Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Voertuigen witte kolom => Topic gestart door: R0N4NN op 12 februari 2018, 15:30:23

Titel: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: R0N4NN op 12 februari 2018, 15:30:23
Eerste Volvo XC90 ambulance voor Friesland, Drenthe en Limburg-Noord | 12-02-2018
Citaat
UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord hebben hun krachten gebundeld om hun wagenpark uit te breiden met een nieuw merk ambulance: een Volvo XC90. De eerste Volvo in zijn soort voor een ambulancedienst in Nederland. Op dit moment zijn er namelijk alleen Mercedes en Volkswagen ingezet als ambulances. UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord willen nu een jaar een proef draaien met het merk Volvo. Volvo is op dit moment namelijk erg ambitieus bezig met de nieuwste moderne en energiezuinige technieken. Beide ambulancediensten hebben de ambitie om de CO2 uitstoot te verlagen en om een energiezuinig wagenpark in bezit te hebben. Volvo denkt mee in die ambitie.

De Zweedse firma Nilsson heeft voor UMCG Ambulancezorg en Ambulancezorg Limburg-Noord het interieurontwerp aangepast om de hoge Nederlandse standaard te behouden. Door de wagen een meter te verlengen en het dak te vervangen door carbon is de wagen aerodynamisch en lichter dan de bestaande ambulances. Ook is het formaat uniek. Hij is namelijk zeer compact, maar geeft genoeg werkruimte aan de ambulanceverpleegkundige en heeft zelfs ruimte voor een elektrische power load brandcard. Dat is een systeem waarbij de brancard volledig elektrisch omhoog en omlaag gebracht wordt maar ook volledig elektrisch in en uit het voertuig kan gaan. Dit biedt de patiŽnt extra veiligheid en ontlast het ambulanceteam met zwaar tilwerk. Daarnaast heeft het voertuig een betere wegligging waardoor de patiŽnt meer comfort heeft tijdens het vervoer. De Volvo is, zoals het merk bekend staat, voorzien van de modernste technieken op het gebied van veiligheid en hulpsystemen welke de chauffeur helpen bij het veilig en snel door het verkeer manoeuvreren.

Beide Volvo XC90 zijn afgelopen week uit Zweden opgehaald en zijn vanaf 1 maart  inzetbaar. Ze draaien een jaar mee met de diensten als proef en gaan elke maand per post rouleren, nadat de chauffeurs specifiek zijn geschoold. Na een jaar wordt er geŽvalueerd en beoordeeld welke toekomst de Volvo XC90 heeft in de ambulancezorg.
http://www.umcgambulancezorg.nl/umcgambulancezorg/news/nieuws/news_id,182/eerste-volvo-xc90-ambulance-voor-friesland-drenthe-en-limburg-noord (http://www.umcgambulancezorg.nl/umcgambulancezorg/news/nieuws/news_id,182/eerste-volvo-xc90-ambulance-voor-friesland-drenthe-en-limburg-noord)
(https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27912918_751001335110646_3418360578746752837_o.jpg?oh=71f03d2aad66e30b6cd19a8ad9d0932f&oe=5B196C49)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Live op 12 februari 2018, 15:31:03

https://www.facebook.com/167439486692872/photos/a.234304326673054.33906.167439486692872/1212621158841361/?type=3&theater

Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: DaMook op 12 februari 2018, 18:04:32
Zien er goed uit en zijn degelijke wagens. Misschien een goede optie om de bestaande mercedes e-klasse te vervangen voor zover die er nog zijn :) .
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: DiNozzo op 12 februari 2018, 18:29:32
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: axel.van.osch op 12 februari 2018, 22:02:49
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.

In tegenstelling tot de mercedes e klasse zijn deze voertuigen 4x4. Deze hebben dus in landelijke gebieden zeker meerwaarde als ambulance. Het tegenargument is inderdaad dat het erg krap wordt.

De tussenweg zou dus zijn om dit soort 4x4's in te zetten in onbegaanbare gebieden en normale ambulances in te zetten voor begaanbare gebieden.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 12 februari 2018, 22:26:55
Grappig, volgens mij ging de RAVU juist afscheid nemen van de kleine ambulances om praktische redenen.

Exact.  De auto is vol met 2 ambulanceverpleegkundigen. Wel een mooie auto.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 12 februari 2018, 22:27:58
In tegenstelling tot de mercedes e klasse zijn deze voertuigen 4x4. Deze hebben dus in landelijke gebieden zeker meerwaarde als ambulance. Het tegenargument is inderdaad dat het erg krap wordt.

De tussenweg zou dus zijn om dit soort 4x4's in te zetten in onbegaanbare gebieden en normale ambulances in te zetten voor begaanbare gebieden.

Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen AustraliŽ  ;)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: ir. Auditor op 12 februari 2018, 22:57:01
Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen AustraliŽ  ;)

De extra vering van een 4x4 is wel handig met de aardbeving.

Zou het niet gewoon kostentechnisch zijn? Ze zijn waarschijnlijk gewoon goedkoper.
Waarschijnlijk kun je zo ook zonder groot rijbewijs besturen, wat ook weer voordelig is.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: axel.van.osch op 13 februari 2018, 10:22:34
Over welke "landelijke" gebieden heb jij het in Nederland. Het is geen AustraliŽ  ;)

Nee, wij wonen niet in een land waar helikopters nodig zijn om snel bij een patiŽnt te komen.

Kijk naar de vele KNRM's die de ambulancediensten moeten assisteren. Kijk naar de brandweerkorpsen die trots zijn op "hun" 4x4 ambulance.

Je hebt de stranden, de duingebieden, de Veluwe en de vele agrarische gebieden waar een 4x4 echt handiger is dan een Mercedes-bus. Sterker nog, die Mercedes-bus gaat vastlopen in die gebieden, daarom heb je overal lang de kust de KNRM met strandhulpverleningsvoertuigen en in Zeeland heb je de brandweer die ook het strand op kan met een 4x4-ambulance.

Ofwel, de ambulancedienst komt niet naar je toe als je daar ligt dood te bloeden.

De ambulancediensten zijn private partijen, de brandweer en KNRM zijn dat niet. Als burger betaal je je dus blauw omdat de ambulancedienst gratis staatshulp krijgt, omdat ze wel het stand op moeten.

Als brandweer help je de lokale glazenwasser ook niet om de ramen van een flat te wassen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: axel.van.osch op 13 februari 2018, 10:25:13
De extra vering van een 4x4 is wel handig met de aardbeving.

Zou het niet gewoon kostentechnisch zijn? Ze zijn waarschijnlijk gewoon goedkoper.
Waarschijnlijk kun je zo ook zonder groot rijbewijs besturen, wat ook weer voordelig is.

Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 13 februari 2018, 12:17:54
Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.

ik kan  mij niet voorstellen dat een Volvo XC90 met opbouw goedkoper is dan een Mercedes Sprinter of Volkswagen Crafter.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: DiNozzo op 13 februari 2018, 13:38:05
Het is niet de norm dat ambulancechauffeurs een C(1) rijbewijs hebben. Het is wettelijk noodzakelijk omdat een ledige ambulance over het algemeen rond de 3200 Š 3300 kilo zit. Met patiŽnt en materiaal ga je al over de 3500 kilo heen. Meeste ambulances zijn daarom goedgekeurd tot om en nabij de 3900 kilo. In het verleden reden er wel chauffeurs met een B-rijbewijs in een tot 3500 kilo teruggekeurde ambulance maar dan ga je al heel snel richting overbelading en dat kan vervelende gevolgen hebben na een aanrijding.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: axel.van.osch op 13 februari 2018, 18:16:15
Het is niet de norm dat ambulancechauffeurs een C(1) rijbewijs hebben. Het is wettelijk noodzakelijk omdat een ledige ambulance over het algemeen rond de 3200 Š 3300 kilo zit. Met patiŽnt en materiaal ga je al over de 3500 kilo heen. Meeste ambulances zijn daarom goedgekeurd tot om en nabij de 3900 kilo. In het verleden reden er wel chauffeurs met een B-rijbewijs in een tot 3500 kilo teruggekeurde ambulance maar dan ga je al heel snel richting overbelading en dat kan vervelende gevolgen hebben na een aanrijding.

Een wet is toch ook een norm? Of heb ik niet goed opgelet bij maatschapijleer?
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Denniyo op 13 februari 2018, 18:22:23
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: DiNozzo op 13 februari 2018, 18:31:18
Een wet is toch ook een norm? Of heb ik niet goed opgelet bij maatschapijleer?

Het is inderdaad kostentechnisch, ambulancediensten zijn om winst te maken, niet om te veel geld uit te geven aan degelijk materiaal.
Die ambulance-busjes kan je ook zonder groot rijbewijs besturen. Het is een nationale(?) norm dat ambulancechauffeurs ook hun groot rijbewijs hebben.

Je stelt hier nog dat je zonder groot rijbewijs ambulancebusjes mag besturen, maar dat de norm (dus de standaard) is dat ambulancechauffeurs hun groot rijbewijs hebben. Dat is niet correct. Het is wettelijk verplicht voor de Sprinter ambulances. De E-klasses van de RAVU en de Transporters van sommige veiligheidsregio's mag je ook met een B rijbewijs rijden omdat ze respectievelijk tot 2800 kilo en 3200 kilo mogen wegen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 13 februari 2018, 18:32:08
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.

Waarom moet er uitgebreid getest worden met verschillende voertuigentypen terwijl er genoeg voorbeelden in Nederland en buiten Nederland te vinden zijn van ambulances die bewezen functioneel zijn. Dit kost een hoop geld en levert geen schaalvoordelen op. Ik zeg: 1 ambulancedienst betaald door de overheid en dan voor heel Nederland inkopen. Dan loont het namelijk wel om te testen maar nu zijn alle RAV's weer zelf bezig, sterker nog binnen een RAV-vergunning zijn er nog verschillen. In Haaglanden en de VRR wordt bijvoorbeeld niet collectief ingekocht.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: R0N4NN op 13 februari 2018, 20:23:45
Deze voertuigen doen mee aan de proef die men hier de komende 2 a 3 jaar in het noorden uitvoert gezamenlijk met de regio Noord Limburg, om te kijken wat de beste opties zijn om de huidige VW Transporters op te volgen. De VW Transporters lopen namelijk op hun eind en worden deels vervangen door de VW T6, Voor de rest worden deze vervangen door zogenaamde test ambulances.

Over een jaar of 5 is de verwachting, dan is de opvolger bekend en zullen er alleen nog ambulances geleverd worden van het type die het beste uit de test is gekomen. In deze zelfde test staan er op het moment van schrijven voor de genoemde regio's een aantal nieuwe Crafters klaar voor opbouw bij Visser in Leeuwarden, althans dat vermoed ik want er staan bij Visser nieuwe Volkswagen Crafters klaar voor ombouw naar Ambulances in de Nederlandse Ambu Kleur. Voor dezelfde test heeft men zo'n ander halfjaar geleden ook een aantal Ford Transists in gebruik genomen en worden op dit moment enkele Mercedes Sprinters getest.

Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: axel.van.osch op 13 februari 2018, 20:34:47
Je stelt hier nog dat je zonder groot rijbewijs ambulancebusjes mag besturen, maar dat de norm (dus de standaard) is dat ambulancechauffeurs hun groot rijbewijs hebben. Dat is niet correct. Het is wettelijk verplicht voor de Sprinter ambulances. De E-klasses van de RAVU en de Transporters van sommige veiligheidsregio's mag je ook met een B rijbewijs rijden omdat ze respectievelijk tot 2800 kilo en 3200 kilo mogen wegen.

Ah. Okť. Dank je wel. Dan was mijn informatie dus niet juist.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 14 februari 2018, 19:45:12
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?

Dat vroeg ik me dus ook af.  :)

Want volgens de diverse nieuws items duurt de test met de Nilsson Volvo 1 jaar

''Ze draaien een jaar mee met de diensten als proef en gaan elke maand per post rouleren...''  


Ford Transit ambulances op test? Er is een maand of wat geleden inderdaad 1 Transit met ambulanzmobile opbouw geleverd in het Noorden en deze rijd inmiddels als psycholance bij MAI.
Er zijn wel andere Ford transit ambulances maar deze rijden als particuliere ambulance bij bijvoorbeeld broeder de Vries, en dat lijkt meer de goedkoopste optie die er was.

Vw Crafter ambulances, daar ben ik wel erg benieuwd naar, want daar zijn er op dit moment maar 2 van in dienst bij grote bedrijven.

maargoed er zijn de laatste jaren wel meer verassingen geweest op voertuig gebied, dus we gaan het zien.  0098

Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Pleegkundige op 26 februari 2018, 15:03:04
Ford Transit ambulances op test? Er is een maand of wat geleden inderdaad 1 Transit met ambulanzmobile opbouw geleverd in het Noorden en deze rijd inmiddels als psycholance bij MAI.
Er zijn wel andere Ford transit ambulances maar deze rijden als particuliere ambulance bij bijvoorbeeld broeder de Vries, en dat lijkt meer de goedkoopste optie die er was.

Vw Crafter ambulances, daar ben ik wel erg benieuwd naar, want daar zijn er op dit moment maar 2 van in dienst bij grote bedrijven.

maargoed er zijn de laatste jaren wel meer verassingen geweest op voertuig gebied, dus we gaan het zien.  0098

De Transit is ook bij de verschillende posten van UMCG Ambulancezorg en Limburg Noord langs geweest om test te rijden. Naar mijn idee heeft die test wel langer dan een maand geduurd zoals jij stelt.

In de wandelgangen heb ik ook gehoord dat er VW Crafter opgebouwd gaan worden tot ambulances. In elk geval weet ik dat Kijlstra deze graag wil gaan testen, aangezien hun niet snel overgaan op een Sprinter vanwege hun haat/liefdeverhouding met Mercedes.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 26 februari 2018, 16:02:26
De Transit is ook bij de verschillende posten van UMCG Ambulancezorg en Limburg Noord langs geweest om test te rijden. Naar mijn idee heeft die test wel langer dan een maand geduurd zoals jij stelt.

Ik zeg niet dat de ford maar 1 maand getest is....   :P

Een paar maanden geleden is een ford afgeleverd in het noorden...   en deze is inderdaad een langere periode op verschillende posten getest.

http://www.autoplus.nu/merken/ford/3092-deze-ruime-ambulance-met-elektrische-brancard-is-echt-uniek  de test heeft een half jaar geduurd

en inmiddels in dienst bij mai zoals eerder aangegeven
De Ford Transit die heeft proef gereden is inmiddels omgedoopt tot 'Psycholance' en heeft een nieuw roepnummer gekregen.
(https://www.ambulanceblog.nl/wp-content/uploads/2017/08/image2.jpg)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 26 februari 2018, 16:08:36
In de wandelgangen heb ik ook gehoord dat er VW Crafter opgebouwd gaan worden tot ambulances. In elk geval weet ik dat Kijlstra deze graag wil gaan testen, aangezien hun niet snel overgaan op een Sprinter vanwege hun haat/liefdeverhouding met Mercedes.
Ik vroeg me al af waar dat VW verhaal vandaan kwam, maar als je het zo bekijkt..    Er rijden inderdaad heel wat VW Transporters in het noorden rond, dus waarom heen Crafter.  998765 Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's  :D
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 26 februari 2018, 16:45:55
...

In de wandelgangen heb ik ook gehoord dat er VW Crafter opgebouwd gaan worden tot ambulances. In elk geval weet ik dat Kijlstra deze graag wil gaan testen, aangezien hun niet snel overgaan op een Sprinter vanwege hun haat/liefdeverhouding met Mercedes.

Volgens mij is ambulancezorg indirect publiek geld en moet er gewoon Europees aanbesteed worden. Dus haat/liefde doet er niet toe. Als het er wel toe doet dan worden er regels niet nageleefd en dat kan wel eens ten nadele zijn van de premiebetaler.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: HIT op 26 februari 2018, 17:16:08
https://twitter.com/kijlstra/status/770890212352335872/
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 27 februari 2018, 19:46:08
Voor de liefhebbers, een artikel met de originele grote(re) foto

https://autorai.nl/volvo-xc90-ambulance-nederland/   ;)

Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 27 februari 2018, 23:37:21
https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/963049679356399616
 098uo
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Pleegkundige op 28 februari 2018, 07:13:12
Volgens mij is ambulancezorg indirect publiek geld en moet er gewoon Europees aanbesteed worden. Dus haat/liefde doet er niet toe. Als het er wel toe doet dan worden er regels niet nageleefd en dat kan wel eens ten nadele zijn van de premiebetaler.
Een dienst, zoals Kijlstra Friesland in dit geval, bepaald zelf welk merk ze kopen. Het is gewoon een particuliere onderneming met diverse takken, waaronder ambulancezorg.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 28 februari 2018, 10:35:16
Een dienst, zoals Kijlstra Friesland in dit geval, bepaald zelf welk merk ze kopen. Het is gewoon een particuliere onderneming met diverse takken, waaronder ambulancezorg.

Dat laatste is niet waar. Ondernemingen die een directe vergoeding krijgen vanuit zorgpremie/belastinggeld zijn aanbestedingsplichtig. Het zou wel kunnen dat een ander onderdeel van Kijlstra de auto''s koopt en verleast aan de ambulancetak.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: ir. Auditor op 28 februari 2018, 21:50:13
Dat laatste is niet waar. Ondernemingen die een directe vergoeding krijgen vanuit zorgpremie/belastinggeld zijn aanbestedingsplichtig. Het zou wel kunnen dat een ander onderdeel van Kijlstra de auto''s koopt en verleast aan de ambulancetak.

Maar dan moet de RAV dus de aanbesteding uitschrijven, en is het onderdeel van Kijlstra de partij die moet intekenen op de aanbesteding.

Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 28 februari 2018, 23:19:54
Maar dan moet de RAV dus de aanbesteding uitschrijven, en is het onderdeel van Kijlstra de partij die moet intekenen op de aanbesteding.

Ja, ook voor een leaseovereenkomst moet aanbesteed worden maar daar is makkelijker onderuit te komen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: HIT op 1 maart 2018, 00:11:54
Een dienst, zoals Kijlstra Friesland in dit geval, bepaald zelf welk merk ze kopen. Het is gewoon een particuliere onderneming met diverse takken, waaronder ambulancezorg.
Dat laatste is niet waar. Ondernemingen die een directe vergoeding krijgen vanuit zorgpremie/belastinggeld zijn aanbestedingsplichtig. Het zou wel kunnen dat een ander onderdeel van Kijlstra de auto''s koopt en verleast aan de ambulancetak.
Het spijt mij voor jouw kennis Remroof, maar de aanbesteding gold en geld voor het werk, hoe het werk wordt uitgevoerd beslist Kijlstra zelf zolang de middelen voldoen aan de eisen uit de aanbesteding.
Een particulier is niet gebonden aan een aanbesteding, en Kijlstra is in deze gewoon een particulier.

 
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: HIT op 1 maart 2018, 00:15:44
 vervang het woord particulier in het bericht hierboven voor ondernemer aub.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 1 maart 2018, 11:16:23
Het spijt mij voor jouw kennis Remroof, maar de aanbesteding gold en geld voor het werk, hoe het werk wordt uitgevoerd beslist Kijlstra zelf zolang de middelen voldoen aan de eisen uit de aanbesteding.
Een particulier is niet gebonden aan een aanbesteding, en Kijlstra is in deze gewoon een particulier.

HIT,

Op grond van jouw verhaal heb ik het nog even nagevraagd bij een Europees aanbestedingsspecialist en het is een zeer complex verhaal. Er zijn een aantal zaken die een rol spelen:

 *Alle zorginstellingen ( een ambulancedienst is een zorginstelling) zijn in de basis Europees aanbestedingsplichtig.
* Door een uitspraak van de rechter blijkt dat in beginsel bovenstaande geldt maar dat zorginstellingen in een concurrerende markt opereren en daarom ook mogen opereren als ondernemer en dus niet Europees aanbestedingsplichtig zijn. Dit geldt niet voor Academische ziekenhuizen.
* Als  de ambulancedienst van de overheid is, zoals van de GGD Den Haag, is zij Europees aanbestedingsplichtig voor de aanschaf van voertuigen.
* Als ambulancezorg  door de overheid aanbesteed is in een regio als een concessie (net als bij streekvervoer en treinvervoer) kan de concessieverlenende partij eisen stellen. De concessienemer kan verder zelf invulling geven aan deze concessie en hoeft niet Europees aan te besteden,tenzij de concessienemer van de overheid is, (zie hierboven).
* Ondanks alle bovenstaande ontstaat het partijen niet van de plicht om "netjes" een transparant offertetraject uit te schrijven. Even bij de plaatselijke Mercedesdealer een paar auto's bestellen is dus laakbaar.

Kort samengevat: het is zeer ingewikkelde materie en het kan zomaar zijn dat Kijlstra fout zit als zij niet Europees aanbesteden en een automerk uitsluiten. Maar het hoeft niet zo te zijn omdat dit o.a. afhankelijk is van de concessievoorwaarden etc.

Verder kan het dus zijn dat er in 1 RAV ( 1 concessie) meerdere partijen onder deze concessie werken waarbij bijvoorbeeld in Haaglanden er 2 ambulancediensten  particulier zijn en 1 van de overheid.

Het is blijkbaar zeer complexe juridische materie waarin wij beiden een beetje gelijk hebben.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 14 maart 2018, 17:12:32
Volgens de nieuws items zouden deze test voertuigen vanaf 1 Maart in dienst komen, maar ik kan nergens fotos berichten of wat dan ook vinden.  :-[  Weet iemand hier meer over ?   :)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Denniyo op 17 maart 2018, 11:15:41
Het klopt Idd, dat deze modellen maar een jaar getest worden.

In mijn vorige bericht had ik het over 5 jaar, hiermee doelde ik meer op het feit dat dan de laatste transporters allemaal uit dienst zijn en we rond die tijd dus wel een opvolger zullen zien verschijnen gezien de tijd die zo'n test al met al in gebruik neemt.

Daarbij komt dat het hele aanbestedingstraject natuurlijk ook nog wat tijd in beslag neemt.  Dus voor mezelf was ik daar een beetje vanuit gegaan, maar gezien de recente ontwikkelingen die ik hier lees en om me  heen zie gebeuren denk ik dat de opvolger al eerder bekend wordt. Kortom mijn vorige berichtgeving was niet helemaal juist, sorry daarvoor.

Wel is het zo dat er inmiddels hier in Leeuwarden bij ambulance zorg Friesland 3 mercedes sprinters rond rijden met onder andere Amerikaanse/Engelse sirene en onderling zitten daar ook nog weer lichte verschillen in. Daarnaast zag ik gisteren de eerste VW Crafter in de stad, deze stond zo geparkeerd dat duidelijk te zien was dat er plaatjes geschoten werden voor promotie doeleinden.

Helaas zat ik in de auto dus zelf geen plaatjes kunnen schieten, maar wat ik zo snel kon zien aan de Crafter was dat hij nog het meeste weg had van de Delfis opbouw die vorig jaar op RettMobil werd gepresenteerd.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 30 maart 2018, 23:19:49
https://twitter.com/RudolfTolsma/status/979382854969888768

foto reportage van de nieuwe volvo
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: nickkiebox op 31 maart 2018, 03:28:09
Zijn mooie wagens! Vooral voldoende lampen erop! Maar de vraag is, kan je erin werken? Weet dat er juist de busjes worden gebruikt qua werkhouding gezien je in de busjes gewoon kan staan, iets met arbo werkomgeving. En natuurlijk meer spullen erin kwijt kan. Dit is gewoon een vraag voel je niet offended 0098
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 31 maart 2018, 18:37:04
Zijn mooie wagens! Vooral voldoende lampen erop! Maar de vraag is, kan je erin werken? Weet dat er juist de busjes worden gebruikt qua werkhouding gezien je in de busjes gewoon kan staan, iets met arbo werkomgeving. En natuurlijk meer spullen erin kwijt kan. Dit is gewoon een vraag voel je niet offended 0098

Er lijkt mij niet  veel meer ruimte zijn dan in een VW T5. Erg krap dus, maar in deze regio rijdt men al langer met kleinere auto's.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Pleegkundige op 2 april 2018, 08:49:28
Er lijkt mij niet  veel meer ruimte zijn dan in een VW T5. Erg krap dus, maar in deze regio rijdt men al langer met kleinere auto's.
In de reacties op Twitter wordt gezegd dat de ruimte inderdaad vergelijkbaar is met die van een T5/T6. Als ik de foto's zie vind ik de ruimte vergelijkbaar met de E-Klasse waarin ik nu rijdt. Gisteren een dienst gedaan in een T5, maar de ruimte daarin is toch een stuk groter en ik kon er normaal rechtop in staan en lopen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 15 april 2018, 17:13:08

https://www.facebook.com/ambumedia/photos/a.276352855798972.46030.226579677442957/1325487950885452/?type=3&theater
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 15 april 2018, 17:26:58
03-101 UMCG

https://twitter.com/RudolfTolsma/status/979632481283575808
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 15 april 2018, 22:48:19
03-101 UMCG

https://twitter.com/RudolfTolsma/status/979632481283575808

Wat weinig werkruimte...
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 16 april 2018, 16:37:39
(https://farm1.staticflickr.com/797/26626855417_291f955112_h.jpg) (https://flic.kr/p/GyVAs6)Ambulancezorg Limburg Noord (https://flic.kr/p/GyVAs6)
(https://farm1.staticflickr.com/799/41497665331_52833fa344_z.jpg) (https://flic.kr/p/26e1o9t)Ambulancezorg Limburg Noord (https://flic.kr/p/26e1o9t)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 17 april 2018, 22:25:46
https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/986135001694695424
https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/985828725962002432
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: warhamstr op 17 april 2018, 22:46:51
Als er toch eens grotere auto's zouden bestaan die af fabriek al ruim zijn, en geschikt om veel dingen in op te bergen. Dan hoefden we niet al die moeite van een dure wagen kopen, stuk zagen, nieuwe opbouw maken en vervolgens nog weinig ruimte hebben te doen.

Maw; waarom doet men zo moeilijk als het makkelijk(er) kan?
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 17 april 2018, 23:52:02
Als er toch eens grotere auto's zouden bestaan die af fabriek al ruim zijn, en geschikt om veel dingen in op te bergen. Dan hoefden we niet al die moeite van een dure wagen kopen, stuk zagen, nieuwe opbouw maken en vervolgens nog weinig ruimte hebben te doen.
Maw; waarom doet men zo moeilijk als het makkelijk(er) kan?
is zeker een punt, maar dit soort ''lage'' ambulances heeft wel een gunstiger brandstofverbruik in vergelijking met een busje.
ooit ergens mogen lezen dat een Sprinter met ad-bleu 1:5 tijdens een spoedrit scoort, is toch niet echt zuinig.

Ik vraag me meer af wat de techniek/ onderhoud gaat doen. de Politie gaat op dit moment over op snelle audi's in plaats van Volvo's, en met laatst genoemde was nogal eens wat.

Ik kan me niet voorstellen dat deze voertuigen na de proefperiode in grote aantallen worden aangeschaft, maar we gaan het zien :)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: warhamstr op 18 april 2018, 11:20:52
is zeker een punt, maar dit soort ''lage'' ambulances heeft wel een gunstiger brandstofverbruik in vergelijking met een busje.
ooit ergens mogen lezen dat een Sprinter met ad-bleu 1:5 tijdens een spoedrit scoort, is toch niet echt zuinig....
maakt het verbruik iets uit dan? Een vrachtwagen rijdt ook 1:3. Wel met 40ton lading aan boord dus dan is het verantwoord.

Een ambulance red mensenlevens en dan word er naar verbruik gekeken? ?? :o
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 18 april 2018, 13:22:50
maakt het verbruik iets uit dan? Een vrachtwagen rijdt ook 1:3. Wel met 40ton lading aan boord dus dan is het verantwoord.
Een ambulance red mensenlevens en dan word er naar verbruik gekeken? ?? :o
dat was dus het vergelijk tussen een lage en hoge ambulance. noem ik een keer een plus punt
 >:(  ;)

Maar je kan jezelf voorstellen dat een V8 diesel in de chevrolets een nog hoger verbruik heeft, deze reden tot niet heel lang geleden rond. ik vond dat best vreemd in een tijd van bezuinigen in de zorg. Er is nu geen enkele Chevy in actieve dienst.

waarom zouden we niet naar verbruik moeten kijken? de Volvo uit dit topic heeft een 2 liter 4 cilinder diesel
De Mercedessen van RAVU hebben de 250cdi aan boord, ook een 4 cilinder diesel, terwijl in beiden gevallen grotere motoren beschikbaar zijn.
In beiden gevallen zijn ook benzine motoren beschikbaar, lijkt me economisch niet echt verantwoord.  998765

Politie NL heeft audi A6 3 liter diesels aangeschaft, de volvo V70 T6 benzine zoop teveel en bleven aan de kant staan. Dus er word wel degelijk ook naar verbruik gekeken.  :)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: braboz op 19 april 2018, 14:52:12
dat was dus het vergelijk tussen een lage en hoge ambulance. noem ik een keer een plus punt
 >:(  ;)

Maar je kan jezelf voorstellen dat een V8 diesel in de chevrolets een nog hoger verbruik heeft, deze reden tot niet heel lang geleden rond. ik vond dat best vreemd in een tijd van bezuinigen in de zorg. Er is nu geen enkele Chevy in actieve dienst.

waarom zouden we niet naar verbruik moeten kijken? de Volvo uit dit topic heeft een 2 liter 4 cilinder diesel
De Mercedessen van RAVU hebben de 250cdi aan boord, ook een 4 cilinder diesel, terwijl in beiden gevallen grotere motoren beschikbaar zijn.
In beiden gevallen zijn ook benzine motoren beschikbaar, lijkt me economisch niet echt verantwoord.  998765

Politie NL heeft audi A6 3 liter diesels aangeschaft, de volvo V70 T6 benzine zoop teveel en bleven aan de kant staan. Dus er word wel degelijk ook naar verbruik gekeken.  :)

De meeste chevrolets hadden een v6 die op LPG liep en niet op diesel. Daarnaast werden deze chevy's gekocht vanwege een gunstige aanschafprijs. En de ambulances die tot voor kort rondreden reden voornamelijk in amsterdam, en dat waren geen diesels.

In het geval van de volvo is er geen sterkere dieselmotor beschikbaar, alleen een versie met minder PK.

Die T6 volvo's waar je het over hebt waren er maar 4 opvallende van, en die reden voornamelijk met speciale verkeersteams. Ze reden wel degelijk alleen zag je ze gewoon weinig.

is zeker een punt, maar dit soort ''lage'' ambulances heeft wel een gunstiger brandstofverbruik in vergelijking met een busje.
ooit ergens mogen lezen dat een Sprinter met ad-bleu 1:5 tijdens een spoedrit scoort, is toch niet echt zuinig.



Een e250cdi rijdt gemiddeld 1:14, als je daar de opbouw en het gewicht van de ambu aan toevoegt en je rijdt met spoed dan is die niet veel zuiniger dan die 1:5 van de sprinter.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: braboz op 19 april 2018, 15:24:37
De e klasse rijdt bij een spoedrit 1:5, verder gemiddeld 1:9.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 19 april 2018, 17:17:46
De meeste chevrolets hadden een v6 die op LPG liep en niet op diesel. Daarnaast werden deze chevy's gekocht vanwege een gunstige aanschafprijs. En de ambulances die tot voor kort rondreden reden voornamelijk in amsterdam, en dat waren geen diesels.
6 liter V8 benzine/LPG, deze motor werd besteld omdat vanaf 2005 de 6 liter diesel niet werd toegelaten op de Nederlandse wegen.

Wat heb je aan een lagere aanschafwaarde als de Chevrolet bij 180.000km helemaal op is, deze heb ik op het laatst bij Amsterdam een aantal uitdienst zien gaan, of anders gezegd, ik heb ze te koop zien staan bij een bedrijf dat meerdere A'damse chevrolets heeft overgenomen. En dit werd op dit forum ook bevestigd door mensen van Ambulance amsterdam.
Sommige sprinters gaan tegenwoordig uit dienst bij 3,5 a 4 ton(+)

In het zuiden van Nederland was een ambulance verhuur onderhouds bedrijf dat 20 identieke Chevrolets heeft besteld rond dezelfde tijd.

Die T6 volvo's waar je het over hebt waren er maar 4 opvallende van, en die reden voornamelijk met speciale verkeersteams. Ze reden wel degelijk alleen zag je ze gewoon weinig.
Dat was info die van dit forum kwam, dat heb ik hier gelezen. was wel een tijdje terug..  

Een e250cdi rijdt gemiddeld 1:14, als je daar de opbouw en het gewicht van de ambu aan toevoegt en je rijdt met spoed dan is die niet veel zuiniger dan die 1:5 van de sprinter.
maar we zullen het er toch over eens zijn dat een laag voertuig een iets gunstigere luchtstroom over het voertuig heeft en dan hoge bestelbus... en de e klasse is een paar honderd kilo lichter dan een sprinter.

Miesen beweerd overigens dat de lage ambu 8,8 liter per 100 km verbruik op de snelweg, 1:11,4
Voor de duidelijkheid, het gaat hier over een Miesen Bonna 212L, het model dat tussen 2009 en 2016 aan RAvu is geleverd. Bron: Miesen op een ambulance beurs, het verbruik was met grote letter op de voorruit van een demo geplakt.

Vza international (lange afstands vervoer) heeft niet voor niets een kudde lage e classes in dienst, waarvan 2 ex B auto limburg en 1 ex wensambulance NL

laatste model e klasse ravu is 738 kilo lichter dan een laatste model Otaris hollands midden
de volvo XC90 Nilsson is 662 kilo lichter dan een Otaris Hollands midden
Alle gewichten zijn massa rijklaar, van recente modellen.  bron: rdw.nl

je beweerd in een eerder bericht dat een vrachtwagen van een X aantal ton gewicht een hoger verbuik heeft, dat geld ook voor hv-voertuigen.  :)

Ik ben het er wel over eens dat de lage Mercedes e klasse niet echt meer van deze tijd is, als je naar de werk ruimte achterin kijkt.

Ik heb 3 diploma's autotechniek waarvan 1 voor bedrijfswagen technieker, dus ik meen dat ik er wel iets verstand van heb.  998765 (behalve als het over Volvo gaat  098uo)
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: braboz op 19 april 2018, 19:17:22
6 liter V8 benzine/LPG, deze motor werd besteld omdat vanaf 2005 de 6 liter diesel niet werd toegelaten op de Nederlandse wegen.

Wat heb je aan een lagere aanschafwaarde als de Chevrolet bij 180.000km helemaal op is, deze heb ik op het laatst bij Amsterdam een aantal uitdienst zien gaan, of anders gezegd, ik heb ze te koop zien staan bij een bedrijf dat meerdere A'damse chevrolets heeft overgenomen. En dit werd op dit forum ook bevestigd door mensen van Ambulance amsterdam.
Sommige sprinters gaan tegenwoordig uit dienst bij 3,5 a 4 ton(+)

In het zuiden van Nederland was een ambulance verhuur onderhouds bedrijf dat 20 identieke Chevrolets heeft besteld rond dezelfde tijd.
Dat was info die van dit forum kwam, dat heb ik hier gelezen. was wel een tijdje terug..  
maar we zullen het er toch over eens zijn dat een laag voertuig een iets gunstigere luchtstroom over het voertuig heeft en dan hoge bestelbus... en de e klasse is een paar honderd kilo lichter dan een sprinter.

Miesen beweerd overigens dat de lage ambu 8,8 liter per 100 km verbruik op de snelweg, 1:11,4
Voor de duidelijkheid, het gaat hier over een Miesen Bonna 212L, het model dat tussen 2009 en 2016 aan RAvu is geleverd. Bron: Miesen op een ambulance beurs, het verbruik was met grote letter op de voorruit van een demo geplakt.

Vza international (lange afstands vervoer) heeft niet voor niets een kudde lage e classes in dienst, waarvan 2 ex B auto limburg en 1 ex wensambulance NL

laatste model e klasse ravu is 738 kilo lichter dan een laatste model Otaris hollands midden
de volvo XC90 Nilsson is 662 kilo lichter dan een Otaris Hollands midden
Alle gewichten zijn massa rijklaar, van recente modellen.  bron: rdw.nl

je beweerd in een eerder bericht dat een vrachtwagen van een X aantal ton gewicht een hoger verbuik heeft, dat geld ook voor hv-voertuigen.  :)

Ik ben het er wel over eens dat de lage Mercedes e klasse niet echt meer van deze tijd is, als je naar de werk ruimte achterin kijkt.

Ik heb 3 diploma's autotechniek waarvan 1 voor bedrijfswagen technieker, dus ik meen dat ik er wel iets verstand van heb.  998765 (behalve als het over Volvo gaat  098uo)
Van de V8 klopt, zat in de war met de cilinderinhoud, die namelijk 6 liter is. Maar een aantal jaren geleden dacht men nog anders over ambulancrvervoer en die chevy's waren financieel nog best interresant. Daarnaast was het rond 2006 toen er veel chevy's in dienst kwamem nog geen crisis en was benzine goedkoper dan nu. Maar dat sommige ambulances bij 4ton vervangen worden betekend niet dat dit bij all ambulances zo is, zijn al zat sprinters geweest die er bij 2ton uit gingen.

Politievoertuigen werden overigens aantal jaren geleden ook bij een lagere kilometerstand en jongere leeftijd vervangen dan de richtlijnen die daar nu voor gelden.

Die 1:5 is informatie van een chauffeur van de Ravu zelf, of dat 100% waar is kan ik natuurlijk zelf niet zeggen. Maar een verbruik op de snelweg is heel wat anders dan verbruik met p1 in de binnenstad.

En dat van de luchtstroom is zeker correct, dan zal je mij ook niet over horen, ik zeg alleen wat een chauffeur in de praktijk tegen mij zegt over het verbruik. En dat bericht over vrachtwagens was overigens niet van mij afkomstig maar ik snap je punt.

Redenen voor de aanschaf van sprinter tov e klasse is al vaker besproken, en die e klasse is echt niet ruim vanbinnen als je met meerdere mensen achterin wil werken. Vraag me af hoe de test met de volvo verloopt, we zullen het zien, maar denk niet dat we ze veel gaan zien in de toekomst als vervanger van sprinters.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 8 mei 2018, 19:32:26
http://fav.me/dc9cluf

Volvo XC90 Nilsson 03-101
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: HenriZomer op 10 mei 2018, 08:44:00
Helaas wordt daar aangegeven dat dit een nieuw 2018 model is van Visser Leeuwarden.....
Maar verder wel een hele mooie foto!!
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 10 mei 2018, 13:00:30
Helaas wordt daar aangegeven dat dit een nieuw 2018 model is van Visser Leeuwarden.....
Maar verder wel een hele mooie foto!!

helaas indd  ???  er staat zo wel meer des-informatie op internet  ;)

(https://farm1.staticflickr.com/826/42003525751_88e27efeff_o.jpg) (https://flic.kr/p/26ZH3PR)Emergency | Ambulancezorg Limburg-Noord | 23-112 (https://flic.kr/p/26ZH3PR)

hier staat het wel goed vermeld, 23-112 Nilsson
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: Pleegkundige op 22 mei 2018, 20:30:23

Korrie112
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 26 mei 2018, 16:31:39
https://i.imgur.com/WKAEGss.jpg

grote foto, volvo xc90 nilsson 03-101
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 27 mei 2018, 19:31:00
https://twitter.com/peterderuiter/status/993518529881272320
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 15 juni 2018, 19:45:39

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=876944905846286&set=pcb.1743622895715742&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=876944942512949&set=pcb.1743622895715742&type=3&theater
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 16 juni 2018, 17:41:39

Ik had mijn twijfels over de redelijk ver naar achter geplaatste lichtbalk.....   niets mis mee  998765  0098
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 23 juni 2018, 18:25:34
https://112euregio.smugmug.com/AmbulanceZorgLimburg-Noord/Volvo-XC90-ambulance/i-B3Vssp8
Foto reportage, van een of andere open dag, Nilsson 23-112.
Bijna 30 foto's waarvan ongeveer de helft van het interieur. Best de moeite waard  998765
  
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: DiNozzo op 24 juni 2018, 19:09:09
Mooie bak licht. Ik ben benieuwd of iemand wat van de gebruikers gehoord heeft. Ik heb via via vernomen dat men nog wel klaagde over de binnenruimte die nog minder zou zijn dan een E-klasse ambulance.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: RemRoof op 25 juni 2018, 00:08:06
Mooie bak licht. Ik ben benieuwd of iemand wat van de gebruikers gehoord heeft. Ik heb via via vernomen dat men nog wel klaagde over de binnenruimte die nog minder zou zijn dan een E-klasse ambulance.

Wat op zich niet zo verwonderlijk is... Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik de keus voor zo'n kleine auto m.b.t. werkruimte heel bijzonder vindt.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 30 juni 2018, 00:01:48
zijn wel erg stoere fotos  098uo

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2222736621074851&set=pcb.1764582106953154&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2222736914408155&set=pcb.1764582106953154&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2222737531074760&set=pcb.1764582106953154&type=3&theater
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 4 juli 2018, 18:50:44
https://twitter.com/RamonVersteeg/status/1012435866583789568
tweet met aanvullende foto's waarvan sommige al eerder geplaatst  998765
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 4 juli 2018, 19:25:16
tweet met aanvullende foto's waarvan sommige al eerder geplaatst  998765
klopt niet, blijken gewoon andere fotos te zijn.  e050 maar wel van hetzelfde event

https://twitter.com/UMCG_Ambulance/status/1007949368723431424
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 8 augustus 2018, 14:15:07
https://twitter.com/WolfAnthon/status/1005449217714851842
03-101 Nilsson
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: mark hes op 8 augustus 2018, 14:28:47
https://twitter.com/bcroezen/status/1018860727178801152
03-101 nilsson
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: paulg op 10 augustus 2018, 00:07:15
Mooie bak licht. Ik ben benieuwd of iemand wat van de gebruikers gehoord heeft. Ik heb via via vernomen dat men nog wel klaagde over de binnenruimte die nog minder zou zijn dan een E-klasse ambulance.
Ik ken de binnenruimte van de Nilsson Volvo niet. Ik ben wel 'gebruiker' geweest van een E-klasse van de RAVU, maar anders dan jij bedoelt. Eind april 2017 met A1 rit van station Utrecht Centraal naar UMC. Ik verbaas me nog steeds over het feit dat de verpleegkundige in staat was in die beperkte ruimte handelingen te verrichten waardoor ik nu nog steeds aan het forum kan deelnemen.
Titel: Re: Proef met Volvo XC90 Ambulance
Bericht door: joop_s op 4 april 2019, 21:18:02
Het jaar is voorbij. Hoe is de proef afgelopen? Wel of niet een vervolg?