Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: Jerommeke op 12 maart 2005, 18:59:09

Titel: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jerommeke op 12 maart 2005, 18:59:09
Op de P2000 pagina zag ik dit bericht, namelijk VOS 2 UGS A

vos betekend toch iets van vliegtuig met problemen
en UGS A is toch de aanrij route? of heb ik het fout?

kan iemand mij vertellen hoe het ook al weer zat met dat VOS?
VOS 1, 2, 3, 4?


0101602 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Hoofddorp (OvD)
0102998 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Amsterdam (Monitorcode)
0101500 16:27:24 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Badhoevedorp
0101900 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Rijsenhout
0102003 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Zwanenburg (VC)
0101703 16:27:23 12-03-05 GROUP VOS 2 UGS A
646-649-677-991693 UIT PRIO 1
INCIDENT NET 1 Brandweer Lisserbroek (Postcommandant
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Sander Koelman op 12 maart 2005, 20:00:00
UGS staat voor uitgangsstelling. Dit is een soort van centrale plek, waar de voertuigen naar toe komen, om vanuit daar gezamelijk naar het incident op te rijden. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij een peloton of compagnie-inzet. Bij de alarmering wordt dan de uitgangsstelling meegegeven. Daar verzameld het peloton zich. Als alle voertuigen op de UGS staan, rijdt men in colonne naar het incident.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Rene112 op 12 maart 2005, 22:40:34
De uitgangsstellingen van Schiphol hebben volgens mij de letters A, B en C gekregen. Als je op de snelweg A9 rijdt, zie je ook de rode bordjes waarmee de route naar deze uitgangsstellingen is aangegeven. Speciaal voor een peloton of compagnie die van buiten de regio komen.

groeten,
René de Caluwé
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Bart S op 10 april 2005, 12:52:17
Hmm... ik zie dit nu pas. Ik wil nog wel even terugkomen op VOS en UGS als daar belangstelling voor is.

VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol en is onderverdeeld in 7 'groottes'. Dit is afhankelijk van de grootte en het type vliegtuig, het aantal inzittenden, de locatie van het vliegtuig en natuurlijk het probleem met het vliegtuig. Ruwweg is het als volgt onderverdeeld:

* Voorzorgslanding (panpan)/klein incident op de grond (ook kleine brand of kleine hulpverlening), bestrijden met potentieel Schiphol: VOS1
* Noodlanding (mayday)/incident op de grond tevens bestrijden met regionaal potentieel: VOS2 t/m VOS4
* Crash binnen werkingsgebied Schiphol: VOS5 t/m VOS7
waarbij bij de verdere onderverdeling dus gekeken wordt naar de grootte en het aantal passagiers.

Daarnaast kent men dan nog de onderverdeling middelbrand/middelhulpverlening, grote brand/grote hulpverlening en zeer grote brand/zeer grote hulpverlening. Dit is losgekoppeld van de VOS classificaties.

Bij de alarmvorm (VOS of brand/hulpverlening) wordt een uitgangsstelling (UGS) opgegeven. Indien dit achterwege blijft is UGS-A de uitgangsstelling.
UGS-A = doorlaatpost met slagboom, Tunnelpassage Centrum
UGS-B = doorlaatpost met slagboom, Schiphol Oost
UGS-C = toegang 102 met rolhek naar 5e baan, Hoofdvaart West/Vijfhuizerweg

De voertuigen van de externe hulpverleningsdiensten worden vanuit de opstelplaats bij de UGS verder begeleid naar het rampgebied, door de gele "Follow Me"wagens van Airside Operations. Het is externe hulpverleningsdiensten alleen toegestaan zich zelfstandig te verplaatsen van UGS naar plaats van inzet indien de route is gemarkeerd met pylonen en een lichtspoor.

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Groeten,

Bart
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Shire op 13 december 2005, 23:54:18
Enige uitleg middels onderstaande tekst van:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?PHPSESSID=f746f9dced00ef681dd71e9fabdd399b&topic=6392.msg173784 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?PHPSESSID=f746f9dced00ef681dd71e9fabdd399b&topic=6392.msg173784)
door: Bart S.


VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol en is onderverdeeld in 7 'groottes'. Dit is afhankelijk van de grootte en het type vliegtuig, het aantal inzittenden, de locatie van het vliegtuig en natuurlijk het probleem met het vliegtuig. Ruwweg is het als volgt onderverdeeld:

* Voorzorgslanding (panpan)/klein incident op de grond (ook kleine brand of kleine hulpverlening), bestrijden met potentieel Schiphol: VOS1
* Noodlanding (mayday)/incident op de grond tevens bestrijden met regionaal potentieel: VOS2 t/m VOS4
* Crash binnen werkingsgebied Schiphol: VOS5 t/m VOS7
waarbij bij de verdere onderverdeling dus gekeken wordt naar de grootte en het aantal passagiers.

Daarnaast kent men dan nog de onderverdeling middelbrand/middelhulpverlening, grote brand/grote hulpverlening en zeer grote brand/zeer grote hulpverlening. Dit is losgekoppeld van de VOS classificaties.

Bij de alarmvorm (VOS of brand/hulpverlening) wordt een uitgangsstelling (UGS) opgegeven. Indien dit achterwege blijft is UGS-A de uitgangsstelling.
UGS-A = doorlaatpost met slagboom, Tunnelpassage Centrum
UGS-B = doorlaatpost met slagboom, Schiphol Oost
UGS-C = toegang 102 met rolhek naar 5e baan, Hoofdvaart West/Vijfhuizerweg

De voertuigen van de externe hulpverleningsdiensten worden vanuit de opstelplaats bij de UGS verder begeleid naar het rampgebied, door de gele "Follow Me"wagens van Airside Operations. Het is externe hulpverleningsdiensten alleen toegestaan zich zelfstandig te verplaatsen van UGS naar plaats van inzet indien de route is gemarkeerd met pylonen en een lichtspoor.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Michelle1983 op 8 februari 2007, 21:25:55
Het is een oud topic, ik geef het toe, maar had toch nog een vraag. Ik heb de classificaties van de VOS gelezen en dat begrijp ik wel. Maar welke voertuigen zitten er in de verschillende groepen?

Rijk en Vijfhuizen hebben als ik het goed heb ieder 3 exemplaren van de E-One, Sloten heeft een hele berg voertuigen als ik het zo zie. Maar waar bestaan nou precies die groepen uit?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jerommeke op 8 februari 2007, 21:39:14
http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos/vos.html


Daar staat (bijna) alles uitgelegd!
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Michelle1983 op 8 februari 2007, 21:40:19
Had ik inderdaad ook gelezen en dat leidde nu juist tot mijn vraag ;) Want wat zit er nu in die groepen die daar genoemd worden ...
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jerommeke op 8 februari 2007, 21:54:39
Deze ook gezien?

http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/alarmeringen/alarmeringen.html

Ik merk dat linken niet lukt, even bij organisatie en dan alarmeringen  ;)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Michelle1983 op 8 februari 2007, 21:59:03
Jep ook die gezien :) En dan ben ik al een heel eind voor wat gealarmeerd wordt, maar daar staat weer Groep VBB en dat is juist waar ik zo benieuwd naar ben.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: gignnl op 9 februari 2007, 03:15:54
en de ugs oftewel de uitgangsstellingen staan op- de diverse rijks en provinciale wegen keurig aangegeven voor de aanrijdende hulpdiensten.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Bart S op 9 februari 2007, 14:39:47
Jep ook die gezien :) En dan ben ik al een heel eind voor wat gealarmeerd wordt, maar daar staat weer Groep VBB en dat is juist waar ik zo benieuwd naar ben.

VBB = Vliegtuig Brand Bestrijding (de crashtenders). Zo heb je ook een Gebouwen Brand Bestrijding (de TS en de HV). Of bedoel je een lijst met welke voertuigen in welke groep zitten?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Michelle1983 op 9 februari 2007, 15:24:07
VBB = Vliegtuig Brand Bestrijding (de crashtenders). Zo heb je ook een Gebouwen Brand Bestrijding (de TS en de HV). Of bedoel je een lijst met welke voertuigen in welke groep zitten?

Dat laatste is inderdaad wat ik me afvroeg.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: 1of4 op 9 februari 2007, 16:36:14
Voor zover ik het nog weet van mijn rondleiding daar...

Er zijn een aantal kazernes met VBB voertuigen (de crashtenders zoals Bart al aangaf).
In elke kazerne staat 1 crashtender met een grote arm op het dak voor vliegtuigen met een motor in de staart(DC10 bv).
Daarnaast staan er dan 3 "normale" crashtenders. Totaal 4 waarvan er per kazerne altijd "maar" 3 zullen uitrukken.
Drie crashtenders uit een kazerne is een groep VBB.
Welke wagens er precies in een VBB zitten dus is afhankelijk van wat er geblust moet worden.

Afhankelijk van welke VOS en waar op schiphol zal dan een of meer van de kazernes uit rukken.


[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Live op 1 april 2008, 22:07:31
een uitgebreid overzicht van VOS 1 t/m 7 staat op www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos (http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos/vos.html)  

de bijbehorende inzetvoorstellen van Brandweer Schiphol, Kon.Mar., CPA en Brandweer Regio staat op brandweerschiphol.nl/organisatie/alarmeringen (http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/alarmeringen/alarmeringen.htm)  

een uitgebreide toelichting over de 3 uitgangsstellingen op de Luchthaven (UGS-A, B en C): www.brandweerschiphol.nl/organisatie/uitgangsstelling (http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/ugs/uitgangstelling.html)

:)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Caprice 9C1 op 1 april 2008, 22:48:31
Ook zonder PanPan worden de VOS-jes afgegeven.
Een toestel wat retour komt met een "minor technical problem" geeft niet direct een panpan af.
Zo ook vandaag niet.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: kevin27 op 1 april 2008, 22:51:44
Welke capcode gaat eigenlijk altijd mee met een VOS melding maar dat ik niet meteen alle andere meldinge ook meteen meekrijg. of is daar geen speciale code voor?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jerommeke op 1 april 2008, 23:00:40
OVD Zuid Brandweer Kennemerland ....
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: jor op 2 april 2008, 08:44:58
Welke capcode gaat eigenlijk altijd mee met een VOS melding maar dat ik niet meteen alle andere meldinge ook meteen meekrijg. of is daar geen speciale code voor?

0106500 BRW Kennemerland (Regionaal Commandant)

Deze gaat altijd mee met VOS-meldingen. En voor de rest wordt deze code weinig gebruikt, dan alleen bij "grote" meldingen in K-land.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Live op 2 april 2008, 10:41:04
Ook zonder PanPan worden de VOS-jes afgegeven.

klopt helemaal,

Een vos1 is niets byzonders... kan een kleine brandstof lekkage zijn maar ook bijvoorbeeld een kleine aanrijding op het platform!

VOS1:
voor een vliegtuig in de lucht bij een panpan call (er is iets niet in orde) / voorzorgslanding, dit komt regelmatig voor.
kan ook een klein incident zijn bij een vliegtuig op de grond/afhandelingspositie.

Bij VOS1 is er normaliter alleen inzet van de Luchthaven Brandweer, en niet van de regio (alleen OvD)

dit staat het ook in het tweede deel van de tabel op www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos (http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos/vos.html) :

VOS1: Vliegtuig op de grond (op de afhandelingspositie) - Klein accident (geen externe hulp van buiten AAS benodigd)

zoals bijvoorbeeld afgelopen maandag:

Maandag 31 maart - Vliegtuig brandbestrijding post Rijk + TAS 340

20:25 VOS 1, Brand bagage trekker naast vliegtuig op B53. Uitruk voor VBB Rijk + TAS 340 + AFO. (VBB Vijfhuizen + VBB Sloten Strategisch.) Nb. betrof kleine brand, bagage trekker uitgebrand. Er was begin gemaakt met blussing door omstander met P35 blusser. VBB Rijk rest onder de motorkap met een straal hoge druk afgeblust. 1 persoon behandeld door ambu ivm ademhalings moeilijkheden.

bron: Weblog Brandweer Schiphol Ploeg C2 (http://schipholc2.web-log.nl/)  ;)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: JeroenE op 2 mei 2010, 09:41:19
Wat betekent VOS eigenlijk? Vliegtuig Ongeval Schiphol?? ::)

En welke cat. zijn er voor de VOSsen? Wat gaat er dan ook rijden? Zoals met een GRIP 1 dat dan het CoPI-team komt enzo..
Klopt!

VOS 1 t/m 3 kunnen de hulpdiensten van Schiphol zelf af. Vanaf VOS 4 t/m7 moeten externe hulpdiensten worden gealarmeerd.
Tenminste, als ik het me allemaal goed herinner  :)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: EHBjOOST op 2 mei 2010, 13:03:42
http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos/vos.html (http://www.brandweerschiphol.nl/organisatie/vos/vos.html) informatie over de VOS categorieen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: WIS IM+ op 9 juni 2010, 00:31:22
Ik heb een Vraag,

In een alarmering van een VOS code voor Schiphol, worden er TML eenheden gealarmeerd. Kan iemand mij helpen met deze afkorting.?

Alvast bedankt.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Sven82 op 29 juni 2010, 15:00:12
Ik weet niet precies waar ik deze verandering ten aanzien van VOS meldingen moet posten dus ik doe het maar hier:

VOS 2 <20 pax + crew (was<50)
VOS 3 20-250 pax + crew (was 50-250)

De rest blijft hetzelfde :)

De reden voor deze verandering is mij niet bekend ???


Dit naar aanleiding van de evaluatie van het crisisbestrijdingsplan Schiphol. De grens naar VOS3 wordt dus eerder bereikt waardoor er een grotere inzet plaatsvindt van de hulpverleningsdiensten (aantal ambulances en hoeveelheid Brandweer).
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: JM op 13 juli 2010, 21:54:42
Ik heb een Vraag,

In een alarmering van een VOS code voor Schiphol, worden er TML eenheden gealarmeerd. Kan iemand mij helpen met deze afkorting.?

Alvast bedankt.

Kan je de melding hier is neerzetten?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jerommeke op 14 juli 2010, 00:58:25
Niet in de war met:

18:54:50 13-07-10  GROUP-1 PRIO 1 A9 L 59,9 UITGEEST VKO BEKNELLING (GRIP: 1) [ PTFHLM ]

Oftewel Portofonisten Haarlem danwel PTFZWB => Portofonisten Zwanenburg
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Ba(a)s op 11 augustus 2010, 21:51:49
Hallo iedereen,

Wat mij opviel, is dat VOS op twee manier uitgelegd wordt. Een daarvan is vliegtuigongevalscenario en de ander is Vliegtuig Ongeval Schiphol. De laatste is het meest logisch, omdat Rotterdam Vliegtuig Ongeval Rotterdam oftewel VOR heeft.

Nu vroeg ik mij af: als het eigenlijk vliegtuigongevalscenario is, waarom is het dan niet VOSS en VOSR geworden?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Richard BRW op 12 augustus 2010, 09:57:37
Het is vliegtuig ongeval schiphol!
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: whyllum op 12 augustus 2010, 11:37:34
Het is vliegtuig ongeval schiphol!
Dat ben ik niet met je eens, mijn mening is dat het voor 'Scenario' staat. Een VOS wil niet zeggen dat er per definitie een ongeval heeft plaatsgevonden. Maar áls er een ongeval gaat plaatsvinden, zoals laatst weer met die vogels in de motor, dan moet men rekening houden met een bepaald scenario.

Het zelfde geldt in mijn beleving voor TIS, ofwel TreinIncidentScenario O0
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Piles op 12 augustus 2010, 11:41:55
Dat ben ik niet met je eens, mijn mening is dat het voor 'Scenario' staat. Een VOS wil niet zeggen dat er per definitie een ongeval heeft plaatsgevonden. Maar áls er een ongeval gaat plaatsvinden, zoals laatst weer met die vogels in de motor, dan moet men rekening houden met een bepaald scenario.

Het zelfde geldt in mijn beleving voor TIS, ofwel TreinIncidentScenario O0
Dus dan had het VOSS en VOSR moeten heten? :)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: whyllum op 12 augustus 2010, 11:43:21
En omdat Wikipedia altijd zo vriendelijk is om antwoorden op dergelijke vragen te geven;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario)

Kleine correctie op mijzelf dan; Er wordt inderdaad gesproken over Scenario en Schiphol. VOS in een melding wordt hier toch uitgelegd als VliegtuigOngevalSchiphol, dus moet ik m'n mening enigszins herzien.

 e050
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: whyllum op 12 augustus 2010, 11:43:58
Dus dan had het VOSS en VOSR moeten heten? :)
Tsja, Nederland en gelijke procedures hč...  ::)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Wouter op 12 augustus 2010, 20:56:34
Op de website van de brandweer Schiphol staat VOS aangegeven als Vliegtuig Ongeval Schiphol.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Groenemotormuis op 24 maart 2011, 11:26:36
VOS 1 is Pan Pan    vos 4 is Mayday.  Nu weet ik dat de luchthaven zelf een VOS instelt
(zo kan een Pan Pan call als Mayday worden afgehandeld), maar wat ik daarbij bedoel is
dat als er maar 1 lekke band is dit niet zomaar als mayday word gegeven. Vandaar mijn vraag.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: dielangemotormuis op 24 maart 2011, 11:27:24
Vliegtuig Ongeval Schiphol:
VOS 1 - 'pan pan call', een waarschuwing van de piloot dat iets niet in orde is (dit kan van alles zijn).
VOS 2 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, minder dan 50 personen aan boord.
VOS 3 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 50-250 personen aan boord.
VOS 4 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 250 of meer personen aan boord.
VOS 5 - 'crash', minder dan 50 personen aan boord.
VOS 6 - 'crash', 50-250 personen aan boord.
VOS 7 - 'crash', 250 of meer personen aan boord.


BRON: http://www.zero-meridean.nl/ramp_termen.html (http://www.zero-meridean.nl/ramp_termen.html)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: dielangemotormuis op 24 maart 2011, 11:32:02
VOS 1 is Pan Pan    vos 4 is Mayday.  Nu weet ik dat de luchthaven zelf een VOS instelt
(zo kan een Pan Pan call als Mayday worden afgehandeld), maar wat ik daarbij bedoel is
dat als er maar 1 lekke band is dit niet zomaar als mayday word gegeven. Vandaar mijn vraag.

Toen ik nog op S'hol zat(tot 01-'07) werd er voor een lekke band altijd een VOS 2 t/m 4 afgegeven. De rede daarvoor die men mij toendertijd gaf was dat er door die lekkke band toch enige onstabiliteit in het toestel komt tijdens de landing.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Caprice 9C1 op 24 maart 2011, 12:07:18
... Misschien dat Caprice wat meer info kan geven waarom hiervoor een VOS 4 werd afgeroepen.

Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.
Een lekke band, ook al heb je er nog 7, kan inderdaad voor serieuse problemen zorgen ook ná de landing nog.

... altijd als ik thuis zit gebeurt er wat.....  8)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: dielangemotormuis op 24 maart 2011, 12:14:08
Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.
Een lekke band, ook al heb je er nog 7, kan inderdaad voor serieuse problemen zorgen ook ná de landing nog.

... altijd als ik thuis zit gebeurt er wat.....  8)

Volgens mij is VOS bedacht/uitgevonden/uitgewerkt door een majoor van de KMar S'hol ergens eind jaren 90 begin 2000. Deze majoor heette toevalligerwijs ook nog eens VOS. DIt is toen verder uitegwerkt met de andere HV-partners.

Je kan ook niet alles willen hebben of meemaken. 998765
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: dielangemotormuis op 24 maart 2011, 12:19:06
Ik heb geen enkele inzicht in de manier waarop VOS meldingen worden gemaakt of opgeschaald op de luchthaven. Vanuit de verkeersleiding wordt namelijk alleen de melding doorgegeven aan de luchthaven en vanaf daar gaan verder alle alarmeringen, daar hebben wij geen zicht op.


De luchthaven krijgt van de luchtverkeersleiding de melding binnen. Deze geeft het weer door aan de KMar, Brw en Ambu. Deze geven er dan volgens geldende richtlijnen een bepaalde VOS-status aan.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Nozzle op 24 maart 2011, 12:28:47
De luchthaven krijgt van de luchtverkeersleiding de melding binnen. Deze geeft het weer door aan de KMar, Brw en Ambu. Deze geven er dan volgens geldende richtlijnen een bepaalde VOS-status aan.
Toch eventjes reageren.
Met de totstandkoming van een VOS heeft de KMar helemaal niets te maken. Waarom niet, omdat de KMar in principe niets over het luchthaventerrein (Airside dus!) te zeggen heeft. Dat is de luchthavenautoriteit (de gele autootjes).
KMar komt uiteraard wel ter plaatse.

Daarom wordt een VOS alarmstatus ook altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager van dienst, de zogenaamde "Airport 1"; Al dan niet in overleg met de AFO (Airport Fire Officer).
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: dielangemotormuis op 24 maart 2011, 12:39:13
Toch eventjes reageren.
Met de totstandkoming van een VOS heeft de KMar helemaal niets te maken. Waarom niet, omdat de KMar in principe niets over het luchthaventerrein (Airside dus!) te zeggen heeft. Dat is de luchthavenautoriteit (de gele autootjes).
KMar komt uiteraard wel ter plaatse.

Daarom wordt een VOS alarmstatus ook altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager van dienst, de zogenaamde "Airport 1"; Al dan niet in overleg met de AFO (Airport Fire Officer).

Goed dat je reageert.

VOS is wel degelijk geschreven door een maj van de KMar, echter wel na overleg met AO. Ik was zelf bij de intro van het VOS gebeuren. Het is toendertijd herschreven omdat de oude alarmstatus zwaar achterhaald was. VOS is herschreven iom AO, AFO en GGD.

Het klopt dat AO het voor het zeggen heeft op airside, echter op het moment dat er iets gebeurt of is gebeurt zit de Airport1 wel in het motorkapoverleg en/of COPI. Maar de regie ligt bij de AFO of de OVD-KMar. Afhankelijk wat er is gebeurd.
Airport1 zorg alleen voor een veilige werkplek voor de hulpdienst en communiceert met de toren. De overige "gele" auto's zorgen voor de begeleiding van de hulpdienst over het platform/runways/taxibanen vanaf of naar de aangewezen UGS.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Sheriff op 24 maart 2011, 16:52:50
Goed dat je reageert.

VOS is wel degelijk geschreven door een maj van de KMar, echter wel na overleg met AO. Ik was zelf bij de intro van het VOS gebeuren. Het is toendertijd herschreven omdat de oude alarmstatus zwaar achterhaald was. VOS is herschreven iom AO, AFO en GGD.


CV was één van de grondleggers van het huidige Crisisbestrijdingsplan Schiphol. De "vossen" zijn een onderdeel van dit plan.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Maarten op 25 maart 2011, 00:38:02
Tsja, Nederland en gelijke procedures hč...  ::)
Met de introductie van de Landelijke Meldingsclassificaties (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=32767) heeft het Veiligheidsberaad ook gepleit voor landelijke scenario's t.a.v. luchtvaartongevallen. Bij mijn weten is daar echter geen verdere actie op ondernomen.

Hier de betreffende passage:
Citaat
Bij de bespreking van de relatie met vliegtuigongevallenscenario’s kwam aan de orde dat ongevallen
scenario’s per vliegveld worden toegepast. (bijv. V.O. Schiphol of VO Rotterdam Zestienhoven, Eindhoven,
etc.). Het bleek dat de termen in de ongevallenscenario’s van Schiphol en Zestienhoven identiek zijn. Er
zijn wel verschillen met de andere regio’s. De conclusie is dat er geen landelijke
vliegtuigongevallenscenario’s zijn. Het landelijk typeren van vliegtuigincidenten kan daarom niet zonder
meer gebaseerd worden op een scenario.

Vanuit de brandweervertegenwoordiger van de multidisciplinaire projectgroep is contact opgenomen met
het College Commandanten Luchthaven Brandweren. Het verzoek aan hen is gedaan om bij de herziening
van de Leidraad Vliegtuigbrandbestrijding te komen tot een aantal landelijk vastgestelde
luchtvaartincidenten. Tevens is een reeks van vragen en aandachtspunten bij hen neergelegd waar een
antwoord op noodzakelijk is om tot een goede koppeling tussen de vliegtuigongevallen en de
meldingsclassificaties te komen. Voorwaarde is dat het voor een centralist en de operationele eenheden
werkbaar is. Het betreffende College zal de handleiding van de LMC toegezonden krijgen.
Vooralsnog heeft de projectgroep gekozen voor algemene typeringen van vliegtuigongevallen. Zie verder
hoofdstuk 4.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Rescue Ranger op 28 maart 2011, 15:56:18
En omdat Wikipedia altijd zo vriendelijk is om antwoorden op dergelijke vragen te geven;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongevalscenario)

Kleine correctie op mijzelf dan; Er wordt inderdaad gesproken over Scenario en Schiphol. VOS in een melding wordt hier toch uitgelegd als VliegtuigOngevalSchiphol, dus moet ik m'n mening enigszins herzien.

 e050
Nou nee. Als je het CBP Schiphol bekijkt zie je dat er een verschil is, in waar het vliegtuig neer komt. Komt het vliegtuig neer op Schiphol en/ of 1 km daarbuiten dan is het een VOS. Komt het vliegtuig buiten Schiphol tot ongeveer 1 km voor de runway, dan zal ervoor gekozen worden om het een vliegtuigincident te gaan maken, maar opschalen volgens Schiphol.
Komt het vliegtuig buiten die kilometer neer, dan wordt het een vliegtuigincident. Zelfs al stort een Nederlands vliegtuig neer in het buitenland met Nederlandse passagiers, zal men op Schiphol "opschalen".

Leuk lees voer, vooral de scenario's in het CBP-S
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Jeroen! op 6 juli 2011, 13:26:29
p2kflex
13:12:21 06-07-11GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL LUCHTVAART ONGEVAL VOS 1 [ 597 344 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10108211BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Blusploeg)
VOS 10108281BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
VOS 10108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
VOS 10108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10127079BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK)
VOS 10128025BRW Haarlemmermeer (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid)

Dit staat denk ik in het verkeerde topic. Er is een apart topic voor VOSx meldingen van Schiphol.
Overigens betrof het een uitgevallen motor van een Fokker. Toestel landde veilig op de 18C en had geen assistentie nodig van de brandweer.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: jwva op 8 augustus 2011, 09:55:49
Overigens staat op mijn site een kaart met alle aankomst- en vertrekroutes van Schiphol:

http://www.imergis.nl/map/2010-Schiphol-routes-bgs.jpg (http://www.imergis.nl/map/2010-Schiphol-routes-bgs.jpg)

(Gebaseerd op info uit compendiumvoordeleefomgeving.nl.)

Zie je gelijk waarom je niet in Amstelveen wilt wonen...  :o
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Caprice 9C1 op 8 augustus 2011, 10:04:48
Ik zie geen aankomst- en vertrekroutes maar een samengesteld plaatje van daadwerkelijke gevlogen naderingen en starts, waarbij niet elke nadering en start volgens de gepubliceerde nadering- of vertrekroutes geschiedt. Er staat "gebaseerd op info uit compendiumvoordeleefomgeving.nl" maar wát is waarop gebaseerd? De Peildatum 1 januari 2010, maar wat is de tijdstrekke van die streepjes? 1 maand? 2 maanden?

Waarom zou je niet in Amstelveen willen wonen? De baan 09-27 wordt relatief het minste gebruikt gedurende heel het jaar, waarbij dan starts vanaf de 09 nog minder voorkomen dan naderingen op de 27, en bij een nadering gebruikt een toestel minder motorvermogen dan bij een start.
Je zou ook kunnen zeggen, nu weet je direct waarom je niet in Badhoevedorp, of Uithoorn, of Nieuw-Vennep, of Osdorp, of Aalsmeer wilt wonen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: jwva op 8 augustus 2011, 10:29:19
Hoi,

Ik denk dat de antwoorden op je vragen staan op
http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0305-Veiligheid-rondom-Schiphol.html?i=13-90 (http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0305-Veiligheid-rondom-Schiphol.html?i=13-90)

Je vindt daar een link naar de interactieve atlas. De data daaruit heb ik gebruikt voor mijn plaatje.
Ik ben 't overigens met je eens dat het niet per se om Amstelveen gaat, dat was maar een voorbeeld. Mijn zus heeft een paar jaar in Zwanenburg gewoond, en toen werd het me al duidelijk wat het betekent om in de buurt van een grote luchthaven te wonen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: ArjanSPL op 10 augustus 2012, 18:14:58
Topic is al een half jaar Dood maar wist even niet waar anders te plaatsen.
Wat ik hieruit gebrijp is dat per 1 sept de VOS schalen zullen verdwijnen en dat er een andere mannier van melden gebruikt gaat worden.
Bron Schiphol.nl

====
New VOS qualifications at Schiphol

On 1 September 2012, the Schiphol emergency services will introduce a new set of qualifications to classify incidents and emergencies involving aircraft. Emergencies involving aircraft are defined as Schiphol Aircraft Emergency Situations (in Dutch: Vliegtuig Ongeval Schiphol, VOS). At present, seven variants are distinguished: VOS 1 to 7. The current qualifications were adapted in consultation with the key partners of the crisis organisation to make them unambiguous and easier to use.

In practice, the qualifications currently used to define incidents involving aircraft do not always match the  VOS Table, mainly because it is not always immediately clear how many people are on board the aircraft. Certain situations are also more difficult to define in terms of the existing VOS Table. As the division between the various VOS categories is not always sufficiently clear in practice, the Schiphol emergency services called for a study into potential improvements to the existing VOS Table. The new classification was compiled in consultation with the key partners of the crisis organisation at Schiphol.

Basic principles for the new classification
The key principles on which the new classification is based are as follows:
The new table is simple and unambiguous.
The purpose of assigning a VOS qualification is to ensure that the right resources and persons are sent to the emergency site, and in the right volumes/numbers.
The qualification issued indicates whether or not the emergency has already taken place.
The table below also shows whether the airport can handle the situation independently or needs external emergency services from the Kennermerland Safety Region or possibly the Amsterdam Amstelland Safety Region.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fextra.aviationonline.schiphol.nl%2Fupload%2F449a6178-3377-4231-9e13-e4517f01f9ff_tabel.jpg&hash=0e90691a1d192007bc6c8d81b4af0cc3)

Example 1
The pilot of an airborne aircraft reports to Air Traffic Control the Netherlands (LVNL) with a ‘Pan-Pan call’ and wishes to execute a preventive emergency landing. The LVNL communicates this information to the Airside Operations Manager, who identifies the situation as a ‘Minor Pre-Alarm’. The airport fire service, Airport Medical Services and the Dutch Border Police are alerted and take up their positions at the runway as a preventive measure.

Example 2
A large passenger aircraft carrying 500 people crashes just before it hits the runway. The aircraft slides across the runway and catches fire. Air Traffic Control sees this and communicates this information to the Airside Operations Manager. Support is required from the regional fire department and, in all probability, from a large number of ambulances. The Airside Operations Manager identifies the situation as a ‘Major VOS’. The airport fire service, Airport Medical Services, the Regional Medical Emergency Organisation (GHOR), the Regional Fire Brigade, the Police Department and the Dutch Border Police all move to the site of the accident.

===

Groet,
Arjan
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: kens62 op 12 augustus 2012, 11:25:34
@ arjanspl Kun je een iets specifiekere link van de bron opgeven?
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: ArjanSPL op 13 augustus 2012, 07:07:34
@ arjanspl Kun je een iets specifiekere link van de bron opgeven?
Beste Kens,

Dit is de bron ;-) http://extra.aviationonline.schiphol.nl/Home/NewsItem/NewVOSQualificationsAtSchiphol.htm (http://extra.aviationonline.schiphol.nl/Home/NewsItem/NewVOSQualificationsAtSchiphol.htm)

Groet,
Arjan
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Sven82 op 22 augustus 2012, 16:42:55
Het klopt dat de alarmvormen gaan wijzigen per 1 september 2012. Bijbehorende tabel klopt.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Pully op 22 augustus 2012, 23:25:55
Begrijp ik het goed dat per 1 sept de VOS 1 t/m 7 wegvallen. Daar krijgen er 4 voor terug?

- miner pre- alarm
- major pre-alarm
- minor vos
- major vos

En hoe wordt de afweging dan gemaakt onder welke categorie het valt? Want bij de VOS 1 t/m 7 was het voor mij duidelijk.
Met die nieuwe lijkt het mij juist onduidelijker te worden. Want bij een minor VOS weet ik niet wat er aan de hand is. Terwijl ik wel weet wat een bepaalde VOS is en daaraan kan ik beter de grootte van het incident inschatten.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Groenemotormuis op 23 augustus 2012, 09:38:31
Misschien dat de geleerden er wat meer over kunnen zeggen, maar als ik het zo lees dan zijn er een aantal stappen uitgehaald. Minor pre is Pan-Pan, major pre is is mayday (geen verschil meer tussen SOB). Minor Vos is kleine crash (oude VOS 5) en alles daarboven is Major VOS.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: GWB Foxtrot op 23 augustus 2012, 10:06:30
Begrijp ik het goed dat per 1 sept de VOS 1 t/m 7 wegvallen. Daar krijgen er 4 voor terug?

- miner pre- alarm
- major pre-alarm
- minor vos
- major vos

En hoe wordt de afweging dan gemaakt onder welke categorie het valt? Want bij de VOS 1 t/m 7 was het voor mij duidelijk.
Met die nieuwe lijkt het mij juist onduidelijker te worden. Want bij een minor VOS weet ik niet wat er aan de hand is. Terwijl ik wel weet wat een bepaalde VOS is en daaraan kan ik beter de grootte van het incident inschatten.

Het word juist duidelijker. Niet meer het onderscheid tussen passagiers aantallen maakt de kwalificatie, maar de ernst van het incident en of de luchthaven hulpdiensten het zelf af kunnen.

De Nederlandse termen;

Vooralarm klein (voorzorgslanding)
VOS klein (klein ongeval)
Vooralarm groot  (was VOS 2,3,4)
VOS groot.  (was VOS 5,6,7)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: GWB Foxtrot op 23 augustus 2012, 10:09:22
Misschien dat de geleerden er wat meer over kunnen zeggen, maar als ik het zo lees dan zijn er een aantal stappen uitgehaald. Minor pre is Pan-Pan, major pre is is mayday (geen verschil meer tussen SOB). Minor Vos is kleine crash (oude VOS 5) en alles daarboven is Major VOS.

VOS klein is een kleinschalig incident wat kan worden afgehandeld door de luchthaven hulpdiensten.

De oude VOS 5 valt nu binnen VOS groot.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Defender op 23 augustus 2012, 10:13:22
In de praktijk was niet alles altijd even duidelijk. Ook omdat het vaak niet meteen bekend is hoeveel passagiers een vliegtuig heeft. Met alle betrokken diensten is bovengenoemde procedure ontwikkeld. Een "vooralarm klein" zal door de diensten op de luchthaven afgehandeld worden. Vanaf "vooralarm groot, vos klein, vos groot" zal assistentie vanuit de regio komen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Groenemotormuis op 23 augustus 2012, 10:32:15
VOS klein is een kleinschalig incident wat kan worden afgehandeld door de luchthaven hulpdiensten.

De oude VOS 5 valt nu binnen VOS groot.
Ik lees toch echt dat voor minor VOS de regio word opgeroepen.


(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fextra.aviationonline.schiphol.nl%2Fupload%2F449a6178-3377-4231-9e13-e4517f01f9ff_tabel.jpg&hash=0e90691a1d192007bc6c8d81b4af0cc3)

Groet,
Arjan
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: GWB Foxtrot op 23 augustus 2012, 10:44:31
KAN worden opgeroepen.

Zo staat het idd in het schematisch overzicht. Maar...

Het gaat me te ver om hier alle uitzonderingen to copy-pasten, maar in principe word er vanuit gegaan dat een VOS klein door de luchthaven zelf kan worden afgehandeld.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Pully op 23 augustus 2012, 14:14:22
KAN worden opgeroepen.

Zo staat het idd in het schematisch overzicht. Maar...

Het gaat me te ver om hier alle uitzonderingen to copy-pasten, maar in principe word er vanuit gegaan dat een VOS klein door de luchthaven zelf kan worden afgehandeld.

Dit maakt het juist weer onduidelijk. Terwijl ik het net begon te begrijpen.

Maarja dat is typisch HV-land. We doen het zo, tenzij,mits..... en dan alle uitzonderingen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: SimonSt op 23 augustus 2012, 14:48:27
http://www.vrk.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=4974&hoofdid=2864#crisisbestrijdingsplan (http://www.vrk.nl/client/1/?websiteid=1&contentid=4974&hoofdid=2864#crisisbestrijdingsplan)
 8)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Pully op 24 augustus 2012, 02:39:46
Kwalificatie
gekoppeld aan
GRIP
De kwalificatie van een crisis op Schiphol is gekoppeld aan een minimum GRIP-niveau.
Kwalificatie             GRIP-niveau (minimaal)  Teams

Vooralarm Klein                0                        STPI
Vooralarm Groot              2                       STPI – CoPI - OT
VOS Groot                      3                        STPI – CoPI – OT - BT
VOS Klein                       0                        STPI          
Brand ( > middel)             1                        STPI - CoPI
Hulpverlening ( > middel)   1                        STPI – CoPI
Explosie (groot)               3                        STPI – CoPI – OT – BT
Kaping                           3                        STPI – CoPI – OT – BT
Gijzeling                         3                        STPI – CoPI – OT – BT
Ordeverstoring                1                        STPI – CoPI
Besmetting                    1                         STPI – CoPI
Ongeval Gevaarlijke Stoffen  
groter/gelijk middel         1                          STPI – CoPI
Schiphol Security Incident --                      STPI

Wat mij hieraan het meeste opvalt, heb ik even dik gedrukt. Een kleine VOS is in de nieuwe richtlijnen dus een grip 0. Geen bijstand meer van de hulpverlening buiten Schiphol. Dit lijkt mij toch een kwalijke zaak. Want denk niet dat de HV op Schiphol het gaat redden dan.

Dit is een passage uit het document van de link van Simon. Ik heb de ruim 100 blz even vluchtig doorgenomen.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Groenemotormuis op 24 augustus 2012, 07:23:02
Dat is dan de uitleg wat SMK Foxtrot bedoelt. Dit betekend dan dat voor een vloeistoflek of andere kleine dingetjes niet de hele regionale toko word opgeroepen. En daarnaast zijn dit de minimum GRIP's dus afhankelijk van de situatie kan er hoger worden ingeschaald.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: SimonSt op 24 augustus 2012, 08:30:59
Vergeet niet dat GRIP los staat van inzet aan eenheden. Dit is alleen maar een tabel met opschalingsniveaus. Opschaling wat coördinatieniveau betreft dus, niet opschaling wat betreft aantal en soort eenheden.
Dus ook zonder GRIP kan "de hele regionale toko" opgeroepen worden. Waar trouwens niets mis mee is, want een groot incident kan niemand alleen aan. We hebben elkaar gewoon nodig.
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Live op 2 september 2012, 23:46:35
VOS

Op 1 september zijn nieuwe kwalificaties geďntroduceerd met betrekking tot incidenten en noodgevallen waarbij vliegtuigen zijn betrokken. Voorheen werd een incident  gedefinieerd als Vliegtuig Ongeval Schiphol(VOS) 1 t/m 7. In de praktijk bleken sommige situaties niet altijd overeen kwamen met wat er in de VOS tabel stond, omdat bijvoorbeeld niet altijd meteen duidelijk is hoeveel mensen aan boord zijn van een vliegtuig. Daarom is in samenwerking met alle betrokken hulpdiensten en organisaties een nieuwe tabel opgesteld.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112schiphol.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F09%2FUntitled-11.jpg&hash=5163650d83a8ce7e61f8e964e64004a5)
De nieuwe kwalificaties geven ook aan of de noodsituatie al heeft plaatsgevonden of niet. Daarnaast wordt in de nieuwe tabel aangegeven of Schiphol het incident zelf kan afhandelen met de middelen die op de luchthaven aanwezig zijn of dat hulpdiensten van buiten Schiphol moeten worden opgeroepen via de veiligheidsregio’s Kennermerland en Amsterdam Amstelland. Bepaalde situaties waren voor de hulpdiensten ook moeilijk te definiëren in termen van VOS 1 t/m 7. De nieuwe tabel is eenvoudiger en eenduidig. Het doel van het afgeven van een bepaald soort alarm is om ervoor te zorgen dat de juiste middelen en personen worden ingezet, en in de juiste hoeveelheden.

http://www.112schiphol.nl/brandweer-1/ (http://www.112schiphol.nl/brandweer-1/)
Titel: Re: Vliegtuig Ongeval Schiphol (VOS) scenario's
Bericht door: Pully op 3 september 2012, 17:33:07
Vergeet niet dat GRIP los staat van inzet aan eenheden. Dit is alleen maar een tabel met opschalingsniveaus. Opschaling wat coördinatieniveau betreft dus, niet opschaling wat betreft aantal en soort eenheden.
Dus ook zonder GRIP kan "de hele regionale toko" opgeroepen worden. Waar trouwens niets mis mee is, want een groot incident kan niemand alleen aan. We hebben elkaar gewoon nodig.

Dat weet ik, maar het is iets wat mij opviel. Het schema van Live is in deze duidelijker.