Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Evert25 op 21 oktober 2010, 19:00:31

Titel: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Evert25 op 21 oktober 2010, 19:00:31
Onderzoek naar nieuwe reddingboot KNRM
IJmuiden, 7 oktober 2010

De KNRM doet in samenwerking met de subfaculteit Maritieme Techniek van de TU Delft, De Vries Lentsch uit De Rijp (scheepsarchitecten) en Damen Shipyards in Gorinchem (scheepsbouw) onderzoek naar een nieuw type reddingboot, dat op termijn de vervanger kan zijn van de grootste reddingbootklasse van de KNRM, de Arie Visser. Een belangrijke partner hierbij is de TU Delft, die haar specifieke kennis op het gebied van scheepsontwerpen, schaalmodellen en proefnemingen inbrengt.
De huidige reddingboten van deze bijna 19 meter-klasse zijn ontworpen en gebouwd sinds 1999. Geen van de reddingboten is aan vervanging toe, maar toen de KNRM in 2009 een schenking ontving van de verzekeringsmaatschappij Noordhollandsche van 1816, is besloten dit project te starten om in de ontwikkeling van nieuwe reddingboottechnologie niet stil te blijven staan.

De samenwerking met De Vries Lentsch is vanzelfsprekend, omdat zij de ontwerpers zijn van de Arie Visser-klasse. De samenwerking met Damen Gorinchem is gezocht omdat deze scheepsbouw-onderneming in Nederland toonaangevend is in export van scheepsbouwproducten. De KNRM tracht met het nieuwe ontwerp niet alleen in de eigen vervangingsoperatie te voorzien, maar ook een product te kunnen bieden dat geschikt is voor de verkoop aan buitenlandse reddingsorganisaties. De ontwerpen voldoen aan de eis dat het schip tussen de 19 en 23 meter is en minimaal 30 knopen kan varen.

Inmiddels zijn drie modellen ontworpen. Model 1 is een verbeterde versie van de Arie Visser, zonder grote wijzigingen in het ontwerp. Model 2 is een evolutiemodel van de Arie Visser, met veranderingen in rompvorm en indeling. Model 3 is een revolutiemodel in de vorm van een schip met een zogenaamde bijlboeg. Op de foto’s zijn de verschillende modellen geïllustreerd. Na uitgebreide testen wordt één van de modellen gekozen om te bouwen. Daarna zal de boot langdurig worden getest en nog niet aan reddingstation worden toegewezen.

Het “projectteam  1816” bestaat uit medewerkers van de drie deelnemende partijen. Als klankbord zijn diverse adviseurs op specifiek technologisch gebied toegevoegd. Ook de schippers van de Arie Visser-klasse reddingboten worden nauw betrokken bij de ontwikkelingen. In de afgelopen weken zijn de eerste proefnemingen met schaalmodellen gehouden bij de TU Delft en het Marin in Wageningen. Van de proeven is een amateurfilm gemaakt, die te zien is via Youtube.
 
Sleepproeven 1816 (http://www.youtube.com/watch?v=8QPBH1OsksM#)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg403.imageshack.us%2Fimg403%2F343%2F16201slide2.th.jpg&hash=cec2b2e01f7925c7e390a989db0b460b) (http://img403.imageshack.us/i/16201slide2.jpg/)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg249.imageshack.us%2Fimg249%2F2796%2F16201slide3.jpg&hash=d231ceca728fd570faad7d7a2dca2de9)[/URL]
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Evert25 op 21 oktober 2010, 19:08:45
zie ook knrm.nl voor de foto's

hier nog een foto

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg828.imageshack.us%2Fimg828%2F2443%2F16201slide4.jpg&hash=a417028e003d4e1571c99c059e559c90) (http://img828.imageshack.us/i/16201slide4.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Doruz op 5 juni 2011, 17:29:46
KNRM ontwikkelt ergonomische boot
De Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) heeft een 15 centimeter langere en 34 ton zware opvolger voor de Arie Visser-klasse reddingboten ontwikkeld. De boot moet bestand zijn tegen 10 meter hoge brekende golven.

De voornaamste vernieuwing is een ‘gemodificeerde bijlboeg', die dankzij een rechte steven en een relatief hoog en smal voorschip het vaartuig minder gevoelig maakt voor golfbewegingen en paaltjes pikken. De modificatie omvat ook het ‘opsnijden' van de scherpe voorvoet voor het werken in ondieptes. Deze rompvorm geeft een beter zeegangsgedrag tegen de golven in en met 32 knopen weglopend voor de golven. Om ‘snijden' voor een golf te voorkomen, krijgt het schip uitschuifbare skeggen onder het achterschip.

Ook is veel aandacht besteed aan de ergonomie in het stuurhuis. In de as van het schip zit de roerganger met aan bakboord de communicator en aan stuurboord de navigator. Die twee zitten iets naar achteren, zodat de roerganger zich met veel vrij zicht optimaal op het varen kan richten. Vlak achter hem zit in de meeste gevallen de schipper. Op de tweede rij zitten aan bakboord en stuurboord de overige twee bemanningsleden. De drie op de eerste rij werken met multifunctionele beeldschermen, waarop ze naar behoefte informatie over navigatie of communicatie kunnen oproepen en dus elkaars taken kunnen overnemen.

Ergonomie betekent ook het tegengaan van lawaai, trillingen en versnellingen. Het geluid moet terug van de huidige circa 90 naar 75 decibel en de verticale versnellingen bij de boeg van 6 naar 4 G. Om trillingen tegen te gaan, is de verbinding tussen stuurhuis en romp flexibel.
De 1816 wordt onder klasse gebouwd en krijgt waterjets. Eind dit jaar begint het tenderen voor de aanbesteding en oktober volgend jaar moeten de proefvaarten en opleidingen beginnen. Dat gebeurt onder leiding van de huidige IJmuider schipper Leen Langbroek, die 1 januari 1816-schipper wordt.

Vijf keer per dag
De KNRM rukte vorig jaar gemiddeld vijf keer per dag uit. In 1880 acties werden 3356 mensen (en 56 dieren) in veiligheid gebracht. Van hen werden 34 werkelijk het leven gered en 335 uit gevaarlijke situaties bevrijd. Bij een samenwerkingsproef met strandwachten op Terschelling kwamen de wachters 364 maal in actie, waarvan 336 maal voor EHBO. Dat blijkt uit het jaarverslag van de reddingmaatschappij.

De reddingmaatschappij telde vorig jaar op het hoofdkantoor in IJmuiden en op de 42 reddingstations (70 vaartuigen) 1089 vrijwilligers. Het betaalde personeel bestond uit 10 beroepsschippers en 42 voltijds banen. Veere en Elburg kregen nieuwe reddingboten.

Meer sponsoring
De uitgaven bedroegen 12,4 miljoen euro, de inkomsten 7,1 miljoen euro, zodat circa vijf miljoen uit het eigen vermogen moest komen. Aan reserves en fondsen had de KNRM eind 2010 ruim 84 miljoen. Zij wil daarom meer fondsen werven om minder afhankelijk te zijn van het belegde vermogen. ‘De zekere inkomsten uit fondsenwerving en sponsoring moeten fors omhoog en de kosten moeten worden beheerst of verlaagd.'

In 2010 lukte het de sponsoring te verhogen van 123 naar 195 mille, maar de vrijwillige scheepsbijdragen van scheepseigenaren en reders (via de cargadoorsnota) daalden van 190 naar 155 mille. De algemene giften daalden met 140 naar 830 mille. Het KNRM-gala bracht met 278 mille ongeveer een halve ton meer op dan in 2009.

Dit jaar staat 1,3 miljoen aan investeringen in vaartuigen op de begroting, waarvan acht ton voor de ontwikkeling van het nieuwe 1816-type. Voor het rijdend materieel is 383 mille begroot en voor gebouwen en havens 620 mille.

De KNRM denkt onder meer extra geld te kunnen verdienen met een school voor maritieme veiligheidsopleidingen. Dat gebeurt in samenwerking met een externe aanbieder van zulke opleidingen. Naast het eigen personeel kunnen daar vanaf 2012 ook buitenstaanders worden getraind.

Motorstoringen
De voornaamste aanleidingen voor de KNRM-hulp waren (voor zover bekend) motorstoringen (471), navigatiefouten (257), roer- of schroefproblemen (102), averij aan romp of tuigage (86) en slecht weer (59). In 55 gevallen was sprake van ‘onvoldoende kennis en ervaring'.
Zoals gewoonlijk werden de meeste acties uitgevoerd bij relatief weinig wind. Tot windkracht vijf waren dat er ruim 1500. Bij zes waren het er nog 174 en bij meer wind in totaal 160. Vijf acties hadden plaats bij windkracht 10 en meer.

De dagen met meer dan 20 acties lagen alle in juli, augustus en september. Meest voorkomende windrichtingen waren zuidwest (451 acties), noordwest (332) en noordoost (302). Bij oosten- en zuidenwind hadden slechts 81 en 84 acties plaats.

Meer dekking
Op de ruime binnenwateren streeft de KNRM naar een volledige bootdekking, maar komt krap 10% tekort. Een deel is niet oplosbaar door te ondiep water, maar op het Zwartemeer, Nuldernauw, Wolderwijd, bezuiden Lelystad, op Krammer en Volkerak en op de oostelijke Oosterschelde kan het beter door herstructurering van stations en reddingbrigades. Overigens kunnen op de Randmeren brandweerkorpsen hulp bieden en op Krammer en Volkerak is bergershulp voorhanden.
www.schuttevaer.nl (http://www.schuttevaer.nl)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 5 juni 2011, 17:44:51
Even een paar oudere berichten erbij gescharreld ;)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: J. Klein op 12 oktober 2012, 00:17:34
KNRM en Damen Shipyards bouwen een nieuwe generatie reddingboten

IJmuiden, 10 oktober 2012

Na drie jaar voorbereiding hebben de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en Damen Shipyards het contract getekend voor de bouw van een revolutionair nieuw type reddingboot.
Uniek in de wereld, maar gebaseerd op tientallen jaren KNRM-ervaring. Deze 19 meter lange reddingboot combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM. De bouw start in 2012, zodat eind 2013 de reddingboot kan varen vanuit IJmuiden.


Via de link het hele verhaal over de ontwikkeling en bouw van de nieuwe 1816 klasse: http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6AABB0AD (http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6AABB0AD)

Voor nog meer informatie kan je kijken op: http://www.knrm.com (http://www.knrm.com)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: RAdeR op 4 december 2012, 08:51:34
Citaat
Men kan niet zeggen dat de huidige vloot grote reddingboten van de KNRM en slecht bij ligt. Integendeel, de vloot ziet er keurig uit en doe zijn werk naar behoren. Dit is mede te danken aan het ontwerp en de tijd en energie die monteurs en vrijwilligers stoppen in hun boot. Toch is het juist de zorg voor het welzijn van deze vrijwilligers dat voor een groot gedeelte aan de basis staat van een nieuw ontwerp.

Citaat
De al jaren aanwezige middengolfradio zal vervallen ten gunste van satellietcommunicatie. IJmuidense schipper Leen Langbroek: “Dit betekent onder andere dat twee grote sprieten op het dak vervallen, net als de grote zendontvangers in de stuurhut. Daarnaast heeft de satelliet een grotere bandbreedte waardoor het mogelijk wordt om ook beelden te versturen. Bovendien wordt alle communicatie ook opgeslagen in de computers.”

Bron: Incident nummer 11/12 2012 uitgave SDU
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Nachtbroeder op 4 december 2012, 13:13:16
Dus dan gaat alle communicatie tussen het RCC en de boten lopen via Inmarsat, zodra men het A2 zeegebied bereikt? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming rond het incident aan boord of gaat men een ander systeem gebruiken waarbij groepscommunicatie mogelijk is?  

Zo ver ik weet zit er al een Inmarsat/satcom bak in de boten momenteel, maar mogelijk dat dat alleen een voice-only radio is... (Edit; even het MARCOM boek erbij gepakt, ik bedoel hiermee de Inmarsat-M klasse)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Rescue-Boy op 4 december 2012, 19:30:17
Dus dan gaat alle communicatie tussen het RCC en de boten lopen via Inmarsat, zodra men het A2 zeegebied bereikt? Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de beeldvorming rond het incident aan boord of gaat men een ander systeem gebruiken waarbij groepscommunicatie mogelijk is?  

Zo ver ik weet zit er al een Inmarsat/satcom bak in de boten momenteel, maar mogelijk dat dat alleen een voice-only radio is... (Edit; even het MARCOM boek erbij gepakt, ik bedoel hiermee de Inmarsat-M klasse)
echt niet,VHF, en MF incl DSC en een airband radio maar geen satcom apparatuur  8)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Nachtbroeder op 4 december 2012, 20:10:33
echt niet,VHF, en MF incl DSC en een airband radio maar geen satcom apparatuur  8)

Dus de telefoons aan boord werken via een GSM netwerk? Zo leer je nog eens wat 0098
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 4 december 2012, 20:23:01
Dus de telefoons aan boord werken via een GSM netwerk? Zo leer je nog eens wat 0098

Echt ??? , en op zee dan geen telefoon ???
Volgens mij werkt de GSM buitengaats niet omdat er geen GSM masten zijn.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Nachtbroeder op 4 december 2012, 20:33:42
Echt ??? , en op zee dan geen telefoon ???
Volgens mij werkt de GSM buitengaats niet omdat er geen GSM masten zijn.

Dat is uiteraard correct, zelfs op het strand werkt het vaak al niet meer met een GSM antenne op het dak... Vandaar dat ik aannam dat het een satcom/inmarsat telefoon is. ;)

Nou is op zee in principe ook geen telefoon nodig, de operationele communicatie verloopt via VHF/MF/C2000. Het is natuurlijk wel handig om even wat te regelen of gevoelige informatie door te geven etc.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: bdneema op 5 december 2012, 12:49:03
Maar tot hoever werkt C2000? Volgens mij heb je op zee ook geen C2000 masten? 98uiye
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Henk op 5 december 2012, 13:39:16
Bereik VHF over de Noordzee ruim 40 mijl, daar kom je een heel eind mee.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: 9910001 op 5 december 2012, 14:18:27
40 mijl daar kom je dan net niet. De noordzee mee over dus een alternatief op de grote reddingboten is handig. De keuze om de middengolf te vervangen voor sataliet kan ik me voorstellen dat dit meer aanwezig is als de middengolf.

9910001
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 5 december 2012, 17:55:44
Maar tot hoever werkt C2000? Volgens mij heb je op zee ook geen C2000 masten? 98uiye

Dat is dan ook voor de communicatie met 'landpartijen' (in principe) :)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: joostvankempen op 5 december 2012, 23:21:34
Dat is dan ook voor de communicatie met 'landpartijen' (in principe) :)

Precies, C2000 heb je pas nodig als je binnen het bereik komt van het C2000-netwerk, dus dat is wel handig ;)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Rescue-Boy op 6 december 2012, 12:24:36
Wij hebben vaak maar niet altijd  op ruime afstand uit de kust C2000 contact, is al eens gelukt van buiten de 12 mijl, vaak gaat VHF niet eens zo ver.......dus communiceren wij heel frequent over C2000, ook met het boothuis en andere reddingsboten. 8)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 7 juli 2013, 00:52:18
Inmiddels begint de eerste boot al aardig vorm te krijgen. Hierbij een aantal plaatjes van het casco:
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B1AF (http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B1AF)
http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B3AC (http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BA9B3AC)

Op de site van North Line Yachts een aantal afbeeldingen van het stuurhuis in opbouw:
http://www.north-line.nl/nl/north-line-workboats/knrm-nh1816.html (http://www.north-line.nl/nl/north-line-workboats/knrm-nh1816.html)

Meer info over het project is te vinden op http://www.knrm-search-and-rescue-lifeboats-netherlands.com/our-products/sar-nh1816-lifeboat/ (http://www.knrm-search-and-rescue-lifeboats-netherlands.com/our-products/sar-nh1816-lifeboat/) waaronder een tekening (http://www.knrm.nl/_sitefiles/img/downloads/fotos2012/Ontwerp%20nieuwe%20reddingboot%20NH%201816%20%20(1).jpg) van een 'opengewerkt' schip.

Op de site van Damen staan nog wat artist impressions en een filmpje met toelichting over de ergonomie: http://www.damen.com/en/news/2012/10/next-generation-lifeboat (http://www.damen.com/en/news/2012/10/next-generation-lifeboat)

The next generation KNRM lifeboat NH 1816 (http://www.youtube.com/watch?v=igVY3hkbgVY#ws)

Dit najaar moeten ze volgens de planning al gaan proefvaren, dus zullen we binnen niet al te lange tijd een compleet exemplaar te zien krijgen. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat :)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Doruz op 30 oktober 2013, 16:13:52
Nieuwe KNRM reddingboot doorstaat kapseisproef
Gorinchem, 30 oktober 2013

De nieuwste reddingboot type NH 1816 van de KNRM heeft bij Damen Shipyards Group in Gorinchem één van de belangrijkste proeven doorstaan, voordat de boot kan worden toevertrouwd aan haar bemanning
.
De kapseisproef moest aantonen dat deze jongste generatie reddingboot daadwerkelijk over zelfrichtende capaciteiten beschikt. In twee verschillende testen richtte de reddingboot zichzelf na kapseizen in een paar seconden weer in normale positie. Een levensreddende eigenschap in extreme omstandigheden.

Reddingboten van de KNRM, die onder alle weersomstandigheden inzetbaar moeten zijn, worden ontworpen naar de strengste eisen. Zeewaardigheid en stabiliteit zijn voor de veiligheid het belangrijkst. Voor de bemanning tellen echter ook het comfort en het bedieningsgemak. Deze 19 meter lange reddingboot NH 1816 combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM in een opmerkelijk nieuw ontwerp.
Kapseizen en doorvaren
De zelfrichtende capaciteit van de reddingboot ontstaat door het lage zwaartepunt van het schip en de luchtbel in het stuurhuis, die bij kapseizen zorgen voor het snel richten als een duikelaar. De motoren en de apparatuur aan boord zijn zo uitgevoerd, dat ze na kapseizen gewoon blijven functioneren.

De KNRM heeft in haar bijna 200-jarig bestaan 69 redders door verdrinking verloren. In de meeste gevallen door het kapseizen van roeireddingboten in de 100 jaar. Met de komst van gemotoriseerde, zelfrichtende reddingboten werd de veiligheid weliswaar vergroot, maar ook de grenzen van inzetbaarheid verlegd. Waar roeiers moesten opgeven, kunnen de redders tegenwoordig alle weersomstandigheden aan. Daarmee zijn de risico’s ook groter geworden.

Sinds 1990 zijn zeker twaalf keer reddingboten gekapseisd. Twee daarvan, van Terschelling en Ameland, behoren tot de grootste categorie reddingboten en sloegen om onder extreem slechte weersomstandigheden. Dankzij de unieke eigenschappen konden de reddingboten doorvaren en de vrijwillige bemanning veilig thuisbrengen.

De aanzet voor een compleet nieuw type reddingboot werd door de KNRM gegeven in 2008. Dankzij een donatie van de Stichting Goede Doelen Nh1816 van schadeverzekeringsmaatschappij Nh1816 Verzekeringen aan de KNRM kon de ontwerpfase worden gestart in samenwerking met scheepsbouwer Damen, de faculteit Maritieme Techniek van de TU Delft en De Vries Lentsch Naval Architects.
Inzet
Na de bouw zal de KNRM de NH 1816 inzetten vanuit IJmuiden met een vaste schipper en een gelegenheidsbemanning. Langs de gehele kust zullen redders proefvaren en kennis maken met het schip. In de toekomst is de reddingboot bedoeld ter vervanging van de huidige Arie Visser-klasse. Deze tien reddingboten van 19 meter lengte zijn gebouwd vanaf 1999 en voldoen nog uitstekend. Om mee te kunnen gaan in de nieuwste, wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van reddingswerk, maken zij de komende twintig jaar plaats voor deze nieuwe generatie reddingboot.

www.knrm.nl (http://www.knrm.nl)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Wouter op 30 oktober 2013, 19:31:34
Wat zal er gaan gebeuren met de schepen uit de Arie Visser klasse wanneer ze vervangen zijn door de NH1816 klasse?
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: 1300001-MR op 30 oktober 2013, 20:01:55
Citaat van: Wouter link=msg=1215655 date=1383157894
Wat zal er gaan gebeuren met de schepen uit de Arie Visser klasse wanneer ze vervangen zijn door de NH1816 klasse?
Ik denk dat de kans aanwezig is dat die (in sommige gevallen) zullen opschuiven naar de stations die nu over een Johannes Frederik klasse boot beschikken.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: kens62 op 21 november 2013, 08:22:29
KNRM video nieuws NH1816 Kantelproef (http://www.youtube.com/watch?v=SV8NOWKHa2U#ws)

Hoe is bij kantelen de veiligheid aan boord gewaarborgd voor bemanning en slachtoffer?
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Highfield op 21 november 2013, 08:34:54
Onder de omstandigheden waarbij dit voor kan komen zit men met gordels om binnen. 25kts bij dat soort weer in zo'n klein bootje is geen pretje..
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: De reddende engel op 21 november 2013, 10:34:50
Onder de insiders: Hoe is het schip er zelf door gekomen? Hij is weer rechtop, maar ook onbeschadigd?
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 21 november 2013, 12:33:22
The next generation KNRM lifeboat NH 1816 (http://www.youtube.com/watch?v=igVY3hkbgVY#ws)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Belker1678 op 27 november 2013, 20:13:59
Op maandag 25 november 2013 zijn op de rivier de Nieuwe Merwede de eerste werfbeproevingen van Damen uitgevoerd met de NH 1816 voor de controle van de voortstuwing. Een impressie is te zien via deze link:[url http://www.youtube.com/watch?v=Ao5ht-foNtg (http://www.youtube.com/watch?v=Ao5ht-foNtg)][/url]
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: r.bles op 27 november 2013, 20:22:21
Erg mooi schip geworden!!! Jammer dat ik het niet wist dan had ik zeker gaan kijken!!!
Lijkt of hij erg achterover hangt!! Misschien ook weer lekker in de branding.......
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: redder op 27 november 2013, 22:21:47
filmpje een aantal keren bekeken,
het is een mooi schip geworden, maar als je naar de romp kijkt op snelheid, lijkt het alsof ze enorm acherover trimt,
misschien een beetje bijtrimmen dat haar "kont" uit het water komt op snelheid
het zal me benieuwen of ze vanuit het stuurhuis wel het kunnen overzien zo met de punt omhoog.
Ben erg benieuwd hoe dit model zich met slecht weer gedraagd.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: absoluteleek op 29 november 2013, 01:49:48
Als je de kont omhoog trimt, zie je meer (teminste iets) maar dat zal ten koste gaan van de snelheid. Zou dat beperkte zicht er in de simulatie op schaal er nooit uitgekomen zijn? is overigens wel op te lossen met een boegcamera, die hebben veel binnenschepen ook.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 5 december 2013, 23:36:53
Testvaart NH1816 Hollands Diep (HD 1080p) (http://www.youtube.com/watch?v=wOK5zT2Kbk8#ws)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Markvniel op 6 december 2013, 09:51:12
Als je hem zo ziet varen dan valt het met het zicht wel weer mee. ZOu graag is een kijkje in de stuurhut nemen  98uiye
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 6 december 2013, 11:19:40
Citaat van: Thor link=msg=1226119 date=1386283013
Testvaart NH1816 Hollands Diep (HD 1080p) (http://www.youtube.com/watch?v=wOK5zT2Kbk8#ws)

En nu de praktijk nog.
Een zo op het eerste gezicht hoekig en dus bij het langszij komen onder zware golfcondities redelijk kwetsbaar vaartuig.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 11 januari 2014, 18:38:37
Nog een filmpje van de nieuwe reddingboot:

KNRM en Nh1816 over het waarom van reddingboot type NH1816 (http://www.youtube.com/watch?v=8eckfvf5zuI#ws)
vervolg
De bouw van KNRM reddingsboot type NH1816 (http://www.youtube.com/watch?v=NqsRspeeEc0#ws)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 23 januari 2014, 16:29:29
Paar leuke foto's van dit nieuwe vaartuig. Op Twitter is niet iedereen enthousiast, maar dat lijkt 'm vooral in de vorm van de boeg te zitten (hetgeen vooral functioneel is). Ik vind het wel een mooi apparaat!

Het nieuwste type reddingboot van de KNRM, de NH1816, heeft vandaag voor het eerst gevaren op de Noordzee pic.twitter.com/3p7Avkm089 (http://pic.twitter.com/3p7Avkm089)

De nieuwe reddingboot van KNRM, de NH1816, naast een reddingboot van de Arie Visser klasse. pic.twitter.com/ueiLFlQawN (http://pic.twitter.com/ueiLFlQawN)

Reddingboot NH1816 oefent met reddingboot vd Arie Visserklasse en NHV reddingshelikopter. Foto: Flying Focus pic.twitter.com/zJoK2kgpXw (http://pic.twitter.com/zJoK2kgpXw)

Meer informatie over de nieuwe KNRM reddingboot NH1816? Bezoek dan de website: http://www.knrm.com (http://www.knrm.com)  pic.twitter.com/Ua517ndZoe (http://pic.twitter.com/Ua517ndZoe)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 26 februari 2014, 17:09:56
En hij is zojuist in IJmuiden aangekomen:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140225w%2Fkvl_140226_1429540w.jpg&hash=c1e2565d30cddc2bd85820a7c3bf92a4)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140225w%2Fkvl_140226_1559302w.jpg&hash=452e2d11f9dac97a132bcb3e1fd7f840)

En de rest op: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/25-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/ (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/25-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 26 februari 2014, 17:21:51
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246589 date=1393430996
En hij is zojuist in IJmuiden aangekomen:

Op de engelstalige website heeft de KNRM nog een filmpje geplaatst van de eerste sea trial:

http://www.youtube.com/watch?v=pIQ4E_UD3Ao (http://www.youtube.com/watch?v=pIQ4E_UD3Ao)
Bron: http://www.knrm.com/news/?contentID=6AA8B2AF (http://www.knrm.com/news/?contentID=6AA8B2AF)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 26 februari 2014, 20:48:21
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246589 date=1393430996

En de rest op: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/25-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/ (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/25-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/)

Die link heeft een verkeerde datum. Het moet zijn:

http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/26-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/ (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/26-02-2014-nieuwe-reddingboot-nh1816-ijmuiden/)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140226w%2Fkvl_140226_1512142wa.jpg&hash=87a00000c4c32f2bd90ee44ac981824e)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Markvniel op 27 februari 2014, 10:53:48
Erg gave foto's Ko
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 27 februari 2014, 15:57:47
Al meer dan veertig jaar wordt ruime aandacht besteed aan de ergonomie aan boord van vaartuigen en wel in het bijzonder het stuurhuis, de brug. Dit varieert van het geluid, het rondom uitzicht, de indeling en opstelling van de diverse consoles tot aan de aflezing van instrumenten, bediening, communicatie etc.
Al zeer geruime tijd worden o.a. de stuurhuizen van Offshore schepen aan de hand van de "ergonomie" en de ervaringen van het personeel ingedeeld en uitgevoerd.

Nog nooit eerder werd echter gesproken van een ergonomisch vaartuig.
Het Instituut voor Zintuigfysiologie (IZF-TNO) te Soesterberg heeft zich vanaf ca 1960 zeer bekwaamd in de ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen, in eerste instantie marinevaartuigen, later in overleg met bedrijven duweenheden en offshore vaartuigen.
Toegepaste ergonomie aan boord van vaartuigen is er dus al ruim 50 jaar, heeft in die periode een grote ontwikkeling doorgemaakt en is tegenwoordig een belangrijk onderdeel mbt o.a. het stuurhuis, de brug. (Niet meer weg te denken.)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 28 februari 2014, 10:17:41
Citaat van: Markvniel link=msg=1226164 date=1386319872
Als je hem zo ziet varen dan valt het met het zicht wel weer mee. ZOu graag is een kijkje in de stuurhut nemen  98uiye

U vraagt, wij draaien:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140226w%2Fkvl_140227_1339080w.jpg&hash=f2c64a3303aba404fe929b5058cf0d12)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140226w%2Fkvl_140227_1339430w.jpg&hash=a1b2f359d21a1877fbc2f8c0d180ae38)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140226w%2Fkvl_140227_1401480w.jpg&hash=b2b91bf600ae1fff4ea59efa467f44d0)

Er komt nog een Google Virtuele Rondleiding, maar dat heeft een paar weken nodig.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 28 februari 2014, 13:32:45
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246943 date=1393579061
U vraagt, wij draaien:
Dus niet, want het projectbureau wil nog geen interieurfoto's publiceren omdat er nog veel afgewerkt moet worden :-(
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 1 maart 2014, 09:07:03
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1246967 date=1393590765
Dus niet, want het projectbureau wil nog geen interieurfoto's publiceren omdat er nog veel afgewerkt moet worden :-(

Het duurt  zo langzamerhand wel opmerkelijk lang totdat het betrekkelijk kleine vaartuig helemaal naar tevredenheid is.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 2 maart 2014, 02:00:25
Citaat van: Thor link=msg=1247104 date=1393661223
Het duurt  zo langzamerhand wel opmerkelijk lang totdat het betrekkelijk kleine vaartuig helemaal naar tevredenheid is.
Deze boot is van de grond af aan opnieuw ontworpen met zeer specifieke eisen die hoger liggen dan de eisen waar scheepsbouwer Damen normaal mee te maken heeft. En onderzoek door TU-Delft kost ook de nodige tijd. Wat er nu nog moet gebeuren is wat laatste apparatuur plaatsen in het console. Dat moet binnen 14 dagen klaar zijn.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 2 maart 2014, 11:49:41
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1247282 date=1393722025
Deze boot is van de grond af aan opnieuw ontworpen met zeer specifieke eisen die hoger liggen dan de eisen waar scheepsbouwer Damen normaal mee te maken heeft. En onderzoek door TU-Delft kost ook de nodige tijd. Wat er nu nog moet gebeuren is wat laatste apparatuur plaatsen in het console. Dat moet binnen 14 dagen klaar zijn.

Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 2 maart 2014, 14:29:25
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.

De ergonomie gaat in dit geval niet zozeer wat waar te plaatsen in het stuurhuis, maar meer over ergonomie hoe het hele schip in te richten zodat zo ergonomisch mogelijk ge-opereert kan worden dus bijvoorbeeld met zo min mogelijk klappen door de golven zo min mogelijk lawaai kortom zoveel meer als alleen het ergonomisch inrichten van de werkplek van de stuurman.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Highfield op 2 maart 2014, 18:36:34
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.

Het is een behoorlijk revolutionair ontwerp. Die bijlboeg bijvoorbeeld is op dit formaat schepen (en eigenlijk uberhaupt) nog vrijwel niet toegepast, waardoor zeer gedegen onderzoek naar de zeegang en overige aspecten (brandstofverbruik, trillingen) noodzakelijk is. Het is inderdaad veel goedkoper om gewoon een scheepje van de plank te kopen, maargoed dan komen we nooit een stap verder.

Dit soort nieuwe ontwerpen worden niet puur door het specifieke project betaald, ook de onderzoeksbudgetten van de scheepsbouwer, de TU (al dan niet als afstudeerprojecten) en overige geldstromen worden hiervoor ingezet. Damen kan veel geld verdienen met dit design, ik ga er vanuit dat zij ook het grootste deel van de ontwerpkosten dragen.

Over de marine heb je gelijk trouwens ;) Het project waar uiteindelijk onze LCF-fregatten uit gerealiseerd zijn, is gestart in 1978. Andere schepen die hieruit afstammen zijn de Frans/Italiaanse Horizon-klasse, de Engelse Type-45s, de Duitse Sachsen-klasse, de Amerikaanse Arleigh Burkes etcetera etcetera. Maargoed, politiek-strategische, industriële en nationaal-politieke belangen en de betrokken budgetten zijn dan ook ietsje anders dan bij een nieuw reddingsbootje ;)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 3 maart 2014, 00:00:23
Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
Het traject is 2010 aangevangen en we zijn nu begin 2014.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel heel veel tijd en heel veel geld aan dit project wordt en nog zal worden besteed. Is men soms doende nogmaals het wiel uit te vinden.
Toegepaste ergonomie o.a. aan boord van vaartuigen is al een halve eeuw gebruikelijk.
Waarom geen gebruik maken van de expertise in de loop der jaren opgebouwd door bekende instituten en bedrijven.
De totale doorlooptijd ook bij de ontwikkeling van de meest complexe vaartuigen is in de regel toch wel behoorlijk korter.( De marine uitgezonderd.)
Ik weet niet of er vanaf 2010 volgas aan gewerkt is. Ik kan me voorstellen dat je enige tijd nodig hebt om partners te vinden. Die partners moeten ook weer tijd maken. Het is ook niet een doorsnee commercieel project. Daarnaast is er lang gekeken naar de vorm van de romp en de layout van het dek en de stuurhut. Daarna pas is aan de feitelijke bouw begonnen.

Citaat van: Thor link=msg=1247315 date=1393757381
N.B.Aan de hand van de foto's krijg ik niet bepaald de indruk dat de inrichting en uitvoering van het stuurhuis wereldschokkend zijn.(o.a.Reflectie van geluid en licht etc.)
We zullen het uiteindelijk resultaat moeten afwachten.
Nieuwe ontwikkelingen zijn niet altijd aan de buitenkant af te zien ;-)

- Dit is de eerste grote boot van de KNRM waar de bovenbouw flexibel op de romp zit. De stuurhut is van kunststof. Het motorgeluid is 75 dB in plaats van 90 dB. Een flexibele bovenbouw is niet nieuw, maar wel met windkracht 12.

- Verder is de semi-bijlsteven van belang omdat ten opzichte van de 'oude ' boten niet over, maar door de golftoppen wordt gevaren. Dat levert minder G-krachten en trillingen. Voor zover ik weer is dit een vrij breed schip voor een (semi)bijlsteven.

- De tube is vervangen door een D-vormige schuimrand zodat er meer loopruimte is in het gangboord.

- Twee brancards met schaarlift voor behandeling van de patient tijdens de vaart.

- Veel ruimer achterdek.

- [Humor]Een toilet(je)[/Humor]

- Meer sleutelruimte rondom de motoren

- Stuurhut is één vlakke vloer in plaats van twee niveau's.

- Vijf beeldschermen met alle informatie die men maar wenst.

Alles bij elkaar verwacht men een grote verbetering qua arbeidsomstandigheden en dus het terugdringen van de vermoeidheid van de bemanning. Hij zal niet harder varen dan de vorige modellen, maar door de semi-bijlsteven kan hij wel meer op snelheid blijven.

Overigens is bovenstaande info al lang al bekend. Ik weet niet of de KNRM binnenkort nog met meer info komt.


Citaat van: Highfield link=msg=1247402 date=1393781794
Het is een behoorlijk revolutionair ontwerp. Die bijlboeg bijvoorbeeld is op dit formaat schepen (en eigenlijk uberhaupt) nog vrijwel niet toegepast, waardoor zeer gedegen onderzoek naar de zeegang en overige aspecten (brandstofverbruik, trillingen) noodzakelijk is. Het is inderdaad veel goedkoper om gewoon een scheepje van de plank te kopen, maargoed dan komen we nooit een stap verder.
Dat en de flexibele verbinding tussen romp en bovenbouw in combinatie met het feit dat dit soort boten juist naar buiten gaat als anderen naar binnen vluchten.

Citaat van: Highfield link=msg=1247402 date=1393781794
.... dan bij een nieuw reddingsbootje ;)
Wacht maar tot je aan boord stapt. Dan noem het het geen bootje meer ;-)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: JJ75 op 3 maart 2014, 08:56:45
Is die bijlsteven niet een heel oud principe?
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Highfield op 3 maart 2014, 10:01:14
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1247459 date=1393801223
Wacht maar tot je aan boord stapt. Dan noem het het geen bootje meer ;-)

Het is maar wat je referentiekader is ;)

Citaat van: JJ75 link=msg=1247511 date=1393833405
Is die bijlsteven niet een heel oud principe?

Het is inderdaad geen heel nieuw idee, maargoed dat is kernfusie ook niet. Om van idee naar haalbaar concept te komen is stap 2 :)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Highfield op 3 maart 2014, 10:20:32
Toevoeging: de bijlboeg is ook iets anders dan de x-bow, een ander alternatief voor de conventionele steven dat al wel vaker wordt toegepast.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 3 maart 2014, 11:42:21
Enige opmerkingen n.a.v. reactie 46.

Mijn eerste ervaringen met flexibel opgestelde accommodaties en stuurhuizen dateren uit 1980.
Het betrof hier een serie van zeegaande ijsbrekende sleepboten in Finland waar met name was gekozen voor de flexibele opstelling vanwege de inzet als ijsbreker.
In zeegang zie je als het ware eerst de klap door de golf en korte tijd later ervaar je de golf in de stuurhut. De flexibele opstelling bleek voor het ijsbreekwerk succesvol. De inzet in golven werd door de bemanning als behoorlijk tot zeer vermoeiend te worden ervaren. De volgende serie sleepboten kenden dan ook geen flexibele opstelling meer.

Toen wij rond 1975 begonnen met de ontwikkeling van een nieuw type AHT schepen hebben wij de brugindeling en uitvoering in samenwerking met IZF-TNO ontwikkeld. IZF-TNO adviseerde direct geen glimmende maar doffe en donkere en geen harde oppervlakken o.a. gelet op de reflectie van geluid en lichtjes etc.
Plintverlichting, loopverlichting evenals de verlichting van kaarten- en werktafels in meerdere kleuren dimbaar etc.
IZF TNO had op dat gebied toen al de nodige ervaring opgedaan met verschillende marinevaartuigen en duwboten en daar moet je dan ook van leren en gebruik van maken.

Afstapjes zijn al vele jaren uit den boze in stuurhutten evenals harde punten in een stuurhut.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 3 maart 2014, 22:33:11
Citaat van: Thor link=msg=1247544 date=1393843341
Enige opmerkingen n.a.v. reactie 46.
Thor, waarom quote je niet gewoon de eerste paar regels.? Dat is veel duidelijker ;-)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Kapitein Haeck op 5 maart 2014, 09:24:23
Gisteren het schip van binnen en van buiten bekeken.
Best indrukwekkend!

Zo voor de Koos, zie je goed de verschillen en de dingen waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.

1) een gemiddeld plezier vaartuigje is veel te laag voor de nieuwe tube. Je moet onwijs oppassen dat het scheepje niet onder de tube terecht komt.
2) De achterklep is veel en veel breder, dus meer harde delen die in aanraking kunnen komen bij het achteruit varen naar een obstakel
3) De Jets/buckets liggen door gebrek aan tube aan de achterkant veel meer open en bloot, dus ik hoop dat ze die er niet afvaren
4) Als toch ooit de stoom uitvalt, of de schermen uitvallen zijn ze aan de goden overgeleverd, want alles is digitaal (nou zullen de echte schippers gelukkig weten wat ze doen)
5) De stuurhut dampt nog een partij naar polyester dat is niet normaal. Ik zou er een partij pijn in mijn dak door krijgen van hier tot tokio als ik er 3 uur in moet staan.

Maar voor de rest denk ik dat het oranje stuurhuis beter op valt.
De hele lijn van het schip oogt voor ranker en achter breder, waardoor het er uitziet alsof het snel kan wezen in golven en stabiel. Een bredere lift achterop waardoor er meer op kan eventueel. Veel ruimte op het achterdek. Bizar wat je op de schermen allemaal kan zien en bedienen. Goede ventilatie bij de ramen tegen het beslaan. Goed licht overal. Veel ruimte voor eventuele noodhandelingen aan slachtoffers in de cabine.

Ik was wel onder de indruk, hopelijk doet het schip het zo goed als het er uit ziet.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Thor op 5 maart 2014, 11:13:03
Harde punten moet je bij vaartuigen waarvan wordt verwacht dat zij regelmatig langszij van andere vaartuigen en of constructies gaan worden vermeden. (Zeker onder golfcondities.)

De wereldwijde trend van "flying bridges" op reddingsboten etc. waarom wordt hier bij dit ontwerp vanaf geweken ?

Brede berghouten, denk aan de vele ernstige ongevallen met vletten boven Terschelling met de Amerikaanse houten sleepboten van Doeksen.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 5 maart 2014, 22:08:35
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
1) een gemiddeld plezier vaartuigje is veel te laag voor de nieuwe tube. Je moet onwijs oppassen dat het scheepje niet onder de tube terecht komt.
Is dat met de Koos van Messel ook al niet zo? Hoeveel scheelt het?
Ik zal de vraag de komende week proberen te beantwoorden want ik moet er nog een keer naar toe.


Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
2) De achterklep is veel en veel breder, dus meer harde delen die in aanraking kunnen komen bij het achteruit varen naar een obstakel
In dat geval is het meer van belang dat er op de klep geen rubber rand zit zoals op de Koos van Messel. Maar wat niet is kan nog komen ;-)

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
3) De Jets/buckets liggen door gebrek aan tube aan de achterkant veel meer open en bloot, dus ik hoop dat ze die er niet afvaren
Maar ze zitten wel binnen de lijnen van het schip. Ze steken niet uit. En de tube loopt van de zijkant de hoek om tot aan de achterklep.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
4) Als toch ooit de stoom uitvalt, of de schermen uitvallen zijn ze aan de goden overgeleverd, want alles is digitaal (nou zullen de echte schippers gelukkig weten wat ze doen)
Dat geldt voor meer schepen. Zeker bij een volledige stroomuitval. Maar ze hebben driedubbele besturing en ze kunnen zo nodig vanuit de jetruimte nog sturen.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
5) De stuurhut dampt nog een partij naar polyester dat is niet normaal. Ik zou er een partij pijn in mijn dak door krijgen van hier tot tokio als ik er 3 uur in moet staan.
Ik heb een slechte neus en heb het niet geroken. Mar vergeet niet dat men nog druk aan het werk is. Het kan ook verse lijm zijn ;-)

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
Maar voor de rest denk ik dat het oranje stuurhuis beter op valt.
Absoluut.

Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1248042 date=1394007863
De hele lijn van het schip oogt voor ranker en achter breder, waardoor het er uitziet alsof het snel kan wezen in golven en stabiel. Een bredere lift achterop waardoor er meer op kan eventueel. Veel ruimte op het achterdek. Bizar wat je op de schermen allemaal kan zien en bedienen. Goede ventilatie bij de ramen tegen het beslaan. Goed licht overal. Veel ruimte voor eventuele noodhandelingen aan slachtoffers in de cabine.

Ik was wel onder de indruk, hopelijk doet het schip het zo goed als het er uit ziet.
Vergeet niet dat het een volledig nieuw ontworpen schip is. Hij gaat ook niet meteen op station. Voor testen vanuit IJmuiden en andere havens staat (ik meen) 2-3 jaar gepland.
Er zijn best een aantal dingen te verbeteren, maar dat zal in de praktijk onderzocht worden.

Maar waarom stel je deze punten hier? Had je dat niet beter aan de schipper kunnen vragen? Die kan het veel beter beantwoorden. Ik ben tenslotte ook maar een eenvoudige fotograaf ;-)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 5 maart 2014, 22:13:18
Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
Harde punten moet je bij vaartuigen waarvan wordt verwacht dat zij regelmatig langszij van andere vaartuigen en of constructies gaan worden vermeden. (Zeker onder golfcondities.)
De achterklep is niet bedoeld om jachten mee op te scheppen (alhoewel de waterscooter van Kapitein Haeck er bijna in past). De klep is er om mensen uit het water te halen.

Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
De wereldwijde trend van "flying bridges" op reddingsboten etc. waarom wordt hier bij dit ontwerp vanaf geweken ?
Nee, bovenop zit een vloeistofkompas en een aansluiting voor een bediening. Geen permanente bediening omdat de ervaring is dat er weinig gebruik wordt gemaakt van de flybridge.

Citaat van: Thor link=msg=1248074 date=1394014383
Brede berghouten, denk aan de vele ernstige ongevallen met vletten boven Terschelling met de Amerikaanse houten sleepboten van Doeksen.
De tube is niet breder dan die van de Koos van Messel.
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Maarten op 5 april 2014, 11:53:04
Citaat van: Blauwie link=msg=1255614 date=1396463032
En de nieuwste aanwinst van de KNRM is ook gedoopt vandaag:


Doop reddingboot Nh1816 door Koningin Maxima (http://www.youtube.com/watch?v=RuL45_KOh5w#ws)

Bron: www.knrm.nl (http://www.knrm.nl)

Zie ook http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6CACB2B0 (http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6CACB2B0)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 6 april 2014, 00:01:17
En wie hem van binnen wilt bekijken:

http://www.ijmondpano.nl/google/portfolio-knrmnh1816.shtml#knrm1816 (http://www.ijmondpano.nl/google/portfolio-knrmnh1816.shtml#knrm1816)

(Ja, inderdaad door mij gemaakt ;-)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: 1300001-MR op 13 april 2014, 13:09:09
Reddingboot Nh1816 op 16 juli in actie te zijn tijdens Rescue Vlissingen.

Hieronder een paar foto's die ik op 5 april gemaakt heb in Ijmuiden vanaf de Koos van Messel.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014-6.JPG&hash=7d85eb0cb9e00c7e872edcaf19779725)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014-4.JPG&hash=4e607f6b0b8adb771f65027f753e8eb5)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014.JPG&hash=c67f7f32a5caf61b6a1d354547c6f11b)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Ko van Leeuwen op 15 april 2014, 14:17:30
Jullie hadden nog een foto tegoed van de console. Sinds kort is deze helemaal afgewerkt, alleen elke keer stond hij vol met gasten of hobbelde over de Noordzee. Maar gisteren is het dan toch gelukt:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140414w%2Fkvl_140414_1406543hdrw.jpg&hash=7b7c4516d5194e02099d6d5742e7e268)

En nog even een fotografische spielerei:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kovanleeuwen.nl%2Fimgbase%2F20140414w%2Fkvl_140414_1407593hdrw.jpg&hash=8006eebb5e141eb68e415ede088373bc)

En de rest op: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/14-04-2014-consolefotos-reddingboot-nh1816-ijmuiden/ (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/14-04-2014-consolefotos-reddingboot-nh1816-ijmuiden/)
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Shifty op 28 april 2014, 16:29:06
Het is een prachtig apparaat!
Titel: Re: KNRM ontwikkelt ergonomisch vaartuig; de NH1816 klasse
Bericht door: Kapitein Haeck op 28 april 2014, 19:53:58
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1257997 date=1397387349
Reddingboot Nh1816 op 16 juli in actie te zijn tijdens Rescue Vlissingen.

Hieronder een paar foto's die ik op 5 april gemaakt heb in Ijmuiden vanaf de Koos van Messel.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014-6.JPG&hash=7d85eb0cb9e00c7e872edcaf19779725)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014-4.JPG&hash=4e607f6b0b8adb771f65027f753e8eb5)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmario.mariorentmeester.nl%2FNh1816%2FNh1816_5-4-2014.JPG&hash=c67f7f32a5caf61b6a1d354547c6f11b)

Mooie foto's man!