SIGMA en (normale) eerstehulpverlening

Auteur Topic: SIGMA en (normale) eerstehulpverlening  (gelezen 5188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2005, 16:16:22
Beste Ger@rd

Ik heb het over diegene die zijn doorgeschoten, niet over diegene die serieus zijn en duidelijk hun ghrenzen van kennen, kunnen en vooral mogen kennen.
Helaas is mijn ervaring anders, enige (opdringerige, beter wetende) SIGMA leden zijn mijn pad reeds gekruist.
Verantwoordelijkheid nemen over de eigen daden en gedragingen is een moeilijk iets.

Willem D.


Ze lopen er inderdaad, maar lang niet alle SIGMA-leden zijn zo. Ik mag aannemen dat deze mensen binnen het SIGMA goed in toom gehouden worden.

Ook onder de 'gewone' EHBO'ers lopen er zat rond die denken half dokter te zijn. Ik neem ze meestal maar met een korreltje zout.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2005, 19:33:08
Beste mensen,

Ik hoop dat de samenleving kan rekenen op het zelf reinigings vermogen van de SIGMA of andere organisaties om doorgeschoten "eerstehulpverleners" in toom te houden.

Inderdaad, als de BLS niet plaats vind, dan kan de inhoud van je (ALS)koffer(s) ook niets meer betekenen.

Blijf dus bij de leest en doe alleen waar je voor bent opgeleid en getraind en weet je verantwoordelijkheden.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #22 Gepost op: 7 november 2005, 19:05:54
Gezien de rust op dit onderwerp, ga ik er van uit dat men nu bezig is om enkele personen te wijzen op hun verantwoordelijkheden met betrekking tot hun "ambulancevoertuig" dito uitrusting.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #23 Gepost op: 7 november 2005, 19:39:30
Gezien de rust op dit onderwerp, ga ik er van uit dat men nu bezig is om enkele personen te wijzen op hun verantwoordelijkheden met betrekking tot hun "ambulancevoertuig" dito uitrusting.

Willem D.

 :-X :-\
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 7 november 2005, 23:23:47
De Inspectie op de gezondheidszorg let op uitwassen.. (Ik kan het weten, want iemand heeft getracht mij en de organisatie waar ik voor sta een gevaar voor de volkgezondheid te noemen..)

De Inspectie wil kwaliteit op georganiseerde hulpverlening, een doelstelling die ik trouwens onderschrijf..

Een eerste hulpverlener, ken je dus in verschillende vormen..

De "pasanten eerste hulpverlener" die handeld volgens de handelingen in je eerste hulp boekje (Medic First Aid, of Oranje Kruis)
De "georganiseerde hulpverlener" die handeld dus volgens de richtlijnen die hij volgt voor de organisatie waarvoor hij/zij werkzaam is en hij voldoende voor opgeleid is, en gecertificieerd is, en regelmatig zijn vaardigheden beoefend.

Dus als je voor het Sigma werkt houd je aan hun spel regels, doe je dat voor een eerste hulp organisatie dan hou je aan hun spelregels..
Maar er is wel meer dan eerste hulpboekje, de wettelijk mag doen en soms ook nuttig zijn.. Maar je moet telkens afwegen heeft het een toegevoegde waarde heeft..

En er zijn genoeg omstandigheden om met extra handelingen een toegevoegde waarde hebben als je de middelen hebt en voldoende getraind en competent hebben..
De wereld tussen eerste hulp, en geavanceerde hulp (lees de wettelijk voorbehouden handelingen) is erg groot... maar let op de toegevoegde waarde..  ??  
Een bloeddruk meten heeft geen enkele zin, als je er niets aan kan doen..(want dat is een voorbehouden handeling).

Als wij als team onderweg zijn zullen we meerdere handelingen uitvoeren, dan dat een van ons alleen langs de weg iets tegen komt..
In beide gevallen, schrijven we we netjes een rapportage, die we evalueren.. en in de administratie word opgenomen.. Met andere woorden, waag je buiten de gebaande paden, moet je kunnen verantwoorden.? Dat is niet moeilijk maar wel veel werk..


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #25 Gepost op: 13 november 2005, 15:08:36
Na dit allemaal gelezen te hebben voelt het dat we als SIGMA leden in het beklaagden bankje staan!!
Da's best jammer  :'(


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 13 november 2005, 16:06:44
Troost je: in iedere groep heb je overfanatieke mensen, en generaliseren als we allemaal zijn (ja, dat was ook generaliserend,  ;)), komt iedere complete groep wel eens in het beklaagdenbankje, of het nou EHBO-ers, SIGMA's, BHV-ers zijn...
Arts  www.alphalog.nl


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #27 Gepost op: 13 november 2005, 17:48:06
Ik weet het!!
Ik denk dat er in iedere beroepsgroep wel mensen zitten die zich interessanter voordoen dan ze zijn.
Ik kan alleen het antwoord van Jacques Schenk maar onderschrijven.