Ambulance Amsterdam S.O.R.T.

Auteur Topic: Ambulance Amsterdam S.O.R.T.  (gelezen 3366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 29 november 2016, 23:10:19
Citaat van: Vigilant link=msg=1463736 date=1480441899
Moest de NHS niet fel besparen?

mijn PC slaat steeds op hol vabn de bergen  fotos in dit forumdeel.

De NHS heeft waarschijnlijk onuitputtelijke gelden, gans anders de situatie in Nederland waar nauwelijks en in ieder geval te weinig wordt geoefend en er geen HART teams en SORT teams zijn op UK niveau...  
In Nederland blinken brandweer (academie) en GHOR uit in vergaderopleidingen en powerpoints en symposia...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #11 Gepost op: 29 november 2016, 23:53:49
Ik meen me te herinneren dat ook zij moesten besparen op ziekenhuiswerking e.d.  In dat opzicht vind ik het vreemd dat ze werk doen wat de brandweer ook doet. Langs de andere kant kan ik enkel maar respect hebben voor hun professionalisme.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2016, 05:50:37
Citaat van: Vigilant link=msg=1463824 date=1480460029
Ik meen me te herinneren dat ook zij moesten besparen op ziekenhuiswerking e.d.  In dat opzicht vind ik het vreemd dat ze werk doen wat de brandweer ook doet. Langs de andere kant kan ik enkel maar respect hebben voor hun professionalisme.

HART doet werk wat de brandweer niet kan, niet doet en nooit gedaan heeft. Het is heel wat anders dan werk doen wat de brandweer ook doet.

NHS is alleen de UK, de teams uit Australie, Canada, Boston (USA) en Qatar vallen niet onder het Britse NHS.

HART is wettelijk verplicht geworden in de UK na de aanslagen op het Londense openbaar vervoer. Het Britse volk en politici eisten maatregelen na het tekortschieten van brandweer en ambulancedienst.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1463808 date=1480457419

In Nederland blinken brandweer (academie) en GHOR uit in vergaderopleidingen en powerpoints en symposia...

De hele UK (Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland) heeft 13 ambulancediensten (het veel kleinere Nederland 25 ambulancediensten). Alle ambulancediensten hebben HART. Het kan dat men in UK meer geld kwijt is aan HART maar in Nederland zal men het kwijt zijn aan managers, kantoorgebouwen en overhead.

In oppervlakte en aantal inwoner is de UK drie keer groter dan Nederland. Nederland zou kunnen volstaan met 4 RAV-en i.pv. 25 RAV-en.

Qatar is ongeveer drie keer kleiner. Qatar heeft 1 nationale ambulancedienst. Nederland zou ook kunnen volstaan met 3 RAV-en.

Australie heeft 6 RAV-en.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2016, 11:17:13
Reddingen doen op hoogte, uit rioleringen, in een splashpakken rondlopen of met ademlucht huppelen doet de brandweer ook. En als de brandweer daar niet voor is opgeleid, schort er wat aan de brandweeropleiding.

Kijk, ik zeg niet dat HART geen aanvulling is, ik vind ze best stoer en machtig materiaal hebben. Maar er is niet elke dag een aanslag, chemische zelfmoord in een garage (?) etc. Er moet wel elke dag bespaard worden op basiszorg aan bed.

Een HART team naar een omgevallen taxi of een brommer tegen de muur wordt hier gewoon opgelost door de brandweer, een ambulance en een spoedarts.

Desondanks vind ik het toch mooi wat die HART's doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 30 november 2016, 13:07:08
Citaat van: Vigilant link=msg=1463882 date=1480501033
Reddingen doen op hoogte, uit rioleringen, in een splashpakken rondlopen of met ademlucht huppelen doet de brandweer ook. En als de brandweer daar niet voor is opgeleid, schort er wat aan de brandweeropleiding.

Kijk, ik zeg niet dat HART geen aanvulling is, ik vind ze best stoer en machtig materiaal hebben. Maar er is niet elke dag een aanslag, chemische zelfmoord in een garage (?) etc. Er moet wel elke dag bespaard worden op basiszorg aan bed.

Een HART team naar een omgevallen taxi of een brommer tegen de muur wordt hier gewoon opgelost door de brandweer, een ambulance en een spoedarts.

Desondanks vind ik het toch mooi wat die HART's doen.

Er schort niets aan de brandweeropleiding, brandweer- en HARTwerk gaat ook niet om best stoer wil zijn of om over machtig materiaal beschikken. Een brandweerman is niet in staat om levens te redden onder gevaarlijke en/of lastige omstandigheden. Bij een ongeval gevaarlijke stoffen, een ongeval op grote hoogte of in het riool moet de ambulancedienst in landen zonder HART wachten achter het afzetlintje.

Een hartstilstand boven in een windmolen vereist in Nederland de inzet van een speciaal team van de brandweer. Als de windmolen bij Leiden of Amsterdam staat moet de brandweer en de ambulancedienst wachten op de brandweercollega's uit Utrecht.

Als bij een ongeval met gevaarlijke stoffen de keel dicht slaat van slachtoffers door inwerking van de chemische stof kan de brandweer in Nederland niets anders doen dan de slachtoffers laten sterven aangezien de brandweermensen alleen EHBO-handelingen kunnen uitvoeren. De ambulanceverpleegkundige die deze levens simpel kan redden staat met de handen in de zak te wachten achter het afzetlintje in veilig gebied tot de brandweermensen het slachtoffer gedecontamineerd heeft.

In landen zoals UK, Australie en Qatar gaat HART samen met HAZMAT van brandweer het gevaarlijke gebied in. De brandweer draagt zorg voor de bronbestrijding, HART voert de redding in gaspak/chemiepak uit, decontaminatie van slachtoffers is een ambulancetaak. Patienten kunnen bijv. beademd worden tijdens de deco-procedure.

In Nederland zijn gaspakkenteams van de brandweer een zeldzaam goed geworden, chemiepakken zijn ook een luxe. In Nederland zie je dat men de grens steeds verder opschuift waardoor een brandweerman van een tankautospuit incidenten met gevaarlijke stoffen moet bestrijden met een paar rubberen handschoenen of een vuilwerkpak (veredeld regenpak omdat die chemiepakken ook te duur zijn).