Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 577988 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
De schrijver heeft wel een paar goede punten.

Wat helemaal vervelend wordt is als dergelijke jonge "fotografen" zich ook nog eens bijzonder opdringerig en vervelend opstellen ten opzichte van anderen.
Onlangs zijdelings meegekregen dat iemand aan een van de jonge persoontjes vroeg om hem niet op de gevoelige plaat vast te leggen en of onherkenbaar gemaakt wenste te worden. Dit was een vraag van een betrokkenen/getuigen van een aanrijding.

Hierop kwam heel simpel het antwoordt middels een grote bek dat hij daar niks mee te maken had, en de betrokkene het maar via de rechter moest uitvechten.

Met een dergelijke opstelling maak je in mijn optiek geen vrienden....   98uiye


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Ik heb afgelopen zaterdag een ongeluk gefilmd en op op youtube gezet. Nu beluister ik mijn voicemail en hoor ik erop staan ;ik wil dat je de video verwijderd anders gaan we andere maatregelen tegen je nemen.

Nu vraag ik mij af, wat kunnen ze me maken?

Met vriendelijke groet elvin
Vrijwillige brandweer


LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Hé Elvin,

Vervelend man!

Voor het filmen alleen denk ik niet zoveel. Hangt er vanaf wat erop staat, maar juridisch gezien zal het zo'n vaart niet lopen.

Kan de video een weekje op privé zetten en dan weer openbaar, gokken dat ze er niet meer naar zoeken.

Spreek je,

Laurens
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: elvin link=msg=1368785 date=1440539710
Ik heb afgelopen zaterdag een ongeluk gefilmd en op op youtube gezet. Nu beluister ik mijn voicemail en hoor ik erop staan ;ik wil dat je de video verwijderd anders gaan we andere maatregelen tegen je nemen.

Nu vraag ik mij af, wat kunnen ze me maken?

Met vriendelijke groet elvinr

Je kan contact met hem opnemen over de reden, dan zal je dat kunnen afwegen en eventueel blurren.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Je kan inderdaad contact opnemen met dit asociale figuur.
Echter raad ik je wel aan om dat telefoongesprek op te nemen voor het geval er wederom bedreigende tekst wordt geuit.
Verder is het verstandig om het voicemailbericht ook op te nemen en te bewaren.
Persoonlijk zou ik zoals ik het lees aangifte doen van bedreiging bij de politie want dit gaat een brug te ver naar mijn mening.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Je kan inderdaad contact opnemen met dit asociale figuur.
Echter raad ik je wel aan om dat telefoongesprek op te nemen voor het geval er wederom bedreigende tekst wordt geuit.
Verder is het verstandig om het voicemailbericht ook op te nemen en te bewaren.
Persoonlijk zou ik zoals ik het lees aangifte doen van bedreiging bij de politie want dit gaat een brug te ver naar mijn mening.

Zoals elvin de "bedreiging" weergeeft is er geen sprake van een strafrechtlijke bedreiging.  
"ik ga maatregelen tegen je nemen" is niet genoeg voor een succesvolle zaak.
Aangifte doen heeft dus geen enkele zin.

De tips zoals hierboven genoemd zijn inderdaad wel aan te raden.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: enrico1972 link=msg=1368857 date=1440585374
Je kan inderdaad contact opnemen met dit asociale figuur.
Echter raad ik je wel aan om dat telefoongesprek op te nemen voor het geval er wederom bedreigende tekst wordt geuit.
Verder is het verstandig om het voicemailbericht ook op te nemen en te bewaren.
Persoonlijk zou ik zoals ik het lees aangifte doen van bedreiging bij de politie want dit gaat een brug te ver naar mijn mening.

Is niet echt een bedreiging, een advocaat erop zetten of andere dingen kunnen ook vallen onder 'we nemen maatregelen'. Tegenwoordig zijn er Apps voor op je telefoon die standaard of geselecteerd in- en uitgaande gesprekken automatisch opnemen, die kan je natuurlijk altijd gebruiken ;)


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
hij stond in mijn voicemail, geen nummer erbij helaas, maar deheer weet mijn adres... en geen idee wie het is
Vrijwillige brandweer


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: elvin link=msg=1368785 date=1440539710
ik wil dat je de video verwijderd anders gaan we andere maatregelen tegen je nemen.
Als ik dat niet 5 keer in de week hoor betekent dat automatisch dat ik niet genoeg op straat ben geweest bij incidenten. Als je wat jonger bent - ben ik ook ooit geweest - klinkt het heel wat, nu is het oor-in-oor-uit. Lekker laten kleppen, geen tijd voor.