Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580144 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Vanmiddag rond een uur of 2 kwam er een melding binnen van een A1 rit naar de Campweg in Sint Philipsland. Ik zag ook de politie rijden dus ben maar een kijkje gaan nemen. Het bleek om een aangetroffen stoffelijk overschot te gaan op een weiland. Ter plaatse heb ik een paar foto's gemaakt. Na ongeveer een half uurtje na tp komen kwam er een agent naar me toe en vroeg of ik weg wou gaan en mijn foto's wou verwijderen, terwijl ik op openbare weg stond en er geen afzetting was en op ruime afstand van het incident stond. Ik moest alle foto's(zelfs een filmpje van A1 rit ambulance) verwijderen onder zijn toeziend oog;). Ik was harstikke verbaasd, maar voor ik het wist waren de foto's er van af... Daarna zei hij, je kunt hier een fikse boete voor krijgen als die foto's op internet o.i.d. komen... Tevens vroeg de agent of ik nog meer mensen kon bellen, terwijl de toeschouwers via p2000 en twitter kwamen...

Ter duidelijkheid.

- Ik stond op de openbare weg
- Er was geen afzetting
- Ik had de dode persoon niet op de foto zonder deken er over o.i.d.
- Ik stond op ruime afstand van het incident

Het is toch zo dat ik op de openbare weg gewoon foto's mag maken en deze niet hoef te verwijderen?

Groeten,
Daan

Klinkt als een agent die zwaar zijn boekje te buiten is gegaan. Vooral als je vanaf de openbare weg fotografeert kan niemand jou wat maken.

Dat hulpverleners het niet leuk vinden dat mensen fotograferen kan dan wel zo zijn, maar die 'morele verontwaardiging' is niet verankerd in enige wetgeving. Ze kunnen jou dus niets maken, laat staan bekeuringen geven omdat jij fotografeert dan wel opdracht geven foto's van je camera te halen.

Het is hier nog steeds Nederland en niet Noord-Korea.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
De ene zegt niet doen, de ander zegt wel doen en de derde wil overleggen. Ieder zijn / haar eigen stijl.  Even opgezocht: http://www.kvk.nl/ondernemen/intellectueel-eigendom/auteursrecht/portretrecht/
Voor werkelijke nieuwsfoto's vervalt dit echt, maar is het puur een nieuwsfoto? Dat moet je zelf beoordelen. Zelf zou ik naar hem / haar toe gaan en vragen of deze echt niet op de foto wil? Of dat het volstaat om onherkenbaar te maken. Je kan hem / haar niet vragen om op de stoep te staan zodat jij een foto kan nemen  ;) maar je moet zelf kijken hoe je er mee omgaat!
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Op 30 mei 2012 fietste ik over de Haaksbergerstraat in Hengelo. Op de brug over het Twentekanaal stonden een tweetal noodhulpvoertuigen. Door deze voertuigen was mijn interesse al gauw gewekt en ik besloot even te wachten op wat er er komen ging. Ondertussen kwam deze melding binnen:

112meldingen
07:34:45 30-05-12PRIO 1 PERSOON TE WATER : HAAKSBERGERSTRAAT : HENGELO OV 1131 1171 1111 3111 1091

   :   0605201 : Tankautospuit-1131 Hengelo-Centrum
        :   0605205 : Hulpverleningsvoertuig-1171 Hengelo-Centrum
        :   0605921 : Poort Kazerne Almelo-Centrum
        :   0605206 : Waterongevallenvoertuig-1183 Hengelo-Centrum
        :   0605922 : Kazerneomroep Almelo-Centrum
        :   0605310 : Monitorcode Brandweer Twente
        :   0605111 : Officier van Dienst Midden (inzet) Twente
        :   0605171 : Regionaal Duikleider Twente
        :   0605244 : Waterongevallenvoertuig-3111 Almelo-Centrum
        :   0605200 : Dienstauto-1091 Hengelo-Centrum
        :   0605901 : Poort Kazerne Hengelo-Centrum
        :   0603190 : Dagdienst Hengelo-Centrum
        :   0603161 : Logistiek Hengelo-Centrum
        :   0603211 : Logistiek Hengelo-Noord
        :   0603651 : Duikgroep Almelo-Centrum
        :   0603101 : Duikgroep Hengelo
        :   0603102 : Duikgroep Hengelo

Al gauw kwam de tankautospuit (1131) gevolgd door de Officier van Dienst (1091) en het hulpverleningsvoertuig (1171) aan rijden. Ook het eerste waterongevallenvoertuig kwam vrij snel ter plaatse. Als laatste kwam er een ambulance aanrijden, alleen deze had geen OGS meer aan.

Ik begon foto's te maken van de brug zelf en de voertuigen die aan kwamen rijden. Ik kon de persoon in het water niet zien, en ook de brandweermannen waren onder de brug. Even later kwam er een motoragent naar mij toe waar ik mee heb staan discussiëren. Hij vertelde mij dat ik daar niet mocht blijven staan en al helemaal geen foto's mocht maken. Ik vertelde op mijn beurt dat ik op de openbare weg stond en dat er nergens een afzetting was. Immers, de auto's en andere fietsers mochten nog wel gewoon over de brug heen. Ik vertelde hem dat ik een collega fotograaf op zou wachten en dat ik dan door zou fietsen richting school. Hier kreeg ik de kans niet toe want hij begon ineens met zijn vinger (heel dreigend) naar mij te wijzen en hij zei nogmaals dat ik weg moest gaan. Hij dreigde met een 'ambtelijk bevel' of zoiets.

Aangezien ik niet precies wist wat er zou gebeuren als ik zou blijven staan, ben ik honderd meter verderop gaan staan en heb ik mijn collega fotograaf opgewacht. Later die middag kwam via de persvoorlichter naar buiten dat het om een geslaagde zelfmoordpoging ging. Als pers hebben we hier dus verder niks mee gedaan aangezien berichtgeven over zelfdoding en absolute 'no go' is.

Wat ik mij nu afvraag, hoeveel rechten had de motoragent? Wat houdt dat ambtelijk bevel precies in en wat was er gebeurt als ik gewoon was blijven staan?


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Hier kreeg ik de kans niet toe want hij begon ineens met zijn vinger (heel dreigend) naar mij te wijzen en hij zei nogmaals dat ik weg moest gaan. Hij dreigde met een 'ambtelijk bevel' of zoiets.

(...)

Wat ik mij nu afvraag, hoeveel rechten had de motoragent? Wat houdt dat ambtelijk bevel precies in en wat was er gebeurt als ik gewoon was blijven staan?
Je bent in principe verplicht vorderingen van de politie op te volgen. Je kan als je het er niet mee eens bent daarna wel bij de korpschef een klacht in dienen maar op dat moment moet je gehoorzamen.

Ik vraag mij zowiezo af waarom een jochie van 15 het belangrijker vind om foto's van een ongeval te gaan maken dan om direct door te fietsen naar school (de plek waar een jochie van 15 hoort te zijn!).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Mits je redelijkerwijs niet kunt aantonen dat je voor je beroep en / of voor een lokale omroep bezig bent, is het niet vreemd dat een agent je weg stuurt. Persvrijheid is dan natuurlijk wel aanwezig, en in zo'n geval kun je natuurlijk ook gewoon 50 meter verderop gaan staan en vanaf daar foto's maken. De agent zal je dan opnieuw een bevel moeten geven, maar dan moet het wel erg gek worden.

Over walgelijke foto's gesproken. Gisteren was er een ernstige aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen in Zwolle. Het ongeval gebeurde bij een rotonde recht voor het drukke station, tijdens de spitsuren. Een scholier heeft met zijn mobiel een foto gemaakt nog voordat de hulpdiensten er waren. Op de foto was onder andere een aantal omstanders te zien die zich over de ernstig verwonde vrouw ontfermden. Een foto die veel over Twitter en Facebook is gegaan wat ik begreep. En daar zie je weer het gevaar van de omstander die anders nooit met dit soort dingen geconfronteerd worden. Ze hebben geen idee wat zo'n foto voor gevolgen heeft, iets wat een gemiddelde fotograaf doorgaans wel weet.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Je bent in principe verplicht vorderingen van de politie op te volgen. Je kan als je het er niet mee eens bent daarna wel bij de korpschef een klacht in dienen maar op dat moment moet je gehoorzamen.

Een vordering moet wel op een wettelijk voorschrift gebaseerd zijn en die kan ik in op basis van dit verhaal nog niet ontdekken. Het kan dat die er wel was.
Op straat is er vaak weinig ruimte voor discussie over de vordering en de grond daar achter. Daar is ook meestal geen tijd voor en het leidt tot oneindige discussies. Op het bureau (na aanhouding) zal je wel te horen krijgen waarop de vordering gebaseerd was.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Ik vraag mij zowiezo af waarom een jochie van 15 het belangrijker vind om foto's van een ongeval te gaan maken dan om direct door te fietsen naar school (de plek waar een jochie van 15 hoort te zijn!).

School begon pas om half 9, en op het moment van de melding was er in mijn ogen nieuwswaarde (immers, laatst was er een soortgelijke melding en toen heeft het zelfs op de website van de Telegraaf gestaan.)

Over walgelijke foto's gesproken. Gisteren was er een ernstige aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen in Zwolle. Het ongeval gebeurde bij een rotonde recht voor het drukke station, tijdens de spitsuren. Een scholier heeft met zijn mobiel een foto gemaakt nog voordat de hulpdiensten er waren. Op de foto was onder andere een aantal omstanders te zien die zich over de ernstig verwonde vrouw ontfermden. Een foto die veel over Twitter en Facebook is gegaan wat ik begreep. En daar zie je weer het gevaar van de omstander die anders nooit met dit soort dingen geconfronteerd worden. Ze hebben geen idee wat zo'n foto voor gevolgen heeft, iets wat een gemiddelde fotograaf doorgaans wel weet.

Ik weet prima wat zo'n foto voor gevolgen heeft, daarom heb ik nadat bekend was dat het om zelfdoding ging verder niks met de foto's gedaan  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aantal berichten op verzoek van betrokkenen om privacy redenen verwijderd
Samen sterk in de hulpverlening!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Ik vind dat iedereen onder de 18 direct van een plaats incident verwijderd moet worden (behalve de slachtoffers natuurlijk), desnoods door omstanders.

Niet denigrerend bedoeld maar realiseer je dat je als je minderjarig bent heel anders dingen verwerkt en dit enorm veel invloed kan hebben op je ontwikkeling.
Het is aangetoond dat veel jongeren / kinderen die schokkende dingen hebben gezien daardoor later in de problemen komen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Ik vind dat iedereen onder de 18 direct van een plaats incident verwijderd moet worden (behalve de slachtoffers natuurlijk), desnoods door omstanders.

Niet denigrerend bedoeld maar realiseer je dat je als je minderjarig bent heel anders dingen verwerkt en dit enorm veel invloed kan hebben op je ontwikkeling.
Het is aangetoond dat veel jongeren / kinderen die schokkende dingen hebben gezien daardoor later in de problemen komen.
Kan je wel even een paar extra eenheden meesturen naar elke melding, puur en alleen voor het controleren van ieders ID.
Kan makkelijk, de politie heeft toch capaciteit genoeg.

 98uiye