Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Verkeersregelaars => Topic gestart door: Rens Hulman op 18 juni 2016, 21:05:51
-
In De Stentor van vandaag een groot artikel over de (belabberde) kwaliteit van vrijwillige verkeersregelaars bij evenementen http://www.destentor.nl/regio/gevaar-door-slechte-opleiding-verkeersregelaar-1.6118058 (http://www.destentor.nl/regio/gevaar-door-slechte-opleiding-verkeersregelaar-1.6118058)
-
Stond ook ak een stuk van in het AD.
Helaas wordt alles weer over 1 kam gescheerd en ziet men niet het verschil tussen beroeps en vrijwilligers
-
Stond ook ak een stuk van in het AD.
Helaas wordt alles weer over 1 kam gescheerd en ziet men niet het verschil tussen beroeps en vrijwilligers
" Verkeersregelaars worden steeds vaker ingezet terwijl ze steeds slechter worden opgeleid. Afgelopen twee jaar haalden 90.000 vrijwilligers een certificaat. Daarmee kunnen ze worden ingezet bij grote evenementen, waar ze ook worden blootgesteld aan agressie en intimidatie. Ze zijn daar niet op getraind. Dat stellen een oud-politieinstructeur en bedrijven die beroepsmatig regelaars inzetten."
Bron: http://www.ad.nl/nieuws/verkeersregelaars-vaak-slecht-opgeleid~ac5f448b/ (http://www.ad.nl/nieuws/verkeersregelaars-vaak-slecht-opgeleid~ac5f448b/)
-
Volgens mij doelen de kranten op de eenmalige (evenementen) verkeersregelaars. Maar wat mij betreft mogen er een heleboel beroepsregelaars ook nog op wat cursussen, van regelen tot normaal omgaan met verkeersdeelnemers. Al gaat het met de meesten gewoon goed hoor.
-
@RemRoof
Ik doelde niet op inhoud van de artikelen maar de meningen van de mensen (die ik oa op FB voorbij zag komen)
#had mssn duidelijker moeten formuleren
-
Ze hebben in zo verre een punt, dat de cursus nu alleen nog via internet gaat en het praktische gedeelte wat er vroeger bij zat, niet meer word gegeven. Je had dan in ieder geval een moment tijdens de opleiding waar een agent toezicht hield op de toekomstige e-vkr's.
Nu weet ik niet hoe het bij de meeste evenementen gaat, maar bij de marathon van Leiden, waar ik zelf vrijwillige vkr ben, staan er beroeps op de meer risicovolle plekken. De plek waar ik dit jaar stond, stonden vorig jaar 2 collega's van mij. Nu dus ondergetekende met een e-vkr.
Maar misschien wel een idee om de e-vkr's tenminste een korte praktijk te laten doen met een beroeps vkr?
-
Bij de triatlon in Rotterdam was er een onderscheid gemaakt in vkr posten en e-vkr posten.
-
Het zal wel in veel gemeentes hetzelfde zijn. Je mag e-vkr's inzetten, maar op bepaalde punten (lees:plekken waar meer verkeer verwacht kan worden) moeten beroeps staan.
Ik stond nu zelf bij de inrit naar een klein winkelcentrum waar een AH open was. Tevens is dit een soort van doorgaande route, waardoor er op 2 [osten links en rechts van me, ingehuurde beroeps stonden om het verkeer tegen te houden. En de ene kant had daar een makkie, stonden dranghekken over de weg. Andere kant sronden er 2, 1 op de doorgaande weg, en een 2e in de wijk om mogelijk sluipverkeer op te vangen.
-
Net de online "cursus" gedaan. Niets gelezen, gewoon antwoorden in gevuld. Ben er nu ook achter dat je het zo vaak fout mag invullen als je kunt. Uiteindelijk heb je de antwoorden goed en mag je het verkeer regelen.