Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580148 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: CopVR3 link=msg=1411715 date=1457520709
Apart...
Waar gaat dit dan over? Welk incident en welke nieuwssite?
Nee, in algemeenheid is dit onderdeel van ons werk als het nodig is...

Het gaat mij niet zozeer om het incident. Wel om het "sommeren" om foto's te wissen. Ik sla daarop aan omdat ik kort geleden ook al zoiets las, bij een heel ander incident in een andere regio. Ook daar werd (volgens de media) publiek gesommeerd om foto's te wissen.

Wat allemaal onderdeel is van je werk is vastgelegd in wetten, regels, bevoegdheden enzovoort. Waar staat precies beschreven dat de politie het publiek mag opdragen/verzoeken/sommeren/eisen/aandringen om gemaakte foto's te wissen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, want ik ken die regels / wetgeving (nog) niet.

Stel nou dat er geen wettelijke basis is om te sommeren om foto's te wissen en dat die foto's conform Nederlandse wetgeving gemaakt zijn? Dan handelt de politie onrechtmatig en dan zou je zeggen dat je op een punt komt dat de politie burgers gewoon aan het lastigvallen is? Als dat zo zou zijn, is het dan niet eens tijd om de politie op dat vlak bij te scholen?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Fletwed link=msg=1411732 date=1457523665
Moet je dat willen dan, foto's maken van een hoofd, en dat dan verspreiden in de media, Twitter etc. Denk het niet ;)

Aan wie is het om daar over te oordelen?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Stel nou dat er geen wettelijke basis is om te sommeren om foto's te wissen en dat die foto's conform Nederlandse wetgeving gemaakt zijn? Dan handelt de politie onrechtmatig en dan zou je zeggen dat je op een punt komt dat de politie burgers gewoon aan het lastigvallen is?
Klik even op de link die peen heeft geplaatst.
Daar staat alles tiptop omschreven over wat wel en niet kan.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1411793 date=1457539539
Het gaat mij niet zozeer om het incident. Wel om het "sommeren" om foto's te wissen. Ik sla daarop aan omdat ik kort geleden ook al zoiets las, bij een heel ander incident in een andere regio. Ook daar werd (volgens de media) publiek gesommeerd om foto's te wissen.

Wat allemaal onderdeel is van je werk is vastgelegd in wetten, regels, bevoegdheden enzovoort. Waar staat precies beschreven dat de politie het publiek mag opdragen/verzoeken/sommeren/eisen/aandringen om gemaakte foto's te wissen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, want ik ken die regels / wetgeving (nog) niet.

Stel nou dat er geen wettelijke basis is om te sommeren om foto's te wissen en dat die foto's conform Nederlandse wetgeving gemaakt zijn? Dan handelt de politie onrechtmatig en dan zou je zeggen dat je op een punt komt dat de politie burgers gewoon aan het lastigvallen is? Als dat zo zou zijn, is het dan niet eens tijd om de politie op dat vlak bij te scholen?
Beetje off-topic; maar kijk dit verhaal ook even

! No longer available

Dat gebeurt de laatste tijd ook steeds meer. En wat er ook in de videoclip gezegd wordt: dan wordt er 'sorry' gezegd en word je weer vrijgelaten. Maar intussen ben jij wel een paar uur van de straat geweest en is je mening niet gehoord. En dat draai je niet meer terug.

Dit verhaal van "sommeren om te wissen" zit ook in die hoek. "Het gewone publiek" is onder de indruk en wist de foto's als ze gesommeerd worden. Achteraf zegt iemand "ja, maar dat kan niet". Dus de politie zegt "euh ja, klopt, sorry". Maar intussen zijn de foto's wel gewist....

Ik werd een aantal weken geleden zelf ook aangesproken door een agent in Zoetermeer, die een foto die ik net gemaakt had wilde zien, want "hij wilde weten of die wel kon".

Nou ben ik niet moeilijk: hij mag de foto best zien. Niets geheims. Maar als hij gevraagd had om hem te wissen, had ik hem toch echt uitgelachen. Dat vroeg hij overigens uiteindelijk niet, maar als ik die foto zou publiceren "zou hij mij gaan vervolgen" want "die foto was strafbaar". Waar het hem om ging was dat het slachtoffer op de foto te zien was.

Ik begrijp uit menselijk oogpunt best dat de drijfveer in dit geval van Zoetermeer 'gevoelens van de familie' was (en in het geval van het Amsterdamse hoofd wellicht ook "binnenhouden van daderkennis"). Maar je begeeft je op enorm glad ijs, als politie ambtenaar. Want je bent bezig je eigen wetgeving te bedenken en te handhaven. Kan niet de bedoeling zijn.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Oh: nog een voorbeeld:

https://www.facebook.com/politieAmsterdamBovenIJ/photos/a.570049916482227.1073741828.559744487512770/585784591575426/?type=3

Citaat
Eén man is zelfs zo respectloos dat hij een foto van de stervende vrouw met zijn mobiele telefoon maakt. Inwendig kook ik, maar ik moet professioneel kalm blijven. Dennis heeft de man ook gezien en samen nemen we de man zijn telefoon af. Deze is hevig verontwaardigd en weigert mee te werken. Er ontstaat een korte strijd die hij verliest. Ik zeg de man toe dat hij zijn telefoon terug krijgt als de foto verwijderd wordt.

Ik snap dat je er als politie ambtenaar en als mens er een mening over hebt. En dat je de man erop aanspreekt en vraagt erover na te denken: mwah. Maar "de man zijn telefoon afnemen" en "vertellen dat hij hem terugkrijgt als hij de foto verwijdert" ? Dan ga je toch wel buiten je boekje, m.i.

Afgezien van de bevoegdheid of niet: een telefoon is tegenwoordig een soort opslagplaats voor iemand zijn complete leven en bevat allerhande privé informatie. Die krijg je echt niet zomaar van mij overhandigd.

Peen
Redacteur van


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Krijg steeds meer het gevoel dat agenten te veel druk hebben tijdens hun werk. Waardoor ze onder de stress komen waardoor ze fouten gaan maken. Waarbij mijn gevoel ook de regels met betrekking tot wat waar wel en niet mag met betrekking foto's maken onvoldoende of niet wordt aangeleerd.
Het zou misschien goed zijn dat iedere diender een opfris cursus krijgt omgaan met nieuwe en bestaande media en de wet en regels daarom trend.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Politiewerk is enorm veelzijdig. Tegelijk is de politie ook een logge organisatie en lijken de dienders geselecteerd op hun eigenwijsheid. Een cursus zal bij een aantal agenten effect hebben maar het gros zal in hun eigen patroon blijven vallen. Er zijn genoeg dienders die denken op basis van portretrecht of soortgelijk te kunnen voorkomen dat ze gefilmd worden. Idem met het wel of niet nemen van foto's bij aanrijdingen.

Dat is absoluut niet meer van deze tijd. Elke twee minuten worden er tegenwoordig meer foto's genomen als in de hele 19de eeuw. En je rolletje hoeft niet meer naar de drogist maar staat dankzij 4G in minder dan een minuut, compleet met commentaar, op Facebook.

De Nederlandse media houden gelukkig nog een redelijke standaard met wat smakelijk is en wat niet. Ondanks dat er kennelijk wat foto's (gedwongen) gewist zijn zijn er al filmpjes en foto's van dit incident te zien. Dat is uniek voor Nederlandse begrippen. Als je het buitenland kijkt zie je al dat het heel normaal is om foto's te plaatsen van afgehakte hoofden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Mee eens dat het soms stress lijkt, en gebrek aan kennis.

Maar goed: je kan er eens een paar uur aan besteden. Maar ik snap ook dat een agent van nog een hele hoop andere dingen moet weten 'hoe het zit'. En dat er maar 24 uur in een dag zitten. Dat er soms keuzes gemaakt moeten worden t.a.v opleiding en nascholing.

Dat gezegd hebbende: het zou mij beter lijken als een agent op zo'n moment zegt 'ik heb mijn twijfels. Mag ik je personalia: dat ik het uitzoek en er op terugkom ?'. Zoiets. Of dat ze even bij een collega navragen. Vaak zijn dit incidenten waar ook een OVD-P aanwezig is: loop daar dan even naartoe, of overleg even via de porto.

Ik vind het niet erg dat ze het niet weten. Maar dus -wel- dat ze dreigen met aanhouding en vervolging, inbeslagname, zaken vorderen etc. Kortom: dat ze 'op hun strepen gaan staan' op basis van een eigen verzinsel.

Ik heb dan vaak zoiets van 'goed idee, houd me maar aan dan. Gaan we naar het bureau, en dan horen we daar wel wie er gelijk heeft'. Zo'n reactie verwachten ze niet, en daarom is er nog niet 1 die het daadwerkelijk gedaan heeft....

Peen.
Redacteur van


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: peen van dienst link=msg=1411810 date=1457546566
Oh: nog een voorbeeld:

https://www.facebook.com/politieAmsterdamBovenIJ/photos/a.570049916482227.1073741828.559744487512770/585784591575426/?type=3

Ik snap dat je er als politie ambtenaar en als mens er een mening over hebt. En dat je de man erop aanspreekt en vraagt erover na te denken: mwah. Maar "de man zijn telefoon afnemen" en "vertellen dat hij hem terugkrijgt als hij de foto verwijdert" ? Dan ga je toch wel buiten je boekje, m.i.

Afgezien van de bevoegdheid of niet: een telefoon is tegenwoordig een soort opslagplaats voor iemand zijn complete leven en bevat allerhande privé informatie. Die krijg je echt niet zomaar van mij overhandigd.

Peen
Domme actie van de agenten om de telefoon af te nemen en nog dommer om dit 'trots' te melden op FB 98uiye
Agenten hebben er maar mee te dealen als mensen foto's gaan maken, ook als je als agent van binnen kookt.
Zolang er geen wetten overtreden wordt, heb je het maar te slikken.
Het kan en mag niet zo zijn dat agenten eigen wetten gaan bedenken en dan vervolgens gaan chanteren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Domme actie van de agenten om de telefoon af te nemen en nog dommer om dit 'trots' te melden op FB 98uiye
Agenten hebben er maar mee te dealen als mensen foto's gaan maken, ook als je als agent van binnen kookt.
Zolang er geen wetten overtreden wordt, heb je het maar te slikken.
Het kan en mag niet zo zijn dat agenten eigen wetten gaan bedenken en dan vervolgens gaan chanteren.

Je kijkt even voorbij te gaan aan de ernst van de situatie aldaar incl het hinderen e.d. van hulpverleners.
Dat een telefoon wordt afgenomen kun je wat van vinden. Vind ik ook wel wat van.

En er wordt niks "trots blabla" op facebook gezet.
Het bericht is geplaatst om mensen in te laten zien dat ze zich als randdebielen gedragen bij zo'n incident.

Die respectloze burger aldaar zag dat ook uiteindelijk wel in... wordt ook geschreven.

Begin niet weer over domme agenten dit domme agenten dat, en het afnemen van een telefoon, chantage en verzinnen van wetten-praat...
Dat hier een telefoon is afgenomen vind ik ook wel iets van...

De context is een stuk belangrijker in deze.