdzakelijk. Dit scheelt in de omkeer tijd, daarnaast word er altijd een extra hoeveelheid ingenomen om te kunnen uitwijken. Eerste uitwijk zal vermoedelijk Alexandrië zijn waardoor je dus het dubbele van deze vlucht tankt. Dat moet theoretisch genoeg zijn om de overtocht te maken.
Het is ook niet ongewoon, bijv. bij Arabische luchtvaartmaatschappijen om bijvoorbeeld voldoende brandstof aan boord te hebben voor een vlucht van Doha naar Manama + de voorgeschreven minimale reserve hoeveelheid brandstof voor een noodsituatie.
Je voorkomt daarmee dat een binnenlandse of regionale vlucht ineens een internationaal probleem kan worden.
Het is ook niet raar als er andere regels voor beveiliging gelden als het gaat om binnenlandse vluchten of bijvoorbeeld vluchten binnen GCC (golfstaten). In de USA weten ze al een tijdje wat het risico is van volgetankte vliegtuigen en binnenlandse vluchten.
-
In dit geval hebben ze het voorgeschreven minimum aan boord gehad:
- trip fuel voor de vlucht van Alexandria naar Caïro
- alternate fuel voor het uitwijken van Caïro naar Sharm el Sheikh
- 5 minuten contingency fuel
- 30 minuten final reserve fuel.
-
In de USA weten ze al een tijdje wat het risico is van volgetankte vliegtuigen en binnenlandse vluchten.
Deze vlucht was bij lange na niet volgetankt. Volgens Voske was er voor ongeveer 4200 kilo brandstof aan boord. In een A320 gaat met gemak 24.000 liter.
edit: wat Voske zegt.
-
In dit geval hebben ze het voorgeschreven minimum aan boord gehad:
- trip fuel voor de vlucht van Alexandria naar Caïro
- alternate fuel voor het uitwijken van Caïro naar Sharm el Sheikh
- 5 minuten contingency fuel
- 30 minuten final reserve fuel.
Jij weet heel zeker dat het dan gaat om het voorgeschreven minimum?
-
Als ik dat leg naast paragraaf 4.3.6 van Annex 6 Part 1 van de ICAO, dan zou ik menen dat het inderdaad het voorgeschreven minimum is.
-
Als ik dat leg naast paragraaf 4.3.6 van Annex 6 Part 1 van de ICAO, dan zou ik menen dat het inderdaad het voorgeschreven minimum is.
Hoe lang is het toestel eigenlijk in de lucht geweest vanaf vertrek tot de landing op Cyprus?
Als autoriteiten in Egypte iets beweren of EgyptAir moet je het dan gelijkstellen aan uitspraken gedaan door een Nederlandse minister?
Ik neem uitspraken van Nederlandse politiewoordvoerders, OM of ministers aan als feit. Als het de equivalenten uit Egypte zijn niet.
-
-
Ik kan alleen vinden dat het vliegtuig circa 52 minuten na de kaping is geland in Larnaca met minder dan de voorgeschreven reserve (dus minder dan 1000 kg fuel). Bron is opnieuw AvHerald.com
-
Ik kan alleen vinden dat het vliegtuig circa 52 minuten na de kaping is geland in Larnaca met minder dan de voorgeschreven reserve (dus minder dan 1000 kg fuel). Bron is opnieuw AvHerald.com
52 minuten na de kaping in de lucht volgens jouw bron.
Klopt het dat vlucht Egyptair MS 181 om 6:30 uur lokale tijd vertrekt vanuit Alexandria om vervolgens 45 minuten later op de grond te staan op de luchthaven van Cairo?
-
Ik kan alleen vinden dat het vliegtuig circa 52 minuten na de kaping is geland in Larnaca met minder dan de voorgeschreven reserve (dus minder dan 1000 kg fuel). Bron is opnieuw AvHerald.com
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Fiw5635.jpg&hash=4701b34e7fdefb83c075e15636ad391d)
Toestel is iets te laat opgestegen vanaf Alexandria 6.36 uur lokale tijd (in NL 6.36 uur).
Landing toestel op de luchthaven in Cyprus 8.07 uur lokale tijd (in NL 7.07 uur). Op dit tijdstip had het toestel nabij Cairo moeten zitten. Als de vlucht normaal was verlopen zou het toestel om 7.15 uur (lokale tijd) + 6 minuten vertraging) zijn geland in Cairo (NLse tijd 07.15 uur).
Het toestel is 31 minuten in de lucht geweest.
Als een bron zegt dat het vliegtuig 52 minuten na de kaping geland is en details weet over de hoeveelheid brandstof kun je er vraagtekens bij zetten.
-
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2Fiw5635.jpg&hash=4701b34e7fdefb83c075e15636ad391d)
Toestel is iets te laat opgestegen vanaf Alexandria 6.36 uur lokale tijd (in NL 6.36 uur).
Landing toestel op de luchthaven in Cyprus 8.07 uur lokale tijd (in NL 7.07 uur). Op dit tijdstip had het toestel nabij Cairo moeten zitten. Als de vlucht normaal was verlopen zou het toestel om 7.15 uur (lokale tijd) + 6 minuten vertraging) zijn geland in Cairo (NLse tijd 07.15 uur).
Het toestel is 31 minuten in de lucht geweest.
Als een bron zegt dat het vliegtuig 52 minuten na de kaping geland is en details weet over de hoeveelheid brandstof kun je er vraagtekens bij zetten.
Rusland gaat uit van landing op Cyprus 08.50 uur lokale tijd (7.50 uur in NL). Rusland is voorlopig niet van plan vluchten Egypte te hervatten.
Sociale media en veel media baseren zich o.a. op websites die luchtverkeer volgen. Tijdstip onderstaande tweet: 08.18 uur NLse tijd.
Flightradar24 volgt 12 minuten later met:
Vervolgens
UTC time is momenteel + 2 uur (Nederlandse zomertijd)
squawk is de hijack code
Volgens deze website: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/su-gcb#93d5b9d (https://www.flightradar24.com/data/aircraft/su-gcb#93d5b9d)
-
-
Vlucht retour als MS742 naar Cairo
-
EgyptAir Airbus A320-232, SU-GCB, vluchtnummer MS 181 (het vanochtend gekaapte toestel) is achtergebleven op Larnaca International Aiport, Cyprus
-
Aankomst passagiers en crew in Cairo