flauwte

Auteur Topic: flauwte  (gelezen 9627 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

aagje

  • Gast
Gepost op: 5 november 2005, 11:11:57
bij een flauwte moeten we het slachtoffer 10 minuten laten liggen waarom moet dit tien minuten?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2005, 13:12:35
Nou moeten is een beetje sterk, maar je wilt voorkomen dat de patient weer onderuit gaat  op het moment dat hij/zij gaat staan, door de verticale positie van het lichaam (hoofd hoger als het hart) loop je de kans dat de bloeddruk in elkaar zakt en de patient wederom "flauw valt"

Met die 10 minuten geef je het lichaam wat meer tijd te herstellen, maar nogmaals de 10 minuten zal in veel gevallen aan de ruime kant zijn. het hangt ook af van de reden waarom iemand flauwvalt.

Als je bedoelt waarom is het nu precies 10 minuten en geen 9 of 11, dan moet ik je het antwoord schuldig blijjven vrees ik, behalve misschien dat het een mooi rond getal is.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2005, 15:11:18
En als de patient niet onderuit gaat, dan ligt hij binnen 10 minuten te kotsen...
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2005, 15:49:07
En als de patient niet onderuit gaat, dan ligt hij binnen 10 minuten te kotsen...
Huh ? Die ervaring heb ik in ieder geval niet hoor
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 november 2005, 18:36:21
Braken? Waarom dat?


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2005, 18:39:36
10 min is toch een richting lijn en je hoefd dit niet 100% te houden want 9 of 11 minuten is ook goed. en als een slachtoffer aangeeft naar 10 min dat het nog niet voldoende is kan je natuurlijk altijd langer laten liggen. ook even na 10 min een slachtoffer wat laten drinken kan een bewijs zijn hoe het gaat met het slachtoffer omdat als het nog niet goed gaat het drinken moeizaam gaan .
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2005, 18:44:10
Ik heb die ervaring wél. Het exacte waarom weet ik niet, maar ik werd er bij de opleiding al voor gewaarschuwd, en tijdens een inzet kreeg ik het gedemonstreerd. Ik liet iemand al na 5 minuten opstaan op zijn verzoek na een flauwte (had bloed gezien, was lichamelijk prima in orde), en na een kwartier was hij terug, lijkbleek en kotste de hele boel onder.
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2005, 18:52:33
Zeer waarschijnlijk had het braken een andere oorzaak dan het te snel opstaan. Bijvoorbeeld het (overmatig) gebruik van alcohol of drugs, of voedsel dat niet goed gevallen is. Met name omdat iemand pas na een kwartier brakend terugkomt, vind ik het verband met het te snel opstaan na de flauwte wat minder waarschijnlijk.

Het is uiteraard wel goed mogelijk dat de flauwte en het braken de zelfde oorzaak hebben.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 5 november 2005, 19:26:21
Ik zeg er expres bij dat hij lichamelijk prima in orde was. Hij had geen drugs op, normaal gegeten, en zat op de ehbo omdat hij iets kleins had. Toen hij bloed zag, viel hij spontaan flauw. Ik zal eens opzoeken waarom je zo beroerd wordt van te snel opstaan, maar ik denk dat het gewoon te maken heeft met de hersenen die even nodig hebben om bij te komen van hun -weliswaar extreem korte- hypoxie.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2005, 10:31:12
Niet echt vanwege ee zeer kort durende hypoxie, meer een korte onderbreking in voldoende flow-aanbod van het bloed, beste is dan na 5 of 10 minuten patient proberen te laten zitten en daarna langzaam overeind helpen, kijkenof ie op zn beben kan staan,s tukje lopen en de mobilisatiepoging is weer geslaagd ;-)  dus patient/''slachtoffer'' niet omhooghijsen, da's ook nog eens slecht voor je rug....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod