GRIP 1 | 1400455 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Verbindings/commandowagen) |
GRIP 1 | 1400456 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Mobiele Commando Unit) |
GRIP 1 | 1400868 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Cluster Commandant Maas) |
GRIP 1 | 1400291 | BRW Rotterdam-Rijnmond (GRIP 1) |
GRIP 1 | 1400919 | BRW Rotterdam-Rijnmond (HOvD) (1e piket) |
GRIP 1 | 1400693 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Leider CoPI) |
GRIP 1 | 1400926 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Stafofficier) |
GRIP 1 | 1400874 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Voorlichter) (1e piket) |
GRIP 1 | 1400877 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Voorlichter) (2e piket) |
GRIP 1 | 1420435 | MKA Rotterdam-Rijnmond (OvD-G Oost) |
GRIP 1 | 1430020 | Politie Eenheid Rotterdam (PersInfo Rotterdam-Rijnmond) |
GRIP 1 | 1430066 | Politie Rotterdam-Rijnmond (Persvoorlichting) |
GRIP 1 | 1430065 | Politie Rotterdam-Rijnmond |
GRIP 1 | 1400852 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf) |
GRIP 1 | 1400902 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) (1e piket) |
GRIP 1 | 1420203 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (CvD-G Groepscode) |
GRIP 1 | 1420209 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GAGS Groepscode) |
GRIP 1 | 1420500 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GAGS piket) |
GRIP 1 | 1420210 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (HS-GHOR Groepscode) |
GRIP 1 | 1400892 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Incident Plotter) |
GRIP 1 | 1400890 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Informatiemanager) (1e piket) |
GRIP 1 | 1420205 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OMAc Groepscode) |
GRIP 1 | 1400792 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Onbekende code) |
GRIP 1 | 1400985 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Bevolkingszorg Rotterdam) |
GRIP 1 | 1400853 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Scheepvaartzorg) (1e piket) |
GRIP 1 | 1420215 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (TCVC Groepscode) |
Rotterdam C.-Dordrecht
laatste update: vrijdag 23 september 2016, 15.48 uur
Tussen Lombardijen en Zwijndrecht rijden geen treinen door een technische storing in een tunnel.
De extra reistijd is meer dan 60 min.
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Spoortunnel Barendrecht weer vol schuim: treinverkeer gestremd
Het treinverkeer van Rotterdam naar Dordrecht is vanmiddag gestremd door een storing in de tunnel bij Barendrecht. Bij station Lombardijen stromen de perrons vol. Een persoon is onwel geraakt.
De extra reistijd bedraagt meer dan een uur. Er rijden snelbussen tussen Lombardijen en Zwijndrecht. Het is niet bekend hoe lang de storing nog duurt.
Het is niet de eerste keer dat de tunnel door loos alarm voor langere tijd is gestremd. In juni en begin september moest de tunnel om dezelfde reden dicht.
GRIP 1 | 1420008 | MKA Rotterdam-Rijnmond (Ambu 17-108) |
GRIP 1 | 1420999 | MKA Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1403003 | BRW Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 1 | 1404308 | BRW Zuid-Holland Zuid (Nieuw Beijerland) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403891 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Postcommandant) |
GRIP 1 | 1403893 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403894 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403895 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403897 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403898 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403901 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403903 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403904 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403909 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403911 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403912 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403913 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403916 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403917 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403954 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 1403955 | BRW Zuid-Holland Zuid ('s-Gravendeel) (Dienstwisselcode) |
GRIP 1 | 1403095 | BRW Zuid-Holland Zuid (HOvD piket) |
GRIP 1 | 1403098 | BRW Zuid-Holland Zuid (IM CoPI) |
GRIP 1 | 1403079 | BRW Zuid-Holland Zuid (Leider CoPI) |
GRIP 1 | 1403003 | BRW Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 1 | 1403586 | BRW Zuid-Holland Zuid (LMPO) (Infocode) |
GRIP 1 | 1403049 | BRW Zuid-Holland Zuid (RCvD) (Infocode) |
GRIP 1 | 1403094 | BRW Zuid-Holland Zuid (Voorlichting) |
GRIP 1 | 1433020 | Politie Zuid-Holland Zuid (?) |
GRIP 1 | 1403053 | Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Omgevingsdienst) |
GRIP 1 | 1433081 | Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Bevolkingszorg Drechtsteden Zuid) |
GRIP 1 | 1423397 | MKA Zuid-Holland Zuid (Ambu 18-197) |
GRIP 1 | 1423285 | MKA Zuid-Holland Zuid (CvD-RAV) |
GRIP 1 | 1423001 | MKA Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 1 | 1423264 | MKA Zuid-Holland Zuid (OvD-G) (Alarmcode) |
GRIP 1 | 1404012 | BRW Zuid-Holland Zuid (Gorinchem) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 1403030 | BRW Zuid-Holland Zuid (Persinfo) |
GRIP 1 | 1430067 | Politie Rotterdam-Rijnmond (Functionaris BCCB) |
GRIP 1 | 1433020 | Politie Zuid-Holland Zuid (?) |
GRIP 1 | 1433118 | Politie Zuid-Holland Zuid (Calamiteitencoördinator) |
GRIP 1 | 1433116 | Politie Zuid-Holland Zuid (Coördinator) |
GRIP 1 | 1433001 | Politie Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 1 | 1433860 | Politie Zuid-Holland Zuid (OvD-P) |
GRIP 1 | 1433865 | Politie Zuid-Holland Zuid (PersInfo) |
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 4 uur geledenWij zijn tp bij spooroverkapping ivm automatische schuimblussing.
Treinverkeer ligt stil. #vooronzeveiligheid
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 4 uur geledenBlijkt geen sprake van brand. En we weten weer dat blusvoorziening werkt #elknadeelheeftzijnvoordeel (https://pbs.twimg.com/media/CtCLmv_W8AA_1UI.jpg)
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 3 uur geledenZo hard regent/schuimt het dus
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 3 uur geledenWij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 37 minuten geledenNog steeds geen treinverkeer mogelijk op Barendrecht. Ivm gestrandde treinreizigers is op NS Lombardijen GRIP1 gemaakt
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 20 minuten geledenVoor meer info over de GRIP bij station Lombardijen verwijzen we u naar @rijnmondveilig
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 40 minuten geledenGoot aantal reizigers gestrand op station Lombardijen door stremming. Hulpdiensten schalen op. Meer info volgt.
]rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 38 minuten geledenNS station Lombardijen - Zou gaan om ongeveer 1000 reizigers die zich op en rond station Lombardijen bevinden.
1400985 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Bevolkingszorg Rotterdam) |
1400452 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Blusploeg) | |
1400453 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Blusploeg) | |
1400454 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Commando) | |
1400400 | BRW Rotterdam-Rijnmond (OvD Rijnmond Zuid) | |
1400461 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Groene Tuin) (Kazernealarm) | |
1400902 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) (1e piket) |
1400919 | BRW Rotterdam-Rijnmond (HOvD) (1e piket) |
1400984 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Bevolkingszorg Albrandswaard - Barendrecht - Ridderkerk) |
Als er geen brand is en 1 persoon onwel is geraakt is het toch niet nodig dat de hulpdiensten op gaan schalen. Het lijkt mij dat de hulpdiensten dan weer naar huis kunnen.
De NS is een privaat bedrijf, de reizigers die gestrand zijn zijn het probleem van de NS i.p.v. een probleem van de hulpdiensten. De NS moet bussen inzetten of opvang regelen voor haar klanten.
Zelfs 2 GRIP-situaties in aangrenzende regio's.Zelf ook op Lombardijen gestrand alles is slecht geregeld door ns. Er zijn 2 bussen geweest in 1 uur tijd. Politie had het er over dat ze bussen bij de ret gingen vorderen. Zelf dit niet afgewacht en nu onderweg via zuidplein en de Hoeksche waard naar dordrecht omdat de rechtstreeks streekbussen ook overvol waren.
Zelfs 2 GRIP-situaties in aangrenzende regio's.
Zelf ook op Lombardijen gestrand alles is slecht geregeld door na. Er zijn 2 bussen geweest in 1 uur tijd. Politie had het er over dat ze bussen bij de ret gingen vorderen. Zelf dit niet afgewacht en nu onderweg via zuidplein en de Hoeksche waard naar dordrecht omdat de rechtstreeks streekbussen ook overvol waren.
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 3 minuten geledenOok op station #Zwijndrecht is ivm spoorstremming Barendrecht opgeschaald naar GRIP1 voor info daar volg @VRZHZ e/o @BrandweerZHZ
GRIP 1 | 1400452 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Blusploeg) |
GRIP 1 | 1400453 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Blusploeg) |
GRIP 1 | 1400454 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Barendrecht) (Commando) |
GRIP 1 | 1400999 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1420500 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GAGS piket) |
Brandweer ZHZ #Zwijndrecht #station grip 1 ivm. Het niet beschikbaar zijn van treintunnel. Groot aantal reizigers gestrand.
@BrandweerZHZ
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 3 minuten geledenEn nu gaan wij ook met de 3631 naar Lombardijen om voor verkoeling te zorgen
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 14 sec.
De RET @RETRotterdam ondersteunt de NS @NS_online door bussen te leveren om passagiers te vervoeren #lombardijen
Beetje vaag maar. Omdat er zoveel mensen gestrand zijn moeten de hulpdiensten nu helpen. Terwijl als dit in Sittard/Roermond ergens gebeurd dan kan je met 1000 man op/bij het station maar wachten tot er 2 bussen komen en zie je niks van de hulpdiensten....Misschien tijd voor een voertuigenlijstje welke daadwerkelijk aanwezig zijn op de 1, 2 of 3 locaties ?
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 5 minuten geledenDe brandweer heeft flesjes water geregeld voor de gestrande reizigers op station Rotterdam-lombardijen #lombardijen #Rotterdam
Misschien tijd voor een voertuigenlijstje welke daadwerkelijk aanwezig zijn op de 1, 2 of 3 locaties ?
Beetje vaag maar. Omdat er zoveel mensen gestrand zijn moeten de hulpdiensten nu helpen. Terwijl als dit in Sittard/Roermond ergens gebeurd dan kan je met 1000 man op/bij het station maar wachten tot er 2 bussen komen en zie je niks van de hulpdiensten....Klopt dat is per regio anders geregeld.Hier in Eindhoven komt het ook regelmatig voor dat vele honderden reizigers op bussen wachten.Nog nooit iets van Grip gezien sterker nog zelfs geen LE.
Het staat er los van de hoeveelheid locaties. Hier komt er niks voor opdraven en sta je met 1000 man lekker op het station met gratis bakkie koffie/thee van de Kiosk te wachten.Die indruk heb ik ook !
Klopt dat is per regio anders geregeld.Hier in Eindhoven komt het ook regelmatig voor dat vele honderden reizigers op bussen wachten.Nog nooit iets van Grip gezien sterker nog zelfs geen LE.
Probleem is dat de NS een contract heeft gesloten met een bepaalde vervoerder voor vervangend vervoer.Deze besteed dat weer uit aan de goedkoopste aanbieders in de regios,en ja die hebben natuurlijk geen bussen stand by staan.
Bedenk je wel dat over dit stukje spoor tientallen intercity's en sprinters rijden met elk honderden reizigers er in. Sittard, roermond rijden 4 ic en nog enkele stoptreinen per uur.
Is de OvD-scheepvaartszorg al opgeroepen?
En daarnaast kan het goederenvervoer er ook niet door 98uiye
Bedenk je wel dat over dit stukje spoor tientallen intercity's en sprinters rijden met elk honderden reizigers er in. Sittard, roermond rijden 4 ic en nog enkele stoptreinen per uur.
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 7 minuten geledenProrail meldt dat de tunnel in Barendrecht weer beschikbaar is voor reizigerstreinen
Maakt dat iets uit? Het zegt dat de NS een ander plan van aanpak moet hebben (meer alternatieve vervoerscapaciteit in Rotterdam en een paar bussen in Sittard).
Het gaat hoe dan ook om klanten van de NS. De hulpdiensten hebben er niets mee te maken als er niets in brand staat en niemand gewond is geraakt. De enige die er iets mee te maken is de politie aangezien het niet vreemd is als zij een oogje in zeil wil houden als ergens veel mensen op een plek bevinden.
Ik vraag me ook af op de belastingbetaler moet opdraaien voor de kosten die de hulpdiensten in Rotterdam maken nu ze zich ontpoppen als klantenservice van een privaat bedrijf.
Ik vraag me ook af hoe het nog te rijmen valt als je op dit forum de uitspraken leest van diverse brandweerdirecteuren/-officieren/-woordvoerders die zeggen dat burgers bij brand (zelf in verzorgingstehuizen) zelfredzamer moeten worden terwijl ze in Rotterdam in actie komen omdat de trein tot 21.00 uur niet rijdt. We hebben het dan over studenten en andere zelfredzame mensen die zich overdag, met mooi weer even een paar uur zelf moet vermaken of desnoods zelf even alternatief vervoer regelen.
@NS_online NS onlineRotterdam Lombardijen-Zwijndrecht: er is weer zeer beperkt treinverkeer mogelijk. Nog wel grote drukte. bit.ly/NSinfo #RlbZwd
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 5 minuten geledenDe brandweer heeft flesjes water geregeld voor de gestrande reizigers op station Rotterdam-lombardijen #lombardijen #Rotterdam
...
We hebben het dan over studenten en andere zelfredzame mensen die zich overdag, met mooi weer even een paar uur zelf moet vermaken of desnoods zelf even alternatief vervoer regelen.
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 12 minuten geledenDe oorzaak van de stremming is een storing in de technische installatie van de tunnel in Barendrecht
Zelfs 2 GRIP-situaties in aangrenzende regio's.
Precies. Vroeger, toen ik dagelijks met de trein ging en GRIP nog niet bestond vielen er ook treinen uit. Ik ging dan wat eten of drinken in de stationsrestauratie, in het dorp bij het station of naar de kroeg. Ik belde wel even in de telefooncel naar degene waar ik naar onderweg was om te vertellen dat ik later zou zijn.
Brandweer ZHZ#Zwijndrecht #Station hulpdiensten schalen af. Treinverkeer begint weer op gang te komen. Einde berichtgeving
@BrandweerZHZ
6:25pm · 23 Sep 2016
Sander @slkooijmanStation Lombardijen op dit moment. Voor het geval je nog eens op schoolreisje wil, de NS maakt het mogelijk. Mensen wachten op bussen. pic.twitter.com/lffCauIB2e (http://pic.twitter.com/lffCauIB2e)
6:32pm · 23 Sep 2016
Dit is een mooi voorbeeld van iets dat NS/ProRail prima zelf zouden kunnen. Sterker nog:in veel situaties al doen.
Als COPI zeg je toch gewoon tegen de NS: "regel water"
Lisa @xlisavl 3 uur geleden@NS_online is het al bekend wanneer de treinen tussen Zwijndrecht en Rdam Lombardijen weer gaan rijden?
NS online @NS_online 3 uur geleden@xlisavl Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt Lisa. ^ET
Lisa @xlisavl 3 uur geleden@NS_online oke, stopt de ns-bus ook op station Barendrecht?
NS online @NS_online 2 uur geleden@xlisavl Die bus stopt op alle stations waar de trein ook zou stoppen. ^MO
Lisa @xlisavl 14 minuten geleden@NS_online Helaas stopte de bus niet op het tussengelegen station Barendrecht en was ik weer gestrand op het super drukke Lombardijen.....
Precies. Vroeger, toen ik dagelijks met de trein ging en GRIP nog niet bestond vielen er ook treinen uit. Ik ging dan wat eten of drinken in de stationsrestauratie, in het dorp bij het station of naar de kroeg. Ik belde wel even in de telefooncel naar degene waar ik naar onderweg was om te vertellen dat ik later zou zijn.
BrandweerBarendrecht @Kazbrd 11 minuten geledenWij zijn het feest begonne dus gaan we ook als laatste weg. #eerstopruimen #inzetbaar (https://pbs.twimg.com/media/CtDXICqWEAAclwZ.jpg)
Precies, vroeger toen ik af en toe met de trein ging reden ze nog op stoom. Ik kon niet naar huis bellen omdat we dat niet hadden. Ik ben altijd thuis gekomen zonder hulp van scenariodenkende brandweer-, politie- en ambulancemedewerkers.
Iksnaperniksvan @iksnaperniksva1 8 minuten geleden@NS_online Om 13:11 was al bekend dat op Barendrecht de tunnel vol schuim stond. Hoe heeft eea nu zó kunnen escaleren? #lombardijen #Grip1
Dan moet u in de 65-70 jaar oud zijn, tenzij u met de trein van Hengelo naar Bentheim oid reed.
Dat is juist het probleem. Station Lombardijen heeft 1 winkeltje waar 3 man in kunnen en na een half uur door zijn dagvoorraad water heen is.Op 50m van Lombardijen staat een grote school met aula en kantine. In geval van zouden daar best wel reizigers opgevangen kunnen worden. En op 1 km een Sligro en 1,5 km een Makro, dus water genoeg in de omgeving.
Ziekenhuis is om de hoek; heeft ook een kiosk. Maar verder in de omtrek weinig te beleven.
Om grote stations zijn meer faciliteiten om groepen reizigers op te vangen.
NS en Prorail maken er een mooie bende van. Rekening van hulpdiensten kan ook gewoon die kant op.
Ik denk dat je er geen COPI voor nodig hebt, een hoge officier van de politie kan de NS op bellen om ze te sommeren water te brengen naar de gestrande reizigers. Het enige wat de NS dan mag zeggen is "hoeveel/hoe snel".
Of de NS en ProRail bedenken dat gewoon zelf...
Zeker duizend mensen zijn vrijdagmiddag op treinstation Rotterdam-Lombardijen gestrand.
De reizigers kunnen niet verder, omdat de tunnel bij Barendrecht was gestremd. Sommigen staan al sinds 14.00 uur te wachten bij Lombardijen.
De NS heeft als alternatief tien bussen ingezet
Rond 16.30 uur zei de NS dat er tien bussen onderweg waren.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen (http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen)
Misschien is een cursus crowdmanagement of logistiek wel iets voor de NS-managers 0098
NS online@NS_online 16 minuten geledenRotterdam Lombardijen-Zwijndrecht: verstoring is voorbij. http://bit.ly/NSinfo (http://bit.ly/NSinfo) #RlbZwd
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig 17 minuten geledenDe storing is verholpen Naar verwachting kunnen ook goederentreinen snel weer rijden door de overkapping Barendrecht
Zonde he al dat belasting geld gebruiken voor iets wat helemaal geen brandweer werk is, maar vervolgens wel bezuinigen en met sivjes gaan rijden.
Hopen dat je überhaupt gered of geholpen wordt maar als de ns een probleem heeft kom de VRR wel opdraven terwijl er eigenlijk niemand in levensgevaar of nood is, kan de VRR dit uitleggen aan zijn bewoners?
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.
Heel prettig hoor ,
al die vakmensen die hier waken over de inzet van de brandweer en mij informeren over de misstanden die ze in de brandweerzorg waarnemen.
Als buitenstaander steek je nog eens wat op.
Hoeveel (van mijn) belastinggeld is er nu uitgegeven vanmiddag?
Het gaat erom dat er wel in dit soort GRIP clubjes wordt geïnvesteerd welke wat graag op komen draven om hun clubje bestaansrecht te geven.
Dat lijkt me niet gewenst, want volgens mij help je de burger niet met dit soort opschalingen, de burger help je door snel hulp te bieden als zij dat nodig hebben, dus niet met een uitgeklede brandweer en een opgetopte managers piramide, welke met belasting geld in stand wordt gehouden in het belang van het gewin van de managers.
Als die managers er nog wat van zouden leren maar ik vraag mij af als er ooit een zeer ernstige calamiteit is wat ze er dan van gaan bakken die lieden volledig vastgeroest in regels en regeltjes vanuit hun brandweer QA/QC systemen en boekwerken, zonder enig praktisch inzicht, initiatief, creativiteit en probleem oplossend vermogen.
We zijn in Nederland zo langzamerhand volledig gewend aan vaak zinloze overkill om niets en alles er dan van alles echt uit de kast moet dan zal men met de handen in het haar zitten in het ingeburgerde mobiele conferentieoord en alles wat daaromheen hangt en aan vast zit.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen (http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen)
Het ware interessant te lezen met welke vervoerders de NS/PRORAIL in die buurten contracten heeft afgesloten voor spoedeisend inzettten van bemand vervoer en voor welke aantallen en mobilisatietijden.
Overigens binnen welke tijd kan het Rode Kruis in die omgeving mensen mobiliseren ?
In het verleden was bijvoorbeeld het Leger des Heils in Amsterdam op eigen initiatief snel en effectief ter plaatse met goed geregelde catering, zonder enige poespas en mobiele conferentieoorden etc.
In het verleden had de NS contracten met streekvervoerders, die hadden alleen geen bussen (vooral niet in de spits) want die reden gewoon hun dienstregeling.
Noodhulpteam RK binnen 30 minuten.
Bevolkingszorg RK ongeveer 60-75 minuten, maar bevolkingszorg in Nederland is een gemeentetaak en kan daar eventueel het Rode Kruis voor inzetten. Er zijn gemeenten die het volledig zelf regelen. Het Rode Kruis doet de inzet, helaas, niet op eigen initiatief.
Ik kan je vertellen dat dit al gebeurd bij wat grotere incidenten, helaas al meegemaakt. Vervolgens brand het toch gewoon iets verder af, wat is dan het probleem?
Persoonlijk heb ik toch iets meer met vakmanschap.
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.
Op station lombardijen was enkel politie aanwezig om de menigte in bedwang te houden.
Dat kraanwater drinkbaar is lijken we ook te vergeten. Het hoeft niet perse in flesjes te zitten.
Waterbedrijven hebben voor op evenementen drinkwaterpunten beschikbaar die op gewoon op het net gekoppeld kunnen worden. Even goed doorspoelen, bij de plaatselijke supermarkten voor een paar tientjes alle beschikbare plastic bekertjes kopen en de gemeente reiniging bellen om een paar extra kliko's te laten plaatsen.
Storingsdienst van het waterbedrijf zal toch ook wel in30 minuten aanwezig kunnen zijn?
De menigte in bedwang houden i.v.m. (dreigende) ongeregeldheden of was de politie gewoon aanwezig om een oogje in het zeil te houden?
Exact. En waarom zijn er maar 2 medewerkers NS S&V. Er zijn toch niet voor niets BOA's in het leven geroepen, omdat het allemaal niet meer wordt gezien als primaire politietaak.
Exact. En waarom zijn er maar 2 medewerkers NS S&V. Er zijn toch niet voor niets BOA's in het leven geroepen, omdat het allemaal niet meer wordt gezien als primaire politietaak.
De menigte in bedwang houden i.v.m. (dreigende) ongeregeldheden of was de politie gewoon aanwezig om een oogje in het zeil te houden?
Zorgen dat mensen niet op de weg gingen staan. Ruim baan maken voor de enkele bus die kwam en overig verkeer.en zorgen dat er geen vechtpartij ontstond als er mensen in een bus wilde stappen. Er was dan namelijk maar plek voor 50 mensen. En er stonden zeker 1000 mensen.
Die BOA"s zitten toch in de trein die niet verder kan of hebben die ook dienstvoertuigen ?
Was treinverkeer met last onder deze omstandigheden onmogelijk ?Lijkt me wel als er een tunnel vol met schuim staat.
Op www.barendrechtnu.nl (http://www.barendrechtnu.nl) staat een artikel over de vervolgmaatregelen.
Lijkt me wel als er een tunnel vol met schuim staat.
....Weel eens gehoord van beeldspraak?
Weel eens gehoord van beeldspraak?
Als je de beelden ziet, begrijp je wat er bedoeld wordt.
En omdat de schuimregen door bleef gaan, denk ik dat het niet verstandig is om door te rijden.
Weet niet hoe dat met de bovenleiding geregeld is, maar mss wordt deze wel uitgeschakeld bij een blussing?
Weel eens gehoord van beeldspraak?
Als je de beelden ziet, begrijp je wat er bedoeld wordt.
En omdat de schuimregen door bleef gaan, denk ik dat het niet verstandig is om door te rijden.
Weet niet hoe dat met de bovenleiding geregeld is, maar mss wordt deze wel uitgeschakeld bij een blussing?
Bovenleiding wordt direct uitgeschakeld, evenals de seinsturing. Rijden is dus, behalve onwenselijk, ook onmogelijk.
Bovenleiding wordt direct uitgeschakeld, evenals de seinsturing. Rijden is dus, behalve onwenselijk, ook onmogelijk.Bij uitschakeling van de bovenleiding is rijden met uitsluitend electrische tractie niet meer mogelijk, en dat zijn nagenoeg alle passagiers treinen.
Het seinbeeld van de vrije baan/tunnelinstallatie/emplacement kan dan wel op rood staan, maar met uitdrukkelijke toestemming van de treindienstleider kan elk willekeurig rood sein gewoon gepasseerd worden. Anders zou op een willekeurig moment alle treinen in Nederland niet en nooit meer kunnen rijden of zich kunnen verplaatsen bij calamiteiten en storingen.
Of het verstandig/wijs is om een volgeschuimde tunnel in te rijden is een tweede.
Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen.
Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen. Uiteraard zouden op tactische plaatsen in het land enorme stallingen gebouwd kunnen worden waar tientallen bussen uitruk klaar staan met personeel, water etc. Denk alleen dat het, toch al niet goedkope treinkaartje, dan nog een heel stuk duurder gaat worden...
De NS kan er heel veel aan doen door goede (prestatie) afspraken te maken met de busvervoerders.
Als door goede afspraken/regelingen het treinkaartje duurder gaat worden is het geen enkel bezwaar. De prijsverhoging zorgt dat de NS de extra kosten verhaalt op burgers die met de trein reizen. De overheid verhaalt namelijk de kosten voor bijv. het onderhoud van autowegen op de automobilist, treinreizigers betalen er niet aan mee.
Alle Nederlanders, inclusief automobilisten, moeten nu meebetalen dankzij de veiligheidsregio en politie (beide gefinancieerd met belastinggeld).
Ik hoop dat de veiligheidsregio en de nationale politie alle kosten gaan verhalen op de Nederlandse Spoorwegen, immers als een burger een scheet laat in de trein is de NS er als de kippen bij om allle schade geleden door de overlast op de burger te verhalen. Als de NS overlast veroorzaakt moeten de hulpdiensten precies zelfde doen, namelijk al het geld van de burgers gebruikt door de hulpdiensten terugvorderen bij de NS.
Heeft het spoor dan zoveel last van schuim en water ?
Nope, dat interesseert het spoor helemaal niks. Het zijn vooral de nogal gevoelige systemen die onder een trein hangen en delen van de spoorbeveiliging (isolerende lassen, railspoelen, etc.) die wat minder gecharmeerd zijn van water.
Regenwater is ook water anders dan het bluswater ? En zijn er geen afvoerputten in die tunnel en is de hoeveelheid bluswater met schuim dermate groot dat die putten het niet kunnen bolwerken ?
Leveren sneeuw en regenwater,na jaren gebruik, geen problemen voor o.a. die isolerende lassen,railspoelen etc. ?
Prorail kan niet onmiddellijk ter plaatse zijn en die nadenkende burgemeester waarschijnlijk ook niet.Voor zover ik weet, heeft Prorail een calamiteiten vestiging op R-dam zuid, tegen Barendrecht aan.
Voor zover ik weet, heeft Prorail een calamiteiten vestiging op R-dam zuid, tegen Barendrecht aan.
Kunnen met blauwblauw best snel ter plaatse zijn, denk ik.
Ongeveer 1 uur na de start van de schuimparty was er deze tweet van de brandweer Barendrecht:
"Wij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail"
Brandweer is daar niet de hele middag geweest. Schuim gaat de opvangbak in en is na een uur weg en wordt afgepompt. Dan zouden de goederentreinen ook weer kunnen rijden.
Bij die reset is het mis gegaan dat is niet gelukt en daardoor heeft het zolang geduurd. Waar personentreinen reden was geen schuim. Daar hoefde alleen de stroom ingeschakeld te worden en dat lukte niet. Normaal zou rond 2 uur 's middags de dienstregeling weer gevolgd kunnen worden.
Politie heeft een paar uur nadat de brandweer al geen inzet meer had grip afgekondigd door de problemen rond station Lombardijen. De 2 voertuigen hiervoor welke door de brandweer gereden worden ( en rood zijn) zijn mede eigendom van de politie. Ze vervingen ook de verbindingsvoertuigen van de politie en havenbedrijf. In de oude situatie zou het het verbindingsvoertuig van de politie geweest zijn.
Volgens mij zou behalve de 2 man die de voertuigen rijden en de verbindingen na aankomst regelen verder geen brandweer nodig zijn bij deze inzet.
Ongeveer 1 uur na de start van de schuimparty was er deze tweet van de brandweer Barendrecht:
"Wij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail"
Brandweer is daar niet de hele middag geweest. Schuim gaat de opvangbak in en is na een uur weg en wordt afgepompt. Dan zouden de goederentreinen ook weer kunnen rijden.
Bij die reset is het mis gegaan dat is niet gelukt en daardoor heeft het zolang geduurd. Waar personentreinen reden was geen schuim. Daar hoefde alleen de stroom ingeschakeld te worden en dat lukte niet. Normaal zou rond 2 uur 's middags de dienstregeling weer gevolgd kunnen worden.
Politie heeft een paar uur nadat de brandweer al geen inzet meer had grip afgekondigd door de problemen rond station Lombardijen. De 2 voertuigen hiervoor welke door de brandweer gereden worden ( en rood zijn) zijn mede eigendom van de politie. Ze vervingen ook de verbindingsvoertuigen van de politie en havenbedrijf. In de oude situatie zou het het verbindingsvoertuig van de politie geweest zijn.
Volgens mij zou behalve de 2 man die de voertuigen rijden en de verbindingen na aankomst regelen verder geen brandweer nodig zijn bij deze inzet.
Zijn die voertuigen niet van de Veiligheidsregio zelf? Dat ze toevallig rood zijn, oke.
Ik weet dat de politie(in Rotterdam) nog wel een aantal eigen verbindingsvoertuigen heeft staan.
De voertuigen zijn gezamenlijk eigendom van de VRR, politie en havenbedrijf.