Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 577991 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Is er geen duidelijke beperking gegeven dan is privéterrein in principe openbaar toegankelijk terrein. Eigenaar en politie kunnen dan niet optreden.
Dus als er bij iemand brand woedt op een boerenerf in zijn schuur en ik loop ongevraagd dat terrein op heeft men geen enkel recht om mij weg te sturen, omdat er geen hek en geen bordje art. 461 staat ?  ???


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Nou dat is toch echt prive terrein, en jij bepaald niet dat jij daar blijft staan..

Ook keer hier gebeurd, camper achter bij een boer op de erf in de brand.
Een andere fotograaf scheurde met zijn scooter de dam op, maar kwam net zo hard weer af. omdat de boer hem met de riek achterna kwam.


sylvester1986

  • Gast
Als niet duidelijk is dat het privéterrein is, dan zul je er wel achter komen als de eigenaar je vordert om weg te gaan.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Uberhaupt zou iemand niet zo maar een terrein van iemand oplopen. Even vragen kan ook niet zoveel kwaad... Nee heb je en ja kan je krijgen! O0


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Als niet duidelijk is dat het privéterrein is, dan zul je er wel achter komen als de eigenaar je vordert om weg te gaan.

Uit het wetboek van strafrecht:
Citaat
Artikel 138
1
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Uberhaupt zou iemand niet zo maar een terrein van iemand oplopen. Even vragen kan ook niet zoveel kwaad... Nee heb je en ja kan je krijgen! O0

Op het moment dat het niet duidelijk is dat iets privéterrein is, kun je dat als eigenaar gewoon aangeven aan betreffende persoon. Indien deze persoon moeilijk doet zou je hem gewoon kunnen vorderen jouw terrein te verlaten. Mocht die gene dat niet wensen te doen kun je alsnog de politie erbij halen. Los daarvan ben je een enorme aardappel indien je niet aan dit verzoek voldoet O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Op het moment dat het niet duidelijk is dat iets privéterrein is, kun je dat als eigenaar gewoon aangeven aan betreffende persoon. Indien deze persoon moeilijk doet zou je hem gewoon kunnen vorderen jouw terrein te verlaten. Mocht die gene dat niet wensen te doen kun je alsnog de politie erbij halen. Los daarvan ben je een enorme aardappel indien je niet aan dit verzoek voldoet O0
Ik sluit me daar volledig bij aan! Je hoort dat gewoon niet te doen. ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dus als er bij iemand brand woedt op een boerenerf in zijn schuur en ik loop ongevraagd dat terrein op heeft men geen enkel recht om mij weg te sturen, omdat er geen hek en geen bordje art. 461 staat ?  ???
Dat zou zo maar eens kunnen, alhoewel het mij ook vreemd overkomt ;-)
Maar meestal zal bij een boerderij wel enig signaal zijn dat je als pers even verstandig moet nadenken.

Maar als bijvoorbeeld een deel van de openbare stoep op privéterrein ligt dan is het onderdeel van de openbare ruimte. Kijk bijvoorbeeld naar de situatie voor het kantoor van Translink (OV-Chipkaart) in Amersfoort. Men probeert een journalist op basis van eigendom weg te sturen, maar uiteindelijk betreft het een stoep die tot de openbare ruimte behoort:

Politie in plaats van rondleiding on Vimeo
Vanaf 03:00.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Mooi opgelost door de agent  O0


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Overigens Peen, je hebt het nu over de openbare weg, maar je moet het breder zien. Het is openbare ruimte, dus weg plus terrein er omheen, ongeacht de eigenaar. Het eigendom van een terrein is namelijk niet bepalend voor de toegang, maar de wijze van afsluiten danwel aankondiging met borden. Is er geen duidelijke beperking gegeven dan is privéterrein in principe openbaar toegankelijk terrein. Eigenaar en politie kunnen dan niet optreden.
Ja, goede opmerking. Kan ook een stuk grasland zijn wat om het afgesloten terrein heen ligt. Of een stadspark of zo.

Peen
Redacteur van