Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Topic gestart door: Thor op 13 oktober 2016, 11:51:31
-
Op de autosnelwegen kom je tegenwoordig niet of nauwelijks nog politiewagens tegen.
Is er al iets bekend over de invloed van het nmm verminderde politietoezicht op de autosnelwegen en het aantal ongevallen en het verkeersgedrag op dit soort wegen in het algemeen ? Wordt hiernaar onderzoek gedaan en zo ja door wie.
-
https://www.om.nl/publish/pages/23944/160115_bijlage_leidraad_handhavingplan_verkeer_171215_def.pdf (https://www.om.nl/publish/pages/23944/160115_bijlage_leidraad_handhavingplan_verkeer_171215_def.pdf) voor wat betreft de afspraken inzake verkeerstoezicht.
https://www.swov.nl/ (https://www.swov.nl/) voor wat betreft het onderzoek.
-
Het kan aan mij liggen maar ik zie sowieso een sterke toename aan het aantal ernstige en dodelijke ongevallen het laatste jaar.
-
Het kan aan mij liggen maar ik zie sowieso een sterke toename aan het aantal ernstige en dodelijke ongevallen het laatste jaar.
De intensiteit van het verkeer is, na de crisis, weer enorm toegenomen. Dat kan je ook wel weer zien aan de toegenomen filedruk. Bij een hogere intensiteit heb je ook meer risico op ongevallen.
-
Ik ben het eens met de TS,
Ik ben de afgelopen dagen een paar keer van 010 naar Brussel geweest en terug (over de A15/A27/A4/A58 en A16) en buiten 1 KMAR voertuig bij Hazeldonk ben ik geen enkel politievoertuig tegen gekomen. Behalve een paar flits boa's. De politie heeft gewoon te weinig verkeersvoertuigen en bemensing. Mag nog wel wat extra euro's naar de NP.
-
Men had gewoon de LE/verkeer niet tot op het bot moeten strippen....
-
Tsja er is meer politie op de weg dan men denkt, denk dat het gros op de snelwegen onopvallend is (eigen ervaring). Dat wil niet zeggen dat ze zich met verkeersovertredingen bezig houden, ook ik heb het idee dat de surveillance op de snelweg afneemt. Men stalt dit nu bij de wijkteams, maar die hebben er de mensen (en de middelen!) niet voor.
-
De eenheden van de Nationale politie hebben (als het goed is) nu allemaal een Team Verkeer; ik neem aan dat die hun handen meer dan vol hebben aan de provinciale wegen...
-
Team Verkeer, dat is die afdeling met een aantal man die de dodelijke en ernstige aanrijdingen ondersteunen en afhandelen, een video-auto en een opvallende Volvo rijden maar verder vooral druk in en rondom Utrecht zijn. In Flevoland zien we er weinig van terug. Hier hebben we alleen een VHT welke nauwelijks aandacht aan de A6 besteed, ook die zijn druk zat met de provinciale en gemeentelijke wegen.
-
Verkeersofficier: pakkans voor verkeershufters moet fors omhoog
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/verkeersofficier-pakkans-voor-verkeershufters-moet-fors-omhoog (http://www.rtlnieuws.nl/nederland/verkeersofficier-pakkans-voor-verkeershufters-moet-fors-omhoog)
-
Gaan ze het licht zien?
-
Gaan ze het licht zien?
Nee, ze bedekken het op deze wijze.
Was er niet geopperd dat de inkomsten uit verkeersboetes zo tegenvielen? Dat moest toch omhoog?
Ik zie het als een soort bonnenquotum. Waar wil je de mankracht vandaan halen?
-
Nee, ze bedekken het op deze wijze.
Was er niet geopperd dat de inkomsten uit verkeersboetes zo tegenvielen? Dat moest toch omhoog?
Ik zie het als een soort bonnenquotum.
En daar geloof ik niks van. Het quotum bestaat ook niet meer.
-
Het quotum bestaat ook niet meer.
Dat schreef ik ook 98uiye maar waar halen ze de extra mankracht dan vandaan? Als je er nu de mensen niet voor in kan zetten, heb je straks dan wel de mensen daarvoor?
-
Dat schreef ik ook 98uiye maar waar halen ze de extra mankracht dan vandaan? Als je er nu de mensen niet voor in kan zetten, heb je straks dan wel de mensen daarvoor?
Er zijn nu de weginspecteurs (hoeveel in totaal ?) RWS bij gekomen.
Net als op het water zullen mogelijk de taken en bevoegdheden van RWS medewerkers worden uitgebreid en kan deze bron van materieel en personeel ook te land worden aangeboord. Te water gaat er bij de LE vanaf wat er aan RWS bij komt, dus netto schiet je er nul komma niks mee op.
-
Ach het heeft ook met een stukje focus te maken. Ons basisteam kent zo'n 30km aan autosnelweg. Ik rijdt iedere dienst van (in ons geval) 4 uur toch zo'n 4x de snelweg op. Even de neus laten zien bij de pompbediende en een kwartiertje vanaf de oprit het verkeersbeeld bekijken. Als we onopvallend rijden ben ik in staat om een uur lang op en neer te blijven rijden.
Maar het gros van de collega's vindt dit raar en is zelf nooit op de snelweg te vinden, maar spendeert wel tijd aan de binnenwegen.
-
Ten tijde van het Korps Rijkspolitie was er aanvankelijk veel toezicht op alle wegen.De Verkeersgroepen van de districten op de Provinciale wegen en de AVD op de snelwegen.Ook de,grotere,gemeentelijke korpsen hadden vaak een verkeers of motorafdeling hiervoor.
In de bezuinigingsdrift van de 80 er jaren werd hieraan al een einde gemaakt,bij de regionalisatie in 1994 verdwenen eigenlijk zowat alle specialismen.
Nu zie je idd een trend dat de Gemeentepolitie terugkeert in de vorm van gemeentelijke boas,de NS zet Boas in op de stations en treinen en de nieuwste stap zijn de RWS boas die ook gaan bekeuren.
Na de invoering van de robuuste basisteams en het opheffen van bureaus zie je wel de trend dat er meer politie over de snelwegen rijd,immers men moet van het teambureu naar de eigen wijk of cirkel,en dat gaat vaak via de snelweg.
-
Een blik agenten trek je niet zo maar open, helemaal niet in dit overbelaste apparaat. Als dit überhaupt navolging gaat krijgen gok ik dat het VHT opdracht krijgt wat vaker op de snelweg te rijden en is daarmee de kous weer af.
-
Een blik agenten trek je niet zo maar open, helemaal niet in dit overbelaste apparaat. Als dit überhaupt navolging gaat krijgen gok ik dat het VHT opdracht krijgt wat vaker op de snelweg te rijden en is daarmee de kous weer af.
Denk het ook. Geld komt er niet. Mensen al helemaal niet.
We kunnen nu amper de diensten rondkrijgen en het werk gedaan krijgen, toch zegt de politiek dat we boven de sterkte zitten en dus moeten inleveren.
Materiaal net zo.
We komen voertuigen te kort. Toch vind de politiek dat we alsnog maar dienstautos moeten inleveren...
Hiernaast heeft de politie (de wijkteams) er heel veel werk bijgekregen. Dit door b.v. inzetten tbv veiligheid, terrorisme, voetbal, evenementen.
Bezuinigingen in GGZ leverde de politie dagelijks minstens 3 x zoveel werk op dan 5 jaar geleden.
Dan de COA's. Als iedere burger wist hoeveel werk we daarvan hebben...
En we moeten het er allemaal maar bij doen. Bij de werkzaamheden waar we toch al te weinig mensen en geld voor hadden.
-
Denk het ook. Geld komt er niet. Mensen al helemaal niet.
We kunnen nu amper de diensten rondkrijgen en het werk gedaan krijgen, toch zegt de politiek dat we boven de sterkte zitten en dus moeten inleveren.
Materiaal net zo.
We komen voertuigen te kort. Toch vind de politiek dat we alsnog maar dienstautos moeten inleveren...
Hiernaast heeft de politie (de wijkteams) er heel veel werk bijgekregen. Dit door b.v. inzetten tbv veiligheid, terrorisme, voetbal, evenementen.
Bezuinigingen in GGZ leverde de politie dagelijks minstens 3 x zoveel werk op dan 5 jaar geleden.
Dan de COA's. Als iedere burger wist hoeveel werk we daarvan hebben...
En we moeten het er allemaal maar bij doen. Bij de werkzaamheden waar we toch al te weinig mensen en geld voor hadden.
Om nog maar niet te spreken over de "nuttige contacten", die vaak een hoop kunnen opleveren, die in de loop der tijd verloren zullen gaan.
-
Hoe minder de (verkeers) politie zich laat zien, des te meer denkt de (aso) weggebruiker dat hij ongehinderd zijn eigen gang kan gaan....(dit kunnen de dames en heren politici toch ook wel zelf bedenken?).
-
Aantal schadeclaims na ongeval met auto met 8 procent toegenomen
Een ander nadelig effect op de verkeersveiligheid is dat de politie steeds minder handhaaft in het verkeer. "Wij zien nog steeds veel ongelukken gebeuren in 30-kilometerzones", aldus Weurding. Ook is de infrastructuur op sommige plekken in Nederland "een beetje verouderd".
http://www.nu.nl/binnenland/4343565/aantal-schadeclaims-ongeval-met-auto-met-8-procent-toegenomen.html (http://www.nu.nl/binnenland/4343565/aantal-schadeclaims-ongeval-met-auto-met-8-procent-toegenomen.html)
-
Snelwegpolitie afgeschaft: minder controle op verkeershufters
De snelwegpolitie die ervoor zorgt dat verkeershufters gericht worden aangepakt, verdwijnt. De agenten in hun snelle auto's rijden in december hun laatste rondes over de snelweg, melden bronnen aan RTL Nieuws.
Bij de Landelijke Eenheid van de politie heeft een groep van 20 agenten de beschikking over acht snelle wagens die verkeershufters van de weg plukken. De helft van de auto's is onopvallend. Het gaat om speciaal uitgeruste auto's, met geijkte meetapparatuur en gecertificeerde en getrainde agenten.
In de hoogtijdagen had de snelwegpolitie nog 600 man personeel, uitgerust met de roemruchte Porsches.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/snelwegpolitie-afgeschaft-minder-controle-op-verkeershufters (https://www.rtlnieuws.nl/nederland/snelwegpolitie-afgeschaft-minder-controle-op-verkeershufters)
-
-
Snelwegpolitie afgeschaft: minder controle op verkeershufters
De snelwegpolitie die ervoor zorgt dat verkeershufters gericht worden aangepakt, verdwijnt. De agenten in hun snelle auto's rijden in december hun laatste rondes over de snelweg, melden bronnen aan RTL Nieuws.
Bij de Landelijke Eenheid van de politie heeft een groep van 20 agenten de beschikking over acht snelle wagens die verkeershufters van de weg plukken. De helft van de auto's is onopvallend. Het gaat om speciaal uitgeruste auto's, met geijkte meetapparatuur en gecertificeerde en getrainde agenten.
In de hoogtijdagen had de snelwegpolitie nog 600 man personeel, uitgerust met de roemruchte Porsches.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/snelwegpolitie-afgeschaft-minder-controle-op-verkeershufters (https://www.rtlnieuws.nl/nederland/snelwegpolitie-afgeschaft-minder-controle-op-verkeershufters)
Bovenstaand bericht is blijkbaar aangepast op de RTL site want daar staat veel meer tekst ondertussen.
-
Misschien dat insiders dit nieuwsbericht goed begrijpen, maar verder een beetje onduidelijk. We heffen het verkeersteam op, maar we gaan met een nieuw team weer verder met controleren ?
-
Vroeger had het KLPD drie takken: verkeer, water en spoor. In alle wijsheid is met de overgang naar de LE alles op een hoop gegooid onder de Dienst Infra. Een medewerker van de verkeerspolitie kon ineens op een boot gezet worden terwijl een schipper in de Volvo de snelweg op moest. Aan beide kanten is daardoor veel specialistische kennis verloren gegaan.
Op een helder moment is binnen de Dienst Infra weer een verkeershandhavingsteam ontstaan. Gewoon om weer de kennis te gebruiken die binnen de LE is op het gebied van vrachtwagens, auto's etc. Kennelijk is er reden om die tak weer op te heffen.
-
Hier begrijp ik nu helemaal niks meer van; wie heeft dit in 's-hemelsnaam verzonnen? :( >:( 98uiye
-
Ach, die 4 onopvallende video auto's zetten toch geen zoden aan de dijk op 10 miljoen bestuurders in Nederland.. 11.000 overtreders per jaar... Iets met een druppel en een plaat.
Hier gaat de veiligheid niet van achteruit, de veiligheid gaat achteruit van het feit dat heel Nederland nu weet danwel denkt dat ze ongestoord haar gang kan gaan op het Nederlandse asfalt...
600 verkeersdienders, dat had pas nut! Ik zit veel op de weg en zie letterlijk elke 5 kilometer wel 2 of 3 bellers, naast alle mensen zonder gordels, met onjuiste verlichting, of over redresseerlijnen rijdend, danwel klevend, onnodig links rijdend en veel te snel... In Nederland hebben we fantastisch mooie snelwegen, maar we flikken er wel van alles op, want het kan ten slotte...
Moet je eens in San Francisco gaan rijden, daar durf je niet eens 5 miles te hard te doen, want werkelijk OVERAL kom je highway patrol tegen.. Iedereen rijdt daar dan ook netjes..
-
Hier begrijp ik nu helemaal niks meer van; wie heeft dit in 's-hemelsnaam verzonnen? :( >:( 98uiye
Hele slimme mensen die er verstand van hebben.
Zucht.
-
Kan de politie überhaupt nog serieus achtervolgen in de toekomst?
Zo'n Touran die met 180 er mee ophoudt is natuurlijk leuk voor in de woonwijk.
De snelle (benzine?) Volvo's die zijn aangekocht nav overvallen op Brinks mogen toch ook niet meer ingezet worden voor normale surveillance want te duur?
Dan heb je nog wat LE Volvo's die met een 2.4 diesel ook niet overhouden qua vermogen en wat regionale Golf Varianten met een 1.6je die ook nog geen 200 halen?
98uiye
-
De laatste T6 is alweer een tijdje geleden in losse onderdelen aan een knutselaar verkocht, daar hoef je niet bang meer voor te zijn. Verder staan er hier en daar nog wat auto's zonder strepen die de 250 halen, maar daar heb je weinig aan als de baas je liever wil dat je in een standaard noodhulp de dienst start.
-
http://autovisie.nl/2016/05/nieuws/twee-alfa-romeo-giulias-voor-italiaanse-politie/ (http://autovisie.nl/2016/05/nieuws/twee-alfa-romeo-giulias-voor-italiaanse-politie/)
Zoiets als dit zal er wel niet komen, vrees ik.... 098uo
-
Moet je ook niet willen, sta je constant in de garage...
Ga voor zo iets:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fbright-cars.com%2Fuploads%2Fford%2Fford-crown-victoria-police-interceptor-p71-police-package%2Fford-crown-victoria-police-interceptor-p71-police-package-07.jpg&hash=fd7e7cd175a0d7aca7b57cbaedd9c708)
Of die
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpictures.topspeed.com%2FIMG%2Fcrop%2F201309%2Fdodge-charger-pursui-6_600x0w.jpg&hash=acfbe8e66bca9f28a4f6f0f767bab130)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.challengertalk.com%2Fforums%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D359810%26amp%3Bd%3D1421625171&hash=3d4d09be801b0b9e658f9b9b5214b9d1)
-
Moet je ook niet willen, sta je constant in de garage...
Haha...das war einmal! Maar die van jou zien ook wel gaaf uit!
-
Kan me herinneren dat ik paar jaar geleden onopvallende video surveillance zag rijden in een VW Golf R32, als ik aan verkeerstoezicht en handhaving denk vind ik dat wel redelijk nette auto's. Geen idee hoe ze bevielen en of ze nog überhaupt in dienst zijn maar het was een strak gezicht.
-
Was dat toevallig in de voormalige regiokorps A-A?
-
Kan me herinneren dat ik paar jaar geleden onopvallende video surveillance zag rijden in een VW Golf R32, als ik aan verkeerstoezicht en handhaving denk vind ik dat wel redelijk nette auto's. Geen idee hoe ze bevielen en of ze nog überhaupt in dienst zijn maar het was een strak gezicht.
Dat was VROS. En daar waren er veel meer van. Net als de A3 SB 3.2 Quattro uit die tijd.
Bij de Golfjes R32 waren de dubbele middenpijpen niet te zien doordat een andere achterbumper werd geplaatst.
-
Dat was VROS. En daar waren er veel meer van. Net als de A3 SB 3.2 Quattro uit die tijd.
Bij de Golfjes R32 waren de dubbele middenpijpen niet te zien doordat een andere achterbumper werd geplaatst.
Alle '''onherkenbare''' wagens bij wat nu de snelwegpolitie wordt/werd genoemd zijn/waren toch VROS-auto's? Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
-
Er reden ook voertuigen zonder V (video).
-
Was dat toevallig in de voormalige regiokorps A-A?
Nee in het Hoge Noorden, Groningen! Kwam ze geregeld op de A7 en A28 tegen, deze versie had echter wel de 2 pijpen in het midden.