In de praktijk wordt de aanvaring op VHF kanaal16, een openbaar kanaal, gemeld bij de Kustwacht/SAR die vervolgens uitvraagt over de eventuele behoefte aan externe assistentie o.a. gelet op de soort en de ernst van de calamiteit, aantallen slachtoffers etc.
In het onderhavige voorbeeld 100 passagiers op de veerboot Harlingen-Terschelling (Doeksen) zullen min of meer automatisch onmiddellijk de KNRM vaartuigen van Harlingen,Terschelling en Vlieland ter plaatse gaan al dan niet aangevuld met ambulance medewerkers, brandweerlieden etc. eventueel een of meerdere SAR helikopters en de nodige particuliere hulpverleners/bergers en overige vaartuigen in de buurt.
Afhankelijk van de situatie kunnen ook de KNRM vaartuigen van Texel, Den Helder, Ameland, Lauwersoog etc. Overheidsvaartuigen van RWS, Politie, KMAR en Douane ter plaatse gaan.
Ook andere incidenten worden geoefend bijv. :
20-09-2014 door Redmer van der Meer (admin)
Afgelopen week waren de veerboten van Rederij Doeksen toneel voor een anti-terreuroefening van de Dienst Speciale Interventies (DSI). Dinsdag was de veerboot Midsland onderdeel van de oefening en afgelopen woensdag de veerboot Spathoek.
De oefening werd op verzoek van ATLAS, een samenwerkingsverband van interventie-eenheden, politie en leger van landen van de Europese Unie. Dit keer werd de oefening georganiseerd door de Nederlandse DSI. De DSI heeft als taak terroristische misdrijven of groot geweld aan te houden, tegen te houden of uit te schakelen. Doel van de oefening was om gezamenlijk te trainen en van elkaar te leren om in een echte situatie beter te kunnen handelen. Er deden 175 lieden van ATLAS mee en zij maakten gebruik van snelle motorboten, waterscooters en helikopters. Tijdens de oefening waren er 450 figuranten aan boord.
Op dinsdag, bij de ‘kaping’ van de Midsland was het scenario als volgt:
Er is geen radiocontact meer met een passagiersschip dat van Hamburg naar Amsterdam vaart. Ter hoogte van het Duitse Cuxhaven is alle communicatie weggevallen.
Ten oosten van Vlieland grijpen de Europese interventie-eenheden in. Het schip word geënterd en de terroristen worden met verfkogels uitgeschakeld of bij de entering gevangen genomen. Nadat het dek is veroverd, worden alle binnenruimtes veiliggesteld. Tijdens de actie is er nog geen medisch personeel aanwezig. Dit kan pas aan boord als de hele operatie is afgerond en de kust veilig is. Daarom moeten speciale DSI-leden de zwaargewonden stabiliseren.
De politie publiceerde enkele spectaculaire beelden:
http://www.veerbootinfo.nl/2014/09/veerboten-doeksen-onderdeel-anti-terreuroefening/