Jaarplan multidisciplinair oefenen Waddenzee 2013

Auteur Topic: Jaarplan multidisciplinair oefenen Waddenzee 2013  (gelezen 2949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2013, 11:33:13
http://www.veiligheidsregiofryslan.nl/607/incidentbestrijdingsplan-waddenzee/files/Jaarplan%20vastgesteld%20Multidisciplinair%20Oefenen%20Waddenzee%202013%20BWO.pdf

1.Ik vraag mij af wat de invloed is van een dergelijk lijvig verhaal op de werkelijke uitvoering in de praktijk. Wordt de echte actie op het moment van een calamiteit hierdoor anders ?

2.Welke zijn de instrumenten waarmee het effect van een dergelijk verhaal worden en kunnen worden gemeten.

3.Waar komt de behoefte aan een dergelijk verhaal vandaan,de mensen die het in de praktijk
allemaal moeten waarmaken ?

4.Een aantal zaken zoals de veerdiensten,wadlopen,Sail etc. komen aan bod,echter ik lees niets concreets over de pleziervaart  en o.a. de chartervaart,grootgebruikers van het wad en mensen die beroepsmatig dagelijks op het wad zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2013, 16:33:01
Het multidisciplinair oefenen lijkt mij juist een goede zaak: het SAR proces met het ' een, tweetje' tussen de KNRM en de Kustwacht loopt over het algemeen goed maar het hele proces op de wal met de vele partijen die er bij betrokken zijn en de verschillende GRIP procedures kan heel wat oefening gebruiken.
Grote incidenten zoals met de Dakota en de JSAR hebben dat wel bewezen....


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2013, 17:02:28
Ik ben niet bij de Waddenzee betrokken, maar kan op basis van eigen kennis en ervaring vanuit mijn VR wel wat mogelijkheden bedenken:

1.Ik vraag mij af wat de invloed is van een dergelijk lijvig verhaal op de werkelijke uitvoering in de praktijk. Wordt de echte actie op het moment van een calamiteit hierdoor anders ?

Hangt er vanaf welke doelgroep jij in jouw hoofd hebt. Het lijkt hier om de multidisciplinaire samenwerking te gaan, dus op de niveaus van:
- meldkamers
- CoPI (operationeel niveau, grootschalige/complexe inzet)
- ROT (tactisch niveau)
- Beleidsteams (strategisch/bestuurlijk niveau)
Zolang er zich (gelukkig) niet regelmatig grote/complexe incidenten voordoen zullen deze niveaus routine moeten opdoen door middel van oefening. Door die opgebouwde routine zal hun actie op het moment van een calamiteit inderdaad beter zijn/worden.

2.Welke zijn de instrumenten waarmee het effect van een dergelijk verhaal worden en kunnen worden gemeten.

Er wordt verwezen naar de modellen vanuit het landelijk project Waterrand. Daarin zijn nogal wat instrumenten ontwikkeld.
Zie: http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Dossier/35/incidentbestrijding-op-het-water-waterrand.html

3.Waar komt de behoefte aan een dergelijk verhaal vandaan,de mensen die het in de praktijk
allemaal moeten waarmaken ?

Zie 1.

4.Een aantal zaken zoals de veerdiensten,wadlopen,Sail etc. komen aan bod,echter ik lees niets concreets over de pleziervaart  en o.a. de chartervaart,grootgebruikers van het wad en mensen die beroepsmatig dagelijks op het wad zijn.

De voorbereiding op grootschalig optreden wordt gebaseerd op risicoanalyses. Die zijn er ook voor de Waddenzee. De categorieën die jij mist zullen daarin waarschijnlijk van een lager risico zijn berekend. Het heeft ook met prioritering in beperkte middelen te maken; hoewel mensen zoals ik dagelijks hiermee bezig zijn is het onmogelijk om álle scenario's uit te werken in planvorming en mee te nemen in opleiding, training en oefening. Dat compenseren we door bepaalde crisisfunctionarissen op belangrijke competenties te werven en basiskennis en -vaardigheden aan te leren.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2013, 17:57:35
1.Ik vraag mij af wat de invloed is van een dergelijk lijvig verhaal op de werkelijke uitvoering in de praktijk. Wordt de echte actie op het moment van een calamiteit hierdoor anders ?

Voor de praktijk op het water zal er inderdaad niet veel veranderen: na alarmering door het KWC gaan de KNRM en de SAR heli 'aan het werk' en hebben duidelijke communicatie met het KWC.
Vaak zal het SAR proces al volledig in gang zijn(of zelfs al voorbij) voordat het hele multidisciplinaire circus op gang komt met een COPI,OT's,ROT etc zij hebben immers vaak een opkomst tijd van 60 minuten.
Maar als er dan tientallen geredden en slachtoffers naar het aanlandingspunt gebracht worden begint er een hele andere uitdaging blijkens alle SAR evaluaties.
Mooi leesvoer hierover zijn de evaluaties van o.a. de gezonken klipper bij Hoorn,oefening Kokkel,LIVEX 2009,neerstorten JSAR etc.

Volgens mij kan er nooit genoeg geoefend worden want iedere keer zijn er toch weer nieuwe personen op andere functies, andere wachtploegen,burgermeesters, blijken rampenplannen al weer gewijzigd etc. O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 8 april 2013, 13:01:34
1).Voor de praktijk op het water zal er inderdaad niet veel veranderen: na alarmering door het KWC gaan de KNRM en de SAR heli 'aan het werk' en hebben duidelijke communicatie met het KWC.
Vaak zal het SAR proces al volledig in gang zijn(of zelfs al voorbij) voordat het hele multidisciplinaire circus op gang komt met een COPI,OT's,ROT etc zij hebben immers vaak een opkomst tijd van 60 minuten.
2).Maar als er dan tientallen geredden en slachtoffers naar het aanlandingspunt gebracht worden begint er een hele andere uitdaging blijkens alle SAR evaluaties.
Mooi leesvoer hierover zijn de evaluaties van o.a. de gezonken klipper bij Hoorn,oefening Kokkel,LIVEX 2009,neerstorten JSAR etc.

3).Volgens mij kan er nooit genoeg geoefend worden want iedere keer zijn er toch weer nieuwe personen op andere functies, andere wachtploegen,burgermeesters, blijken rampenplannen al weer gewijzigd etc. O0

1) Helemaal eens, daar doelde ik ook op.

2)Dat wijkt in feite niet af bij andere gevallen met grote aantallen gewonden.

3)Kortom de ervaring, kennis en kunde, de continuïteit, daar kan het aan ontbreken.
 Onderschat overigens ook niet het meer en meer inzetten van uitzendkrachten etc.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #6 Gepost op: 17 april 2013, 18:20:32
112meldingen
18:11:06 17-04-13PRIO 1, SAREX,TSP1

   :   1735052 : Lichtkrant GMK Friesland
        :   1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
        :   1735348 : Bemanning Frans Hogewind Paal 8
112meldingen
18:10:03 17-04-13PRIO 1, SAREX, TEXEL DE COCKSDORP VLI1 TERSCHELLING

   :   1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
        :   1735060 : Lichtkrant GMK Noord-Holland Noord
        :   1735052 : Lichtkrant GMK Friesland
        :   1735338 : Bemanning Arie Visser West Terschelling
        :   1735318 : Bemanning Graaf van Bylandt Vlieland
        :   1735308 : Bemanning Beursplein 5 De Cocksdorp

Staan ze nou los van elkaar of is de sarex oefening nou deel geworden van dit jaarplan?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 17 april 2013, 22:58:47
3)Kortom de ervaring, kennis en kunde, de continuïteit, daar kan het aan ontbreken.
 Onderschat overigens ook niet het meer en meer inzetten van uitzendkrachten etc.

THOR,

normaliter reageer ik niet en daarbij heb ik een toch ietwat andere mening dan jij. Maar in deze moet ik je 200 % gelijk geven. Wat dan door Simon weer wordt weggevaagd onder de noemer van "ingecalculeerd risico".

Een nautische inzet is voor een standaard OOV meldkamer altijd onderbelicht. Het gaat goed als er iemand op de desbetreffende meldkamer is met affiniteit voor de nautische taak van hulpverlening aanwezig is. Maar anderen hebben die affiniteit niet en drukken vervolgens maar op een alarmeerknop en hopen dat ze het goed gedaan hebben.
Aan de andere kant ook helemaal niet raar, want de mutaties in het hulpverleningskader volgen elkaar sneller op dan het opkomen van de zon elke ochtend. Als ik heel even kijk naar mijn eigen parochie, lees de mailbox, wat ik deze week "uit mijn hoofd moet leren" is alle procedures van een nieuwe tunnel, diverse grote evenementen in de regio zoals bloemencorso en diverse strandfeesten, voorbereiding voor 29, 30 april en 1 mei, nieuwe procedures C2000 rond de inhuldiging, aanpassingen van het meldkamersysteem, etc.

Wat ik dus eigenlijk verzoek is een intensere samenwerking met de nautische diensten. Elkaar informeren zodat kennis gedeeld wordt en daardoor begrip voor elkaars positie gecreëerd wordt. Ooit dacht ik dat het een koud kunstje was om te werken op het KWC. Totdat ik een dagje mee mocht kijken en er brand uitbrak in een coaster en de bemanning in de sloepen ging. Dit genereert heel veel werk dat voor mij als OOV centralist onbekend was. En nu heb ik nog enige affiniteit met nautische hulpverlening.

Dus oefenen moet, alleen de complete aanpak met operationele eenheden is absoluut niet noodzakelijk. Een table top oefening kan heel veel verhelderender werken. Zeker naar de heren en dames in het OT en BT, maar ook op meldkamer niveau.
Elke hulpverlening start met communicatie.