Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Topic gestart door: Frank Lingen op 29 juni 2016, 11:53:51

Titel: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 29 juni 2016, 11:53:51
Multifunctioneel voertuig voor brandweer en politie
In het Engelse Norhthamtonshire loopt een proef met voertuigen, die tegelijkertijd bemand zijn met een politieagent en een brandweerman. Ze noemen dat voertuig een "Rural Intervention Vehicle", omdat het op het platteland surveilleert. De doelen daarvan zijn onder andere kortere aanrijtijden en meer efficiency.

Die proef loopt susccesvol, en is onlangs uitgebreid. Men streeft daar naar een samenwerking tussen brandweer, ambulancedienst in politie, zowel qua personeel als gebouwen en bepaalde voertuigen.

25-1-2016 "Proposals to further transform the way police, fire, and ambulance services work together have been unveiled by the Prime Minister. David Cameron has outlined measures to be consulted on, including a new statutory duty on all three emergency services to look to work together better. One idea is to merge the services' offices. The idea, according to the Home Office, is to "encourage collaboration" by improving "efficiency and effectiveness". That includes merging back office functions and staff, buildings, and streamlining management. (...) Jason Urbani, from Northants Fire & Rescue, said sharing resources appears to be more effective when responding to certain incidents. The services currently share two Rural Intervention Vehicles which see police and fire officers patrolling together.

http://news.sky.com/story/1550606/999-services-could-share-staff-and-buildings (http://news.sky.com/story/1550606/999-services-could-share-staff-and-buildings)

http://www.northampton-news-hp.co.uk/police-launch-second-rural-response-vehicle-cover/story-27759443-detail/story.html (http://www.northampton-news-hp.co.uk/police-launch-second-rural-response-vehicle-cover/story-27759443-detail/story.html)

http://www.northampton-news-hp.co.uk/video-northamptonshire-s-new-rural-intervention/story-25865206-detail/story.html (http://www.northampton-news-hp.co.uk/video-northamptonshire-s-new-rural-intervention/story-25865206-detail/story.html)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 1 juli 2016, 13:00:32
Rural Intervention Vehicle
Hieronder zie je video's van het bovengenoemde "Rural Intervention Vehicle". Dat voertuig wordt dus bemand door een brandweerman en een politieagent. Dat koppel helpt ook bij puur medische spoedgevallen, voor zover ze dat kunnen.

Bij een klein brandje hoeft er bij dit systeem niet ook een aparte politieauto bij te komen. En zulke gecombineerde voertuigen kunnen heel snel ter plaatse zijn, doordat ze permanent verspreid over hun werkgebied surveilleren.

De politieagent kan daarbij een aanvullende brandweer-cursus krijgen. En de brandweerman kan daartoe een aanvullende politie-cursus krijgen.

De bemanning van deze multifunctionele voertuigen moet goed geselecteerd worden voor deze bijzondere taak. En er zijn sowieso vaak brandweerlieden, die ook affiniteit of ervaring hebben met politiewerk, en andersom.

Eventueel kan er ook een ambulance-verpleegkundige meerijden, die eventueel ook wordt uitgerust met een kogelwerend vest, politiewapens, en training daarin.

Ook in Nederland zou er een kleinschalig experiment kunnen worden gestart met een dergelijke samenwerking, bijvoorbeeld in een afgelegen landelijk gebied. Dat is al mogelijk met een beperkte investering. Dit liefst na overleg met de verantwoordelijken voor dit project in Northamptonshire, en met de betrokken bij het recente Nederlandse samenwerkingsproject 'Brambulance'.

De hulpdiensten in Northamptonshire werven ook intensief vrijwilligers, voor meer efficiëncy en kostenbesparing. Er wordt geprobeerd om optimaal gebruik te maken van hun specifieke individuele capaciteiten, kennis en ervaring.

Northamptonshire Police Force

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=77rUdaHT91Q#)


Northamptonshire's Rural Intervention Vehicle

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=Lp5L39fna1U#)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 1 juli 2016, 17:37:33
In afgelegen plattelandsgebieden kunnen eventueel kleine gezamenlijke steunposten worden ingericht voor politie, brandweer, ambulances en boswachters. Daardoor kunnen de aanrijtijden verkorten.

Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een laag gebouwtje van 5x5 meter, met daarin een toilet, douche, werkplaatsje annex kantoortje met keukenblokje en slaapkamertje. Daarvoor kunnen tijdens een proefproject ook mobiele containers worden gebruikt, of tijdelijk een sta-caravan.

Ook in Sunnyvale, California (USA) worden proeven gedaan met vergaande samenwerking tussen politie, brandweeer en ambulance-dienst. Daarover gaat het volgende artikel:

Hilal, S, M, Squier Jones, D, 2014, A Package Deal: Police, Fire, and EMS All in One, Metropolitan State University School of Law Enforcement and Criminal Justice, Brooklyn Park, Minnesota, USA

http://www.policechiefmagazine.org/magazine/index.cfm?fuseaction=display_arch&article_id=3466&issue_id=92014 (http://www.policechiefmagazine.org/magazine/index.cfm?fuseaction=display_arch&article_id=3466&issue_id=92014)

Program on Police Consolidation and Shared Services

http://policeconsolidation.msu.edu/ (http://policeconsolidation.msu.edu/)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 1 juli 2016, 21:57:51
Foto:
http://www.flickr.com/photos/humbersidepolicepics/14971674647/#in/photostream/ (http://www.flickr.com/photos/humbersidepolicepics/14971674647/#in/photostream/)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 2 juli 2016, 11:54:52
Stel dat je alleen woont, in een ver afgelegen dorpje op het platteland. Je bent oud en je ligt 's nachts in bed. En je schrikt wakker van inbraakgeluiden in je huis.

Wacht je dan liever een half uur op een echte politieauto? Of ben je dan blij, als er binnen tien minuten een politieagent en een sterke brandweerman met politiewapens arriveren?

Ik zie dat dit topic gelukkig veel gelezen wordt. Multifunctionele HulpTeams (MHT's) waarbij meerdere hulpdiensten samen rijden in één voertuig lijken me een belangrijke aanvulling op het huidige aanbod van hulpdiensten, misschien ook in steden.

Zo'n MHT met een zeer grote SUV kan veel meer uitrusting meenemen dan een gewone politie-Touran. Onder andere een zeer uitgebreide medische uitrusting, pistoolmitrailleur, shotgun, ME-schilden, kogelwerende kevlar helmen, grote brandblussers, persluchtmasker, reddingsboei, opvouwbare brancard, enz.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 2 juli 2016, 13:57:18
Een "Rural Intervention Vehicle" zou je in het Nederlands een  "Multifunctioneel HulpTeam"-voertuig kunnen noemen. Oftewel een MHT-voertuig. Dat lijkt me een betere naam. Want zo'n team kan eventueel ook gebruik maken van speciale terrein-motorfietsen, bromscooters, speedboot, patrouilleboot, of zelfs van eigen individuele voertuigen vanaf hun woonhuizen.

De auto van een MHT-team kan het beste worden uitgevoerd in politiekleuren. Daardoor is er minder kans dat gewone ambulances of brandweer auto's eventueel worden aangevallen, omdat iemand denkt dat er een politieagent in kan meerijden.

Om die reden moet er ook worden gekozen voor politieuniformen voor alle leden van een MHT, met een insigne op borst en rug, dat aangeeft wat hun specialisatie is, zoals brandweer of medisch (SEH).

Zo'n MHT-team kan ook bestaan uit een politieagent plus een ambulance-verpleegkundige. En eventueel kan er ook een militaire infanterist meerijden op kosten van Defensie, of een onbetaalde vrijwilliger.

Een derde bemanningslid kan desnoods tijdelijk uit het MHT-voertuig worden gezet, om ruimte te maken voor ziekenvervoer. Of bij nadering van een vuurwapengevaarlijke situatie, waarvoor hij niet is opgeleid.

Er kan ook worden gekozen voor een groter voertuig, zoals een pickup-truck met opbouw, of een laag bestelbusje met een heel krachtige motor.

Het grote nadeel van een pickup is, dat je geen brancard in de lengte kunt vervoeren. Maar ze zijn wel groot en snel, met een stabiele wegligging, door een laag zwaartepunt.

In een grote SUV past wél een brancard. Grote SUV's zijn bijvoorbeeld de: Nissan Patrol Y62, Toyota Sequoia, of Ford Expedition EL. Op de foto hieronder zie je de massale Ford Expedition EL.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.newcars.com%2Fimages%2Fcar-pictures%2Foriginal%2F2011-Ford-Expedition-EL-SUV-XL-4dr-4x2-Photo-1.png&hash=ee504015525b21b1b1fd125e2465fb7c)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 2 juli 2016, 16:06:11
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bestcarinf.com%2Ftoyota%2Ftoyota-sequoia-lifted%2F9&hash=8fb3947e6b1d7d7526dcda599792f379)

Foto: http://www.bestcarinf.com/toyota/toyota-sequoia-lifted/9 (http://www.bestcarinf.com/toyota/toyota-sequoia-lifted/9)

Een multifunctioneel team heeft een uitgebreide uitrusting nodig. Op deze Toyota Sequoia Lifted zit een imperiaal, waarop zo nodig snel een uitschuifbare ladder of afneembare topbox kan worden bevestigd met een klik-systeem, voor extra uitrusting bij bepaalde bijzondere missies. De auto rijdt dan eerst onder de topbox, waarna die wordt vastgeklikt op de imperiaal.

Bijvoorbeeld voor extra medicijnen en medische hulpmiddelen, verkeerspilonen, springzeil, kettingzaag, touw, plastic afdekzeilen, brandweerpakken, dekens en jassen voor onderkoelde slachtoffers, drone, opblaasbootje, enz. Als snelheid belangrijker is, kan de topbox er af worden gelaten.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Brandslanghaspelhouder op 2 juli 2016, 16:06:57
In welk gebied van Nederland zou je dit volgens jou in kunnen zetten?
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 2 juli 2016, 17:22:06
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1433996 date=1467468417
In welk gebied van Nederland zou je dit volgens jou in kunnen zetten?

De te lange aanrijtijden van hulpdiensten zijn het meest extreem in de dunst bevolkte gebieden, zoals in Zeeland, Friesland en Groningen. In onderstaand artikel zie je een landkaart van Nederland, met informatie over de aanrijtijden van de politie per regio:

http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html (http://nos.nl/artikel/2097442-langer-wachten-op-politie-bij-spoed.html)

In de meeste plattelandsgebieden in Nederland wordt de maximale aanrijtijd van 15 minuten door de politie vaak ruim overschreden. Bovendien telt bij ernstige incidenten vaak elke minuut.

Bijvoorbeeld een beginnende keukenbrand kan zich al in enkele minuten sterk uitbreiden, inbrekers zijn vaak al na vijf minuten weer weg met buit, en bij geweldpleging of een hartaanval telt elke seconde.

Het is ook interessant om na te denken over de mogelijkheden van MHT's in stedelijke gebieden, als kostenbesparende aanvulling op gespecialiseerde hulpdienstvoertuigen. MHT's kunnen dan bijvoorbeeld worden afgestuurd voor verkenning op onduidelijke meldingen, of op lichtere zaken, zoals vervoer van een dronken persoon.

Als er gebruik wordt gemaakt van een grote snelle SUV of stationcar, kan een gewonde of zieke eventueel worden vervoerd op de achterbank, of er kunnen in de lengte rails worden gemonteerd voor een brancard.  

Eventueel kan er ook een politiehond worden meegenomen in een kooi, door een hondengeleider. En een uitgebreide set gereedschap, brandweerbijl, grote trekzaag, schop, bezem, riek, kleine bluspomp met slang, enz. Dat is een een afweging tussen voertuigafmetingen, topsnelheid, brandstofverbruik en veelzijdigheid.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 2 juli 2016, 22:03:10
De Mercedes V 220 D is een laag busje (MPV). Ook dit voertuig lijkt me geschikt voor Multifunctionele HulpverleningsTeams (MHT’s). Hij heeft volgens de fabrikant een topsnelheid van 194 km/u, en biedt veel ruimte.

(https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autodaten/gross/IM03072_2_Mercedes_V-Klasse.jpg)

Ook de Mercedes Vito Tourer lijkt me geschikt voor MHT’s:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fblog.mercedes-benz-passion.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2048_Weltpremiere-Vito-2014_I_2_2878.jpg&hash=7c7d1c79b57d031072fb4a67596cd42d)

Video Mercedes Vito Tourer:

https://www.youtube.com/watch?v=djDNDyk6V4w (https://www.youtube.com/watch?v=djDNDyk6V4w)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 3 juli 2016, 05:17:06
Ook de Volkswagen Transporter kan geschikt zijn voor Multifunctionele HulpTeams (MHT's). Vooral de versie met vierwielaandrijving (4WD) is daarvoor geschikt. Die 4WD kan nuttig zijn voor de brandweertaak, voor politieachtervolgingen, enz. Ook de verlengde versie van de Transporter biedt voordelen.

Video: Verlengde Volkswagen Transporter:

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=ePyckToDa2k#)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Thor op 3 juli 2016, 12:09:04
ScandInavie is grotendeels dun bevolkt en daar is multi inzetbaar al volledig ingeburgerd.
Politie wagens hebben ademlucht,snelvuurkanon en werkkleding etc. aan boord.
Een agent in de rimboe kan bij grotere conflicten, calamiteiten etc.heel eenvoudig en snel beschikken over de nodige militairen,onder zijn leiding.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 3 juli 2016, 14:40:51
Een gewone VW Transporter politiebus kan eenvoudig geschikt worden gemaakt voor een experiment met een Multifunctioneel HulpTeam (MHT). Daartoe kan het interieur achter de voorstoelen worden verwijderd. Dat wil zeggen de achterbank, bagagekist, enz.

Daarna wordt er een houten rek van horizontale planken (20x60mm) verticaal tegen de zijwanden gemonteerd, zoals gebruikelijk bij transportbussen. Vervolgens worden er lange schroefogen geschroefd in de bovenkant van die planken, zodat niemand zich er aan kan verwonden.

Aan die schroefogen worden met RVS musketon-haken zoveel mogelijk grote rugzakken met uitrusting opgehangen, aan de beide zijwanden van de bus.

Die rugzakken kunnen verschillende kleuren hebben, die hun inhoud aangeven. Bijvoorbeeld zwarte rugzakken met politiematerialen, gele rugzakken met medische producten, rode rugzakken met brandweer-hulpmiddelen en oranje rugzakken met gereedschap. Een grijze rugzak voor elektronica, en een blauwe rugzak voor kantoorartikelen.

Die rugzakken zitten dus vastgeklikt aan het houten rek, en kunnen niet op de patiënt vallen, zelfs niet als de bus zou omvallen. Elke rugzak wordt wordt ook van onder vastgezet, met vaste horizontale elastieken banden aan het houten rek, voor meer stabiliteit van het voertuig.

Op elke rugzak worden grote bagage-labels bevestigd, waarop de inhoud staat vermeld. Tijdens een eerste  experiment kunnen goedkope boodschappentassen worden gebruikt in plaats van rugzakken.

Bij de zijdeur wordt het vertikale houten rek 30 cm naar binnen geplaatst, zodat daar de rugzakken snel vanaf de buitenkant kunnen worden gepakt.  

Bij de achterdeur worden dwars op de lengterichting van de bus twee klapstoelen naast elkaar bevestigd met autogordel. Daar kunnen twee mensen zitten, die de patiënt op de brancard verzorgen.

Tegen het dak wordt van binnen horizontaal een afneembaar bagage-net bevestigd, met musketon-haken op verschillende punten. Daarin kunnen dekens, extra kleding, afdekzeilen, springzeil en reddingslijnen worden meegenomen, en andere zachte materialen, waartegen men niet het hoofd kan stoten.

Er worden twee brandblussers meegenomen, met elk twintig kilo bluspoeder, op twee uitschuifbare steekwagentjes.

In het midden van de bus blijft in de lengte ruimte voor één standaard inklapbare brancard op wieltjes, die er via de achterdeur in wordt gereden.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 4 juli 2016, 11:03:08
Multifunctioneel HulpTeam in grote transportbus

Er kan ook een experiment worden gedaan met een grotere transportbus voor een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), bijvoorbeeld een oude ME-bus, die toch wordt vervangen.

Zo’n oude ME-bus kan voor dit doel wit worden gespoten of geverfd, en kan worden voorzien van politie-striping. Ook daarvoor kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via internet.

Foto: Oude ME-bus, in wit met politie-striping:

http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg (http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg)

Zo’n ME-bus is minder geschikt voor achtervolgingen op hoge snelheid, maar er kan meer uitrusting worden vervoerd, dan in een kleinere bus, zoals de VW Transporter.

Er kan bijvoorbeeld een grote watertank worden meegenomen met een drukpomp en brandslang om een klein brandje te blussen, of om te gebruiken tegen gewelddadige relschoppers. Er kan daartoe eventueel pepperspray, inkt en een stinkende vloeistof aan het spuitwater worden toegevoegd. En zo’n omgebouwde ME-bus blijft ook bruikbaar voor relsituaties.

Ook kan er een grotere bemanning meerijden in een grote bus, zoals een ME-bus. Bijvoorbeeld een team van vijf personen: een betaalde politiehondengeleider met hond in een kooi, een militaire brandweerman, een militair verpleegkundige, en twee onbetaalde sterke politievrijwilligers met politie-opleiding en politiewapens.

Zo’n groot team kan, indien uitgerust met geweldsmiddelen, zelfstandig moeilijke aanhoudingen doen. De genoemde militairen krijgen toch al betaald door Defensie, en de vrijwilligers en politiehond zijn onbetaald, dus er hoeft maar één persoon te worden betaald door de politie, namelijk de hondengeleider.

Toch kan zo’n team veel verschillende typen problemen oplossen, met beperkte risico’s. Eventueel kan zo’n team in een omgebouwde ME-bus nauw samenwerken met een motoragent met snelle politiemotor voor achtervolgingen.  

Tegen de lange zijwanden van de ME-bus kunnen eventueel kasten worden ingebouwd, om materialen mee te nemen. Die kasten zijn dan van binnen toegankelijk.

Ook voor het inbouwen van die kasten, kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via een oproep op internet. Bijvoorbeeld een gepensioneerde scheepstimmerman, die graag iets wil betekenen voor zijn gemeenschap. Zo’n vrijwilliger moet dan een eervolle vermelding krijgen op de website van de gemeente waar hij woont, als hij dat wil.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Brandslanghaspelhouder op 4 juli 2016, 16:52:28
Onbetaalde vrijwilligers, kan jouw werk ook gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers?
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Railchief op 4 juli 2016, 18:34:13
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434369 date=1467622988
Multifunctioneel HulpTeam in grote transportbus

Er kan ook een experiment worden gedaan met een grotere transportbus voor een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), bijvoorbeeld een oude ME-bus, die toch wordt vervangen.

Zo’n oude ME-bus kan voor dit doel wit worden gespoten of geverfd, en kan worden voorzien van politie-striping. Ook daarvoor kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via internet.

Foto: Oude ME-bus, in wit met politie-striping:

http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg (http://i.owst.nl/65dbbf8fd4d44ce5a73a843ea65c5125/opener/3083150.jpg)

Zo’n ME-bus is minder geschikt voor achtervolgingen op hoge snelheid, maar er kan meer uitrusting worden vervoerd, dan in een kleinere bus, zoals de VW Transporter.

Er kan bijvoorbeeld een grote watertank worden meegenomen met een drukpomp en brandslang om een klein brandje te blussen, of om te gebruiken tegen gewelddadige relschoppers. Er kan daartoe eventueel pepperspray, inkt en een stinkende vloeistof aan het spuitwater worden toegevoegd. En zo’n omgebouwde ME-bus blijft ook bruikbaar voor relsituaties.

Ook kan er een grotere bemanning meerijden in een grote bus, zoals een ME-bus. Bijvoorbeeld een team van vijf personen: een betaalde politiehondengeleider met hond in een kooi, een militaire brandweerman, een militair verpleegkundige, en twee onbetaalde sterke politievrijwilligers met politie-opleiding en politiewapens.

Zo’n groot team kan, indien uitgerust met geweldsmiddelen, zelfstandig moeilijke aanhoudingen doen. De genoemde militairen krijgen toch al betaald door Defensie, en de vrijwilligers en politiehond zijn onbetaald, dus er hoeft maar één persoon te worden betaald door de politie, namelijk de hondengeleider.

Toch kan zo’n team veel verschillende typen problemen oplossen, met beperkte risico’s. Eventueel kan zo’n team in een omgebouwde ME-bus nauw samenwerken met een motoragent met snelle politiemotor voor achtervolgingen.  

Tegen de lange zijwanden van de ME-bus kunnen eventueel kasten worden ingebouwd, om materialen mee te nemen. Die kasten zijn dan van binnen toegankelijk.

Ook voor het inbouwen van die kasten, kunnen onbetaalde vrijwilligers worden gezocht via een oproep op internet. Bijvoorbeeld een gepensioneerde scheepstimmerman, die graag iets wil betekenen voor zijn gemeenschap. Zo’n vrijwilliger moet dan een eervolle vermelding krijgen op de website van de gemeente waar hij woont, als hij dat wil.

J***s, wat een onzin.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 5 juli 2016, 10:10:15
Kleine brandweerauto's
Er kan ook een kleine en snelle brandweerauto worden gebruikt door een Multifunctioneel HulpTeam (MHT), vooral als daarin ook een brancard past. Dat voertuig kan daartoe het best worden uitgevoerd in politiekleuren.  

Er kan eventueel ook een pomp in zitten, om bluswater op te pompen uit bijvoorbeeld een sloot. Welk voertuig en welke samenstelling van de bemanning het meest geschikt is voor een MHT, kan worden uitgezocht via experimentele proefprojecten, liefst in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen.    

Per MHT verschillend, kan de nadruk liggen op capaciteit voor politietaken, brandweertaken of ambulance-taken. Daardoor kunnen verschillende MHT's in hetzelfde werkgebied elkaar goed aanvullen.  

Foto's: kleine brandweerauto's

http://www.regio15.nl/images/stories/voertuigen/154262-bhpb82.jpg (http://www.regio15.nl/images/stories/voertuigen/154262-bhpb82.jpg)

http://i1219.photobucket.com/albums/dd438/Louisvt02/Old%20Digi%20Pictures/IMG_0254.jpg (http://i1219.photobucket.com/albums/dd438/Louisvt02/Old%20Digi%20Pictures/IMG_0254.jpg)

Video: kleine tankautospuit (TS) voor vier man:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video (http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-06-06/1010716/toekomst-brandweer-ligt-bij-nieuwe-kleine-tankautospuit-video)

http://www.omroepzeeland.nl/sites/default/files/2016/06/06/871afa730ca1efec1f008026a371b04aab1b4fcf90a98a2383a7696fab0cb239_0.jpg (http://www.omroepzeeland.nl/sites/default/files/2016/06/06/871afa730ca1efec1f008026a371b04aab1b4fcf90a98a2383a7696fab0cb239_0.jpg)
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Enrique op 5 juli 2016, 13:39:35
Citaat van: Railchief link=msg=1434427 date=1467650053
J***s, wat een onzin.
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: bryanvisser op 5 juli 2016, 15:57:38
Is er een noodzaak in Nederland om "potentiële nieuwe ontwikkelingen" als deze door te voeren? Mijns inziens is het huidige hulpverleningssysteem op maat gemaakt voor onze maatschappij en zie ik niet zo snel een dergelijk team als hierboven genoemd passen binnen onze maatschappij. Langere aanrijdtijden zijn inderdaad een 'hot-topic' hedendaags, maar is het dan niet verstandiger om te bedenken hoe dat probleem opgelost gaat worden, in plaats van een politieagent en ambulanceverpleegkundige met hond, zaag, brandslang, brancard en zestigdelige bestekset op pad te sturen?

Leuk idee, maar dit klinkt meer als een uitwerking van iemand zijn fantasie. No offense.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Luke_BNV op 5 juli 2016, 16:32:06
Citaat van: Enrique link=msg=1434584 date=1467718775
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...

Het ergste is dat als dit soort types vanavond nog solliciteren bij bepaalde Veiligheidsregio's (Ik noem geen namen) de eerste auto's volgende week de straat al op gaan.  :-X
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Peter71 op 5 juli 2016, 16:54:53
Citaat van: Enrique link=msg=1434584 date=1467718775
tja... En niet zo'n klein beetje... Word persoonlijk nogal moe van alle creatieve experimenten, pilots, proeven en pitches waarbij alle gezond verstand lijkt te worden uitgeschakeld onder het mom van "als je het niet probeert weet je niet of het een succes wordt"...
Jij wordt er niet alleen moe van. De brandweermensen op straat worden al dit soort luchtballonen ook zat. De algehele tendens is dat het roer om moet, maar dan wel de goede kant op en de kant op van de echte verbeteringen. In de eerste plaats voor de burger, en uiteindelijk ook voor de repressieve diensten.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1434644 date=1467729126
Het ergste is dat als dit soort types vanavond nog solliciteren bij bepaalde Veiligheidsregio's (Ik noem geen namen) de eerste auto's volgende week de straat al op gaan.  :-X
En dat soort types ook nog eens een leuke bonus opstrijken. :-X
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 5 juli 2016, 17:45:17
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434626 date=1467727058
Langere aanrijdtijden zijn inderdaad een 'hot-topic' hedendaags  (...) maar dit klinkt meer als een uitwerking van iemand zijn fantasie. No offense.

Een beetje fantasie is nuttig bij innovatie, samen met een uitgebreide probleem-analyse. Vervolgens moeten de meest kansrijke voorstellen worden uitgeprobeerd in de praktijk.

Ik stel niet voor dat alle voertuigen van hulpdiensten op het platteland moeten worden samengevoegd, maar slechts een deel.

In de VS zijn er in dunbevolkte gebieden brandweerwagens met een medisch opgeleide 'paramedic’ aan boord, die ook uitrukken voor puur medische meldingen. Dat systeem werkt daar al decennialang goed.

Er zijn nog talloze andere soorten oplossingen te bedenken, in verband met de veel te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland, maar daar gaat dit topic niet over. Bijvoorbeeld:
- Grotere politieauto's (grote SUV, stationcar of VW Transporter), met veel meer uitrusting, zoals grote brandblussers en dekens voor onderkoelde slachtoffers, ook als er alleen politieagenten meerijden. Dat is betaalbaar door korte celstraffen te vervangen door extreem hoge boetes.
- kleinere brandweerauto's met een kleinere bemanning, zodat hetzelfde aantal  brandweerlieden tegelijk meerdere kleine meldingen kan afhandelen.
- aanvullende medische training aan politieagenten via aantrekkelijke instructievideo's en digitale simulatie-games, naast praktijktraining.
- pepperspray en handboeien voor ambulanceverpleegkundigen, zodat er minder vaak een politieauto mee hoeft
- meer politieagenten in solo-surveillance met taser, en met hond en grote brandblussers in de auto
- betere preventieve publieksvoorlichting via massamedia en via e-learning op scholen
- uitgebreide publieksvoorlichting over veiligheid via internet-fora met experts
- betere verspreiding van brandweerauto's en ambulances tijdens wachttijden
- opdelen van brandweerkazernes en ambulance-posten over meer locaties in kleine gebouwtjes
- beter bouwkundig toezicht op brandveiligheid
- branddetectie met onbemande vliegtuigjes
- verplichte rookmelders, branddekens en brandslangen in woonhuizen
- subsidie op brandalarm-systemen
- verplicht EHBO-diploma en brandpreventie-diploma, voor burgers op hun eigen opleidingsniveau
- effectievere werving van vrijwilligers
- publiek eerbetoon aan vrijwilligers
- feesten voor politievrijwilligers
- publieke EHBO-posten met brandblussers in woonhuizen, op vrijwillige basis
- jarenlange werkstraffen voor geweld tegen hulpverleners
- drones die een reddingsboei brengen naar drenkelingen
- drones die een EHBO-set brengen naar een gewonde
- medische hulpteams, bestaande uit twee militair verpleegkundigen op kosten van Defensie
- militaire brandweerlieden laten meerijden op kosten van Defensie, ter ondersteuning van civiele brandweerlieden
- brandweerlieden die voorlichting geven op scholen en via een marktkraampje op winkelcentra
- verplichte brandoefeningen voor burgers
enzovoort.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: tower-ladder op 5 juli 2016, 22:44:03
Tjonge, ik geloof dat iemand hier heel erg opgewonden raakt van het idee dat er een busje op de weg komt met een politie agent en een brandweerman. Hij draaft zover door dat hij zelfs de inventaris al indeelt en bepaald hoe en waar het moet komen.  :(
Heb je soms aandelen in het project. >:D
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: bryanvisser op 6 juli 2016, 18:57:09
Dank voor je reactie :) Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind (bv. aanvullende opleidingen binnen andere disciplines of aanvullend materiaal in voertuigen.). Wel denk ik dat het belangrijk is om voor ogen te houden of er een belang binnen het Nederlandse systeem is voor een dergelijke "multidisciplinair voertuig", of dat wij niet onze efforts in andere innovaties moeten steken.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Grumpy91 op 6 juli 2016, 19:02:35
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434982 date=1467824229
Dank voor je reactie :) Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind (bv. aanvullende opleidingen binnen andere disciplines of aanvullend materiaal in voertuigen.). Wel denk ik dat het belangrijk is om voor ogen te houden of er een belang binnen het Nederlandse systeem is voor een dergelijke "multidisciplinair voertuig", of dat wij niet onze efforts in andere innovaties moeten steken.

Waarom zou een politieagent brand moeten kunnen blussen? Of verpleegkundige kennis moeten hebben? Of een ambulanceverpleegkundige ook handboeien of een brand kunnen blussen? Iedere hulpverlener heeft zijn eigen taak, hier is mede ook de kleding op gemaakt die ze aan hebben (een uitrukpak is heel anders het uniform van de politie of de kleding van de ambumensen). Nee, ik zie er helemaal niks in voor dit land. Het is prima als je een heel heel dun bevolkt gebied hebt (en dan niet Nederland dun bevolkt) maar een 10km moet rijden voor het volgende huis. Hier is dit niks, hulpdiensten zijn hier prima uitgerust voor hun eigen taak en hebben het daarmee al druk genoeg.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Diaephi op 6 juli 2016, 19:56:26
Vind het nog niet z'n stom idee, als je zorgt voor goede opleiding kun je zo best goede gebiedsdekkingen krijgen zeker in plattelands gebieden. Politiewerk is geen hogere wiskunde en (zover ik weet) brandweer man zijn ook niet. Ze kunnen allemaal werken onder stress. Leer gewoon wat nieuwe trucjes bij, laat wat ervaring opdoen en voilà.

Er zijn genoeg agenten die in hun vrije tijd bij de vrijwillige brandweer zitten en vast ook wel brandweermannen die bij de vrijwillige politie zitten, waarom zou je zoiets niet kunnen combineren in een functie.

Of de Nederlandse gebieden zich hiervoor lenen weet ik niet. heb ook voor wat betreft aanrijtijden bij branden en incidenten omtrent branden totaal kennis.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 6 juli 2016, 22:01:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434671 date=1467733517
Een beetje fantasie is nuttig bij innovatie, samen met een uitgebreide probleem-analyse. Vervolgens moeten de meest kansrijke voorstellen worden uitgeprobeerd in de praktijk.

Ik stel niet voor dat alle voertuigen van hulpdiensten op het platteland moeten worden samengevoegd, maar slechts een deel.

In de VS zijn er in dunbevolkte gebieden brandweerwagens met een medisch opgeleide 'paramedic’ aan boord, die ook uitrukken voor puur medische meldingen. Dat systeem werkt daar al decennialang goed.

Er zijn nog talloze andere soorten oplossingen te bedenken, in verband met de veel te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland, maar daar gaat dit topic niet over. Bijvoorbeeld:
- Grotere politieauto's (grote SUV, stationcar of VW Transporter), met veel meer uitrusting, zoals grote brandblussers en dekens voor onderkoelde slachtoffers, ook als er alleen politieagenten meerijden. Dat is betaalbaar door korte celstraffen te vervangen door extreem hoge boetes.
- kleinere brandweerauto's met een kleinere bemanning, zodat hetzelfde aantal  brandweerlieden tegelijk meerdere kleine meldingen kan afhandelen.
- aanvullende medische training aan politieagenten via aantrekkelijke instructievideo's en digitale simulatie-games, naast praktijktraining.
- pepperspray en handboeien voor ambulanceverpleegkundigen, zodat er minder vaak een politieauto mee hoeft
- meer politieagenten in solo-surveillance met taser, en met hond en grote brandblussers in de auto
- betere preventieve publieksvoorlichting via massamedia en via e-learning op scholen
- uitgebreide publieksvoorlichting over veiligheid via internet-fora met experts
- betere verspreiding van brandweerauto's en ambulances tijdens wachttijden
- opdelen van brandweerkazernes en ambulance-posten over meer locaties in kleine gebouwtjes
- beter bouwkundig toezicht op brandveiligheid
- branddetectie met onbemande vliegtuigjes
- verplichte rookmelders, branddekens en brandslangen in woonhuizen
- subsidie op brandalarm-systemen
- verplicht EHBO-diploma en brandpreventie-diploma, voor burgers op hun eigen opleidingsniveau
- effectievere werving van vrijwilligers
- publiek eerbetoon aan vrijwilligers
- feesten voor politievrijwilligers
- publieke EHBO-posten met brandblussers in woonhuizen, op vrijwillige basis
- jarenlange werkstraffen voor geweld tegen hulpverleners
- drones die een reddingsboei brengen naar drenkelingen
- drones die een EHBO-set brengen naar een gewonde
- medische hulpteams, bestaande uit twee militair verpleegkundigen op kosten van Defensie
- militaire brandweerlieden laten meerijden op kosten van Defensie, ter ondersteuning van civiele brandweerlieden
- brandweerlieden die voorlichting geven op scholen en via een marktkraampje op winkelcentra
- verplichte brandoefeningen voor burgers
enzovoort.

Emotionele discussies vind ik in dit verband begrijpelijk, want voorstellen voor veranderingen geven vaak een gevoel van onzekerheid. Maar dogmatische welles-nietes-discussies zijn vaak uiteindelijk niet
constructief.

Het lijkt me doelmatiger om met een aantal van de bovenstaande ideeën kleine, kortdurende en goedkope proefprojecten te doen, om in de praktijk te ervaren hoe het werkt. Bijvoorbeeld een VW Transporter politiebus, die nu vaak vrij leeg wordt gebruikt, eens voorzien van kasten of bagagerekken vol met uitrusting.  Je hebt die ruimte in die bussen immers. Zelfs als er uitsluitend politieagenten mee rijden, geeft dat veel meer mogelijkheden.

En voor de benodigde snelheid bij achtervolging kan er dan bijvoorbeeld nauw worden samengewerkt met een motoragent. De Transporter kan daarbij bijvoorbeeld worden bemand door één politieagent met hond.

Zo kun je tal van creatieve combinaties en variaties verzinnen. Veelbelovende mogelijkheden kunnen een jaar worden uitgeprobeerd, elk met één voertuig. En daarbij moet dan nauwkeurig worden opgeschreven wat de ervaringen waren, en wat er aan zou kunnen verbeteren. De vijf meest succesvolle experimenten krijgen dan een verlenging van het proefproject met aanpassingen.

Die werkwijze kun je dus vergelijken met de manier waarop nieuwe medicijnen worden ontwikkeld. Namelijk via systematisch experimenteel wetenschappelijk onderzoek, door toetsing van creatieve vernieuwende hypothesen. En dat afgewisseld met wetenschappelijke discussie, via uitwisseling van ervaringen en argumenten.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: scorpio op 6 juli 2016, 22:12:24
Citaat van: bryanvisser link=msg=1434982 date=1467824229
Ik moet toegeven, dat ik een aantal van je mogelijkheden zoals beschreven nog niet eens zo'n heel slecht idee vind.

Natuurlijk, een (beperkt) aantal dingen die hij zo nu en dan roept zou best wel eens kunnen werken. Dat is ook niet zo raar, want de beste man (of vrouw maar ik ga in de rest van het verhaal maar uit van man) googled zich al jaren wezenloos en heeft dan hier en daar een voorbeeld gevonden wat wellicht in de Nederlandse context ook zou kunnen werken, al dan niet in een aangepaste vorm.

Het probleem is echter dat hij dan volledig het spoor bijster raakt, met de meest wilde ideeën op de proppen komt, waarbij politie, brandweer, ambulance, defensie en allerlei andere instanties gewoon op 1 hoop worden gegooid alsof het niets uit maakt waar men werkt, het voor doet komen dat al deze diensten nu volstrekt verkeerd bezig zijn, verkeerde voertuigen aanschaffen etc en helemaal niet samenwerken. Hij wil dat er overal proefprojecten worden gestart, gaat dat dan tot in detail uitwerken waarbij hij echt geen idee heeft waarover hij het heeft. Opleidingen, maakt niet uit over welk onderwerp kunnen altijd gewoon via e-learning gedaan worden, en hij wil altijd (buitenlands) experts inhuren. Maar zodra een expert met hem de discussie aangaat dan reageert hij niet meer of negeert het gewoon.

Probeer voor de gein eens zijn 300+ reacties hier door te lezen. Ik denk dat je na een stuk of 50 onder de tafel ligt van het lachten of van ergernis. En dan wil je niet weten op hoeveel andere fora hij zoveel berichten heeft geplempt dat hij daar is geblokkeerd.

Mijn advies, gewoon negeren, want hij gaat toch maar door, zeker als je er (serieus) op reageert.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Frank Lingen op 6 juli 2016, 22:18:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1434985 date=1467824555
Iedere hulpverlener heeft zijn eigen taak, hier is mede ook de kleding op gemaakt die ze aan hebben (een uitrukpak is heel anders het uniform van de politie of de kleding van de ambumensen).
Een politieuniform is ook geschikt voor spoedeisende medische hulp. En voor een brand kan er zo nodig snel een brandweerpak worden aangetrokken.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: scorpio op 6 juli 2016, 23:20:19
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1435030 date=1467835279
Maar dogmatische welles-nietes-discussies zijn vaak uiteindelijk niet constructief.

En de dogmatische monologen die jij voert zijn dat wel?
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Grumpy91 op 6 juli 2016, 23:24:58
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1435030 date=1467835279
Emotionele discussies vind ik in dit verband begrijpelijk, want voorstellen voor veranderingen geven vaak een gevoel van onzekerheid. Maar dogmatische welles-nietes-discussies zijn vaak uiteindelijk niet
constructief.

Het lijkt me doelmatiger om met een aantal van de bovenstaande ideeën kleine, kortdurende en goedkope proefprojecten te doen, om in de praktijk te ervaren hoe het werkt. Bijvoorbeeld een VW Transporter politiebus, die nu vaak vrij leeg wordt gebruikt, eens voorzien van kasten of bagagerekken vol met uitrusting.  Je hebt die ruimte in die bussen immers. Zelfs als er uitsluitend politieagenten mee rijden, geeft dat veel meer mogelijkheden.

En voor de benodigde snelheid bij achtervolging kan er dan bijvoorbeeld nauw worden samengewerkt met een motoragent. De Transporter kan daarbij bijvoorbeeld worden bemand door één politieagent met hond.

Zo kun je tal van creatieve combinaties en variaties verzinnen. Veelbelovende mogelijkheden kunnen een jaar worden uitgeprobeerd, elk met één voertuig. En daarbij moet dan nauwkeurig worden opgeschreven wat de ervaringen waren, en wat er aan zou kunnen verbeteren. De vijf meest succesvolle experimenten krijgen dan een verlenging van het proefproject met aanpassingen.

Die werkwijze kun je dus vergelijken met de manier waarop nieuwe medicijnen worden ontwikkeld. Namelijk via systematisch experimenteel wetenschappelijk onderzoek, door toetsing van creatieve vernieuwende hypothesen. En dat afgewisseld met wetenschappelijke discussie, via uitwisseling van ervaringen en argumenten.

Ik ben afgehaakt bij dat een politiebus leeg is. Want dat betekend dat je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Ze zijn alles behalve leeg.... Begin maar eerst eens met te weten waar je het over hebt voordat je dingen roept.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: scorpio op 7 juli 2016, 03:09:06
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435052 date=1467840298
Ik ben afgehaakt bij dat een politiebus leeg is.

Jij snapt het niet, je moet hem natuurlijk wel eerst leeghalen!!!

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434205 date=1467549651
Een gewone VW Transporter politiebus kan eenvoudig geschikt worden gemaakt voor een experiment met een Multifunctioneel HulpTeam (MHT). Daartoe kan het interieur achter de voorstoelen worden verwijderd. Dat wil zeggen de achterbank, bagagekist, enz.

Daarna wordt er een houten rek van horizontale planken (20x60mm) verticaal tegen de zijwanden gemonteerd, zoals gebruikelijk bij transportbussen. Vervolgens worden er lange schroefogen geschroefd in de bovenkant van die planken, zodat niemand zich er aan kan verwonden.

Aan die schroefogen worden met RVS musketon-haken zoveel mogelijk grote rugzakken met uitrusting opgehangen, aan de beide zijwanden van de bus.

Die rugzakken kunnen verschillende kleuren hebben, die hun inhoud aangeven. Bijvoorbeeld zwarte rugzakken met politiematerialen, gele rugzakken met medische producten, rode rugzakken met brandweer-hulpmiddelen en oranje rugzakken met gereedschap. Een grijze rugzak voor elektronica, en een blauwe rugzak voor kantoorartikelen.

Die rugzakken zitten dus vastgeklikt aan het houten rek, en kunnen niet op de patiënt vallen, zelfs niet als de bus zou omvallen. Elke rugzak wordt wordt ook van onder vastgezet, met vaste horizontale elastieken banden aan het houten rek, voor meer stabiliteit van het voertuig.

Op elke rugzak worden grote bagage-labels bevestigd, waarop de inhoud staat vermeld. Tijdens een eerste  experiment kunnen goedkope boodschappentassen worden gebruikt in plaats van rugzakken.

Bij de zijdeur wordt het vertikale houten rek 30 cm naar binnen geplaatst, zodat daar de rugzakken snel vanaf de buitenkant kunnen worden gepakt.  

Bij de achterdeur worden dwars op de lengterichting van de bus twee klapstoelen naast elkaar bevestigd met autogordel. Daar kunnen twee mensen zitten, die de patiënt op de brancard verzorgen.

Tegen het dak wordt van binnen horizontaal een afneembaar bagage-net bevestigd, met musketon-haken op verschillende punten. Daarin kunnen dekens, extra kleding, afdekzeilen, springzeil en reddingslijnen worden meegenomen, en andere zachte materialen, waartegen men niet het hoofd kan stoten.

Er worden twee brandblussers meegenomen, met elk twintig kilo bluspoeder, op twee uitschuifbare steekwagentjes.

In het midden van de bus blijft in de lengte ruimte voor één standaard inklapbare brancard op wieltjes, die er via de achterdeur in wordt gereden.

Heel handig hoor. Je koopt gewoon een paar Dirk van de Broek Boodschappen tassen (rood), waar je de brandweer spullen instopt, een paar Albert Heijn tassen (blauw) voor de politiespullen en een paar witte boodschappen tassen (geen idee van welke winkel) waar je de ambulance spullen in knalt. Die hang je dan aan de musketon haken op, zodat er nog een brancard tussen past en waar een patiënt makkelijk op past tussen al die tassen, en de agent en/of brandweerman en/of militair en/of als de patiënt geluk heeft, een ambulancebroeder, al naar gelang wie er toevallig in het voertuig zit, uiterst comfortabel op de uitklapstoeltjes zit en alle ambulance spullen onder handbereik in de witte boodschappen tassen heeft zitten, zodat de patiënt op uiterst comfortabele en professionele wijze vervoerd en verzorgd wordt.

Ondertussen maakt het voertuig nog even een omweg naar een autobrand. Eenmaal ter plaatse pakt de agent, die immers ook via e-learning van buitenlandse top experts een basis cursus "blussen" heeft gevolgd, een brandblusser en de rode Dirk van de Broek tassen waar de rest van zijn spullen in zit. Zonde om daar een TS6, een TS4 of zelfs maar een TS2 voor in te zetten! Als er nog iets afgezet moet worden kunnen de witte tassen gepakt worden, waar de afzetlinten etc in zitten.

Het is gewoon even een kwestie van wennen, maar na een paar maanden gaat iedereen het vast heel gewoon vinden! En het mooie is, het kost bijna niets, omdat je immers de ombouw door vrijwilligers laat doen, dus alleen wat planken, spijkers en tassen en je bent klaar!  98uiye
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: André Welten op 7 juli 2016, 09:51:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1435052 date=1467840298
Ik ben afgehaakt bij dat een politiebus leeg is. Want dat betekend dat je echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Ze zijn alles behalve leeg.... Begin maar eerst eens met te weten waar je het over hebt voordat je dingen roept.
De VW t3 bussen van de Rijkspolitie hingen gewoon achterover van het gewicht van de standaard-uitrusting en ik denk dat de hoeveelheid daarvan heden ten dage niet minder is...
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Thor op 7 juli 2016, 10:25:04
Met brainstormen is niets mee soms wordt na tientallen en soms vreemde suggesties een waardevol  idee geboren. Het lanceren van ideen hier kost geen geld,de vreemde ideen van de diverse VRs kosten klauwen met geld,worden tegen beter weten van o.a de praktijk doorgedreven en frusteren de brandweerlieden die het moeten uitvoeren.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 7 juli 2016, 12:39:26
Citaat van: scorpio link=msg=1435065 date=1467853746
Jij snapt het niet, je moet hem natuurlijk wel eerst leeghalen!!!

Heel handig hoor. Je koopt gewoon een paar Dirk van de Broek Boodschappen tassen (rood), waar je de brandweer spullen instopt, een paar Albert Heijn tassen (blauw) voor de politiespullen en een paar witte boodschappen tassen (geen idee van welke winkel) waar je de ambulance spullen in knalt. Die hang je dan aan de musketon haken op, zodat er nog een brancard tussen past en waar een patiënt makkelijk op past tussen al die tassen, en de agent en/of brandweerman en/of militair en/of als de patiënt geluk heeft, een ambulancebroeder, al naar gelang wie er toevallig in het voertuig zit, uiterst comfortabel op de uitklapstoeltjes zit en alle ambulance spullen onder handbereik in de witte boodschappen tassen heeft zitten, zodat de patiënt op uiterst comfortabele en professionele wijze vervoerd en verzorgd wordt.

Ondertussen maakt het voertuig nog even een omweg naar een autobrand. Eenmaal ter plaatse pakt de agent, die immers ook via e-learning van buitenlandse top experts een basis cursus "blussen" heeft gevolgd, een brandblusser en de rode Dirk van de Broek tassen waar de rest van zijn spullen in zit. Zonde om daar een TS6, een TS4 of zelfs maar een TS2 voor in te zetten! Als er nog iets afgezet moet worden kunnen de witte tassen gepakt worden, waar de afzetlinten etc in zitten.

Het is gewoon even een kwestie van wennen, maar na een paar maanden gaat iedereen het vast heel gewoon vinden! En het mooie is, het kost bijna niets, omdat je immers de ombouw door vrijwilligers laat doen, dus alleen wat planken, spijkers en tassen en je bent klaar!  98uiye

 Je zou voor de ambulance spullen natuurlijk ook gele Jumbo tassen kunnen nemen.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 7 juli 2016, 12:47:19
Citaat van: Thor link=msg=1435106 date=1467879904
Met brainstormen is niets mee soms wordt na tientallen en soms vreemde suggesties een waardevol  idee geboren. Het lanceren van ideen hier kost geen geld,de vreemde ideen van de diverse VRs kosten klauwen met geld,worden tegen beter weten van o.a de praktijk doorgedreven en frusteren de brandweerlieden die het moeten uitvoeren.

Hoe denk je die vreemde ideen die klauwen met geld kosten allemaal zijn begonnen ......................... waarschijnlijk door dat mensen welke geen flauw idee wat het werk op de werkvloer gebeurd zijn gaan brainstormen.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: tower-ladder op 7 juli 2016, 13:11:24
Zijn die tassen van de Plus supermarkt niet ongeveer Ambulance groen  ;D
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Peter71 op 7 juli 2016, 16:17:16
Citaat van: tower-ladder link=msg=1435157 date=1467889884
Zijn die tassen van de Plus supermarkt niet ongeveer Ambulance groen  ;D
Doe er een paar van de Dirk erbij en je hebt het rood van de brandweer. 998765 ;D ;D :D
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Luke_BNV op 7 juli 2016, 17:00:50
Misschien kun je alle spullen die je allemaal gezamenlijk nodig hebt in 1 tas van de Lidl stoppen.

Deze zijn Wit (Ambu) Met een blauw (politie) logo met in het midden nog een stukje rood (Brandweer). Ook zit er nog een stukje geel bij, dus als de weginspecteur van Rijkswaterstaat meegaat of een berger is dat ook direct geregeld. Uiteraard moet het transporterbusje dan wel uitgevoerd worden met lepels achterop om auto's te trekken.

Als we alle spullen toch in de boodschappentassen vervoeren is de voorgestelde dakkoffer ook niet meer nodig. We kunnen dan overwegen om hier dan nog een laadvloer op te bouwen zodat een 2de schade auto op het dak van de transporter meegenomen kan worden.

Ohja, de brandweerchauffeur moet dan wel steeds rijden, want de combinatie weegt mogelijk meer dan 3.500 kilo.

Uiteraard kan men ook nog voorstellen op het dak geen autolaadvloer maar een helikopter rotor te bouwen. Als je een 9 persoonsbusje neemt kan er dan ook nog iemand van de traumahelikopter en de politiehelikopter mee. Wanneer er haast is worden de wieken uitgeklapt en stijgt het boeltje zo in 1 keer op. Als de 9de stoel weg gehaald wordt kan daar een Bambibucket geplaatst worden in een nog nader te bepalen boodschappentas. Op die manier kan het MHT ook worden ingezet bij natuurbranden als blushelikopter. Ondanks dat het busje vliegt moet het dan uiteraard wel een 4Motion zijn, want 4x2 voertuigen mogen niet worden ingezet bij natuurbranden in grote delen van het land.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Thor op 7 juli 2016, 17:05:33
@ Luke pas maar op je stevent hem straks nog voorbij.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: scorpio op 8 juli 2016, 01:43:06
Citaat van: Thor link=msg=1435217 date=1467903933
@ Luke pas maar op je stevent hem straks nog voorbij.

Hij is op zich goed bezig, maar toch moet hij nog wat meer "out of the box" gaan denken, bijvoorbeeld:


Citaat van: Luke_BNV link=msg=1435216 date=1467903650
Ohja, de brandweerchauffeur moet dan wel steeds rijden, want de combinatie weegt mogelijk meer dan 3.500 kilo.

Kijk, daar hebben we nu de politiek voor. Die grens van 3.500 kilo is arbitrair, die kan voor hulpdiensten natuurlijk ook opgerekt worden. Uiteraard alleen wanneer de bestuurder via e-learning met behulp van (buitenlandse) top experts een aanvullende rijopleiding heeft gehad, en minimaal 100 uur op de PS4 Grand Theft Auto heeft gespeeld, zodat hij ook voorbereid is op achtervolgingen. Dat kan dan ook een vrijwilliger zijn die altijd bij de auto blijft, zodat de hulpverleners hun werk kunnen doen.
Titel: Re: Gezamenlijke voertuigen voor samenwerkende hulpdiensten
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 8 juli 2016, 03:10:30
Sinds vakmensen zijn gaan meedenken reageert Frank L. niet meer, zou het wel goed met hem gaan?