Richtlijn politie voor spoedritten

Auteur Topic: Richtlijn politie voor spoedritten  (gelezen 12623 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 29 december 2005, 08:46:09
Laatst met dat (dodelijke) ongeval na achtervolging op de Johan Huizingalaan in Amsterdam ook, zeiden ze ja die jongen voelde zich op gejaagd, ten eerste zat de achtervolgende auto vast in de prut toen hij zich om een boom vouwde, en ten tweede had ie dan maar moeten stoppen.
TOen riepen ze ook afbreken, maar toen zeiden ze zelf we gaan door, en toen reed ie zich dood, maar dat is in mijn ogen niet d eschuld van de politie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #51 Gepost op: 29 december 2005, 10:42:18
Laatst met dat (dodelijke) ongeval na achtervolging op de Johan Huizingalaan in Amsterdam ook, zeiden ze ja die jongen voelde zich op gejaagd, ten eerste zat de achtervolgende auto vast in de prut toen hij zich om een boom vouwde, en ten tweede had ie dan maar moeten stoppen.
TOen riepen ze ook afbreken, maar toen zeiden ze zelf we gaan door, en toen reed ie zich dood, maar dat is in mijn ogen niet d eschuld van de politie

HMM, ik ken de details van dit gevalletje, kan er helaas niet op reageren hoe graag ik dat ook zou willen. Maar het hoort wel een beetje bij de richtlijnen die er op de meldkamer zijn. Vanuit de stoel achter de mobilefoon heb je een heel ander beeld van het geheeld dan als je vol gas achter de boef aan zit.

mvg
Mike


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 31 december 2005, 15:52:10
Ik vind het maar niks zo'n richtlijn. Laat de politiemensen liever een uitgebreidere rijopleiding doen dat ze een betere partij kunnen zijn in een achtervolging en bijvoorbeeld nog wat extra informatie over wanneer je de achtervolging af moet breken of dat je door kunt gaan. (Een beetje helpen met de verschillende argumenten tegenover elkaar te zetten, zodat men een goede overweging kan maken.)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #53 Gepost op: 31 december 2005, 18:29:14
Ik vind het maar niks zo'n richtlijn. Laat de politiemensen liever een uitgebreidere rijopleiding doen dat ze een betere partij kunnen zijn in een achtervolging en bijvoorbeeld nog wat extra informatie over wanneer je de achtervolging af moet breken of dat je door kunt gaan. (Een beetje helpen met de verschillende argumenten tegenover elkaar te zetten, zodat men een goede overweging kan maken.)
Het gaat in zo'n achtervolging niet alleen om politiemensen..... er zijn ook mensen die gewoon rondrijden, 40 jaar geleden een rijbewijs gehaald, nooit verder geweest dan de buurtsuper etc... als je die tegenkomt kun je nog zo'n goeie chauffeur zijn, maar je hebt echt een uitdaging.... Rijpoleiding is nooit verkeerd, maar niet om een betere partij te zijn..... dat voordeel heb je namelijk al door de herrie op je dak ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 1 januari 2006, 02:26:35
Nu noem je eigenlijk iets voor het tweede deel van mijn reactie. Een overweging moeten maken, daarin speelt ook de andere weggebruiker een grote rol. Sommige mensen kunnen dit zelf inschatten, anderen zullen hier opleiding voor moeten krijgen. Die "zondagsrijders" zul je ook met een richtlijn tegenkomen en ik vraag me af of zo'n beperking in snelheid verschil oplevert (ok, je rijds minder hard dus je legt minder meters per seconde af, maar boven een bepaalde snelheid maakt dat niet zoveel meer uit denk ik. je reactievermogen is dan al veel te traag vergeleken met de snelheid).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2006, 12:11:08
Ik vind het maar niks zo'n richtlijn. Laat de politiemensen liever een uitgebreidere rijopleiding doen dat ze een betere partij kunnen zijn in een achtervolging en bijvoorbeeld nog wat extra informatie over wanneer je de achtervolging af moet breken of dat je door kunt gaan. (Een beetje helpen met de verschillende argumenten tegenover elkaar te zetten, zodat men een goede overweging kan maken.)
Ik weet niet hoe het in andere regio´s zit maar ik heb een vrij zware rijopleiding genoten. OA slippen, bochten technieken op het politie rijtraining centrum in Lelystad(naast het vliegveld lelystad). Tijdens deze opleiding die 6 hele dagen inbeslag neemt leer je heel veel over voertuig beheersing en vooral gecontroleerd en veilig hard te rijden. Daarnaast heb ik elk jaar een dag aplicatie. Tijdens deze dag worden de technieken weer opgefrist.

mvg
Mike


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 2 januari 2006, 15:50:10
Jij zit toch bij de verkeersdienst van de RPAA? Is het ook zo dat de dames en heren van de 'gewone' surveillance zo'n zware opleiding krijgen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #57 Gepost op: 2 januari 2006, 17:17:57
Ja, gewone dienders krijgen ook een zware opleiding. Vroeger had je bij ons in de regio VRO(voortgezette rijopleiding) nu krijgen aspiranten op de politieschool BROA. Dit is een keer 3 dagen en en keer 4 a 5 dagen(toeters en bellen).

mvg
Mike


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2006, 17:50:32
OK, bedankt voor de info.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 2 januari 2006, 22:18:54
OK, bedankt voor de info.

Wel eens gezien wat een beetje autokraker met z'n voertuig kan? Weet je wie het gevaarlijkst en bijna onverslaanbaar zijn? Jonge jongens als mijn zoon van zeventien. Zien geen gevaar, (ligt aan een nog niet aangemaakt stofje in de hersenen op die leeftijd) rijden jou eruit of zich dood. Achtervolgen heeft grote kans om op één van die twee manieren af te lopen.

Henk